MASA lumilinko kokemuksia

Kellään ei näyttänyt olevan käyttökokemuksia Valtran myymästä MASA lumilingoista, niin jouduin ostamaan koneen vain uskoen sen toimivan. Lingon rakenne poikkeaa tietääkseni markkinoiden muista lingoista siinä, että aurasiipien jatkona ei ole pönttöä jossa siivet pyörivät. Hommasin Valtra 700:n perään pienemmän 2230 lingon ja koko 6 nivelakselin pulttikytkimellä Puuilosta. Kahdessa poistoluukussa on erilliset sylinterit, joten niille tarvitaan kaksi hydrauliikka lähtöä. Yhden sylinterin käyttöön on etuna, että voi avata molemmat luukut yhtä aikaa. Tämä tuntuu hiukan keventävän menoa umpilumessa. Aivan umpihankeen ajettaessa Vallusta luppuu puhti, joten joutuu ajamaan ohuempina siivuina. Varmaan joku 90 heppaa olisi tarpeen. Nuoskalumi tuntuu menevän läpi yhtä hyvin kuin pakkaslumi, mikä oli positiivinen yllätys. Ei myöskään kerää lunta linkoon painoksi, kun on kokonaan alta auki. Mitään erityistä huonoa puolta en ole tästä rakenteesta huomannut. Linko vetelee Vallun perää aika lailla ilman ketjuja, mutta ketjuilla meno rauhoittuu normaaliksi.

24

11692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mas-skotti

      Se masa on hyvin heppoisesti tehty, sopii pieneen käyttöön pihamaille, isommassa työssä antautuu varmasti esim. kantoon tai kiveen osuessaan. Syöttökoneisto heppoisen näköinen, tuskin kestää kivien paukutteluja pitemmän päälle. Muutama niitä ostanut, ja nuoskan menoa tilanteessa kun lunta kasataan vetäen ja sitten puhalletaan paremmalle sijainnille, ei toimi vaan alkaa lahmata.

      • Alatalakkari

        Hyvin toimii näin vapun seudun lumilla täällä länsirannikollakin. Nielu pysyy hyvin auki ja puhallusteho on hyvä.


      • masaesko

        on varmasti hyvä..esko mulla ja on ihan saman moinen ja menee märempiki lumi


    • Tuskin onkaan mikään ammattilaisen ykkösvalinta, sen näkee painosta ja hinnasta. Parhaimmillaan varmaan sellaisena isäntälinjan koneena, jolla voi joskus metsäautotienkin lingota. Puolennyrkin kokoisia kiviä oli heitellyt ja on ainakin sen kestänyt. Tämä pienempi malli tuntuisi sopivan etenkin pienen traktorin linkoa etsivälle.

      • Anonyymi

        2-3 talvee ollu nyt 8450 valmetin perässä 2500 masa ja kyllä se on kestänyt toistaiseksi ihan urakointia kyläteillä ja pihoissa


    • Alatalakkari

      Älä osta Mäsä-linkoa, on liian keppoisesti tehty. Osta Ala-Talkkarinlinko

      • glx

        Minulla on 50 vuoden aikana tullut kokemusta aika monesta lumilingosta. Kolme vuotta sitten hankittu Ala-Talkkari 231 on heikoin linko mitä olen koskaan omistanut. booriakseli johon murros tulee kiinni katkesi ilman mitään estettä jos nyt ei lunta lasketa esteeksi. Samoin torven jatko osat hajosivat tärinän vaikutuksesta muutaman viikon kuluessa. Luukut eivät pysy suljettuna vaan aukeavat itsestään mikä on aika vaarallista omille ja naapureiden ikkunoita ajatellen samoin valtatien vartta lingotessa autot saavat yllättäen lumi ja sepelisuihkun kylkeensä. Saattaa tulla kallis linkoreissu. Tuo alussa mainittu ura akseli on kerran hitsattu taas se on hajalla. Saatuani Ala-Talkkarin kuntoon lähtee se välittömästi vaihtoon. En tiedä mihin, mutta sen tiedän, että ensimmäinen ja takuulla viimeinen Ala-Talkkari.


      • Anonyymi
        glx kirjoitti:

        Minulla on 50 vuoden aikana tullut kokemusta aika monesta lumilingosta. Kolme vuotta sitten hankittu Ala-Talkkari 231 on heikoin linko mitä olen koskaan omistanut. booriakseli johon murros tulee kiinni katkesi ilman mitään estettä jos nyt ei lunta lasketa esteeksi. Samoin torven jatko osat hajosivat tärinän vaikutuksesta muutaman viikon kuluessa. Luukut eivät pysy suljettuna vaan aukeavat itsestään mikä on aika vaarallista omille ja naapureiden ikkunoita ajatellen samoin valtatien vartta lingotessa autot saavat yllättäen lumi ja sepelisuihkun kylkeensä. Saattaa tulla kallis linkoreissu. Tuo alussa mainittu ura akseli on kerran hitsattu taas se on hajalla. Saatuani Ala-Talkkarin kuntoon lähtee se välittömästi vaihtoon. En tiedä mihin, mutta sen tiedän, että ensimmäinen ja takuulla viimeinen Ala-Talkkari.

        Se Ala-Talkkari vaihtui tuohon Masa linkoon. Kaksi talvea sillä on nyt lingottu ilman mitään murheita. Kyllä vaikuttaa eri hyvältä tuohon edeltäjään verrattuna.


    • Hyvin meni nuoskalumi läpi lingosta ja lensi komealla kaarella kauaksi, eikä jää linkoon ylösnostettaessa, kun on alta avoin. Muutin kokeeksi hydraulisten luukkujen ohjauksen yhden hydrauliikka lähdön perään yhdistämällä sylintereiden peräpäät uudella yhdysletkulla ja poistin niissä olleet letkut kokonaan. Nyt ei kylläkään saa molempia luukkuja yhtä aikaa täysin auki ja luukkujen sulkuvoima pienenee, mutta luukut on pysyneen kiinni näinkin.

    • Anonyymi

      masa on paras

    • Anonyymi

      sama juttu ostin masa 2230 lingon .olen samaa mieltä melkeinpä kaikesta mitä kirjoittelit mutta tuo nuoska lumi ei vaan tuolta lingosta lennellä tahdo ,laahaa vaan lunta edessään aivan kuin olisi joku ilmatila siipien ympärillä.kierroksia tai ei sama juttu.no eipä ole kyllä kun kahdet lumityöt takana en ole sitä edes kokeillut ettää ottas metrin pakkia ja uusi yritys.ni korjaantuisiko asia.jos vaikka lähtis nielemään.molemmat luukut olleet auki eikä tukkeessa.jos on hyviä neuvoja otan kyllä vastaan.

      • Anonyymi

        Minulla ainakin asia korjaantui sillä kun heitin luukkujen jatko osat pois. Sen jälkeen alkoi suvilumi lentää hyvin. Olen ihan tyytyväinen ollut Masa linkoon , hankin sen vuosi sitten.


    • Anonyymi

      masa 2230 :sta vielä lisää yllämainitun lisäksi . mitä nyt oon jonkun lumenlinkomasia seurannu joskus vaikka ois ollu märempääkin ni eteenpäin ne on kokoajan menny ja lumi lentäny.ei 5 metriä eteen ja metri taakse ,5-10 metrin matkalla lunta kertyy jo kuutio jos toinenkin.siinä alkaa 90 heppanekin valittaa kun siihen kasaan uudelleen tyrkkää.on onnekksi tuo kuormaaja edessä ni lähteehän ne pois.pikkusen olen linkoon pettynyt.?

    • Anonyymi

      Itsellä masa 2500,toimii tosi hyvin,110 heppasella traktorilla käytetään,eihän sitä ole tehtykkään isoihin urakoihin metsäteille,sinne taas on huki,mutta halpaligoksi pihahommiin hyvä kampe.

    • Anonyymi

      Olis pitänyt ostaa linko jo 20v sitten olis saanut puoleen hintaan ja nyt vois myydä voitolla pois.

    • Anonyymi

      Pariviikkoa on Masa lumilinko ollut ja ihan hyvältä lingolta vaikuttaa. Tänään pääsi kokeilemaan suvilumessa toimivuutta ja hyvin meni ainakin nyt läpi.

      • Anonyymi

        kyllä on iha onneton paska masa linko ,lumi kiehuu pesässä eikä lennä minnekkää helevesti vaatii voimaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä on iha onneton paska masa linko ,lumi kiehuu pesässä eikä lennä minnekkää helevesti vaatii voimaa

        Eipä taida poika osata linkoa eikä traktoria käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä on iha onneton paska masa linko ,lumi kiehuu pesässä eikä lennä minnekkää helevesti vaatii voimaa

        Jos lumi kiehuu pesässä eikä lennä minnekään niin kannattaa ensiksi katsoa onko luukut tai edes toinen auki. Ja jos ei sittenkään lennä niin seuraavaksi kannatta tarkistaa onko siivikon varopultti katkennut.


    • Anonyymi

      Moro olisiko 2500 leveä linko parempi Valtra 700 traktoriin ?

      • Anonyymi

        Kyllä.


      • Kuten tuolla alussa kerroin, itselläni on 230 cm leveä Masa Valtra 700:ssa. En ottaisi sitä leveämpää, koska tämäkin tahtoo vedellä traktorin perää. ketjut ainakin pitää olla. Toisaalta umpilumeen ajettaessa puhti loppuu, jos lunta on paksummalti. Pitää ajaa ohuempina siivuina, että ensin saa uran auki.


    • Anonyymi

      Kaksi talvea on Masa 2230 linko ollut, mutta pois aion tämän talven jälkeen hävittää. Kahdesti olen takimaisen laakerin joutunut uusimaan, johtuneeko siitä, että kyseisen linko on aika täristäjä ja johtuneeko tärinä tuosta lapasyötöstä. Ainakaan akselin ei pitäisi olla väärä koska mihinkään esteisiin ei ole kertaakaan ajettu. Minulla on siinä kahdet terät, tasaterillä linko tekee aikamoista kiharaa tiehen, hammasterillä vähemmän. Minulla aikojen kuluessa ollut 8 erimerkkistä linkoa ja tämä Masa on ainoa tälläinen tärisijä.

    • Anonyymi

      Minulla käytössä masa 2500 jo kolmatta talvea,aukaistu pihoja ja metsäautoteitä,tänä talvena katkesi heittosiivikon murtopultti kun sai kiven sisäänsä,jäykkä nivelakseli.Kevyt linko polanteen höyläämiseen,mutta yllätävänkin hyvin suoriutunut tehtävästään,vedetään sata heppaisella valtralla täysillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe