Paljonkohan uusi tuulilasi maksaa. Että pittääki aina olla jottai ylimääräistä rahanreikää.
Tuulilasissa pitkä railo alaosassa
25
792
Vastaukset
- voi_korjata
Ei tarvitse välttämättä koko lasia vaihtaa, kysy paikallisilta tuulilasiliikkeiltä.
- bessie--
Muistatko tai tiedätkö millainen vakuutus sinulla on? Tarkista nyt aluksi se.
Kun muutama vuosi sitten tuli tuulilasin korjaus tai vaihto ajankohtaiseksi satuin mainitsemaan asiasta miniälleni. Olin asiaa sen tarkemmin ajattelematta aikeissa ilman muuta maksaa laskun kokonaan itse. Miniä neuvoi tsekkaamaan vakuutukset. Tein niin ja jouduin itse maksamaan vain omavastuun, 150 euroa (nyt se näkyy olevan 200 euroa). Jos lasin olisi voinut - tai tässä tapauksessa se olisi kannattanut - korjata, niin omavastuu olisi ollut 0 euroa. Lasi kuitenkin oli niin naarmuinen (kuulemma, en itse sitä huomannut), että suositeltiin vaihtamaan ja tein sitten niin.
Hämärä muistikuva, että uusi tuulilasi olisi maksanut silloin (4-5 vuotta sitten?) n. 400 euroa. Hintavertailu kannattaa ehdottomasti tehdä ja jos oikein muistan silloin kuulemani ja oppimani niin 'merkistä' ei kannata maksaa, laatu (ja alkuperä) on sama huomattavasti halvemmissakin. - Terv.polkupyäräilijä
Riippuu koslasta mutta kyllä keskihinta on muhevan imelä 500 euroa.
Jos osaa ajatella tulevaisuuttakin, kannattaa pitää voimassa tuulilasivakuutus. Senhän voi ottaa vaikka heti siellä netin ääressä - ja mennä viikon kuluttua vaihdattamaan lasi.
Ilmoitus vakuutukselle, että tuli nastoja tai kivi tuulilasiin ja halkesi. Silloin selviää 150 - 200 euron omavastuulla.
Itse vaihdatin vuonna 2015 haljenneen tulilasin vuosi sitten keväällä kun katsastus alkoi nipottamaan. Tuulilasivakuutuksen olin ottanut tammikuussa 2017. Vaihto hoitui 150 rahan omavastuulla merkkiliikkeessä. He hoitivat asian paperitöineen. Vakuutus ei edes kysellyt perään. Sittemmin olen myynyt auton.Ja jos on se tuulilasivakuutus, kannattaa heti mahdollisen kiven tai nastan iskemän jälkeen ajaa tuulilasiliikkeeseen korjauttamaan se. Eikä maksa mitään, ainakaan meikäläisen vakuutusyhtiössä. Tuulilasin vaihto sensijaan maksaa omavastuun verran. Jos ei sitä kiven iskemää paikkauta, on riski, että siitä alkaa koko lasi halkeamaan, lasi menee vaihtoon ja maksaa sen omavastuun. Toki ilman vakuutustakin kannattaa kiveniskemä paikkauttaa, ettei koko lasi halkea.
Hintahaitarihan tuulilasin vaihdossa on melkoinen. Joihinkin vanhempiin saa muutamalla satasella ja uuteen autoon, jossa tuulilasiin ympättyjä lisävarusteita, hinta nousee yli tuhannen euron.entinenmiäs kirjoitti:
Ja jos on se tuulilasivakuutus, kannattaa heti mahdollisen kiven tai nastan iskemän jälkeen ajaa tuulilasiliikkeeseen korjauttamaan se. Eikä maksa mitään, ainakaan meikäläisen vakuutusyhtiössä. Tuulilasin vaihto sensijaan maksaa omavastuun verran. Jos ei sitä kiven iskemää paikkauta, on riski, että siitä alkaa koko lasi halkeamaan, lasi menee vaihtoon ja maksaa sen omavastuun. Toki ilman vakuutustakin kannattaa kiveniskemä paikkauttaa, ettei koko lasi halkea.
Hintahaitarihan tuulilasin vaihdossa on melkoinen. Joihinkin vanhempiin saa muutamalla satasella ja uuteen autoon, jossa tuulilasiin ympättyjä lisävarusteita, hinta nousee yli tuhannen euron.Tuossa en huomannut mitää iskeämää vaan suoraan sellasen 40 cm halkeaman.
Minulla on tuulilasivakuutus ihan erikseen mainittuna, on kevytkasko ja hinausvakuutus on myös mainittu erikseen.
- mimmimum-..mi
Keskustelin juuri pojan kanssa kun hänellä pieni railo siinä alhaalla tuulilasissa...että katsastuksessa kiinnitetään tarkempaa huomiota tuulilasin kuntoon...kyllä niitä vaan tulee kun paljon ajelee ...mutta en sanoisi että hänelläkään se haittaisi ajoa...mutta kallista vaihtaa..
- Näin-uudet-säännöt
Tuulilasi rikot ja kolhut ja halkeamat katsotaan turvallisuusriskiksi. Siksi katsastuslaki kiristyi ja nyt saattaa tulla hylky pelkästä kivenisku jäljestä, ellei sitä kohtaa ole paikattu tai tuunattu korjaamolla.
- mimmimum-..mi
Näin-uudet-säännöt kirjoitti:
Tuulilasi rikot ja kolhut ja halkeamat katsotaan turvallisuusriskiksi. Siksi katsastuslaki kiristyi ja nyt saattaa tulla hylky pelkästä kivenisku jäljestä, ellei sitä kohtaa ole paikattu tai tuunattu korjaamolla.
Näin minäkin olen jostain hiljakkoin lukenut... sitä en ole hoksannut että niitä paikataan tai muutoin tuunataan... millä ihmeen aineella tai menetelmällä...
- Juurikin.niinkin
mimmimum-..mi kirjoitti:
Näin minäkin olen jostain hiljakkoin lukenut... sitä en ole hoksannut että niitä paikataan tai muutoin tuunataan... millä ihmeen aineella tai menetelmällä...
On hartsia, on teippiä, on hiontaa...Nimenomaan ne iskeymät kannattaa tuunauttaa tuoreeltaan etteivät lähde leviämään.
- ö-Öö
Riippuu
Monista asioista. Lähinnä autosta siis, niitä kun monenlaisia. Noin käytännössä riippuu myös railosta. Tuulilasi nykyisin kantavaa rakennetta, pitääpi olla ehyt. Se, mikä on ehyt, sen kertoo katsastaja.
Hinnoissa hirmuisia eroja, autosta riippuen. Vanhaan autoon sallitaan railokin, koska se ei ole kantava osa , uusiin ei. Laissa paljon muutakin, kuin lasi. On kaikenlaista lämmitystä, näyttöäkin, tutkaa, värejä kameroita, ties mitä. Lasi voi olla monen tonnin arvoinen. Tai sitten muutaman satasen.
Siis, sun tapausta mahdoton sanoa ilman tietoa mitään. Tuurillaan lasia ei tarvi uusia ollenkaan, toisella tuurilla tonnit lentelee.
=DW=Totta joka sanasi. Sen verran lisää, että se vanhan auton lasin railon salliminen riippuu siitä, missä kohtaa lasia railo on. Jos railo on enemmän tai vähemmän keskellä lasia, näkökenttää haitaten, niin uusiksi menee.
entinenmiäs kirjoitti:
Totta joka sanasi. Sen verran lisää, että se vanhan auton lasin railon salliminen riippuu siitä, missä kohtaa lasia railo on. Jos railo on enemmän tai vähemmän keskellä lasia, näkökenttää haitaten, niin uusiksi menee.
Railo on alareunassa.
siilenämää kirjoitti:
Railo on alareunassa.
Niin, se nyt vähän riippuu ja roikkuu, autosi mallista ja ehkä katsastusmiehestäkin. Hyvällä tuurilla yhteiselo pienen tuulilasin railon kanssa voi jatkua hamaan tulevaisuuteen. Huonommalla tuurilla on seuraavasta katsastuksesta yksi kuukausi aikaa korjata hylkäyksen aiheuttama vika, tuulilasi.
- bessie--
entinenmiäs kirjoitti:
Niin, se nyt vähän riippuu ja roikkuu, autosi mallista ja ehkä katsastusmiehestäkin. Hyvällä tuurilla yhteiselo pienen tuulilasin railon kanssa voi jatkua hamaan tulevaisuuteen. Huonommalla tuurilla on seuraavasta katsastuksesta yksi kuukausi aikaa korjata hylkäyksen aiheuttama vika, tuulilasi.
Parempi vaihtaa suosiolla jo ennen katsastusta. Ei ole mitään tarkkaa mittaa siitä milloin tuulasin halkeama haittaa näkyvyyttä, yleisin arvio taitaa olla että haittaa, ei mene läpi.
Jouduin kerran tosi huonolla kelillä pysäyttämään auton moottoritien laitaan koska tuulilasinpyyhkijän sulka yllättäin ei pyyhkinyt kunnolla vaan jätti näkemistä aivan liikaa haittaavan rannun. Putsailtiin sulat ja tuulilasikin ja jatkettiin matkaa, mutta ongelma jatkui ja piti taas pysähtyä ja minua kolmisenkymmentä senttiä pitempi veljeni siirtyi ratin taakse. Hän näki paremmin kuin minä, mutta oikeastaan minunkin apukuskina olisi pitänyt nähdä hyvin viimeistään siinä vaiheessa kun moottoritieltä minulle ennestään tuttuihin ja hänelle aivan vieraisiin aika monimutkaisiin ramppi- ja liittymäkuvioihin monine kaistoineen piti ajaa. Minun olisi ehdottomasti pitänyt nähdä paremmin voidakseni ohjeistaa montako kaistanvaihtoa missäkin kohdassa jne.. - Kaikki.muuttui
Uusi laki ja sääntö m ä ä r ä ä katsastajat hylkäämään j o k a i s e n auton, jonka tuulilasissa on jo halkeama. Ihan sama missä kohti lasia. Enää ei ole «näkökenttä» sääntöä.
Iskujäljet kehoitetaan korjauttamaan ensi tilassa, mutta niistäkin voi tulla hylky jos niitä on tarpeeksi monta, esim 2-5. entinenmiäs kirjoitti:
Juu, en ole aikeissa odottaa katsastusta vaan railo menee korjuulle heti kun selvitän vakuutustiedot. En ala kattelemaan mitään ylimääräisiä railoja tuulilasissa.
- Heikunkeikku
Joo, auton merkistä riippuu hinta.
Poika vaihtoi vähän aikaa sitten ja maksoi 1000 euroa.
Hänellä oli tuulilasivakuutus. - niksipirkkakohanseoli
Jos railo ei haitta näkyvyyttä, poraa railon päihin 2-3mm reiät ja tuki reiät ja railo kirkkaalla silikonilla.
- VoikoNiinTehdä
Minä ainakin otin tuulilasivakuutuksen heti, kun lasiin tuli toinen kiveniskemä, pieni odottelu ja sitten korjaamolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676