5300lle putkea

get44

kittizoomi myyntiin ja tilalle 35/1.8 lie paras poseerauskuviin low entry?
Nikon 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S
onko yo:lle kilpailijoita third party puolella? sais hiukan ulottuvampi olla mutta alapää 18 kuitenkin
näillä kahdella pitäs pärjätä
tuossa 5300 taitaa joutua kenno puhdistaan tietyn ajoin ei ole automaatti...

78

3909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti

      Unohda tuo 18-140. Se ei ole huonoimmasta päästä kaltaisiaan, mutta vinjentoi reippaasti ja valovoima on huono.

      Osta laajakulmapäähän esimerkiksi joku optisesti oikeasti hyvä Samyang. Laajakulmassa et tarvitse välttämättä automaattitarkennusta.

      Telepäähän esimerkiksi joku 85 mm tai 105 mm Nikkor, joissa on erinomaisia ja edullisia vaihtoehtoja. Jo f/2.8 saati f/1.8 tai f/1.4 vaihtoehdoilla terävyysalueen hallinta on ihan jotain muuta kuin f/5.6:lla.

      • ND750

        Valovoima on se mikä on, huono joissakin olosuhteissa, riittävä päivänvalossa. Vinjetointi on aika vähäistä, ainoastaan laajassa päässä aukolla 3.5 ja telepäässä aukolla 5.6. https://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-DX-NIKKOR-18-140mm-F35-56G-ED-VR-mounted-on-Nikon-D5300---Measurements__919
        Terävyyttäkin piisaa moneen kuvaukseen riittämiin aukolle 8 asti. Joten 35mm lasin kaveriksi ihan hyvä silloin kun kahdella lasilla meinataan pärjätä. Oikeasti hyvä laajakulma Nikon DX rungolle on Tokina AT-X 14-20mm F2 PRO DX Nikon, mutta maksaa tonnin.


      • Käsitarkenteisia

        Eikös noi Samyangit ole käsitarkenteisia? Eivät muutenkaan maineeltaan mitään huippuja, mutta optisesti aivan ok. Harva kuitenkaan haluaa käsitarkenteista optiikkaa.


      • Canonisti
        ND750 kirjoitti:

        Valovoima on se mikä on, huono joissakin olosuhteissa, riittävä päivänvalossa. Vinjetointi on aika vähäistä, ainoastaan laajassa päässä aukolla 3.5 ja telepäässä aukolla 5.6. https://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-DX-NIKKOR-18-140mm-F35-56G-ED-VR-mounted-on-Nikon-D5300---Measurements__919
        Terävyyttäkin piisaa moneen kuvaukseen riittämiin aukolle 8 asti. Joten 35mm lasin kaveriksi ihan hyvä silloin kun kahdella lasilla meinataan pärjätä. Oikeasti hyvä laajakulma Nikon DX rungolle on Tokina AT-X 14-20mm F2 PRO DX Nikon, mutta maksaa tonnin.

        Jjuuri noin, mutta f/8.0 ei anna enää mitään mahdollisuuksia syvyysterävyyden hallintaan. Ei hyvä.


      • Canonisti
        Käsitarkenteisia kirjoitti:

        Eikös noi Samyangit ole käsitarkenteisia? Eivät muutenkaan maineeltaan mitään huippuja, mutta optisesti aivan ok. Harva kuitenkaan haluaa käsitarkenteista optiikkaa.

        Laajakulmapäässä automaattitarkennus ei ole välttämätön. Toki se on kiva.


      • Käsitarkenteisia
        Canonisti kirjoitti:

        Laajakulmapäässä automaattitarkennus ei ole välttämätön. Toki se on kiva.

        Eihän aloittaja hakenut pelkkää lajakulmaa.
        Normaali ja teleobjektiiveissa automaattitarkennus on aivan must ja eipä siitä haittaa ole laajispäässäkään, kun siitä ei tarvitse nykyään edes ekstraa maksaa. Lähes kaikki ovat automaattitarkenteisia.
        Käsitarkenteiset ovat poikkeuksia nykyään ja harva enää haluaa tarkentaa käsin.


      • Kuvailinko

        Yhdentekevää laajakulmassa. Esim Samyang 12 millinen 2.8 on optisesti ällistyttävän hyvä. Noin laajassa on käytännössä kolme asentoa. Metri, kolme metriä ja ääretön.


      • Eipelkkäälaajista
        Kuvailinko kirjoitti:

        Yhdentekevää laajakulmassa. Esim Samyang 12 millinen 2.8 on optisesti ällistyttävän hyvä. Noin laajassa on käytännössä kolme asentoa. Metri, kolme metriä ja ääretön.

        Edelleenään aloittaja ei hakenut pelkkää laajakulmaa, eli unohda nuo käsitarkenteiset laajakulmat. Tuo esimerkin 12 mm on jo superlaajakulma ja sen terävyysaluetta ei voi yleistää koskemaan kaikkia laajakulmia.
        Sitäpaitsi siitä automaattitarkennuksesta ei todellakaan ole mitään haittaa laajakulmassakaan.


      • Canonisti
        Eipelkkäälaajista kirjoitti:

        Edelleenään aloittaja ei hakenut pelkkää laajakulmaa, eli unohda nuo käsitarkenteiset laajakulmat. Tuo esimerkin 12 mm on jo superlaajakulma ja sen terävyysaluetta ei voi yleistää koskemaan kaikkia laajakulmia.
        Sitäpaitsi siitä automaattitarkennuksesta ei todellakaan ole mitään haittaa laajakulmassakaan.

        Aloittaja mainitsi tarpeen 18 mm objektiiville (27 mm kinovastaavuus). Kun Nikonin edulliset croppisetit yleensä tehdään mainitun 35 mm normaalin ympärille, voisi laajakulma olla vähän laajempikin. Tuo 12 mm ei ole huono valinta.


    • Noissa Nikon kropeissa (nyt D500) olen käyttänyt tuota Nikkorin 18 - 140 mm jonkin aikaa joskin ostin sen lisäksi Nikkorin 16 - 80 mm F2.8 - 4 lasin jota olen viimeaikoina pitänyt siinä nokalla vakiona.

      18 - 140 antoi varsin hyvää jälkeä pääosin ja mokat olivat enemmänkin omiani kuin laitteiden. Myös tämä uudempi 16 - 80 on osoittautunut hyväksi niin sisä kuin maisemakin kuvauksissa. Joskus siinä harmittaa kun ei kykene riittävästi rajaamaan.

    • rqqwqw

      ehkä piti kertoa että yleissuumiksi on kompro tehtävä ja tuo lie hinta-ominaisuussuhteeltaan ok. saa esittää kuten kerroin muutakin mutta selailin muutamia faktasivuja jo. laajakulmaa en sen kummennin tarvii mutta maisema ja hlökuviin on todellakin tuo laajakulma mitä esiten hinnalla parasta...

      • Canonisti

        Kolmevitonen on croppirungossa normaali. Maisemakuviin pitäisi olla esimerkiksi kinovastaavuudeltaan noin kolmevitonen, eli Nikonin kohdalla kertoimella 1,5 noin 23 millinen. Perinteisest perussetit, joilla pärjää pitkälle ovat (kinovastaavuudeltaan) 35 85 ja 24 50 135.


      • Canonisti kirjoitti:

        Kolmevitonen on croppirungossa normaali. Maisemakuviin pitäisi olla esimerkiksi kinovastaavuudeltaan noin kolmevitonen, eli Nikonin kohdalla kertoimella 1,5 noin 23 millinen. Perinteisest perussetit, joilla pärjää pitkälle ovat (kinovastaavuudeltaan) 35 85 ja 24 50 135.

        En tiedä mihinarvon Canonisti kuviasi käytät mutta on turhaa vaihdella niitä putkia koko ajan kun mukavia ja kuvanlaadultaan riittäviä zoon optiikoita on käytettävissä ilman että niistä nyt mitään niin ihmeellisiä euromääriä pyydetään.

        Nikon kroppirunkoon kun hankkii Nikkorin 18 - 140 mm F3,5 - 5,6 VR:n tai Nikkorin 16 . 80 mm F2,8 - 4 VR:n niin pärjää normaalitilanteissa mainiosti ainakin A3 tulosteisiin asti. Nykyisillä rungoillahan ISO kestävyys on aikalailla suurempi kuin 2000 luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä joten F1.2 - 1.8 lasit eivät monestikaan ole enää tarpeen monestakaan syystä.

        Kun te prime uskovaiset niin kovasti niiden puolesta puhutte niin paljonko teillä ja missä yhteydessä on tilanteita joissa tulostutatte yli A3 koon tulosteita? Nykyisinhän suurin osa kuvista on korkeintaan täysHD kokoisia eli 2 Mpix kuvia joihin mikä tahansa lasi riittää.

        Kertokaa nyt ihmeessä uteliaalle mihin nurkkien ylenmääräinen terävyys on tarpeen kun katse yleensä kohdistuu kohteeseen joka on lähes keskellä tai kolmasosasääntöjen osoittamalla alueella?


      • Canonisti

        Kuvanlaadultaan riittävät zoomit ovat kalliita, suuria ja painavia.


      • osaatkokuvata
        Canonisti kirjoitti:

        Kuvanlaadultaan riittävät zoomit ovat kalliita, suuria ja painavia.

        Onko levy jäänyt jumiin kun taas samaa virttä veisaat? Nauraahan sulle jo harakatkin? Mene vain Fuji palstallesi kirjoitteemaan, Nikoneista kun et mitään tiedä.


      • Canonisti
        osaatkokuvata kirjoitti:

        Onko levy jäänyt jumiin kun taas samaa virttä veisaat? Nauraahan sulle jo harakatkin? Mene vain Fuji palstallesi kirjoitteemaan, Nikoneista kun et mitään tiedä.

        Jotenkin tuntuu, että joillakin on jäänyt. Tuputetaan zoomivaihtoehtoja, jotka on ajat sitten todistettu huonoiksi yleiskuvaukseen. Laadukkailla zoomeilla on paikkansa, mutta ne eivät kuulu ensimmäisiin hankintoihin.


      • osaatkokuvata
        Canonisti kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, että joillakin on jäänyt. Tuputetaan zoomivaihtoehtoja, jotka on ajat sitten todistettu huonoiksi yleiskuvaukseen. Laadukkailla zoomeilla on paikkansa, mutta ne eivät kuulu ensimmäisiin hankintoihin.

        En ole kuullu mitään sellaista nykyisistä peruszoomeista, että ne olisi todistettu huonoiksi harrastajan yleiskuvaukseen. Päin vastoin, alan lehdet, monet ammattilaiset jopa suosittelevat harrastajille alkuun zoomeja, joilla kuvaa ihan siinä missä millä tahansa optiikalla, jopa Photozone suosittelee sellaiselle joka etsii kohtuuhintaista standardizoomia, vaikka mekaaniseti ei olekaan hyvä. http://www.opticallimits.com/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/397-nikkor18553556vr?start=2
        Optisesti jo aika hyvä, kestää sen minkä kestää, joillakin voi kestää hyvinkin pitkään ja jos "nälkä alkaa kasvamaan syödessä", niin voi jatkossa panostaa parempaan optiikaan.


      • Canonisti
        osaatkokuvata kirjoitti:

        En ole kuullu mitään sellaista nykyisistä peruszoomeista, että ne olisi todistettu huonoiksi harrastajan yleiskuvaukseen. Päin vastoin, alan lehdet, monet ammattilaiset jopa suosittelevat harrastajille alkuun zoomeja, joilla kuvaa ihan siinä missä millä tahansa optiikalla, jopa Photozone suosittelee sellaiselle joka etsii kohtuuhintaista standardizoomia, vaikka mekaaniseti ei olekaan hyvä. http://www.opticallimits.com/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/397-nikkor18553556vr?start=2
        Optisesti jo aika hyvä, kestää sen minkä kestää, joillakin voi kestää hyvinkin pitkään ja jos "nälkä alkaa kasvamaan syödessä", niin voi jatkossa panostaa parempaan optiikaan.

        Eli kameraan kannattaa ostaa objektiivi, joka tuon testin mukaan ei kestä mitään? Kun objektiivin tehdashinta on jotain 5 - 15€ paikkeilla, on ymmärrettävää, ettei sillä saada paljoakaan. Objektiivi siis sopii kameran ominaisuuksien kokeiluun, mutta ei kuvaamiseen. Jos tarkoitat tätä samaa, niin olemme samaa mieltä.

        Lähes kaikille merkeille saa edullisen ja silti oikeasti kelvollisen noin 35 85 ja/tai 24 50 135 setin. Kelvollisena pidän riittävää valovoimaa, kohtuullista optista virheettömyyttä ja siedettävää mekaanista laatua.


      • Canonisti kirjoitti:

        Eli kameraan kannattaa ostaa objektiivi, joka tuon testin mukaan ei kestä mitään? Kun objektiivin tehdashinta on jotain 5 - 15€ paikkeilla, on ymmärrettävää, ettei sillä saada paljoakaan. Objektiivi siis sopii kameran ominaisuuksien kokeiluun, mutta ei kuvaamiseen. Jos tarkoitat tätä samaa, niin olemme samaa mieltä.

        Lähes kaikille merkeille saa edullisen ja silti oikeasti kelvollisen noin 35 85 ja/tai 24 50 135 setin. Kelvollisena pidän riittävää valovoimaa, kohtuullista optista virheettömyyttä ja siedettävää mekaanista laatua.

        Kerro nyt Canonisti miksi Nikkor 18 - 140 VR olisi huono? Mitä vikaa sen kuvissa olisi niin että se haittaisi vaikka A2 kuvien tulostusta? Paljonko olet kokeillut vai oletko mutu miehiä?

        Entä Nikkor 16 - 80 VR mikä siinä sinua pännii?

        Missä niitä sinun virheettömiä kuviasi mahtaa olla näytillä vai oletko porukkaa jonka jokainen kuva on ainoastaan kameran kortilla ja sitä katsotaan 3" takanäytöltä?

        Laita nyt hiukan tarkemmat perusteet ja todisteet siitä ettet ole pelkkä mutumestari!


      • Canonisti
        Extyökkäri kirjoitti:

        Kerro nyt Canonisti miksi Nikkor 18 - 140 VR olisi huono? Mitä vikaa sen kuvissa olisi niin että se haittaisi vaikka A2 kuvien tulostusta? Paljonko olet kokeillut vai oletko mutu miehiä?

        Entä Nikkor 16 - 80 VR mikä siinä sinua pännii?

        Missä niitä sinun virheettömiä kuviasi mahtaa olla näytillä vai oletko porukkaa jonka jokainen kuva on ainoastaan kameran kortilla ja sitä katsotaan 3" takanäytöltä?

        Laita nyt hiukan tarkemmat perusteet ja todisteet siitä ettet ole pelkkä mutumestari!

        Montako kertaa pitää selittää? Kaksi suurinta ongelmaa ovat rakenne ja valovoima.


      • osaatkokuvata
        Canonisti kirjoitti:

        Eli kameraan kannattaa ostaa objektiivi, joka tuon testin mukaan ei kestä mitään? Kun objektiivin tehdashinta on jotain 5 - 15€ paikkeilla, on ymmärrettävää, ettei sillä saada paljoakaan. Objektiivi siis sopii kameran ominaisuuksien kokeiluun, mutta ei kuvaamiseen. Jos tarkoitat tätä samaa, niin olemme samaa mieltä.

        Lähes kaikille merkeille saa edullisen ja silti oikeasti kelvollisen noin 35 85 ja/tai 24 50 135 setin. Kelvollisena pidän riittävää valovoimaa, kohtuullista optista virheettömyyttä ja siedettävää mekaanista laatua.

        En tiedä missä "porvariporukassa" olet pyörinyt, mutta monille tuo setti ei ole edullinen vaan kallis, koeta se jo ymmärtää, kaikilla ei varaa laittaa kamerakalustoon yhtä paljon kuin sinulla. Monilla harrastajilla tuollainen 18-55mm optikka on kestänyt vuosia. Asiallisella ja huolellisella käytöllä kestää, mutta jos on tapana pitää ja käyttää omaisuuttaan huonosti, nakella, paiskia, kolistella jne, niin hajoohan se piankin. Canonistilla lienee jonkin sortin "Magic Touch", mihin hän koskee, niin se hajoaa jos ei ole rautaa, tai sitten hän on kuin pikku lapsi, jolle ei olla sanottu että leluja ei saa rikkoa?


      • Canonisti
        osaatkokuvata kirjoitti:

        En tiedä missä "porvariporukassa" olet pyörinyt, mutta monille tuo setti ei ole edullinen vaan kallis, koeta se jo ymmärtää, kaikilla ei varaa laittaa kamerakalustoon yhtä paljon kuin sinulla. Monilla harrastajilla tuollainen 18-55mm optikka on kestänyt vuosia. Asiallisella ja huolellisella käytöllä kestää, mutta jos on tapana pitää ja käyttää omaisuuttaan huonosti, nakella, paiskia, kolistella jne, niin hajoohan se piankin. Canonistilla lienee jonkin sortin "Magic Touch", mihin hän koskee, niin se hajoaa jos ei ole rautaa, tai sitten hän on kuin pikku lapsi, jolle ei olla sanottu että leluja ei saa rikkoa?

        Eli kyse ei ole tekniikasta? Ei mopolla mahdottomia. Pitää tunnustaa tosiasiat.

        Jos rahat eivät riitä käyttökelpoisen optiikan ostamiseen uutena, aina on mahdollisuus ostaa käytettynä. Nuorempana minulla oli käytännössä kaikki optiikka ostettu käytettynä.

        Laskin hyvin tarkkaa joku vuosi sitten eri vaihtoehtojen hintoja. Yksi huomio oli, että jos pääpaino on laajakulmapäässä, kinokennoinen kokonaisuus ei ole sen kalliimpi kuin APS-C:kään. Jopa päin vastoin. Päädyin APS-C:hen, koska pidän lyhyttä teleä ja kolme vitosta tärkeimpinä objektiiveina ja säästin selkeästi kaluston painossa.

        Nikoniin on saatavissa laatulaseja käytettynä. Ei ihan yhtä hyvin kuin Canoniin, mutta kohtuullisesti kuitenkin. Kannattaa tehdä suunnitelma kamerahankinnoista, jota seuraa. Suunnitelma kannattaa päivittää jonkun vuoden välein. Jos tekisin suunnitelman Nikonille, lähtisin siitä, että runko vaihtuu kinokennoiseksi jossain vaiheessa.


      • Canonisti kirjoitti:

        Montako kertaa pitää selittää? Kaksi suurinta ongelmaa ovat rakenne ja valovoima.

        Perustele rakenne! Olen noita zoomeja käyttänyt vuosikausia ilman ongelmia rakenteen suhteen. Paljonko sinä olet niiden kanssa kulkenut luonnossa?

        Mikä niiden valovoimassa on vikana? Olen kuvannut niillä päivisin ja iltaisin, en tosin yöllä koska puhutaan valokuvasta eikä pimeäkuvasta. Jos valovoima kuten noilla on F3.5 - F5.6 optisesta pituudesta riippuen saa normaalitilanteissa vallan mainiosti kuvia eikä oikeastaan jo syvyysterävyydenkään vuoksi voi käyttää isompaa aukkoa.

        En tiedä millainen kamera sinulla on mutta kunnon Nikoneissa noilla pärjää kroppirungoilla varsin mainiosta. Tietystä syystä olen nyt vajaan vuoden kokeillut Nikkorin 16 - 80 mm F2.8 - 4 lasia ja sekin on muutoin toiminut mainiosti joskin joskus kaipaisin parempaa rajausmahdollisuutta jo kuvattaessa. Sen voi kuitenkin hoitaa jälkikäteen kroppaamalla mutta siinä menetetään erottelussa.

        Kokeilin eräässä kuvaustilanteessa ihan uteliaisuuttani 50mm ja F1.4 optiikkaa, onneksi täyskennoisella ja isolla erottelulla sillä todella kaipasin zoomin rajausmahdollisuuksia, sitä kun ei aina voi jalkazoomillakaan saada aikaan haluamaansa monestakin syystä. Enkä ole innokas koko aikaa vaihtamaan lasia vaihtelevissa olosuhteissa. F1.4 ei ollut missään käyttökelpoinen koska sillä otetut kuvat eivät olleet yleistarkkoja vaan heti tarkennustason vieressä kuva alkoi suttaantumaan. Käytinkin sillä F4 - F8 aukkoja joilla sitten sain varsin hyviä kuvia kunhan hoisin jälkikäteen rajaukset kohdalleen. Onneksi oli 36 Mpix kuvia joista puoletkin poistamalla saa vielä kohtuu erottelun jäämään jäljelle.

        Et vieläkään selvittänyt todellisia syitä etkä ainakaan perustellut miksi. Et myöskään ole kertonut missä niitä sinun täydellisiäsi on nähtävillä, niistähän voisimme me taitamattomat tyhmät ehkä jotain oppiakin. Laita nyt osoite jossa ne ovat arvosteltavina eikä minään 2 MB kuvina vaan täydellä erottelulkla jotta näemme mikä jutuissasi on totta mikä mutua!


      • Canonisti
        Extyökkäri kirjoitti:

        Perustele rakenne! Olen noita zoomeja käyttänyt vuosikausia ilman ongelmia rakenteen suhteen. Paljonko sinä olet niiden kanssa kulkenut luonnossa?

        Mikä niiden valovoimassa on vikana? Olen kuvannut niillä päivisin ja iltaisin, en tosin yöllä koska puhutaan valokuvasta eikä pimeäkuvasta. Jos valovoima kuten noilla on F3.5 - F5.6 optisesta pituudesta riippuen saa normaalitilanteissa vallan mainiosti kuvia eikä oikeastaan jo syvyysterävyydenkään vuoksi voi käyttää isompaa aukkoa.

        En tiedä millainen kamera sinulla on mutta kunnon Nikoneissa noilla pärjää kroppirungoilla varsin mainiosta. Tietystä syystä olen nyt vajaan vuoden kokeillut Nikkorin 16 - 80 mm F2.8 - 4 lasia ja sekin on muutoin toiminut mainiosti joskin joskus kaipaisin parempaa rajausmahdollisuutta jo kuvattaessa. Sen voi kuitenkin hoitaa jälkikäteen kroppaamalla mutta siinä menetetään erottelussa.

        Kokeilin eräässä kuvaustilanteessa ihan uteliaisuuttani 50mm ja F1.4 optiikkaa, onneksi täyskennoisella ja isolla erottelulla sillä todella kaipasin zoomin rajausmahdollisuuksia, sitä kun ei aina voi jalkazoomillakaan saada aikaan haluamaansa monestakin syystä. Enkä ole innokas koko aikaa vaihtamaan lasia vaihtelevissa olosuhteissa. F1.4 ei ollut missään käyttökelpoinen koska sillä otetut kuvat eivät olleet yleistarkkoja vaan heti tarkennustason vieressä kuva alkoi suttaantumaan. Käytinkin sillä F4 - F8 aukkoja joilla sitten sain varsin hyviä kuvia kunhan hoisin jälkikäteen rajaukset kohdalleen. Onneksi oli 36 Mpix kuvia joista puoletkin poistamalla saa vielä kohtuu erottelun jäämään jäljelle.

        Et vieläkään selvittänyt todellisia syitä etkä ainakaan perustellut miksi. Et myöskään ole kertonut missä niitä sinun täydellisiäsi on nähtävillä, niistähän voisimme me taitamattomat tyhmät ehkä jotain oppiakin. Laita nyt osoite jossa ne ovat arvosteltavina eikä minään 2 MB kuvina vaan täydellä erottelulkla jotta näemme mikä jutuissasi on totta mikä mutua!

        F/3.5-f/5.6 valovoimalla et kykene hallitsemaan terävyysaluetta.


      • Canonisti kirjoitti:

        F/3.5-f/5.6 valovoimalla et kykene hallitsemaan terävyysaluetta.

        Pystyn riittävästi, nimenomaan liian suuri aukko pilaa kuvan koska terävyysalue on liian pieni. Kai se riittää jos kuvaa vaikka testitaulua koska se on 2 ulotteinen mutta oletetaan normaalikuvaustilanne vaikka perhe pöydässä, lapset keillimässä jne. En tiedä mitä kuvaat, todennäköisesti et mitään koska et ole antanut vinkkiä siihen suuntaan mistä niitä täydellisyyksiä näkisi.

        Taidatkin olla niitä mutu mestareita!

        Et sinä millään isolla aukolla edes kuvaa pesäpallo tai jalkapallokaan ottelua.


      • Canonisti

        Joo, aukolla 3,5 voi toki hallita syvyysterävyyttä. Edellytyksenä on toki, että runkona on keskari.

        Mikään runko ei tarkenna kunnolla aukolla f/5.6. Nopeat pallopelit vaativat sekä rajusti laskentatehoa että valovoimaa.


      • Canonisti
        Canonisti kirjoitti:

        Joo, aukolla 3,5 voi toki hallita syvyysterävyyttä. Edellytyksenä on toki, että runkona on keskari.

        Mikään runko ei tarkenna kunnolla aukolla f/5.6. Nopeat pallopelit vaativat sekä rajusti laskentatehoa että valovoimaa.

        Mutta vastaavasti tuon D5300:n 3D trackingiä kyllä kehutaan monessa testissä. Käsittääkseni tuo on osa-alue, jossa Nikon on edellä Canonia. Samalla on tuotu rohkeasti ominaisuuksia huippurungoista hinnat alkaen runkoihin. Toki toteutus eroaa. D5300 on 39 tarkennuspistettä ja D5 on 153 tarkennuspistettä.


      • Canonisti kirjoitti:

        Joo, aukolla 3,5 voi toki hallita syvyysterävyyttä. Edellytyksenä on toki, että runkona on keskari.

        Mikään runko ei tarkenna kunnolla aukolla f/5.6. Nopeat pallopelit vaativat sekä rajusti laskentatehoa että valovoimaa.

        Noiden lasien osalta Nikon kropilta minulla on vuosien jos ei vuosikymmenen kokemus. Mainiosti on tarkennus pelannut eli siitä ei ole ongelmaa.

        Uusista rungoista (ainakin D500 ja D850 ja varmaan D5) sanotaan niiden tarkentavan vielä aukolla F8 joten kannattaa sinunkin Canonisti siirtyä mopoista kameroihin! Itse en ole kokeillut mutta uskoohan täällä moni muukin mainoksiin!

        Minulla kun on Nikon kroppi ja täyskenno niin mistä sinä tähän keskusteluun sen keskarisi läysit? Pitikö häviölle jäädessään alkaa kehumaan jotta keskarimiehiä tässä ollaan älkää turhat pikkukennoiset luulkokaan mistään mitään tietävänne, keskari hakkaa teidät lätyiksi hetkessä?


      • Canonisti

        Oletko kokeillut koskaan oikeasti hyvin tarkentavaa runkoa?


      • Canonisti kirjoitti:

        Oletko kokeillut koskaan oikeasti hyvin tarkentavaa runkoa?

        Kun kerran minulta kysyit niin en muita ole viimeaikoine käyttänytkään. Aikoinaan aikojen alussahan kaikki olivat käsitarkenteisia mutta ehkä sinä olit vielä silloin osuuskaupan hyllyllä margariinipaketissa. Nikon tarkentaa vallan mainosti tänä päivänä! En usko sinun moposi sen kummempi olevan! Nikon nääs kohdentaa siihen mihin haluan!


      • osaatkokuvata
        Canonisti kirjoitti:

        Oletko kokeillut koskaan oikeasti hyvin tarkentavaa runkoa?

        Häh?! Meillä Nikonisteilla on hyvin tarkentavat rungot ja siksi ihmettelemmekin kysymystäsi, sekä myös "Mikään runko ei tarkenna kunnolla aukolla f/5.6. Nopeat pallopelit vaativat sekä rajusti laskentatehoa että valovoimaa" Tarkentaapas, osta Nikon.


      • Canonisti
        osaatkokuvata kirjoitti:

        Häh?! Meillä Nikonisteilla on hyvin tarkentavat rungot ja siksi ihmettelemmekin kysymystäsi, sekä myös "Mikään runko ei tarkenna kunnolla aukolla f/5.6. Nopeat pallopelit vaativat sekä rajusti laskentatehoa että valovoimaa" Tarkentaapas, osta Nikon.

        Montako pistettä on enää käytössä f/5.6:lla?


    • Tsuumikosh
    • Tsuumikosh

      >> kittizoomi myyntiin ja tilalle 35/1.8 lie paras poseerauskuviin low entry? <<

      Makuasia. Jonkun mielestä se kittitsuumi on paras henkilökuviin. Viime vuosituhannella tyttöjä kuvasi mm. Araki, jonka kirjoja sitten runsaasti pidettiin esillä kirjakauppojen valokuvausosastoilla. Äijällä oli käytössä kompaktikamera 35 millin polttovälillä. Mustavalkokuvia filmille.

      Normaaliobjektiivi on erinomainen valinta yleisobjektiiviksi. Sellaisen valitseminen saattaa olla jonkinlainen oire lahjakkuudesta tai innokkaasta kuvausasenteesta. Jos innokkaasti kuvailee monenlaista, sitten saattaa kaivata
      - useampaakin valovoimaista objektiivia
      - lähikuvaukseen sopivaa, ja
      - tsuumia joillekin polttoväleille, ehkä vähemmän tärkeille.

      Kaikki mahdolliset hyvät puolet eivät välttämättä yhdisty yhteen supertsuum-objektiiviin. Mutta tsuumi yksi valovoimainen objektiivi on jo aika hyvä yhdistelmä, varsinkin jos sillä tsuumilla saa tarkennettua melko lähelle. Vielä lähemmäs voi päästä loittorenkailla.

      Canonistin suosituksissa yksipolttovälisten objektiivien kohdalla on kyllä tietty logiikkansa ja järkensä. Periaatteessa hyviä suosituksia. Mutta käytännössä moni mieluummin tinkii pikkusen laadusta jossain kohtaa - mieluummin kuin kuljettaa mukana kottikärryllistä yksittäisiä polttovälejä - väliltä 18-300 milliä - ja kaikki huippuvalovoimaisia. Valovoima ei ole ainoa laadun mitta, mutta helpottaa kuvaamista monissa tilanteissa. Nopean liikkeen pysäyttämiseen kuvaan, tai hämärässä kuvaamiseen ilman salamaa.

      - Jos tarkoitit tuolla poseeraamisella muotikuvia, niin siellä käyttökelpoisimpia polttovälejä saattavat olla kinovastaavuudet 24-135 suunnilleen. Riippuu, halutaanko taustaa näkyviin. Syvyysterävyyttä rajoittaa rajummin telepolttovälille tsuumailu, kuin aukkoarvon muutos. Aukolla on merkitystä kaavoissa vain kertolaskun tai jakolaskun verran, mutta polttovälin muutos vaikuttaa syvyysterävyyteen neliön verran, jos oikein muistan.

      Naamojen kuvaamiseen on suositeltu noin 100 millin polttoväliä, kinovastaavuutta, ja metrin etäisyyttä.

    • Samaajargonia

      Canonisti toistaa samoja outoja teesejään lähes joka keskustelussa. Suttuzoomit, prime ym. cropit kuuluvat vakiosanastoon. Hyviä kuvia ei vain voi saada halvalla kalustolla. Valovoiman on ehdottomasti oltava vähintään f2,8. Zoomit ovat saatanasta . Rungon oltava ns. täyskennoinen tai jopa keskikoon kenno jne. Pienemmällä ei saa mitään arvostusta hänen silmissään.
      Fuji on kova sana nimimerkistä huolimatta.
      Järkiperusteita tai testituloksia canonisti ei myöskään tunnusta koskaan.

      • Canonisti

        Kyllä huonommallakin valovoimalla kuin F/2.8 tulee joissakin tapauksissa toimeen, mutta f/1.8 on aika usein liian vähän. Erityisesti valovoimaa kaipaa APS-C kennoisella, koska pienempi kenno vaatii sitä syvyysterävyyden hallintaan pyöreästi aukon enemmän kuin kinokennoinen.

        Kinokennoinen ei ole sen kalliimpi kuin APS-C järjestelmä omien vertailujen mukaan, kun pääpaino on laajakulmaobjektiiveissa. Sen sijaan painoa ja kokoa säästää natiivilla APS-C tai MFT järjestelmällä. Samalla kuitenkin häviää jonkin verran suorituskyvystä hämärässä.

        Olen ihan samaa mieltä, etteivät kaikki tunnu osaavan lukea testejä.


      • Canonisti kirjoitti:

        Kyllä huonommallakin valovoimalla kuin F/2.8 tulee joissakin tapauksissa toimeen, mutta f/1.8 on aika usein liian vähän. Erityisesti valovoimaa kaipaa APS-C kennoisella, koska pienempi kenno vaatii sitä syvyysterävyyden hallintaan pyöreästi aukon enemmän kuin kinokennoinen.

        Kinokennoinen ei ole sen kalliimpi kuin APS-C järjestelmä omien vertailujen mukaan, kun pääpaino on laajakulmaobjektiiveissa. Sen sijaan painoa ja kokoa säästää natiivilla APS-C tai MFT järjestelmällä. Samalla kuitenkin häviää jonkin verran suorituskyvystä hämärässä.

        Olen ihan samaa mieltä, etteivät kaikki tunnu osaavan lukea testejä.

        Hieman eppäilen tietojesi oikeellisuutta Canonisti.

        Jos meillä on 100 mm optiikka niin se on 100 mm optiikka niin täydellä kennolla kuin kropilla. Sen syvyysterävyys samalla aukolla on myös sama kummallakin rungolla ja ainoa mikä muuttuu on kuvakulma.

        Kun käytetään Nikon runkoa niin vaikka D800 täyskennoinen antaa 100 mm optiikalla 24 astetta ja 20 minuuttia kuvakulmaa ja kroppi vaikka D500 antaa vastaavasti 16 asteen kulman. Nämä arvot perustuvat Nikonin optiikkasimulaattorin antamiin tietoihin.

        Syvyysterävyys samalla aukolla on justiinsa sama kummassakin tapauksessa. Jos pikselit ovat saman kokoisia niin arvelempa jokaiselle samasta kohteesta tulevan samalla aukolla justiinsa saman valomäärän. Ainoa ero lienee siinä jotta kropissa osa valosta ohittaa kennon koska optiikan piirtoympyrä on kroppikennolle liian suuri mutta ei estä käyttöä.

        Missä kuvauksessa nykyään F1.8 on liian vähän? Voisitko perustellen selvittää. Koska jos tuo olisi totta niin kovasti vähän niitä kuvia saisin kuvattua. Minusta hieman tuntuu siltä nyt kun olen näihin juttuihisi tutustunut ettet edes kuvaa itse mutta vietät yösi testejä ja muuta vastaavaa lukien. Unen puute saa hourimaan ja siltä tämä osaltasi osin näyttääkin.

        Kerro nyt missä saan/saamme ihailla niitä kuviasi jotka saavat minut/meidät häpeämään räpsyjämme? Montako kertaa pitää pyytää jotta auliisti suot meille räpsijöille siunauksesi hyvien, ehkä täydellisten kuviesi muodossa?


      • Canonisti
        Extyökkäri kirjoitti:

        Hieman eppäilen tietojesi oikeellisuutta Canonisti.

        Jos meillä on 100 mm optiikka niin se on 100 mm optiikka niin täydellä kennolla kuin kropilla. Sen syvyysterävyys samalla aukolla on myös sama kummallakin rungolla ja ainoa mikä muuttuu on kuvakulma.

        Kun käytetään Nikon runkoa niin vaikka D800 täyskennoinen antaa 100 mm optiikalla 24 astetta ja 20 minuuttia kuvakulmaa ja kroppi vaikka D500 antaa vastaavasti 16 asteen kulman. Nämä arvot perustuvat Nikonin optiikkasimulaattorin antamiin tietoihin.

        Syvyysterävyys samalla aukolla on justiinsa sama kummassakin tapauksessa. Jos pikselit ovat saman kokoisia niin arvelempa jokaiselle samasta kohteesta tulevan samalla aukolla justiinsa saman valomäärän. Ainoa ero lienee siinä jotta kropissa osa valosta ohittaa kennon koska optiikan piirtoympyrä on kroppikennolle liian suuri mutta ei estä käyttöä.

        Missä kuvauksessa nykyään F1.8 on liian vähän? Voisitko perustellen selvittää. Koska jos tuo olisi totta niin kovasti vähän niitä kuvia saisin kuvattua. Minusta hieman tuntuu siltä nyt kun olen näihin juttuihisi tutustunut ettet edes kuvaa itse mutta vietät yösi testejä ja muuta vastaavaa lukien. Unen puute saa hourimaan ja siltä tämä osaltasi osin näyttääkin.

        Kerro nyt missä saan/saamme ihailla niitä kuviasi jotka saavat minut/meidät häpeämään räpsyjämme? Montako kertaa pitää pyytää jotta auliisti suot meille räpsijöille siunauksesi hyvien, ehkä täydellisten kuviesi muodossa?

        Olet tavallaan oikeassa tuon syvyysterävyyden kanssa, mutta kun otat huomioon kuva-alan, asia ei olekaan niin yksinkertainen. APS-C rungolla f/1.8 tulee vastaan esimerkiksi kuvattaessa muotokuvia viiskymppisellä. Nykyinen f/1.2 56 mm on parempi muotokuvaobjektiivi juuri mm. paremman syvyysterävyyden hallinnan takia.


      • Canonisti kirjoitti:

        Olet tavallaan oikeassa tuon syvyysterävyyden kanssa, mutta kun otat huomioon kuva-alan, asia ei olekaan niin yksinkertainen. APS-C rungolla f/1.8 tulee vastaan esimerkiksi kuvattaessa muotokuvia viiskymppisellä. Nykyinen f/1.2 56 mm on parempi muotokuvaobjektiivi juuri mm. paremman syvyysterävyyden hallinnan takia.

        Jos noilla aukoilla saat nenän teräväksi niin korvat ovat jo vihaamaasi suttua.

        Jos tarkennat silmään niin nenä, korvat ja toinen silmä jos "uhri" ei katsi suoraan eteen, on jo sumea.

        Onko mielestäsi muotokuvaus se ainoa kuvaus jota kannattaa harrastaa? Minulla se on joskus joku satunnainen, maailmassa kun on niin paljon muuta kuvattavaa ihan ulkonakin. Nyt vaikka sinivuokkoja!

        Missä ne kuvat ovat joista mekin räpsijät näkisimme millaisia pellejä olemme?


      • ND750
        Extyökkäri kirjoitti:

        Jos noilla aukoilla saat nenän teräväksi niin korvat ovat jo vihaamaasi suttua.

        Jos tarkennat silmään niin nenä, korvat ja toinen silmä jos "uhri" ei katsi suoraan eteen, on jo sumea.

        Onko mielestäsi muotokuvaus se ainoa kuvaus jota kannattaa harrastaa? Minulla se on joskus joku satunnainen, maailmassa kun on niin paljon muuta kuvattavaa ihan ulkonakin. Nyt vaikka sinivuokkoja!

        Missä ne kuvat ovat joista mekin räpsijät näkisimme millaisia pellejä olemme?

        Olen samaan mieltä. Syväterävyyttä kun ei hallita yksistään valovoimaisella objektiivilla, joten muotokuvauksessa f/1.2 on tarpeeton. Valokuvauskoulutuksia joita olen käynyt monia, on käyttety aukkoa f/4-5.6 juuri tuon terävyysalueen takia, mallin koko kasvot tulee näkyä terävänä, ei yksistään silmät, tuollainen f/1.2 on usein huonompi ja vaikemapi tarkentaa oikein. Oikea kameran ja mallin välimatka, tarpeeksi etäisyyttä taustaan niin hyvä tulee. Ei ole mikään sääntö, vaan makuasia miten haluaa valokuvassa syväterävyyttä, mallikuvauksessa taustalla voi näkyä jotain esim. ulkona kuvattaessa, kunhan tausta on vain rauhallinen, joten sopiva aukko voi olla f/4-5.6


      • ND750 kirjoitti:

        Olen samaan mieltä. Syväterävyyttä kun ei hallita yksistään valovoimaisella objektiivilla, joten muotokuvauksessa f/1.2 on tarpeeton. Valokuvauskoulutuksia joita olen käynyt monia, on käyttety aukkoa f/4-5.6 juuri tuon terävyysalueen takia, mallin koko kasvot tulee näkyä terävänä, ei yksistään silmät, tuollainen f/1.2 on usein huonompi ja vaikemapi tarkentaa oikein. Oikea kameran ja mallin välimatka, tarpeeksi etäisyyttä taustaan niin hyvä tulee. Ei ole mikään sääntö, vaan makuasia miten haluaa valokuvassa syväterävyyttä, mallikuvauksessa taustalla voi näkyä jotain esim. ulkona kuvattaessa, kunhan tausta on vain rauhallinen, joten sopiva aukko voi olla f/4-5.6

        Amen!


      • Canonisti
        Extyökkäri kirjoitti:

        Jos noilla aukoilla saat nenän teräväksi niin korvat ovat jo vihaamaasi suttua.

        Jos tarkennat silmään niin nenä, korvat ja toinen silmä jos "uhri" ei katsi suoraan eteen, on jo sumea.

        Onko mielestäsi muotokuvaus se ainoa kuvaus jota kannattaa harrastaa? Minulla se on joskus joku satunnainen, maailmassa kun on niin paljon muuta kuvattavaa ihan ulkonakin. Nyt vaikka sinivuokkoja!

        Missä ne kuvat ovat joista mekin räpsijät näkisimme millaisia pellejä olemme?

        Itse asiassa kuvasta on todellisuudessa aina vain yksi pinta terävä, jos ollaan tarkkoja, mutta tuota juuri kutsutaan syvyysterävyyden hallinnaksi. Ne osat kuvasta ovat teräviä, joiden haluat olevan.

        Yleensä muotokuvissa teräväksi halutaan lähin silmä. Kaikki muu on sitten kiinni halutusta vaikutelmasta. Joissakin tapauksissa se on pieni aukko ja sitä kautta suuri syvyysterävyys, toisinaan taas jotain muuta ottaen kohteen lisäksi huomioon myös taustan.


      • Canonisti
        ND750 kirjoitti:

        Olen samaan mieltä. Syväterävyyttä kun ei hallita yksistään valovoimaisella objektiivilla, joten muotokuvauksessa f/1.2 on tarpeeton. Valokuvauskoulutuksia joita olen käynyt monia, on käyttety aukkoa f/4-5.6 juuri tuon terävyysalueen takia, mallin koko kasvot tulee näkyä terävänä, ei yksistään silmät, tuollainen f/1.2 on usein huonompi ja vaikemapi tarkentaa oikein. Oikea kameran ja mallin välimatka, tarpeeksi etäisyyttä taustaan niin hyvä tulee. Ei ole mikään sääntö, vaan makuasia miten haluaa valokuvassa syväterävyyttä, mallikuvauksessa taustalla voi näkyä jotain esim. ulkona kuvattaessa, kunhan tausta on vain rauhallinen, joten sopiva aukko voi olla f/4-5.6

        F/1.2 ei suinkaan ole tarpeeton, mutta ei sitä käytetä koko aikaa. Kouluttajien opettama f/4.0 on varmaan aika yleisesti käytetty studiossa ja muutenkin ihan hyvä perusasetuksillakin, mutta luonnossa, jossa joudut irrottamaan kohteen välillä häiritsevästäkin taustasta, se on hyvä olla käytettävissä.


      • Canonisti kirjoitti:

        Itse asiassa kuvasta on todellisuudessa aina vain yksi pinta terävä, jos ollaan tarkkoja, mutta tuota juuri kutsutaan syvyysterävyyden hallinnaksi. Ne osat kuvasta ovat teräviä, joiden haluat olevan.

        Yleensä muotokuvissa teräväksi halutaan lähin silmä. Kaikki muu on sitten kiinni halutusta vaikutelmasta. Joissakin tapauksissa se on pieni aukko ja sitä kautta suuri syvyysterävyys, toisinaan taas jotain muuta ottaen kohteen lisäksi huomioon myös taustan.

        Missä niitä kuvia näkee?


      • ND750
        Canonisti kirjoitti:

        F/1.2 ei suinkaan ole tarpeeton, mutta ei sitä käytetä koko aikaa. Kouluttajien opettama f/4.0 on varmaan aika yleisesti käytetty studiossa ja muutenkin ihan hyvä perusasetuksillakin, mutta luonnossa, jossa joudut irrottamaan kohteen välillä häiritsevästäkin taustasta, se on hyvä olla käytettävissä.

        Veikkaan, että f/1.2 objektiivia ei ole monellakaan harrastajalla. Valovoimaisin objektiivi on itselläni f/1.8, joita on Nikoniin kaksi ja kaksi f/2.8 ja loput heikommalla valovoimalla. f/1.4 optiikkaa olen miettinyt, mutta vielä en ole kokenut niin tarpeelliseksi, että olisin päätynyt ostamaan.


      • Canonisti
        ND750 kirjoitti:

        Veikkaan, että f/1.2 objektiivia ei ole monellakaan harrastajalla. Valovoimaisin objektiivi on itselläni f/1.8, joita on Nikoniin kaksi ja kaksi f/2.8 ja loput heikommalla valovoimalla. f/1.4 optiikkaa olen miettinyt, mutta vielä en ole kokenut niin tarpeelliseksi, että olisin päätynyt ostamaan.

        Filmiaikana Canonin lasisettini oli välillä f/1.4 - f/2.8. Paras oli 50 mm ja huonoin kaks’kymppinen. Telet siitä välistä.

        Nyt parista syystä valmistajista Olympus, Panasonic (Leica) ja Fuji ovat tuoneet valovoimaiset versiot perusobjeltiiveista. Toinen syistä on pienten kennojen suorituskyvyn kompensointi hämärässä verrattuna kinokennoisiin. Toinen taas antaa samat mahdollisuudet syvyysterävyyden hallintaan kuin kinokennoisilla perusobjektiiveilla.

        Hinta on suhteellista. On paljon halvempaa tehdä suorituskykyinen APS-C kuin kinokokoinen objektiivi. Esimerkiksi Fujin f/1.2 56 mm on Rajalassa hinnaltaan 1100€ ja sitä saa tarjouksista, kun jaksaa kytätä, reilusti alle 1000€. Kun vastaavasti Canonin f/1.4 85 mm on hinnaltaan 1700€ ja sitä saa alle 1500€. Molempia objektiiveja on harrastelijoilla.


      • Canonisti kirjoitti:

        Filmiaikana Canonin lasisettini oli välillä f/1.4 - f/2.8. Paras oli 50 mm ja huonoin kaks’kymppinen. Telet siitä välistä.

        Nyt parista syystä valmistajista Olympus, Panasonic (Leica) ja Fuji ovat tuoneet valovoimaiset versiot perusobjeltiiveista. Toinen syistä on pienten kennojen suorituskyvyn kompensointi hämärässä verrattuna kinokennoisiin. Toinen taas antaa samat mahdollisuudet syvyysterävyyden hallintaan kuin kinokennoisilla perusobjektiiveilla.

        Hinta on suhteellista. On paljon halvempaa tehdä suorituskykyinen APS-C kuin kinokokoinen objektiivi. Esimerkiksi Fujin f/1.2 56 mm on Rajalassa hinnaltaan 1100€ ja sitä saa tarjouksista, kun jaksaa kytätä, reilusti alle 1000€. Kun vastaavasti Canonin f/1.4 85 mm on hinnaltaan 1700€ ja sitä saa alle 1500€. Molempia objektiiveja on harrastelijoilla.

        On harrastajilla mutta kuinka monella 1000:sta?

        Itse kuulun kolmeen eri kuvausporukkaan joissa tosin on muutama muukin useampaan kuuluva. Kun katselee mitä porukan rungoissa on linssinä niin noita sinun "on niitä harrastajillakin" laseja ei näy, vaan kyllä ne pääsääntöisesti ovat zoomeja Nikonien tai Canonien nokilla. Niitä zoomeja sitten on montaa sorttia niin pituudeltaan kuin max aukoltaankin.

        Noihin ryhmiin kuuluu yksi joka kuvaa vain kännyllään ja pari tyttöä jotka ovat superzoomeihinsa ihastuneita lähinnä kaiketi niiden vähäisen massan vuoksi.


      • ND750
        Extyökkäri kirjoitti:

        On harrastajilla mutta kuinka monella 1000:sta?

        Itse kuulun kolmeen eri kuvausporukkaan joissa tosin on muutama muukin useampaan kuuluva. Kun katselee mitä porukan rungoissa on linssinä niin noita sinun "on niitä harrastajillakin" laseja ei näy, vaan kyllä ne pääsääntöisesti ovat zoomeja Nikonien tai Canonien nokilla. Niitä zoomeja sitten on montaa sorttia niin pituudeltaan kuin max aukoltaankin.

        Noihin ryhmiin kuuluu yksi joka kuvaa vain kännyllään ja pari tyttöä jotka ovat superzoomeihinsa ihastuneita lähinnä kaiketi niiden vähäisen massan vuoksi.

        Jep, kuulosta hyvin tutulta täälläkin päin, en minäkään ole harrastelijoilla nähnyt yhtään f/1.2 ja f/1.4 ehkä yhden tai pari ja pyöreesti 10 vuotta on vakavammin tullu oltua kuvioissa mukana, kerhoissa, kursseilla jne. Sen tiedän, että filmiaikaan oli noita valovoimaisia ja olen kuullut sanottavan, että heikompi kuin f/2.0 oli jo huono valovoima. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt. Nykyisellä kinokennolla ei oikein kaipaa enempää kuin f/1.8, jos kovin usein sitäkään.


      • Canonisti
        ND750 kirjoitti:

        Jep, kuulosta hyvin tutulta täälläkin päin, en minäkään ole harrastelijoilla nähnyt yhtään f/1.2 ja f/1.4 ehkä yhden tai pari ja pyöreesti 10 vuotta on vakavammin tullu oltua kuvioissa mukana, kerhoissa, kursseilla jne. Sen tiedän, että filmiaikaan oli noita valovoimaisia ja olen kuullut sanottavan, että heikompi kuin f/2.0 oli jo huono valovoima. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt. Nykyisellä kinokennolla ei oikein kaipaa enempää kuin f/1.8, jos kovin usein sitäkään.

        Useampi huono objektiivi mielummin kuin yksi hyvä? Mielenkiintoinen näkökulma tuokin. Minusta yksi hyvä on parempi kuin kaksi tai kolme huonoa.

        Itse olen ostanut pääosan objektiiveista käytettynä. Nuorempana kaikki olivat käytettyjä., nyt on enemmistö uutena. Kaikenlaista on tullut kokeiltua, niin hyvää kuin huonoakin. Vähiä rahojaan ei enää viitsi tuhlata huonoihin objektiiveihin.

        Oleellista järjestelmässä on mielestäni olla joku perus prime, käytännössä kinovastaavuudeltaan 35-55. Tuo toimii aika monessa paikassa. Käytin aikaisemmin paljon viisikymppisiä, mutta viimeaikoina olen supistanut perustein kolmesta kahteen objektiiviin, joten kolmevitonen on useimmiten käytössä.

        Jos kahdella objektiivilla ei pärjää, on kuvakerronnassa jokin sellainen ulottuvuus, jota minä en ole keksinyt. Toki on genreitä, joissa tarvitaan laajempaa kuvakulmaa ja toisaalta esimerkiksi eläinkuvauksessa tarvitaan pidempiä polttovälejä, mutta yleiskuvauksessa kahdella, hyvin valitulla, omaa kuvakerrontaa tukevalla polttovälillä pärjää. Minulle ne ovat tällä hetkellä klassinen 35 85 mm, jollekin taas 24 50 mm tai kolmannelle 35 100 mm macro. Kun kuvauskohde vaatii, löytyy kaapista toki muutakin mukaanotettavaksi.


      • ND750
        Canonisti kirjoitti:

        Useampi huono objektiivi mielummin kuin yksi hyvä? Mielenkiintoinen näkökulma tuokin. Minusta yksi hyvä on parempi kuin kaksi tai kolme huonoa.

        Itse olen ostanut pääosan objektiiveista käytettynä. Nuorempana kaikki olivat käytettyjä., nyt on enemmistö uutena. Kaikenlaista on tullut kokeiltua, niin hyvää kuin huonoakin. Vähiä rahojaan ei enää viitsi tuhlata huonoihin objektiiveihin.

        Oleellista järjestelmässä on mielestäni olla joku perus prime, käytännössä kinovastaavuudeltaan 35-55. Tuo toimii aika monessa paikassa. Käytin aikaisemmin paljon viisikymppisiä, mutta viimeaikoina olen supistanut perustein kolmesta kahteen objektiiviin, joten kolmevitonen on useimmiten käytössä.

        Jos kahdella objektiivilla ei pärjää, on kuvakerronnassa jokin sellainen ulottuvuus, jota minä en ole keksinyt. Toki on genreitä, joissa tarvitaan laajempaa kuvakulmaa ja toisaalta esimerkiksi eläinkuvauksessa tarvitaan pidempiä polttovälejä, mutta yleiskuvauksessa kahdella, hyvin valitulla, omaa kuvakerrontaa tukevalla polttovälillä pärjää. Minulle ne ovat tällä hetkellä klassinen 35 85 mm, jollekin taas 24 50 mm tai kolmannelle 35 100 mm macro. Kun kuvauskohde vaatii, löytyy kaapista toki muutakin mukaanotettavaksi.

        Mistä huonosta puhut? Ei minulla mitään huonoja objektiiveja ole, Nikonilla kun ei huonoja olekaan. Minulla taas eniten tulee kuvailtua Nikon 70-200mm f/2.8 ja näin keväisin kun luonto herää Nikon 105mm f/2.8 makro.


      • ND750 kirjoitti:

        Mistä huonosta puhut? Ei minulla mitään huonoja objektiiveja ole, Nikonilla kun ei huonoja olekaan. Minulla taas eniten tulee kuvailtua Nikon 70-200mm f/2.8 ja näin keväisin kun luonto herää Nikon 105mm f/2.8 makro.

        Tuo Conisti omaa täysin oman maailmansa ainakin objektiivien suhteen. Hän on oikeassa omalta kohdaltaan mutta ei sinun eikä minun, vaikka hän sitä pyrkiikin toitottamaan.

        Taitaa lähetyssaarnaajille olla aina joku rako olemassa ja Conisti on löytänyt sen täältä!


      • 210
        Extyökkäri kirjoitti:

        Hieman eppäilen tietojesi oikeellisuutta Canonisti.

        Jos meillä on 100 mm optiikka niin se on 100 mm optiikka niin täydellä kennolla kuin kropilla. Sen syvyysterävyys samalla aukolla on myös sama kummallakin rungolla ja ainoa mikä muuttuu on kuvakulma.

        Kun käytetään Nikon runkoa niin vaikka D800 täyskennoinen antaa 100 mm optiikalla 24 astetta ja 20 minuuttia kuvakulmaa ja kroppi vaikka D500 antaa vastaavasti 16 asteen kulman. Nämä arvot perustuvat Nikonin optiikkasimulaattorin antamiin tietoihin.

        Syvyysterävyys samalla aukolla on justiinsa sama kummassakin tapauksessa. Jos pikselit ovat saman kokoisia niin arvelempa jokaiselle samasta kohteesta tulevan samalla aukolla justiinsa saman valomäärän. Ainoa ero lienee siinä jotta kropissa osa valosta ohittaa kennon koska optiikan piirtoympyrä on kroppikennolle liian suuri mutta ei estä käyttöä.

        Missä kuvauksessa nykyään F1.8 on liian vähän? Voisitko perustellen selvittää. Koska jos tuo olisi totta niin kovasti vähän niitä kuvia saisin kuvattua. Minusta hieman tuntuu siltä nyt kun olen näihin juttuihisi tutustunut ettet edes kuvaa itse mutta vietät yösi testejä ja muuta vastaavaa lukien. Unen puute saa hourimaan ja siltä tämä osaltasi osin näyttääkin.

        Kerro nyt missä saan/saamme ihailla niitä kuviasi jotka saavat minut/meidät häpeämään räpsyjämme? Montako kertaa pitää pyytää jotta auliisti suot meille räpsijöille siunauksesi hyvien, ehkä täydellisten kuviesi muodossa?

        Nimim. Extyökkäri kirjoitti että; "Jos meillä on 100 mm optiikka niin se on 100 mm optiikka niin täydellä kennolla kuin kropilla. Sen syvyysterävyys samalla aukolla on myös sama kummallakin rungolla ja ainoa joka muuttuu on kuvakulma".
        Mikko Saari kirjoittaa että kuvakulma ei muutu ; ".....objektiivi piirtää ympyränmuotoisen kuvan joka on mitoitettu niin että täysikennoisen (eli kinokennoisen) kameran kuvakenno mahtuu ympyrän sisään. Nyt kun saman objektiivin kuva osuu kroppikennoon (eli pienempään kennoon), pienemmälle kennolle mahtuu pienempi osa objektiivin piirtämästä kuvasta.
        Koska kuvaaja näkee kuitenkin kennon täyttävän kuvan tietokoneella saman kokoisena kuin täysikokoisen kennon kuvan, se näyttää suuremmalta. Kuvakulma ei kuitenkaan muutu, vaan saman kuvan saisi rajaamalla täysikokoisen kennon kuvasta kroppikennon kuva-alan kokoisen alueen".
        Miten on?


      • Mikkomikonmikonmikko
        210 kirjoitti:

        Nimim. Extyökkäri kirjoitti että; "Jos meillä on 100 mm optiikka niin se on 100 mm optiikka niin täydellä kennolla kuin kropilla. Sen syvyysterävyys samalla aukolla on myös sama kummallakin rungolla ja ainoa joka muuttuu on kuvakulma".
        Mikko Saari kirjoittaa että kuvakulma ei muutu ; ".....objektiivi piirtää ympyränmuotoisen kuvan joka on mitoitettu niin että täysikennoisen (eli kinokennoisen) kameran kuvakenno mahtuu ympyrän sisään. Nyt kun saman objektiivin kuva osuu kroppikennoon (eli pienempään kennoon), pienemmälle kennolle mahtuu pienempi osa objektiivin piirtämästä kuvasta.
        Koska kuvaaja näkee kuitenkin kennon täyttävän kuvan tietokoneella saman kokoisena kuin täysikokoisen kennon kuvan, se näyttää suuremmalta. Kuvakulma ei kuitenkaan muutu, vaan saman kuvan saisi rajaamalla täysikokoisen kennon kuvasta kroppikennon kuva-alan kokoisen alueen".
        Miten on?

        Nikonin sivulla on tuollainen, jossa voi valita onko runko FX vai DX ja runkoihin optiikkaa erilaista. http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
        Siinäpä vertaile kuvakulmia eri linsseillä FX ja DX runkojen kanssa.


      • 210 kirjoitti:

        Nimim. Extyökkäri kirjoitti että; "Jos meillä on 100 mm optiikka niin se on 100 mm optiikka niin täydellä kennolla kuin kropilla. Sen syvyysterävyys samalla aukolla on myös sama kummallakin rungolla ja ainoa joka muuttuu on kuvakulma".
        Mikko Saari kirjoittaa että kuvakulma ei muutu ; ".....objektiivi piirtää ympyränmuotoisen kuvan joka on mitoitettu niin että täysikennoisen (eli kinokennoisen) kameran kuvakenno mahtuu ympyrän sisään. Nyt kun saman objektiivin kuva osuu kroppikennoon (eli pienempään kennoon), pienemmälle kennolle mahtuu pienempi osa objektiivin piirtämästä kuvasta.
        Koska kuvaaja näkee kuitenkin kennon täyttävän kuvan tietokoneella saman kokoisena kuin täysikokoisen kennon kuvan, se näyttää suuremmalta. Kuvakulma ei kuitenkaan muutu, vaan saman kuvan saisi rajaamalla täysikokoisen kennon kuvasta kroppikennon kuva-alan kokoisen alueen".
        Miten on?

        Kuvan kuvakulma muuttuu koska kenno ei näe kropissa koko täyskennoisen lasin antamaa kuvaa.

        Nikonin sivuilla on objektiivisimulaattori jolla voit tarkastaa eri Nikkor optiikkojen kuvakulmat eri rungoille. Esim 100 millinen optiikka antaa FF (Full Frame) eli täyskennolla kuvakulmaksi 24 astetta 20 minuuttia kun taas kropilla kulma on tasan 16 astetta. Kuvan kuvakulma siis muuttuu vaikka obkektiivin kulma pysyisi samana. Käytännössähän kuitenkin puhutaan kuvan kuvakulmasta, ei ohiammutusta kuvasta.

        Jos otat tuolla 100 mm lasilla kuvan samasta kohteesta samalta etäisyydeltä niin täydellä kuin kropatullakin kennolla niin eivät ne ole näytöllä samanlaisia vaan se kropin kuva on kropattu siitä täyskennon kuvasta.

        Jos et usko niin kokeile! Jos sinulla on kroppi runko niin käytettyjä täyskennoisia saa muutamalla satkulla mutta sen optiikan pitää soveltua molemmille. Kroppioptiikka kun rajaa täyskennoisessakin kuvan kroppikokoon välttääkseen mustat reunat.


      • Canonisti
        ND750 kirjoitti:

        Mistä huonosta puhut? Ei minulla mitään huonoja objektiiveja ole, Nikonilla kun ei huonoja olekaan. Minulla taas eniten tulee kuvailtua Nikon 70-200mm f/2.8 ja näin keväisin kun luonto herää Nikon 105mm f/2.8 makro.

        Kaikilla merkeillä on huonoja objektiiveja seassa. Niin myös Nikonilla. Joillakin on jopa enemmistö sutta ja sekundaa, kuten Sonylla. Nikonilla on paljon hyvää lasia, mutta kyllä sillä on myös huonoa.


      • Canonisti kirjoitti:

        Kaikilla merkeillä on huonoja objektiiveja seassa. Niin myös Nikonilla. Joillakin on jopa enemmistö sutta ja sekundaa, kuten Sonylla. Nikonilla on paljon hyvää lasia, mutta kyllä sillä on myös huonoa.

        Määrittele huono! Onko se sinusta jonkun testaajan määre vai oma määreesi vai miten ajattelet määrittää jonkun Nikkorin huonoksi kokeilematta sen todellisia kykyjä?

        Taitaa Sonykin myydä omia lasejaan jonkin moisia määriä enkä ole kuullut juttuja oikeusjutuista siinä suhteessa. Ovatko ne sitten todella huonoja vai et vaan pidä Sonystä ja haluat sitä Canonistina haukkua?

        Olet hieman yks'totinen, kannattaisi ehkä katsoa eri asioita hieman muidenkin kannalta. Se mitä ostat itsellesi voi jostain muusta henkilöstä kuin sinusta olla todella pölhö ratkaisu kuten Canoniin luottaminen!


      • Canonisti
        Extyökkäri kirjoitti:

        Määrittele huono! Onko se sinusta jonkun testaajan määre vai oma määreesi vai miten ajattelet määrittää jonkun Nikkorin huonoksi kokeilematta sen todellisia kykyjä?

        Taitaa Sonykin myydä omia lasejaan jonkin moisia määriä enkä ole kuullut juttuja oikeusjutuista siinä suhteessa. Ovatko ne sitten todella huonoja vai et vaan pidä Sonystä ja haluat sitä Canonistina haukkua?

        Olet hieman yks'totinen, kannattaisi ehkä katsoa eri asioita hieman muidenkin kannalta. Se mitä ostat itsellesi voi jostain muusta henkilöstä kuin sinusta olla todella pölhö ratkaisu kuten Canoniin luottaminen!

        Sonyn lasitavara on testien mukaan pääosin ihan roskaa. On sääli, miten Sony on kyennyt tyrimään ostamansa Minoltan hienon perinnön. Käytännössä Sonyyn pitää ostaa kalliit Zeissit.

        Mikä objektiivi on huono, on ihan hyvä kysymys. Heikko piirto on yleensä se, mistä puhutaan, mutta ei pidä unohtaa muitakaan optisia virheitä. Niitä riittää.

        Mekaniikka on sitten kolmas, johon on mahdollista kompastua. Kyse ei ole vain heikosta rakenteesta, vaan pitää ottaa huomioon myös tarkennuksen toiminta ja objektiivin tiiviys.

        Videokuvauksessa astuu neljäntenä mukaan vielä objektiivin tarkennusmoottorien äänekkyys, joka on tehokas tapa tuhota hyvä video. .


      • Canonisti kirjoitti:

        Sonyn lasitavara on testien mukaan pääosin ihan roskaa. On sääli, miten Sony on kyennyt tyrimään ostamansa Minoltan hienon perinnön. Käytännössä Sonyyn pitää ostaa kalliit Zeissit.

        Mikä objektiivi on huono, on ihan hyvä kysymys. Heikko piirto on yleensä se, mistä puhutaan, mutta ei pidä unohtaa muitakaan optisia virheitä. Niitä riittää.

        Mekaniikka on sitten kolmas, johon on mahdollista kompastua. Kyse ei ole vain heikosta rakenteesta, vaan pitää ottaa huomioon myös tarkennuksen toiminta ja objektiivin tiiviys.

        Videokuvauksessa astuu neljäntenä mukaan vielä objektiivin tarkennusmoottorien äänekkyys, joka on tehokas tapa tuhota hyvä video. .

        Sinua lukuun ottamatta muut eivät ole asiasta marisseet.

        En nyt ihan tiedä oletko se ainoa asiantuntija tiedon tällä alueella vaikka sellaisena näytät mieluusti esiintyvän.


    • Suurin_yleensä_huonoin

      Samaa mieltä edellisten kanssa, en kyllä canonistin. Noista isoista aukoista vielä senverran että ne ovat yleensä niitä objektiivin huonoimpia aukkoja jos terävyyttä tarkastellaan. Esimerkiksi muistan jonkun laajakulmaisen Canonin 1,2 aukkoa on moitittiin jossain jopa huonolaatuiseksi. Kuvan terävyys oli huono kuvan keskelläkin. Himmentämällä tuonne f. 2,8-4 alkaa terävyys olla kelvollista yleensä myös keskellä kuvaa. Poikkeuksena sääntöön Sigman Art sarja on tosin yleensä terävää suurimmallakin aukolla.
      Jos joku nyt ehdotonta terävyyttä edes hakee, kuten canonisti.

      • Canonisti

        En hae ehdotonta, mutta siedettävää terävyyttä. Samoin harvoin omalla kukkarolla saa täysin virheettömiä, mutta kylläkin siedettäviä objektiiveja. Sitä vain en ymmärrä, miksi ostaa objektiiveja, jotka ovat huonoja? Sama ymmärtämättömyyteni tulee vastaan, kun hehkutetaan suttuzoomeja, jotka toimivat yhdellä polttovälillä. Miksei sitten osteta parempilaatuista, usein pienempi kokoista ja valovoimaisempaa primea? En vain ymmärrä, miksi kantaisin mukana lasia joka ei toimi???


    • Iso aukko ja pieni terävyysalue tuntuu olevan muotia lehdissä ja mainoksissa. Saa helposti tekstiä kuvaan kun tausta epäterävä.

      Terävyys on hieman hankala asia ja harvoin terävyyden puute johtuu objektiivista pelkästään. Normaalissa päivänvalossa ei kuvasta kyllä erota onko se kuvattu kalliilla kalustolla vai kohtuuhintaisella harrastajakameralla. Otin kerran kuvia Nikonin DX 35 mm F1.8 ja kittizoomilla vastaavalla polttovälillä. En näytöllä nähnyt eroa kuvissa vaikka toinen lasi oli kiinni Nikonin D5000 rungossa ja toinen paremmassa. Yökuvat sitten toinen juttu.

      Itselle jäi mieleen dokumentti Latvialaisesta Inta Rukasta joka kuvasi melko yksinkertaisella kalustolla. Vastaavia esimerkkejä on paljon.

      • harrastajakuvaaja

        Tähän voisi mainita että Vuoden Luntokuva 2005 (siis voittajakuva) on otettu Canonin pokkarilla. Tuomaristo, jossa oli mm. "joku" Hannu Hautala, teki päätöksen yksi yksimielisesti.
        PS. Toivottavasti nimim. Canonisti ei näe Vuoden Luontokuvaa 2007, terävyydestä tietoakaan.


      • Canonisti
        harrastajakuvaaja kirjoitti:

        Tähän voisi mainita että Vuoden Luntokuva 2005 (siis voittajakuva) on otettu Canonin pokkarilla. Tuomaristo, jossa oli mm. "joku" Hannu Hautala, teki päätöksen yksi yksimielisesti.
        PS. Toivottavasti nimim. Canonisti ei näe Vuoden Luontokuvaa 2007, terävyydestä tietoakaan.

        Olen ne kaikki nähnyt, genre kiinnostaa yhä sen verran. Ihan kaikista en ole ollut samaa mieltä tuomariston kanssa, mutta kauneus on toki katsojan silmässä ja tässä tapauksessa tuomariston silmässä. Oli pakko katsoa, mitä nuo -07 ja -05 otokset olivat.

        Tuon 2007 muistin hämärästi. Se oli sen verran hyvä, että oli jäänyt mieleen. Oliko se vuoden luontokuvatittelinsä ansainnut, voidaan keskustella, mutta kun sen muistaa näin monen vuoden takaa, niin ehkä sittenkin.

        Tuosta 2005 kuvasta ei ole muistikuvaa jäänyt. Se on ollut sen verran mitäänsanomaton. En pitänyt nytkään ja yksi syy on teknisesti liian huono suoritus ilman sitä jotain.

        Hautala on "se" suomalainen kuvaaja, jota junnuna seurattiin, kuvia katseltiin ja yritettiin oppia. Ansel Adams on sitten toinen, jonka kuvia voi katsella pitkään ja yrittää oppia jotain. Kolmantena pitäisi varmaan mainita Bresson (jonka näyttelystä Ateneumissa pidin), mutta sanon kuitenkin 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun maisemamaalarit. Valokuvaaja voi minusta oppia maalaustaiteesta.


    • Tsuumikosh

      >> kittizoomi myyntiin ja tilalle 35/1.8 lie paras poseerauskuviin low entry?
      Nikon 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S
      onko yo:lle kilpailijoita third party puolella? sais hiukan ulottuvampi olla mutta alapää 18 kuitenkin
      näillä kahdella pitäs pärjätä <<

      Vastausta kysymykseen. Ulottuvampi, mutta alapää 18 tienoilla? Tamronilla on ollut nimenomaan tuollaisia supertsuum-objektiiveja, esim. 16-300 milliä. Tarkoitettu ehkä matkusteluun, yms. Onnistuisiko ladata Tamronin objektiiviluetteloa tuosta:
      http://www.tamron-usa.com/_data/lens_catalogues/all-lenses.pdf

      Jotenkin tuntuu, että Canonistin monen keskustelun vakiovastaus/patenttiratkaisu, osta 35 85, ei oikein nyt osu asian ytimeen. Jos kysyjällä on tavoitteena, että kahdella objektiivilla pärjätään kaikissa kuvausaiheissa, ja on noin moninkertaiset polttovälivaatimukset, niin ei sitten paljon valinnan varaa löydy? Olisiko Tamronin 60/2 makro-objektiivi sopiva muotokuvausobjektiiviksi DX-järjestelmään?

      • VanhaJaKokenutKaveri

        Nikon ja Tamron ainakin molemmat valmistavat 18 - 200 mm F3.5 - 5,6 tai sinnepäin laseja. Itse olen tuolla Nikonin vehkeellä kuvannut ja vainna se varmaan Canonistin suttu onkin niin kuvia olen saanut. Varmaan Sigmallakin on sama standardiksi ehä jo muodostunut kroppilasi, en tarkastenut.

        Ainakaan Nikkorin 18 - 300 mm jota myös aikoinaan käytin ei täysin tyydyttänyt minua 18 - 200 mm jälkeen vaan luovuin siitä ja palasin tuohon max 200 mm. Nyt sekin on hyllyllä ja kroppiin käytän pääosin 16 - 80 mm F2.8 - 4 lasia Joka on hieman valovoimaisempi kuin nuo 18 alkuiset mutta maksaa myös muistaakseni hieman enemmän. Pidän zoomeista mutta käytäntö on opettanut jotta liika on liikaa!

        Nuorna miesnä kun kuvailin niin annettiin ymmärtää 130 millisen olevan muotokuvaukseen juuri passeli. Korpillahan se olisi luokkaa 85 mm jollaisia taiotaa jopa olla kaupan. Kun katsoo joidenkin kuvia naamakirjassa johon itsestä on itse kännyllä otettu kuva niin monesta tulee mieleen isopäinen nukka koska pää näyttää laajakulmalla läheltä kuvattaessa suhteettonan suurelta ja jos kuvassa on vain naama niin nenä näyttää helposti sen kokoiselta, että kun kerran kuorsaa niin on jo aamu.


      • Canonisti

        Tuolla 35 85 (kinovastaavuus) nimen omaa pärjää lähes kaikissa tilanteissa matkakuvauksessa. Pääosaan kuvista kolmevitonen on mainio. Kaupunkikohteissa voi tulla vastaan tarve laajakulmaisempaan.

        Luontokohteissa (eläimet) taas vaativat pidempää, mutta silloin käytännössä mennään jo 70-200 (f/2.8 tai edes f/4.0) objektiiviin tai oikeasti eläimiä kuvattaessa valovoimaisin kolme- tai nelisatasiin. Aloittaja halusi kuitenkin pitää setin keveänä. Hän ei kuitenkaan painottanut, että haluaa huonoja objektiiveja, jotka imuroivat matkalla kaiken pölyn ja kosteuden sisään.


      • Canonisti kirjoitti:

        Tuolla 35 85 (kinovastaavuus) nimen omaa pärjää lähes kaikissa tilanteissa matkakuvauksessa. Pääosaan kuvista kolmevitonen on mainio. Kaupunkikohteissa voi tulla vastaan tarve laajakulmaisempaan.

        Luontokohteissa (eläimet) taas vaativat pidempää, mutta silloin käytännössä mennään jo 70-200 (f/2.8 tai edes f/4.0) objektiiviin tai oikeasti eläimiä kuvattaessa valovoimaisin kolme- tai nelisatasiin. Aloittaja halusi kuitenkin pitää setin keveänä. Hän ei kuitenkaan painottanut, että haluaa huonoja objektiiveja, jotka imuroivat matkalla kaiken pölyn ja kosteuden sisään.

        Kaupunkikohteissa kuten monessa muussakin kroppiin istuu mukavasti Nikkorin 16 - 80 millinen ja jos kantaa täyskennoista niin aika hyvä valinta on Sigman 24 - 105 mm. Noilla pärjää kaupunki ja maisemakuvissa mainiosti ha eivät ne ihan kelvottomia ole henkilökuvauksessakaan.

        Näköjään huono objektiivi käsitekin on kovasti riippuvainen lausunnon antajan laiteuskonnon tilasta. Minulla on nyt noin 10 erilaista objektiivia ja on ollut vielä useita enemmän mutta olen niitä lahjoitellun alenevan polven käyttöön kuten käyttämiäni runkojakin.

        Koskaan en kuitenkaan ole tuohon sinun pölyongelmaasi törmännyt, myöskään vesi ei ole ollut ongelma. En tosin ole innostunut kuvailemaan sukelluksissa enkä edes kaatosateessa. Eivät ne myöskään, siis nuo objektiivit ole pussissaan kaikkea aikaa vaan kiertelen ympäriinsä kuvaamassa, tosin muutamana viime vuotena vain pohjolaa kiertäen.


      • Canonisti
        Extyökkäri kirjoitti:

        Kaupunkikohteissa kuten monessa muussakin kroppiin istuu mukavasti Nikkorin 16 - 80 millinen ja jos kantaa täyskennoista niin aika hyvä valinta on Sigman 24 - 105 mm. Noilla pärjää kaupunki ja maisemakuvissa mainiosti ha eivät ne ihan kelvottomia ole henkilökuvauksessakaan.

        Näköjään huono objektiivi käsitekin on kovasti riippuvainen lausunnon antajan laiteuskonnon tilasta. Minulla on nyt noin 10 erilaista objektiivia ja on ollut vielä useita enemmän mutta olen niitä lahjoitellun alenevan polven käyttöön kuten käyttämiäni runkojakin.

        Koskaan en kuitenkaan ole tuohon sinun pölyongelmaasi törmännyt, myöskään vesi ei ole ollut ongelma. En tosin ole innostunut kuvailemaan sukelluksissa enkä edes kaatosateessa. Eivät ne myöskään, siis nuo objektiivit ole pussissaan kaikkea aikaa vaan kiertelen ympäriinsä kuvaamassa, tosin muutamana viime vuotena vain pohjolaa kiertäen.

        Molempiin olen törmännyt omakohtaisesti halpisobjektiivien kanssa. Mikään tiivistys ei tee kamerasta täydellistä, mutta kohtuullinenkin sääsuoja auttaa oleellisesti.


      • Canonisti kirjoitti:

        Molempiin olen törmännyt omakohtaisesti halpisobjektiivien kanssa. Mikään tiivistys ei tee kamerasta täydellistä, mutta kohtuullinenkin sääsuoja auttaa oleellisesti.

        Mikä se on canuunisti "halpisobjektiivi"? Se voi olla minulla ja monella muulla ihan eri asia kuin sinulla ehkä miljonäärillä jolla hinta ei ratkaise vaan tiiviys jotta voi esittää kuvaajaa kaatosateessakin. Mihinkähän runkoosi nuo mainitut opiskat ovat törmänneet niin vahvasti jotta voit niistä antaa arvostelun "halpis"? Minulla ne antavat omasta mielestäni vallan kalliin näköistä jälkeä!

        Tuossa mainitsemassani Nikkorissa on ainakin jonkin asteen tiivistys olemassa koska sen kiinnityksessä on se kumirengas joka siitä kertoo. Sigman mainitsemassani se puuttuu. Kuitenkin olen kuvannut, joskin kaatosateessa ei kiinnosta nuo kuvaukset ainakaan ulkona, monessa säässä vuosikausia jos ei kymmeniä ilman mitään ongelmaa roiskeveden suhteen eli niin kauniilla ja kuivalla kuin pikkusateellakin.

        En viitsi tarkastaa mutta jotenkin mieleen muistuu jotta oli puhe kuvan laadusta, miten ajattelit tiivisteiden sitä parantavan? Vai etkö sille linjalle enää pystynyt mitään kehittelemään ja piti vaihtaa uusi aihe jossa voit taas loistaa loistavine välinevalikoiminesi?

        Missähän niitä todella onnistuneitä kuvia olisi nähtävillä vai onko muualla kuin mielikuvissasi?


    • "Tuolla 35 85 (kinovastaavuus) nimen omaa pärjää lähes kaikissa tilanteissa matkakuvauksessa. Pääosaan kuvista kolmevitonen on mainio. Kaupunkikohteissa voi tulla vastaan tarve laajakulmaisempaan."

      Ääni tuolle. Olin yhdellä photowalkilla ja joillakin oli isot kamerareput. Yhdellä roikkui kevyt kamera kaulassa ja mukana vain kaksi lasia. Toki jos ollaan kävelyllä vaikka vanhassa Raumassa on joillakin tarve tallentaa joku lokki tai pulu ja sitä varten kannetaan telettä mukana. Minusta se 35 mm on paras ja jos joitain henkilökuvia niin se 85 mm auttaa. Toki se kokenut kuvaaja otti ne parhaat kuvat kevyellä kalustollaan. Ei peilillä varustettu kamera enää ole välttämättömyys yleiskuvauksessa. Itse olen tykännyt kävelyttää Fujia (X100S) raskaan laukun sijasta. En keksi siitä yhtään suurempaa vikaa. Panoraamaohjelma tosin käsivaralta hankala.

      • Tsuumikosh

        Keskustelun alun kysymyksen vierestä omia mielipiteitä ja pähkäilyä:

        35 85 setti voi olla hyvä monenlaiseen kuvaamiseen. Siitä ei mitään epäilystä. itselläni kuitenkin on yleensä kuvausvehkeenä ollut mukana jokin kompakti taskukamera, josta löytyy ainakin noin 35-100 mm kinovastaavuudet. Olen jälkeenpäin joskus ihmetellyt, miten järkyttävän komeaa maisemakuvaa voi tulla, ei vain 28-70 millin, vaan myös 100 millin kinovastaavuudella, kun on sopiva valaistus ja saa valotuksen kohdalleen. Esim. eilen oli kummallisen kirkas, vaalean pilvisen utuisen tuntuinen valo puolenpäivän aikaan. Valo tuli korkealta ja diffusoitui pilvissä paljon, vaikka sinistä taivasta näkyi. Kuvasin puita ja rantamaisemaa. Ei juuri muuta säätämistä, kuin P ja polttoväli, ja valotuksen korjailu -0,7. Tuli telepolttovälillä järkyttävän komea kuva, joka näytti tyynen rauhalliselta. - Kerrankin sinisen taivaan ja vaaleiden pilvien kohdalla valotus kohdallaan, vaikka kuva näytti muuten hieman tummalta, kuin olisi otettu pilvipoudalla tai iltahämärässä, eli jonkun mielestä virhe?! Mutta sitähän ei katsoja voi tietää pelkästä kuvasta, mikä tilanne oikeasti oli. Eikä sitä, etten kovin tarkkaan edes katsonut kameran takanäytöltä, meneekö valotus oikein. Lopputulos oli kuitenkin hämmentävän komea. P-ohjelmalla. Eli teorioiden mukaan olisi pitänyt räpeltää aukkosäätöjen kanssa, käyttää huippurunkoa huippuoptiikalla, tihrustaa etsimen läpi, eikä tähtäillä ojennetuin käsin, jne.... mutta jos sain 12 megapikselin kompaktilla komeita kuvia otettua, ei kai sitä kukaan kuvasta näe, mentiinkö kaikkien teoriasääntöjen mukaan? Silti jäin ihmettelemään kuvasta sitä rannan puuta: oliko siinä oksien väri tosiaan niin punertava, ruosteenruskea, vai muuttuiko väri, kun alivalotin.....


      • Tsuumikosh kirjoitti:

        Keskustelun alun kysymyksen vierestä omia mielipiteitä ja pähkäilyä:

        35 85 setti voi olla hyvä monenlaiseen kuvaamiseen. Siitä ei mitään epäilystä. itselläni kuitenkin on yleensä kuvausvehkeenä ollut mukana jokin kompakti taskukamera, josta löytyy ainakin noin 35-100 mm kinovastaavuudet. Olen jälkeenpäin joskus ihmetellyt, miten järkyttävän komeaa maisemakuvaa voi tulla, ei vain 28-70 millin, vaan myös 100 millin kinovastaavuudella, kun on sopiva valaistus ja saa valotuksen kohdalleen. Esim. eilen oli kummallisen kirkas, vaalean pilvisen utuisen tuntuinen valo puolenpäivän aikaan. Valo tuli korkealta ja diffusoitui pilvissä paljon, vaikka sinistä taivasta näkyi. Kuvasin puita ja rantamaisemaa. Ei juuri muuta säätämistä, kuin P ja polttoväli, ja valotuksen korjailu -0,7. Tuli telepolttovälillä järkyttävän komea kuva, joka näytti tyynen rauhalliselta. - Kerrankin sinisen taivaan ja vaaleiden pilvien kohdalla valotus kohdallaan, vaikka kuva näytti muuten hieman tummalta, kuin olisi otettu pilvipoudalla tai iltahämärässä, eli jonkun mielestä virhe?! Mutta sitähän ei katsoja voi tietää pelkästä kuvasta, mikä tilanne oikeasti oli. Eikä sitä, etten kovin tarkkaan edes katsonut kameran takanäytöltä, meneekö valotus oikein. Lopputulos oli kuitenkin hämmentävän komea. P-ohjelmalla. Eli teorioiden mukaan olisi pitänyt räpeltää aukkosäätöjen kanssa, käyttää huippurunkoa huippuoptiikalla, tihrustaa etsimen läpi, eikä tähtäillä ojennetuin käsin, jne.... mutta jos sain 12 megapikselin kompaktilla komeita kuvia otettua, ei kai sitä kukaan kuvasta näe, mentiinkö kaikkien teoriasääntöjen mukaan? Silti jäin ihmettelemään kuvasta sitä rannan puuta: oliko siinä oksien väri tosiaan niin punertava, ruosteenruskea, vai muuttuiko väri, kun alivalotin.....

        Maisema muuttaa muotoaan ja värejään koko ajan. Joskus onnistuu eikä sillä kameralla niin merkitystä ole. Itsekin suosin joskus P asetusta ja lisäksi valotuksen korjausta. Oikea valotus on se mitä pitää tärkeänä. Taivas tai etuala. Jos taivaan mukaan valottaa etuala jää väkisin tummaksi varsinkin vastavalossa. Jos paljon säätöjen ja objektiivien kanssa sählää niin aurinko ehtii laskea ennen kun sen kuvan saa otettua.


      • Canonisti
        kuvaaja_tku kirjoitti:

        Maisema muuttaa muotoaan ja värejään koko ajan. Joskus onnistuu eikä sillä kameralla niin merkitystä ole. Itsekin suosin joskus P asetusta ja lisäksi valotuksen korjausta. Oikea valotus on se mitä pitää tärkeänä. Taivas tai etuala. Jos taivaan mukaan valottaa etuala jää väkisin tummaksi varsinkin vastavalossa. Jos paljon säätöjen ja objektiivien kanssa sählää niin aurinko ehtii laskea ennen kun sen kuvan saa otettua.

        Kolmevitonen ja valotuksen haarukointi. Nopea tie onnistumiseen, jos osaa sommittelun perusteet. Sillä takuuvarmasti "ihan hyviä" kuvia. Sitten niiden todella nappikuvien saanti onkin vaikeampaa. Joskus niitä on osunut omallekin kohdalle.

        Useimmiten ne nappikuvat ovat minulla muotokuvia ja objektiivina lyhyt tele, mutta yksi onnistuminen tärkeässä paikassa tuli aikoinaan Minoxin f/2.8 35 mm objektiivilla. Perussäännöt tässäkin tapauksessa on tehty rikottavaksi, mutta silti ne perusasiat kannattaa opetella ensin.


    • Tsuumikosh

      >> kittizoomi myyntiin ja tilalle 35/1.8 lie paras poseerauskuviin low entry? <<

      Erikoisempia vaihtoehtoja, edellä mainittujen lisäksi:

      Tamronin valikoimassa on 35 /1,8 vakaajalla. Roiskevedeltä suojattu ja tarkennus 20 senttimetriin. Ei parasta mahdollista laatua terävyyden ja värien kannalta (verrattuna Sigman 1,4 valovoimaiseen). Mutta jos ei tavoitella maksimiterävyyttä, vaan mieluummin vakaajaa, ja roiskevedeltä suojaamista, niin sitten tämäkin olisi kiinnostava vaihtoehto henkilökuviin?

      Vielä lähemmäs tarkentuu Tokina 35/2,8 makro. Mielestäni kalliimpi ja huonompi vaihtoehto kuin hankkia Nikonin 35/1,8 valovoimainen, ja tsuumi, ehkä loittorenkaalla.
      https://www.dpreview.com/products/tokina/lenses/tokina_atx_35_2p8_macro

    • Sigma muistaakseni melko painava. Hankkisin sen korkeintaan vakavaan maisemakuvaukseen täysikennoiselle.

    • Tsuumikosh

      Jotkut Tokinan objektiivit lienevät kuuluisia kahdesta seikasta:
      - suuri terävyys, mutta
      - haittapuolena hidas tarkennus, koska se on erittäin pikkutarkkaa. Tästäkö syystä Tokina on viime aikoina keskittynyt valmistamaan laajakulmia? Muistaakseni 90-luvulla oli Tokinalla 80-400 tsuumi, jota kokeilin. Automaattitarkennus tuntui hitaalta, krouvilta. Kuin olisi käsin tarkentamiseen suunniteltu. Yllä mainittu Tokinan 35/ 2,8 makro saattaa olla erinomainen nimenomaan makroksi, ja varsinkin jos tykkää tarkentaa käsin. Mutta henkilökuvaukseen ehkä tavallinen normaaliobjektiivi olisi parempi, tai Tamronin vakaajaversio?
      - Kyse yllä (28.4.2018 12:28) oli siis sopivuudesta käyttötarkoitukseen, ei siitä, että Tokinan makro olisi jotenkin huonoa optiikkaa sinänsä.

    • Tsuumikosh

      Kun olen testejä selaillut, tuo Tamronin 35/1,8 vakaajalla tuntuu olevan aika mielenkiintoinen putki. Jossain testissä pantiin paremmuusjärjestykseen kolme objektiivia, jos oikein muistan, näin:
      1) Sigman 1,4-valovoimainen
      2) Tamron 35/1,8 vakaajalla
      3) Canon 35/2 vakaajalla.

      Olisiko tuo Tamron jossain mielessä paras normaaliobjektiiviksi, ja ainoaksi objektiiviksi? Tai jos kiinnostaa tämä objektiivi ja esim. Nikon 24/1,8, niin mitä kennokokoa kamera sitten? FX? DX? Molemmat? Kaksi vai yksi? Onko näin, että Tamron 35/1,8 vakaajalla sopisi ihmiselle, jolla on taka-ajatuksena ostaa ehkä kinokoon runko myöhemmin, mutta Nikonin 35/1,8 mieluummin hänelle, joka tyytyy DX:ään?

      Vai onko tämä valovoimasta haaveilu aivan turhaa nykyään? Tsuumiko parempi?

    • Tsuumikosh

      https://www.dxomark.com/lenses/launched-between-1987-and-2018/focal-from-35-to-35/launch_price-from-0-to-13000-usd#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=rankDxo

      Yllättävää, että Dxomarkin testeistä, terävyyslukemista saisi aivan eri käsityksen kuin Internetin testeistä muualta. Nimenomaan näihin kahteen objektiiviin liittyen: Tamron 35/1,8 vakaajalla, ja Tokina 35/2,8 makro. Eivät ole kovin suuria lukemia saaneet Dxomarkin testeissä, ja kuitenkin muualla näitä kehutaan, että terävyyttä riittää....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      94
      3261
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      304
      1813
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1657
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      92
      1495
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      407
      1471
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      415
      1370
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1300
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1137
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      346
      972
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      275
      955
    Aihe