Myynnissä on 88 vuoden 4-ovinen bemari, 88
mallissahan pitäisi olla mustat ikkunalistat,
tässäpä ei ole. Mistä tietää, onko tuo moottori
uutta vai vanhaa mallia?
M40 ja M10 moottorin ero, mistä tunnistaa?
25
5113
Vastaukset
- bimmer
Jos ruisku niin uudempi (m40)kone... kutonenhan
(m20) pysyi samana koko e30 mallisarjan ajan,
ruisku poislukien. Mustat ikkuna listat tuli vain
tuulilasiin ja takalasiin (m-varusteiset, ja
touringit poikkeuksena)...- aki M
...paitsi jos kyseessä malli 318i, niin ruiskuhan
sieltä löytyy, olipa M10 tai M40. Ja jopa M10
koneinen 316i saattaa olla tulla vastaan. On
tosin äärimmäisen harvinainen.
Noiden koneiden ruiskut ovat erilaisia. M40:ssä
käytettiin Motronicia, kun taas M10:ssä LE-
jetronicia. Paremmin tietävät selvittäkööt noiden
tarkemmat erot...
Pääsääntönä voidaan kai (E30 asiantuntijat
korjannevat, minä en sellainen ole) pitää, että
jos on muoviset puskurit, eli faceliftin
jälkeinen malli, niin pellin alta löytyy tuo
jakopäänhihnalla varustettu M40 kone. - huomioija
aki M kirjoitti:
...paitsi jos kyseessä malli 318i, niin ruiskuhan
sieltä löytyy, olipa M10 tai M40. Ja jopa M10
koneinen 316i saattaa olla tulla vastaan. On
tosin äärimmäisen harvinainen.
Noiden koneiden ruiskut ovat erilaisia. M40:ssä
käytettiin Motronicia, kun taas M10:ssä LE-
jetronicia. Paremmin tietävät selvittäkööt noiden
tarkemmat erot...
Pääsääntönä voidaan kai (E30 asiantuntijat
korjannevat, minä en sellainen ole) pitää, että
jos on muoviset puskurit, eli faceliftin
jälkeinen malli, niin pellin alta löytyy tuo
jakopäänhihnalla varustettu M40 kone.että puskureita, ikkunalistoja ym. kosmetiikkaa
voi vaihdella mielin määrin, kun taas kukaan ei
varmasti vaihda nokalle m10:n tilalle m40:n 316
konetta... Eli alkuperäiseen kysymykseen ei ole
vastausta tippunut.
- HÖH !!
Jopas nyt taas...
Selvään kysymykseen ei tuu oikeeta vastausta,
vaan höpistään jostain facelifteistä !!!
M 10:
- Toteutettu perinteisellä (ketju) jakopäällä
- Jakopäänkoppa alumiiniseosta
M 40:
- Toteutettu remmijakopäällä (vaihtoväli 40 tkm
- Jakopäänkoppa muovia- bmw
kiitos vastauksesta :)
- HÖH !
bmw kirjoitti:
kiitos vastauksesta :)
Niin, se M10 on vanhempi kone !!!
- bmw
HÖH ! kirjoitti:
Niin, se M10 on vanhempi kone !!!
tiedossa oli, mutta kun tosiaan ei ollut mitään
hajua miten tuon vanhemman motin erottaa
ulkoisesti uudemmasta. - aki M
Myönnän eksyneeni hieman harhateille omissa
ajatuksissani, ja samalla myös sen, etten ole
mikään E30-asiantuntija, ja tuskin mikään BMW-
tietäjä muutoinkaan...
Mainitsin kyllä omassa kirjoituksessani M40:n
olevan jakopäänhihnalla, mutta en tuonut esille
M10:n ketjua. Oma moka.
Tuosta faceliftistä halusin mainita vain sen
tähden, että periaatteessa voi tietää jo peltiä
avaamatta, että kumpi moottori siellä pellin alla
hyrrää. Oletushan on se, että autot pidetään
ALKUPERÄISINÄ!
