Pyykinpesu vanhanaikaista?

Vieläkö näet suuren vaivan pesemällä pyykkiä vai käytätkö likaa ja bakteerikasvustoa hylkiviä, peräti itsestään puhdistuvia vaatteita ja muita tekstiilejä?

https://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/lupaava-keksinto-pyykinpesun-vihaajille-jata-vaate-lampun-alle-5-minuutiksi-se-puhdistuu-itsestaan-6535638

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/kemia/2013-03-22/Tutkijat-nanomateriaalit-ovat-paha-riski-terveydelle---vaikutuksia-tunnetaan-huonosti-3313320.html

Hieman taas huolettaa ihmisen kekseliäisyys. Nanoteknologia jo laajalti käytössä, vaikka sen riskit hyvin tiedossa ja mahdollisia haittavaikutuksia ihmisiin ja luontoon ei ole riittävästi tutkittu. Ennen oli esim. asbesti, lyijy, DDT. Ennen oli ennen, mutta nyt on nyt ja nyt ihmisen pitäisi olla viisaampi. Vaan pahasti näyttää siltä, että mitään ei ole opittu. Mistä vaan rahaa saadaan, siitä se otetaan, seurauksista piittaamatta.

19

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no johan pukkaa linkkejä
      oikein kaksin kappalein
      juu kone pesee pyykit ihan vanhanaikaisesti
      ja rumpukuivari kuivaa.

    • taietvaantajunnut

      Et edes lukenut juttua alemman linkin takaa....

    • Lotraamiselleloppu

      Vanha konsti paree kuin pussillinen uusia. Sitten kun vesi vähenee tai loppuu kokonaan, voi joku muukin tapa tulla tarpeeseen.

    • staka

      Pyykinpesu nykykoneilla ei ole vaiva eikä mikään. Paitsi että meidän vanha hyvä kone on alkanut vähän krempata jo. Välillä pysähtyy tiettyyn kohtaan. Pitää antaa sen huilata, eli katkaista ohjelma vähäksi aikaa, ja sitten se yleensä jatkaa hommia taas. Tyhjennyskohta silloin yleensä menossa. Joskus on pitänyt itse alaluukun kautta vesi tyhjentää, mutta ei sekään suuri vaiva ole, varsinkin kun sen tekee Mies. Heillä kun on tuo tekniikka kaikinpuolin hanskassa... Pumppu olisi kai kuitenkin vaihdettava.

      Kuivausrumpua en enää huoli. Yksi oli eikä mielestäni kuivannut kunnolla ja nopeasti niinkuin olin joskus entisessä elämässäni tottunut... Pyykki kuivaa issekseen kun sen levittää sopivaan paikkaan, kesäaikana vaikka ulos.

      Antaa muiden kokeilla nanojansa sun muita konsteja (en lukenut linkkejä). Saattaa olla höpöhommaa.

    • maissiiii

      Luotan vanhoihin konsteihin, tuttu kone pesee ja on jo pessyt ainakin vuosikymmenen.

      Käytän pyykkietikkaa huuhteluaineena, antaa hyvän ja raikkaan tuoksun pyykeille.

      Odotan vain kevään valoisia aurinkoisia päiviä kun pääsen lakanat ja muun pyykin
      levittämään pihalle., se on kivaa puuhaa. Silloin vasta tuleekin puhdasta ja raikasta pyykkiä.
      Eikä siihen niin montaa aikaa mene,

      • haluaisin.kokeilla

        Saako pyykkietikkaa marketeista?


      • maissiiii
        haluaisin.kokeilla kirjoitti:

        Saako pyykkietikkaa marketeista?

        Kokeile ihmeessä, sitä saa marketeista , osuuskaupasta taisin itse sitä ostaa.

        Sitä saa nykyisin monin eri tuoksuin, itse olen käyttänyt sitruunan tuoksuisena.

        Tekee hyvää myös pesukoneelle.


      • haluaisin.kokeilla
        maissiiii kirjoitti:

        Kokeile ihmeessä, sitä saa marketeista , osuuskaupasta taisin itse sitä ostaa.

        Sitä saa nykyisin monin eri tuoksuin, itse olen käyttänyt sitruunan tuoksuisena.

        Tekee hyvää myös pesukoneelle.

        Kiitos tiedosta, etsin seuraavalla kauppareissulla :)


      • Bengalitikku

        Lidlistä saa halvalla sellaista "talousetikkaa". Sellainen iso muovinen pullo. Riittoisa. Veteenhän se etikka kuitenkin liukenee. Olen käyttänyt tätä.
        Käy ikkunoiden pesuunkin!


    • Eikai se pyykinpesu mitään, kone pesee, ja nykykoneet pesevät puhtaaksi.
      Mutta sitten se surkeus alkaa, kun ottaa sen lingotun , ruttuisen mytyn sieltä koneesta, ja sen virittelee kuivumaan.
      Tuohon nano-hommaan käytetyt rahat pitäisi suunnata robottiin, joka sivaltaisi pestyt vaatteet nätisti kuivumaan.
      Tietenkin tuo nano- juttu on hyvä, jos se on niin, että vaikka paidan laittaa päältä suoraan narulle, ja spei-purkinna suihkuttaa siihen sitä Nanoa, niin mikäs siinä. Kyllä tämänikäiset joutaa jo koekaniineina olla.

      • Joudamme tai emme jouda olla koekaniineja, mutta taitaa ne nanojen mahdolliset haitat jäädä tulevien sukupolvien riesaksi.


    • Haluatko-pesunääriksi

      Mitä suomalaisissa kodeissa on eniten.
      - Voivuori
      - Munavuori
      - Pyykkivuori

      Jos vastaat oikein, joudut itse pesemään pyykkisi.

      • Pitääpä tästä lähteä lataamaan pyykkikonetta.


    • pirremiinapas

      Pyykinpesu on kivaa, mikä ilo kerätä ulkona kuivuneet, puhtaat pyykit koriin, se on niitä elämän tähtihetkiä, tai melkein ainakin, en huoli mitään uutta teknologiaa tässä suhteessa.

      • Bengalitikku

        Mutta erittäin mielenkiintoista on ri-pus-taa tikattua päiväpeittoa.
        Pyykkäri on hetikohta litsamärkä itsekin. Ja huh, kun se on lopulta narulla.


      • maijuska53

        Vähän huonosti kuivuu pakkasella ulkona vai onko varastot niin suuret, ettei talvella tarvi pestä.


      • Bengalitikku

        Kesällähän tuota absurdia taistelua käyn peitteen kanssa. Märkänä ties montako kiloa. Toinen synteettinen päiväpeitto on staattisen sähkönsä takia kuin imuri. Kerää pölyn.


      • pirremiinapas
        Bengalitikku kirjoitti:

        Mutta erittäin mielenkiintoista on ri-pus-taa tikattua päiväpeittoa.
        Pyykkäri on hetikohta litsamärkä itsekin. Ja huh, kun se on lopulta narulla.

        juu, kokemusta on, mutta onneksi vesi on lämmintä, yleensä.


      • Miespyykkäri

        Itsekin olen tykännyt pyykin pesusta jo lapsesta saakka.Puhdas pyykin on mukava kerätä narulta.Itse pidän pyykin pesusta vanhalla pulsaattoripesukoneella. Pidän tällaisesta nostamisesta pyykin pesusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe