Sivuaineen opettajaksi

Aineenope_miettimässä

Olen aineneopettaja ja opettanut pari vuotta peruskoulussa pääainettani, josta on 120 op opinnot. Kyseessä on taito- ja taideaine, jonka opetuksessa on paljon välineitä, tilauksia ja järjestelytyötä, budjetin laskemista ja kaikenlaista järjestelytyötä opetustyön lisäksi. Taito- ja taideaineiden lisä tulee toki ja ylitunteja on muutama. Tällä hetkellä mielessä on, josko suuntaisin tulevaisuudessa sivuainettani (60 op) opettamaan, se on reaaliaine eli ei yhtä paljon järjesteltävää ja organisoitavaa kuin nykyisessä.

Onko kenelläkään (aineen)opettajalla vastaavia kokemuksia, että se pääaine alkaa "kyllästyttää" ja tekee mieli kokeilla pelkän sivuaineen opettamista uudessa työpaikassa? Onko helppoa päästä vain toisen aineen opettajan työhön? Minulla on oma luokkahuone, jossa opetan kaikki tunnit, mutta olen tottunut vaihtamaan tarvittaessa opetustilaa. Koen aineenhallinnan olevan riittävä sivuaineen opettamiseen, ja todellakin koen 1. aineeni opetuksen aika raskaaksi ajoittain.

Kuinkahan suuri painoarvo sillä on työnhaussa, että sitä toista ainetta ei ole yhtä paljon opettanut kuin 1. ainetta? Olen hakenut sen sivuaineen paikkoja ja muutama työhaastatelukin on ollut. Kelpoisuus on kohdallaan ja taidot ja tiedot ovat tallessa, koska muutama vuosi sitten olen viimeksi sitä sivuainetta opettanut. Tuntuu nyt vaan siltä, että haluaisin vain reaaliainetta opettaa, en taito- ja taideainetta.

Nyt minulla on virka mutta siirtyminen päätoimiseksi tuntiopettajaksi ei olisi mikään vaikeus. Mitä mieltä olette aineenopettajat, kannattaako työnhaussa kertoa, että on jo virassa mutta haluaa ammatillista vaihtelua sivuaineen opettamisen kautta? Onko "outoa" hakea ns. "huonommassa" asemassa olevaa työtehtävää? Mietin myös lukiossa opettamista, kun peruskoulussa kasvatustyö on välillä tosi rankkaa, olisi mukava opettaa välillä vähän aikuisempia opiskelijoita, aikuisopetuksesta ja lukio-opetuksesta minulla on jonkin verran kokemusta, mutta en ole käyttänyt mitään Abitti-järjestelmää enkä yo-kokeitakaan korjannut. Uuden oppiminen motivoi kyllä!

0

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
        Ikävä
        38
        2852
      2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
        Kotimaiset julkkisjuorut
        130
        2448
      3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
        Ikävä
        158
        2094
      4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
        Ikävä
        41
        2055
      5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
        Ikävä
        20
        1788
      6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
        Ikävä
        40
        1389
      7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
        Ikävä
        51
        1047
      8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
        Ikävä
        86
        1005
      9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
        Tanssii tähtien kanssa
        24
        982
      10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
        Ikävä
        114
        934
      Aihe