Ja M10:ssähän ei tavallaan ole erillistä
jakopäänkoppaa, vaan tuo, jakopään
ylähammaspyörän saa esille ottamalla pois
venttiilikopan kannen. Sen jälkeen voidaan
irroittaa moottorin etupuolella
sijaitseva "kannen" palanen, ja jakopää alkaa
pikkuhiljaa paljastua. Jakopää on siis suojassa
moottorin kuorien sisällä.
M40:ssä jakopäätä peittää vain edellisessä
viestissäkin kuvattu mitätön,
muovinen "pölysuoja"... - ville
Jakopään koppa on m40 koneessakin alumiinia. Tosin
virranjakajan kannen päällä on muovi koppa.Sen
alla alumiini koppa. Olet kai sekoittanut.
- jk
kun vilkaiset rekisteriotetta. Jos mallimerkintä
on 316 ja moottorin koko 1,76 l niin kone on M10.
M40set 316i on 1,6 ja 318i 1,8 litrainen.
Itse haeskelin aikanaan juuri
tuommoista 'faceliftattua' -88 mallista 316:a,
koska en halunnut vaihdattaa jakopään hihnaa 40
tkm:n välein.- 316
Itsellänihän on 88-vuosimallin 316 jossa on
mottina M-10. Eli ei sitä päältäpäin tiedä onko
kone M-10 vai M-40. - aki M
316 kirjoitti:
Itsellänihän on 88-vuosimallin 316 jossa on
mottina M-10. Eli ei sitä päältäpäin tiedä onko
kone M-10 vai M-40.Olet oikeassa. Enhän tosin mikään E30-
asiantuntija ole väittänytkään olevani, eikä M40-
koneita ole pahemmin tullut tutkittua.
Onko M10 koneisissa E30:ssä alumiininen vai
peltinen öljypohja? Kumpaa materiaalia se on M40-
koneissa? Kenties alumiinia kuten M20:ssä?
Onko M40-koneiden öljynsuodatin kuten M30:ssä,
eli siihen vaihdetaan vain itse suodattimen
sisäpanos, ja suodattimen kuori on
uudelleenkäytettävä. M10:ssä ja M20:ssähän
on "perinteinen" kuorineen vaihdettava
öljynsuodatin.
Entäs jäähdytinjärjestelmä. M10-koneisissa
E30:ssä ei liene paisuntasäiliötä, kuten ei esim
vastaavissa E21 malleissakaan, vai onko. Entäs
M40-koneiset? Onko niissä paisuntasäiliö syylärin
vasemman puolen päädyssä, kuten E34 M20 koneissa?
Mitäs M40-koneen venttiilikopan kannessa lukee?
M10:ssähän on muistini mukaan BMW:n logo, jonka
halkaisija on n.5-7cm sekä virranjakajan vieressä
merkittynä sytytysjärjestys. Muodoiltaanhan nuo
venttiilikopan kannet ovat myös poikkeavat.
Erojahan noissa koneissa on siis vaikka kuinka,
kun vaan osaisi ne havainnollisesti nimetä. - 316
aki M kirjoitti:
Olet oikeassa. Enhän tosin mikään E30-
asiantuntija ole väittänytkään olevani, eikä M40-
koneita ole pahemmin tullut tutkittua.
Onko M10 koneisissa E30:ssä alumiininen vai
peltinen öljypohja? Kumpaa materiaalia se on M40-
koneissa? Kenties alumiinia kuten M20:ssä?
Onko M40-koneiden öljynsuodatin kuten M30:ssä,
eli siihen vaihdetaan vain itse suodattimen
sisäpanos, ja suodattimen kuori on
uudelleenkäytettävä. M10:ssä ja M20:ssähän
on "perinteinen" kuorineen vaihdettava
öljynsuodatin.
Entäs jäähdytinjärjestelmä. M10-koneisissa
E30:ssä ei liene paisuntasäiliötä, kuten ei esim
vastaavissa E21 malleissakaan, vai onko. Entäs
M40-koneiset? Onko niissä paisuntasäiliö syylärin
vasemman puolen päädyssä, kuten E34 M20 koneissa?
Mitäs M40-koneen venttiilikopan kannessa lukee?
M10:ssähän on muistini mukaan BMW:n logo, jonka
halkaisija on n.5-7cm sekä virranjakajan vieressä
merkittynä sytytysjärjestys. Muodoiltaanhan nuo
venttiilikopan kannet ovat myös poikkeavat.
Erojahan noissa koneissa on siis vaikka kuinka,
kun vaan osaisi ne havainnollisesti nimetä.M10:ssä oljypohja on peltiä. Eikä ole
paisuntasäiliötä niinkuin arvelit. On ne koneet
aivan erinäköisiä, mutta kovin paljoa en noista
muista moottoreista tiedä.
- bmw
Pari 88 bemaria isoilla takalampuilla,
muovipuskureilla ym. faceliftauksilla jo tullut
vastaan vanhoilla koneilla...- 316
...aika paljonkin. Yhdellä kaverillanikin on
semmonen. Kaikki tosin silti luulee, että
autossani on M40-kone.
- gsauh
Itselläni on BMW vm.87 ja mallimerkintänä on 316, mutta kone on 1.8l tämä on ruiskupelinä, ja paisuntasäiliökin löytyy syylärin vasenmalta puolelta. eli kumpihan kone tässä mahtaa olla M10 vai M40
- Nuori bemaristi
Eli sinulla on M40 koneella.
Tässä vielä kuvat koneista:
M10: http://www.bmwclub.fi/fi/engines/m10/images.html
M40: http://www.bmwclub.fi/fi/engines/m40/images.html
Kuten kuvista näkee niin aika helppo erottaa toisistaan!
- gsauh
Edelliseen kysymykseeni lisäten... Onko tuossa mallissa L-jetronic vai Motronic ohjausboksi?
- moskvits
ei se oo bemarin kone tuo,se on MOSSEN SUUNNITTELEMA MOOTTORI ja bmw apinoi siitä sen itelleen!
- Nuori Bemaristi
Motronic Sinulla on.
- BMWsti
moskvits kirjoitti:
ei se oo bemarin kone tuo,se on MOSSEN SUUNNITTELEMA MOOTTORI ja bmw apinoi siitä sen itelleen!
"Pari vuotta myöhemmin saatiin lopulta aikaa Ufan moottoritehtaalla tuotettu 1500-kuutioinen moottori (80 sae hv), jonka rakenteesta tuli helposti mieleen BMW:n moottorit. Yhteistyötä ei tiettävästi moottorin suunnittelussa kuitenkaan ollut.Tekniikan Maailma -lehti vertaili joskus BMW :n ja Moskvitshin maahantuojien avustuksella moottorinosia ja johtopäätöksenä oli, että Mossen moottori oli vailla yhtymäkohtia BMW :n moottoreihin. "
- Ei.anaalista.kuten.BMW
Mossen kone on parempi kuin benaalin, mm alumiinilohko ja kyllä niissä yhtymäkohtia on melko runsaasti.
- m40m10:nketjulla
tätä mä en ymmärrä?! ensin 25 postausta ja sitten joku fiksu tuli ja toi kuvat maailmaan?! voi herranjumala!!!!
- Keijei
10 vuotta sitten ei netistä vielä löytynyt noita kuvia :)
Kannattais 24:n hiukan arkistoida ketjuja...
- kikkeli.kalle
Siitä että toinen on vielä huononpi kuin toinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2062161Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681722Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä821538En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1471437- 481404
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1251121Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2201007- 173997
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja46828Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60794