Ekat bileet/juomingit

VähänKokematon

Eli oon 16-vuotias poika, eikä oo alkoholista oikein mitään kokemusta, jotain maistellut joskus. Mut kutsuttiin kuitenkin vähän ajan päästä yksiin kemuihin, ja ajattelin siellä nauttia jonkin verran, en kyllä känniin ajatellut itseä juoda. Kertokaa vähän, mistä määrästä tulee sellain sopivan hiprakkaan, ja onko väkevien ja kaljan tms ero kuinka suuri?

16

2552

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsgsgshg

      aina maksimit

      • Poikaaa19

        Älä juo ollenkaan. Tuon ikäiselle ei ole ihan normaalia ja se on vielä lain vastaista. Alkoholi ei kuulu sulle


      • Äläedesyritä

        Alkoholi aiheuttaa ihmisessä myrkytystilan jota keho sitten yrittää poistaa. Ei kuuluisi ihmisen ulottuville


      • Kyyrpä

        Kukkahattutätit hyökkää :D


    • VähänKokematon

      Kuullostaa hyvältä vaihtoehdolta. Oksettaako muuten jos juo 15 keskikaljaa?

      • rappiollaolevanuori

        oon ite 13v mul menee kolmesta kaljasta ihan hyvään hiprakkaan riippuu painosta kyl tosi paljo painan 50kg eli vrm 4-5 kannattaa juoda jos oot 16v


      • segs

        Viiisitoista keskaria? Mahtas mahasa loiskahella. Pänikkä oluttaha o noi 3 desiä joten luulekko että vatsasi vetäisi 5 litraa olhua?


      • etanoli

        15 kaljaa kuulostaa jo kahden aikuisen miehen yhden illan yhteismäärältä. Vähemmästäkin tulee ylös. Itse okensin jo kuudesta keskikaljasta, kun ekat kännit vedin 17-vuotiaana.


      • heteroistaheteroin
        rappiollaolevanuori kirjoitti:

        oon ite 13v mul menee kolmesta kaljasta ihan hyvään hiprakkaan riippuu painosta kyl tosi paljo painan 50kg eli vrm 4-5 kannattaa juoda jos oot 16v

        kolmesta kaljasta hiprakkaan? itellä menee vähintään se 10


    • VähänKokematon

      Paljonko sinun kassit painaa?

    • dfddd

      kannatta juoda vain olutta.

    • etanoli

      Kokeneena juojana sanoisin vasta-alkajalle seuraavasti. Parhaiten hyvän juomisen oppii henkilökohtaisesti omien kokemusten kautta. Viisaampia ja kokeneempia kannattaa aina kuunnella, mutta jokainen oppii (jos oppii) itse, missä omat rajat kulkee. Osa kokee, ettei alkoholi ole oma juttu, sellaistakin päätöstä on kunnioitettava.

      ”mistä määrästä tulee sellain sopivan hiprakkaan"

      Jo yhdellä keskioluella kokematon tulee pieneen hiprakkaan. Mikä sitten on kullekin sopiva hiprakka, riippuu ihmisestä. Painavampi ihminen joutuu juomaan enemmän päästäkseen samaan humalaan kuin kevyt ihminen. Sanoisin, että tasaisesti juotuna n. 3-4 keskiolutta (4,7 % 0,33 l) voisi olla hyvä aloitus yhteen iltaan sellaiselle, joka ei ole aikaisemmin juonut. (Jos tilavuusprosentti on 5,5 niin neljä alkoholijuomaa voi jo olla liikaa, esim Hartwallin lonkeroa löytyy nykyään 5,5 %:na). Siitä ylöspäin alkoholin huonot vaikutukset alkavat nopeasti lisääntyä ja peittoavat hyvät.

      Mitä enemmän juo alkoholia, sitä suurempaan rooliin tulee veden juonti pitkin iltaa, se vähentää krapulan todennäköisyyttä tai ainakin lieventää sen oireita. Tuolla 3-4 oluella on hankala tai mahdoton saada pahempaa krapulaa, tietysti pientä päänsärkyä voi seuraavana päivänä olla.

      ”onko väkevien ja kaljan tms ero kuinka suuri?”

      Miedoilla ja väkevillä alkoholijuomilla on todella suuri ero. Siinä missä oluella humalan kontrollointi on vielä helppoa, niin viinan juonnissa tuo helppous on kaukana. Siksi viinat ovatkin petollisia, enkä niitä suosittelisi ollenkaan, varsinkin, jos tarkoitus on päästä ”sopivan hiprakkaan”. 4 cl (eli vajaa shottilasillinen) viinaa sisältää yhtä paljon alkoholia kuin keskioluttölkki, se vaan tulee helposti vedettyä nopeammin. Lisäksi viina kilahtaa nopeammin nuppiin ja saa todennäköisemmin aikaan epätoivottua käytöstä (tunteiden ailahtelevuus, aggressiivisuus ja väkivaltaisuus, muistamattomuus jne.). Monesti bileissä vaan on viinaakin tarjolla, joten kannattaa jo etukäteen miettiä mitä sellaisessa tilanteessa tekee. Jos ei halua kieltäytyäkään, niin voihan sitä vaikka vetää alkuun sen 4 cl (mikä korvaa yhden oluen) ja loput sitten miedompia.

      Koskaan ei pidä perustaa illan juomistaan vain viinan varaan, vaan pääpainon tulee olla miedommissa juomissa (tämäkin opittu kantapään kautta). Veden juonti korostuu myös viinan kanssa. Wc:ssä tiheämpään juokseminen on pieni hinta siitä, minkä seuraavana aamuna säästää paremmassa voinnissa.

    • oadsfhvb
    • 420petteri

      Olen itse 22-vuotias mies. Painoa on noin 85kiloa. Alkoholitoleni ovat kohtalaisen matalat joten minulle riittää vallanmainiosti noin kuusi bisseä, meno pysyy varsin hyvin silloin hallussa eikä aamulla ole edes darraa. Paitsi joskus parhaillaan tänä vuonna vedin pullon viinaa ja noin kymmenen bisseä, mutta asiaan vaikutti amfetamiinin vetäminen illan aikana. Tuohon lisänä oli mukana noin 40h valvomisputki jonka jälkeen olin hieman löysänä. Nykyisin käytän enimmäkseen kannabista, satunnaisesti amfetamiinia, psykedeelejä.

      Käyn noin kerran kuukaudessa reiveillä, jossa on paljon hippejä liikkeessä ja meno jatkuu pitkälle aamuun saakka. Näissä pippaloissa meisinki on reilusti parempi, kuin perusryyppäjäisissä. Ihmiset ovat avoivempia näissä reiveissä. Järjestyshäiriöt ovat minimissään, yleensä känniurpot ovat aina riehumassa siellä

    • ykkösrisse

      Ite oon 16v ja join ensimmäistä kertaa kolme kaljaa ja 3,5 dl 21%. Jotenki se pysyi alhaalla mut aika lailla lähti kontrolli, heiluin kävellessä eestaas ja en osannu puhua hiljaa. Hyvät fiilikset kyllä oli.

    • Sabrina

      Moi oon 13 vee tyttö! Jos joku viittis alkaa polttaa mun kans tupakkaa, tai haluis kokeilla jupda viinaa tai jotai nii kivaa sit olis! Ps. Tai kaljaa, tai viiniä.

      En ole tosissani.

      Mut tupakkaa haluisin polttaa, mut mun mutsi polttaa ja se pitää se mun mutsi piilossa niitä! Jos tääl olis jiku 13-16 kand joka haluis polttaa ja mieluiten myös tyttö. Tai kenel jolla on ja pystyy ottaa salaa, nii voitais nähdä! Okis kiva jos asuisit:turku, raisio, naantali. Jossai noist nii sovitaa aika ja piakka tääl, ja nähdää. Noi tuot 2-6, mä taas voim tuoda purkkaa. Nii voitais sitten.

      Ps. Mulla on siis jo poikkis, et en oo lesbo. Tiedoksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe