Pelkän sivuaineen opettajaksi?

Aineenopen_vaihtoehtoja

Olen opettanut pääainettani (120 op) kohta pari vuotta yläkoulussa ja minulla on myös toiseen aineeseen pätevyys 60 op. Pääaineeni on taito-taideaine, sivuaine reaaliaine. Nyt tuntuu siltä, että kaipaisin ammatillista vaihtelua ja haluaisin opettaa vain sivuainettani. Taito- ja taideaineessa on paljon järjestelyä, organisointia, budjettien ja määrärahojen laskemista sekä myös luokan välineiden huoltoa ja työviikkoni ovat aika pitkiä välillä, mutta kaikki tunnit samassa luokassa, reaaliaineessa lähinnä kirjat, vihkot, kannettavat koneet ja vaihtuva luokkahuone.

Viimeksi olen opettanut sivuainettani pari vuotta sitten, mutta taitoa ja intoa kyllä löytyy, jos saisin jatkossa siitä leipäpuun itselleni. Onko kenelläkään (aineen)opettajalla vastaavia kokemuksia, että pääaine alkaa "kyllästyttää" ja haluaa siirtyä vain sivuaineen opettajaksi? Tarjolla olevat työt ovat lähinnä päätoimisia tuntiopettajuuksia, nykyinen työ minulla on lehtorin virka. Pelkkiä sivuaineen töitä on jonkin verran tarjolla ja niitä olen hakenut tässä kevään aikana. Onkohan siitä haittaa, jos kertoo olevansa jo virassa ja hakee silti ns. "huonommalla työehdolla" olevaa aineenopettajan työtä?

Muodollinen kelpoisuus sivuaineeseen on, mutta opetuskokemusta siitä ei ole läheskään niin paljon kuin pääaineestani. Intoa ja taitoa kyllä olisi ja pidän tietojani ajan tasalla myös sivuaineeni osalta mm. lueskelemalla sillon tällöin oppikirjoja ja seuraamalla ajankohtaisia asioita.

Entä onko kenelläkään kokemusta siitä, millaiseksi työ muuttuu, jos pääsisi peruskoulun yläluokkien opetuksesta lukioon? Koen joskus työrauhan ja murrosiän mukanaan tuomien ongelmien kanssa kamppailun aikaa vieväksi ja turhauttavaksi, vaikka kivaa se aineneopettajan työ pääsääntöisesti on ja oppilaista surin osa on todella asiallisia ja mukavia. Kun opetan seiskaluokkalaisia, heillä on vielä motivaatiota, mutta he ovat lapsellisia, kasit ovat aika hankalia, ysien kanssa tulee hyvin juttuun, kun heillä on jo tiedot ja taidot aika hyvin hanskassa. Kuitenkaan en tiedä, rekrytoidaanko lukioihin helposti sellaisia opettajia, jotka opettaisivat siellä vain 60 op sivuainettaan, ei pääainettaan lainkaan. Siitä liikkuu monenlaista tietoa, millaisia pätevyydet ovat.

2

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukio______ope

      Lukiossa on kelpoinen opettamaan henkilö jolla on yhdessä opetettavassa aineessa syventävät opinnot ja muissa aineissa aineopinnot.

      Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 14.12.1998/986 10 § 1.2 momentti. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980986#L4P10

    • r68geg

      Vain hämäräperäisen suhmuroinnin kautta pääsee lukion opettajaksi, jos ei ole missään virkaan kuuluvassa aineessa pääainetasoisia yliopisto-opintoja.

      Pääosin lukion opettajan työstä pidetään kyllä aika hyvin, jos ollaan aiemmin oltu perusopetuksessa. Opiskelijat ovat yleensä oikein ok. Jotkut opettajat tosin kokevat painetta esimerkiksi valmistella enemmän lukion tunteja, mikä voi tietysti tehdä perusopetuksen työstä sen puolesta kevyempää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8208
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4638
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe