Sivuaineen opettajaksi

Aineenope_miettimässä

Olen aineneopettaja ja opettanut pari vuotta peruskoulussa pääainettani, josta on 120 op opinnot. Kyseessä on taito- ja taideaine, jonka opetuksessa on paljon välineitä, tilauksia ja järjestelytyötä, budjetin laskemista ja kaikenlaista järjestelytyötä opetustyön lisäksi. Taito- ja taideaineiden lisä tulee toki ja ylitunteja on muutama. Tällä hetkellä mielessä on, josko suuntaisin tulevaisuudessa sivuainettani (60 op) opettamaan, se on reaaliaine eli ei yhtä paljon järjesteltävää ja organisoitavaa kuin nykyisessä.

Onko kenelläkään (aineen)opettajalla vastaavia kokemuksia, että se pääaine alkaa "kyllästyttää" ja tekee mieli kokeilla pelkän sivuaineen opettamista uudessa työpaikassa? Onko helppoa päästä vain toisen aineen opettajan työhön? Minulla on oma luokkahuone, jossa opetan kaikki tunnit, mutta olen tottunut vaihtamaan tarvittaessa opetustilaa. Koen aineenhallinnan olevan riittävä sivuaineen opettamiseen, ja todellakin koen 1. aineeni opetuksen aika raskaaksi ajoittain.

Kuinkahan suuri painoarvo sillä on työnhaussa, että sitä toista ainetta ei ole yhtä paljon opettanut kuin 1. ainetta? Olen hakenut sen sivuaineen paikkoja ja muutama työhaastatelukin on ollut. Kelpoisuus on kohdallaan ja taidot ja tiedot ovat tallessa, koska muutama vuosi sitten olen viimeksi sitä sivuainetta opettanut. Tuntuu nyt vaan siltä, että haluaisin vain reaaliainetta opettaa, en taito- ja taideainetta.

Nyt minulla on virka mutta siirtyminen päätoimiseksi tuntiopettajaksi ei olisi mikään vaikeus. Mitä mieltä olette aineenopettajat, kannattaako työnhaussa kertoa, että on jo virassa mutta haluaa ammatillista vaihtelua sivuaineen opettamisen kautta? Onko "outoa" hakea ns. "huonommassa" asemassa olevaa työtehtävää? Mietin myös lukiossa opettamista, kun peruskoulussa kasvatustyö on välillä tosi rankkaa, olisi mukava opettaa välillä vähän aikuisempia opiskelijoita, aikuisopetuksesta ja lukio-opetuksesta minulla on jonkin verran kokemusta, mutta en ole käyttänyt mitään Abitti-järjestelmää enkä yo-kokeitakaan korjannut. Uuden oppiminen motivoi kyllä!

0

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

        Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
        Maailman menoa
        132
        1724
      2. Jos sinua kiinnostaa nainen

        tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
        Ikävä
        57
        1391
      3. Suoraan Sinulle

        En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
        Ikävä
        49
        1139
      4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

        erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
        Ikävä
        78
        1005
      5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

        Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
        Hindulaisuus
        371
        851
      6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

        Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
        Sinkut
        124
        729
      7. aa eli nyt tajuan..

        eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
        Sinkut
        117
        685
      8. Niin siinä kävi

        Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
        Ikävä
        38
        684
      9. Mitä siellä tapahtuu?

        Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
        Savonlinna
        17
        651
      10. Mikähän auttaisi kun kuIIi

        Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
        Ikävä
        69
        636
      Aihe