Linux Mint 18.3 start X ei vorki

Eki

Eli tulee herja "unable launch cinnamon-session-cinnamon x session not found" tai jotain aika pienellä.
Login ruutu on kyllä graafinen mutta sitten pimenee ja kursori vilkkuu. Pääsee kyllä terminaaliin mutta "start x" sama tilanne kursori vaan vilkkuu.

Olisko muuta kikkaa kuin asentaa koko Mint uusiksi?

11

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asenna.uudelleen

      Kokeile Mint Matea., tai eri Usb-käynnistystikun luojia. (esim. Rufus, tai Unetbootin)

      Ja Linuxien ISO levykuvat kannattaa ladata jostain luotettavilta (esim. pohjoismaisilta) sivuilta.
      Itse latasin Mintin ruotsalaiselta palvelimelta. ja hyvin asentui.

    • EiTapahduLinuxilla

      Aloitus on trolli. Linuxissa ei ole mitään tuon kaltaisia ongelmia. Ei ole koskaan ollut, eikä koskaan tule. Kaikki toimii automaattisesti. Paino sanalla toimii.

      • tääontätä

        Aloitus taitaa olla trolli, mutta ongelma näyttää kyllä todelliselta, kun googlella teki haun. Näyttää olevan muodissa, googlella hakea tänne toisten ongelmat ja ilmoittaa omina. Palsta häirikkö hyvä esimerkki.


    • toimii-kuitenkin

      Just ladatun 32bit Mintun pistin toimimaan livena ja hammastyin mita typeria mainoksia palsta on pullollaan. En viitsi tata alkaa saatamaan kun ei jaa minulle.

    • zkrtzkrt

      Bleachbitin (molemmat) ajo ennen päivityksien latausta ja ilman välibootia teki kerran saman Ubuntu 14:llä (ei tehnyt 12:lla eikä 16:lla), Gnome Classic työpöytä. Kokeilisin itse uuden tilin luontia, että riittääkö se (em. tapauksessa se riitti)

      Uuden käyttäjän luonti käy joko
      1) boottaamalla recovery tilaan (komentokehote), ja antamalla siellä ensin komento:
      mount -o rw,remount /
      tai
      2) painamalla login ruudussa CTRL-ALT-F1, mistä aukeaa komentokehote-login ja loggautumalla siitä nykykäyttäjänä

      Uuden käyttäjän luonti Ubuntu-pohjaiseen kj:ään komentokehotteessa käy seuraavasti:
      1. luodaan uusi käyttäjä james2 (ubuntu oletusasetuksilla)
      sudo adduser james2
      huom: komento kysyy mikä salasana tulee james2:lle, ja muita tietoja: kokonimi (anna nimi tai pelkkä james2), jätä loput tyhjäksi (enter))
      ->saadaan käyttäjä james2 ryhmään james2
      2. annetaan käyttäjälle james2 ylläpitäjäoikeudet (oikeudet mitkä tulee kj:n asentajalle oletusasetuksilla)
      sudo usermod -a -G adm,cdrom,sudo,dip,plugdev,lpadmin,sambashare james2
      3. voit tarkistaa annetut tiedot komennolla id ja verrata onko samat kuin nykykäyttäjän (esimerkissä james)
      id james2
      id james
      4. boottaa kone komennolla
      sudo reboot
      ja loggaudu uudelle tilille james2
      (nykykäyttäjän datat: Asiakirjat/Kuvat/Lataukset/Videot voi myöhemmin siirtää uudelle puhtaalle tilille, niiden omistus pitää myös vaihtaa uudelle tilille, huom: sen kotikansion piilotiedostoja ei saa siirtää uudelle tilille! sen jälkeen tuon käyttäjän kotikansioineen voi poistaa komennolla
      sudo deluser --remove-home james
      komennossa VIIVAVIIVAremoveVIIVAhome (s24 ilmeisesti hukkaa/muuttaa VIIVAVIIVAn)
      huom. tämä siis poistaa sen datat eli siirrä/ota talteen jos et halua hukata niitä)

    • Eki

      Nimimerkille "zkrtzkrt " kiitos, sain ohjeillasi homman toimimaan.

      Siis tämä ei ollut trolli vaan ihan oma kämmi. Olin sammuttamassa konetta ja kiire kun oli ja kun kesti ja kesti niin painoin virtanappia että sain sammutettua. No seuraavalla kerralla ei sitten grafinen puoli enää noussut pystyyn. Mutta nyt toimii taas. On vaan tietysti työlästä kopsata kaikki uudelle käyttäjälle kun on virtuaaliboxissakin useampi käyttis ym.

    • Itse asentaisin kevyen työpöydän openbox ja lisäisin sen käynnistyksen .xinitrc tiedostoon. Nyt startx käynnistää openboxin ja pääsee työpöydälle.

      Jos haluaa, että ConsoleKit on käytössä .xinitrc pitää sisältää rivi exec ck-launch-session dbus-launch --sh-syntax --exit-with-session openbox-session. En kyllä varma toimiiko Mintissä kun en käytä.

      Kun joku työpöytä käytössä on helpompi korjata ongelmat. Tiedostonhallinnalla vaikka siirtää kaikki cinnamon töydöydän asetukset syrjään.

    • Eki

      Nyt kun mietin tarkemmin niin esimerkissä käyttäjä "james" jolla siis ei työpöydälle pääse, vaan ainoastaan terminaaliin.
      Sillä kayttäjällä on nämä kaikki oikeudet omassa; home, dockument, bookmark ym. hakemistoissa.
      Nyt kun loggaan "james2" käyttäjällä sisään niin en voikkaan käyttää näitä hakemistoja/tiedostoja.
      Mikäs on helpoin tapa siirtää "james" käyttäjän tiedostot "james2" käyttäjälle?

    • Turbo-Urpo

      Minä olen joskus ollut täysin vastaavassa tilanteessa Linux Mint Xfce työpöydällä. Asian ratkaisin USB tikulla olevan asennusmedian avulla. Siihen tarvittiin vain yhden tiedoston kopiointi tai poisto, en vaan kuolemksenikaan muista mitä minä tarkkaan ottaen tein. Joskus käy näin että kun kovasti yrittää muistaa, asia pyörii siinä kielenpäällä, mutta siitä ei vaan saa kiinni, ja kun lopettaa sen muistelemisen se jossakin toisessa tilanteessa palaa miellen. Joten nyt sitten odottelen tuota ihmettä. Se on varmaa että tilejä en luonut, enkä poistellut ja että kaikki palasi ennalleen ilman että tarvitsi asennella yhtään mitään.

      • Turbo-Urpo

        Veikkaan että se liittyi .profile tiedostoon kotikansiossa (/home/sinun_tunnut/.profile ) tai ( /home/sinun_tunnusr/.bashrc ).


      • Turbo-Urpo
        Turbo-Urpo kirjoitti:

        Veikkaan että se liittyi .profile tiedostoon kotikansiossa (/home/sinun_tunnut/.profile ) tai ( /home/sinun_tunnusr/.bashrc ).

        Minä luulen että se oli tuo .profile tiedosto jonka loppuun oli ilmestynyt uusia rivejä, joita ei aikaisemin siinä tiedostossa ollut, ja poistin ne. Käynnistin uudestaan ja asia oli kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe