Mikä voi aiheuttaa nakutuksen?

rsrt34

Eli -65 vuoden V8 työntötankokone kyseessä. Varsinkin lämpimänä nakuttaa aika kovaäänisesti ja tyhjäkäynnillä sen selvimmin kuulee. Kylmänä kun käy vielä ryypyllä hieman korkeimmilla kierroksilla, nakutusta ei välttämättä kuule aina.

Koneeseen on kannet kunnostettu kansikorjaamolla ja venttiilikoneistossa vaihdettu uudet keinuvivut, työntötangot ja hydrauliset nostimet. Edelleen kuitenkin nakuttaa.

Öljynä tuonikäiseen sopiva 20w50 joka tarkoitettu klassikkoautoille ja auto siis vain kesäkäytössä.

Onko ideoita mikä yleensä voi näissä vanhoissa jenkeissä aiheuttaa nakutusta?

11

2495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässäjotakin

      Kyseessä siis ei detonaatio vaan mekaaninen ääni?
      Mahdollisia:

      -Kiertokankien laakerointi, yleensä kylmänä hiljaisempi ja lämmetessään alkaa kalkattaa koska kiertokangen silmukka laajenee lämmetessään.

      -Liian lyhyet työntötangot, hydraulinostimien säätövara ei riitä kompensoimaan ja jäävä välys ääntää.

      -Väärät hydraulinostimet, ts. tehollinen pituus.

      -Liian jankki öljy hydraulisille nostimille, tai oikeammin hydraulisille välyksentasaimille.

      -Liian ohut kansitiiviste/koneistettu kansi tai lohko, männät yläkuolokohdassa liian ylhäällä dekkitasoon nähden, kiertokankien lämmetessä ja pidentyessä männät alkavat kalkattaa kanteen.

      -Perinteinen männän keikkuminen sylinterissä, ns. "Piston slap", toimii yleensä tosin toisin päin eli kylmänä kalkattaa ja lämmetessä hiljenee tai lakkaa.

    • Wanha.asentaja

      Älä usko tuohon "tekemällä oppii" -lippalakkiseen!

      Nakutus eli detonaatio. Liian matalaoktaaninen bensa. Kokeiles vaihtaa 98 -oktaaniseen. Ja tarkasta, että sytytyksen ajoitus on kohdallaan (alipainesäätimen letku irti, tyhjäkäynnillä). Onko oikean lämpöarvon sytytystulpat?
      Jos nämä on OK, kyseessä ei ole detonaatio vaan mekaaninen vika. Paitsi jos kansista on koneistettu aivan liian paljon ainetta pois ja puristussuhde on liian korkea.
      Kerro tulokset!

    • voijesus

      Ehkä liian paksua siirappia kylmänä toi kakskymppinen, klassikko jenkkiin?

    • oktaanit

      – sytytyksen ajoitus
      – polttoaineen oktaaniluku
      – venttiilit
      Siirry E85 polttoaineeseen (100 okt) jos kysymyksessä ei ole museoauto.

    • Nokka_akseli

      Onko nokka-akseli tarkistettu? Voi olla jossain nokassa kulumaa.

    • enolemikäänrobo

      Kyllä nakutus kuuluu venttiilikoneistosta, minäkin veikkaan yhden hydraulinostajan ongelmaa. Joko nostaja ei saa öljynpainetta tai muuten jotakin vikaa. Kantsii kokeilla venakopat irti ja käyntiin, mitä kuuluu ja mitä näkyy.

    • rsrt34

      Nakutus siis on aika selvästi mekaanista, ei ennenaikaista syttymistä. Ja nakutti ihan samalla tavalla ennen kansien kunnostamista ja venttiilikoneiston osien uusimista, joten näitä korjauksista ei alkanut (tuskin väärät osat jne).

      Kuulostaa kuin venttiilikoneistosta tulisi, niin kuin yhden keinuvivun kohdalla väljää tai vastaava. Näin kuvittelisin ainakin, en ole vastaavia vikoja ennen kuunnellut.

      Ehkä öljynpuute nostimelle tai kulunut nokka todennäköisimpiä vikoja? Uskaltaakohan tuollaiseen vanhaan koneeseeen laittaa öljykanavien huuhteluaineitta jos siellä ei öljy pääse joka nostimelle?

      • tässäjotakin

        No niin, siinä viitettä melun lähteestä kaiken maailman muille vastaajille möykkäröiville "Wanhoille.asentajille"...

        Mutta asiaan, mekaanikon stetoskooppi ei paljoa maksa motoneteissä ja biltemoissa, ja on yleensä ollut korvaamaton apu melun lähteen tarkassa paikantamisessa. Toinen, vielä tarkempi menetelmä on ottaa niinsanotusti lusikka kauniiseen käteen ja venttiilikopat irti, sekä sytytystulpat ja pyörittää konetta käsin ja tarkastaa jokaisen vivun ja työntötangon toiminta välyksineen, mieluummin moottori lämpinänä kun hydraulinostimissa on vielä öljyä ja välys lähimpänä oikeaa. Myös painamalla vipua hydraulinostinta vastaan voi löytää pehmeän, siis vuotavan painimen.

        Ja jos kaikki muut venttiilikoneiston osat on uusittu niin eipä oikein jää muuta kuin kulunut nokka-akseli, tarpeeksi kun kuluu niin hydraulinostinkaan ei enää ylety korjaamaan välystä. Näissä jenkkikoneissa ei ole mitenkään tavatonta että nokat tai joku nokka kuluu, ns. laahaavat nokat ja painimet ovat alttiita sille ja kun kuluminen pääsee alkamaan se on nopeaa. Näihin antiikkimoottoreihin laahureineen ja sen aikaisine materiaaleineen ja lämpö-sekä pintakäsittelyineen olisi yleensäkin hyvä laittaa oikein runsaasti ZDDP:tä sisältäviä öljyjä, joita taas nykyautot eivät kaipaa.


      • tässäjotakin

        "Uskaltaakohan tuollaiseen vanhaan koneeseeen laittaa öljykanavien huuhteluaineitta jos siellä ei öljy pääse joka nostimelle?"

        Kunhan kone on sen verran moderni että siellä ei ole mitään nahka- tai lyijynarutiivisteitä niin uskaltaa, kunhan kurkkii vaikka öljyntayttöaukosta että karstaa ei ole ihan kauheasti, jos on niin siinä on riski että se lähtee kerralla liikkeelle, tukkii ensin suodattimen ja sen jälkeen pääsee ohivirtausventtiilin kautta tukkimaan moottorin öljykanavat. Parhaassa tapauksessa jonkin hydraulinostimen takaiskuventtiili on jumissa ja vapautuu puhdistusaineella jolloin nostin alkaa pitämään painetta ja napsutus poistuu.


      • tässäjotakin

        Vielä, jos siinä on mekaaninen nokka-akselilta tai virranjakajan akselilta käyttövoimansa ottava bensapumppu niin naksutus voi johtua siitäkin ja kuulostaa tulevan ylempää, venttiilikoneistosta.


      • rsrt34

        Joo, siinä ehkä ne mahdolliset aiheuttajat. Nokka-akselia ei tarkistettu kunnolla kun vähän isompi homma irrottaa. Nostimet uusia joten pitäisi olla kunnossa, ehkä öljykanavan tukkeutuminen nostimelle sitten voi olla ongelma. Vähän epäröin huuhteluaineita jos ne saa liat liikkeelle tukkimaan uudet nostimet. Pitää varmaan pyörittää venttiilikopat irti ja tutkia.

        Bensapumppua mietin itsekin koska se on mekaaninen mutta en tiedä kuinka todennäköisesti se alkaa nakuttamaan. Ehkä ensiksi tutkii välyksiä pyörittäessä ja sitten vaikka uusi bensapumppu jos ei näy välyksiä keinuvipujen kohdalla.

        Kone kyllä käy hyvin mutta ei tuota nakutusta kiva kuulla, varsinkin kun käy niin hiljaisesti välillä hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2738
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1074
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe