Mahongin lakkaus

Mikkeys

Millainen lopputulos tulee, jos vetää suoraan mattalakkaa vaikka sen neljä kerrosta välihiontoineen. Lakan valmistaja suosittelee laittamaan alle pari kerrosta kirkasta. Miksi, ja tuleeko hyvä matta lakkapinta ilman kirkastakin? Mulla on epifanesin rubbed mattalakkaa ja alla siis puhtaaksi hiottu mahonkipinta.

16

10169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Hyvä lakka, käytän nykyiseen ja tulevaan veneeseen pelkästään. Mattalakat ovat parempia sisätiloihin ja sopivat ulko- ja märkätiloihin huonommin. 2 ohennettua kerrosta ensin. Sitten 3 -4 kirkasta ja lopuksi fubbed effect 1-2x. Lakkakerrosten paksuutta kasvattaessa välihiontojen sijaan on parempi käyttää lakkausta nahnealke pinnalle " märkää märälle . Lopussa hionnat.

    • lakkas

      Kirkaslakkaa suositellaan alle siksi, että usea kerros mattalakkaa tekee kalvosta samean. Näet tämän jo suoraan purkista, kirkaslakkapurkin pohja näkyy selkeämmin kuin mattalakan.

      Paras lopputulos tulee alkydi/uretaani alkydilakoilla kun pohjustus tehdään kirkkaalla esimerkikisi 3x siten, että ohennukset menee 30-40%, 20%, 10% ja lopuksi matta hieman ohennettuna. Jos pinnat on sileitä, niin siklaus on parempi kuin välihionta.

      Jos käytät puhtaita 2k uretaanilakkoja ja haluat lopputuloksessa oikaista, voi kerrokset vetää mielestäni nahkealle, muuten antaisin eri kerrosten kuivua kunnolla.

      • seppomartti

        Aloittajan kysymä lakka ei ole 2-K. Kirkas Epifanes ei ole myöskään uretaani- vaan puuöljylakka, voisi ehkä kutsua vanhanaikasiseksi ja kuivuu hitaammin kuin uretaanilakka. Kai siinä jotain hartsiakin on.
        Rubbed effect mattalakka on ilmeisesti 1-k uretaanilakka mutta soveltuu veneessä vain sisäkäyttöön ja pintakerrokseksi. Lakkasin kerran sittlådan mahonkisen klaffipöydän matalla. Välimerellä vaati poishionnan 2-3 v kuluttua. On sen jälkeen ollut kirkkaaksi lakattu.
        Purkkeja ei nyt ole vieressä. Muistelen, että valmistajan mukaan on lakattavissa uusi kerros 24h edellisestä ilman välihiontaa


      • lakkauskokemuksia
        seppomartti kirjoitti:

        Aloittajan kysymä lakka ei ole 2-K. Kirkas Epifanes ei ole myöskään uretaani- vaan puuöljylakka, voisi ehkä kutsua vanhanaikasiseksi ja kuivuu hitaammin kuin uretaanilakka. Kai siinä jotain hartsiakin on.
        Rubbed effect mattalakka on ilmeisesti 1-k uretaanilakka mutta soveltuu veneessä vain sisäkäyttöön ja pintakerrokseksi. Lakkasin kerran sittlådan mahonkisen klaffipöydän matalla. Välimerellä vaati poishionnan 2-3 v kuluttua. On sen jälkeen ollut kirkkaaksi lakattu.
        Purkkeja ei nyt ole vieressä. Muistelen, että valmistajan mukaan on lakattavissa uusi kerros 24h edellisestä ilman välihiontaa

        Epifaneslakka:"This traditional marine varnish is based on tung oil, phenolic-modified alkyd resins and maximum U.V. absorbers."
        Hyvä vaihtoehto tälle on Spinnaker Yacht Varnish öljylakka, joka on mielestäni saman tyyppinen kuin Epifanes. Spinnaker-lakkaa käytin mahonkiveneiden lakkaukseen jo 1960-luvulla. Yhtä hienoa ja kestävää pintaa en saanut Spinnaker Polyurethane lakalla, joka tuli markkinoille myöhemmin ja on nopeammin kuivuva.
        Tietämäni mukaan Nautor käytti aikoinaan Spinnaker lakkaa. Silkinhohtoinen sisustan lakkaus tehtiin Spinnaker Eggshell -lakalla. Pohjustuslakkana oli kiiltävä lakka. 90-luvulla kuulin, että Nautor olisi siirtynyt käyttämään kotimaista Helo -lakkaa.
        Veneen sisustan lakattuja mahonki- tai tiikkipintoja voi hoitaa sivelemällä niihin tärpätillä ohennettua puuöljyä. Levitetään puhtaalla rätillä ohuesti. Öljy kuivuu ja pitää sisustuksen puupinnat siistinä vuosikymmeniä, kun käsittely tehdään kerran vuodessa.

        Olen seppomartin kanssa samaa mieltä siitä, että himmeät lakat kestävät ulkokäytössä huonommin kuin kirkkaat. Sitloodan lakattavien pintojen vaihtoehto on lakan asemasta käyttää kuivuvaa öljyä Owatrol 2. Pohjustus Owatrol 1:llä. "Maailmalla", mm. NZ ja AUS, Owatrol näytti olevan kaupoissa nimellä "Decks Olja" tms. vaikka oli sama aina ja sama valmistaja. Owatrol 2:lla tulee lakan kiiltävä pinta.


      • wanha.lakkaaja
        lakkauskokemuksia kirjoitti:

        Epifaneslakka:"This traditional marine varnish is based on tung oil, phenolic-modified alkyd resins and maximum U.V. absorbers."
        Hyvä vaihtoehto tälle on Spinnaker Yacht Varnish öljylakka, joka on mielestäni saman tyyppinen kuin Epifanes. Spinnaker-lakkaa käytin mahonkiveneiden lakkaukseen jo 1960-luvulla. Yhtä hienoa ja kestävää pintaa en saanut Spinnaker Polyurethane lakalla, joka tuli markkinoille myöhemmin ja on nopeammin kuivuva.
        Tietämäni mukaan Nautor käytti aikoinaan Spinnaker lakkaa. Silkinhohtoinen sisustan lakkaus tehtiin Spinnaker Eggshell -lakalla. Pohjustuslakkana oli kiiltävä lakka. 90-luvulla kuulin, että Nautor olisi siirtynyt käyttämään kotimaista Helo -lakkaa.
        Veneen sisustan lakattuja mahonki- tai tiikkipintoja voi hoitaa sivelemällä niihin tärpätillä ohennettua puuöljyä. Levitetään puhtaalla rätillä ohuesti. Öljy kuivuu ja pitää sisustuksen puupinnat siistinä vuosikymmeniä, kun käsittely tehdään kerran vuodessa.

        Olen seppomartin kanssa samaa mieltä siitä, että himmeät lakat kestävät ulkokäytössä huonommin kuin kirkkaat. Sitloodan lakattavien pintojen vaihtoehto on lakan asemasta käyttää kuivuvaa öljyä Owatrol 2. Pohjustus Owatrol 1:llä. "Maailmalla", mm. NZ ja AUS, Owatrol näytti olevan kaupoissa nimellä "Decks Olja" tms. vaikka oli sama aina ja sama valmistaja. Owatrol 2:lla tulee lakan kiiltävä pinta.

        Ehkä hyvinkin myöhemmin Nautor on käyttänyt sisustuksessa Spinnakerin valmista tavaraa. Vielä 70-luvulla kuitenkin puutyöosaston johtajalla (oliko Riska nimeltään?) oli oma sekoitus, josta vierailijalle paljastettiin vain vihjeitä.

        Noista kahdesta muuten Epifanes tuntuu nyt olevan puuveneseppien suosiossa. Ero Spinnakeriin ei kuitenkaan omankaan kokemuksen mukaan ole merkittävä.


    • Meripoikanen

      Mattalakka ei mielestäni sovi mahonkiin. Käytä mahonkiin kirkasta lakkaa, niin se on kaunista katsella ja kestää. Älä käytä mahonkisiin ulkopintoihin koskaan mattalakkaa.

      Olen nähnyt moderneissa veneissä ohuesti mattalakattuja pieniä mahonkipintoja, esim. kaappien ovissa, ja ne ovat olleet satiinimaisina jopa hyvännäköisiä muutenkin hillityssä ympäristössään. Silti pidän mahongin oikeana suojauksena kunnollista kiiltävää lakkausta.

      Välihiontaan on yksinkertainen ohje: Hio vain, jos et ole tyytyväinen syntyneeseen pintaan. Uusi lakkakerros tarttuu puhtaaseen pintaan ilman hiomistakin. Taitavassa ruiskulakkauksessa ei tarvitse välttämättä hioa muuta kuin pohjalakka.

      • Omega36

        Makuasia, minun mielestä mattalakka sopii mahongille sisätiloissa. Ei tietenkään ulkona tai ainakaan mahonkirungossa. Omistin aikoinaan mahonkipurren toistakymmentä vuotta, joten vähän kokemusta on.
        Omegassa on ilmeisesti veistämön jäljiltä "puolikiiltävä" vai onko puolimatta lakkaus mahongissa. Kunnostin salongin pöydän, kittaus, kevyt hionta, kerros kiiltävää ja kerros täysmattaa. Näyttää hyvältä :)
        Jos sisustuksen lakkaus on sillä tavalla kulahtanut, ettei vanhaa lakkaa tarvitse hioa kokonaan pois (kuten tässä tapauksessa), en kannata 9 kerrosta -ohjeita.
        Kiiltävä lakka kulahtaneelle mahonkipinnalle on aivan karsean näköinen, ellei pohjatöitä tehdä todella ammattitaitoisesti. Kiiltävällä päällelakattuja ja näin pilattuja sisustuksia näkee useissa 70-luvun veneiden myynti-ilmoituksissa.
        Ensi keväänä ehostus jatkuu salongin muiden mahonkipintojen osalta. Suurin ongelma on löytää sopivan sävyistä kittiä kolhujen ja ruuvinreikien ym. tasoitukseen. Nyt käyttämäni "mahonkikitti" oli sävyltään aivan liian tummaa. Ongelmahan on siinä että mahonkia on monia sävyjä (mahonki ei ole yksi puulaji, vaan puulajiryhmä), joten pitäisikö yrittää itse sekoittaa lisäämällä mahonkikittiin muita sävyjä. Onko vinkkejä tähän?


      • MitaanTietamaton

        Kolhujen ja ruuvinreikien kittaukseen en ole hyvään ratkaisuun törmännyt juuri mahonkipuiden sävyerojen vuoksi. Isompia reikiä olen joissakin kohdin tapittanut, jolloin myös tulee sävyeroja, mutta mielestäni ei ole haitannut kokonaisuutta. Pienemmät kolot olen kitannut mahonkihiomapölystä ja lakasta sekoitetusta kitistä, mutta siitä tulee varsin tumma paikkaus.


    • Sparkman

      Veneessäni on hieman kulahtanut mahonkisisustus. En aio vielä ryhtyä pintojen hiomiseen ja lakkaukseen, mutta jotenkin niitä tekisi mieli hoitaa. Onko hyviä suosituksia, millä kulunutta lakkapintaa kannattaisi käsitellä?

      • Meripoikanen

        Jonkunlaisen pinnan saat aikaan irrottamalla kaiken huononnäköisen lakkapinnan, hiomalla ja vetämällä kaiken päälle uutta lakkaa.

        Puun työstämiseen ja suojaukseen, lakkaus mukaanlukien, on hyvä ja yksinkertainen ohje, kun pohditaan eri työtapojen merkitystä lopputulokseen: tee työsi niin kuin haluat sen näyttävän. Jos haluat pinnan viimeisen päälle, työstä jo suojattava pinta viimeisen päälle, sillä ainakaan kirkas lakka ei anna yhtäkään työstövirhettä anteeksi. Lisäksi suojaus on tehtävä taidolla. Jos taas tyydyt vähempään, tingi siinä missä katsot voivasi tinkiä myös lopputuloksessa.


    • seppomartti

      Mahongin kolhujen paikkaus on minun ammattitaidon ulkopuolella. Kaupasta ostettujen aineiden väsisävyt eivät ole osuneet oikeaan eikä hiomapölystä itse tehdyt sen paremmin. Kerran näin Dysselissä esitelmän , miten asia tehdään ja siinä käytettiin lopuksi vahaa. Tulos oli ainakin videolla hyvän näköinen. Olisiko lisää vinkkejä mahongin naarmujen ja kolhujen korjaukseen?

      • Meripoikanen

        Seppomarttipa kätevänä tekijänä sekoittaa mahonkipölyyn koivupölyä ja hakee sekoitussuhteen, joka kuivuneessa ja pintakäsitellyssä paikkausaineessa vastaa tummuudeltaan ympäröivää mahonkimaisemaa. Vaatii vähän vaivannäköä, mutta kannattaa. Jos paikattavat kolhut ovat suuria, kannattaa harkita niiden veistämistä auki ja paikkaamista niiden muotoon veistetyillä mahonginkappaleilla.


    • Jos haluaa päästä helpolla, eikä välitä perinteistä, voi pohjalle vetää kerroksen kirkasta epoksihartsia ja sen päälle uv-suojattua lakkaa. Etu on siinä, että epoksin kerrospaksuus on suuri ja sen voi vesihioa täysin sileäksi. Lopputulos on hieman eri näköinen, kun pinta on "muovimaisen" sileä, eikä puun syyt enää vaikuta pintakäsittelyn läpi. Tuo uv-suojaus on tärkeää, koska epoksi harmaantuu uv-valosta.

      Ja kannattaa toki kokeilla ja opetella homma läpi ennen oman veneen käsittelyä. ;)

      • Meripoikanen

        En suosittele tällaista lainkaan. Työ kuulostaa helpolta ja lopputulos lupaavalta, mutta en luottaisi uv-suojatun lakan pitävyyteen kovin kauan.

        Hyvään lopputulokseen ei ole kiertotietä. Tee lakattava pinta hyväksi, niin lakkaus on helppoa ja lopputulos kaunis. Vaikka lakkaus onnistuisi kuinka hyvin tahansa, on sen alla oleva puupinta kuitenkin se, jota katsellaan lakkapinnan lävitse. Ja mitä parempi pohja, sitä vähemmällä lakalla tulee valmista.


      • Meripoikanen kirjoitti:

        En suosittele tällaista lainkaan. Työ kuulostaa helpolta ja lopputulos lupaavalta, mutta en luottaisi uv-suojatun lakan pitävyyteen kovin kauan.

        Hyvään lopputulokseen ei ole kiertotietä. Tee lakattava pinta hyväksi, niin lakkaus on helppoa ja lopputulos kaunis. Vaikka lakkaus onnistuisi kuinka hyvin tahansa, on sen alla oleva puupinta kuitenkin se, jota katsellaan lakkapinnan lävitse. Ja mitä parempi pohja, sitä vähemmällä lakalla tulee valmista.

        No mä voin suositella, kun olen kokeillut sitä, joskaan en mahonkiin. Epoksi on täysin väritön ja kestää kyllä uv-suojan alla. Tällä tekniikalla viimeistellään mm. monet kylmälaminoidut ja rimarunkoiset veneet.

        Lopputuloksen kannalta on melko sama, onko pintakerros kuivunutta lakkaa vai kovettunutta hartsia. Mutta tekemisen helppous tulee siitä, kun epoksin kanssa saa kerralla paksun kerroksen, jonka voi sitten helposti hioa.


      • Ja jos on epäileväinen, niin mikään ei estä kokeilemasta tätä tekniikkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1588
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1238
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      839
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe