Wallas tuntuu tehottomalta

paleltaaa

onko mitään tehtävissä? muuta kuin vaihto toiseen laitteeseen?
huollatus? voiko tehdä itse, tumpelokin?

36

1849

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyrnäväntorpedo

      Mitään ei ole tehtävissä noin puutteellisilla lähtötiedoilla.
      Ota yhteyttä asiantuntijaan. Kukaan ei voi sanoa onko laitteesi väärän kokoinen vai rikki.

      Ihan yhtä hyvin voisit kysyä onko mitään tehtävissä, kun et näe jääkaapin sisältöä.
      Avaa ovi, vaihda lamppu, mene samaan huoneeseen, hanki tikkaat ?

      • Käyttötuntejavielä

        Onko aloittaja tutkinut, käykö Wallas?


      • Tyrnäväntorpedo
        Käyttötuntejavielä kirjoitti:

        Onko aloittaja tutkinut, käykö Wallas?

        Tai onko se edes Wallas...


    • Laite ammattihuoltoon ja syötöt penkissä kuntoon. Voi olla isojakin heittoja jos ei ole säädetty kunnolla pitkään aikaan. Kotikonstein on vaikea saada tikkiin

      • Ojjdnn

        Onkohan tommoselle Safiren 3000 mallille mitään tehtävissä kun se tuntuu olevan tehoton/liian pieni veneeseeni. Kyseessä 11 metrinen vene kolmella makuukajuutalla ja salonki. On kuin lehmän henkäys. Kaikki vaihdettu ja putsattu mitä mahdollista. Mitä käytännön eroa uudempiin 3600 malleihin? Saako viritettyä lisätehoja vai vaihdanko suosiolla webastoon?


      • 36di mallissa on isompi lämmönvaihdin ja puhallin ja tietenkin se 600 wattia lisätehoa. 3000 mallia ei saa päivitettyä kuin sen 200w enemmän 32di malliin . Putkien eristys ja mutkien oikominen auttaa yleensä asiaa. Helpoinhan siihen olisi se 36di laittaa


      • Ojjdnn
        vanhami kirjoitti:

        36di mallissa on isompi lämmönvaihdin ja puhallin ja tietenkin se 600 wattia lisätehoa. 3000 mallia ei saa päivitettyä kuin sen 200w enemmän 32di malliin . Putkien eristys ja mutkien oikominen auttaa yleensä asiaa. Helpoinhan siihen olisi se 36di laittaa

        Webasto siksi että jos toi 3kW Safire ei riitä niin se 600W lisää ei ehkä ole tarpeeksi. Onko Safiren teho laskennallinen polttoaineen kulutukseen perustuva vai todellinen lämmitysteho? Eli pitääkö tuosta 3600W:sta vähentää vielä pakoputkesta hukkaan menevä lämpö, jolloin varsinaiseksi lämmitystehoksi jää varmaankin vajaa 3000W?

        No pitää kokeilla putkien lisäeristystä josko auttaisi...


      • Isoantilla

        Tuo riittäminen on niin suhteellista. Mi ulla on 36 jalan ve neessä Safiren 2100 maston juuressa salongissa. Putkia ei ole ollenkaan. Lämpö riittää koko huusholliin. Pikemminkin tuo alin lämpö 900W on joskus liikaa. Luukkuja ei viitsi avata, kun ei ihan tiedä, koska termostaatti alkaa paahtaa lisää lämpöä.


      • Ojjdnn kirjoitti:

        Webasto siksi että jos toi 3kW Safire ei riitä niin se 600W lisää ei ehkä ole tarpeeksi. Onko Safiren teho laskennallinen polttoaineen kulutukseen perustuva vai todellinen lämmitysteho? Eli pitääkö tuosta 3600W:sta vähentää vielä pakoputkesta hukkaan menevä lämpö, jolloin varsinaiseksi lämmitystehoksi jää varmaankin vajaa 3000W?

        No pitää kokeilla putkien lisäeristystä josko auttaisi...

        Safire ilmoittaa tehoksi polttimen tehon, eli se pakoputkesta ulos menevä pitää siitä vähentää, joskin siitä otetaan aika paljon talteen, jolloin hyötysuhde on parempi, kuin webastolla. Putkien eristäminen on ihan A ja O kaikessa ja ei varmaan pöllömpi olisi laittaa siihen tuota 32Di:n piirikorttia ja penkittää laitetta hieman. Sillä uudella kortilla ja tarvittaessa uudella puhaltimella saa kyllä hieman enemmän puhallustakin. Toinen vaihtoehto on ottaa osa lämmitettävästä ilmasta sisältä. Kyllä se tuon kokoluokan veneeseen se isompi on riittänyt ihan hyvin.

        Noista uusista laitteista löytyy muuten nyt ihan tarkkaa mittaustietoa, kun kaikki laitteet on nyt mitattu ihan puhallukset vastapaineella jne. Samoin hyötysuhteet on mitattu tarkalleen noista laitteista. Itseasiassa minulla on kyllä ihan kunnon Teston analysaattori, jolla pystyn niitä täällä mittailemaan.

        Mulla ei ole siihen listaa vielä olemassa, mutta kirjoitan sen puhtaaksi tuonne jonnekin netin syövereihin.


    • Apulaisvaravaurio

      Nyt näyttää nämä yleisesierikoisala-asiantuntijat olevan erityisen aktiivisia uuden ketjun käynnistysvaiheessa.
      Onneksi kuitenkin aina joku viisaampikin tulee väliin.

      • Käyttötuntejavielä

        Hra Apulaisaivovaurio taisi olla pahalla päällä taikka tosikko?


      • Tyrnäväntorpedo
        Käyttötuntejavielä kirjoitti:

        Hra Apulaisaivovaurio taisi olla pahalla päällä taikka tosikko?

        Hä kuuluu uskonnoliseen lahkoon, jonka johtaja on lämmityslaitejumala.

        Mitään kritiikkiä jumalaa kohtaan ei sallita ja jumalan sana on laki.
        Näin uskovaiset suhtautuvat asioihin...

        Nämä lämmityslaitejutut vaikuttavat tilaustavaralta, että päästään markkinoimaan omia tuotteita ja palveluita. Aloitukset ovat toistensa kopioita.
        Parin vastauksen jälkeen jumala antaa taivaallisen julistuksensa ja seurakunta huutaa kuorossa halleluujaa :D


    • ominaisuus_

      Mulla oli(!) dieselwallas, joka hönki vain haaleaa käydessään. Historiassa oli paljon käyntiongelmaa, ei tahtonut startata, poltti hehkutulppia, ym. Kuitenkin pumppasi polttoainetta palopesään. Syttyessä savutti tautisesti. Sitä käytettiin huollossa useasti, vuoronperään paikallisessa merkkihuollossa ja valtakunnallisella gurulla. Vaihdettiin vaikka mitä, piirikortista alkaen. Kalliiksi ja ennen kaikkea työlääksi tuli, mutta ei hyväksi. Selityksenä oli, että käyntionjelmien myötä sinne laitteen sisään on kertynyt nokea, jota ei putsatuksi saa. Lääkkeeksi annettiin, heitä roskiin tai opi pitämään haaleasta ajoittain käryävästä vempeleestä. Valitsin ekan vaihtoehdon.
      Vielä wallas-valitusta: kaikenlainen ruuvaaminen on turhan työlästä. Hehkun vaihtamiseksi pitää purkaa teräväreunaista, huonosti istuvaa peltiä, polttoaineen syöttöä, sähköä ym, että pääsee käsiksi. Miksi tuollainen "viikottain vaihdettava" tulppa ei voi olla kätevämmin käsillä?
      Nykyään mulla on webasto. Päällepäin se näyttää huomattavasti fiksummalta. Mitä taas on kuorien alla, en osaa sanoa, avata, tai irrottaa ei ole tarvinnut kertaakaan.

      • Onhan se aika paljon kompaktimpi laite. Ainoa vaan, että varaosat on ihan helvetin kalliita. 10 vuotta vanha laite on käytännössä roskiskamaa. Poltin maksaa melkein 170€ ja hehkutulppa 350€. Tiivistesarja 50€. Wallaksen saa samat osat muutamalla kympillä. Ne vanhat 3000d 3000dx ja 30d nautic mallit ei olleet kyllä mitään tekniikan riemuvoittoja. 30d mallista saa kyllä ohjelmoimalla aika paljon enemmän irti kuin ihan vakiona. Toinen on, että noissa ja kaikissa pumpun syöttö tippuu ajan myötä ja sitä myöden myös teho. Siksi ne pitäisi välillä ajaa penkissä ja säätää kohdilleen. Vanhojen wallaksen ongelma on se, että ne on liian helppo avata ja sulkea ja vaihtaa osia, mutta jos niitä ei säädä kohilleen on työ täysin turha.


      • molemmat_kokenut
        vanhami kirjoitti:

        Onhan se aika paljon kompaktimpi laite. Ainoa vaan, että varaosat on ihan helvetin kalliita. 10 vuotta vanha laite on käytännössä roskiskamaa. Poltin maksaa melkein 170€ ja hehkutulppa 350€. Tiivistesarja 50€. Wallaksen saa samat osat muutamalla kympillä. Ne vanhat 3000d 3000dx ja 30d nautic mallit ei olleet kyllä mitään tekniikan riemuvoittoja. 30d mallista saa kyllä ohjelmoimalla aika paljon enemmän irti kuin ihan vakiona. Toinen on, että noissa ja kaikissa pumpun syöttö tippuu ajan myötä ja sitä myöden myös teho. Siksi ne pitäisi välillä ajaa penkissä ja säätää kohdilleen. Vanhojen wallaksen ongelma on se, että ne on liian helppo avata ja sulkea ja vaihtaa osia, mutta jos niitä ei säädä kohilleen on työ täysin turha.

        Vai 10v. Webasto roskiskamaa? Pitääkö mun siis heittää nyt 14 vuotta vanha Webasto roskiin? Näiden vuosien aikana ei ensimmäistäkään ongelmaa? no vitsi vitsi. Toisaalta mielummin ostan vaikka 15 vuoden välein uuden luotettavan Webaston kuin 25 vuoden välein Wallaksen jota saa vuosittain huollattaa.


    • Len-Setä

      Kyllähän Wallas eri muodoissaan on aiheuttanut eniten harmia veneissäni kautta aikojen. Nykyisessä veneessäni kärsin 1800 Sail -mallin heikosta tehosta ja satunnaisista käyntiinlähtemättömyyksistä parit kesät. Nämä sattuivat tietenkin juuri silloin kun lämpöä olisi eniten kaivannut. Viimein revin irti kaiken siihen pömpeliin liittyvän ja vaihdoin diesel Webaston tilalle. Enää ei ole käynyt edes mielessä etteikö lämppäri toimisi kun sen laitan päälle.

      • ... eli vaihdoit-80 luvun laitteen uuteen ja yllättäen se uusi toimii paremmin, kuin 30 vuotta vanha. Tämä unohtuu monelta. Käyttöikänsä päässä oleva laite alkaa yleensä kiukkuamaan ennen lopullista hajoamista. Sitten vaihdetaan uusi ja haukutaan kuinka paska se vanha oli, vaikka se oli pelannut siellä vuosia tai vuosikymmeniä.

        Ja tottakai, 1800 sain malli ei ole mikään huipputehokas, mutta omana aikanaan ihan huippulaite kumminkin


      • Väeltä tuntuu joskus unohtuvan että se on ennenkaikkea , niinkuin "Sail"-nimikin kertoo ennen kaikkea purkkareihin suunniteltu ottaen huomioon niitten kroonisen virtapulan. Vähästä kun ei voi paljoa repäistä.


    • SeijaTeräskoura

      Myy pois. Käytetyistä wallaksista saa hyvän hinnan. Tilalle Planar. Niitä saa 400€ ja toimii.

    • eitarvitapella

      Vaihda Planariin

    • kryssari

      Lämminilmaletkujen lisäeristys vuorivillalla estää lämmön karkaamasta kaloille matkalla lämppäristä kajuuttaan.

    • AnttiA

      Taitaa olla viisainta vaihtaa merkkiä. Wallaksen tehot kaukana luvatusta. Lisäksi saa huollattaa melkein joka vuosi.
      Yritä myydä Wallas vaikka Torin kautta ja osta tilalle toimiva laite.

    • Anonyymi

      Saako Wallas 1800 Sailiin johdettua lämmitettävän ilman letkulla raikkaasta ulkoilmasta läpiviennillä ulkotilasta, eli onko laitteessa sisään tulevalle ilmalle letkuliitos, vai onko siinä pelkästään vain sellainen neliskanttinen ritilä-aukko siinä lämmittimen kyljessä?

      • Ei saa syötettyä ulkoa ilmaa.


      • Anonyymi

        Joutuisi virittelemään jonkunlaisen laatikkovirityksen liimalla kiinni siihen Wallaksen nelikulmaiseen aukkoon, ja siihen laatikkoviritykseen kiinni letku joka johdetaan läpiviennillä sitlootaan. Kummallista on ettei Wallaksella ole ajateltu paremmin ilmanottoa.
        Ottaako muun merkkiset lämmittimet ilman ulkoa?


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Ei saa syötettyä ulkoa ilmaa.

        Voiko Planarin lämmittimeen syöttää ilmaa ulkoa, entä Safiren?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko Planarin lämmittimeen syöttää ilmaa ulkoa, entä Safiren?

        Molempiin voi.

        Itse en ikinä asentaisi sellaista lämmitintä johon ei voi. Kuivatusteho on ihan erilainen kun ilman ottaa ulkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voiko Planarin lämmittimeen syöttää ilmaa ulkoa, entä Safiren?

        Voi molempiin ja oikeastaan kaikkiin uusiin lämmittimen muihinkin, paitsi wallas 2000


      • vanhami kirjoitti:

        Voi molempiin ja oikeastaan kaikkiin uusiin lämmittimen muihinkin, paitsi wallas 2000

        Meillä on Planar 2 kW. Poraamalla veneeseen noin 60 mm reijän voi ilmanottoputken siirtää veneen ulkopuolelle.En ole halunnut sitä ylimääräistä reikää .


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Meillä on Planar 2 kW. Poraamalla veneeseen noin 60 mm reijän voi ilmanottoputken siirtää veneen ulkopuolelle.En ole halunnut sitä ylimääräistä reikää .

        Mikä siinä reiässä pelottaa? Älä pohjaan poraa, mutta fiksussa paikassa siitä ei ole mitään haittaa. Ja jos joskus haluat sen uudelleen umpeen, ei sekään ole vaikeaa.

        Pysyy vene kuivana ja raikkaana. Tuskin autollakaan ajelet kylmillä ja kosteilla keleillä sisäkierto päällä... olisi lasit heti huurussa.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Meillä on Planar 2 kW. Poraamalla veneeseen noin 60 mm reijän voi ilmanottoputken siirtää veneen ulkopuolelle.En ole halunnut sitä ylimääräistä reikää .

        Mulla ainakin avotilan säilytystilojen luukut päästävät riittävästi ilmaa läpi, jolloin ilmanotto hoituu ko. tilasta, jossa itse lämppärikin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ainakin avotilan säilytystilojen luukut päästävät riittävästi ilmaa läpi, jolloin ilmanotto hoituu ko. tilasta, jossa itse lämppärikin on.

        Sitlootani penkkien alla olevat takaosastaan yhtä samaa tilaa olevat säilytystilani on tuuletettu sieltä takaosasta ilmaventtiilillä, mutta en halua kuitenkaan ottaa tuuletusilmaa sieltä säilytystilasta, koska näiden säiltystilojen irrotettavien lattiavanerilevyjen raoista ja monista läpivienneistä viereisen moottoritilankin hajut pääsevät siihen samaan säilytystilaan. Tuuletusilma pitäisi siis johtaa säilytystilassa olevaan lämmittimeen erillisellä letkulla sitlootaan porattavasta reiästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä reiässä pelottaa? Älä pohjaan poraa, mutta fiksussa paikassa siitä ei ole mitään haittaa. Ja jos joskus haluat sen uudelleen umpeen, ei sekään ole vaikeaa.

        Pysyy vene kuivana ja raikkaana. Tuskin autollakaan ajelet kylmillä ja kosteilla keleillä sisäkierto päällä... olisi lasit heti huurussa.

        Olet varmaan oikeassa siinä että ulkoilmasta otettu korvausilma on paras retksisu.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Voi molempiin ja oikeastaan kaikkiin uusiin lämmittimen muihinkin, paitsi wallas 2000

        Pitääkö siinä ilmaletkussa olla joku vedenpoistoventtili ja kaula eli mutka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö siinä ilmaletkussa olla joku vedenpoistoventtili ja kaula eli mutka?

        Riippuu tietysti kustakin järjestelystä. Jos aukko on vaikkapa pystyseinässä koko aukon ylhäältä ja sivuilta peittävän mutta alhaalta avoimen kuvun alla suojassa, niin eihän sinne vettä pääse.

        Itselläni on sitlootan takaseinässä aukko, jossa vain tavallinen ilmanotto ritilä suojana. Tuosta varmaan vaakasuora sade saattaa jonkun pisaran saada sisään. Siksi tein niin, että alumiininen ilmaletku lähtee aukosta ensin ylöspäin ja vasta sitten kohti lämmitintä. Lisävarmistuksena letku tekee pienen mutkan lämmittimen alapuolella ennen lämmittimeen menemistä. Tuon mutkan syvimpään kohtaan puhkaisin pienen reiän, niin mahdollinen vesi pääsisi valumaan pois. Eipä ole mitään valulmajälkiä tuon reiän alla, eli ei ole mennyt vesi sinne asti.


    • Anonyymi

      Onko Wallas 1300 sellainen lämmitin johon saa johdettua laitteeseen sisään menevän tuuletusilman letkua pitkin ulkotilasta, jos Wallas 1300 -lämmitin asennetaan purjeveneen sitlootaan sivupenkin alle suljettuun tavaroidensäilytystilaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäläislehti: Yli 260 000 miestä on lähtenyt venäjältä

      liikekannallepanon jälkeen. FSB raportoi, että 261 000 miestä lähti maasta keskiviikon ja lauantain välisenä aikana. Mahtaa olla vaikea löytää niitä
      Maailman menoa
      346
      4468
    2. Ex-huippumalli, juontaja Anne Kukkohovi paljastaa: "Olen tosi röyhkeä ja päivän päätteeksi..."

      Anne Kukkohovi on juontanut Koko Suomi -leipoo -ohjelmaa ammattimaisesti jo vuosia. Kansainvälisen uran tehnyt ex-huippumalli tunnustaa itsekin hämmäs
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      2782
    3. Ymmärtääkö kaikki , että ydinsota on seuraava vaihe.

      Näin.. Ei ole mitään " Ukrainan sotaa " , jonka voisi rajata vain tuonne maantieteelliselle alueelle. Tähän sotaan ei tulla myöskään saamaan mitään
      Maailman menoa
      279
      2652
    4. Miksi "SUOMEN NUORISO" ajetaan suljetulle ?

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ae1cec69-b2b9-4f9d-ae8e-da3b9178e6f4 En ymmärrä, mihin katosi minun nuoruuteni rento Suomi ? 80- ja 90- luvulla S
      Maailman menoa
      278
      2172
    5. Joel Harkimo ei ole tanssinut edes kapakassa "Mitä tuo urpo tuossa heiluu"

      Poliitikko ja yrittäjä Joel "Jolle" Harkimo tippui Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Harkimo pudotti tiukassa treenissä kiloja, mutta hänen "säkkimäise
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1559
    6. Miksi tapasinkaan sinua

      Olen tavattoman harmissani, kun koskaan törmäsin sinuun. Olisi paljon parempi, ettemme olisi koskaan nähneetkään toisiamme.
      Ikävä
      48
      1188
    7. Anteeks rakas

      Eihän liekkisi muhun sammu ikinä Olet mun ainut onnenkipinä Matka tää on joskus kivinen Ja osaan olla raskas ihminen On päivä tää pilvinen Kun painaa
      Romantiikka
      222
      1093
    8. Kyllä minä ihan rakastan sinua

      Vaikka todella hassuahan se on lähes vierasta rakastaa. En voi tälle mitään.
      Ikävä
      58
      1035
    9. Oot leuhka

      ja ihan s***anan itteäs täynnä. En kyllä millään ymmärrä miksi. Oli ihan jees olo siihen asti taas että sun omahyväisen naaman näin. Kukaan toinen he
      Tunteet
      91
      1021
    Aihe