Miksi uusia Fiateja myydään vähän?

SuomiFiatit

Mikäs tuossa Fiat myynnissä mättää Suomessa? Esimerkiksi Tipoa myydään melko paljon Euroopassa, v.2017 lähes 126 000kpl. 500X:ää lähes 100 000 kpl, 500L eri muunnoksineen myös paljon. Panda oli a-segmentin myydyin malli yli 190 000 kpl myynnillään ja toiseksi eniten samassa segmentissä myytiin 500:sta yli 174 000 kpl.
Tähän päälle vielä vähemmän myyneet mallit Punto, 124 Spider jne. Fiatin kokonaismyynti Euroopassa oli 779 534 kpl, jolla se oli 9. myydyin merkki. Tällä se ylsi korkeammalle myyntisijalle kuin Skoda joka oli 10. sijalla 705 421 kpl myynnillään. 11. Toyota, 12. Citroen, 13. Nissan, 14. Hyundai, 15. Dacia, 16. Kia, 17. Seat, 18. Volvo, 19. Suzuki, 20. Mazda jne.
No, kaikkia malleja ei edes ole myynnissä täällä. Vai saisikohan vaikka Panda 4x4 -mallia jotakin kautta tilattua?
Joka tapauksessa mielestäni vaikkapa Tipo luulisi myyvän täällä paremmin. On mielestäni kilpailukykyisesti hinnoiteltu Suomessa. Esim. Saksan hintoja: Hyundai i30 Kombi alk. 15890 €, Kia cee'd Sportswagon alk.15690€, Renault Megane Grandtour Life 18790 €, Opel Astra Sports tourer alk. 18400€, Poistuvan Ford Focus farmari mallin ale h. alk. 15990€ (norm.hinta alk. 19700€) ja sitten Tipo farmari alk.15990 €.
Eli siellä kauppa, hinnat suunnilleen samat korealaisten kanssa, Renault ja Opel kalliimpia, mutta niin ovat täälläkin. Ja Hyundai i30 on myös täällä kalliimpi. Mielestäni Tipon hinta kilpailijoihin nähden täällä OK.

37

1618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onkonäinpäinvitua

      Niissä on vissii VW TSI moottori?

      kumpikin viimeisiä laatuvertailussa

    • SuomiFiatit

      Ei ole VW:n koneita vaan kestävät omat koneet. Tipossakin koeteltu, vankkatekoinen 1.4 fire -kone. Tuo 1.6 e-torq onkohan Chryslerin peruja, kait Minissäkin joskus ollut, mutta kait ihan OK sekin.
      Esim. Aikaisemmassa Dodge Journeyssa oli VW dieselkone mutta viimeisimmässä mallissa (joka euroopassa oli Fiat Freemont) on Fiatin oma diesel ja paremmaksi kehuttu.
      Laatu on ok Fiateissa oman kokemuksen mukaan. Viimeksi kun luin jonkun katsastusvikatilaston, Fiat oli hännillä mutta siinähän olikin kaikki Suomessa katsastetut Fiatit. Vähän vääristää tilastoa kun Fiatien keski-ikä jo melko vanhaa johtuen siitä kun viimeisen 8 vuoden aikana uusia fiiuja on myyty tosi vähän.

      • eiminiä

        Miniä ja laatuautoa ei kannata yhdistää samaan lauseeseen. Alkupään tuotannon minit 2002- oli melkoista kuraa, liekö sen parempia vieläkään. 1.6 bensalle kelpasi useasti ölppä siihen malliin, että kävi aika vahvasti warren säädöillä


    • arska432

      Olematon markkinointi varmaan yksi syy??
      Toinen syy varmaan et esim. paikallisella Fiat edustajalla on näytillä ainoastaa Tipo farkku ja Spider, muutaman kerran poikennut kaupassa. Itteä kiinnostais 500x. mutta kun ei ole näytillä yhtään, niin hiukan hankalaa tehdä kauppaa :(

      • Kylläonmainontaa

        Kyllä on ollut Fiat 500 ja Jeep Renegade mainoksia Maikkarilla ainakin vuosina 2015, 2016 ja 2017 :) Katsotko muuten Maikkaria elikkä Kolmostelevisiota?


      • arska432
        Kylläonmainontaa kirjoitti:

        Kyllä on ollut Fiat 500 ja Jeep Renegade mainoksia Maikkarilla ainakin vuosina 2015, 2016 ja 2017 :) Katsotko muuten Maikkaria elikkä Kolmostelevisiota?

        Mä vähän huonosti kattelen mainoksia telkusta. Olen kyl nähnyt telkusta 500X mainoksen jossain vaiheessa. Renegaden mainosta en koskaan.
        Meinasin lähinnä et markkinointi on "olematonta" muutamiin muihin merkkeihin verrattuna ;)


    • TilavaTipo

      Tipo on luokassaan tilava auto. Suht mukavat istuimet mitä liikkeen autossa istuin. Takapenkillä myös mukavasti tilaa ja tavara-tila yksi suurimpia luokassaan. Tuulilasin koeajon mukaan pystyperäisen Tipon tavaratila suurempi kuin Astrassa tai Golfissa mutta ei aivan yhtä suuri kuin Civicissä.
      Autobildin tilavertailussa Tipo farmariin mukaan mahtuivat kaikki matkalaukut, kylmälaukku, lastenrattaat..mutta esimerkiksi Hyundai i30 wagonin konttiin ei mahtunut näistä kylmälaukku.

    • Autokauppa on ainakin yksityisellä kuluttajalla usein välirahakauppaa. Sain Fiatilta heikon välirahatarjouksen. Opel tarjosi parhaiten ja vielä tehdaskampanja 2000€ alennuksella lisäksi.

    • SuomiFiatit

      Toisesta paikasta katoin myyntitilastoja, siinä olikin 500 Fiatin myydyin malli Euroopassa ja toisena Panda. Olikohan autodatabase sivusto? Joka tapauksessa ylivoimaisesti myydyimpiä a-segmentin autoja, kolmantena oli Up! n.100 000 kpl myynnillään. Pienten tila-autojen myydyin oli 500L.

    • brttt

      Mene Fiat.fi sivulle ja katso myynti- ja huoltoverkostoa. Aivan olematon koko suomea ajatellen. Siinä sinulle vastausta. Myös mallivalikoima pieni.

    • hohhoijjaa

      Erittäin sääli merkkiä, ajoin nuorempana, ennen muijan kullimyrkytystä kaksi Unoa ja yhden Punton käyttöiän verran ja tietynlainen rakkaus Fiatiin jäi elämään iäksi, nyt haaveilen keski-ikäistyessäni 124:sta.. Jälleenmyyntiverkosto on aivan olematon, markkinointia ei tehdä juuri lainkaan. Markkinointi on kokolailla välttämättömyys kaikessa kulutushyödykekaupassa, jos mielii saada tavaraa kaupaksi. En todellakaan tiedä miksi Fiat on päästänyt Suomessa hyvät asemansa repsahtamaan aivan totaalisesti.

      Perus pikkuauto on ollut jo kauan pelkän Pandan varassa, 500 ei pysty korvaamaan Unon/Punton aukkoa käyttökelvottoman pienten sisätilojen puolesta. Tipolla olisi nyt Suomessakin mahdollisuudet vaikka mihin, tosin Torinon täytyisi ottaa itse maahantuonnin ja markkinoinnin ohjat käsiinsä.

      • arska432

        Harmi, ettei 500L mallia tuoda enää, ostaisin uuden kun nykyinen on melkein 5-vuotias. Hyvät sisätilat ja autoon on helppo mennä isojen ovien oviaukon korkeuden puolesta, meikäläinenkään ei hakkaa päätään oven karmiin (193cm jäykkä vanhus). Lämmin talvella, viileä kesällä, ei mikään raketti 1.4 koneella, mutta pysyy kyl muun liikenteen mukana, eikä hinaa jonoa :)
        Toivotaan, ettei ala vanhemmiten tulemaan mitään outoja vikoja. Vastaavaa ei oikein löydy muilta merkeiltä samasta hintaluokasta...


    • Pandaneliveto

      Pandaa ei tuoda enää Suomeen, ei varmaankaan noin vuoteen ole tuotu. En tiiä saisko mitenkään tilattua. Paikallinen Fiat -kauppiaskin harmitteli kun Pandan tuonti lopetettiin " juuri kun niitä alkoi menemään kaupaksi".
      Minua kiinnostaisi Panda 4X4.

    • maahantuoja_vaihtoon

      Maahantuonnissa jokin mättää ja isosti. Myyntiliikkeitä on aivan liian vähän ja niiden määrä on tänäkin vuonna vähentynyt, ei kasvanut. Eli jostain syystä myyjät eivät halua näitä myydä. Kuluttajan suuntaan pientä vihjettä on antanut se, ettei esim. kaikkea esitteisiin painettua tai webbisivuston konfiguraattolilla autoon lisäiltävää varustetta sitten oikeasti enää olekaan saatavana ja mallivalikoima on ylipäätään karsittu ihan olemattomiin.

      Ei tunnu pienen markkina-alueen ongelmat paljoa kiinnostavan ja tänne saadaan vain jämiä. Mahdollisesti myös suhtautuminen tyyppivikojen korjauksiin on voinut olla EVVK eli tehdas ei tee takaisinkutsua (jolloin korjausten maksajana on tehdas) vaan jättää liikkeet yksin ihmettelemään. Ilman tehtaan lupaa ei korjauksia viitsisi tehdä, koska sen jälkeen on satavarmaa, että vastuu kaikesta siirtyi omin päin autoa peukaloimaan menneelle liikkeelle.

      Tuotteissa sinällään ei mitään ihmeempää ja onhan näitä saatu onnettomista myyntimääristä huolimatta aika hyvin mm. autolehtien esittelyihin ja vertailuihin mukaan.

    • Toyota.rules

      Fiat petojen sukua,susi jo syntyessään, niinkuin autobildin laatu ja luotettavuus tutkimus on osoittanut.

    • EhkäOnJoMyöhäistä

      Kyllä se vaan on niin, että Fiatteja ja Alfoja on myyty ihan vasemmalla kädellä siitä lähtien kun Deltta autoa ei kiinnostanut muu kuin Kia kotteroiden myynti, eli nyt jo noin 15 vuotta on ollut pelkkää alamäkeä.
      Nykyinen jälleenmyyjäverkosto on modernin historian pohjanoteeraus.
      Jotain radikaalia pitäisi tehdä, muuten Fiat ja AlfaRomeo katoavat suomalaisten muistista, eikä sen jälkeen ole paluuta kuin todella isolla rahalla.
      Yksi vaihtoehto voisi olla pelkkään nettikauppaan siirtyminen nykyisestä hintatasosta -15% ja koko tehtaan Euroopan valikoima tilattavissa, sopivalla innovatiivisuudella huoltoverkosto ja vaihtoautoasiat saataisiin varmasti ratkaistua sotkematta mukaan yhtään toimijaa jolla on muun merkkisiä uusia autoja myynnissä.

      • maahantuoja_vaihtoon

        Teltta-autoa myynti kiinnosti ja nehän Fiatia myi. Mutta teltta-auto kasvoi 2000-luvun alussa hurjaa vauhtia ja velaksihan se piti tehdä. Kun maailmatalous vähän yski 2008, pankit peljästyivät sitä, että automyynti loppuu tykkänään -> painettiin paniikkinappulaa ja lopetettiin rahoitus. Sattuneesta syystä meinasi teltalta kassa mennä tyhjiin ja hetken näytti, että se menee konkurssiin em. syystä. Seuraavaksi paniikkinappulaa painoi Fiat, joka irtisanoi sopimukset.

        Ei mennyt teltta nurin, vaikka joituikin hieman myymäläverkostoaan karsimaan.

        Teltan tilalle tuli tämä **tun Autofennia/AK/mikä lie. Lopputulos oli odotettu, myynti sakkasi ihan totalisesti. Ehkä niiden ei koskaan ollutkaan tarkoitus Fiatia myydä, vaan ostetiin 1 kilpailija pois ja näivetettiin se.

        Tämä nykyinen maahantuoja tuli remmiin, kun myynti oli ja painettu aika nolliin eikä vanhaa (siis sellaista eniten kiinnostavaa, uutena ostetusta autosta uuteen vaihtavaa) asiakaskuntaa enää ollut. Nyt taitaa mättää eniten tehtaan päästä, esim. farkkujen tarjonnassa melkein vuosikymmenen aukko, aikanaan erinomaisesti myynyt Punto päästettiin vanhenemaan käsiin ja nyt on mallivalikoima, ainaki mitä Euroopassa myydään tai Suomeen tuodaan, onneton. Ilmeisesti katse on jossain Brasseissa ym. missä menee hyvin.

        Tosin osa niistä neroista, jotka AK:n aikaan Suomen mallivalikoimat ym. ryssi siirtyi tämän nykyisen organisaation leipiin ja tältäkin osin odotetuin tuloksin... Yksi valopää taannoin jossain lehtihaastattelussa selitteli, ettei Fiatia saa myytyä, kun ei niilä ole C-segmentin autoa. No ei ollut, koska ao. heppu oli juuri itse lopettanut Bravon maanhantuonnin!

        BTW kannattaa myös verrata Kian ja Hyundain myyntiä. Aika pitkälti sama tuote, mutta myyntimäärissä oli etenkin jokunen vuosi sitten huima ero. Hyundailla mätti nimenomaan maanhantuonnin lusmuilu, hommaa hoidettiin vähän niinkuin eläkevirkana.


      • Euroopan_automyynti

        Joo. Saksassakin Hyundai vuosikaudet myydympi kuin Kia. Fiatiakin myydään siellä enemmän kuin Kiaa.


    • Todellinensyy

      Todellinen syy Suomessa on vaan se että ei ole ostajia. Täällä usein kysellään ensin naapureilta, sukulaisilta, työkavereilta jne. mikä auto kannattaa ostaa. Ja ostetaan varmuuden vuoksi samanlainen ja vieläpä mielellään samanvärisen.
      Ja vielä varmempi syy on se kun Fiat irtisanoi Delta Motorin kanssa maahantuontisopimuksen 2010. Hieman aiemmin Delta alkoi myymään myös Kiaa. No suurin osa vanhoista Fiat -asiakkaista vaihtoi Kiaan kun sitä tutut myyjät myi Delta-autossa ja Fiateja ei siellä enää myyty.
      Eli myös Fiatin johto tähän Suomen myyntimäärään on myös syyllinen kun lopetti Deltan kanssa sopimuksen. Vaikea nyt etsiä uusia asiakkaita muilta merkeiltä.

    • tutustuttuon

      Nuo edellä kuvatut jutut pilaavat koko Fiat myynnin, autohan on itsessään erittäin hyvä ja kilpailukykyinen luokassaan.
      Onhan Tipo voittanut arvostetun palkinnonkin, päihittäen mm. uuden Astran.
      http://www.fiatpress.fi/press/article/uusi-fiat-tipo-voitti-arvostetun-autobest-2016-palkinnon
      Etelä-euroopassa ja varsinkin Italiassa tietenkin tilanne on toinen. Täällä ollaan niin ennakkoluuloisia ja ajatellaan mitä muut ajattelevat ja uskotaan heti kun joku haukkuu Fiatin.
      Kun olen saanut ajettua tuon Puntoni loppuun mikä tuntuu pitkittyvän ja pitkittyvän ostan Tipon
      hyvin todennäköisesti.

    • Kkkfkkkffkk

      Tietysti Italiassa ostetaan italialaista ihan eri tavalla kuin Suomessa.

      Fiat on säännöllisesti ihan kaikissa luotettavuusmittauksissa viimeinen. Lisäksi kuluttajilla on Fiatista jo kokemuksia vuosikymmenien ajalta. Jos kaikki koskaan Fiatin omistaneet olisivat olleet siihen tyytyväisempiä kuin autoihin keskimäärin, niin myisihän se. Olisi laaja ja kasvava vakioasiakkaiden joukko. Se, miten nopeasti korealaiset ovat markkinaosuuksia vallanneet Suomessakin, kertoo, etteivät suomalaiset ole erityisen ennakkoluuloisia; kilpalukykyinen tuote kyllä käy kaupaksi, vaikkei edustaisikaan vanhaa arvostettua brändiä.

      Tipo on ihan kiva ja halpa. Mutta. Sedanit menettävät suosiotaan jatkuvasti. Ja hinta selittyy pitkälti heikommalla varustelutasolla sekä vanhemmalla tekniikalla. Jos Tipon varustelee kilpailijoiden tasolle, on hintakin melkein sama. Ja kukapa maksaisi Fiatista samaa kuin muista, kun tiedetään, että Fiat on aina huonoimmin kestävä ja siksi nopeimmin arvoaan laskeva merkki? Uutena ja toimivana ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen Fiat pitäisi saada -30-50% alennuksella esimerkiksi Toyotaan verrattuna. Ja siihen ei Fiat pysty, sillä kustannukset heilläkin.

    • jokumuu2

      Fiatin tuoreinta mallia Tipoa markkinoidaan edullisempana vaihtoehtona keskikokoluokan perheautoluokassa. Valitettavasti vaan sen moottorit ovat nykymittapuulla melko janoisia, ja se näkyy suhteessa hintaan tosi kovana autoverona. Tipon verot ovat 4-5 tonnia, mikä on paljon 20 tonnin (plus miinus pari tonnia) hintaluokassa. Toisaalta taas jos verrataan toiseen väljän kokoiseen hintakilpailijaan Dacia Loganiin, niin sen hinnat alkavat tosi karvalakkimallin 10400 eurosta, ja mielekkäät perusvarusteet sisältävän Comfort-mallinkin saa 13600 euroon, josta autoveron osuus on vain non 1900 euroa.

      Ulkoa Tipo toki on ainakin omaan silmääni tyylikkäämmän näköinen, mutta ohjaamon ilme kaipaisi kyllä faceliftiä, sen verran vanhahtavilta hopeanväriset tehosteet ja monet muotoilulliset ratkaisut näyttävät (ja näyttivät jo mallin tullessa markkinoille).

      Keskikokoluokkaa pienempien autojen osalta mallistosta puuttu yli-ikäisen Punton poistuttua meiltä kokonaan tarjonta. Hyndai i20:sta ja Kia Riosta on tullut Suomessa nykypäivän Unon ja Bravon paikan ottaja.

      500:t taas ovat kuriositeettituote, ihan persoonallinen sellainen, mutta ei sellaisella Suomen kokoisessa markkinassa ole kuin aika kapea ostajapohja.

      Sitten kun vielä myynti on jäänyt lähinnä kakkosluokan nakkikioskien hoidettavaksi ison ja uskottavan ketjun sijaan, niin ei ihme, että aika hiljaista on.

    • TiptapTipo

      Tipo T-Jetin kulutus minulla ollut nyt pakkasillakin ajotietokoneen mukaan alle 7 l/100 km, kesällä n.puoli litraa vähemmän. Ei nuukin luokassaan mutta ei mielestäni suuriruokainenkaan moottorin vääntöominaisuuksiin nähden. Testeissäkin kehuttu hienostunutta vääntöä koko kierroslukualueella.
      Eräällä toisella sivustolla perusmallin eli 95 hv Tipo farkun omistaja sanoi tarkasti lasketun kulutuksen olleen jotain olikohan 5.7 litraa sataselle, välillä raskasta kuormaa kyydissä ja reipasta vauhtia.
      Tipoa ei mielestäni kannata verrata Dacian edullisempiin malleihin vaan muihin C-segmentin autoihin. Ainakin suorituskyky (T-Jet ja Multijet), melutaso, sisätilat, tavaratila, istuin-/jousitusmukavuus, maavara, ääritilannekäytös, jarrut, lämmityslaite ovat Tipossa luokkansa parhaimmistoa. En tiiä millainen tuo vaparikoneinen 1.6 e-torq automaattivaihteistolla on?

      • JaskaLööf

        Ajatellaanpa että auto kestää 300 000km. Tuona aikana polttoainekulut (nykyisillä polttoainehinnoilla)
        - FIAT Tipo 27000€
        - Toyota Prius 20000€
        - Audi A3 G-tron 15000€


      • Se_edellinen

        Käytännön kulutus voi olla ihan hyvä luokassaan, mutta se ei silti poista sitä ongelmaa, että Tipon hinnassa on oari-kolmetonnia enemmän ostajan näkökulmasta turhaa veroa kuin esim. mainitussa Daciassa. Myös korealaisten verot samaan tapaan pienemmät. Tämä syö tehokkaasti Tipon mahdollisuuksia lunastaa lupausta "enemmän vähällä rahalla".
        Ja onhan se ohjaamo halvemman oloinen kuin muissa c-segmentissä, jos ottaa fiat-lasit päästä. Sen varmaan osa käyttäjistä sietäisi, jos verosta ja sitä myöten kokonaishinnasta lähtisi modernein konein ne ylimääräiset pois. Yhä useampi kuitenkin arvostaa ohjaamonkin osalta tyylikästä muotoilulua, joka alkaa vakka juuri korealaisilla olla aika makeaa ja vetoaa etenkin nuorekkaisiin ostajiin.


      • itsensä_pissittäminen
        JaskaLööf kirjoitti:

        Ajatellaanpa että auto kestää 300 000km. Tuona aikana polttoainekulut (nykyisillä polttoainehinnoilla)
        - FIAT Tipo 27000€
        - Toyota Prius 20000€
        - Audi A3 G-tron 15000€

        Ajatellaanpa että auto kestää 300 000km. Tuona aikana polttoainekulut (nykyisillä polttoainehinnoilla)
        - FIAT Tipo 27000€
        - Toyota Prius 20000€
        - Audi A3 G-tron 15000€

        Elikkä Tipo on järkevin valinta. Nuo muut vaihtoehdot eivät tienaa korkeampaa hankintahintaansa takaisin. Ei etenkään, kun laskelmiin otetaan mukaan myös rahoitus/korkokulut.

        Ne muuten pitää huomioida, vaikka käteiselläkin kauppaa tehtäisiin. Jos auton saa X tonnia halvemmalla, säästyneen rahan voi sijoittaa jonnekin 10 vuoden päästä rahaa on X Y euroa.

        Sitten on myös reaalimaailma. Ani harva ostaa uuden auton ja ajaa sillä 300 tkm. Tai jos ajaakin, niin silloin yleensä kilometrejä tulee paljon = ostetaan isommasta kokoluokasta ja diesel. Itselleen kun ostaa, niin turha miettiä auton koko elinkaaren kuluja. Tässä kokoluokassa taitaa kilometrit olla sellaista max 20 tkm/vuosi ja pitoaikakin jää yleensä reilusti alle 10 vuotta.

        Vrt. ääliömäisin liike, mitä voi tehdä, on ostaa vähään ajoon pienikulutuksinen ja kallis auto. Mikä vielä vaihdetaan 3 vuoden välein. Tyyppiesimerkkinä tojopappa, joka ajaa 8 tkm vuodessa ja ostaa hybridin säästääkseen bensakuluissa. Tojofoorumilla on tällaisia tapauksia näkynyt. Samoin ylpeitä itäauton omistajia, jotka 5 tkm/4 kk välein raportoivat, että "autolla ajettu jo 10 tkm eikä vielä ensimmäistäkään vikaa" tai ensimmäisessä katsastuksessa (3 vuotta/40 tkm) ei mitää huomauttamista. Niin, huonompiin autoihin pitää jo renkaita vaihdella ym. ensimmäisten 3 vuoden kuluessa ;-D


    • TiptapTipo

      Autostadium.fi-sivustolta löytyy paljon kokemusta Tipo farmari 95 hv:n versiosta. Siellä joku kyllästynyt uudenkarhean Volvon vikoihin 🤔 ja hankkinut V90:n tilalle uuden Tipo farmarin, 124 Spiderin ja vähänkäytetyn neliveto Pandan .
      Mielestäni hyvät autot valinnut 😁👍.

      https://www.autostadium.fi/index.php?topic=4612.40

    • pitäämiettiävikoja

      Ostettu 2kpl autoja 2011 uutena, Fiatissa ollut korjaamokäyntejä 8 kertaa ja Toyotassa 1. Että aika suuri ero, Fiatissa on myös ruostevikoja Toyotassa ei. Kun nämä vaihdetaan uusiin, me otetaaan 2kpl Toyotia.

      • arska432

        Itse ostin 2013 uuden Fiatin. Yksi korjaamokäynti määräaikaishuoltojen lisäksi. Jarrupala jumitti ja aiheutti kitinää ajossa. Ruostetta ei näy ainakaan päällepäin, eikä katsastuksessa valitettu et pohja olisi ruosteessa... Ilmeisesti ruoste vaivaa sit kuuden vuoden jälkeen, mutta sitä en näe, koska vaihdoin merkkiä. Merkin vaihto siksi kun täällä lähellä ei ole enää Fiatin jälleenmyyjää, muuten olisi 500X tullut hankittua..


    • erikoistumista

      Fiatin pitäisi napata markkinaan kiinni ottamalla asiakkaita sellaisesta segmentistä, missä vaihtoehtoja on vielä vähän tarjolla, eli ryhtyä tuomaan kaasuautoja Suomeen. Firmallahan on jo kokemusta kaasumallien myymisestä Italiassa, jossa kaasulla ajelusta on huomattavasti pitempi ja vankempi historia kuin Suomessa.

      Tiposta valitettavasti ei ole sielläkään kaasuversiota, johtuneeko sitten siitä, että ne valmistaa turkkilainen alihankkija, jolle tekniikka on vieraampaa. Joka tapauksessa pelikentällä olisi tilaa otettavaksi, koska nyt siellä ovat lähinnä vaan VAG ja Opel, joista ainakin jälkimmäinen Suomessa melkoisen matalalla profiililla.

      Alle 20 tonnin kaasuauto perhekokoluokassa olisi jotain, johon kilpailijoilla ei ole nyt mitään varteenotettavaa vastustajaa, joten jo pelkästään kaasu-Tipolla voisi hyvin olla Suomessa tuplatenkin enemmän menekkiä kuin mitä bensa- ja dieselversioita on nyt saatu menemään.

    • Kaasuatankkiin

      Joo. Laatu on kunnossa kyllä. Ajelin vm.11 Grande Puntolla huolettomasti yli 100 tkm uudesta asti. Yksi pieni takuujuttu (pakkasella itse aiheutettu takaoven sivuikkunan avausmekanismi) korjaus. Muutaman polttimon vaihdoin itse ja normi huollot.
      Autobildissä oli joskus reilu vuosi sitten juttua että ainakin VW:n ja Fiatin kaasuautovalikoima Suomessa tulee lisääntymään. Tiedä sitten tuota..
      Artikkelin mukaan silloin Fiatin valikoimassa muualla euroopassa oli kaasuversiot Pandalla, Puntolla, Qubolla, Doblolla ja 500L:llä.

    • Pave69

      Itse ostin vähän ajetun Tipo 1.4 T-Jet Pop-mallin siksi, että sain vuoden vanhan ja 12000km ajetun auton alle 15000e, jolla on takuuta vielä reilusti. Mielestäni auto on siihen nähden ihan ok, vaikka hinta näkyy esim. kojelaudassa ja sisustuksessa. Ajan melkein 40 tkm vuodessa ja jos tuolla pääsisi sen 200 000km olisin tyytyväinen.

      Hyviä puolia tällä autolla on nopeasti lämpenevät sisätilat ja öljynkulutus NOLLA. Pieniä iloja, mutta kalliin kylmän ja öljysyöpön auton omistaneena nuo merkkaavat minulle paljon. Myöskin korkea maavara on hyvä asia nyt talvella. Ohjaus ei ole parhaiden tasoa, mutta sillä tulee toimeen.

      Muuttuneiden tilanteiden vuoksi ostin reilusti yli puolet halvemman auton ja olen ollut tyytyväinen valintaani, ainakin vielä. Tipo on ollut hintaansa nähden parempi kuin ennakkoon luulin

      Huono huoltoverkostokaan ei pk-seudulla haittaa...kolme huoltoliikettä n 20 km:n sisällä. Huollot ovat vielä ihan kohtuuhintaisiakin.

    • nim.erkki
    • Puntomies
    • StiloMan

      Stilo 2006 aj. 100tkm kesäajoa, huomenna takajarrulevyjen vaihtoon ja katsastukseen.

      Hieno auto. Seuraaavakin automme on Fiat.

      • StiloMan

        Meni läpi ilman huomautuksia. Matka Fiatin kanssa jatkuu.


    • Anonyymi

      Punto evo 2010 120000km kaks takalaakeria, ajovaloumpio, pakoputkenjoustoliitos, oikee raidetangonpää, käsijarrunvaijeri oikeeepuoli, syö öljyy n1l/17000km/1v aina leimastaläpi
      fiuden korit on sinkittyjä luukut myös eli ei kyllä ruostu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe