Mitteepä työ siellä ?

Tuulettaa

Harvemmin tiällä ennee käyn, mielenkiinnot on muualla jos missään. Ei kummemmin mikkää viehätä jos ei varmuutta olotilasta.
Vuan kyllä tämä kevvään tulo ilahuttaa nyt kun ei vielä pihahommat paina piälle. Haravoinnit, muan muokkuut ja semmoset. Kytröttämmää ihan kokonaa ei ossoo jiähä.
Linnut ainae jo ovat riiuussa kun kuunteloo.

22

3534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tässä mitään kiihkeempää, kunhan vapaapäivääni kuluttelen koneen ääressä. Ulkona satoi rumasti, varma kevään merkki saa viimeisetkin lumenrippeet lähtemään. Nyt yrittää tarjota vähän auringonpaistetta, niin pääsee haistelemaan luonnon uusia tuoksuja sateen jälkeen.

      • Tuulettaa

        Näkisitpä mitkä kasat tiällä lunta, kolattuja ja juoksetuspaikoissa. Peipposet, joutsenet, kurjet ym. kailottaa kuitennii.


    • täällä menee nyt loistavasti
      sain niinkun kuuskymppis lahjaksi työpaikan
      loppu se viiden vuoden istuminen ainakin toistaiseksi
      kävin kuntoa hakemassa vesijuoksun parissa puoli vuotta
      elämä hymyilee ja toivottavasti aurinko paistaa
      vaikka kesä meneekin töiden merkissä
      mutta mikä sen ihanampaa.

    • mimmimum-..mi

      Onnen hetkiä on varmasti sillä naisella ...joka sai 50.000 timanttisormuksensa takaisin...puolenvuoden kadoksissa olon jälkeen...Tuntuu uskomattomalta että joku pitää laukussaan niin arvokasta sormusta...ja yleensäkin että niin nuorella naisella on sen arvoinen timantti...toisilla on ...toisilla ei kun pieniä diamondeja..

    • kylmätotuus

      Hyvvee päevee ja tervetulloo!

      Tulin justiisa kaapasta.
      Ilima olj hiekasta harmoona ja saen siitä osan minnäe. Nyt kangertaa silimijä ja hampaat kirskuu.

      Kyllä lunta vielä piisoo, vua hyvvee vaahtia se näättää hupeneva. Oekeestaa ravakka sae oes nyt paekallaa. Puhistus tuo ilimakkii ies vähä.

      En ou peipo laaluva vielä kuullu. Jottii linnut laaleloo, mutt en minä niitä iänestä tunnista.

      Pihatöehi ei iha vällee oo mittää asijoo, mutta niihi liittyin mulla on yks puluma ja kysynnii neovoo kaekilta, mite sen saes ratkastua.
      Pihallan on kaahee rehevä kielokasvusto ja se meinoo kertakaekkijaa tappoo ikivihreen mahonian.
      Kertokee hyvät immeiset, jos tiijätte, millä konstilla saesin kielot hävitettyä vaarijoettamata mahonioo?! Kielot o jo työntynneet mahonian sekkaa ja vuarana o, että jos ruppeen repimää kieloja poes nii mahonia irtoo samassa rytäkässä muasta.
      Apuva! Mittee pitäs tehä?

      Vastata sua savoks tae suomeks.

      Käähä toesennii kerra tiällä rupattelemassa.

      Ootellaa ja kuunnellaa kevättä.

      • Bengalitikku

        Huomenia!
        Tekköö mieli vientöö ja kientöö, vaek ei oo tät murretaustaa, taetoo ossoo neet, jot ovat aetoja. Ae kielojen kans taestelot. Voe turkane, laeta Matkahuoltoo ja maksa jottain ja pyyä, et vievätnii kaukoo poes.


      • Tuulettaa
        Bengalitikku kirjoitti:

        Huomenia!
        Tekköö mieli vientöö ja kientöö, vaek ei oo tät murretaustaa, taetoo ossoo neet, jot ovat aetoja. Ae kielojen kans taestelot. Voe turkane, laeta Matkahuoltoo ja maksa jottain ja pyyä, et vievätnii kaukoo poes.

        Huomenta tiältäi! Oikeen hyvin muuten viänsit vuan tuo "net" taitaa olla pohjosen kieliä.

        On se kielo topakka leviämmää, samoin valakonen ruusu. Pitänöö vaen puutarhalapion ja kuokan kans heti nitistee kun putkahtaa. Juuria on nyhettävä kans minkä pystyy.

        Onnee viivatiinalle työpaikasta!


      • Bengalitikku

        Kah, pittäiskö miun vaehtaa haastelutyyliä, jos vaek oppisin joltiseltaankin.
        Mihin miun kannattaes muuttaa, et mie olisinnii intensiivikurssiloil tai internaattilois, ajan takkaa suggestiopedisiä kurssiloit...


      • kylmätotuus
        Bengalitikku kirjoitti:

        Kah, pittäiskö miun vaehtaa haastelutyyliä, jos vaek oppisin joltiseltaankin.
        Mihin miun kannattaes muuttaa, et mie olisinnii intensiivikurssiloil tai internaattilois, ajan takkaa suggestiopedisiä kurssiloit...

        Tuu tänne, nii piäset kunno kieljkylypyy.

        Minä neovon sinua huastelemmaa savvoo ja sinä nyhät kylyvy aekana kieloja poes muasta.
        Soppiiko tämmöne järjestely?


      • Bengalitikku

        Pitteekö miun astuu Kuopijonnii junnaan. Misäs mie veän hätäjarruloist, joku välasema tietennii.
        Tae ensalkusel voetaisiin jatkoo huastelemist näenkin ja savolaiset voes antoo arvosanat, jos mie reputannii, ni ehä mie kehtoo.

        (Varmuudeksi: en sitten pilkkaa, vaan olisi jännää seurata, kuinka paljon murrevirheitä tulee. Jossain Italian eri puolilla on autonomisia alueita ja arvostetaan omaa kieltä, vähän kuin meillä murteita. Meillä murteet tulevat pikkuhiljaa häviämään.)


      • kylmätotuus
        Bengalitikku kirjoitti:

        Pitteekö miun astuu Kuopijonnii junnaan. Misäs mie veän hätäjarruloist, joku välasema tietennii.
        Tae ensalkusel voetaisiin jatkoo huastelemist näenkin ja savolaiset voes antoo arvosanat, jos mie reputannii, ni ehä mie kehtoo.

        (Varmuudeksi: en sitten pilkkaa, vaan olisi jännää seurata, kuinka paljon murrevirheitä tulee. Jossain Italian eri puolilla on autonomisia alueita ja arvostetaan omaa kieltä, vähän kuin meillä murteita. Meillä murteet tulevat pikkuhiljaa häviämään.)

        Savon murretta puhutaa tosj luajalla aluveella ja aluveelliset erot murteessa o suurija. Minä oun kotosi Pohjos-Savosta ja käättämänj murre o iha toeselaesta ku mittee etelä-savolaeset huastaa.

        Tiällä sanotaa minä ja sinä, mutta Etelä- Savossa mie ja sie.

        Sinu murtees o etelä-savolaeste käättämöö murretta.

        Kaet soppii, että muokkoon kommenttis omalle murteellen?

        "Pittääkö minu astuva Kuopijon junnaa. Missäs minä vejän hätäjarruista, joku väljasema tietennii.
        Tae ensalakuu voetas jatkoo huastelemista näennii ja savolaeset voes antoo arvosanat, jos minä reputannii, nii ehä minä kehtoo.

        Kehtoo vua. Iha hyvihä kokkeesta selevisit.

        Savon murretta on vaikea kirjoittaa. En hallitse sitä alkuunkaan, vaikka osaankin murretta välttävästi puhua.


      • Onpa mukava lukea kulttuuriimme kuuluvia murteita, hyvä aloitus.
        Harrastan opiskelua ja lähetin tänään esseen joka käsittelee globalismia. On palkitsevaa jos tuutori hyväksyy tulkintani teoksesta ja toivon että hän laittaa myös pienen kirjallisen palautteen.


    • hompsantuusa_

      Että mitäkö täällä. On kuin makaisin seisovassa vedessä. Jonkinlaista alakuloa, vetämättömyyttä, tylsistymistä. Keskellä kauneinta kevättä! Kevätmasennus?
      Yritän keksimällä keksiä jotain uutta, jotain mukaansa tempaavaa. Onko kenelläkään ideoita?

      Västäräkkien pyrstöt mukavasti keikkuu ylösalas ja tekevät pelottavia pomppulentoja pyöräteiden yli.

    • Tuulettaa

      Toesinaa suattaa tulla semmonen jöllötysolo iliman mittää ertyisen raskasta syytä. En oo keksinnä siihen itekkää mittää, männöö ohi kun ee uattele asioo liikoo.

      Linnuille ostettii uutta ruokoo vuan nyt hävinnä ovat. Säikäyttiköhän Varpushaukka joka illalla käv pihassa ? Ulukohommoo piisois kun innostus.

      Yks päevä luvin tämmösen jutun nettilehestä. Tämäpä kumma juttu.
      https://www.koillissanomat.fi/mielipidelukijalta/lukijalta-koillismaalaiset-pudasjarvelaiset-ja-kainuulaiset-ylijaamasavolaisia-6.235.359111.466ed35b21

    • korpikuusenjuurelta

      Minä toas meinasin kyssyö että kerrääkö teistä kukkaan pussinsulkijoita ja viilikuppie? Inhosin aena kun äetini kerräili kaikenlaeset markariinirassiet ja maksalaatikko rassiet pahan päevän varalle.
      Salloa heittelin niitä poes kun ei huomannu eikä enneä muistannu että niitä oes ollukkaan.

      Ja annas olla,justiisa äsken oesin tarvinnu sellasta ja kun löyvin yhen,muistin äeti kullan.Huomoan tekeväni paljon samanlaesia töetä mitä äet polo teki.
      Historia toestaa itteesä ja geenit liikavarpaeta myöten.

      • Bengalitikku

        Minä en kerrää mittään. Laetan poes turhakkeet. Äet opetti neulomiset, siin hää ol taetava.
        Minä voen vaen ihmetellä kuin maalimasa ulukomaan eläväeset oppivaten teie murret.


        Minusta on mielenkiintoista, että käytetään minää ja sinää.


      • Tuulettaa

        Foliovuokia otan joskus talteen jos ostan kaapasta laatikkoruokoo. Ovat paljon kestävämpiä kuin jos ostaa pelekkiä foliovuokia. Ne ovat niin rempuloita ettee uuvvellee kehtoo käättee.
        Ruokakoskenlaskija-törppöön laetan joskus sipulia kun yljmiärästä jiäp kuorituista.

        Voijjaan puhua kirjakieltäkii jos häirihtöö. Minua ei kyllä häirihe kenenkää murre.
        Nyt uutisten ja postin kimppuu.


    • mielipuolipide-

      Vaikka olenkin savolainen, niin tämä murre ei sovi kirjoitettavaksi. Puheessa se on täällä ihan luonnollista, mutta sitä on hyvin vaikea lukea jopa savolaisenakin. Miten sitten toispaikkakuntalaiset sitä pystyvät lukemaan? Pieninä annoksina se sopii, mutta jatkuvana vääntämisenä siihen kyllästyy helposti.

      • Bengalitikku

        Olen kuunnellut välillä saamenkielisiä uutisia ja lähinnä intonaatiota: laulua.
        Sitä jos opettelisi puhumaan, niin nousut ja laskut taatusti menisi sekaisin.
        Kuvitelkaa Räikköstä voittohaastattelun jälkeen, jos hän yrittäisi.
        Meneekö ulkomailla olleilla puhe jotenkin monotoniseksi. Ja suomenkielessä tuo seksi tulee joka paikkaan, teksti menee kummalliseksi.


      • hompsantuusa_

        Alakuloon "laastariratkaisu" eli otin äkkilähdön kampaajalle. Eipä ainakaan peilistä kato niin nuutunut nuama. Kerään margariinirasioita. Ne ovat passeleita kesällä luontoretkille eväsrasijoiksi ja usein täysinäisiä takaisinkin tullessa. Jonkinlaista marjaa aina löytyy tahi jos ei muuta niin nokkosia.

        Ihan mukavoo on savonmurretta lukkii välillä vaikken sitä ossookkaan. Otan sen aivojumppana. Nyt tuli aurinkokkii pilven takkoo.


      • Tuulettaa
        Bengalitikku kirjoitti:

        Olen kuunnellut välillä saamenkielisiä uutisia ja lähinnä intonaatiota: laulua.
        Sitä jos opettelisi puhumaan, niin nousut ja laskut taatusti menisi sekaisin.
        Kuvitelkaa Räikköstä voittohaastattelun jälkeen, jos hän yrittäisi.
        Meneekö ulkomailla olleilla puhe jotenkin monotoniseksi. Ja suomenkielessä tuo seksi tulee joka paikkaan, teksti menee kummalliseksi.

        Ootko kiinnittännännä huomioo, että aena sannoovat joo tai jottai myöntävöö oman puhheesa perrää ?
        Kampoojalle pitäs piästä minunnii kun kyyvvin keksis. Tähän kellii ei mittää autoo yljmiärästä lenkkiä kehtoo pyytee.
        Nuista rasioista vielä, joitai kestäviä kannellisia salaattiastioita mullai on. Pieniä säilytysastioita tarvihtoo joskus.
        Muurahaisista kuuluu luonto-ohjelmassa.


      • hompsantuusa_

        Pittää vielä hehkuttaa noita margariinirasioita. Lapsenlapset jos on metsäretkellä mukana, niin tyhjään rasiaan laitetaan sammalpeti ja sinne värkätään kuusenkäpylöistä lehmiä ja männynkäpylöistä lampaita. Pitää vaan muista tehhä kanteen eli kattoon reijät jotta eivät navetassaan tukehu.

        On minullakin jotain Orthex tai mikälie rasioita, mutta ei niitä kehtaa metsäretkelle mukaan ottaa. Ovat liian moderneja. Tok kysseenalaistan tuon margariininkin nykyaikaiseks. Voipaper olis paras.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe