Yrttilaatikon ominaisuudet

Olen ensikertalainen yrttien kasvatuksessa ja olen rakentamassa yrttilaatikkoa. Mitä laatikkoa rakentaessa tulisi huomioida? Taimia olen hankkinut basilika, persilja, tilli, tomaatti, chili, sitruunamelissa, piparminttu. Muitakin saattaa tulla lisää, kun saan puitteet kasvatukselle. Laatikon tulee olla siirreltävissä, pihalta terassille ja talveksi sisälle kasvatuslampun alle. Hieman olen aiheesta ennättänyt lukea, kuten veden olisi hyvä päästä juoksemaan läpi, jottei juuret homehdu. Kuitenkin täysi noviisi ollen aiheen suhteen.

Kiitos jo etukäteen neuvoista! Jos aiheesta löytyy hyviä kirja tai blogisuosituksia, niin mielellään otan vastaan.
Ilmoita

Älä ainakaan käytä kyllästettyä puutavaraa.
Ilmoita
Tiedä kannattaako niitä itse rakentaa, huutokaupassakin on kymmenkertainen ruukkuja yhden hinnalla huudettavissa.

https://huutokaupat.com/1294277
Ilmoita
Minä suosin yrttien viljelyä ruukuissa siksi, kun eri kasveilla erilaiset vaatimukset esim. kastelun suhteen.
Basilka kylmänarka, helpo siirtää suojaan tai harsottaa jos luvataan hallaa.
Persiljaa minulla on kolme ruukullista, vaatii paljon kastelua ja nämä kolme tuottaneet aivan valtavan sadon, riitti pakastamiseenkin. Pari päivää sitten leikkasin yhden aivan matalaksi ja pukkaa uutta versoa hyvin, kestää kylmää niin ehtinee vielä komeaksi puskaksi.
Minttua ja sitruunamelissaa vain yhdet ruukut kasvamassa.
Tillin ja lipstikan olen kokenut kasvavan paremmin avomaalla.

Minulla yrttiruukut ovat ainakn 1,5 litran kokoisia ja sen kokoinen ruukku on riittävän suuri että ei kuivu hetkessä ja todellakin tuottavat isot satoisat puskat ja helppoja siirrellä. Mikäpä estää keräämään erilliset ruukut samaan laatikkoon, saa näyttävän yrttikasvuston - ilo silmällekn.

Hautausmaiden roskiksissa joka kevät aivan tuhansittain ruukkuja menossa hävitettäväksi ja olen sieltä ottanut hyvän kokoiset ruukut. Kierrätystä parhaimmillaan. Syksyllä pesen ne ja keväällä taas käyttöön. Yrtit kasvatan aina siemenistä, kylvän pieneen painanteeseen hyvän määrän siementä, tulee isot tiiviit puskat.

Lisäisin vielä , että ruukuissa kasvatetut yrtit puhtaampia kuin kasvimaassa, esim. persiljaa kun ennen kasvatin maassa, niin sateen jälkeen multaa versoissa ja ruukkukasvatuksessa ei lainkaan.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Yrttilaatikon ominaisuudet

Olen ensikertalainen yrttien kasvatuksessa ja olen rakentamassa yrttilaatikkoa. Mitä laatikkoa rakentaessa tulisi huomioida? Taimia olen hankkinut basilika, persilja, tilli, tomaatti, chili, sitruunamelissa, piparminttu. Muitakin saattaa tulla lisää, kun saan puitteet kasvatukselle. Laatikon tulee olla siirreltävissä, pihalta terassille ja talveksi sisälle kasvatuslampun alle. Hieman olen aiheesta ennättänyt lukea, kuten veden olisi hyvä päästä juoksemaan läpi, jottei juuret homehdu. Kuitenkin täysi noviisi ollen aiheen suhteen.

Kiitos jo etukäteen neuvoista! Jos aiheesta löytyy hyviä kirja tai blogisuosituksia, niin mielellään otan vastaan.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta