Eli vieläkö murtomaahiihto sujuu ikäisiltä, vai onko parempia kuntoiluvinkkejä talven liukkaille lumille? Suurikohan prosentti meistä hiihtelee talvisin, ja kuinka usein?
Tuo kysymys tuli mieleeni äskeisellä hiihtolenkillä.
Suksitko vai . . . . ?
27
1089
Vastaukset
- taika
hiihdetään, täällä etelässä vain ei aina ole lunta. Nyt on, ja ladut hyvässä kunnossa.
selviä.
Reilu 20-vuotta edellisestä hiihdosta ja jos en paljon liiottele niin vieläkin yskittää.
Kilpailuhenkinen kun olin,niin puulaakikisoissa kävin vitosen hiihtämässä.Treeni jäi edellisen päivänä hiihtämääni tutustumis kierrokseen ja sekin olis pitänyt tehdä vasta kilpailussa.Oli jo valmiiksi paikat jäykkänä.Sijoitusta en muista,mutta huono olin.
Näin vanhana ja vähän ajattelevampana olen tässä sauvakävellyt n. 60-km./viikko ja tarkoitus olis tässä pikapuoliin lähteä suksi kaupoille.
Uskon kyllä itse hiihdon sujuvan,mutta alamäkiä pitää kyllä kunnioittaa.
Olen ollut tässä pitkään todella huonokuntoinen ja vasta nyt uskon hiihdon olevan mahdollista.Vieläkään tasapainoni ei ole aivan kohdallaan ja siksi olen siirtänyt hiihdon aloitusta.
Muuten se on sauvakävelyä nonipuolisemmin koko kehoa"rasittavaa"ja nivelet pääsevät helpommalla.
Tosin kävely/juoksu on luustolle parempaa ja vahvistaa ja ylläpitää niiden "tiheyttä".
Ja tietysti perinteisellä tyylillä.
Lulisin että molemmat kuntoilu lajeina puolustavat paikkaansa.- Vanas
Joopa, kokeile ihmeessä, mutta ei noita uusia suksia kannata hankkia, jos vanhat on vielä vintillä. Itsekin hiihtelen 30v vanhoilla, eli silloin kun muovosuksia tuli markkinoille ne ostin ja hyvin luistaa. Ja voiteluki on helpompaa kuin nykyisillä. luistoahan ei tarvi paljon lisäillä, kunhan eivät lipsu.
Vanas kirjoitti:
Joopa, kokeile ihmeessä, mutta ei noita uusia suksia kannata hankkia, jos vanhat on vielä vintillä. Itsekin hiihtelen 30v vanhoilla, eli silloin kun muovosuksia tuli markkinoille ne ostin ja hyvin luistaa. Ja voiteluki on helpompaa kuin nykyisillä. luistoahan ei tarvi paljon lisäillä, kunhan eivät lipsu.
Löytyy vain lasten n.40kg,painolle tarkoitetut perinteisen sukset.Omat vanhat puu Järviset vm. -73.kyllä löytyis,muttei edes hiihtokenkiä.
Niitä pito"tarra nauhoja" joku on kehunut tav,kuntohiihtäjälle hyväksi ratkaisuksi.Ettei se vähäinen eteenpäin työntävä "pötku"mene aivan hukkaan.Tätynee kysellä varmaan kauppiaalta sellaista helppohoitosta systeemiä.
Onneksi lähes joka iltaisella lennkikaverilla on tuo hiihto sellainen joka vuotinen liikuntatapa ollut niin ei tarvitse heti yksin lähteä ladulle.
Meidän kylällä sellainen valaistu latu on noin vajaa viitonen ja sitten näitä kelkalla tehtyjä perinteisen latuja kyllä löytyy useampi vaihtoehto.
Pirkanmaalla asutaan ja aika lumisessa kunnassa,kun ei ole noita isoja vesistöjä aivan vieressä.- taika
emw34 kirjoitti:
Löytyy vain lasten n.40kg,painolle tarkoitetut perinteisen sukset.Omat vanhat puu Järviset vm. -73.kyllä löytyis,muttei edes hiihtokenkiä.
Niitä pito"tarra nauhoja" joku on kehunut tav,kuntohiihtäjälle hyväksi ratkaisuksi.Ettei se vähäinen eteenpäin työntävä "pötku"mene aivan hukkaan.Tätynee kysellä varmaan kauppiaalta sellaista helppohoitosta systeemiä.
Onneksi lähes joka iltaisella lennkikaverilla on tuo hiihto sellainen joka vuotinen liikuntatapa ollut niin ei tarvitse heti yksin lähteä ladulle.
Meidän kylällä sellainen valaistu latu on noin vajaa viitonen ja sitten näitä kelkalla tehtyjä perinteisen latuja kyllä löytyy useampi vaihtoehto.
Pirkanmaalla asutaan ja aika lumisessa kunnassa,kun ei ole noita isoja vesistöjä aivan vieressä.se pitoteippi, ei sen kummemmin voidella tarvitse, eikä sukset lipsu. Tosin viime sunnuntaina, kun oli oikea myrskytuuli ja puista tippui roskia ladulle, nekin tarttui hyvin siihen teippiin...
- pohpoika
taika kirjoitti:
se pitoteippi, ei sen kummemmin voidella tarvitse, eikä sukset lipsu. Tosin viime sunnuntaina, kun oli oikea myrskytuuli ja puista tippui roskia ladulle, nekin tarttui hyvin siihen teippiin...
vie saman kokenut olen ja kyllä ärräpäitä tuli
- Hmmm...
Jos sää sallii eli jos on lunta!
- Vanas
ei ole nyt lunta? Tai latuja? :)
- Hmmm...
Vanas kirjoitti:
Vaan että hiidän aina jos sää sallii....
- pohpoika
Vanas kirjoitti:
mutta kun on niin jäiset ja roskaset että kaivattaisiin uutta lunta Keski-Pohjanmaalle ja valaitukin on että pystyis vaikka yöllä hiihtämään
- Hexa
Pääsee pois pakokaasuisten teiden varrelta ja voi hengitellä vapaasti hapekasta talvi-ilmaa.
Pimeyskään ei ole esteenä, koska taajamien laitamilla pilvet heijastavat riittävästi valoa ladulle ja tutun ladun mutkat ja metkut tuntee ennestään. - Pirre*
sujjuu, eihän se nyt niinvain unehu. Ainakin viikottain hiihtelen, enimmäkseen jäällä koska meidän lähituntumassa ei ole valmiita murtsikka latusia.
Molemmat tyylit sujuu, opettelin aikoinaan luistelun ,kun tuli nämä muoviläpyskät hiihtovälineiksi ja niitäkun ei saanut millään konstilla lipsumattomiksi niin tuntui helpommalta oppia luistelu kuin pitovoitelu.
Myöhemmin tuli parempia voiteita ja suksiakin, jotka olen saanut voideltua pitäviksi. Näitä teippejä en ole vielä testannut - ei ole tarvinnut. Pitänee tänä talvena, kunhan tulee vesikelit. Ne pitovoiteetkin ovat sellaisia roskankerääjiä, sen tahmeutensa takia, huhtikuussa niistä on jo riesaa.
Rullaluistelukin alkoi sujua melkein itsestään tuon suksilla luistelun ansiosta - ja se on hauska kuntoilumuoto kesäisin. En ole koskaan luistellut tavan luistimilla.
Minulla oli edelliset sukset jo näitä keveitä malleja ja niistä putosi viimein pohjat. Ne oli kastuneet niin monta kertaa, ettei se suksen rakenne enää kestänyt. Ilmeisesti pohjissa oli jo kolhuja joista kosteus pääsi pikkuhiljaa sisälle.
Ihan ikävä tuli niitä suksia (siis se tunneside suksiin!:)!
Olen kiertänyt kansanhiihtotapahtumissa aikaisemmin, kun oli paremmat työolosuhteet siinä mielessä.
Joka talvi hiihdin vähintäänkin yhden 50 kilometri laturetken, päivähän siinä aina meni, mutta en ole halunnutkaan mitään kilpahiihtovauhtia mennä, enkä olisi tietty jaksanutkaan.
Nyt on ollut lähinnä vaan näitä jäähiihtoja ja kirkonkylän valmiita latusia jokusia kertoja olen lykkinyt. Minä olen myös lasketellut ja pidän todella paljon siitäkin lajista. Että suksikaa hyvät immeiset se on mukavaa...- pohpoika
vedit tokkiisa, viimetalvena tul 600km kaikkiaan tänätalvena taida päästä puoleenkaan siitä huonosti luistaa...
Suksisin taas mielelläni, mutta kun monot meni rikki ja nyt pitäisi ilmeisesti hankkia kaikki uuden välineet. - Oli nääs semmoset Y-siteet ja ihan hyvät sukset (ja Rex-purkki taskussa) - aikanaan. Nyt ei kuulemma voi enää laittaa niihin suksiin uusia siteitä, jotta saisi uudet monot sopimaan. Eli pitää ostaa koko paletti uusiksi ja tehdä hirmuinen määrä tärkeitä päätöksiä. Voihan @ ¤ # § ja kaikki rumat merkit...
Sitten pitäisi saada voitelija ja kai silitysrautakin mukaan hiihtoretkille ja päättää ostaako teippejä ja mitä ihmeen laastareita tarvitaankaan. Hanki siinä sitten uudet sukset, jos elopaino muuttuu, niin ensi vuonna en voi enää samoilla hiihdellä.
Tässä kohtaa myönnän, että olen tainnut tulla vanhaksi. - En jaksaisi paneutua asiaan, enkä tehdä 150 - 350 euron virhehankintaakaan. :(
Jostain pitäisi hankkia apua ja opastusta. Taitaa käydä niin, että joudun odottelemaan eläkeikää ja/tai lisääntyvää vapaa-aikaa.
(Ihanaa, kun voi vapaasti (?) purnata piinaamatta lähimpiä!)- Hexa
Mitenkäs Orvokkki nyt noin on eksynyt pessimismin pöheikköön? Siitä vaan marssit urheiluliikkeeseen ja sanot myyjälle, että tarttis saada sukset. Nyt näyttää olevan edullisia paketteja tarjolla. Itse hankin uudenaikaiset välineet pari vuotta sitten, enkä ole koskaan aikaisemmin nauttinut hiihtämisestä niin paljon kuin näillä luistavilla suksilla.
Toivottavasti hiihtokelit nyt vaan säilyvät. Hexa kirjoitti:
Mitenkäs Orvokkki nyt noin on eksynyt pessimismin pöheikköön? Siitä vaan marssit urheiluliikkeeseen ja sanot myyjälle, että tarttis saada sukset. Nyt näyttää olevan edullisia paketteja tarjolla. Itse hankin uudenaikaiset välineet pari vuotta sitten, enkä ole koskaan aikaisemmin nauttinut hiihtämisestä niin paljon kuin näillä luistavilla suksilla.
Toivottavasti hiihtokelit nyt vaan säilyvät.ja lämmin kiitos kannustuksesta myös.
Pitää harkita myös nikin vaihtamista.
Aurinkoisia hankia sinulle ja teille kaikille.Tampereela Turtolan Intersportissa.
Eilen illalla poikkesin ensimmäisenä ko.liikkeeseen.Esitin myyjälle kysymyksen,mitä maksaa tällaiselle vanhalle miehelle perinteisen hiihdon suksipaketti.Vastaus oli mitä se saisi maksaa.Mahdollisimman vähän.100euroa alkaen,mutta suosittelisin hiukan parempia suksia ja hinta silloin 140euroa.Sellaisen paketin hankin ja olisin vielä teettänyt esimmäisen "huollon"niihin,mutta perjantai ja kello puoli kahdeksan illalla niin eivät enää ehtineet.Nyt sitten pitää itse karhentaa pohjat ja laittaa pitoteipit pohjiin sekä levittämään parafiini luisto-osuuksille.
jk.Ovh.erikseen laskien paketilla 255€,joten hinnasta alennusta 115€,ja tinkaus kesti n.2min.
Ja kengän/suksien/sauvojen sovituksien/siteiden kiinnityksen kanssa aikaa kului reilu 10 min.
ps.kirjoitin tämän siksi,että tavaratalon puolella hinnoissa ei yleensä ole "tingin varaa" ja erikoisliikkeen puolella ei ole pakko ostaa vain juuri sitä tarjouksessa olevaa pakettia,vaan kauppaa voidaan"räätälöidä"tarpeen mukaan.
- plunger
Minä annan tiedot myös, että kattavampi tulos.
En hiihdä, ei ole välineitä. Olin kerran aika lähellä hankkia, mutta ei tullut talvea, asun Espoossa. Mutta on minulla SAUVAT kävelyyn. Naurakaa, jos haluatte, nehän on naisten välineitä, kaikki näkemäni sauvankävelijät ovat olleet naisia.
Jos olisi välineet, varmasti hiihto sujuu, on se kerran opittu taito niinkuin polkupyörän ajo. Vuosikymmeniin en sitä harjoittanut, kun ostin pyörän, ei yhtään pitänyt opetella!- Pirre*
suksikauppaan sinäkin siitä.. mars mars..
Uskot sie, että oli taas hienoo tänään tuolla jäällä hiihtää, en ollu köyhä enkä kippee..aurinko rillotti täyveltä ja silleen.. - Roope63
Pirre* kirjoitti:
Uskot sie, että oli taas hienoo tänään tuolla jäällä hiihtää, en ollu köyhä enkä kippee..aurinko rillotti täyveltä ja silleen..mie meinasin että Pirre on menny nukkumaan kun ei kuulu mitään mut olki suksimas :))
- Pirre*
Roope63 kirjoitti:
mie meinasin että Pirre on menny nukkumaan kun ei kuulu mitään mut olki suksimas :))
duunia välillä. Päivällä suksin jo, oli upeeta en malta olla mainostamatta vieläkkää...:)
Hyvvee yötä, nyt suksin tästä peiton alle.. - Roope63
Pirre* kirjoitti:
duunia välillä. Päivällä suksin jo, oli upeeta en malta olla mainostamatta vieläkkää...:)
Hyvvee yötä, nyt suksin tästä peiton alle..Kauniita unia ja kullan kuvia samalla :))
- plunger
Pirre* kirjoitti:
Uskot sie, että oli taas hienoo tänään tuolla jäällä hiihtää, en ollu köyhä enkä kippee..aurinko rillotti täyveltä ja silleen..Siinä on tarpeen MUUTAKIN, jalkineita, käsineitä, päähineitä, pukineita ja sitten PAIKKA. On olemassa kuntolatu, sitä kuin hullut juoksevat kiilto silmissä muutamat miehet ja naiset pareittain kulkevat, koiria taluttavat samalla, pitkin latua. Täytyy mennä metsään missä ei ole latua ja se ei ole hauskaa kun metsä on oksien ja kivien takia paha tehdä latu.
Ehkä sitten jos pidän lomaa vähän ja menen ihan omaan metsään, se on kolmesataa kilometriä sitten yhteen suuntaan. Ei siellä ole edes lunta paljon kun se on länsirannikkoa se paikka. - Pirre*
plunger kirjoitti:
Siinä on tarpeen MUUTAKIN, jalkineita, käsineitä, päähineitä, pukineita ja sitten PAIKKA. On olemassa kuntolatu, sitä kuin hullut juoksevat kiilto silmissä muutamat miehet ja naiset pareittain kulkevat, koiria taluttavat samalla, pitkin latua. Täytyy mennä metsään missä ei ole latua ja se ei ole hauskaa kun metsä on oksien ja kivien takia paha tehdä latu.
Ehkä sitten jos pidän lomaa vähän ja menen ihan omaan metsään, se on kolmesataa kilometriä sitten yhteen suuntaan. Ei siellä ole edes lunta paljon kun se on länsirannikkoa se paikka.repäsit pohjat..kolomesattookilometriä!!!:))))
- plunger
Pirre* kirjoitti:
repäsit pohjat..kolomesattookilometriä!!!:))))
Sinne minun metsään on noin 300 kilometriä, se on peritty maa, minä en sitä valinnut. En ollut syntynyt kun sen äidin vanhemmat sai ja osti, minä sen mamman kuoltua perintönä sain. En ole siirtänyt lähemmäksi. Joskus käyn katsomassa, vaikka usein ajan ohi silloin kun käyn gumman luona.
- Pirre*
plunger kirjoitti:
Sinne minun metsään on noin 300 kilometriä, se on peritty maa, minä en sitä valinnut. En ollut syntynyt kun sen äidin vanhemmat sai ja osti, minä sen mamman kuoltua perintönä sain. En ole siirtänyt lähemmäksi. Joskus käyn katsomassa, vaikka usein ajan ohi silloin kun käyn gumman luona.
vähän hoono soomi, tai minulla - katsoin että, sinulla on 300 kilometriä metsää, se olikin metsään :).
Ei kai siellä joka latusella koiria ulkoiluteta, ja sehän on varmasti vastoin järjestyssääntöä - luulen että jos metakoit kaupunkiin päi se loppuu. Leppävaarasta lähtee hienoja latusia eikä ole varmasti koiruuksiakaan joka paikassa.
Varusteita saa kyllä joka urheilukaupasta, asiantuntijoita löytyy kyllä avuksi. Eikun suksimaan - viellä on talvea jäljellä. - plunger
Pirre* kirjoitti:
vähän hoono soomi, tai minulla - katsoin että, sinulla on 300 kilometriä metsää, se olikin metsään :).
Ei kai siellä joka latusella koiria ulkoiluteta, ja sehän on varmasti vastoin järjestyssääntöä - luulen että jos metakoit kaupunkiin päi se loppuu. Leppävaarasta lähtee hienoja latusia eikä ole varmasti koiruuksiakaan joka paikassa.
Varusteita saa kyllä joka urheilukaupasta, asiantuntijoita löytyy kyllä avuksi. Eikun suksimaan - viellä on talvea jäljellä.Ensin hoono soomi: TOSI. Siksi olen tänne kirjoittanut, että opin lisää. Koulusuomi oli arvosana 7, mutta yo-kirjoituksissa tuli C.
(Se oli paljon, kun ennen kouluun menoa en osannut kuin ehkä 5 sanaa suomea). Monet vuodet ulkomailla ja nykyinen työ vielä englannin kielellä, ruotsiksi ajattelen monet asiat vielä.
Sitten suksimaan? Harkitsen hankintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3367412Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss774769- 2083225
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa243117- 762016
- 1531896
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2201841Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661597Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201558- 891478