Miksi valitsit mersun?

Etkä kelpuuttanut halpaa skodaa tai toyotaa?

85

6886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSI2012

      skodissa liikaa ruostevikoja jo uudehkoina. toyotissa huonona puolena vain etuvetoisuus jos takavetoista kaipaa, silloin pitäisi valita lexus.

    • topasenreetu

      Kun rahapussi on kunnossa.
      Toyotakauppa kierretään kaukaa ja takavetoisen kaipaaminen on niin lapsellista.

    • riittääkö_

      Tyhmäähän se trolli-avaukseen on edes vastata, mutta menköön. Periaatteessa kaikki nyky-autothan ovat ihan hyviä, mutta satun nyt vaan tykkäämään e-mesellä ajamisesta ja sen ominaisuuksista ja sitäpaitsi rekisteriotteessakin lukee että, "miesten henkilöauto".

    • älä.naurata

      Ovatko nuo joitakin vaihtoehtoja?

    • apsikäki

      vain kaalet ajaa e - mersulla.

      • työtervaa

        Ajaisivat Tojoilla mutta eivät osaa hitsata.


      • Toisinajelija
        työtervaa kirjoitti:

        Ajaisivat Tojoilla mutta eivät osaa hitsata.

        Minä olen opetellut hitsauksen jaloa taitoa jo kymmeniä vuosia sitten eikä tuo taito varmaan ole vieläkään pahemmin rapistunut.

        Ajan bensakäyttöisellä C-farkku-M-B:llä, jonka ostin uutena vajaat kolme vuotta sitten. Massautin alustan heti alkajaisiksi. Kun koripellitkin ovat lähes 50-prosenttisesti alumiinia, en usko hitsaustaidoilleni tulevan autoni parissa käyttöä ihan ensi hätään.

        Mersu on minulle ensimmäinen, koska minulla ei ollut aikaisemmin varaa uuteen. Olen ajanut uutena alleni saamilla autoilla (aluksi työsuhdesellaisilla) yli 30 vuoden ajan ja haluan maksaa jotakin siitä ilosta, että auto on korkkaamaton, itse speksaamani, oikean värinen ja minulle varusteltu.

        Ostin Mersun, koska halusin takavetoisen sekä ajan hammasta ja kilometrejä kestävän ajopelin. Viimeistään neljää vaihtoehtoa koeajaessani minun oli varsin helppo vakuuttua, että M-B on minun autoni. Kalleinkin se vaihtoehdoistani oli, mutta varustelun osalta pääsi kohtuullisen pitkälle jo järkevän Premium Business -varustetason turvin. Se ”pakkomyytiin” automaattivaihteiston mukana, lähes inhimillisesti hinnoiteltuna.

        Avauksessa mainituista merkeistä Škoda olisi ollut minulle ihan realistinen vaihtoehto. Octaviaa ajattelin 10 vuotta sitten ostaessani nykyisen Mersuni edeltäjää, mutta siihen ei löytynyt ostohetkellä mieleistäni moottori/vaihteisto-yhdistelmää ja valitsin silloin sisarmerkki VW:n.

        C-Mersuni hinnalla olisin saanut melkoiset vaatimukset täyttävän Superbin, jos olisin tarvinnut E-Mersun verran tilaa! Sen sijaan Toyota ei ole ollut minulle vaihtoehto koskaan – aika monta mallia olen koeajanut tarkoituksella tai muuten vain joutunut ajamaan, enkä ole merkistä oppinut innostumaan. Autohan voi olla monessa mielessä hyväkin, mutta sormenpäissäni ja selkäytimessäni ei löydy sitä oikeaa tuntumaa.


      • Toyotallaminä

        Harvinaisen kiihkoton ja hyvä vastaus tälle palstalle. Aikuisen ihmisen tekstiä.

        Vaikka aloittaja onkin trolli, niin hyvä joskus antaa " helmiä sioille".


      • Ggfgjjhh
        Toisinajelija kirjoitti:

        Minä olen opetellut hitsauksen jaloa taitoa jo kymmeniä vuosia sitten eikä tuo taito varmaan ole vieläkään pahemmin rapistunut.

        Ajan bensakäyttöisellä C-farkku-M-B:llä, jonka ostin uutena vajaat kolme vuotta sitten. Massautin alustan heti alkajaisiksi. Kun koripellitkin ovat lähes 50-prosenttisesti alumiinia, en usko hitsaustaidoilleni tulevan autoni parissa käyttöä ihan ensi hätään.

        Mersu on minulle ensimmäinen, koska minulla ei ollut aikaisemmin varaa uuteen. Olen ajanut uutena alleni saamilla autoilla (aluksi työsuhdesellaisilla) yli 30 vuoden ajan ja haluan maksaa jotakin siitä ilosta, että auto on korkkaamaton, itse speksaamani, oikean värinen ja minulle varusteltu.

        Ostin Mersun, koska halusin takavetoisen sekä ajan hammasta ja kilometrejä kestävän ajopelin. Viimeistään neljää vaihtoehtoa koeajaessani minun oli varsin helppo vakuuttua, että M-B on minun autoni. Kalleinkin se vaihtoehdoistani oli, mutta varustelun osalta pääsi kohtuullisen pitkälle jo järkevän Premium Business -varustetason turvin. Se ”pakkomyytiin” automaattivaihteiston mukana, lähes inhimillisesti hinnoiteltuna.

        Avauksessa mainituista merkeistä Škoda olisi ollut minulle ihan realistinen vaihtoehto. Octaviaa ajattelin 10 vuotta sitten ostaessani nykyisen Mersuni edeltäjää, mutta siihen ei löytynyt ostohetkellä mieleistäni moottori/vaihteisto-yhdistelmää ja valitsin silloin sisarmerkki VW:n.

        C-Mersuni hinnalla olisin saanut melkoiset vaatimukset täyttävän Superbin, jos olisin tarvinnut E-Mersun verran tilaa! Sen sijaan Toyota ei ole ollut minulle vaihtoehto koskaan – aika monta mallia olen koeajanut tarkoituksella tai muuten vain joutunut ajamaan, enkä ole merkistä oppinut innostumaan. Autohan voi olla monessa mielessä hyväkin, mutta sormenpäissäni ja selkäytimessäni ei löydy sitä oikeaa tuntumaa.

        Kauhea määrä tekstiä, mutta aika ohkaisesti perusteluja. Mersu vaan oli paras. Selvä.


    • mersumies2

      C250 150kW 4-matic ortopedisillä istuimilla ja nahkasisustuksella on oli miellyttävin auto ajaa. Tosin edellinen autoni oli Skoda 1,9 TSI. Kyllästyin sen öljynkulutukseen, noin 1l/1000km.

    • Mannheim

      No tollanen 280hp/600Nm nelivetodiesel veekutosella on ihan kiva ajettava. Hiljainen, mukavan pehmeä ja silti KYÄ LÄHTEEEEEE. Siksi

      • Muahhaa

        Ylihinnoiteltu toyota.


      • Paalaamoonko lähtee?


    • Mannheim

      Kyllä varmaan Lexuskin ihan hyvä on. Omasta mielestäni mese kuljettajan paikalta katseltuna vaan paljon tyylikkäämpi. Oli kyllä 300h vertailussa myös.

    • fghfghfgh

      Tein valitettavasti virheen ja vaihdoin pösön mersuun. Sitä vian ja ruosteen määrää. Vaihdoin takas Facelift Peugeot 508:n ja kulku vähintään yhtä hyvää ja eipä tuo sisätilojen laadussakaan häviä juuri ollenkaan.

    • eisaatana

      Porukka on köyhää ku kirkonrotat,
      omaisuutena tuulenhuutoma prc, pelkkää velkaa
      ja täällä pitää leveillä velkasella autolla.

      oikeasti

      MILLAINEN sekopää laittaa tuollaisia hintoja
      reikäseen meseen?

      MESE on NOLO!

      pelle teiniauto ja ikäihmisten viimeinen mahdollisuus näyttää muille

    • oikeastiääliöt

      mersu myy suomalaiseen huonoon itsetuntoon

      "pakko näyttää.....meillä pärjätään..."

      suomen ja koko euroopan talous on romahtanu pahemmin kuin 1930- luvulla
      ja täällä porukat täyttää itteään mielialalääkkeillä ja
      peltikasalla = mersun imagolla

      mersun hinta, huollot ja vikalista on sitä luokkaa
      ETTÄ SAKUT KÄYTTÄÄ TEITÄ VELKAORJINA.

      KOKO EU PIDETÄÄN KASASSA VÄKISIN SAKSAN AUTOTELOOSUUDEN VUOKSI
      siksi ne vittuilee näyttävästi britelle - SAKSAN AUTOTEOLLISUUDEN VUOKSI.

      MITÄ TEISTÄ ON TULLUT?- tekö pönkitätte sakun peräreikää - omalla kustannuksellanne?

      jokainen mersulla ajava on mun silmissä huono ja heikko

      voi ....voi ....voi
      jokaisen mesellä ajavan voi ohjata suoraan luiskalle joka johtaa mereen

    • Eka.mersu

      Ostin koska sain 200€ w201 mersun pitkällä leimalla

    • Heh katkeraa vikinää on mahtava katsella. Köyhät syväkyykky mars mars! Mitäs köyhät tähän?

    • Mesejailmeet

      Ajan Mersulla, koska on mukavaa katsella kanssa-autoilijoiden ja naapureiden ilmeitä.

    • jotain_rotia_sentään

      Toyotaa????? Hehee, ei kait nyt kukaan kinkiä halua kuin pakosta?

    • ei.sen.kummempia.syitä

      Halvat Skodat loppuivat jo kymmenisen vuotta sitten. Suoritus/kuljetuskyvyltään sopivat loppuivat jo vuosi sitten. Itämerkkiä en osta periaatteessa ennen kuin riisinsyöjät alkavat vastavuoroisesti ostaa suomalaisia tuotteita. Ostin Mersun pelkästään hinnan ja sopivien mittojen perusteella.

    • saabistikuoon

      ostaisitko saabin

      • laiska.etsijä

        Faktisesti on haussa museokatsastukseen kelvollinen 99, ehkäpä LEA.


    • Diesel E-Mersuni -09 on siinä iässä, että varman päälle se kannattaisi vaihtaa ennen
      kuin mitään suurempaa tulee. Auto on vuosittain huollettu merkkikorjaamossa.
      Km-lukena nyt 187.000 - siis 22T vuositasolla, mutta vain kulutusosia on matkan
      aikana mennyt.
      Pakoputkikin on vaihtamatta, kun halvemmissa autoissa putken viimeinen pönttö
      menee vaihtoon ennen 150T-lukemaa.
      Olen koeajanut Mondeota, Octaviaa ja 308 farkkua sekä Avensista, mutta pakko
      on sanoa, että ne kaikki tuntuvat mersun jälkeen vempuloilta - siis hepposilta.
      Ajattelin ottaa riskin ja ajaa jonkun verran lisää ja antaa auto sitten pojan pojalle,
      mikäli hän sen v. 2022 huolii. Km-lukema lienee silloin n. 270T.
      Saatan vielä ostaa uuden tai uudehkon auton, mutta ei mitään alikokoista ahdinmallia.
      Arvelen, ettei MB ota mitään ns. "pippurimyllyjä" tuotantoon.

      • Lflfkfmfmffmfmffm

        Se on totta, että tietty raskas, jäykkä tunnelma Mersussa on. Se vaan taitaa olla siihen tarkoituksella luotu juuri vain tunnelman vuoksi, sillä mitään yhteyttä lujaan laatuun tai kolariturvallisuuteen sillä ei mittausten mukaan tunnu olevan.
        Vaikka, saahan sitä tunnelmastakin maksaa, vaikkei siinä samalla mitään mitattavaa hyötyä saisi.


    • Katos vaan, täällähän on taas villiinnytty, kun en ole vähään aikaan käynytkään.

      Minä ostan autoni itselleni, muut saavat olla siitä mitä mieltä haluavat. Omat valintakriteerini olivat tällä kertaa sopiva tilojen, taloudellisuuden ja mukavuuden yhdistelmä. En keksinyt kuin yhden samat tilat tarjoavan ja yhtä vähällä kulutuksella kulkevan automaattivaihteisen, ja lantin heitto päättyi BMW:n tappioksi tällä kertaa. Jos neliveto olisi ollut vaatimuksena, sitten olisi lantti pysähtynyt toisin päin.

      Skodaa en huoli, koska se sisältää VAG tekniikkaa, eikä meille enää huonojen kokemusten vuoksi tuon konsernin tuotteita tule enää ikinä. Jos tilantarve joskus vähenee, kasvaa valikoima merkittävästi ja silloin vaikkapa Toyota tai Lexus tai moni muu voi tulla kyseeseen.

      • Kfkfkgkgkgkggk

        Tilat ja taloudellisuus eivät ainakaan voi saada ketään valitsemaan Mersua. Samat tilat kun saa puoleen hintaan, jolloin ei enää sillä polttoainetaloudellakaan ole väliä. Takavedon raskauden takia todennäköisesti löytyy sitäpaitsi pihimpejä paljon halvempia etuvetoja.

        Eli se syy olisi mukavuus tuosta listasta, mutta sitä taas et mitenkään perustellut, eli tuskin se on sekään. Tultava siis johtopäätökseen, että syy on johtotähti, eli ego.

        Vai olenko muka pahasti väärässä, kun luulen esimerkiksi Insignian tarjoavan jopa paremmat tilat kuin E-sarja? Mondeokin taitaa olla samoilla seuduin. Huomioitava myös Eemelin moottorista ja vetotavasta juontuva tehottomuus tilankäytölle.


      • Ngkgkgkgkgkg
        Kfkfkgkgkgkggk kirjoitti:

        Tilat ja taloudellisuus eivät ainakaan voi saada ketään valitsemaan Mersua. Samat tilat kun saa puoleen hintaan, jolloin ei enää sillä polttoainetaloudellakaan ole väliä. Takavedon raskauden takia todennäköisesti löytyy sitäpaitsi pihimpejä paljon halvempia etuvetoja.

        Eli se syy olisi mukavuus tuosta listasta, mutta sitä taas et mitenkään perustellut, eli tuskin se on sekään. Tultava siis johtopäätökseen, että syy on johtotähti, eli ego.

        Vai olenko muka pahasti väärässä, kun luulen esimerkiksi Insignian tarjoavan jopa paremmat tilat kuin E-sarja? Mondeokin taitaa olla samoilla seuduin. Huomioitava myös Eemelin moottorista ja vetotavasta juontuva tehottomuus tilankäytölle.

        Noh, perehdyin aiheeseen tarkemmin, ja taitaapa Eemelin tavaratila olla jonkun verran suurempi kuin Mondeossakaan. Eli siinä mielessä syy ostaa voisi olla, tosin ero tilassa pienehkö, hinnassa suuri.


      • tilantarvitsija
        Kfkfkgkgkgkggk kirjoitti:

        Tilat ja taloudellisuus eivät ainakaan voi saada ketään valitsemaan Mersua. Samat tilat kun saa puoleen hintaan, jolloin ei enää sillä polttoainetaloudellakaan ole väliä. Takavedon raskauden takia todennäköisesti löytyy sitäpaitsi pihimpejä paljon halvempia etuvetoja.

        Eli se syy olisi mukavuus tuosta listasta, mutta sitä taas et mitenkään perustellut, eli tuskin se on sekään. Tultava siis johtopäätökseen, että syy on johtotähti, eli ego.

        Vai olenko muka pahasti väärässä, kun luulen esimerkiksi Insignian tarjoavan jopa paremmat tilat kuin E-sarja? Mondeokin taitaa olla samoilla seuduin. Huomioitava myös Eemelin moottorista ja vetotavasta juontuva tehottomuus tilankäytölle.

        Minä ostin joku aika sitten B-mersun taloudellisuuden ja tilojen vuoksi. Edellisestä ei vielä kovin paljon näyttöä ole, mutta tilat ovat hyvät tällaiselle pitkälle ja leveälle äijälle. Skodasta tuli tässä kaupassa lisäksi kunnon hyvitys, paljon parempi kuin Skoda-myymälästä. Kannatti ajaa landelle ostoksille!


      • Gkgkgkgkgkgkggk
        tilantarvitsija kirjoitti:

        Minä ostin joku aika sitten B-mersun taloudellisuuden ja tilojen vuoksi. Edellisestä ei vielä kovin paljon näyttöä ole, mutta tilat ovat hyvät tällaiselle pitkälle ja leveälle äijälle. Skodasta tuli tässä kaupassa lisäksi kunnon hyvitys, paljon parempi kuin Skoda-myymälästä. Kannatti ajaa landelle ostoksille!

        Nojoo, B:ssä on tehokas tilankäyttö, muttei taida mitenkään sopia taaskaan yhtälöön ”tilat talous”, kun samankokoista autoa saa monta tonnia halvemmalla. Muttei B:ssä taida olla hinnassa mersulisää kuitenkaan niin paljoa kuin C:ssä ja E:ssä?

        Toisaalta, eipä se tuo Kiakaan Stingeriä paljon Mersuja halvemmalla myy, että ehkä sitten juuri noita ominaisuuksia ei halvemmalla kannata valmistaa?


      • Kkffkfkkffkkf
        Gkgkgkgkgkgkggk kirjoitti:

        Nojoo, B:ssä on tehokas tilankäyttö, muttei taida mitenkään sopia taaskaan yhtälöön ”tilat talous”, kun samankokoista autoa saa monta tonnia halvemmalla. Muttei B:ssä taida olla hinnassa mersulisää kuitenkaan niin paljoa kuin C:ssä ja E:ssä?

        Toisaalta, eipä se tuo Kiakaan Stingeriä paljon Mersuja halvemmalla myy, että ehkä sitten juuri noita ominaisuuksia ei halvemmalla kannata valmistaa?

        Tosin B:hen verraten, Carens on isompi ja halvempi ja kunnon takuulla.


      • ReunaehtojaOn
        Kkffkfkkffkkf kirjoitti:

        Tosin B:hen verraten, Carens on isompi ja halvempi ja kunnon takuulla.

        Carensissa ovet ovat ahtaat. Asialla on merkitystä, kun roudaan joskus iäkkäitä vanhuksia. Enkä halua itäautoa.


      • Kfkfkgkgkgkggk kirjoitti:

        Tilat ja taloudellisuus eivät ainakaan voi saada ketään valitsemaan Mersua. Samat tilat kun saa puoleen hintaan, jolloin ei enää sillä polttoainetaloudellakaan ole väliä. Takavedon raskauden takia todennäköisesti löytyy sitäpaitsi pihimpejä paljon halvempia etuvetoja.

        Eli se syy olisi mukavuus tuosta listasta, mutta sitä taas et mitenkään perustellut, eli tuskin se on sekään. Tultava siis johtopäätökseen, että syy on johtotähti, eli ego.

        Vai olenko muka pahasti väärässä, kun luulen esimerkiksi Insignian tarjoavan jopa paremmat tilat kuin E-sarja? Mondeokin taitaa olla samoilla seuduin. Huomioitava myös Eemelin moottorista ja vetotavasta juontuva tehottomuus tilankäytölle.

        Tämä hankaluus Mersussa kieltämättä on. Kun kerron oman motiivini sellaisen valitsemiselle, niin saman tien ilmaantuu porukkaa selittämään, miksi olen heidän mielestään valinnut väärin.

        Omat valintakriteerini kerroin jo, eikä minua häiritse yhtään vaikka joku muu valitsee omansa jollain muulla perusteella.

        Mondeo on tervetullut vertailukohde, koska se oli Avensiksen ohella mittatikkuni omaa autoani valitessani. Sisätilojen vertailu riippuu siitä, mihin suuntaan eri ihmiset tilaa tarvitsevat. Takajalkatilojen maksimoimiseksi ehkä kannattaisi valita tästä joukosta Mondeo tai listan ulkopuolelta Superb. Mutta koska päätila ratkaisee, on Mersu ainoa, jossa mahdun istumaan selkä suorassa vaikka kolmessa muussa pää vastaa kattoon.

        Tavaratila on myös vaatimuksesta kiinni. Kattoa myöden lastattuna Mondeo saattaa olla tilavampi, mutta sedania verrattaessa E-sarjalaisen 540 litran tavaratilalla ei ole mitään hävettävää. Ellei se riitä, sitten farkusta lisää, ilmajousitettuna toki, eli täysi kuormakin pysyy vaaterissa ja mukavana ajaa. Jousipalkeet eivät tosin ole ilmaisia.

        Tiedän edelleen täysin varmasti, että minun perheelleni näistä vertailluista Ave, Mondeo, Superb ovat kaikki sisätiloiltaan ahtaammat. Minua ei haittaa yhtään, jos joku muu mittaa mieluummin takajalkatilaa.

        Spritmonitorin mukaan Fordilla ja Avella ei dieselautomaattina ole mitään kulutusetua kaksiturboiseen Mersuun verrattuna, pikemminkin päinvastoin.

        Hinnat ovat tasoissa koska ostin Mersuni vähän ajettuna käytettynä tehtaan vaihtoautotakuulla Mondeon hinnalla.

        Jos joku muu haluaa mieluummin ostaa samalla rahalla uuden Aven tai Mondeon, niin sen kuin vain. Minä en löytänyt tuosta hintaluokasta parempaa tilojen, talouden ja mukavuuden yhdistelmää. Yhtä hyvän löysin, mutta BMW hävisi sen valinnan, koska neliveto ei ollut vaatimuksena.


      • Fkkfkfkfkfkf
        E220_CDI kirjoitti:

        Tämä hankaluus Mersussa kieltämättä on. Kun kerron oman motiivini sellaisen valitsemiselle, niin saman tien ilmaantuu porukkaa selittämään, miksi olen heidän mielestään valinnut väärin.

        Omat valintakriteerini kerroin jo, eikä minua häiritse yhtään vaikka joku muu valitsee omansa jollain muulla perusteella.

        Mondeo on tervetullut vertailukohde, koska se oli Avensiksen ohella mittatikkuni omaa autoani valitessani. Sisätilojen vertailu riippuu siitä, mihin suuntaan eri ihmiset tilaa tarvitsevat. Takajalkatilojen maksimoimiseksi ehkä kannattaisi valita tästä joukosta Mondeo tai listan ulkopuolelta Superb. Mutta koska päätila ratkaisee, on Mersu ainoa, jossa mahdun istumaan selkä suorassa vaikka kolmessa muussa pää vastaa kattoon.

        Tavaratila on myös vaatimuksesta kiinni. Kattoa myöden lastattuna Mondeo saattaa olla tilavampi, mutta sedania verrattaessa E-sarjalaisen 540 litran tavaratilalla ei ole mitään hävettävää. Ellei se riitä, sitten farkusta lisää, ilmajousitettuna toki, eli täysi kuormakin pysyy vaaterissa ja mukavana ajaa. Jousipalkeet eivät tosin ole ilmaisia.

        Tiedän edelleen täysin varmasti, että minun perheelleni näistä vertailluista Ave, Mondeo, Superb ovat kaikki sisätiloiltaan ahtaammat. Minua ei haittaa yhtään, jos joku muu mittaa mieluummin takajalkatilaa.

        Spritmonitorin mukaan Fordilla ja Avella ei dieselautomaattina ole mitään kulutusetua kaksiturboiseen Mersuun verrattuna, pikemminkin päinvastoin.

        Hinnat ovat tasoissa koska ostin Mersuni vähän ajettuna käytettynä tehtaan vaihtoautotakuulla Mondeon hinnalla.

        Jos joku muu haluaa mieluummin ostaa samalla rahalla uuden Aven tai Mondeon, niin sen kuin vain. Minä en löytänyt tuosta hintaluokasta parempaa tilojen, talouden ja mukavuuden yhdistelmää. Yhtä hyvän löysin, mutta BMW hävisi sen valinnan, koska neliveto ei ollut vaatimuksena.

        Siis ettet edessä mahdu istumaan pää suorassa? Vai tarkoitatko takapenkkiä? Jos etupenkkiä, niin en käsitä lainkaan, ellet ole 220cm pitkä? Itse olen 187, mutta persjalkaista mallia eli pitkä selkä ja iso pää vastaavat parimetrisen mittoja, enkä ole koskaan istunut autossa, jonka etupenkille en mahtuisi. Ja istuttu on kaikenlaisissa pikkukopperoissa eri vuosikymmeniltä.
        Takapenkkejä taas, joihin mahtuisin ryhdikkäästi istumaan, on hyvin harvassa, mutta omassa autossa siellä ei usein tarvitse käydäkään.

        Eihän siinä 540 litrassa mitään hävettävää ole, muttei se myöskään ole mikään argumentti Mersun puolesta verrattuna 20te halvempiin.

        Sinähän saat ostaa mitä haluat, mutta keskustelupalstalla saa esittää vasta-argumentteja ja vaatia päteviä perusteluja. Tilojen ja kustannusten osalta en edelleenkään oikein hyväksy noita perusteluja, mutta tuomukavuus voisi ollakin pätevä peruste, jos vaan pinkka on kunnossa siitä maksaakseen.

        Mukavuuden puolesta vaan ei ole juuri tullut argumentteja. Itse en muutama vuosi sitten kokenut Mersua erityisen mukavaksi (siis oikeuttaakseen hintalisän, mukaviahan ne kyllä ovat), mutta enpä sattunut niillä ajamaankaan satojen kilometrien maantie- ja moottoritiepätkiä. Voisivatko ne sitten olla juuri ratkaisevasti hiljaisempia pidemmän päälle?

        Itsehän olen yrittänyt löytää perusteita ostaa Mersu, niin että sen voisi perustella järjellä. Vaan hiton vaikeaa se on, ja niin tuntuu olevan monelle mersumiehellekin. Jos Mersut olisivat niin raudanlujaa tekoa kuin joissain mielikuvissa, niin kaupat tulisi. Jos olisivat mielikuvien mukaisesti ylivertaisen mukavia, niin kaupat tulisi.. Vaan kun ei.


      • NiinhänSeVaanOn
        Fkkfkfkfkfkf kirjoitti:

        Siis ettet edessä mahdu istumaan pää suorassa? Vai tarkoitatko takapenkkiä? Jos etupenkkiä, niin en käsitä lainkaan, ellet ole 220cm pitkä? Itse olen 187, mutta persjalkaista mallia eli pitkä selkä ja iso pää vastaavat parimetrisen mittoja, enkä ole koskaan istunut autossa, jonka etupenkille en mahtuisi. Ja istuttu on kaikenlaisissa pikkukopperoissa eri vuosikymmeniltä.
        Takapenkkejä taas, joihin mahtuisin ryhdikkäästi istumaan, on hyvin harvassa, mutta omassa autossa siellä ei usein tarvitse käydäkään.

        Eihän siinä 540 litrassa mitään hävettävää ole, muttei se myöskään ole mikään argumentti Mersun puolesta verrattuna 20te halvempiin.

        Sinähän saat ostaa mitä haluat, mutta keskustelupalstalla saa esittää vasta-argumentteja ja vaatia päteviä perusteluja. Tilojen ja kustannusten osalta en edelleenkään oikein hyväksy noita perusteluja, mutta tuomukavuus voisi ollakin pätevä peruste, jos vaan pinkka on kunnossa siitä maksaakseen.

        Mukavuuden puolesta vaan ei ole juuri tullut argumentteja. Itse en muutama vuosi sitten kokenut Mersua erityisen mukavaksi (siis oikeuttaakseen hintalisän, mukaviahan ne kyllä ovat), mutta enpä sattunut niillä ajamaankaan satojen kilometrien maantie- ja moottoritiepätkiä. Voisivatko ne sitten olla juuri ratkaisevasti hiljaisempia pidemmän päälle?

        Itsehän olen yrittänyt löytää perusteita ostaa Mersu, niin että sen voisi perustella järjellä. Vaan hiton vaikeaa se on, ja niin tuntuu olevan monelle mersumiehellekin. Jos Mersut olisivat niin raudanlujaa tekoa kuin joissain mielikuvissa, niin kaupat tulisi. Jos olisivat mielikuvien mukaisesti ylivertaisen mukavia, niin kaupat tulisi.. Vaan kun ei.

        Herrasmies matkustaa takapenkillä, palkkaduunari kuljettaa.


      • Fkkfkfkfkfkf kirjoitti:

        Siis ettet edessä mahdu istumaan pää suorassa? Vai tarkoitatko takapenkkiä? Jos etupenkkiä, niin en käsitä lainkaan, ellet ole 220cm pitkä? Itse olen 187, mutta persjalkaista mallia eli pitkä selkä ja iso pää vastaavat parimetrisen mittoja, enkä ole koskaan istunut autossa, jonka etupenkille en mahtuisi. Ja istuttu on kaikenlaisissa pikkukopperoissa eri vuosikymmeniltä.
        Takapenkkejä taas, joihin mahtuisin ryhdikkäästi istumaan, on hyvin harvassa, mutta omassa autossa siellä ei usein tarvitse käydäkään.

        Eihän siinä 540 litrassa mitään hävettävää ole, muttei se myöskään ole mikään argumentti Mersun puolesta verrattuna 20te halvempiin.

        Sinähän saat ostaa mitä haluat, mutta keskustelupalstalla saa esittää vasta-argumentteja ja vaatia päteviä perusteluja. Tilojen ja kustannusten osalta en edelleenkään oikein hyväksy noita perusteluja, mutta tuomukavuus voisi ollakin pätevä peruste, jos vaan pinkka on kunnossa siitä maksaakseen.

        Mukavuuden puolesta vaan ei ole juuri tullut argumentteja. Itse en muutama vuosi sitten kokenut Mersua erityisen mukavaksi (siis oikeuttaakseen hintalisän, mukaviahan ne kyllä ovat), mutta enpä sattunut niillä ajamaankaan satojen kilometrien maantie- ja moottoritiepätkiä. Voisivatko ne sitten olla juuri ratkaisevasti hiljaisempia pidemmän päälle?

        Itsehän olen yrittänyt löytää perusteita ostaa Mersu, niin että sen voisi perustella järjellä. Vaan hiton vaikeaa se on, ja niin tuntuu olevan monelle mersumiehellekin. Jos Mersut olisivat niin raudanlujaa tekoa kuin joissain mielikuvissa, niin kaupat tulisi. Jos olisivat mielikuvien mukaisesti ylivertaisen mukavia, niin kaupat tulisi.. Vaan kun ei.

        Nelihenkisessä perheessä on takapenkillekin käyttöä, ja istun takana silloin kun en aja itse. Minun ajovuorollani perheen reissuilla takanani istuu minua pidempi matkustaja. Ero takatiloissa ei ole iso, mutta jos korkeus takana on loppumassa kesken, niin Ave, Mondeo ja Superb karsiutuvat ennen kuin E-sarja. Tämä ei oke mielipidekysymys, vaan koeistumalla havaittu todellinen mittaero. Sen merkityksen omassa valinnassaan tietenkin jokainen arvioikoon itse, mutta meillä perheauto, johon kaksi perheenjäsentä ei mahdu istumaan normaalisti on kömpelö.

        Paremmuusjärjestys vaihtuu Skodan ja Mondeon eduksi, jos takajalkatila on määräävämpi tekijä, koska se on Mersum takapenkin heikko kohta.

        Valittu hintaluokka määrää pääomakulut. Tuttavani osti uuden auton samoihin aikoihin kuin minä omani. Valintakriteerimme neliovisen dieselautomaatin osalta olivat samat, ja automme ovat kymmenien eurojen tarkkuudella saman hintaisia. Tällä perusteella olen edelleen vakuuttunut, että tässä hintaluokassa tilat ja talous ovat Mersun todellisia etuja, eikä kuvitelmaa.

        Kulutuksessa tuo tuttavani Mondeo ei ole koskaan päässyt lähellekään minun lukemiani. Tässä tietenkin vaikuttavat kuljettajien ja ajoympäristöjen erot, mutta myös Spritmonitorin taloudellisemman pään kuskit osoittavat pienen edun Mersulle. Jos olet eri mieltä, niin käy ajamassa edes yhden kesän aikana viime kesäinen kaikkien ajojen keskikulutukseni 4.6 sadalle Mondeolla tai Avensiksella.

        Se on tietenkin eri asia, että jos vaatimuksiin lisätään vaikka neliveto, niin Mersun hinta ja kulutus nousevat aika paljon, joten talousetu katoaa. Samoin käy, jos ostohinta puolitetaan, koska silloin joutuu ostamaan selvästi halvemman käytetyn ja Mersu lakkaa kiinnostamasta ainakin minua vanhemman moottorin, huonomman automaatin ja edeltäneen korimallin ahtaampien tilojen vuoksi. Mutta uuden automaatti diesel Mondeon hintaluokassa minä tosiaan ostin takuuvaihdokin, joka päihittää sen uuden Mondeon niin tiloillaan kuin kulutuksellaankin olematta yhtään kalliimpi.

        Käytetyn vertaaminen uuteen on tietenkin pääomakulujen manipulointia kustannuslaskelmassa, ja siksi mitään yleispätevyyttä on turha etsiä, koska ainakin minun valintani seuraavat aina sitä mitä eri hintaluokissa on saatavana. En minäkään Mersua ostaisi puolella omasta budjetistani. Pääomakustannusten alentamisen rajat ovat paljon toissavuoden mallista Junge Sterneä alempana. Jos tämä linja vedetään äärimmilleen, on oma valintani voisi olla vanha mutta hyvin hoidettu Volvo parin euron kilohinnalla? Itse asiassa meillä onkin yksi sellainen perheessä, 15 vuotta sitten uutena ostettu.


      • Tied
        ReunaehtojaOn kirjoitti:

        Carensissa ovet ovat ahtaat. Asialla on merkitystä, kun roudaan joskus iäkkäitä vanhuksia. Enkä halua itäautoa.

        Vähän saat perusteet. Pituus 185, selkä huono. Kyytiin monesti huonopolvisia. Etupenkin selkänojasta oviaukon alareunaan pitkä etäisyys.
        Istuin ja katto verrattain korkealla...
        Muutaman vuoden kokemuksen jälkeen kokeilisin nyt jotakin isompaa maavaraa, käsivaihdetta ja kapeampia renkaita kuin tässä MB 180 B:ssä.


    • mb55

      Pelkkää mukavuudenhalua, edullisesti.

    • kuneiseisoniineiseiso

      Minäpä puhun vaihteeksi totta: Hankin sen takia mersun koska minulla on pieni muna, eikä se seiso.

      • Asialinjalla

        Lainaus: "Minäpä puhun vaihteeksi totta: Hankin sen takia mersun koska minulla on pieni muna, eikä se seiso".

        Yllättävän vaikeaa joillekin vähä-älyisille pystyä kirjoittamaan aiheesta ja vielä asiallisesti... Tuonkaan kommentin antajalla ei taida olla lääkitykset ihan kohdillaan, hyvä jos tietää, miltä mersu näyttää.


      • kullinjatke

        Tunnen useita mersunomistajia ja kaikilla yhteinen nimittäjä heikko itsetunto (mistä lie johtuu). Kyseinen automerkki ei ole sen kummempi kuin muutkaan. Joskus toki oli muita hieman edellä lähinnä kestävyydessä, mutta nykyään markkinatalous vaatii tekemään heikompaa laatua.


    • Saisin.uudenkin

      Ei ole tarvetta näytellä rikasta, ajan vanhalla mersulla. On hyvässä kunnossa, siisti kaikin puolin ja kulkee kuin juna. Se vain on minulle hyvä eikä hetkauta mitä mieltä siitä ulkopuoliset ovat. Kaksi ostajaakin olisi mutta miksi hyvää vanhaa mersuani vaihtaisin.

    • Laadulla_on_tekijänsä

      Joku yritti vakuutella Skodan olevan "volkkari", mitä se ei todellakaan ole... laatu Skodalla on toki paljon parantunut (syytä olikin) mutta hinta noussut samassa suhteessa, eli ei ole enää mikään halpa "volkkari". Toyotalla ei ole saman kokoluokan autoa muissa kuin City-maastureissa... Lexuksen 300h koeajoin, kiikkerä ja meluisa oli!!! Olin pettynyt, sillä olin mielessäni haaveillut Lexusta... kauppaan jäi. Volvo lopetti V70 ja toi kiinalaisen V90... karmee luomus sisältä... keskikonsoli hirveän iso ja varsinkin startti"nappi" ihan käsittämätön... kontaktimuovit kojelaudassa? Kaiketi kiinalaiset tuollaisesta sitten tykkää... kauppaan jäi Volvokin. Bemarilla vakuutusmaksut ovat kovia ja hinnanlasku kovinta tuossa kokoluokassa. Viiden Volvon jälkeen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi Mersu E-sarja... En ole katunut vaihtoa toiseen merkkiin.. Mersu ei kitise, natise, kaikki nappulat/kytkimet ovet toimivat jämäkästi ja asiallisesti... samoin auton ajettavuus ja suorituskyky huippuluokkaa, kulutus kuitenkin alle 5litraa/100km (184hp/420Nm), sillä kulkee veneet ja asuntovaunukin komeasti, toisin kuin etuvetoisella Opelilla, jolla venekin jää veteen, vaikka ei ole edes iso.

      • Gkgkgggkgkgkkg

        Itse en ainakaan ole huomannut Volkkarin ja Skodan välillä mitään olennaista eroa.

        Oma autoni seitsemän vuotta vanha koreankinneri, eikä se nitise tai natise, eikä nappuloissa valittamista.
        Polttoaineenkulutus aika toissijaista, jos maksaa autosta monta kymppitonnia enemmän kuin nyt vaikka siitä Skodasta.

        Se voi hyvin olla, että veneennostoon tarvitsee takavedon. Kallis harrastus. Tai olisihan Twingo?


      • Laadulla_on_tekijänsä
        Gkgkgggkgkgkkg kirjoitti:

        Itse en ainakaan ole huomannut Volkkarin ja Skodan välillä mitään olennaista eroa.

        Oma autoni seitsemän vuotta vanha koreankinneri, eikä se nitise tai natise, eikä nappuloissa valittamista.
        Polttoaineenkulutus aika toissijaista, jos maksaa autosta monta kymppitonnia enemmän kuin nyt vaikka siitä Skodasta.

        Se voi hyvin olla, että veneennostoon tarvitsee takavedon. Kallis harrastus. Tai olisihan Twingo?

        Lainaus: "Polttoaineenkulutus aika toissijaista, jos maksaa autosta monta kymppitonnia enemmän kuin nyt vaikka siitä Skodasta".

        Laskutaito on joskus hyväksi: Skoda Combi hinta 43533,56€ (140kW CO2 120g/100km) ja Mercedes E sarja Farkku 56131,31€ (143kW / CO2 109g/100km) eli hintaeroa EI OLE monta kymppitonnia vaan 12597,75€. Lisäksi kun ottaa huomioon että Skodassa on DSG "7-portainen automaatti" ja Mersussa ihan oikea 8-portainen automaatti alkaa hintaero olemaan 0


      • Kfkgkgkggkgk
        Laadulla_on_tekijänsä kirjoitti:

        Lainaus: "Polttoaineenkulutus aika toissijaista, jos maksaa autosta monta kymppitonnia enemmän kuin nyt vaikka siitä Skodasta".

        Laskutaito on joskus hyväksi: Skoda Combi hinta 43533,56€ (140kW CO2 120g/100km) ja Mercedes E sarja Farkku 56131,31€ (143kW / CO2 109g/100km) eli hintaeroa EI OLE monta kymppitonnia vaan 12597,75€. Lisäksi kun ottaa huomioon että Skodassa on DSG "7-portainen automaatti" ja Mersussa ihan oikea 8-portainen automaatti alkaa hintaero olemaan 0

        Itse ostaisin Superbin mieluummin 30000e:lla kuin 44000e:lla. Samalla pääsee eroon DSG:stä.

        Sen sijaan E-farkkua ei 42000e:lla saa. Kolmenkympin Skodan ja Eemelin väliin jää noin 22000e, tai jos haluaa bensakoneet, niin jotain 29000e enemmän pitäisi maksaa halvimmasta Eemelistä kuin halvimmasta Superbista. Ja bensakoneita verratessa se Superb myös kuluttaa vähemmän.

        Eli Mersu melkein tuplahintainen ja kuluttaa enemmän, huollot kalliimpia. Taloudella ei todellakaan voi Eemeliä perustella. Tiloillakin aika ontuvaa, niin pienet erot suhteessa hintaeroon.


      • Laadulla_on_tekijänsä
        Kfkgkgkggkgk kirjoitti:

        Itse ostaisin Superbin mieluummin 30000e:lla kuin 44000e:lla. Samalla pääsee eroon DSG:stä.

        Sen sijaan E-farkkua ei 42000e:lla saa. Kolmenkympin Skodan ja Eemelin väliin jää noin 22000e, tai jos haluaa bensakoneet, niin jotain 29000e enemmän pitäisi maksaa halvimmasta Eemelistä kuin halvimmasta Superbista. Ja bensakoneita verratessa se Superb myös kuluttaa vähemmän.

        Eli Mersu melkein tuplahintainen ja kuluttaa enemmän, huollot kalliimpia. Taloudella ei todellakaan voi Eemeliä perustella. Tiloillakin aika ontuvaa, niin pienet erot suhteessa hintaeroon.

        Ei ole kovinkaan järkevää verrata autoja keskenään vain nimen mukaan, eli paljonko maksaa halvin Skoda ja paljonko kallein Mercedes ja tässä vielä verrataan E-sarjaan, joka on "isompi" kuin Skoda. Oikea vertailu kuuluu tehdä Skoda vs Mersun C-sarja.
        .......Skoda Suberp....Mercedes C-sarja.... Mercedes E-sarja................................................
        pituus 4838mm..........4702mm...................4933mm..............................................................
        leveys 1817mm...........1810mm..................1852mm...............................................................
        akseliväli 2761mm..........2840mm..................2939mm


      • Lfffkfkfmfmfmmf
        Laadulla_on_tekijänsä kirjoitti:

        Ei ole kovinkaan järkevää verrata autoja keskenään vain nimen mukaan, eli paljonko maksaa halvin Skoda ja paljonko kallein Mercedes ja tässä vielä verrataan E-sarjaan, joka on "isompi" kuin Skoda. Oikea vertailu kuuluu tehdä Skoda vs Mersun C-sarja.
        .......Skoda Suberp....Mercedes C-sarja.... Mercedes E-sarja................................................
        pituus 4838mm..........4702mm...................4933mm..............................................................
        leveys 1817mm...........1810mm..................1852mm...............................................................
        akseliväli 2761mm..........2840mm..................2939mm

        Millä tavalla se C nyt siis on järkevämpi verrokki, kun esimerkiksi pituuden osalta Superb on selvästi lähempänä Eemeliä kuin C:tä?

        Ja ulkomittojen sijaan pitäisi tietenkin katsoa sisämittoja, tavaratilaa ja matkustamoa, joissa niissäkin Superb lähempänä E:tä, osin sitä isompikin. C:hän ei esimerkiksi taksissa toimi lainkaan onnettomien tilojensa vuoksi, Superb taas melkein liiankin iso taksiin. Sisätilojen osalta Octaviakin selvästi C:tä isompi.

        C:hän olisi tosiaan todella kilpailukykyinen, jos olisi Superbin kokoluokkaa. Olisi helppo ylipuhua vaimokin Mersuun siinä tapauksessa.


      • Laadulla_on_tekijänsä
        Lfffkfkfmfmfmmf kirjoitti:

        Millä tavalla se C nyt siis on järkevämpi verrokki, kun esimerkiksi pituuden osalta Superb on selvästi lähempänä Eemeliä kuin C:tä?

        Ja ulkomittojen sijaan pitäisi tietenkin katsoa sisämittoja, tavaratilaa ja matkustamoa, joissa niissäkin Superb lähempänä E:tä, osin sitä isompikin. C:hän ei esimerkiksi taksissa toimi lainkaan onnettomien tilojensa vuoksi, Superb taas melkein liiankin iso taksiin. Sisätilojen osalta Octaviakin selvästi C:tä isompi.

        C:hän olisi tosiaan todella kilpailukykyinen, jos olisi Superbin kokoluokkaa. Olisi helppo ylipuhua vaimokin Mersuun siinä tapauksessa.

        C-sarjasta Skodaan on melkein yhtä suuri ero kuin Skodasta E-sarjaan... Valitettavasti en löytänyt netistä skoda suberpin sisämittoja, taitaa olla joku valtiosalaisuus? Sivukuvasta kun katsoi mittoja oli Suberpin takaluukku paljon kaltevampi kuin E-sarjan ja auto lyhyempi mutta muka tavaratila on silti isompi!!!?? Toki E-sarjassa matkustajan jalkatilat ovat isommat kuin Skodassa, ehkä se vähän syö tavaratilaa? Penkit ylhäällä Skoda 633litraa E-sarja 820litraa, penkit alhaalla Skoda muka 1865 ja E-sarja 1824... mutta en löytänyt itse noita skodan mittoja.


      • Lflflflflflf
        Laadulla_on_tekijänsä kirjoitti:

        C-sarjasta Skodaan on melkein yhtä suuri ero kuin Skodasta E-sarjaan... Valitettavasti en löytänyt netistä skoda suberpin sisämittoja, taitaa olla joku valtiosalaisuus? Sivukuvasta kun katsoi mittoja oli Suberpin takaluukku paljon kaltevampi kuin E-sarjan ja auto lyhyempi mutta muka tavaratila on silti isompi!!!?? Toki E-sarjassa matkustajan jalkatilat ovat isommat kuin Skodassa, ehkä se vähän syö tavaratilaa? Penkit ylhäällä Skoda 633litraa E-sarja 820litraa, penkit alhaalla Skoda muka 1865 ja E-sarja 1824... mutta en löytänyt itse noita skodan mittoja.

        Onko ne jalkatilatkaan isommat Eemelissä? Ja niitä syö kardaanitunneli keskipaikalta.

        Huonosti tosiaan löytyy noita mittoja.
        Mutta jos ei kaipaa isoja tehoja, nelivetoa tai muita herkkuja, niin hintaero on tosiaan aivan posketon, vaikka sitten Eemeli aavistuksen isompi johonkin suuntaan olisikin. Sen sijaan jos Superbiin haluaa reilut tehot ja muut herkut, niin voihan se olla, että hinta nousee lähelle vastaavaa Mersua? En tiedä, kun ei itseäni niin kiinnostakaan huipputehoista maksaminen.


      • Laadulla_on_tekijänsä
        Lflflflflflf kirjoitti:

        Onko ne jalkatilatkaan isommat Eemelissä? Ja niitä syö kardaanitunneli keskipaikalta.

        Huonosti tosiaan löytyy noita mittoja.
        Mutta jos ei kaipaa isoja tehoja, nelivetoa tai muita herkkuja, niin hintaero on tosiaan aivan posketon, vaikka sitten Eemeli aavistuksen isompi johonkin suuntaan olisikin. Sen sijaan jos Superbiin haluaa reilut tehot ja muut herkut, niin voihan se olla, että hinta nousee lähelle vastaavaa Mersua? En tiedä, kun ei itseäni niin kiinnostakaan huipputehoista maksaminen.

        Olet oikeassa, on hyvä löytää oma kompromissi teho/varustelu/hinta haarukkaan... moottori ja varusteluvaihtoehtoja löytyy niin paljon, että auton hinta helposti tuplaantuu, ja valitettavasti niistä "ylimääräisistä" ei vaihdossa saa mitään.
        Skodan joskus kauan sitten koeajoin, en tykännyt, ostin Volvon, nyt Volvo V70 ei saa, siksi vaihdoin Mersuun, ja olen ainakin toistaiseksi tyytyväinen.

        Tuo jalkatilan mitta, josta mainitsin, erona Skoda/Mersu, on etupenkin ja takapenkin väli (jalkatila), ei niinkään tuo kardaanitunneli ole ongelma (harvoin kolme istuu takana ja takapenkit ovat muutenkin muotoiltu vain kahdelle). Monissa etuvetoisissakin autoissa on tuo kardaanitunneli, koska siinä kulkee kaapeleita ja ilmastointiputkea taakse.


      • Mielenkiintoista keskustelua, ja aika monella on hyvin perusteltuja ja erilaisia kantoja. Vastaan samalla kaikille.

        Laadulla on tekijänsä: Taloudellinen moottori ja hyvä automaatti mahdollistavat myös taloudelliselle kuskille kulutuslukemat, joista ei pysty keskustelemaan muilla autoilla ajavien kanssa järkevästi, koska pikkuautojen kuskit eivät ymmärrä kuinka vähällä raskas lossi voi kulkea. Oma kesärengaskauden keskikulutus tankkauksista laskettuna 4.6 sadalle, ja tuo on ajettu vanhalla mallilla. Uudessa on taloudellisempi moottori ja kaksi vaihdetta lisää, eli sen kuuluu tietenkin mennä vähemmällä.

        Uuden E-sarjalaisen automaatti on muuten 9G-Tronic, sitä edeltäneissä malleissa 7G-Tronic.

        Kfkgkgkgk: Jos ostat mieluummin Skodan, ole hyvä. Ei siinä ole mitään moittimista. Itse asiassa talouspuoli menee juuri kuten sanot. Mallisarjan halvimmat mallit määräävät koko mallisarjan vaihtoarvon ja hinnan alennus on prosentuaalista, joten halvemman pääomakulut ovat pienemmät.

        Halvemmat pääomakulut tosin johtavat ainakin minun tapauksessa ultimaattisen tilavaan ja edulliseen autoon, joka on kolmen tonnin takaveto-Volvo.

        Lflflflf: Itseni takana takapenkillä istuessani sanoisin, että Skodan jalkatilat ovat selvästi tilavammat kuin edellinen W212 E-sarjan ja myös hieman isommat kuin uudessa W213:ssa. Jos takatilat määräytyvät jalkatiloilla, Skoda voittaa. Päätila taas toisinpäin.

        Laadulla on tekijänsä: yli 1800 litran tavaratiloja verrattaessa kaikki ovat hyviä. Joissain on sen lisäksi ilmajousitus ja kattoa myöden täyteen pakattu auto edelleen vaaterissa.

        ...mikä tosin tulee hintoihinsa siinä vaiheessa kun ilmajousi on vaihtokunnossa.

        Niistäpä itse kukin valitsee mieleisensä.


      • Ffkfkfkfkfkf
        E220_CDI kirjoitti:

        Mielenkiintoista keskustelua, ja aika monella on hyvin perusteltuja ja erilaisia kantoja. Vastaan samalla kaikille.

        Laadulla on tekijänsä: Taloudellinen moottori ja hyvä automaatti mahdollistavat myös taloudelliselle kuskille kulutuslukemat, joista ei pysty keskustelemaan muilla autoilla ajavien kanssa järkevästi, koska pikkuautojen kuskit eivät ymmärrä kuinka vähällä raskas lossi voi kulkea. Oma kesärengaskauden keskikulutus tankkauksista laskettuna 4.6 sadalle, ja tuo on ajettu vanhalla mallilla. Uudessa on taloudellisempi moottori ja kaksi vaihdetta lisää, eli sen kuuluu tietenkin mennä vähemmällä.

        Uuden E-sarjalaisen automaatti on muuten 9G-Tronic, sitä edeltäneissä malleissa 7G-Tronic.

        Kfkgkgkgk: Jos ostat mieluummin Skodan, ole hyvä. Ei siinä ole mitään moittimista. Itse asiassa talouspuoli menee juuri kuten sanot. Mallisarjan halvimmat mallit määräävät koko mallisarjan vaihtoarvon ja hinnan alennus on prosentuaalista, joten halvemman pääomakulut ovat pienemmät.

        Halvemmat pääomakulut tosin johtavat ainakin minun tapauksessa ultimaattisen tilavaan ja edulliseen autoon, joka on kolmen tonnin takaveto-Volvo.

        Lflflflf: Itseni takana takapenkillä istuessani sanoisin, että Skodan jalkatilat ovat selvästi tilavammat kuin edellinen W212 E-sarjan ja myös hieman isommat kuin uudessa W213:ssa. Jos takatilat määräytyvät jalkatiloilla, Skoda voittaa. Päätila taas toisinpäin.

        Laadulla on tekijänsä: yli 1800 litran tavaratiloja verrattaessa kaikki ovat hyviä. Joissain on sen lisäksi ilmajousitus ja kattoa myöden täyteen pakattu auto edelleen vaaterissa.

        ...mikä tosin tulee hintoihinsa siinä vaiheessa kun ilmajousi on vaihtokunnossa.

        Niistäpä itse kukin valitsee mieleisensä.

        Kaasujouset ovat ihan oikea argumentti, itse tosin en muista tapausta kun olisin niitä lastin vuoksi kaivannut mihinkään autoon. Mutta varmaan Mersulla omakotitaloa rakentavalle olennainenkin tekijä.

        Pääntilaa uskon Mersussa olevan enemmän, kun niin sanot. Eli jos on koko perheellinen kaksimetrisiä usein kyydissä, niin Mersulle on perusteensa, jos vaan lompakko kestää siitä maksaa.

        On kai se niin, että jos olisin miljonääri, ostaisin minäkin E-sarjan tai vastaavan. Mutta näin satatuhatnäärinä ne ylimääräiset kymppitonnit kirpaisevat aika kovaa. Tosin, kyllähän Mersusta myös sitten myydessä saa vähän enemmän kuin siitä Skodasta ja toisaalta ostohinta on vain osa autoilun kokonaiskuluista.

        Ei nyt sinänsä liity mihinkään, mutta tuskin minä Skodaa ostaisin, sen verran Vagineista pelästynyt. Opel, Ford ja Kia voisivat tulla kyseeseen. Syksyllä tuleva Peugeot 508:kin ihan kiinnostava, mutta siinä taitaa hinta laskea euroissa ainakin yhtä nopeasti kuin yli kymppitonnin kalliimmassa C-sarjassa, ellei jopa Eemelin pääomakuluihin yllä.


      • Naftaa_suonissa
        Ffkfkfkfkfkf kirjoitti:

        Kaasujouset ovat ihan oikea argumentti, itse tosin en muista tapausta kun olisin niitä lastin vuoksi kaivannut mihinkään autoon. Mutta varmaan Mersulla omakotitaloa rakentavalle olennainenkin tekijä.

        Pääntilaa uskon Mersussa olevan enemmän, kun niin sanot. Eli jos on koko perheellinen kaksimetrisiä usein kyydissä, niin Mersulle on perusteensa, jos vaan lompakko kestää siitä maksaa.

        On kai se niin, että jos olisin miljonääri, ostaisin minäkin E-sarjan tai vastaavan. Mutta näin satatuhatnäärinä ne ylimääräiset kymppitonnit kirpaisevat aika kovaa. Tosin, kyllähän Mersusta myös sitten myydessä saa vähän enemmän kuin siitä Skodasta ja toisaalta ostohinta on vain osa autoilun kokonaiskuluista.

        Ei nyt sinänsä liity mihinkään, mutta tuskin minä Skodaa ostaisin, sen verran Vagineista pelästynyt. Opel, Ford ja Kia voisivat tulla kyseeseen. Syksyllä tuleva Peugeot 508:kin ihan kiinnostava, mutta siinä taitaa hinta laskea euroissa ainakin yhtä nopeasti kuin yli kymppitonnin kalliimmassa C-sarjassa, ellei jopa Eemelin pääomakuluihin yllä.

        On se hyvä, että eri automerkeillä on omat kannattajansa... Esimerkiksi itse en enää tikullakaan koske Opel-tuotteisiin.. kaksi oli (kerrasta en siis uskonut ;o) ), mutta nyt ei koskaan enään... kaverini Opel omistajana "komppaa", hänellä samoja ongelmia. KIA- kehittyy kovaa vauhtia, ehkä joskus vuosien päästä voisin harkita... en vielä. FORD on sellainen "kansanauto", kestää vuoden kaksi, mutta ei mikään luotettava. Volvo oli ihan hyvä paketti. 20-vuoden (6 Volvon eli 1kpl V60 ja 5kpl V70) aikana ei ollut ongelmia, ainoa, minkä muistan, oli tehtaalla V60 jäänyt pari hitsaus-saumaa puristamatta, korjasivat luonnollisesti takuuseen. Nyt "omistajavaihdoksen" myötä, Volvo siirtyi ns. kakkos vaihtoehdoksi ja ykköseksi nousi Mersu (ei Audi, ei BMV)... En nyt keksinyt muuta hyvää saman kokoluokan autoa (Skoda/Mondea eri luokassa (pienempiä) kuin E-Mersu).


      • Fkfkfkffkkflflf
        Naftaa_suonissa kirjoitti:

        On se hyvä, että eri automerkeillä on omat kannattajansa... Esimerkiksi itse en enää tikullakaan koske Opel-tuotteisiin.. kaksi oli (kerrasta en siis uskonut ;o) ), mutta nyt ei koskaan enään... kaverini Opel omistajana "komppaa", hänellä samoja ongelmia. KIA- kehittyy kovaa vauhtia, ehkä joskus vuosien päästä voisin harkita... en vielä. FORD on sellainen "kansanauto", kestää vuoden kaksi, mutta ei mikään luotettava. Volvo oli ihan hyvä paketti. 20-vuoden (6 Volvon eli 1kpl V60 ja 5kpl V70) aikana ei ollut ongelmia, ainoa, minkä muistan, oli tehtaalla V60 jäänyt pari hitsaus-saumaa puristamatta, korjasivat luonnollisesti takuuseen. Nyt "omistajavaihdoksen" myötä, Volvo siirtyi ns. kakkos vaihtoehdoksi ja ykköseksi nousi Mersu (ei Audi, ei BMV)... En nyt keksinyt muuta hyvää saman kokoluokan autoa (Skoda/Mondea eri luokassa (pienempiä) kuin E-Mersu).

        Ilman muuta tuo kestävyys olisi hyvä syy ostaa Mersu, mutta kun Mersun lujan laadun tueksi on aika niukasti oikeaa, painavaa, mitattua tietoa. On lähinnä mielikuvia.
        Opel nyt ei varmasti mikään huippu ole kestävyydeltään, mutta eipä siinä tarvitse kestävyysmielikuvasta maksaakaan, vaan esimerkiksi Insignia on luokkansa halvin, vaikka ominaisuuksiltaan kehuttukin.

        Kia taas on vähän laadukkaampi, mutta olennaisinta on 7v takuu. Jos kestävyyttä / mielenrauhaa kaipaa, niin Mersun 2v on täysi vitsi ja on aivan varmaa, että keskimäärin mersukuski joutuu maksamaan tuon seitsemän vuoden aikana enemmän autonsa korjauksista. Tosin, onhan Mersulla niitä huolenpitosopimuksiaan, joilla kai takuun saa rahalla jatkumaan jopa kymmenvuotiaaksi. Sellainen olisi välttämätön, että uskaltaisi ostaa saksalaista laatua.

        Kun Mondeon pituus on 4871 ja Eemelin 4933, ja Eemeli kärsii pitkittäisen moottorin sekä takavedon vaatimasta tilasta, niin ei Mondeota kyllä oikein millään järjellä saa pienempään luokkaan asemoitua.


      • Ffkfkfkfkfkf kirjoitti:

        Kaasujouset ovat ihan oikea argumentti, itse tosin en muista tapausta kun olisin niitä lastin vuoksi kaivannut mihinkään autoon. Mutta varmaan Mersulla omakotitaloa rakentavalle olennainenkin tekijä.

        Pääntilaa uskon Mersussa olevan enemmän, kun niin sanot. Eli jos on koko perheellinen kaksimetrisiä usein kyydissä, niin Mersulle on perusteensa, jos vaan lompakko kestää siitä maksaa.

        On kai se niin, että jos olisin miljonääri, ostaisin minäkin E-sarjan tai vastaavan. Mutta näin satatuhatnäärinä ne ylimääräiset kymppitonnit kirpaisevat aika kovaa. Tosin, kyllähän Mersusta myös sitten myydessä saa vähän enemmän kuin siitä Skodasta ja toisaalta ostohinta on vain osa autoilun kokonaiskuluista.

        Ei nyt sinänsä liity mihinkään, mutta tuskin minä Skodaa ostaisin, sen verran Vagineista pelästynyt. Opel, Ford ja Kia voisivat tulla kyseeseen. Syksyllä tuleva Peugeot 508:kin ihan kiinnostava, mutta siinä taitaa hinta laskea euroissa ainakin yhtä nopeasti kuin yli kymppitonnin kalliimmassa C-sarjassa, ellei jopa Eemelin pääomakuluihin yllä.

        Vertailuni pointti onkin siinä, etten minäkään ole miljonääri, mutta ostin Mersuni uuden diesel-Mondeon hinnalla tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuulla.

        Kuluvat osat maksan toki itse huoltojen yhteydessä, mutta jos jotain sattuu, niin Veho korjas ja laskuttaa Daimler-rahoitusyhtiötä.

        Uusi ja saman hintainen käytetty on mielenkiintoinen vertailupari, joka kääntyy vastimuksista riippuen kummin päin tahansa. Mutta valintakriteerejä kysyttiin, joten omani kerroin jo (en tosin ihan kaikkia niistä, koska monet muut perusteeni ovat mielipidekysymyksiä)


      • Fjjccghjjk
        E220_CDI kirjoitti:

        Vertailuni pointti onkin siinä, etten minäkään ole miljonääri, mutta ostin Mersuni uuden diesel-Mondeon hinnalla tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuulla.

        Kuluvat osat maksan toki itse huoltojen yhteydessä, mutta jos jotain sattuu, niin Veho korjas ja laskuttaa Daimler-rahoitusyhtiötä.

        Uusi ja saman hintainen käytetty on mielenkiintoinen vertailupari, joka kääntyy vastimuksista riippuen kummin päin tahansa. Mutta valintakriteerejä kysyttiin, joten omani kerroin jo (en tosin ihan kaikkia niistä, koska monet muut perusteeni ovat mielipidekysymyksiä)

        Tuo käytetyn tehdastakuu on kyllä hieno juttu. Pitikö hakea Saksasta Junge Sterne vai saako tuollaisia Suomestakin?

        Hieman yllätyksenä itselleni tullut, että samanhintaisen käytetyn hinta useimmiten laskee tulevina vuosina hieman nopeammin kuin uuden. Tietenkin merkeistäkin riippuen. Aiemmin luulin, että upouuden hinta laskee tietenkin nopeimmin.
        Miten sinun tapauksessasi olisi Mondeon arvo tippunut verrattuna Mersuusi?
        Upouusi Mondeo varmaan vähävaivaisempi alkuun, mutta Mersu hiljaisempi ja vähän isompi?


      • Fjjccghjjk kirjoitti:

        Tuo käytetyn tehdastakuu on kyllä hieno juttu. Pitikö hakea Saksasta Junge Sterne vai saako tuollaisia Suomestakin?

        Hieman yllätyksenä itselleni tullut, että samanhintaisen käytetyn hinta useimmiten laskee tulevina vuosina hieman nopeammin kuin uuden. Tietenkin merkeistäkin riippuen. Aiemmin luulin, että upouuden hinta laskee tietenkin nopeimmin.
        Miten sinun tapauksessasi olisi Mondeon arvo tippunut verrattuna Mersuusi?
        Upouusi Mondeo varmaan vähävaivaisempi alkuun, mutta Mersu hiljaisempi ja vähän isompi?

        Käsittääkseni Suomessa ei tarjota vastaavaa takuuta käytetylle Mersulle. Uusimmassa TM:ssa Veho mainostaa kaikille enintään 4-vuotiaille ja alle 120.000 km ajetuille vuoden takuuta. Junge Sterne takuun pituus on 2 vuotta ja ajomäärääkin saa olla takuuaikana enemmän, ellei auto ole jo valmiiksi ihan 120.000 km rajan lähellä. Junge Sterneksi ei kelpaa mikä tahansa iän ja ajomäärän täyttävä, vaan lisäksi pitää olla täydellinen merkkihuoltohistoria (että Daimler voi kohtuudella varmistua auton ajomäärästä olipa auton kontrollereille tehty mitä tahansa), siinä pitää olla pitkästi leimaa jäljellä, hyvät renkaat ja tuore huolto takana. Junge Sterne lähtee uuden omistajansa mukaan vailla lähitulevaisuuteen valmiiksi korvamerkittyjä varikkopysäkkejä. Takuu on myös autokohtainen, ja seuraa auton mukana vaikka toiseen maahan, vaikka seuraavalle omistajalle. Tuo saksalainen takuu on mielestäni kattavampi, koska siihen sisältyy auton historian sertifiointi ja vähän muutakin kuin auton ajomäärä ja ikä.

        Tuontiautohistorian vuoksi arvon aleneman arviointi on mielenkiintoinen operaatio. Edellinen tuonti-Mersuni herätti joissakin marinaa Saksasta alkaneen huoltolokinsa vuoksi, mutta Mersun sähköinen huoltokirja tallentuu tehtaan tietokantaan, joten asiasta perillä oleva ostaja teki kaupat tarkistettuaan Suomessa Veholta koko historian sekä minun että edeltäneen omistajan ajalta. Ja maksoi käteisellä enemmän kuin Veho lupasi autostani hyvittää vaihdossa uuteen E-sarjalaiseen yli 50 tuhannen välirahalla. Tuontiauton ostajia voi olla vähemmän, mutta asinatuntija ei epäröi, vaan katsoo auton kuntoa ja tekniikkaa. Nykyisen autoni hinta putosi uutena törkeästi, koska 75.000 € hintainen E-sarjalainen kolmen sivun varusteluettelolla on vaan liian kallis. Tuolla rahalla saa paljon muutakin. Juuri siksi minä sen ostinkin, kun perusauto oli mieleiseni ja joku muu oli ehtinyt jo kohteliaasti nollata kattavaan varustelistaan rastitetun uuden Mondeon hinnan.

        Olen ajanut autollani neljä vuotta ja Nettiauton perusteella minusta näyttää että Mersun pyyntihinta nykykilometreillä on jopa hieman korkeampi kuin pari vuotta uudemman 70.000 vähemmän ajetun Mondeon. Vaikka en kaipaa vuoden 2014 Mondeota, en moiti Fordia. Tiedän myös Mondeon nykyisen paremmin ruosteelta suojatun korimallin niin kestäväksi, että autoyksilöiden ylläpiton laatu määrää kunnosta enemmän kuin parin vuoden ajoja vastaava ajomääräero.

        Pidän Fordeista ja olen ajanut itsekin paria eri Hoppaa aiemmin. Juuri siksi iso Ford olikin yksi verrokkiautoistani valinnassani. Mondeon automaatti on Getragin valmistetta, ja kuten Fordilla taksia ajavat todistavat, se ei ole mikään DSG, vaan oikeasti hyvin toimiva kaksoiskytkinautomaatti. Mondeo on muuten hieman pidempi kuin E, ja ne ovat useimmille käyttäjille tiloiltaan täysin vaihtokelpoisia, ellei takatilojen vertailussa ole mukana pitkäkoipisia (jolloin Mondeo voittaa) tai pitkäselkäisiä (jolloin Mersu voittaa).

        Kaksi edellistä autoani olivat farkkuja, mutta kyllästyin aina kuraiseen takaoveen ja runsaslumisen mökin maastoissa auton perässään vetämään lumilinnaan. Ellei tuota kinosta lakaise takapuskurin päältä heti pois, se jäätyy kiinni. Sitten taaksepäin avautuvaa farkun takaovea saa takoa jään läpi, mutta sedanin ylöspäin nouseva luukku avautuu ja myös sulkeutuu hakkaamatta. Farkun jälkeen sedanin valinta korosti myös tavaratilan merkitystä.

        Asettamalla havaitut erot eri tärkeysjärjestykseen voi täysin perustellusti päätyä eri valintaan.

        Tuontiauton voi ostaa uuden tavoin tehtaan esitteestä varusteet valiten. Hakuehtoni pakollisia valintoja olivat kaksiturboinen kone ja 7G-Tronic ja noin 10 muuta juttua, jotka ovat autossani kaikki. Yksiturboinen Mersu tai Ford menee noin 1500 RPM saakka imumoottorina ison ahtimen lähinnä jarruttaessa. 220 CDI:n pieni ensiöturbo ahtaa jo 1000 kierrokselta lähtien ja kovalla kuormalla rajoitin iskee 1300 jälkeen. Perheen 2.4 litrainen bensavolvo vaihtaa mökkimatkan jyrkimpään mäkeen automaatin kolmoselle ja kieppikelloon lähes 4000, kun Mersu samassa paikassa vain nostaa ahtoa. Tonnin halkokärry perässä sama mäki noustaan 1400 kierroksella kuutosvaihteella, tosin ahtopaine rajoittimella koko mäen. Kaksoisahdetun moottorin taloudellisuus perustuu pienen ahtimen hitaiden käyntinopeuksien alueella hyvään hyötysuhteeseen.


      • Kfkfkfkf
        E220_CDI kirjoitti:

        Käsittääkseni Suomessa ei tarjota vastaavaa takuuta käytetylle Mersulle. Uusimmassa TM:ssa Veho mainostaa kaikille enintään 4-vuotiaille ja alle 120.000 km ajetuille vuoden takuuta. Junge Sterne takuun pituus on 2 vuotta ja ajomäärääkin saa olla takuuaikana enemmän, ellei auto ole jo valmiiksi ihan 120.000 km rajan lähellä. Junge Sterneksi ei kelpaa mikä tahansa iän ja ajomäärän täyttävä, vaan lisäksi pitää olla täydellinen merkkihuoltohistoria (että Daimler voi kohtuudella varmistua auton ajomäärästä olipa auton kontrollereille tehty mitä tahansa), siinä pitää olla pitkästi leimaa jäljellä, hyvät renkaat ja tuore huolto takana. Junge Sterne lähtee uuden omistajansa mukaan vailla lähitulevaisuuteen valmiiksi korvamerkittyjä varikkopysäkkejä. Takuu on myös autokohtainen, ja seuraa auton mukana vaikka toiseen maahan, vaikka seuraavalle omistajalle. Tuo saksalainen takuu on mielestäni kattavampi, koska siihen sisältyy auton historian sertifiointi ja vähän muutakin kuin auton ajomäärä ja ikä.

        Tuontiautohistorian vuoksi arvon aleneman arviointi on mielenkiintoinen operaatio. Edellinen tuonti-Mersuni herätti joissakin marinaa Saksasta alkaneen huoltolokinsa vuoksi, mutta Mersun sähköinen huoltokirja tallentuu tehtaan tietokantaan, joten asiasta perillä oleva ostaja teki kaupat tarkistettuaan Suomessa Veholta koko historian sekä minun että edeltäneen omistajan ajalta. Ja maksoi käteisellä enemmän kuin Veho lupasi autostani hyvittää vaihdossa uuteen E-sarjalaiseen yli 50 tuhannen välirahalla. Tuontiauton ostajia voi olla vähemmän, mutta asinatuntija ei epäröi, vaan katsoo auton kuntoa ja tekniikkaa. Nykyisen autoni hinta putosi uutena törkeästi, koska 75.000 € hintainen E-sarjalainen kolmen sivun varusteluettelolla on vaan liian kallis. Tuolla rahalla saa paljon muutakin. Juuri siksi minä sen ostinkin, kun perusauto oli mieleiseni ja joku muu oli ehtinyt jo kohteliaasti nollata kattavaan varustelistaan rastitetun uuden Mondeon hinnan.

        Olen ajanut autollani neljä vuotta ja Nettiauton perusteella minusta näyttää että Mersun pyyntihinta nykykilometreillä on jopa hieman korkeampi kuin pari vuotta uudemman 70.000 vähemmän ajetun Mondeon. Vaikka en kaipaa vuoden 2014 Mondeota, en moiti Fordia. Tiedän myös Mondeon nykyisen paremmin ruosteelta suojatun korimallin niin kestäväksi, että autoyksilöiden ylläpiton laatu määrää kunnosta enemmän kuin parin vuoden ajoja vastaava ajomääräero.

        Pidän Fordeista ja olen ajanut itsekin paria eri Hoppaa aiemmin. Juuri siksi iso Ford olikin yksi verrokkiautoistani valinnassani. Mondeon automaatti on Getragin valmistetta, ja kuten Fordilla taksia ajavat todistavat, se ei ole mikään DSG, vaan oikeasti hyvin toimiva kaksoiskytkinautomaatti. Mondeo on muuten hieman pidempi kuin E, ja ne ovat useimmille käyttäjille tiloiltaan täysin vaihtokelpoisia, ellei takatilojen vertailussa ole mukana pitkäkoipisia (jolloin Mondeo voittaa) tai pitkäselkäisiä (jolloin Mersu voittaa).

        Kaksi edellistä autoani olivat farkkuja, mutta kyllästyin aina kuraiseen takaoveen ja runsaslumisen mökin maastoissa auton perässään vetämään lumilinnaan. Ellei tuota kinosta lakaise takapuskurin päältä heti pois, se jäätyy kiinni. Sitten taaksepäin avautuvaa farkun takaovea saa takoa jään läpi, mutta sedanin ylöspäin nouseva luukku avautuu ja myös sulkeutuu hakkaamatta. Farkun jälkeen sedanin valinta korosti myös tavaratilan merkitystä.

        Asettamalla havaitut erot eri tärkeysjärjestykseen voi täysin perustellusti päätyä eri valintaan.

        Tuontiauton voi ostaa uuden tavoin tehtaan esitteestä varusteet valiten. Hakuehtoni pakollisia valintoja olivat kaksiturboinen kone ja 7G-Tronic ja noin 10 muuta juttua, jotka ovat autossani kaikki. Yksiturboinen Mersu tai Ford menee noin 1500 RPM saakka imumoottorina ison ahtimen lähinnä jarruttaessa. 220 CDI:n pieni ensiöturbo ahtaa jo 1000 kierrokselta lähtien ja kovalla kuormalla rajoitin iskee 1300 jälkeen. Perheen 2.4 litrainen bensavolvo vaihtaa mökkimatkan jyrkimpään mäkeen automaatin kolmoselle ja kieppikelloon lähes 4000, kun Mersu samassa paikassa vain nostaa ahtoa. Tonnin halkokärry perässä sama mäki noustaan 1400 kierroksella kuutosvaihteella, tosin ahtopaine rajoittimella koko mäen. Kaksoisahdetun moottorin taloudellisuus perustuu pienen ahtimen hitaiden käyntinopeuksien alueella hyvään hyötysuhteeseen.

        Kiitos.

        Junge Sterne on kyllä todella varteenotettava vaihtoehto. Vaan muutama kysymys siitä, menee tosin off topiciksi ja olet varmaan vastannut jo moneen kertaan, eli ymmärrän, jos jää vastaamatta nyt.

        - Kuinka paljon säästit ostamalla Saksasta verrattuna Suomeen, kun huomioidaan tulli / vero? Olisiko Suomesta saanut edes karvalakkimallia samaan hintaan? Matkakuluja ei tarvitse välttämättä huomioida, voi ottaa lomana.

        - Autolainaa ei suomalainen taida Saksasta saada?

        - Ottavatko vaihtoautoa vastaankaan? Ei kuitenkaan liene järkevää tarjota, vaikka ottaisivatkin?

        - Onko mielestäsi uusissa (tai viime vuosien kuitenkin) E-sarjoissa farmari meluisampi kuin sedan?


      • Kfkfkfkf kirjoitti:

        Kiitos.

        Junge Sterne on kyllä todella varteenotettava vaihtoehto. Vaan muutama kysymys siitä, menee tosin off topiciksi ja olet varmaan vastannut jo moneen kertaan, eli ymmärrän, jos jää vastaamatta nyt.

        - Kuinka paljon säästit ostamalla Saksasta verrattuna Suomeen, kun huomioidaan tulli / vero? Olisiko Suomesta saanut edes karvalakkimallia samaan hintaan? Matkakuluja ei tarvitse välttämättä huomioida, voi ottaa lomana.

        - Autolainaa ei suomalainen taida Saksasta saada?

        - Ottavatko vaihtoautoa vastaankaan? Ei kuitenkaan liene järkevää tarjota, vaikka ottaisivatkin?

        - Onko mielestäsi uusissa (tai viime vuosien kuitenkin) E-sarjoissa farmari meluisampi kuin sedan?

        En ostanut nykyistä enkä sitä edeltänyttä tuontiautoani halvimman toivossa, vaan se on minulle vapaus valita käytetty uuden tapaan tehtaan 2 - 3 vuotta vanhasta esitteestä omat valintani poimien. Edeloinen oli hieman yli 100.000 ajettu kolmivuotias ja tämä JS vaihtari on suunnilleen kallein vaihtoauto, mitä kaupasta saa. Silti kummassakin meni noin vuosi ennen kuin "vastaavia" (tosin varustepuuttein) tuli Nettiautoon tarjolle samaan hintaan.

        Saan ehkä anteeksi vain ensimmäisen vuoden arvon alennuksen, mutta sen vastapainona saan valita vapaasti alustanumeron 10 ensimmäistä merkkiä (=tyyppikoodi) sekä värit ja varusteet. Nykyisessä oli sallitut tuotantoviikotkin niin tarkasti rajattu, että edellisen viikon perjantaina valmistunutta en olisi vilkaissutkaan. Myös Avantgarden matala-alusta ja leveät renkaat olivat kieltolistallani, mutta niin oli autoni uutena ostaneellakin, joten hän rastitti tähän Avaan pitkäjoustoisemman mukavuusjousituksen ja paljon muuta kivaa. Motiivi on siis "mä halusin tällasen" ja isoilla markkinoilla kaikki on saatavana. Olin jo laittamassa taas LF-Carsia asialle, mutta sitten tuo omani ilmasntui esiin jo Suomeen tuotuna.

        Jos haet itse, JS:n yksi etu on katumusviikko vai oliko parikin? Voit siis auton ostettuasi jatkaa lomailua ja ellei parin tuhannen km koeajo vakuuta, voit vaihtaa auton vielä toiseen.

        Suomiauton vienti veromuurin ulkopuolelle lisää byrokratiaa, joten Suomesta hankitut eurot on paras matkaeväs. Tämän ikäluokan Mersuissa ei ole paperista huoltokirjaa, vaan sähköinen DSB huoltoloki karttuu Daimlerin tietokantaan. Edellisen autonin eka huollossa kysyin Veholla voimansiirron öljynvaihtoja Suomen oloihin. He katsoivat autoni tilanteen koneelta ja sanoivat, että mielenrauhani vuoksi voidaan toki tehdä lisätöitä, jos tahdon, mutta muuten ei ole tarpeen. Saksan öljysuositukset ovat kitkan ja ympäristöystävällisyyden vuoksi samat kuin Suomessakin, ja autoni on hoidettu ajallaan ja oikeilla aineilla, joten heidän ehdotus oli vain jatkaa normaalia huolto-ohjelmaa. Etenkin tuontiautoa myydessä tuon sähköisen huoltokirjan eheys on myös jatkossa tärkeää. Tarvittavia sähköisiä työkaluja on Vehon ulkopuolisillakin osaavilla korjaamoilla, eikä nykyautoa voi edes oikeasti huoltaa ilman yhteyttä tehtaan tietojärjestelmään.

        Farkun tarpeen valitsisin tilantarpeen perusteella. En kuule auki olevaa suksiluukkua, mutta väittäisin sokkotestissä kuulevani sedaninkin kaadetun takapenkin vuoksi selvemmin erottuvat pyörien äänet. Farkku on aina ilmajousitettu takaa, ja Vehon hinta jousipalkeelle on kova, mutta onneksi laadukkaita tarvikejousiakin saa nykyisin kohtuuhintaan, joten sen vuoksi ei farkkua tarvi enää pelätä.


      • OnHyväOlla

        Meillä on ostettu suomen ja saksan mersukannasta kaikkein halvin vaihtoehto, myös pojille sekä tyttärille ja aina ollaan oltu tyytyväisiä mersulaatuun. Aina on ollut satatuhatta huoletonta ajokilometriä, itsehuoltaen pelkällä oljyn ja suodattimen vaihdolla.

        ovat olleet 80 000 - 120 000 km ajettuja ja farkkuja ja vito tila-autoja.


    • C350e

      Yksinkertaista,

      Mersussa on vakiona jotakin, jota muihin kinnereihin ehkä Possua ja Jaggea lukuunottamatta ei saa edes optiona:

      Mersumiehen ei tarvitse selitellä.

      • niinpähän

        Sanoisin päinvastoin. Kun katselee maamme mersukantaa, varsinkin maakuntien teillä, niin sitä enemmänkin ihmettelee, miten niillä ylipäänsä ajellaan ja miten ne on saatu katsastuksesta läpi. No, Motonetistä ja muista löytyy tekohengitystä. Mutta on ne usein niin hurjan näköisiä hitaita savuttavia tiisseleitä. Tottakai uudet työsuhde- ja taksimersut on oma lukunsa.


    • Heh itäautoilijat selittelevät ja vikisevät miksi ajavat halvalla kotterollaan. Se on raha joka ratkaisee. Mitäs tampiot tähän?

      • Tampioista en tiedä, mutta mitä rahakasta näet taksimallin nelosdieselissä, vai kiillotatko peräti C-Sarjalaisen MUOVItähteä?


    • menestysresepti

      Jo pienenä poimin rusinat pullasta, koulussa tein tyhmempien läksyt korvausta vastaan. Rippikoulussa isonen maksoi minut hiljaiseksi, koska olin omaksunut niin kriittisen ja materialistisen maailmankuvan, että kyseenalaistin asioita suureen ääneen. Vanhempieni kuoltua perin heidät yksin. Möin pesänselvityksestä unohtuneet veneen ja kesämökin järven rannalta vähin äänin omaan lukuuni. Näillä verottajalta pimentoon jääneillä muutamalla satatonnisella ostin 80-luvulla Nokiaa. 2006 möin ne ja ostin Välimeren rannalta kallion laelta valkoisen haciendan. Nyt elän koroilla, työt ei oikein maita. Mersuni ostin 1992 vähän käytettynä ja ajan sillä yhä päivittäin. Olen sopinut minut tuntevan tahon kanssa, että minut haudataan mersussani tänne omalle tontilleni kuoltuani, appelsiinipuun ja mantelipuun viereen.

      • WOD

        Nyt kyllä laitat omiasi tuossa jutussa! Kallion laella ei voi mantelipuu kasvaa kun siellä ei ole tarpeeksi syvää ja vettä läpäisevää savimaata. Eli, jos mantelipuun viereen haluat tulla kuopatuksi sinun on etsittävä joku muu paikka kuin tonttisi.


      • menestysresepti
        WOD kirjoitti:

        Nyt kyllä laitat omiasi tuossa jutussa! Kallion laella ei voi mantelipuu kasvaa kun siellä ei ole tarpeeksi syvää ja vettä läpäisevää savimaata. Eli, jos mantelipuun viereen haluat tulla kuopatuksi sinun on etsittävä joku muu paikka kuin tonttisi.

        No mikä vitun poppeli toi nyt sitten on


      • Kyykkisskiss
        menestysresepti kirjoitti:

        No mikä vitun poppeli toi nyt sitten on

        Mitä olet mahtanut syödä kun olet kuvitellut syöväsi manteleita. Jutuistasi päätellen...


    • Höpö, höpö, veneen olet kyllä voinut myydä, mutta kesämökin myyntiin
      en usko!

    • Tyhjännyhjäyseikandee

      Ei kelvannut tojo eikä skoda. Halvalla ei saa hyvää, äiti opetti. Ostin parhaan eli Mersun, pihinä tietysti vähän käytetyn (alle vuosi). Tuollain en leimaudu tyhmäksi, koska tyhmä maksaa liikaa. Tosityhmä maksaa tojosta tai skodasta mutta kantsii muistaa että tyhjästä on paha nyhjästä....

    • tutustuminen_jatkuu

      Käytin ainakin kaksi tuntia kiertelemässä kaunginosaan (siis EI Sulan miinakentälle) kertyneitä autoliikkeitä ja sovittelemassa ruhoani kuskin- ja ministerinpaikalle. B-mersussa oli riittävästi korkeutta ja reilut ovet, joten päätin ottaa sen. Mitenkään vähän ei vaikuttanut myyjien asenne: kiersin vastarähjäytyneessä metsästyspuvussa, eikä minua katsottu nenänvartta pitkin.

      Auto tuli aikanaan ja olen sillä ehtinyt ajaa reilun viikon. Tuntuu oikealta valinnalta. Harmitus hommassa on tarjolla ollut suppea värivalikoima ja etten maksanut tonnia muistijakkaroista.

    • hiljainenajettava

      Teillä näyttää olevan kokemusta eri autoista.
      Minä MB:ssä ajattelen lähinnä olisiko se merkittävästi hiljaisempi, kuin joku toinen merkki esim. volvo.
      En ajattele uusia autoja vaan jotain 2010 malleja. Mitä sanotte onko E-malli miten hiljainen ajettava.

      • Paras_on_kyllin_hyvä_MB

        Omani (E-sarjalainen) on hiljaisempi kuin edellinen autoni (V70)... toki pitää muistaa, että renkailla on todella suuri merkitys niin ajettavuuteen kuin rengasääniinkin. Molemmat hyviä autoja, mutta etuveto tekee Volvosta hieman kankeamman ja samalla aiheuttaa sille isomman kääntösäteen.

        Joku sanoi, että auton laadun tuntee esimerkiksi ovista... kuinka tukevat (raskaat) ne ovat ja kuinka hienosti/helposti ne menevät kiinni... tieto pitänee paikkansa.


    • Vuodesta91

      Niitä ei saa V8 koneella. Tosin on mulla pari muutakin syytä, mutta toikin riittää.

      • En tiedä mikä estää sinua hankkimasta V8 Mersua, mutta itse olet syysi valinnut, koska tarjonnasta tuo ei ole kiinni. Minun hinnastossani on tusinan verran eri korimalleja V8 koneella. Ja nyt ei siis puhuta eri varusteluversioista, vaan 50 metrin päästä selvästi erottuvista eri korimalleista.

        Ihan uteliaisuudesta, mikä merkki tarjoaa suuremman valikoiman V8 korimalleja?

        Miksi muuten kokomoottori ei kelpaa, kun haluat ajaa vain kasilla? Kokomoottorin järjetön painoko estää V12 hankinnan?


    • MB621

      Kun on tuota massia....

    • TurhaaPerustella

      Myönnettävä on, että perstuntumalla valitsin. Istuin jonkin aikaa sekä edessä kuskin paikalla että tutummalla takapenkillä. Tuntui hyvältä. Malliksi valitsin sellaisen, ettei ole nyt eikä (todennäköisesti) tulevaisuudessakaan mikään teiniauto.

      Jotain vaikutti myös kohtuullinen toimitusaika.

      Tällä kierroksella uhrasin autonvalintaan useamman merkin parissa poikkeuksellisen paljon vaivaa ja aikaa; varmastikin yhteensä yli puoli työpäivää. Lopputulos on vähintään tyydyttävä.

      • Päinvastoin, tuohan on aina validi perustelu kaikkiin valintoihin:

        "Mä halusin tällasen"


    • Näppärä_asiointi

      Mersukauppa on kävelymatkan päässä, Skodan myyjälle on useampi kilometri, ja Toyotaa myydään Herra ties missä.

    • Anonyymi

      Naurettavia nuo edellä olevat romaanien pituiset sepustukset.
      Eikö noilla ole oikeaa elämää, kun tuntitolkulla pitää perustella onko eikö ehkä joo ja ei ja siis tai toisin päin tai toisaalta jne...
      Ovatten tod.näk.ekaautonostajia ?

      On ollut foortii, pari bemarii, sit 3 ooppelii, taas bemari ja viimeksi mersu ja kun vaan jäi erityisen hyvä maku viimeksi ajetusta E-mersusta, niin ostinpa tämän kehutun uuden mallisen E-mersun ja hyvältä tuntuu ja näyttää ja tilaa on riittävästi.
      Mitään tarvetta auton vaihtoon ei ole taas vuosiin, tavoite jopa kymmeneen.

      Niin ja riisikuppeja enkä skoodaa osta ikinä !

    • Anonyymi

      En ottaisi mitään Toyotaa, Skodaa, Volkswagenia tai Audia vaikka ilmaiseksi saisi. Mercedekseen päädyin auton ulkoäön takia.

    • Anonyymi

      Mersussa on ihan tunnoton ohjaus. Melkein vaaraksi liikenteessä kun menee ihan minne sattuu pökäseen.
      Hirvee rypistys koko auto. Kuinka noin huonolla ajotuntumalla olevaa autoo saa Suomessa edes myydä. Sehän on turvallisuuskysymys, mitä suurimmassa määrin.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe