elatustuesta kysymys

krkekskskskdnd

kelan sivulla sanotaan, että elatuetukea voi saada, jos elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen vanhemman taloudellisen tilanteen vuoksi

kirjoitetaanko elatussopimukseen tuossa tilanteessa aina syy, miksi elatusapu on pienempi kuin elatustuki?

jos vanhemmat vaikka sopivat elatustukea pienemmästä elatusavusta, niin kirjoitetaanko sopimukseen syy? jos syytä ei kirjata, niin voiko epärehellinen lähivanhempi hakea tuollaisella elatussopimuksella erotuksen kelalta ja valehdella että etävanhempi on elatuskyvytön. kuinka tällainen vältetään/estetään?

6

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus

      Sosiaalitoimi/ lastenvalvoja, lastensuojelu, kela ei ole lapsia koskevassa asiassa asianosainen- ja sopimusosapuoli; lapsen vanhemmat päättävät. Kunnan lastenvalvojalla ei ole oikeutta
      ottaa kantaa vanhempien välisiin lapsiansa koskeviin
      keskinäisiin- ja vapaaehtoisiin sopimusasioihin mm. elatukseen,
      ei oikeutta ottaa kantaa mahdollisen sopimuksen sisältöön viranhoidossaan ja/ tai laatia vanhempien välisiä keskinäisiä- ja vapaaehtoisia sopimuksia vanhempien puolesta edes pyynnöstä. Tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan vahvistuttaa
      molempien vanhempien pyynnöstä vanhempien laatiman keskinäisen- ja vapaaehtoisen mahdollisen sopimuksen lapsia koskevassa asiassa mm. elatuksesta.

      Kelan elatustukeen ei tarvita perustetta/ syytä elatustukea pienemmästä elatusavusta- riittää tuomioistuimen päätös elatusavun suuruudesta; jonka saatte vanhempien yhteisellä hakemuksella käräjäoikeudesta kansliapäätöksenä.

      Kyllä voi epärehellinen lähivanhempi hakea tuollaisella elatus sopimuksella erotuksen kelalta ja valehdella että etävanhempi
      on elatuskyvytön. Tällainen väite vältetään/estetään saadessasi
      kelan päätöksen elatustuesta tiedoksi, jolloin voitte antaa oman
      lausuman kelalle ja pyytää päätöksen, päätöksen perusteiden oikaisua? Etävanhempi saa aina tiedon myönnetystä elatustuesta
      asianosaisena- ja lastensa lähiomaisena vaikka lähivanhempi
      kieltäisi tiedonannon.

    • Kelakirppu

      Jos lähivanhempi hakee elatustukea sen takia että elatussopimus on määrältään pienempi kuin kelan elatustuki niin elatussopimuksessa on oltava merkintä että elatussopimus on alle kelan elatustuen koska elatuskyky on puutteellinen.

      Kela vaatii aina joko sosiaalitoimessa tai oikeudessa vahvistetun elatussopimuksen siihen että saa elatustukea. Jos merkintää puutteellisesta elatuskyvystä ei ole niin erotusta ei saa kelalta.

      Tällä vältetään mm. perusteettomat elatustukien maksut (jotka peritään takaisin) elatusvelvollisen maksuhaluttomuudesta johtuvat elatustuen nostamiset ja myös painostamisen sopimuksia tehdessä kun sopimuksen vahvistava viranomainen voi jättää lapselle epäedullisen sopimuksen vahvistamatta.

      Kelan elatustukea voi kyllä saada ilman tätä merkintää mikäli elatusvelvollinen jättää elatustuen maksamatta. Tällöin lähivanhempi saa elatustuen aina kelan maksupäivänä ja mahdollisen yli menevän osan elatusavusta sitten kun se on saatu perittyä elatusvelvolliselta.

      Nämä näkyy todennäköisesti myös elatustuen hakemuksen ohjeistuksissa.

      • höpöhöpöä

        Minun kelani, sossuni, exäni maksaaa itse vaatimansa elatukset itse itsellensä- lapset vieraannutettuna- Sosiaalitoimi/ lastenvalvoja, lastensuojelu, kela ei ole lapsia koskevassa asiassa asianosainen- ja sopimusosapuoli; lapsen vanhemmat päättävät. Kunnan lastenvalvojalla ei ole oikeutta ottaa kantaa vanhempien välisiin lapsiansa koskeviin keskinäisiin- ja vapaaehtoisiin sopimusasioihin mm. elatukseen, ei oikeutta ottaa kantaa mahdollisen sopimuksen sisältöön viranhoidossaan ja/ tai laatia vanhempien välisiä keskinäisiä- ja vapaaehtoisia sopimuksia vanhempien puolesta edes pyynnöstä. Tuomioistuin tai lasten valvoja ainoastaan vahvistuttaa molempien vanhempien pyynnöstä vanhempien laatiman keskinäisen- ja vapaaehtoisen mahdollisen sopimuksen lapsia koskevassa asiassa mm. elatuksesta.

        Kelan elatustukeen ei tarvita perustetta/ syytä elatustukea pienemmästä elatusavusta- riittää tuomioistuimen päätös elatusavun suuruudesta; jonka saatte vanhempien yhteisellä hakemuksella käräjäoikeudesta kansliapäätöksenä.

        Kyllä voi epärehellinen lähivanhempi hakea tuollaisella elatus sopimuksella erotuksen kelalta ja valehdella että etävanhempi
        on elatuskyvytön. Tällainen väite vältetään/estetään saadessasi
        kelan päätöksen elatustuesta tiedoksi, jolloin voitte antaa oman
        lausuman kelalle ja pyytää päätöksen, päätöksen perusteiden oikaisua? Etävanhempi saa aina tiedon myönnetystä elatustuesta
        asianosaisena- ja lastensa lähiomaisena vaikka lähivanhempi
        kieltäisi tiedonannon.


      • höpöhöpöä

        ei elatusvelvollinen maksa mitään elatustukea- eikä "viranomainen" voi jättää "lapselle epäedullisen
        sopimuksen" vahvistamatta.
        Sosiaalitoimi/ lastenvalvoja, lastensuojelu, kela ei ole
        lapsia koskevassa asiassa asianosainen- ja
        sopimusosapuoli; lapsen vanhemmat päättävät.
        Kunnan lastenvalvojalla ei ole oikeutta ottaa kantaa
        vanhempien välisiin lapsiansa koskeviin keskinäisiin-
        ja vapaaehtoisiin sopimusasioihin mm. elatukseen, ei
        oikeutta ottaa kantaa mahdollisen sopimuksen
        sisältöön viranhoidossaan ja/ tai laatia vanhempien
        välisiä keskinäisiä- ja vapaaehtoisia sopimuksia
        vanhempien puolesta edes pyynnöstä. Tuomioistuin
        tai lastenvalvoja ainoastaan vahvistuttaa molempien vanhempien pyynnöstä vanhempien laatiman
        keskinäisen- ja vapaaehtoisen mahdollisen sopimuksen
        lapsia koskevassa asiassa mm. elatuksesta.


      • Niinpäniinpä
        höpöhöpöä kirjoitti:

        ei elatusvelvollinen maksa mitään elatustukea- eikä "viranomainen" voi jättää "lapselle epäedullisen
        sopimuksen" vahvistamatta.
        Sosiaalitoimi/ lastenvalvoja, lastensuojelu, kela ei ole
        lapsia koskevassa asiassa asianosainen- ja
        sopimusosapuoli; lapsen vanhemmat päättävät.
        Kunnan lastenvalvojalla ei ole oikeutta ottaa kantaa
        vanhempien välisiin lapsiansa koskeviin keskinäisiin-
        ja vapaaehtoisiin sopimusasioihin mm. elatukseen, ei
        oikeutta ottaa kantaa mahdollisen sopimuksen
        sisältöön viranhoidossaan ja/ tai laatia vanhempien
        välisiä keskinäisiä- ja vapaaehtoisia sopimuksia
        vanhempien puolesta edes pyynnöstä. Tuomioistuin
        tai lastenvalvoja ainoastaan vahvistuttaa molempien vanhempien pyynnöstä vanhempien laatiman
        keskinäisen- ja vapaaehtoisen mahdollisen sopimuksen
        lapsia koskevassa asiassa mm. elatuksesta.

        Aivan kuin tuomioistuin vahvistuttaa myös rikollisesta saatavan tuomion uhrin ja rikollisen keskinäisestä pyynnöstä. Sitä vartenhan tuomioistuimen ovat. Ne eivät tee päätöksiä eivätkä anna tuomioita vaan vain vahvistavat sopimuksia.

        Uskotko edes itse omiin juttuihisi?


      • höpöhöpöä
        Niinpäniinpä kirjoitti:

        Aivan kuin tuomioistuin vahvistuttaa myös rikollisesta saatavan tuomion uhrin ja rikollisen keskinäisestä pyynnöstä. Sitä vartenhan tuomioistuimen ovat. Ne eivät tee päätöksiä eivätkä anna tuomioita vaan vain vahvistavat sopimuksia.

        Uskotko edes itse omiin juttuihisi?

        Uskotko edes itse omiin juttuihisi?
        Ei elatusvelvollinen maksa mitään elatustukea-
        eikä "viranomainen" voi jättää "lapselle
        epäedullisen sopimuksen" vahvistamatta.
        Sosiaalitoimi/ lastenvalvoja, lastensuojelu, kela
        ei ole lapsia koskevassa asiassa asianosainen- ja
        sopimusosapuoli; lapsen vanhemmat päättävät.
        Kunnan lastenvalvojalla ei ole oikeutta ottaa
        kantaa vanhempien välisiin lapsiansa koskeviin
        keskinäisiin- ja vapaaehtoisiin sopimusasioihin
        mm. elatukseen, ei oikeutta ottaa kantaa mahdollisen sopimuksen sisältöön viranhoidossaan ja/ tai laatia
        vanhempien välisiä keskinäisiä- ja vapaaehtoisia
        sopimuksia vanhempien puolesta edes pyynnöstä.
        Tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan vahvistuttaa molempien vanhempien pyynnöstä vanhempien laatiman
        keskinäisen- ja vapaaehtoisen mahdollisen sopimuksen
        lapsia koskevassa asiassa mm. elatuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe