Armolahjoista

Melperi

Koska jotkut raukkamaiset vanhoillislestadiolaiset anoivat "asiattomina" pois toisesta ketjusta muutaman kommenttini armolahjoista ja keskusteluni A.Acimlaisen kanssa tästä aihealueesta, niin teen oman avauksen.

Vanhoillislestadiolaisilla tuntuu olevan täysin vääriä käsityksiä Pyhän Hengen armolahjoista ja niiden toiminnasta. Esim. sanotaan, että "puheen pitää olla ymmärrettävää kieltä tai muuten kyseessä on pelkkä mongerrus". Katso kommentin lopusta 1.Kor. 14:2.
Moni vl tuntuu ottaneen lempiharrastuksekseen armolahjojen ivaamisen. Osoittaa melkoista "rohkeutta" ivata ja rienata Pyhän Hengen työtä.

Profetian armolahja palvelee ensisijaisesti seurakuntaa. Kielillä puhumisen armolahja palvelee ja vahvistaa ensisijaisesti uskovaista itseään. Normaalisti kielillä puhuva puhuu sellaista kieltä, jota ihminen ei ymmärrä. Toinen armolahja on kielten selittämisen armolahja. Eli toinen hlö voi tulkita kuulijoille jonkun henkilön kielillä puhuman sanoman.

Profetoimisen armolahja ja kielillä puhumisen armolahja voivat yhdistyä esim. siten, että joku puhuu hengellisessä kokouksessa kielillä tietyn sanoman. Kokouksen jälkeen vaikkapa kenialainen mies tulee kielillä puhuneen hlön luo ja sanoo: "Missä olet oppinut puhumaan noin hyvin swahilin kieltä? Ja puheesi oli ikään kuin puhetta suoraan minulle."

Kielillä puhunut hlö vastaa: "En osaa lainkaan swahilin kieltä."

Eli kielillä puhuminen voi olla myös tällaista profetian viestin välittämistä jollakin selkeällä vieraalla kielellä. Ehdoton valtaosa kielillä puhumista on kuitenkin sellaista puhetta, joka puhutaan Jumalalle ja jota ihminen ei ymmärrä.

Kun Pyhä Henki vuodatettiin Helluntaina, niin asia oli toisin. Silloin henkilöt puhuivat muiden ihmisten omalla kielellä. Sillä oli silloin oma tarkoituksensa. Eli opetuslapset evankelioivat ihmisiä heidän omalla kielellään, jonka kielen Pyhä Henki heille antoi. He julistivat Jumalan suuria tekoja ihmisten omalla kielellä.

Tänä päivänä kielillä puhumisen tarkoitus on toinen. Sen armolahjan kautta Jumala ja Pyhä Henki vahvistaa omiaan.

On selvää, että vl-ihmiset ovat täysin pihalla armolahjoista, koska ne eivät siellä toimi ja ei ole lainkaan opetusta. On lähinnä vain kyseisen aihealueen rienaamista. Mutta ei ihminen voi ottaa, ellei Jumala anna. Ei voi ihminen käskyttää Pyhää Henkeä ja sanoa: "Tule ja anna meille armolahjoja!".

Tuuli puhaltaa missä se tahtoo.

Pyhä Henki on herkkä henki ja PH viihtyy siellä, missä Jumalan sanaa puhtaasti ja raittiisti sekä Raamatun mukaisella tavalla julistetaan. Siellä PH on mukana vahvistaen ja voimistaen julistetun Jumalan sanan sekä vyöttäen myöskin julistajia ja rivimiehiä/-naisia armolahjoilla.

Sen sijaan siellä, missä Jumalan sanan julistus ei ole raitista ja puhdasta, sieltä myöskin Pyhä Henki todennäköisesti "ottaa hatkat" ja siirtyy sinne, missä Jumalaa kunnioitetaan ja Hänen sanaansa Raamatun mukaisella tavalla julistetaan.

1.Kor. 12:

"4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo."

1.Kor. 14:

"1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."

Apt. 2:

"1. Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
5. Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6. Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7. Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
8. Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
9. Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
10. Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
11. kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."

85

20454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A. Acimlainen

kieltä puhuva itse mitä puhuu?

• Melperi

ei.

• Melperi
        Melperi kirjoitti:

ei.

Jos ihmisellä on pelkkä kielillä puhumisen armolahja, niin hän ei ymmärrä puhumaansa. Mutta hänellä voi olla myöskin kielen selittämisen armolahja. Silloin hän pystyy itse selittämään ja tulkitsemaan sanoman, jonka hän puhui kielillä. Paavali kehottaa anomaan myös samaan "nippuun" selittämisen armolahjan.

Edelleen voi olla niin, että toisella henkilöllä on kielillä puhumisen armolahja ja toisella selittämisen armolahja. Tällöin toinen puhuu ja toinen selittää viestin sisällön.

1.Kor. 12:10

"toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä."

1.Kor. 14:13

"Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää."

• -> www.eroakirkosta.fi
        Melperi kirjoitti:

Jos ihmisellä on pelkkä kielillä puhumisen armolahja, niin hän ei ymmärrä puhumaansa. Mutta hänellä voi olla myöskin kielen selittämisen armolahja. Silloin hän pystyy itse selittämään ja tulkitsemaan sanoman, jonka hän puhui kielillä. Paavali kehottaa anomaan myös samaan "nippuun" selittämisen armolahjan.

Edelleen voi olla niin, että toisella henkilöllä on kielillä puhumisen armolahja ja toisella selittämisen armolahja. Tällöin toinen puhuu ja toinen selittää viestin sisällön.

1.Kor. 12:10

"toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä."

1.Kor. 14:13

tsekkaa linkistä kuinka paljon voit säästää vuodessa jonka voit sitten sijoittaa suviseurojen tupakkikioskille.

• A. Acimlainen

"On selvää, että vl-ihmiset ovat täysin pihalla armolahjoista, koska ne eivät siellä toimi ja ei ole lainkaan opetusta."

Mihin perustuu se väite etteivät armolahjat toimi vl:illä? Yksi asia mistä voi näin päätellä on vl:ien negatiivinen suhtautuminen KOKO ilmiöön mikä on jos ei suoranaista pilkkaa niin ainakin mielenkiinnon puutetta. Mutta onko muuta perustetta?

Ja vl:ille kysymyksiä: Puhutaanko teillä kielillä?
      Profetoidaanko? Onko tällaisia asioita yleensä tapahtunut vl-liikkeessä? Entä parantumiset sairauksista? Uskotteko yleensä sellaisiin?

• A. Acimlainen

..olisi ollut sopivampi sanamuoto tässä, koska armolahja on tietysti oimiva siellä missä se yleensä toimii mutta kysymys onkin siitä missä se toimii ja missä ei.

• Melperi
        A. Acimlainen kirjoitti:

..olisi ollut sopivampi sanamuoto tässä, koska armolahja on tietysti oimiva siellä missä se yleensä toimii mutta kysymys onkin siitä missä se toimii ja missä ei.

eivät ole mikään itseisarvo taikka uskovaista paremmaksi muita tekevä, jos hänen astiaansa on laskettu armolahjoja. Pikemminkin voidaan ajatella niin, että ylpeään astiaan Jumala ei lahjojaan laske.

Jotkut opettavat, että vain kielillä puhuvilla on Pyhä Henki. Tuo on mielestäni selvästi väärää opetusta. Ihminen ei voi olla uskovainen ilman Pyhää Henkeä. Jumala laskee Pyhän Hengen armolahjoja seurakuntansa keskelle ja yksilöuskoviin vahvistaakseen sekä seurakuntaa että uskovaisia. Ne ovat ikäänkuin "lisäbonus" ja apu seurakunnan ja sen jäsenten tehdessä matkaansa kohden kirkkauden majoja.

1.Kor. 12:7

"Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi."

1.Kor. 14:12

"12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

Nyt on myöskin huomattava se, että olen tässä avauksessa puhunut nimenomaan 1.Kor.kirjeen mainitsemista Pyhän Hengen armolahjoista. Ne eivät ole ainoita armolahjoja, jotka Raamattu tuntee ja mainitsee. Kaikkein tärkein armolahja on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa.

Room. 6:23

"Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Edelleen armolahjoista todetaan:

Room. 12:

"6. ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
        7. Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
        8. jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten."

• A. Acimlainen
        Melperi kirjoitti:

eivät ole mikään itseisarvo taikka uskovaista paremmaksi muita tekevä, jos hänen astiaansa on laskettu armolahjoja. Pikemminkin voidaan ajatella niin, että ylpeään astiaan Jumala ei lahjojaan laske.

Jotkut opettavat, että vain kielillä puhuvilla on Pyhä Henki. Tuo on mielestäni selvästi väärää opetusta. Ihminen ei voi olla uskovainen ilman Pyhää Henkeä. Jumala laskee Pyhän Hengen armolahjoja seurakuntansa keskelle ja yksilöuskoviin vahvistaakseen sekä seurakuntaa että uskovaisia. Ne ovat ikäänkuin "lisäbonus" ja apu seurakunnan ja sen jäsenten tehdessä matkaansa kohden kirkkauden majoja.

1.Kor. 12:7

"Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi."

1.Kor. 14:12

"12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

Nyt on myöskin huomattava se, että olen tässä avauksessa puhunut nimenomaan 1.Kor.kirjeen mainitsemista Pyhän Hengen armolahjoista. Ne eivät ole ainoita armolahjoja, jotka Raamattu tuntee ja mainitsee. Kaikkein tärkein armolahja on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa.

"Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Edelleen armolahjoista todetaan:

Room. 12:

"6. ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
        7. Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
        8. jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten."

"Kaikkein tärkein armolahja on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa."

Vaikka kaikki muut armolahjat eivät niin kovin toimisikaan vl:illä niin uskovathan hekin sentään Kristuksen Sovitukseen. :)

• Torfinn

vanhoilliset ovat oikeassa tuossa asiassa!

Jos joku ei puhu ymmärrettävää kieltä niin se on silloin mongerrusta ja siansaksaa ja Jumalan pilkkaamista!

Tässä kohtaa Melperillä on hurmahenkien korvasyyhy-oppi! Kai sinä olet itsekin "kielillä polottaja" kun sitä niin epätoivoisesti yrität puolustaa? Kyllä Melperi noita "sinähänpuhutselvääswahilinlieltä"-legendoja on kuultu ihan väsyksiin asti mutta enpä ole koskaan vielä nähnyt TODISTEITA!

Laitas tähän Melperi näyte kielilläpolottamisesta niin saadaan arvioida sitä!

• A. Acimlainen

Minä olen itse kerran kokenut kielilläpuhumista monta vuotta sitten melko pian sen jälkeen kun olin tullut uskoon.
        Olin yksin kun eräänä aamuna herätessäni lauloin kiinaa muistuttavalla pehmeällä kielellä jonkunlaista rakkauslaulua Jumalalle. En ymmärtänyt yksittäisiä sanoja mutta tunsin ja ymmärsin laulun fiiliksen. Minulla oli valtavan hyvä, miellyttävä ja rauhallinen olo silloin.
        En tiedä miksi olisit (tai vl:t olisivat) nimittäneet tätä jos olisitte kuulleet. Joka tapauksessa se oli kokemisen arvoinen asia.
        Tämä auttaa minua ymmärtämään ja hyväksymään että kielillä puhuminen on faktaa nykypäivänäkin, mutta te jotka ette ole sitä itse kokeneet suhtaudutte tietysti epäilevästi siihen.
        Että tällaista tiedoksi.

• Torfinn
        A. Acimlainen kirjoitti:

Minä olen itse kerran kokenut kielilläpuhumista monta vuotta sitten melko pian sen jälkeen kun olin tullut uskoon.
        Olin yksin kun eräänä aamuna herätessäni lauloin kiinaa muistuttavalla pehmeällä kielellä jonkunlaista rakkauslaulua Jumalalle. En ymmärtänyt yksittäisiä sanoja mutta tunsin ja ymmärsin laulun fiiliksen. Minulla oli valtavan hyvä, miellyttävä ja rauhallinen olo silloin.
        En tiedä miksi olisit (tai vl:t olisivat) nimittäneet tätä jos olisitte kuulleet. Joka tapauksessa se oli kokemisen arvoinen asia.
        Tämä auttaa minua ymmärtämään ja hyväksymään että kielillä puhuminen on faktaa nykypäivänäkin, mutta te jotka ette ole sitä itse kokeneet suhtaudutte tietysti epäilevästi siihen.
        Että tällaista tiedoksi.

Kaikella rakkaudella ja myötäelämisellä enkä halua mitenkään pahoittaa MIELTÄSI mutta kyllä on totuuden ja rehellisyyden nimessä tuotava esiin, ettei se "kielilläpuhumisesi" tai miksikä sitä nimittänetkin, ollut mitään tekemistä Raamatussa kuvatun kielilläpuhumisihmeen kanssa, vaan kyse oli pelkästä sielullis-psykologisesta ilmiöstä!

Todettakoon että nykyinen sekaoppinen hurmahenkinen kristillisyys ja yleisuskonnollisuus lieveilmiöineen sisältää katalia sudenkuoppia. Tuhannet aikuiset ihmiset polottavat pelkkää siansaksaa luullen sitä kielillä puhumiseksi! Samanlaista ilmiötä esiintyy runsaasti mm. spiritismissä ja shamanismissa ym. vieraissa uskontokunnissa (kuten Acimlaisuudessa!) -jos nyt sellaista oikeasti on olemassakaan? En ole koskaan aiemmin kuullutkaan!

Melperillä pitäisi hälytyskellot soida jos sinä joka edustat kristinuskolle TOSI vieraita käsityksiä Acimlaisuuksinesi, puhut yhdessä hänen kanssaan "kielillä"... Noh, kukin taaplaa tyylillään!

• Melperi

Room. 11:29

"Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."

• A. Acimlainen
        Torfinn kirjoitti:

Kaikella rakkaudella ja myötäelämisellä enkä halua mitenkään pahoittaa MIELTÄSI mutta kyllä on totuuden ja rehellisyyden nimessä tuotava esiin, ettei se "kielilläpuhumisesi" tai miksikä sitä nimittänetkin, ollut mitään tekemistä Raamatussa kuvatun kielilläpuhumisihmeen kanssa, vaan kyse oli pelkästä sielullis-psykologisesta ilmiöstä!

Todettakoon että nykyinen sekaoppinen hurmahenkinen kristillisyys ja yleisuskonnollisuus lieveilmiöineen sisältää katalia sudenkuoppia. Tuhannet aikuiset ihmiset polottavat pelkkää siansaksaa luullen sitä kielillä puhumiseksi! Samanlaista ilmiötä esiintyy runsaasti mm. spiritismissä ja shamanismissa ym. vieraissa uskontokunnissa (kuten Acimlaisuudessa!) -jos nyt sellaista oikeasti on olemassakaan? En ole koskaan aiemmin kuullutkaan!

Melperillä pitäisi hälytyskellot soida jos sinä joka edustat kristinuskolle TOSI vieraita käsityksiä Acimlaisuuksinesi, puhut yhdessä hänen kanssaan "kielillä"... Noh, kukin taaplaa tyylillään!

"Kaikella rakkaudella ja myötäelämisellä enkä halua mitenkään pahoittaa MIELTÄSI mutta kyllä on totuuden ja rehellisyyden nimessä tuotava esiin, ettei se "kielilläpuhumisesi" tai miksikä sitä nimittänetkin, ollut mitään tekemistä Raamatussa kuvatun kielilläpuhumisihmeen kanssa, vaan kyse oli pelkästä sielullis-psykologisesta ilmiöstä! "

Noinhan voi olla mutta mikä saa sinut niin varmaksi asiasta? Millä tavalla se eroaa Raamatullisesta kielilläpuhumisesta?

Acimlaisuus on luultavasti minun keksimäni termi ellen ole jostain kuullut ja sitten unohtanut että olen kuullut sen. ACIM-kirja (Ihmeiden Oppikurssi) on kyllä olemassa.

http://www.acim.org

• Torfinn
        Melperi kirjoitti:

"Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."

Pane tähän näytteeksi kielillä polotusta niin arvsotellaan! :-) Jos sulla kerran on "lahja" niin laita tähän esille!

Vai onko siinä jotain hävettävää niin ettet kehtaa?

• Torfinn
        A. Acimlainen kirjoitti:

"Kaikella rakkaudella ja myötäelämisellä enkä halua mitenkään pahoittaa MIELTÄSI mutta kyllä on totuuden ja rehellisyyden nimessä tuotava esiin, ettei se "kielilläpuhumisesi" tai miksikä sitä nimittänetkin, ollut mitään tekemistä Raamatussa kuvatun kielilläpuhumisihmeen kanssa, vaan kyse oli pelkästä sielullis-psykologisesta ilmiöstä! "

Noinhan voi olla mutta mikä saa sinut niin varmaksi asiasta? Millä tavalla se eroaa Raamatullisesta kielilläpuhumisesta?

Acimlaisuus on luultavasti minun keksimäni termi ellen ole jostain kuullut ja sitten unohtanut että olen kuullut sen. ACIM-kirja (Ihmeiden Oppikurssi) on kyllä olemassa.

http://www.acim.org

Ensinnäkin sinä olet vakavissa harhaopeissa ja JUMALA ei anna harhaoppisille sellaisia lahjoja.
        Viittaan Acim-hömppään!

Toiseksi; vaikka olisit oikeaoppinenkin, niin sellaiset ihmeet ovat pääsääntöisesti lakanneet eikä niitä enää ilmene.

Kolmanneksi olen kuullut/nähnyt/kokenut satoja, jos en tuhansia vastaavia ja niissä kaikissa on ollut kyse sielullisesta psykologiasta suggestiosta jne.

Neljänneksi nykyään esiintyvää "kielillä puhumista" on tutkittu tieteellisesti ja se on todettu psykologiseksi ilmiöksi. Kielilläpolotusta on tuotettu opiskelijoiden toimesta jota ovat arvostelleet oikeat kielillä polottajat ja todenneet tutkimuksien lomassa vakuuttavaksi.

Viidenneksi hurmahenkisyys, karismaattisuus, yleisuskonnollisuus ja ei-kristilliset uskonnot päsmäävät pääasiassa kielillä polottamisella joten sekin vahvistaa asian että kyse on pelkästä psykologiasta!

Asia on varmaakin varmempi!

Raamatunmukainen kielillä puhuminen on poikkeuksetta ymmärrettävää kieltä!

• A. Acimlainen
        Torfinn kirjoitti:

Ensinnäkin sinä olet vakavissa harhaopeissa ja JUMALA ei anna harhaoppisille sellaisia lahjoja.
        Viittaan Acim-hömppään!

Toiseksi; vaikka olisit oikeaoppinenkin, niin sellaiset ihmeet ovat pääsääntöisesti lakanneet eikä niitä enää ilmene.

Kolmanneksi olen kuullut/nähnyt/kokenut satoja, jos en tuhansia vastaavia ja niissä kaikissa on ollut kyse sielullisesta psykologiasta suggestiosta jne.

Neljänneksi nykyään esiintyvää "kielillä puhumista" on tutkittu tieteellisesti ja se on todettu psykologiseksi ilmiöksi. Kielilläpolotusta on tuotettu opiskelijoiden toimesta jota ovat arvostelleet oikeat kielillä polottajat ja todenneet tutkimuksien lomassa vakuuttavaksi.

Viidenneksi hurmahenkisyys, karismaattisuus, yleisuskonnollisuus ja ei-kristilliset uskonnot päsmäävät pääasiassa kielillä polottamisella joten sekin vahvistaa asian että kyse on pelkästä psykologiasta!

"Ensinnäkin sinä olet vakavissa harhaopeissa ja JUMALA ei anna harhaoppisille sellaisia lahjoja.
        Viittaan Acim-hömppään!"

Tuolloin en tiennyt vielä MITÄÄN ACIM:sta.

"Toiseksi; vaikka olisit oikeaoppinenkin, niin sellaiset ihmeet ovat pääsääntöisesti lakanneet eikä niitä enää ilmene."

Mikä se sellainen "pääsääntö" on joka on JO lakkauttanut sellaiset ihmeet?

"Kolmanneksi olen kuullut/nähnyt/kokenut satoja, jos en tuhansia vastaavia ja niissä kaikissa on ollut kyse sielullisesta psykologiasta suggestiosta jne. "

Mitä tämä sanoo minun tapauksestani? Vaikka SINÄ olisit lukenut miljoonan tällaista niin voinhan MINÄ silti olla puhunut kielillä kuten kuka tahansa muu on voinut puhua kielillä.

• #####
        Torfinn kirjoitti:

Viittaan Acim-hömppään!

//Raamatunmukainen kielillä puhuminen on poikkeuksetta ymmärrettävää kieltä!//

1.Kor. 14:2

"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."

• Torfinn
        ##### kirjoitti:

//Raamatunmukainen kielillä puhuminen on poikkeuksetta ymmärrettävää kieltä!//

"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."

""Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."

=> Häntä ei kukaan ymmärrä SIKSI että hän puhuu vieraalla kielellä jota ei ymmärretä! Ei tässä sanota että hän puhuisi sellaisella kielellä joka ei ole YMMÄRRETTÄVISSÄ!

Raamatussahan selitetään kielilläpuhujista että jos ei ole selittäjää (eli = ko. kielen YMMÄRTÄVÄÄ) -niin pitäkööt turpansa kiinni!

Helluntain ihmeessä he puhuivat ymmärrettviä kieliä jossa oli SISÄLTÖ (Jumalan suuria tekoja)

Nykyajan siansakasan sössöttäjä puhuu pelkkää mongerrusta! Sillä ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa!

• Torfinn
        A. Acimlainen kirjoitti:

"Ensinnäkin sinä olet vakavissa harhaopeissa ja JUMALA ei anna harhaoppisille sellaisia lahjoja.
        Viittaan Acim-hömppään!"

Tuolloin en tiennyt vielä MITÄÄN ACIM:sta.

"Toiseksi; vaikka olisit oikeaoppinenkin, niin sellaiset ihmeet ovat pääsääntöisesti lakanneet eikä niitä enää ilmene."

Mikä se sellainen "pääsääntö" on joka on JO lakkauttanut sellaiset ihmeet?

"Kolmanneksi olen kuullut/nähnyt/kokenut satoja, jos en tuhansia vastaavia ja niissä kaikissa on ollut kyse sielullisesta psykologiasta suggestiosta jne. "

Mitä tämä sanoo minun tapauksestani? Vaikka SINÄ olisit lukenut miljoonan tällaista niin voinhan MINÄ silti olla puhunut kielillä kuten kuka tahansa muu on voinut puhua kielillä.

"Tuolloin en tiennyt vielä MITÄÄN ACIM:sta."

Ei muuta asiaa! Tuskin tiesit kristillisyydestäkään sen paremmin kuin nykyään ja nykyäänhän et ole omaksunut edes kristillisyyden PERUSTAVIA oppejakaan kaikilta osin joten tilanteesi tässä suhteessa on ollut nykyistä pahempi.

"Mikä se sellainen "pääsääntö" on joka on JO lakkauttanut sellaiset ihmeet?"

=> Niin todistaa jo ensimmäisten vuosisatojen varhainen kirkkohistoria, marttyyrikertomukset mukaanlukien. Pääosin nuo ihmeet lakkasivat kolmen ensimmäisen vuosisadan aikana. Apostoleille tapahtunut helluntain ihme ja muut kertomukset olivat AINUTLAATUISIA eivätkä enää sellaisinaan toistu eivätkä ole apinoitavissa/jäljiteltävissä!

Voisin asettaa kysymyksen toisinpäin: osoittappa minulle, missä niitä sitten tapahtuu?

"Mitä tämä sanoo minun tapauksestani? Vaikka SINÄ olisit lukenut miljoonan tällaista niin voinhan MINÄ silti olla puhunut kielillä kuten kuka tahansa muu on voinut puhua kielillä."

=> What makes you so different? eli mikä tekee sinusta poikkeuksen? Sekö että edustat epäkristillistä harhaoppia tai sekö että et vieläkään ole omaksunut kristinuskon kaikkia alkeitakaan?

• #####
        Torfinn kirjoitti:

""Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."

=> Häntä ei kukaan ymmärrä SIKSI että hän puhuu vieraalla kielellä jota ei ymmärretä! Ei tässä sanota että hän puhuisi sellaisella kielellä joka ei ole YMMÄRRETTÄVISSÄ!

Raamatussahan selitetään kielilläpuhujista että jos ei ole selittäjää (eli = ko. kielen YMMÄRTÄVÄÄ) -niin pitäkööt turpansa kiinni!

Helluntain ihmeessä he puhuivat ymmärrettviä kieliä jossa oli SISÄLTÖ (Jumalan suuria tekoja)

Nykyajan siansakasan sössöttäjä puhuu pelkkää mongerrusta! Sillä ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa!

Jopa ateistikin ymmärtää seuraavan:

• #####
        Torfinn kirjoitti:

Ei ole "salaisuuksia hengessä" puhumista, jos sen joku ymmärtää. Se olisi normaalia ymmärrettävää kieltä. "Salaisuuksia hengessä" pystyy ymmärtämään ja tulkisemaan vain henkilö, jolla on kielten selittämisen armolahja.

:))

• Torfinn
        ##### kirjoitti:

Ei ole "salaisuuksia hengessä" puhumista, jos sen joku ymmärtää. Se olisi normaalia ymmärrettävää kieltä. "Salaisuuksia hengessä" pystyy ymmärtämään ja tulkisemaan vain henkilö, jolla on kielten selittämisen armolahja.

=> Tässä ei sanota että kielilläpuhuva puhuisi kieltä joka ei ole YMMÄRRETTÄVISSÄ, vaan että "häntä ei kukaan ymmärrä!" -syystä että hän puhuu vierasta, ymmärrettävissä olevaa kieltä! Se joka osaa swahilia, ymmärtää mutta siinä läsnäolevista "kukaan ei häntä ymmärrä!"

Jos joku puhuu swahilinkieltä nin sinä et silloin häntä ymmärrä eikö vain? Puhuuko hän silloin kieltä joka ei ole ymmärrettävissä?

tekee aika paljon väkivaltaa Raamatulle alkaa vääntämään sitä sinun käsityksiesi mukaiseksi!

• #####
        Torfinn kirjoitti:

=> Tässä ei sanota että kielilläpuhuva puhuisi kieltä joka ei ole YMMÄRRETTÄVISSÄ, vaan että "häntä ei kukaan ymmärrä!" -syystä että hän puhuu vierasta, ymmärrettävissä olevaa kieltä! Se joka osaa swahilia, ymmärtää mutta siinä läsnäolevista "kukaan ei häntä ymmärrä!"

Jos joku puhuu swahilinkieltä nin sinä et silloin häntä ymmärrä eikö vain? Puhuuko hän silloin kieltä joka ei ole ymmärrettävissä?

tekee aika paljon väkivaltaa Raamatulle alkaa vääntämään sitä sinun käsityksiesi mukaiseksi!

///=> Tässä ei sanota että kielilläpuhuva puhuisi kieltä joka ei ole YMMÄRRETTÄVISSÄ, vaan että "häntä ei kukaan ymmärrä!"///

Ei ole milloinkaan jonkun ihmisen ymmärtämä kieli puhumista "salaisuuksia hengessä". Mitä salaisuutta on tavallinen kieli? Salaisuus = sitä ei ymmärretä.

"ei häntä näet kukaan ymmärrä"

----->Ei ymmärrä minkään maalainen. Ei kukaan. Vain kielten selittämisen armolahjan omistava ymmärtää ja kykenee tulkitsemaan.

• Torfinn
        ##### kirjoitti:

///=> Tässä ei sanota että kielilläpuhuva puhuisi kieltä joka ei ole YMMÄRRETTÄVISSÄ, vaan että "häntä ei kukaan ymmärrä!"///

Ei ole milloinkaan jonkun ihmisen ymmärtämä kieli puhumista "salaisuuksia hengessä". Mitä salaisuutta on tavallinen kieli? Salaisuus = sitä ei ymmärretä.

"ei häntä näet kukaan ymmärrä"

----->Ei ymmärrä minkään maalainen. Ei kukaan. Vain kielten selittämisen armolahjan omistava ymmärtää ja kykenee tulkitsemaan.

sinulle mitä japanilainen puhuu kun hän toivottaa naapurilleen hyvää huomenta!

...että se siitä "perustelusta"!

• #####
        Torfinn kirjoitti:

sinulle mitä japanilainen puhuu kun hän toivottaa naapurilleen hyvää huomenta!

...että se siitä "perustelusta"!

Ei ole japanin kieli "salaisuutta hengessä", jota ei kukaan ymmärrä. Japanilaiset ymmärtävät. Salaisuus?

• Torfinn
        ##### kirjoitti:

Ei ole japanin kieli "salaisuutta hengessä", jota ei kukaan ymmärrä. Japanilaiset ymmärtävät. Salaisuus?

on salaisuus koska et sitä ymmärrä!

hoks hoks!

• #####
        Torfinn kirjoitti:

on salaisuus koska et sitä ymmärrä!

hoks hoks!

///Sinulle se
        Torfinn 15.2.2005 klo 21.46

on salaisuus koska et sitä ymmärrä!///

Ratkaisevaa ei ole minun ymmärtäminen. Ratkaisevaa on Raamatun mukaan se, että kukaan ei ymmärrä. Vain kielten selittämisen armolahjan omistava ymmärtää ja osaa tulkata viestin.

Näin sanoo Raamattu. :))

• Torfinn
        ##### kirjoitti:

///Sinulle se
        Torfinn 15.2.2005 klo 21.46

on salaisuus koska et sitä ymmärrä!///

Ratkaisevaa ei ole minun ymmärtäminen. Ratkaisevaa on Raamatun mukaan se, että kukaan ei ymmärrä. Vain kielten selittämisen armolahjan omistava ymmärtää ja osaa tulkata viestin.

Näin sanoo Raamattu. :))

että se olisi kieltä jota ei voida ymmärtää, vaan sanoo:"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä"

Syykin on selvä. sehän on KIELILLÄPUHUMISTA =vieraalla kielellä puhumista!

Ei se ole siis siansaksaa joka ei ole ymmärrettävissä!

Mongertaminen on asia erikseen!

Raamatun mukaan lysessä on siis vieras kieli jota muut eivät ymmärrä eikä mahdollisesti itse puhujakaan, mutta YMMÄRRETTÄVISSÄ olava kieli!

• #####
        Torfinn kirjoitti:

että se olisi kieltä jota ei voida ymmärtää, vaan sanoo:"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä"

Syykin on selvä. sehän on KIELILLÄPUHUMISTA =vieraalla kielellä puhumista!

Ei se ole siis siansaksaa joka ei ole ymmärrettävissä!

Mongertaminen on asia erikseen!

Raamatun mukaan lysessä on siis vieras kieli jota muut eivät ymmärrä eikä mahdollisesti itse puhujakaan, mutta YMMÄRRETTÄVISSÄ olava kieli!

suomen kieltä? Jos ymmärrät, niin lue edelliset viestini.

Normaali jonkun kansan puhuma kieli ei koskaan ole "salaisuuksien puhumista hengessä, jota kukaan ei ymmärrä". Ei kukaan. Ei kukaan.
        Paitsi se, jolla on kielten selittämisen armolahja.

• Torfinn
        ##### kirjoitti:

suomen kieltä? Jos ymmärrät, niin lue edelliset viestini.

Normaali jonkun kansan puhuma kieli ei koskaan ole "salaisuuksien puhumista hengessä, jota kukaan ei ymmärrä". Ei kukaan. Ei kukaan.
        Paitsi se, jolla on kielten selittämisen armolahja.

=> Tässä ei sanota että kyseessä olisi kieli joka ei ole ymmärrettävissä! Päinvastoin! Kyseessä on aina poikkeuksetta ymmärrettävissä oleva kieli!

Tässä sanotaan että häntä ei ymmärretä=> koska hän puhuu vierasta kieltä!

• Torfinn
        Torfinn kirjoitti:

=> Tässä ei sanota että kyseessä olisi kieli joka ei ole ymmärrettävissä! Päinvastoin! Kyseessä on aina poikkeuksetta ymmärrettävissä oleva kieli!

Huomenna jatketaan!

• #####
        Torfinn kirjoitti:

että et osaa suomen kieltä.

• missä...
        Torfinn kirjoitti:

kohdassa sanotaa, että sen täytyy olla sellaista kieltä, joka on olemassa? Sanotaanko siellä, että jos henkilö ei puhu jotain olemassaolevaa kieltä, hän ei ole Pyhän Hengen vaikutuksen alaisena?

• A. Acimlainen
        Torfinn kirjoitti:

"Tuolloin en tiennyt vielä MITÄÄN ACIM:sta."

Ei muuta asiaa! Tuskin tiesit kristillisyydestäkään sen paremmin kuin nykyään ja nykyäänhän et ole omaksunut edes kristillisyyden PERUSTAVIA oppejakaan kaikilta osin joten tilanteesi tässä suhteessa on ollut nykyistä pahempi.

"Mikä se sellainen "pääsääntö" on joka on JO lakkauttanut sellaiset ihmeet?"

=> Niin todistaa jo ensimmäisten vuosisatojen varhainen kirkkohistoria, marttyyrikertomukset mukaanlukien. Pääosin nuo ihmeet lakkasivat kolmen ensimmäisen vuosisadan aikana. Apostoleille tapahtunut helluntain ihme ja muut kertomukset olivat AINUTLAATUISIA eivätkä enää sellaisinaan toistu eivätkä ole apinoitavissa/jäljiteltävissä!

Voisin asettaa kysymyksen toisinpäin: osoittappa minulle, missä niitä sitten tapahtuu?

"Mitä tämä sanoo minun tapauksestani? Vaikka SINÄ olisit lukenut miljoonan tällaista niin voinhan MINÄ silti olla puhunut kielillä kuten kuka tahansa muu on voinut puhua kielillä."

=> What makes you so different? eli mikä tekee sinusta poikkeuksen? Sekö että edustat epäkristillistä harhaoppia tai sekö että et vieläkään ole omaksunut kristinuskon kaikkia alkeitakaan?

Olen kuule jo koulussa lukenut katekismuksen ja rippikouluni olen käynyt. Uskoon tulin luettuani ja lukiessani luterilaisen teologin kommenttia Uuteen Testamenttiin.

ACIM selvittää puolestaan kristinuskon perusasioita pintaa syvemmältä kun ne tahtovat nykyihmiseltä unohtua.

"Pääosin nuo ihmeet lakkasivat kolmen ensimmäisen vuosisadan aikana. "

Elävä usko hävisi maapallolta? Noin karkeasti sanottuna. Harmi. Kun Jeesus tulee takaisin mahtaako Hän löytää uskoa. Hmm..

"Voisin asettaa kysymyksen toisinpäin: osoittappa minulle, missä niitä sitten tapahtuu? "

Tapaan silloin tällöin ihmisiä jotka todistavat näistä asioista. Vaikka kertoisin enemmän niin et sinä silti uskoisi.

"AINUTLAATUISIA eivätkä enää sellaisinaan toistu eivätkä ole apinoitavissa/jäljiteltävissä! "

Kysymys ei ole apinoinnista. Sinä et tunnu paljoakaan ymmärtävän näitä asioita.

• Ossi
        A. Acimlainen kirjoitti:

Olen kuule jo koulussa lukenut katekismuksen ja rippikouluni olen käynyt. Uskoon tulin luettuani ja lukiessani luterilaisen teologin kommenttia Uuteen Testamenttiin.

ACIM selvittää puolestaan kristinuskon perusasioita pintaa syvemmältä kun ne tahtovat nykyihmiseltä unohtua.

Elävä usko hävisi maapallolta? Noin karkeasti sanottuna. Harmi. Kun Jeesus tulee takaisin mahtaako Hän löytää uskoa. Hmm..

"Voisin asettaa kysymyksen toisinpäin: osoittappa minulle, missä niitä sitten tapahtuu? "

Tapaan silloin tällöin ihmisiä jotka todistavat näistä asioista. Vaikka kertoisin enemmän niin et sinä silti uskoisi.

"AINUTLAATUISIA eivätkä enää sellaisinaan toistu eivätkä ole apinoitavissa/jäljiteltävissä! "

**Kysymys ei ole apinoinnista. Sinä et tunnu paljoakaan ymmärtävän näitä asioita.**

• Torfinn
        A. Acimlainen kirjoitti:

"Olen kuule jo koulussa lukenut katekismuksen ja rippikouluni olen käynyt. Uskoon tulin luettuani ja lukiessani luterilaisen teologin kommenttia Uuteen Testamenttiin."

=> Muistaakseni sinulla oli joitain perustavia asioita joista olet eri mieltä katekismuksen kanssa? Oliko kolminaisuusoppi, oppi kadotuksesta vai mitä lie?

"Elävä usko hävisi maapallolta? Noin karkeasti sanottuna. Harmi. Kun Jeesus tulee takaisin mahtaako Hän löytää uskoa. Hmm.."

=> No enhän minä niin sanonut? Vaan että pääosin ihmeet katosivat alkuvuosisadoilla. Vai onko usko sinusta synonyymi sanalle ihme?

"Tapaan silloin tällöin ihmisiä jotka todistavat näistä asioista. Vaikka kertoisin enemmän niin et sinä silti uskoisi."

=> Olen minäkin tavannut sellaisia ihmisiä, mutta missä TODISTEET?

"Kysymys ei ole apinoinnista. Sinä et tunnu paljoakaan ymmärtävän näitä asioita."

=> Nimenomaan siitä juuri onkin kysymys! Sitäpaitsi minä ymmärrän näistä paljon enemmän kuin osaat arvatakaan! Jos et usko, kysäisepä Hyndeltä!!!

• Kaisla.
        Torfinn kirjoitti:

Pane tähän näytteeksi kielillä polotusta niin arvsotellaan! :-) Jos sulla kerran on "lahja" niin laita tähän esille!

En voi uskoa, että nämä kirjoitukset tulevat sinun kynästäsi. (Vaikka ei ehkä pitäisi ihmetellä?) Pilkkaat Pyhää Henkeä niin rehvakkaasti, että en meinaa uskoa julkeuttasi todeksi.

En sano tällaisia asioita yleensä, mutta nyt sanon suoraan, että arvostuksesi on tippunut puhtaaseen NOLLAAN.

• Kaisla.
        Torfinn kirjoitti:

Viittaan Acim-hömppään!

KAIKKI uskonnollisuus voidaan selittää psykologisesti!!! Sinunkin uskosi voidaan selittää, kuinka projisoit vanhempiisi lapsena kohdistuneet ajatukset Jumlaan jne. jne. jne.
        Kyllähän näitä tieteellisiä tutkimuksia riittää! Aivojen mekaaniikkaa kaikki tyynni.

Kevyet ovat pojalla perusteet.

• Melperi
        Torfinn kirjoitti:

• A. Acimlainen
        Melperi kirjoitti:

..on Rakkaus, ei pelleily.

• O.M
        Kaisla. kirjoitti:

KAIKKI uskonnollisuus voidaan selittää psykologisesti!!! Sinunkin uskosi voidaan selittää, kuinka projisoit vanhempiisi lapsena kohdistuneet ajatukset Jumlaan jne. jne. jne.
        Kyllähän näitä tieteellisiä tutkimuksia riittää! Aivojen mekaaniikkaa kaikki tyynni.

Eri aiheitten käsittely paljastaa, mitä uskonnollisuutta kukin palstan kirjoittaja edustaa, joten taisi selvitä Kaislankin porukka. Tällaista mielenkiintoa minullakin on "kielillä puhumista" kohtaan.

Torfinn, tiedätkö missä kaikissa lahkoissa "puhutaan kielillä"?

• helluntalainen

Miksi Raamatussa puhuttaisiin armolahjoista jos niitä ei todellisuudessa olisi tai ne olisivat "huuhaata"?

Johannes Kastaja puhui Jeesuksesta: "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." Matt.3:11

Apt. 2. luvussa kerrotaan Pyhän Hengen vuodatuksesta helluntaipäivänä. "Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: He ovat täynnä makeata viiniä." Myös Ef.5:18:ssa lukee "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä."

On selvää, että näitä asioita tapahtui Raamatun aikaan ja on selvää että niitä tapahtuu myös nykyään. Tarkoitus ei ole kuitenkaan korostaa liikaa armolahjoja, vaan käyttää niitä uskon vahvistamiseksi. Myös Paavali sanoo: "Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan; mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä." 1 Kor.14:18-19. Galatalaiskirjeessä lukee myös, että "jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme."

• Kaisla.
        O.M kirjoitti:

Eri aiheitten käsittely paljastaa, mitä uskonnollisuutta kukin palstan kirjoittaja edustaa, joten taisi selvitä Kaislankin porukka. Tällaista mielenkiintoa minullakin on "kielillä puhumista" kohtaan.

Torfinn, tiedätkö missä kaikissa lahkoissa "puhutaan kielillä"?

En ole minkään ns. karismaattisen liikkeen jäsen, eikä minulla itselläni ole perinteisiä armolahjoja, kuten kielilläpuhumisen, profetoimisen tms. armolahjaa. Silti Raamattu puhuu juuri näistä armolahjoista ja kehoittaa niitä tavoittelemaan! Suhtaudun Pyhän Hengen työhön ja Hänen vaikuttamiinsa armolahjoihin suurella kunnioituksella.

• Kaisla.
        Kaisla. kirjoitti:

En voi uskoa, että nämä kirjoitukset tulevat sinun kynästäsi. (Vaikka ei ehkä pitäisi ihmetellä?) Pilkkaat Pyhää Henkeä niin rehvakkaasti, että en meinaa uskoa julkeuttasi todeksi.

En sano tällaisia asioita yleensä, mutta nyt sanon suoraan, että arvostuksesi on tippunut puhtaaseen NOLLAAN.

ja pyydän sitä anteeksi. Itse asiassa arvostan yhtä lailla sinun kuin kenen tahansa ihmisen raamatullisia ja perusteellisisa kirjoituksia. Niitäkin olet paljon kirjoitellut.

Mutta minun on hirveän vaikea ymmärtää sitä, että ihmisillä ei ole yhtään pienuutta näiden asioiden edessä. Jos minä olen kahden vaiheilla jonkun asian kanssa, esim. mistä jonkun ihmisen armolahja on peräisin tms., niin en suinkaan ala julistaa, että tuo on Saatanasta, sinusta itsestäsi tms.!

Enkä näin ollen ikinä uskaltaisi julistaa, että kielillä puhuminen on mongerrusta tai siansaksaa. Mistä sinä voit sen tietää millä tavalla Henki toimii? Miten sinä voit ikinä Raamatulla perustella, että jos joku puhuu kielillä (sellaista kieltä, jota kukaan ei tunnista), niin se on mongerrusta. Miten uskallat niin sanoa? Ethän sinä tai minä voida määräillä, mitä kielillä puhuminen on tai ei ole. On olemassa kieliä, jotka ovat kauan sitten kadonneet ja kieliä joita länsimaissa ei edes tunneta. Puhutaan ihmisten ja enkeltenkin kielistä Raamatussa!

Jos sinä et jotain ymmärrä, -tai jos minä en jotain ymmärrä- niin miksi ei voi joskus olla vain hiljaa? Jättää asia Jumalan haltuun.

Erityisesti, kun puhutaan Pyhän Hengen työstä (=armolahjoista), haluan mieluusti olla liian varovainen kuin liian rehvakas. Niitä kehoitetaan Raamatussa tavoittelemaan! Tieteellä ja psykologialla voit selittää paljon, mutta et koskaan todistaa, mikä asia on Jumalan työtä tai mikä asia ei ole sitä.

• PUHUN KIELILLÄ JA OLEN TÄYN...
        Torfinn kirjoitti:

PUHUN KIELILLÄ JA OLEN TÄYNNÄ RAUHAA JA PYHÄÄ HENKEÄ
        Kirjoittanut: NO PROBLEM 16.2.2005 klo 20.23

JA OLEN JUMALAA LÄHELLÄ.

1Kr PROFETOIMINEN JA KIELILLÄ PUHUMINEN

14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
        14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        14:3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        14:4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        14:6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        14:7 Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        14:8 Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        14:9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        14:10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        14:11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
        14:13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
        14:14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
        14:15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        14:16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        14:17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        14:18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        14:19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
        14:21 Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
        14:22 Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        14:23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        14:24 Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        14:25 hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.

Torfinn kirjoitti:

JA OLEN JUMALAA LÄHELLÄ.

14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
        14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        14:3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        14:6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        14:7 Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        14:8 Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        14:9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        14:10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        14:11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
        14:14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
        14:15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        14:16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        14:19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
        14:21 Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
        14:22 Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        14:23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        14:24 Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        14:25 hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.

• Kharisma
        Kaisla. kirjoitti:

En ole minkään ns. karismaattisen liikkeen jäsen, eikä minulla itselläni ole perinteisiä armolahjoja, kuten kielilläpuhumisen, profetoimisen tms. armolahjaa. Silti Raamattu puhuu juuri näistä armolahjoista ja kehoittaa niitä tavoittelemaan! Suhtaudun Pyhän Hengen työhön ja Hänen vaikuttamiinsa armolahjoihin suurella kunnioituksella.

Mitä on Pyhän Hengen pilkka? Tässäpä vaikea aihe.

Historian saatossa on paljon selitetty Pyhän Hengen pilkan olemusta ja opetettu, mitä se on ja mitä se ei ole. Miksi tämä on erityisen kiinnostuksen kohteena? Siksi, koska se todetaan Raamatussa aivan omaksi "syntisaarekkeekseen". Jumalan pilkan saat anteeksi, Jeesuksen pilkkaamisen saat anteeksi, erilaiset hairahduksesi saat vilpittömänä katuvana anteeksi jne. Mutta...

Matt. 12:

"31. Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
        32. Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa."

Jeesus kuvaa tuossa Pyhän Hengen pilkkaa sanoilla, jotka sävähdyttävät jokaista: Pyhän Hengen pilkkaa ei anneta anteeksi.

Moni hengellinen kirjoittaja on kuvaillut yksittäisiä toinen toistaan pahempia tekoja ja syntejä sekä selittänyt ne Pyhän Hengen pilkaksi. Raamattu ei ymmärtääkseni tue käsitystä, että yksittäinen synti voisi olla Jeesuksen tarkoittamaa Pyhän Hengen pilkkaa. Pyhän Hengen tehtävänä on näyttää ihmisille todeksi synti sekä kirkastaa Kristusta. Kun ihminen tunnustaa syntisyytensä, niin hän pakenee turvakalliolle, jonka nimi on "Jeesus Kristus". Ilman Pyhän Hengen työtä ihminen ei voi nähdä syntisyyttään eikä janota pelastusta ja Kristusta.

Joh. 16:

"7. Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
        8. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion"

"13. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
        14. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille."

Pyhä Henki on herkkä henki. Jos Pyhä Henki jättää ihmisen, niin silloin ei ole ketään, joka näyttäisi synnin, vanhurskauden ja tuomion sekä Jumalan armon Kristuksessa. Jumalan armo riittäisi vielä tällekin ihmiselle. Jeesuksen veri riittäisi vielä puhdistamaan tämänkin henkilön synnit. Mutta jos ihminen on toistuvasti sanoillaan tai teoillaan loukannut Pyhää Henkeä siten, että Pyhä Henki on jättänyt tuon ihmisen, niin silloin ei ole enää ketään, joka johdattaisi ihmisen verilähteelle = Kristuksen luo.

Hepr. 6:

"4. Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
        5. ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
        6. ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät."

Moni ihminen saattaa ahdistua ja pelätä: "Olenkohan minä syyllistynyt Pyhän Hengen pilkkaan? Sellaiseen syntiin, jota en anteeksi saa? Onkohan ovi pantu lopullisesti kiinni kohdallani?". Tämä epäily todistaa, että Pyhä Henki ei ole jättänyt ihmistä vaan tällaisen synnin ahdistuksen kautta Pyhä Henki nimenomaan herättelee ja puhuttelee ihmistä kohti parannusta ja anteeksiantamusta.

Synnin pelko on merkki Pyhän Hengen läsnäolosta ja siitä, että Kristuksen verilähde on avoinna puhdistamaan henkilön kaikesta synnistä.

Snl. 28:13

"Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon."

1.Joh. 1:9

"Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä."

Me voimme murehduttaa Pyhän Hengen. Me voimme vastustaa Pyhää Henkeä. Me voimme sammuttaa Pyhän Hengen.

Ef. 4:30

"Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka."

Apt. 7:51

"51. Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä - niinkuin teidän isänne, niin tekin."

1.Tess. 5:

"19. Henkeä älkää sammuttako,
        20. profetoimista älkää halveksuko"

Kuinka paljon meidän pitää murehduttaa tai vastustaa Pyhää Henkeä, jotta PH meistä poistuu? Kuinka paljon meidän pitää rienata ja ivata Pyhän Hengen työtä ja armolahjoja, jotta PH meistä poistuu? Tämän rajan määrittää yksin Jumala.

Yksittäinen julkinen rienaus Pyhän Hengen työtä kohtaan voi olla se viimeinen pisara Pyhän Hengen kärsivällisyyden maljassa, jonka jälkeen Pyhä Henki jättää ihmisen ja tämä jää vain paatuneena jatkamaan pilkkaamistaan sekä matkaansa kohti iäistä kadotusta.

Pyhä Raamattu osoittaa selvästi meille kaikille, että Pyhän Hengen armolahjat ovat elävää todellisuutta vahvistamaan seurakuntaa ja yksilöuskovaisia. Olen tässä samassa ketjussa otsikon "Onko armolahjojen aika ohi?" Raamatun kera osoittanut, että Pyhän Hengen armolahjojen aika ei ole ohi vaan ne toimivat siihen saakka kunnes Kristus toisen kerran tulee ja vie omansa tuuliin ja pilviin.

Kuinka kauan tätä Pyhän Hengen työtä ja armolahjoja saa rienata seuraavaan tyyliin, jotta armon ovi henkilön kohdalla laitetaan kiinni ja paatunut uskonnollinen ihminen jatkaa vain rienaamistaan, esittää uskovaista ihmistä pelkkä uskonnollisuuden ulkokuori yllään ja jatkaa matkaansa kohden sitä iäisyyttä, jonne ei kenenkään soisi joutuvan.

KUINKA KAUAN?!

"Miksi kiinnostaisi
        Kirjoittanut: usk.m 16.2.2005 klo 12.35

moinen hölynpöly ja Jumalan pilkkaaminen? Siis nämä "armolahjat" - siansaksan mölötys ja "kaatamiset" sun muu huuhaa."

"Mitäs sinä riehut?
        Kirjoittanut: Torfinn 15.2.2005 klo 20.25

Vai onko siinä jotain hävettävää niin ettet kehtaa?"

"Ei suuremmin
        Kirjoittanut: O.M 16.2.2005 klo 17.14

Joku (Melperi?) kauhistui joskus, kun lukiessani erään palstan kirjoittajan viestejä sain hakukoneeseen 666 vastausta. No minä sitten kirjoitin sen palstalle hymiöiden kera ja tämä joku väitti minun vihjaavan kirjoittajan olevan itse piru. Olin aidosti hämmästynyt tällaisesta taikauskosta. Sama juttu noiden "armolahjojen" kohdalla, mutta taaplatkoon kukin tyylillään. Sen sijaan on mielenkiintoista nähdä, ketkä palstan kirjoittajista uskovat hurmoshenkisten kokousten "armolahjoihin".

• Kharisma/Melperi
        Kharisma kirjoitti:

Mitä on Pyhän Hengen pilkka? Tässäpä vaikea aihe.

Historian saatossa on paljon selitetty Pyhän Hengen pilkan olemusta ja opetettu, mitä se on ja mitä se ei ole. Miksi tämä on erityisen kiinnostuksen kohteena? Siksi, koska se todetaan Raamatussa aivan omaksi "syntisaarekkeekseen". Jumalan pilkan saat anteeksi, Jeesuksen pilkkaamisen saat anteeksi, erilaiset hairahduksesi saat vilpittömänä katuvana anteeksi jne. Mutta...

Matt. 12:

"31. Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
        32. Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa."

Jeesus kuvaa tuossa Pyhän Hengen pilkkaa sanoilla, jotka sävähdyttävät jokaista: Pyhän Hengen pilkkaa ei anneta anteeksi.

Moni hengellinen kirjoittaja on kuvaillut yksittäisiä toinen toistaan pahempia tekoja ja syntejä sekä selittänyt ne Pyhän Hengen pilkaksi. Raamattu ei ymmärtääkseni tue käsitystä, että yksittäinen synti voisi olla Jeesuksen tarkoittamaa Pyhän Hengen pilkkaa. Pyhän Hengen tehtävänä on näyttää ihmisille todeksi synti sekä kirkastaa Kristusta. Kun ihminen tunnustaa syntisyytensä, niin hän pakenee turvakalliolle, jonka nimi on "Jeesus Kristus". Ilman Pyhän Hengen työtä ihminen ei voi nähdä syntisyyttään eikä janota pelastusta ja Kristusta.

Joh. 16:

"7. Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
        8. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion"

"13. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
        14. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille."

Pyhä Henki on herkkä henki. Jos Pyhä Henki jättää ihmisen, niin silloin ei ole ketään, joka näyttäisi synnin, vanhurskauden ja tuomion sekä Jumalan armon Kristuksessa. Jumalan armo riittäisi vielä tällekin ihmiselle. Jeesuksen veri riittäisi vielä puhdistamaan tämänkin henkilön synnit. Mutta jos ihminen on toistuvasti sanoillaan tai teoillaan loukannut Pyhää Henkeä siten, että Pyhä Henki on jättänyt tuon ihmisen, niin silloin ei ole enää ketään, joka johdattaisi ihmisen verilähteelle = Kristuksen luo.

Hepr. 6:

"4. Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
        6. ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät."

Moni ihminen saattaa ahdistua ja pelätä: "Olenkohan minä syyllistynyt Pyhän Hengen pilkkaan? Sellaiseen syntiin, jota en anteeksi saa? Onkohan ovi pantu lopullisesti kiinni kohdallani?". Tämä epäily todistaa, että Pyhä Henki ei ole jättänyt ihmistä vaan tällaisen synnin ahdistuksen kautta Pyhä Henki nimenomaan herättelee ja puhuttelee ihmistä kohti parannusta ja anteeksiantamusta.

Synnin pelko on merkki Pyhän Hengen läsnäolosta ja siitä, että Kristuksen verilähde on avoinna puhdistamaan henkilön kaikesta synnistä.

Snl. 28:13

"Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon."

1.Joh. 1:9

"Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä."

Me voimme murehduttaa Pyhän Hengen. Me voimme vastustaa Pyhää Henkeä. Me voimme sammuttaa Pyhän Hengen.

Ef. 4:30

"Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka."

Apt. 7:51

"51. Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä - niinkuin teidän isänne, niin tekin."

1.Tess. 5:

"19. Henkeä älkää sammuttako,
        20. profetoimista älkää halveksuko"

Kuinka paljon meidän pitää murehduttaa tai vastustaa Pyhää Henkeä, jotta PH meistä poistuu? Kuinka paljon meidän pitää rienata ja ivata Pyhän Hengen työtä ja armolahjoja, jotta PH meistä poistuu? Tämän rajan määrittää yksin Jumala.

Yksittäinen julkinen rienaus Pyhän Hengen työtä kohtaan voi olla se viimeinen pisara Pyhän Hengen kärsivällisyyden maljassa, jonka jälkeen Pyhä Henki jättää ihmisen ja tämä jää vain paatuneena jatkamaan pilkkaamistaan sekä matkaansa kohti iäistä kadotusta.

Pyhä Raamattu osoittaa selvästi meille kaikille, että Pyhän Hengen armolahjat ovat elävää todellisuutta vahvistamaan seurakuntaa ja yksilöuskovaisia. Olen tässä samassa ketjussa otsikon "Onko armolahjojen aika ohi?" Raamatun kera osoittanut, että Pyhän Hengen armolahjojen aika ei ole ohi vaan ne toimivat siihen saakka kunnes Kristus toisen kerran tulee ja vie omansa tuuliin ja pilviin.

Kuinka kauan tätä Pyhän Hengen työtä ja armolahjoja saa rienata seuraavaan tyyliin, jotta armon ovi henkilön kohdalla laitetaan kiinni ja paatunut uskonnollinen ihminen jatkaa vain rienaamistaan, esittää uskovaista ihmistä pelkkä uskonnollisuuden ulkokuori yllään ja jatkaa matkaansa kohden sitä iäisyyttä, jonne ei kenenkään soisi joutuvan.

KUINKA KAUAN?!

"Miksi kiinnostaisi
        Kirjoittanut: usk.m 16.2.2005 klo 12.35

moinen hölynpöly ja Jumalan pilkkaaminen? Siis nämä "armolahjat" - siansaksan mölötys ja "kaatamiset" sun muu huuhaa."

"Mitäs sinä riehut?
        Kirjoittanut: Torfinn 15.2.2005 klo 20.25

Vai onko siinä jotain hävettävää niin ettet kehtaa?"

"Ei suuremmin
        Kirjoittanut: O.M 16.2.2005 klo 17.14

Joku (Melperi?) kauhistui joskus, kun lukiessani erään palstan kirjoittajan viestejä sain hakukoneeseen 666 vastausta. No minä sitten kirjoitin sen palstalle hymiöiden kera ja tämä joku väitti minun vihjaavan kirjoittajan olevan itse piru. Olin aidosti hämmästynyt tällaisesta taikauskosta. Sama juttu noiden "armolahjojen" kohdalla, mutta taaplatkoon kukin tyylillään. Sen sijaan on mielenkiintoista nähdä, ketkä palstan kirjoittajista uskovat hurmoshenkisten kokousten "armolahjoihin".

Lueskelin tuossa erästä selitystä Pyhän Hengen pilkasta. Otan tähän kommenttiini pohjaa siitä lisäten omaa tulkintaani asioista.

Täällä maailmassa vaikuttaa kaksi hengellistä todellisuutta:

1) Jumalan valtakunta.

Tähän kuuluvat ympäri maailmaa ne ihmiset, jotka ovat antaneet Kristuksen pestä verellään pois heidän syntinsä ja joiden sydämessä on elävää uskoa todistava Kristus-sinetti. Tämän valtakunnan rajat kulkevat ihmissydämestä toiseen ihmissydämeen. Seurakuntien/herätysliikkeiden jne. rajat eivät ratkaise tässä asiassa mitään.

2) Saatanan valtakunta.

Tässä valtakunnassa alunperin Jumalan yhteyteen luodut ihmiset ovat kaikenlaisen pahuuden, synnin ja kuoleman orjina sekä Jumalan tulevan tuomion alla.

-------------------------------------------------

Kyseinen selitys, johon viittasin kommentin alussa, selittää mahdollisen Pyhän Hengen pilkan olevan erityisen USKONNOLLISEN VAKAUMUKSEN ilmenemistä. Selityksen mukaan tässä on kysymyksessä erityinen EPÄUSKON VAKAUMUS, joka antaa Raamatun opeille, Jeesuksen opetuksille yms. ihan oman ja Raamatusta poikkeavan sisällön.

Jeesuksen seuraavat rajataan sen ainoan oikean uskonnon ulkopuolelle, jota tämän opin opettajat ajattelevat edustavansa. Jeesuksen opit ja Raamatun opit kaipaavat tämän uskonnollisen ryhmän ja sen opettajien mukaan tarkistusta. Nämä Jeesuksen oppeja kunnioittavat ihmiset/uskovaiset ovat tämän uskonnollisen opin opettajien mielestä heidän "oikealle uskolle" vaarallisia ja suorastaan vihollisia.

Tällaisen uskonnollisuuden kyseinen selittäjä nimeää Pyhän Hengen pilkaksi.

-------------------------------------------------

Ei tarvinnut pitkään miettiä sitä ryhmää ja herätysliikettä, johon tuon selittäjän ajatukset osuvat kuin nyrkki silmään!

Jos ajatellaan todellakin tällaisen "ainoan oikean uskon" opettajien opetusta, niin he opettavat koko ajan Jeesuksen ja Raamatun oppeja vastaan. Pyhän Hengen erityinen tehtävä on kirkastaa Kristusta. Mitä tekee opettaja, joka opettaa, että "vain meidän luota löydät pelastuksen"? Raamattu: "USKO HERRAAN JEESUKSEEN, NIIN SINÄ PELASTUT".

Pyhä Henki kirkastaa Kristusta. Mitä tekee saarnaaja, joka pyrkii ohjaamaan ihmisiä - ei KRISTUKSEN LUO - vaan itsensä luo tai "ainoiden oikeiden uskovaisten luo"?

HÄN HÄPÄISEE PYHÄN HENGEN TYÖTÄ!!

= Pyhän Hengen pilkka?

Juuri tätä samaa olen itse tällä palstalla tarkoittanut sillä, kun olen moneen kertaan sanonut, että:

Jokainen vl, jolla on aito sydämenusko Kristukseen, on Raamatun opetusten ja lupausten mukaan taivaskelpoinen Jumalan lapsi.

Mutta...

EN HALUAISI OLLA KIRJOJA AVATTAESSA NIIDEN HENKILÖIDEN ASEMASSA, JOTKA OPETTAVAT "VAIN ME" -OPPIA!!!

Tuomiovalta on yksin Jumalalla. Noin olen tällä palstalla opettanut ja kertonut omana mielipiteenääni. Tätäkin on tietysti tiettyjen henkilöiden toimesta vääristelty ja muutettu muuksi. Joihinkin vääristelyihin olen matkan varrella tarttunut ja niitä oikonut.

Jaakob 3:1

"Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion."

• Anonyymi
        Kaisla. kirjoitti:

Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Kaisla
        Oikealla kristillisyydellä ei ole mitään tekemistä minkäänlaisten psykologioitten kanssa vaan uskomma nyt mitä apostoli opettaa : Sydänmen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastetaan
        Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa

• pössi

Helluntailaiset ovat "erikoistuneita" armolahjoihin ja täytyy sanoa itse kokemuksesta, että kyllä lestadiolaisillekin on armolahjoja suotu. Olen usein
      ollut tilanteessa, jossa lestadiolaisella ystävällä ovat olleet lohdutuksen tai viisauden sanat tilanteeseeni.
      Kielilläpuhumisen armolahjasta sen verran, että yksi ystäväni kertoi saaneensa ruotsin puhumisen armolahjan ( ei ole opiskellut ruotsia) ja oli jossain tilanteessa puhunut kielillä ja se oli koskettanut jotakuta ruotsalaista, joka oli ymmärtänyt nuo sanat koskevan omaa elämäänsä.
      Tämä armolahjan saanut henkilö ei ole enää uskossa, mutta näin hän siitä kuitenkin kertoi. Joskus edes ihmeet eivät pysty ihmistä uskossa pitämään.
      Armolahjat ovat osa uskovan elämää, tietoisesti tai tiedostamattomasti.

• Torfinn

"että yksi ystäväni kertoi saaneensa ruotsin puhumisen armolahjan"

=> Todisteet?

• #####

Raamattu asian kuvaa. Miksi emme uskoisi Raamattua, jos olemme uskovaisia? Ateistit kinaavat vastaan.

Ei ole kiinni uskonyhteisöstä, jos Jumala antaa ihmiselle armolahjoja. Tyhjä astia täytetään.

• Torfinn
        ##### kirjoitti:

Raamattu asian kuvaa. Miksi emme uskoisi Raamattua, jos olemme uskovaisia? Ateistit kinaavat vastaan.

Ei ole kiinni uskonyhteisöstä, jos Jumala antaa ihmiselle armolahjoja. Tyhjä astia täytetään.

Ihmearmolahjat ovat pääsääntöisesti lakanneet!

Vai voitko osoittaa jossakin niitä tapahtuvan?

• pössi
        Torfinn kirjoitti:

"että yksi ystäväni kertoi saaneensa ruotsin puhumisen armolahjan"

=> Todisteet?

Todisteet?
        Ei valitettavasti ole muuta todistusta kuin tämän perheystävän sana. Olen ollut henk. koht. kuulemassa
        esim. kun Jumalaa on ylistetty saksaksi tai englanniksi. Siis kielillä puhuen. En tiedä sitten miten tietoista se oli
        Kyllä niistä on tehty Amerikassa sata tutkimusta, googleta niin löydät.
        Kyllä Raamattu puhuu armolahjoista ja itselläni on esim. tiedon sanat- armolahja. Olen huomannut käyttäneeni sitä joskus, ja toimii tiedostamatta.
        On aivan oma asiasi, jos haluat nämä asiat kieltää tai höpöksi julistaa. Minulle armolahjoista on ollut rohkaisua uskon tiellä.

• Melperi
        Torfinn kirjoitti:

2.Piet. 2:

"1. Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon."

"9. Näin Herra tietää pelastaa jumaliset kiusauksesta, mutta tuomion päivään säilyttää rangaistuksen alaisina väärät,
        10. ja varsinkin ne, jotka lihan jäljessä kulkevat saastaisissa himoissa ja ylenkatsovat herrauden. Nuo uhkarohkeat, itserakkaat eivät kammo herjata henkivaltoja,
        11. vaikka enkelitkään, jotka väkevyydeltään ja voimaltaan ovat suuremmat, eivät lausu heitä vastaan herjaavaa tuomiota Herran edessä.
        12. Mutta niinkuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa"

"17. Sellaiset ovat vedettömiä lähteitä ja myrskytuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu.
        18. Sillä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä vaeltavia pakoon,
        19. ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on.
        20. Sillä jos he meidän Herramme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen tullut heille ensimmäistä pahemmaksi.
        21. Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.
        22. Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa"."

Hepr. 6:

2.Tim. 4:

"1. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
        2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
        3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
        4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin."

• JALKANI PITENI RUKOUSEN KAUTTA
        Torfinn kirjoitti:

JA OLEN JUMALAA LÄHELLÄ.

• AnttiV.Piiterinen

Jumala armahtaa syntisen yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Tämä Jumalan pelastava armo perustuu Kristuksen lunastus- ja sovitustyöhön.

Jumala jakaa armoaan armonvälineissä eli sanassa ja sakramenteissa. Sanassa vastaanotetaan armon evankeliumi, joka lupaa Kristukseen turvautuville Jumalan lapsen aseman ja tekee hänet osalliseksi Jumalan rakkaudesta. Kaste tekee ihmisistä Jumalan lapsia ja ehtoollisessa vastaanotetaan itse Kristus leivän ja viinin muodossa.

Luterilainen kirkko korostaa armon lahjaluonnetta. Kristitty on armahdettu syntinen, joka on kutsuttu armolliseen elämäntapaan rakastamaan lähimmäisiään niin kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken. Rakastava elämäntapa ei ole armon ehto, vaan seuraus armon osallisuudesta.

Armolahjalla tarkoitetaan Jumalan antamaa lahjaa tai kykyä (kr. kharisma). Uuden testamentin kielenkäytössä armolahja tarkoittaa sekä yksittäisen seurakuntalaisen erityiskykyjä tai panosta oman seurakuntansa rakennukseksi (1. Kor. 1:4–7, 12:4–11) että virkaan erotetun saamaa kutsua ja lahjaa seurakunnan palvelemisessa (1.Tim 4:14, 2.Tim. 1:6). Rinnakkaisnimitys hengellinen lahja tai henkilahja viittaa kykyjen ja tehtävien lahjoittajaan, Jumalaan, joka jakaa lahjoja ja tehtäviä eri ihmisille niin kuin tahtoo. Armolahja ei ole Jumalan antama ”palkinto” eikä ihmisen ”ansio” Jumalan tai muiden ihmisten edessä.

Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta.

Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi.

• jeppe

GLOSSOLALIA

Glossolalialla eli kielilläpuhumisella tarkoitetaan kykyä tuottaa puhetta tuntemattomalla "kielellä". Nämä "kielet" - jokainen kielilläpuhuja puhuu omaansa - muistuttavat yleensä siansaksaa. Toiset kristityt pitävät glossolalian olevan lähtöisin Pyhästä Hengestä, toiset Saatanasta. Glossolaliaa esiintyy myös muissa uskonnoissa, ja Delfoin oraakkelitkin puhuivat kielillä.
      Raamatussa kielilläpuhumisen "armolahja" ilmenee Apostolien teoissa (2:4): "He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi." Näiden "kielten" ymmärtäminen vaatii oman erityisen armolahjansa - joka on yleensä vain etuoikeutetuilla kirkonmiehillä. Tulkittuina viesteissä esiintyy uskoa, kuuliaisuutta ja seurakunnallisuutta vahvistavia sanontoja ja raamatunlauseita.
      Jos kuuntelija tunnistaa kielen joksikin luonnolliseksi kieleksi kuten saksaksi, japaniksi tai suahiliksi, jota puhuja ei tiettävästi osaa, kyseessä on ilmiö nimeltä ksenoglossolalia, vierailla kielillä puhuminen.

KSENOGLOSSOLALIA

Ksenoglossolalialla eli vierailla kielillä puhumisella tarkoitetaan kykyä puhua puhujalle tuntemattomalla luonnollisella kielellä (esim. kiinaksi, espanjaksi tai venäjäksi). Tuntemattomalla kielellä puhumisen katsotaan olevan muisto edellisestä elämästä ja siten todistavanjälleensyntymisen puolesta. Myöhemmin saadaan tietää, että henkilö on esimerkiksi lapsuudessa asunut ulkomailla ja omaksunut "tuntemattoman" kielen, tai että hänellä on ollut vieraskielinen lastenhoitaja.

Risto Selin
      Ihmeellinen maailma
      skeptikon tietosanakirja

• Katemismus

Tänään:

Apostolisena aikana Jumala vahvisti ihmeillä ja merkeillä sanansa.
        Mark.16:20: Mutta he (apostolit) lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, Herra vaikutti heidän kanssansa ja VAHVISTI SANANSA SITÄ SEURAAVIEN MERKKIEN KAUTTA.
        2.Kor.12:12: Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä.

Kun Jumala on jo vahvistanut Sanansa, meidän ei tule vaatia uusia merkkejä voidaksemme uskoa, vaan meidän tulee uskoa ja pitäytyä apostoliseen Raamatun sanaan ja sen mukaiseen saarnaan Herrasta Kristuksesta. Erityiset merkit ja ihmeet, eivät siis ole oikean kirkon tuntomerkki, vaan oikean kirkon pettämättömät tuntomerkit ovat puhdas Jumalan sanan saarna ja oikein jaetut sakramentit.
        1Kor.1:21-23: Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus.
        Luuk.16:29-31: Mutta Aabraham sanoi: ”Heillä on Mooses ja Profeetat, kuulkoot niitä”. Niin hän (rikas mies sanoi: ”Ei isä Aabraham; Vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen”: Mutta Aabraham sanoi hänelle: ”Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös”.

Miten väärät ihmeet voi erottaa oikeista?
        Väärät ihmeet voivat olla niin taitavasti naamioituja ja ne saattavat tapahtua niin suuren hurskauden myötä, että niiden valheellisuuden havaitseminen voi olla ylivoimaisen vaikeata.
        Matt.24:4,24: Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä…Sillä vääriä Kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        Miten voimme välttyä eksytyksiltä?
        Meidän ei tule juosta ihmeiden perässä, vaan meidän tulee etsiä puhdasta Jumalan sanan oppia ja pysyä siinä. Samalla meidän tulee karttaa toisoppisia, vaikka heidän ihmeensä vaikuttaisivatkin aidoilta. 2,Tes.2:10: He (ne, jotka seuraavat Antikristuksen ihmeitä) joutuvat kadotukseen sen tähden, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Katso esim. 5.Moos.13:1-4).

Voiko vielä yhä tapahtua ihmeitä?
        Vaikka ihmeet eivät ole kirkon tuntomerkki, ja vaikka meillä ei ole lupaa vaatia niitä, Jumala voi hyvyydessään nähdä hyväksi kuulla rukouksemme ja auttaa meitä lapsiaan välistä suoranaisen ihmeenkin kautta. Sillä kaikki on hänen vallassaan. Esimerkiksi Luther kirjoitti vuonna 1540 kuolemansairaana maanneelle ystävälleen Friedrich Mykoniukselle: ”Käsken sinua Jumalan nimessä elämään, koska olet minulle hyvin tarpeen kirkon parantamiseksi” (uskonpuhdistuksen toteuttamisessa). Kun kirje saapui, Mykonius oli kuolemaisillaan, eikä voinut puhua. Kun kirje oli luettu, hän tervehtyi ja eli vielä kuusi vuotta ja kuoli vasta uskonpuhdistajan jälkeen, kuten Luther oli Jumalalta pyytänyt.

Millaiset ihmeet ovat suurimpia? Suurimpia ihmeitä ovat sellaiset, joita ei pidetä ollenkaan ihmeinä, kun esim. epäuskoinen tulee kääntymykseen tai kun opinnolliseen harhaan joutunut tulee totuuden tuntemiseen tai kun Jumalan sanan totuus varjeltuu vaikkapa aivan pienenkin joukon keskellä.

• Kharisma

Room. 1:

"11. Sillä minä ikävöitsen teitä nähdä, voidakseni antaa teille jonkun hengellisen lahjan, että te vahvistuisitte,
      12. se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun."

Room. 5:

"15. Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
      16. Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi."

"29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."

Room. 12:6

"6. ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;"

1.Kor. 1:7

"niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä."

1.Kor. 7:7

"Soisin kaikkien ihmisten olevan niinkuin minäkin; mutta kullakin on oma lahjansa Jumalalta, yhdellä yksi, toisella toinen."

1.Kor. 12:4

"Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;"

1.Kor. 12:

"7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
      8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
      9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
      10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
      11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo."

1.Kor. 12:

"28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
      29. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
      30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
      31. Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien."

1.Tim. 4:14

"Älä laiminlyö armolahjaa, joka sinussa on ja joka sinulle annettiin profetian kautta, vanhinten pannessa kätensä sinun päällesi."

2.Tim. 1:6

"Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta."

1.Piet. 4:10

"Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina."

1.Kor. 14:

"1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
      2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
      3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
      4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
      5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
      6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
      7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
      8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
      9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
      10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
      11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
      12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
      13. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
      14. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön."

• Kharisma

1.Kor. 14:

2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
        14. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
        15. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        20. Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
        21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
        22. Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
        26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
        30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
        31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
        33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
        35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
        36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
        37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
        38. Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
        39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
        40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä."

• Kharisma kirjoitti:

1.Kor. 14:

14. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
        15. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        20. Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
        21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
        22. Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
        25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
        26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
        30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
        31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
        33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
        35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
        36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
        37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
        38. Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
        39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
        40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä."

ja sitten summassa yhden kohda Raamatusta otin, armolahjat-kohdasta; Kor 12

ja tällaista siellä armolahjoista:

13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
        14. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.
        15. Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
        16. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
        17. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?
        18. Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
        19. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
        20. Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
        21. Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä".
        22. Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
        23. ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;
        24. mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,
        25. ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
        26. Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.
        27. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
        28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

- tärkeää on ettei ole eripuraa ja kiistoja, ja kyllä vaan tauti voi parantua. Taskilan kirjassa on siitä esimerkki, kun mies teki parannuksen, niin taudistakin parani,

Jossain kohtaa Raamattua on myös, että viisasten kieli on kuin lääke, tyhmäin kuin myrkky.

• Kharisma

"1.Kor. 14:

14. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön."

"27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
      28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle."

Tässä luvussa Paavali erittäin selvästi tuo esille sen, että kielillä puhuva puhuu "jumalallista kieltä", jota ei kukaan ymmärrä - paitsi se, jolla on kielten selittämisen armolahja.

Niinpä Paavali sanoo (28), että ellei ole selittäjää eli kielten selittämisen armolahjaa omistavaa henkilöä läsnä, niin silloin jokainen kielillä puhuja puhukoon itselleen ja Jumalalle. Jos taas kielillä puhujalla on sanoma seurakunnalle, niin silloin läsnä on joku, jolla on kielten selittämisen armolahja.

Paavali erityisesti korostaa myöskin sitä, että kielillä puhuja rukoilisi itselleen kielten selittämisen armolahjaa, jotta hän olisi kykeneväinen itse selittämään kielillä puhumansa viesti eikä siihen tarvittaisi erillistä toista ihmistä.

13:

• Kharisma

Sana "armolahja" jo kertoo, mistä on kysymys.

Armolahjat eivät ole ansiolahjoja. Niitä ei saa "hyvä uskovainen" palkkioksi hyvyydestään. Pois se meistä!
      Nämä seurakuntaa ja yksilöuskovaa vahvistavat ja matkalla auttavat lahjat tulevat ARMOSTA.
      Tässäkin - "yksin uskosta, yksin armosta".

Ei ole keikaroiva ja hengellisesti ylpeä ihminen saava armolahjoja ikäänkuin hengellisen hyvyytensä ja paremmuutensa kruunuksi. Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille Hän antaa armon - ja myöskin armolahjoja.

Armolahjat eivät ole oikean uskon osoitus. Tätä pitää koko ajan korostaa. Ei se joukko, jossa armolahjat toimivat, ole "hyvien uskovaisten joukko" ja se joukko, missä armolahjat eivät toimi, ole "huonojen uskovaisten joukko". Ihminen ei mene armon ja uskon ovesta sisälle armolahjoilla. Ihminen menee armon ja uskon ovesta sisälle, jos hänen sydämensä ja katseensa on kiinnitettynä RISTIINNAULITTUUN KRISTUKSEEN. Hänen syntinsä on sovitettu, hänen syntivelkansa on maksettu, hän on uudestisyntynyt elävään uskoon.

Armolahjat Jumala antaa omilleen ja laskee nöyrien taivastien kulkijoiden tyhjiin astioihin vahvistaakseen sekä seurakuntaansa että sen yksilöuskovaisia jäseniä.

Samoin pitää suuresti varoittaa siitä, että kaikki armolahjoja muistuttava ei ole peräisin Jumalasta. Sielunvihollinen on "parhaimmillaan" ja eksyttää eniten siellä, missä sen toiminta on hyvin lähellä Jumalan toimintaa. Voi esiintyä kielillä puhumista, profetointia yms. joka on peräisin pimeyden maailmoista. Ei siis pidä ajatella, että siellä kaikki on hyvää ja oikeaa, missä armolahjoja esiintyy.

Tässä kohden yksi armolahja nousee hyvin tärkeään asemaan. Se on henkien erottamisen armolahja. Vain henkien erottamisen armolahjan omistava ihminen kykenee "lyömään pelin poikki", jos väärät ja pimeyden henget valhepuvussa tuovat esim. seurakunnan keskelle ilmiöitä, jotka muistuttavat Jumalan ja Pyhän Hengen armolahjoja.

Jos me uskontietä vaellamme ja sydämessämme on kätkettynä iankaikkisen elämän toivo sekä kaikki Raamatun lupaukset, niin me voimme tehdä luottavaisin mielin matkaa oli meillä armolahjoja tahi ei. Jos Jumala näitä lahjoja tahtoo astiaamme laskea, niin ottakaamme ne ilolla vastaan ja pyrkikäämme niitä käyttämään oikealla tavalla.

Mutta voi sitä ihmistä, joka armolahjoja ivaa ja pilkkaa. Hän ivaa Pyhän Hengen työtä ihmislasten keskellä.

Raamattu kehottaa tavoittelemaan armolahjoja. Teen tästä tavoittelemisesta hetken kuluttua oman kirjoituksen.

• Kharisma

Raamattu kehottaa tavoittelemaan armolahjoja.

1.Kor. 12:31

"Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien."

1.Kor. 14:

2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."

Miksi meidän tulisi tavoitella armolahjoja? Siksi, että olisi "hieno näyttää toisille"? Tältä pohjalta ponnistaen astiasi pysyy tyhjänä. Armolahjojen saamisen kannalta ratkaisevan tärkeää on se motiivi, millä me haluamme armolahjoja ja niitä anomme.
      Jumala ei anna ihmiselle armolahjoja, jotta riikinkukko tulisi vielä upeamman näköiseksi ihmisten silmissä. EI.

Ef. 4:

"1. Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
      2. kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
      3. ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:

7. Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
      8. Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille"."

Meidän tulee Raamatun mukaa anoa ja tavoitella armolahjoja. Jos et pyydä ja janoa, niin et myöskään saa. Toisaalta me voimme anoa itsellemme tiettyä armolahjaa, mutta jos Jumala hyväksi näkee meille jonkun armolahjan antaa, niin se voi olla ihan jotakin muuta mitä me anoimme. Jumala on tässäkin asiassa meitä viisaampi: Hän tietää mitä me tarvitsemme.

Paavali - tuo Kristuksessa nöyrä ja viisas mies - opettaa siis näin: ""Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien."

Mikä on kristityn verraton tie?

Se on RAKKAUS.

1.Kor. 14:1

"Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja..."

Tässä Paavali tuo koko kristityn ihmisen tavoitteen ja päämäärän:

TAVOITELKAA RAKKAUTTA.

Kristus rakasti. Meidänkin tulisi rakastaa. Kristus kärsi. Meidänkin tulisi rakastaa niitä, jotka kärsivät. Kristusta on yritetty aikojen ja historian saatossa viedä ihmisille ja kansoille aseiden ja ammusten, ihmisvoiman ja väkivallan keinoin. Tämä keino on valuva hiekkaan. Ainoa oikea tapa toteuttaa Jeesuksen lähetyskäskyä (Matt. 28:18-20) on se, että viestinviejät ovat pukeutuneet RAKKAUDEN KAAPUUN - ei sodan ja väkivallan haarniskaan.

Tähän Jumalan armon ja rakkauden sanoman eteenpäin viemiseen Jumala antaa meille apuvälineiksi myöskin armolahjojaan.

Paavali kuvaa Kor. 1:13 tätä rakkautta ja sen valtavaa uudeksi tekevää ja ihmistä muuttavaa voimaa. Siinä Paavali toteaa, että vaikka minulla olisi kaikki lahjat -profetoimisen yms - ja vaikka minä puhuisin enkelien kieltä sekä olisin väkevä ja voimallinen, mutta minulta puuttuu RAKKAUS, niin mikä minä olen?

"olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen."

Helisevä vaski tai kilisevä kulkunen voi soida kauniisti ihmisten korvissa, mutta siihen se jääkin. Kristus ei tule kirkastetuksi rakkaudettomien kulkusten kautta. Heidän kauttaan ei kerätä viljaa taivaan aittoihin.

Tähän rakkauden kera julistettuun Jumalan sanaan Herra tahtoo myöskin antaa avuksi armolahjojaan.

1. Kor. 13:

"1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
      2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
      3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
      4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
      5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
      6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
      7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
      8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
      9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
      10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
      11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
      12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
      13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."

• Melperi

Olen tässä ketjussa myös nimimerkit "Kharisma" ja "#####".

En halunnut pitää "Melperiä" liikaa esillä, mutta kerrottakoon nyt kuitenkin.

• A. Acimlainen

..koko aihe.

Ilmseisesti ovat tästä aivan pihalla.
        Ihmekö se toisaalta on jos uskoo omaan uskoonsa ja ry:n setiin paremminkin kuin elävään ja todelliseen Jeesukseen.

• usk.m
        A. Acimlainen kirjoitti:

..koko aihe.

Ihmekö se toisaalta on jos uskoo omaan uskoonsa ja ry:n setiin paremminkin kuin elävään ja todelliseen Jeesukseen.

moinen hölynpöly ja Jumalan pilkkaaminen? Siis nämä "armolahjat" - siansaksan mölötys ja "kaatamiset" sun muu huuhaa.

• A. Acimlainen
        usk.m kirjoitti:

moinen hölynpöly ja Jumalan pilkkaaminen? Siis nämä "armolahjat" - siansaksan mölötys ja "kaatamiset" sun muu huuhaa.

Järkyttävää tekstiä suollat. Sanot Jumalan omia armolahjoja Jumalan pilkkaamiseksi. Vähän sinullakin menee puurot ja vellit sekaisin!

• vain
        A. Acimlainen kirjoitti:

Järkyttävää tekstiä suollat. Sanot Jumalan omia armolahjoja Jumalan pilkkaamiseksi. Vähän sinullakin menee puurot ja vellit sekaisin!

pilkkaamaan Jumalan sanaa ja Jumalan totuuksia. Ja kaikkein karmeimmalla tavalla: Se käskee nimeämään Jumalan sanan ja Jumalan sanan opetukset Jumalan pilkaksi.

Tämä on sielunvihollisen virka ja se käyttää työssään omia apulaisiaan.

• O.M
        A. Acimlainen kirjoitti:

..koko aihe.

• Kharisma

Jotkut valheopettajat opettavat, että armolahjojen aika on ohi. He opettavat, että armolahjat toimivat joskus aikanaan, mutta nyt it's over.

Laitan seuraavaksi yhteen nippuun kohtia Raamatusta, joissa varoitetaan tällaisista valheopettajista. Yksi paha valheopettaja tässä ketjussa on nimimerkki "Torfinn". Näille valheopettajille Raamatun totuudet ovat kauhistus.
      Jatkan varsinaista otsikon mukaista asiaa kohtien jälkeen.

Matt. 7:15

"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia."

2.Piet. 2:1

"1. Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon."

1.Joh. 4:1

"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan."

Nämä valheopettajat, jotka tahtovat polkea iäti kestävän Jumalan sanan ja sen totuudet omien jalkojensa alle, perustavat hyvin usein armolahjoja koskevan valheoppinsa jo aiemmin esille ottamaani:

1.Kor. 13:

"1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
      2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
      3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
      4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
      5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
      6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
      7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
      8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
      10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
      11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
      12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
      13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."

Nämä "tietävyyden valhepuvussa" esiinmarssivat opettajat vetoavat erityisesti seuraavaan kohtaan:

"8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
      10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista."

He viittaavat mm. siihen, että armolahjojen aika loppui silloin, kun Raamattu saatiin valmiiksi kasattua. Silloin tuli "täydellisyys" ja armolahjojen aika on ohi.

Mikä on täydellisyys?

Vastaus: Kristuksen toinen tuleminen

Paavali tarkoittaa tässä täydellisyydellä Kristuksen toista tulemista. Siihen saakka kaikki on vajavaista. Koko vajavuuden ajan myöskin armolahjat ovat toiminnassa. Vasta kun tulee täydellisyys (= Kristuksen toinen tuleminen), niin silloin katoavat myöskin profetoiminen, kielillä puhuminen ja muut armolahjat. Niitä tarvitaan vain vajavaisuuden aikana - ei enää täydellisyyden aikana.

Silloin ollaan täydellisinä kirkkaudessa.

Edelleen Paavalia:

"12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan."

Nyt me elämme vajavaisuuden aikaa ja meidän uskomme on Paavalin sanoin "arvoituksen tavoin kuvastimesta katsottua". Meillä ei ole 100 %:n varmuutta, jonka tiede voi oikeaksi todistaa. Meillä on vain:

USKO JEESUKSEEN Raamatun totuudet.

Erään kerran usko vaihtuu näkemiseksi ja silloin me näemme "kasvoista kasvoihin". Silloin me näemme myöskin kasvoista kasvoihin meidän Herramme ja Kuninkaamme, meidän Pelastajamme ja Lunastajamme: JEESUKSEN KRISTUKSEN. Se on mielenkiintoinen kohtaaminen sanoa "kättä päivää" itselleen Jumalan Pojalle.

Paavali toteaa edelleen, että "niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan." Silloin on itse kullakin meistä tiukka paikka. Tuo Paavalin ilmaisu tarkoittaa sitä hetkeä, kun kirjat avataan. Me voimme täällä maan päällä vaeltaessamme tehdä vaikka mitä. Me voimme opettaa vaikka mitä jne.

MUTTA...

Tuossa hetkessä, jolloin "minut itsenikin täydellisesti tunnetaan", niin sillä hetkellä puheet on pidetty ja laulut on laulettu. Sillä hetkellä katsotaan vain se, onko minulla Kristuksen poltinmerkki sydämessäni. Onko minut Kristuksen veri pessyt puhtaaksi ja olenko saanut ilon, onnen ja kunnian pukeutua niihin valkoisiin juhlavaatteisiin, jotka vaaditaan kaikilta Karitsan häihin osallistuvilta.

Sillä hetkellä punnitaan myöskin ne opit, joita me itse kukin olemme täällä maan päällä opettaneet!!!

Sillä hetkellä toivon omalle kohdalleni kuulevani sanat:

"Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti." (Matt. 25:34).

Toivon ja myöskin uskon - koska Raamatun oppeihin luotan - että minuun ei kohdistuisi Mestarin sanat:

"'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'." (Matt. 25:12).

Myöskin seuraava kohta Paavalin opetuksissa kertoo vankkaa kieltä siitä, että armolahjat ovat voimassa ja toimivat siihen saakka kunnes
      Kristus ilmestyy toisen kerran.

1.Kor. 1:

"4. Minä kiitän Jumalaani aina teidän tähtenne siitä Jumalan armosta, joka on annettu teille Kristuksessa Jeesuksessa,
      5. että kaikessa olette rikastuneet hänessä, kaikessa puheessa ja kaikessa tiedossa,
      6. sen mukaan kuin todistus Kristuksesta on teissä vahvistettu,
      7. niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.
      8. Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä.
      9. Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen."

"7. niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.
      8. Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä."

Niin kauan on aikaa julistaa evankeliumia ja armolahjat toimivat kun on vajavaisuuden aika. Kun tulee Kristus, niin alkaa täydellisyys ja silloin ei enää tarvita evankeliumin julistamista eikä armolahjoja.

RAKKAUS jatkuu vielä silloinkin - se jatkuu läpi koko ikuisuuden.

JUMALA ON RAKKAUS.

1.Kor. 13:8

"8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa."

• A. Acimlainen

Niin. Ei olla vielä siinä pisteessä että olisi olisi Herra Jeesus Kristus ilmestynyt.

"niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä."

Käytännössä kyllä tahtoo olla armolahjojen aika ohi kun sitä elävää uskoa on niin niukasti tässä maailmassa. :(

JA OLEN JUMALAA LÄHELLÄ.

• Kharisma/Melperi

Raamattu puhuu sekä Jeesuksesta että Pyhästä Hengestä Puolustajana.

1.Joh 2:1

"Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas."

Joh. 14:

"16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
      17. totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva."

"26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."

Joh. 15:26

"26. Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta."

Puolustaja = asianajaja.

Maallisissa oikeudenkäynneissä rikosasioissa puhutaan "puolustusasianajajasta". Hän puolustaa syytettyä ja pyrkii joko saamaan syytteen kokonaan kumotuksi tai lievemmän tuomion syytetylle.

Jeesus on meidän Puolustajamme ja Asianajajamme Isän luona taivaassa. Tämä meidän taivaallinen Asianajajamme ei yritä osoittaa meitä syyttömiksi. Ei. Hän tietää, että me olemme jokainen syyllisiä ja Jumalan kirkkautta vailla.

Room. 3:

"23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
      25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen."

Meidän Asianajajamme taivaassa ei yritä osoittaa meitä ihmislapsia syyttömiksi. Sen sijaan Hän vetoaa omaan sovintovereensä ja sen vaikutukseen Isän silmissä. Jumala katsoo meitä syntisiä ja uudestisyntyneitä Jumalan lapsia - syyllisiä kylläkin - oman Poikansa sovintoveren kautta vihmottuina ja silloin Hän näkee meidät oman ihmiskuntaan kohdistamansa pelastussuunnitelman kautta ARMAHDETTUINA syntisinä, jotka olemme saaneet LAHJAVANHURSKAUDEN - ilman rahatta, ilman ansiotta.

Toinen Puolustaja - Pyhä Henki - asuu uskovien sisimmässä. Pyhä Henki ei ole oikeastaan uskovien Asianajaja vaan Kristuksen. Kristus on uskovaisten Asianajaja Isän edessä ja Pyhä Henki on Kristuksen Asianajaja uskovaisten luona.

Pyhän Hengen perimmäinen tarkoitus on kirkastaa Kristusta. PH suojelee Jeesuksen etuja ja oikeuksia seurakunnassa ja uskovissa. Pyhä Henki osoittaa, mitä rikkauksia on Kristuksessa. Pyhä Henki torjuu saatanan syytöksiä ja hyökkäyksiä uskovan omassatunnossa vedoten Jeesuksen vereen jne.
      Eli Pyhä Henki kirkastaa Kristusta.

Joh. 16:14

"Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille."

Tässä Pyhän Hengen työssä yhtenä osatekijänä ovat armolahjat. Nämä eivät kuitenkaan saa nousta pääasiaksi uskovaisen elämässä tai seurakunnan elämässä. Jos ENSISIJAISESTI tavoitellaan armolahjoja yms. niin silloin ollaan väärällä hengellisellä tiellä. Paavali kehottaa tavoittelemaan armolahjoja, mutta niiden asema ja merkitys pitää ymmärtää oikein.

Koko ajan uskovaisen ihmisen uskonelämän punaisena lankana on:

KATSE KIINNITETTYNÄ RISTIINLAULITTUUN KRISTUKSEEN

Jotta se katse siellä kohteessa pysyy, niin siinä yhtenä apuna ja osatekijänä ovat myöskin Pyhän Hengen armolahjat oikealla tavalla oivallettuna ja oikealla tavalla käytettynä, jos Jumala hyväksi katsoo niitä palvelijoilleen antaa ja niillä palvelijoidensa astioita täyttää. Sekä seurakunnan että uskovaisen itsensä hengellisen elämän ohjaamiseksi ja rakennukseksi.

• huuhaa

Kielilläpuhumisessa jota vapaissa suunnissa mainostetaan on minulle ongelmana se, että pystyn tuottamaan samanlaista puhetta itsekin. Ihan omasta vaikutuksestani ja omilla kyvyilläni. Yhtä paljon on varmaan myös niitä ihmisiä, jotka ymmärtävät sen puheen.

Se mikä minulta puuttuu on ilmeisesti siis tunne siitä, että ko. puhe on PH:n aikaansaamaa ja usko siihen, että se lahja jostain itseni ulkopuolelta. Vai?

• Melperi/Kharisma

• Kharisma/Melperi

Moni uskonnollinen ihminen ja jopa moni uskovainen ei ymmärrä Jumalan töitä ja tekoja. Jokainen vilpitön uskovakin ymmärtää niistä vain pienen ripauksen verran.

On selvä, että uskonnollinen ihminen, joka ulospäin esittää ja näyttelee "suurta Jumalan miestä" ja opettaa tietävänsä kaiken ja omistavansa pelastuksen, jota kaikkien on häneltä tultava hakemaan, ei ole päässyt Jumalan tiedon ja salaisuuksien lähteille. Miksi Jumala sellaisen uskonnollisen ihmisen astiaan laskisi omaa voimaansa, omia salaisuuksiansa ja omia lahjojaan? Tuo uskonnollinen ihminen pärjää kyllä omillaan - tai luulee pärjäävänsä.

Kerran ne itse kunkin pärjäämiset katsotaan.

Sen sijaan uskovainen ihminen voi suhtautua kahdella tavalla niihin Jumalan maailmoista tuleviin asioihin, joita hän ei ole itse kohdannut ja joita hän ei mahdollisesti ymmärrä.

1) Jumalan viisaudella varustettu ihminen. Mitä hän tekee siinä tilanteessa?

HÄN VAIKENEE.

2) Mitä tekee ns. tyhmä uskovainen tässä tilanteessa?

Hän alkaa suureen ääneen ihmetellä, kummastella - jopa arvostella ja ääritapauksessa pilkata - näitä Jumalan maailmoista tulevia asioita. Miksi hän näin tekee? Hän luulee, että vain kaikki se on totta ja Jumalasta, jonka hän itse on kokenut tai jota esiintyy hänen omassa hengellisessä yhteisössään. Tämän ns. tyhmä uskovainen asettaa mittariksi kaikelle Jumalan työlle = omat/oman herätysliikkeen kokemukset.

Siinäkö on kaikki Jumalan työ, mitä tapahtuu jonkun yksittäisen hengellisen yhteisön/herätysliikkeen piirissä?

Väkisin nousee tässä yhteydessä mieleen Jeesuksen vertaus 10 neitsyestä. Näiden joukossa oli 5 viisasta ja 5 tyhmää. Viisaille ja tyhmille kuuluu hyvin erilaiset Jeesuksen sanat. Sanat, jotka vaikuttavat läpi koko ikuisuuden:

Viisaille Mestari sanoo:

"Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti." (Matt. 25:34).

Tyhmille Mestari sanoo:

"Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'." (Matt. 25:12)

Seuraavassa olen ottanut Raamatusta tiettyjä kohtia, jotka puhuvat viisaista ja tyhmistä. Minä toivon omalle kohdalleni, että Jumala antaa minulle omaa viisauttaan ymmärtää omia asioitaan ja omia oppejaan. Tämän maailman opit - yliopistotutkinnot ja arvosanat, hyvä ammattitaito ns. käden töissä ja ammateissa yms. - ne ovat avuksi ja tarpeen tätä maallista matkaa tehdessämme.

Sen sijaan yleensä max. 70-80 vuotta elettyämme tämä viisaus lasketaan meidän kylmenneen ruumiimme kanssa haudan lepoon. Maallinen viisaus on työnsä tehnyt. Siinä samassa hetkessä nousee arvoon arvaamattomaan Jumalan viisaudet ja se, olemmeko me halunneet kätkeä näitä viisauksia sydämeemme sekä halunneet elää maallisen matkamme ajan Jumalan opit ja totuudet oppaanamme. Synnit sovitettuna, lahjavanhurskauden valkea puku asunamme sekä sydämessämme Kristus-merkki. Se merkki on ainoa "pääsylippu" Karitsan häihin.

Haluatko sinä itsellesi viisautta Jumalalta?

Olen seuraavaan koonnut Raamatusta joitakin kohtia, joissa kohdissa puhutaan viisaista ja tyhmistä - viisaudesta ja tyhmyydestä.

Saarn. 4:13

"13. Parempi on köyhä, mutta viisas nuorukainen kuin vanha ja tyhmä kuningas, joka ei enää ymmärrä ottaa varoituksesta vaaria."

Snl. 14:16

"16. Viisas pelkää ja karttaa pahaa, mutta tyhmä on huoleton ja suruton."

Snl. 26:

"11. Kuin koira, joka palajaa oksennuksilleen, on tyhmä, joka yhä uusii hulluuksiansa.
      12. Näet miehen, viisaan omissa silmissään - enemmän on toivoa tyhmästä kuin hänestä."

Snl. 18:

"2. Tyhmän halu ei ole ymmärrykseen, vaan tuomaan julki oma mielensä.
      3. Kunne jumalaton tulee, tulee ylenkatsekin, ja häpeällisen menon mukana häväistys.
      4. Syviä vesiä ovat sanat miehen suusta, ovat virtaava puro ja viisauden lähde."

"7. Oma suu on tyhmälle turmioksi ja omat huulet ansaksi hänelle itselleen."

Snl. 16:

"1. Ihmisen ovat mielen aivoittelut, mutta Herralta tulee kielen vastaus.
      2. Kaikki miehen tiet ovat hänen omissa silmissään puhtaat, mutta Herra tutkii henget."

Ps. 139:

"23. Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
      24. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle."

Snl. 21:

"28. Valheellinen todistaja hukkuu, mutta kuunteleva mies saa aina puhua.
      29. Julkeiksi tekee jumalaton kasvonsa, vakaiksi tekee oikeamielinen tiensä.
      30. Ei auta viisaus, ei ymmärrys, ei mikään neuvo Herraa vastaan.
      31. Hevonen on varustettu taistelun päiväksi, mutta voitto on Herran hallussa."

1.Kor. 2:

"3. Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
      4. ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
      5. ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
      6. Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
      7. vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme"

Kol. 2:

"1. Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
      2. että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
      3. jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä."

1.Kor. 1:

"23. me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
      24. mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus."

LOPUKSI TÄRKEÄ!

2.Aikakirja:

"7. Sinä yönä Jumala ilmestyi Salomolle ja sanoi hänelle: "Ano, mitä tahdot minun sinulle antavan".

8. Salomo vastasi Jumalalle: "Sinä olet tehnyt suuren laupeuden minun isälleni Daavidille ja tehnyt minut kuninkaaksi hänen sijaansa.

9. Niin toteutukoon nyt, Herra Jumala, sinun isälleni Daavidille antamasi sana; sillä sinä olet pannut minut hallitsemaan kansaa, jota on paljon niinkuin tomua maassa.

10. Anna siis minulle viisaus ja taito lähteä ja tulla tämän kansan edellä, sillä kuka voi muuten tätä sinun suurta kansaasi tuomita?"

11. Ja Jumala sanoi Salomolle: "Koska sinulla on tämä mieli etkä anonut rikkautta, tavaraa ja kunniaa, et vihamiestesi henkeä, etkä myöskään anonut pitkää ikää, vaan anoit itsellesi viisautta ja taitoa tuomitaksesi minun kansaani, jonka kuninkaaksi minä olen sinut tehnyt,

12. niin annetaan sinulle viisaus ja taito; ja lisäksi minä annan sinulle rikkautta, tavaraa ja kunniaa, niin ettei sitä ole ollut niin paljoa kenelläkään kuninkaalla ennen sinua eikä tule olemaan sinun jälkeesi"."

• Jido

Kommentoin nyt vain tuota kielillä puhumista.
      Ajanlaskun alussa on ollut kielitaitoisia ihmisiä jotka hallitsivat useita eri kieliä. Monikielinen ihminen voi pitää näytöksen uskonnollisessa tilaisuudessa. Vielä 1800 luvulla ihmisiä oli helppo "uunottaa" kielitempulla. No, sitten jotkut ovat vain kuvitelleet pystyvänsä puhumaan kielillä ja horisseet jotain siansaksaa, se on myös tulkittu kielillä puhumiseksi. Uskonnollisessa tilaisuudessa ihminen voi mennä eräänlaiseen transsiin ja eläytyä horinaansa aidosti, mutta se on vain mielikuvituksen tuotetta, ei kielillä puhumista. Kielillä puhuminen on tietoista puhetta ja kieli on ensin opeteltu, ei sen kummempaa.

• Jido

Kielillä puhuminen uskonnollisissa tilaisuuksissa on halua olla jotain tavanomaisuudesta poikkeavaa ja tulla huomatuksi. Elämä on tylsää ja silloin kielillä puhumiset ja muut voimakkaat tunnetilat antavat tuntemuksen intohimoisesta elämästä jota tavoitellaan, mutta ei uskalleta aidosti elää.
        Nämä kokemukset ovat korvikkeita aidolle elämälle.
        Ihminen tuntee elävänsä kun tuntee innostusta, iloa, surua, vihaa, rakkautta jne.. Jos kaikki on kiellettyä, on elämäkin tylsää.

Uskonnolliset tilaisuudet ovat verrattavissa rock konsertteihin. Lavalla on puhuja intohimoisessa tilassa ja yleisö on hysteerinen. Sellainen on hyvä rock konsertti, ei kaikki ole hyviä. Ei myöskään kaikki puhujatkaan. Loppujen lopuksi kyse on vain intohimosta ja nautinnosta. Sanomalla voidaan viedä ihmistä harhaan, se on vaarallista.
        Hyvä puhuja tai rock bändi pystyy vaikuttamaan faniensa ajatuksiin, mutta terve ihminen ajattelee silti omilla aivoillaan. Mitä enemmän puhuja antaa rajoituksia, sitä vaarallisemmasta aivopesusta on kyse. Meillä on jo lait mitä noudatetaan.

• Kielet

saatanan apuri.

• bbb
        Jido kirjoitti:

Kielillä puhuminen uskonnollisissa tilaisuuksissa on halua olla jotain tavanomaisuudesta poikkeavaa ja tulla huomatuksi. Elämä on tylsää ja silloin kielillä puhumiset ja muut voimakkaat tunnetilat antavat tuntemuksen intohimoisesta elämästä jota tavoitellaan, mutta ei uskalleta aidosti elää.
        Ihminen tuntee elävänsä kun tuntee innostusta, iloa, surua, vihaa, rakkautta jne.. Jos kaikki on kiellettyä, on elämäkin tylsää.

Uskonnolliset tilaisuudet ovat verrattavissa rock konsertteihin. Lavalla on puhuja intohimoisessa tilassa ja yleisö on hysteerinen. Sellainen on hyvä rock konsertti, ei kaikki ole hyviä. Ei myöskään kaikki puhujatkaan. Loppujen lopuksi kyse on vain intohimosta ja nautinnosta. Sanomalla voidaan viedä ihmistä harhaan, se on vaarallista.
        Hyvä puhuja tai rock bändi pystyy vaikuttamaan faniensa ajatuksiin, mutta terve ihminen ajattelee silti omilla aivoillaan. Mitä enemmän puhuja antaa rajoituksia, sitä vaarallisemmasta aivopesusta on kyse. Meillä on jo lait mitä noudatetaan.

bbb

• bbbb
        Jido kirjoitti:

bbb

• aaa

aaa

• Anonyymi

Suuresti arvostettu nimimerkki Melleri herrassa .
      Kirjoitit oikein mitää tulee vanhoillisten ymmärrykseen joistakin asioista niin se on omanvanhurskauden riettaan saarnaa eikä siitä sen enempää .
      Mitä tulee kielillä puhumiseen niin sinulla myös oli väärää ymmärrystä Jumalan sanasta nimittäin kun opetuslapsiin vuodatettiin pyhä henki helluntaina niin sekä vanhoilliset että helluntailaiset ovat tässä uskoneet mitä omanvanhurskauden rietas saarnaa . Tässä on siis kysymys HENGELLISTEN KIELTEN PUHUMISESTA ei luonnollisten kielten puhumisesta . Kun kristitty on suuressa armon tuntemisessa niin suruttomat sanovat : Hän on täynnä makeaa viiniä ja että hänessä on perkele eli riivaaja amen

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3125
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1132
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      981
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      70
      959
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      891
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      169
      889
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      850
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe