Yrttilaatikon ominaisuudet

Viherpeukalointia

Olen ensikertalainen yrttien kasvatuksessa ja olen rakentamassa yrttilaatikkoa. Mitä laatikkoa rakentaessa tulisi huomioida? Taimia olen hankkinut basilika, persilja, tilli, tomaatti, chili, sitruunamelissa, piparminttu. Muitakin saattaa tulla lisää, kun saan puitteet kasvatukselle. Laatikon tulee olla siirreltävissä, pihalta terassille ja talveksi sisälle kasvatuslampun alle. Hieman olen aiheesta ennättänyt lukea, kuten veden olisi hyvä päästä juoksemaan läpi, jottei juuret homehdu. Kuitenkin täysi noviisi ollen aiheen suhteen.

Kiitos jo etukäteen neuvoista! Jos aiheesta löytyy hyviä kirja tai blogisuosituksia, niin mielellään otan vastaan.

4

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwqwqwqwqwwwqqqq

      Älä ainakaan käytä kyllästettyä puutavaraa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minä suosin yrttien viljelyä ruukuissa siksi, kun eri kasveilla erilaiset vaatimukset esim. kastelun suhteen.
      Basilka kylmänarka, helpo siirtää suojaan tai harsottaa jos luvataan hallaa.
      Persiljaa minulla on kolme ruukullista, vaatii paljon kastelua ja nämä kolme tuottaneet aivan valtavan sadon, riitti pakastamiseenkin. Pari päivää sitten leikkasin yhden aivan matalaksi ja pukkaa uutta versoa hyvin, kestää kylmää niin ehtinee vielä komeaksi puskaksi.
      Minttua ja sitruunamelissaa vain yhdet ruukut kasvamassa.
      Tillin ja lipstikan olen kokenut kasvavan paremmin avomaalla.

      Minulla yrttiruukut ovat ainakn 1,5 litran kokoisia ja sen kokoinen ruukku on riittävän suuri että ei kuivu hetkessä ja todellakin tuottavat isot satoisat puskat ja helppoja siirrellä. Mikäpä estää keräämään erilliset ruukut samaan laatikkoon, saa näyttävän yrttikasvuston - ilo silmällekn.

      Hautausmaiden roskiksissa joka kevät aivan tuhansittain ruukkuja menossa hävitettäväksi ja olen sieltä ottanut hyvän kokoiset ruukut. Kierrätystä parhaimmillaan. Syksyllä pesen ne ja keväällä taas käyttöön. Yrtit kasvatan aina siemenistä, kylvän pieneen painanteeseen hyvän määrän siementä, tulee isot tiiviit puskat.

      Lisäisin vielä , että ruukuissa kasvatetut yrtit puhtaampia kuin kasvimaassa, esim. persiljaa kun ennen kasvatin maassa, niin sateen jälkeen multaa versoissa ja ruukkukasvatuksessa ei lainkaan.

    • Anonyymi

      Olemme viljelleet yrttejä muutaman vuoden pihalla laatikossa (120x80x23 cm). Laatikot ovat olleet suoraan kiinni maassa ja multa on erotettu suodatinkankaalla alla olevasta nurmikosta. Eli ratkaisu on ollut vähän järeämpi kuin liikuteltavat laatikot. Muutamista huomioista ollee kuitenkin apua.

      Aluksi laitoimme yhteen laatikkoon montaa yrttiä, vuosien saatossa lajimäärä per laatikko on vähentynyt. Yhdessä laatikossa on yhtä tai kahta lajia. Helpottaa hoitoa ja sato tulee riittäväksi.

      Työskentelykorkeutta kannattaa miettiä tarkkaan. Meillä on pari laatikkoa päällekkäin, eli työskentelykorkeus on vajaat 50 senttiä. Voisi olla enemmänkin, mikä on helposti toteutettavista, kun tekee jalallisen laatikon tai ostaa isoja ruukkuja.

      Lajikkeista noiden lisäksi kannattaa kokeilla amppeli mansikkaa ja avomaakurkku on ollut satoisa jopa tänä vuonna. Chili on meillä kaupungissa ikkunalaudalla kasvava laji. Emme ole edes yrittäneet ulkona.

      Aikaisemmin on taivaalta tullut ja kaivosta kannettu vesi riittänyt kasvatukseen. Tämä vuosi oli kuiva ja alku kesän kuivaan kauteen osui lomamatka, joten tämä vuosi oli huonoin pitkään aikaan. Ensi kesäksi on suunnitteilla automaattikastelujärjestelmä mökille. Jos kyseessä olisi vesijohtoverkossa oleva talo, homma olisi helppo järjestää esimerkiksi Gardenan valmiilla paketilla, joita on nyt alennuksessa. Mökille tarvitsemme pumpun järvivedelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      26
      4458
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      299
      3604
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      33
      2580
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2519
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      142
      2132
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      1956
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1841
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1545
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1442
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      20
      1368
    Aihe