Mitä murretta siellä kajaanissa oikein puhutaan? Nimittäin näin helsinkiläisen näkökulmasta voin sanoa, että mikään murre mitä mä oon kuullu ei kuulosta niin typerältä kun Kajaanissa puhuttu.
Samaa mieltä on muuten kajaanilainen serkkutyttönikin, joten kyllä siellä päin järkeviäkin ihmisiä asuu. Nostan hattua heille.
Kajaanin murre?
12
3546
Vastaukset
- Joplin
Kajaanissa puhutaan kainuun murretta. Se kuuluu savoilaismurteisiin, joka taas kuuluu itämurteisiin. Kainuun murre jakaantuu myös osiin ja kainuun murrealueen eteläosien murteella (jota siis Kajaanissa puhutaan) on omat leimalliset erikoispiirteensä, jotka kuulostavat kieltämättä vähän typeriltä...
- eräs savolainen
... että on olemassa muukin maailma kuin kehäkolmosen sisärinki. Kainuun murre ei ole sen enemmän typerän kuuloista kuin teidän "tsiigaukset", "futaukset" ja muut. Kukin puhukoon omalla persoonallisella tavallaan - se on lahja.
- eteläläinen
oon samaa mieltä vaikka täällä etelässsä nykyään asustelenkin!
- Make
just noin. Luulempa vaan että alkuperäinen viesti oli provo, ei kai kukaan tosissaan kysele että mitä murretta siellä puhutte ja sitten sano että se on tyhmimmän kuulosta.
- helsinkiläinen
Make kirjoitti:
just noin. Luulempa vaan että alkuperäinen viesti oli provo, ei kai kukaan tosissaan kysele että mitä murretta siellä puhutte ja sitten sano että se on tyhmimmän kuulosta.
Olen itsekin samaa mieltä kanssanne alkup. kirjoitukseni järkevyydestä. Muitten murteitten haukkuminen ei anna fiksua kuvaa kenestäkään, joten voisiko joku käväistä hakemassa tämänkin tyypin omalle palstalleen mekkaloimasta. Mielipiteensä on rekisteröity.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=683&posting=22000000006742944 - Betty Boop
helsinkiläinen kirjoitti:
Olen itsekin samaa mieltä kanssanne alkup. kirjoitukseni järkevyydestä. Muitten murteitten haukkuminen ei anna fiksua kuvaa kenestäkään, joten voisiko joku käväistä hakemassa tämänkin tyypin omalle palstalleen mekkaloimasta. Mielipiteensä on rekisteröity.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=683&posting=22000000006742944Juu, muuten kirjoitat ihan asiaa, mutta jos oikein suurennuslasilla tuota viestiketjua tutkailee, ei se "Jaanilainen" sitä ketjua aloittanut. Tulkoon silti pois sieltä teiltä riehumasta.
- viikkoa
sitten muutit Kainuusta Korsoon?
- eranto
Jo yli 10 vuotta Hämeessä asustaneena en kotiseutuni Kaenuun murrettani unohda tai alkaisin sitä mollaamaan, vaikka siitä monesti työtoverini mainitseekin.
- ulkosuomalainen
mikään murre täällä Ruotsissa ei ole niin hirveää kuin Skoonen. Olkaa tyytyväisiä Suomessa, että edes ymmärrätte toisianne kaikilla murteilla.
- iki
Vai on Kajaanin murre outoa mutta kuka sitä tänään puhuu. Kyllä täällä on lähempänä kirja kieltä kun siellä etelässä
- jallu
Tuosta voin olla täysin samaa mieltä.
- Pohjoisesta tuulee...
Täällä meillä päin Kainuussa linja-auto on linja-auto! Teillä taitaa olla dösä? Spora taitaa olla raitiovaunu? Ihmeelliset sanat teillä siellä etelässä on... Kaiken lisäksi kun teillä sanotaan että: "Kelaa sitä" niin mietin vaan että kelaatteko virveliä vai kenties jotain muuta? *nauraa*
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235903- 602027
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2401267- 741135
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691128Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531107- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995