Jos jollain on kokemuksia, niin saisiko kommenttia tällaiseen suunnitelmaan mitä olen mielessäni miettinyt.
Eli tilanne on se, että lainani (pikalainat, tililuotot yms) meni ulosottoon. Asuntolainaakin on, mutta sitä hoidan koko ajan maksusuunnitelman mukaisesti.
Olen tässä laskeskellut, että kahden vuoden kuluttua minulla on velkaa ulosotossa noin 20 000 €. Onkohan tuolloin mahdollista saada pankista lainaa jos on takaajat joilla on laittaa vakuudet lainalle? Eli toisin sanoen, onko mahdollista saada luottotiedottomana lainaa jos vain saa riittävät vakuudet lainalle? Saisin kyllä takaukset varmasti nyttenkin jo, mutten halua vielä vaivata asialla vanhempieni päätä. Mieluummin hoidan ensin velan pienemmäksi.
Jos tuo olisi mahdollista, niin maksaisin sillä lainalla sitten ulosottovelat pois, saisin luottotiedot takaisin ja olisi esim. mahdollista saada isompaan asuntoon lainaa jos ja kun on tulossa perheen lisäystä.
Tällä hetkellä velkaa on ulosotossa reiut 50 000 €, mutta olen onnistunut lyhentämään lainaa melko kovaa vauhtia. Takuusäätiö ei ole vaihtoehto, koska käsittääkseni takuusäätiön takaaman lainan jälkeen ei kuukaudessa juuri jää rahaa käteen ja laskelmieni mukaan ulosotossa velkaa maksaessa minulle ja perheelle jää sen verran rahaa käyttöön mitän tarvitaan. Takuusäätiön takaamassa lainassa näin ei olisi vaikka se kuluiltaan halvempi olisikin.
Näkeekö joku tuossa suunnitelmassa jotain sellaista mikä ei voisi toteutua?
Ulosotosta selviytyminen
25
3735
Vastaukset
- 9-6
Pankit suhtautuvat hyvin nihkeästi järjestelylsina henkilötakaus -yhdistelmään. Jos vanhemmillasi on antaa reaalivakuudeksi velaton asunto kasvukeskuksessa niin voi olla vähän helpompaa.
Toisaalta aloittaja kertoi lyhentäneensä asuntolainaansa suunnitelman mukaisesti, ja tyypillisesti asunnon arvo on lainan vakuutena. Lainan lyhennyttyä oman asunnon arvoa ei välttämättä tarvita kokonaan asuntolainan vakuudeksi, vaan osa siitä voidaan lohkaista noiden ulosottovelkojen kuittaamiseksi uudella luotolla, vai kuinka?
- Raha-asiatkuntoon
Reaalitakuuta toki tarkoitus laittaa lainan vakuudeksi. Eipä nuo henkilötakaukset enää tänä päivänä ole vaihtoehto.
- fgj5
Riippuu pankista, jos yksi merkintä ja maksettu niin voihan se olla että antavat kun on kunnon takuut. Samoin tilisi rahaliikenne ratakisee, hyvin olet tähän asti lyhentänyt niin sehän on plussaa.
- Raha-asiatkuntoon
Merkintöjä on useampi. En tiiä sitten miten UO jakaa rahoja kun yksi kulutusluotto on summaltaan yli puolet kaikista. Voi olla että parin vuoden kuluttua siellä on enää yksi lyhenemässä.
Parhaan tiedon sais varmaankin pankista, mutta antaa nyt ajan rullata ja tulee sitä kautta näyttöä myös velan lyhentämisestä.
Sinällään ei asian kanssa ole kiire kun tässä on pari vuotta aikaa, mutta ainahan se olisi mukavempaa jos olisi enempi selvillä mitä tuleman pitää.
- pankistalainaa
Pankista saat kaikista edullisimman lainan vakuuksia vastaan. Jos olet lyhentänyt asuntolainaasi, on sieltäkin vapaata vakuutta, lisäksi pitäisi olla hieman muutakin laittaa peliin.
Summat nyt kuitenkin aika pieniä, jos vain 50000€ on kyse. Tietty isoraha, jos se puuttuu, mutta ei lainkaan mahdoton sopivalla maksusuunnitelmalla. - Itsekokenutkkkjh
Tiedätkö, mulla oli uo-ssa lopuksi velka kasvanut 30000,vaikka se oli ennen pienempi,maksoin joka kk 650 uo-ttoon,ja kuitenkin se kohosi kun pullataikina. Lopuksi pääsin 3 v velkajärjestelyyn.,jolloin koko velka tulee maksetuksi. Ja nyt on n puoli vuotta vielä kärsimystä ja sitten olen veloista vapaa! 50000 paisuu ulosotossa kuin pullataikina, on aika ahdistava huomata että välistä vedetään uo-ssa niin paljon ja pääoma vähenee vain vähän. Lueppa muutama viikkoa sitten IS-ssa ahdistavia ihmisten tarinoita,miten uo on kuin loputon suo ja tuomio. Ainoastaan velkajärjestelyllä voi päästä siitä velasta irti,koska siinä maksetaan velkojille pääoma,sitä velkaa itseään,eikä ulosottomiehen palkkioita,korot stopilla. Et todellakaan pääse uotosta parissa vuodessa niin kuin suunittelet. Hae velkajärj,vain se voi pelastaa!
- cvb5566
Mulla oli ulosoton alkaessa joku 50 000e ja olen maksanut noin 740e/kk 2/2014 lähtien. Velkojia on kymmenkunta..
Miksi mulla on enää vain 25 800e velkaa kun se sun mielestä paisuu kuin pullataikina ? Ja ei, ei ole velkoja mennyt takaisin velkojille (paitsi 70e rikesakko valtiolle)
- tarkennus
Läheinen ihminen selvisi n.28 000€ ulosotosta noin 4 vuodessa maksamalla sinne n.900€/kk ja veronpalautukset jne. Joten ei ole loputon suo ja on mahdollista selvitä veloista ilman velkajärjestelyäkin.
- Nvxvjkkkj
Mutta aloittelija puhuu parista vuodesta! Ja sinä joka olet maksanut 50000 € velkaa 2014 alkaen ja puolet jäljellä,eiköhän me puhuta jostain lähemmäs 10 v velkavankeudesta ulosotossa,ei mistään parissa vuodessa hoidetusta lainasta. Kyllä se vaan on niin että uo-hon menee järjettömät korot ja uottomiehen palkkiot. Olen kokenut,vaikka maksoin joka kk 650€,välillä maksoin enemmänkin Ja juu,nyt olen velkojjlle enää velkaa yhteensä n 5000€.
Kyllä se 2 ja puol v ollut ankeata ja raskasta,mutta valoa näkyy jo tunnelin päässä. En todella jaksaisi miettiä,miten pitkään olisin maksanut 50000 ja vielä vaan ulosoton kautta....itsepä sen kokeeka,sitten olette viisaammat. Sen tiedän,että en ota koskaan enää mitään velkaa.- cvb5566
Aloittaja ei puhu mitään lyhennysten summista, sanoo vaan "olen onnistunut lyhentämään lainaa melko kovaa vauhtia" joten hyvinkin voi velka lyhentyä kun on vaan maksuerät isot.
"Kyllä se 2 ja puol v ollut ankeata ja raskasta"
Kaksi ensimmäistä vuotta onkin niin että kk-maksusta menee lyhennyksiin vain joku 30% koska uo:n taulukkomaksut. Mutta tuon jälkeen velkoihin menee koko kuukauden maksu joten velka lyhenee ihan hyvin ja korkojahan noissa ei ole kuin normaali viivästyskorko eli 7-8% ....eli ei ole mitään "ulosoton korkoja"
- ehdotus.vain
Kannattaisi varmaan Aloittajan tapauksessa, että vanhemmat ottavat sen lainan nimiinsä kokonaan, ei siis Aloittaja. Ja sitten ko. lainarahalla maksettaisiin Aloittajan velat pois ja Aloittaja lyhentäisi vanhemmilleen heidän pankista otettua lainaa.
- Oiuttyiytr
Ulosotto ja häätö viestiketjusta löytyi tietoa,että 50000 maksetaan uo-ttoon
10-12 vuotta. Eli joku täällä arvioikin oikein,totta se on... - joskusonvaanviisasta
Mikset myy asuntoasi pois, maksa ulosotto puhtaaksi. Asut vuokralla siihen asti kunnes luottotiedot puhtaat ja aloitat kokonaan puhtaalta pöydältä? Näin me teimme kun miehellä ulosottovelkaa reipas 20 tuhatta euroa. Kun saimme kotimme myytyä ja velat kuitattua pois, jäi vielä käsiraha uuteen kotiin.
- Raha-asiatkuntoon
Siitä ei ole maksettu tarpeeksi. Sitä vastaan en saa riittävästi lainaa enkä myöskään myymällä niin paljon rahaa, että se mitään auttaisi.
- Raha-asiatkuntoon
Ihmetyttää kun edellinen kommentti poistettiin sääntöjen vastaisena. Kiitos kuitenkin siitä, siinä oli hyödyllistä tietoa ja kiitos linkistä.
Se että taulukkomaksuja maksetaan vain 3-4 asiasta per kuukausi, niin se pudottaa taas virheellisesti laskemani taulukkomaksut melkeinpä puoleen siitä reilusta 700 €:sta. Taas tuli valoa tunnelin päähän, vaikkei vielä olla siinä minun "alkuperäisessä" suunnitelmassa.
Miten jos haluaa maksaa ylimääräistä, niin saako itse päättää mitä velkaa lyhentää? Kannattaisiko yrittää maksaa pienimmät pois?- eräpertti
Ei vaan talukkomaksu menee jokaisesta tilitetystä maksusta, voihan niitä olla vaikka 10, sehän riippuu miten uo ne tilittää velkojille. Pääsääntöisesti ainakin mulla on menny tilitys kolmelle velkojalle per kuukausi tyyliin 50% - 30% - 20% ...eli tässä esimerkki yhdestä velkojalle tilityksestä, jos velkaa on noin 5000e ja kuukauden maksua on käytetty siihen 700e niin uo-taulukkomaksu on tästä 134e.
Usein myös on mennyt silleen et on tilitetty vain kahdelle velkojalle, toiselle 700 ja toiselle vain 40e
Vähän utopistista välillä nuo uo:n ajatukset noiden kanssa. Esim. 70e rikesakko oli laitettu takaisin valtiolle ja siitä 4 vuoden varattomuusmerkintä vaikka kaiken järjen mukaan tuo olisi voitu kuitata helposti jostakin kk-maksusta!? :( (tällä merkinnällä ei tosin ole itselle mitään merkitystä) - eräpertti
"Miten jos haluaa maksaa ylimääräistä, niin saako itse päättää mitä velkaa lyhentää? "
Tuoss atapauskessa voit itse määrätä minne se menee, tosin kyselisin kykllä velkojalta voinko maksaa heille suoraan, säästää siinäkin taulukkomaksut. Esim lindorfillehan voi maksella heidän sivujen kautta lyhennyksiä vaikka velka on ulosotossa.
- Jepjepi
No niin, joku täällä ei uskonut miten velkaa paisuu ulosotossa kuin pullataikina. No löysin tänään tästä viestiketjun: Velkaa ulosotossa 55000,lukekaapa se ketju kokonaan, yhden yksinhuoltaja-äidin tarina siitä.....
- xcvxcvcvt
Kai se kasvaa jos ei pysty tarpeeksi maksamaan joka kuukausi
- ettekötajua
No ei saa lainaa jos on ulosottoon joutunut, saati jos on työtön ihminen ei sekään edes auta saamaan yhtään mitään.
- Tinppa
Mä maksoin ulosottoon 45 000 euroa noin 4 vuotta. Viimeinen kymppi meni puolessa vuodessa. Homma on aika paljon kiinni tulojen koosta, koska palkastahan se viedään.
Käsittääkseni se homma menee näin:
- Korot juoksee
- Ulosottomaksu menee jokaisesta maksuerästä ja jokaiseen lainaan kohdistuen.
- Pääoma lyhenee.
Ulosottomaksu on riippuvainen saatavan koosta ja on 2,5 eurosta jonnekin 200 euroon.
Sanoisin, että kannattaa yritää tehdä maksusuunnitelma ulosottomiehen kanssa jolloin voi käsitääkseni ohjata itse sitä mitä lyhennetään ja missä järjestyksessä, koska jos lyhennät esimerkiksi 600 euroa kuukaudessa, niin sitä ei missään nimessä kannata jyvittää esimerkiksi 20 eri asiaan, jotka ovat ulosotossa, koska silloin tuo maksu menee jokaisesta.- erh5r
Totta hitossa se on tuloista kiinni, olet maksanut ainakin loppuajasta 1600e/kk, aika minimaalinen määrä ulosotossa olevista voi maksaa tuon verran...luulisin ainakin. Tässäkin kohtaa pitää muistuttaa että ulosottomaksut lakkaa kun on ulosmitattu se 2v, moni ei tätä tiedä/muista.
En kyllä usko tuohon maksusoppariin että saisi itse määrätä minne lyhennellään, yleensähän soppari on juurikin sen verran mitä palkastakin ulosmitataan ja jos maksat enemmän niin se ylimenevä voidaan ohjata minne haluaa, sama homma kuin palkan ulosmittauksessa. Ja lisäksi sopparilla maksaessa ei ehkä taulukkomaksut edes lakkaa kun 2v tulee täyteen? Tästä ei kyllä ole 100% varmaa tietoa ? Ja sitten vielä sekin että jos uo suoritetaan palkasta ja maksat sitten itse lisää niin siitä lisäsuorituksesta joutuu maksamaan taulukkomaksun vaikka olisi 2v kulunut..Tämä on varma tieto.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619444Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492970Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja402736- 572591
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1972005- 981892
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241856Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501399Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101254- 281231