Sivuaineen opettajaksi

Aineenope_miettimässä

Olen aineneopettaja ja opettanut pari vuotta peruskoulussa pääainettani, josta on 120 op opinnot. Kyseessä on taito- ja taideaine, jonka opetuksessa on paljon välineitä, tilauksia ja järjestelytyötä, budjetin laskemista ja kaikenlaista järjestelytyötä opetustyön lisäksi. Taito- ja taideaineiden lisä tulee toki ja ylitunteja on muutama. Tällä hetkellä mielessä on, josko suuntaisin tulevaisuudessa sivuainettani (60 op) opettamaan, se on reaaliaine eli ei yhtä paljon järjesteltävää ja organisoitavaa kuin nykyisessä.

Onko kenelläkään (aineen)opettajalla vastaavia kokemuksia, että se pääaine alkaa "kyllästyttää" ja tekee mieli kokeilla pelkän sivuaineen opettamista uudessa työpaikassa? Onko helppoa päästä vain toisen aineen opettajan työhön? Minulla on oma luokkahuone, jossa opetan kaikki tunnit, mutta olen tottunut vaihtamaan tarvittaessa opetustilaa. Koen aineenhallinnan olevan riittävä sivuaineen opettamiseen, ja todellakin koen 1. aineeni opetuksen aika raskaaksi ajoittain.

Kuinkahan suuri painoarvo sillä on työnhaussa, että sitä toista ainetta ei ole yhtä paljon opettanut kuin 1. ainetta? Olen hakenut sen sivuaineen paikkoja ja muutama työhaastatelukin on ollut. Kelpoisuus on kohdallaan ja taidot ja tiedot ovat tallessa, koska muutama vuosi sitten olen viimeksi sitä sivuainetta opettanut. Tuntuu nyt vaan siltä, että haluaisin vain reaaliainetta opettaa, en taito- ja taideainetta.

Nyt minulla on virka mutta siirtyminen päätoimiseksi tuntiopettajaksi ei olisi mikään vaikeus. Mitä mieltä olette aineenopettajat, kannattaako työnhaussa kertoa, että on jo virassa mutta haluaa ammatillista vaihtelua sivuaineen opettamisen kautta? Onko "outoa" hakea ns. "huonommassa" asemassa olevaa työtehtävää? Mietin myös lukiossa opettamista, kun peruskoulussa kasvatustyö on välillä tosi rankkaa, olisi mukava opettaa välillä vähän aikuisempia opiskelijoita, aikuisopetuksesta ja lukio-opetuksesta minulla on jonkin verran kokemusta, mutta en ole käyttänyt mitään Abitti-järjestelmää enkä yo-kokeitakaan korjannut. Uuden oppiminen motivoi kyllä!

0

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
        Ikävä
        127
        1964
      2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
        Ikävä
        100
        1700
      3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
        Maailman menoa
        56
        1336
      4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
        Ikävä
        73
        1285
      5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
        Ikävä
        31
        1028
      6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
        Ikävä
        47
        926
      7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
        Ikävä
        51
        923
      8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
        Ikävä
        44
        882
      9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
        Ikävä
        108
        840
      10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
        Ikävä
        37
        830
      Aihe