Ensimmäinen kouristukohtauseni

toiminnallinen

Sain toissa iltana elämäni ensimmäisen kouristuskohtauksen. Sitä ennen olin käynyt tikkauttamassa yhden haavan ja takaisin osastolle päästessäni tuli hyvin huono olo.

Seuraava muistikuva on miljoonasta hoitajasta ympärillä ja piuhoista kiinni mussa. Muistan etten saanut sormiani tai käsiäni koukkuun vaikka yritin tai suutani auki. Olin kuulemma n. 10min ''kouristanut'' ja saanut suoneen stesolid x 2. Tällä laantui. Yön vietin valvontaosastolla monitoreissa ja kaikki tämän jälkeen ollut hyvin. Pieni virtsaamisvaikeus on nyt ilmennyt, en tunne tätä hätää.

Mutta lääkärit sanoivat kohtauksen olleen toiminnallinen, eli ei vakavasta kyse, tai ainakaan akuutista aivoverenkierto ym. muista jutuista. Olen kyllä vakavasti masentunut, ahdistuneisuushäiriö löytyy sekä pitkä unettomuus. Kuitenkin tulevaisuudessa on varuiks pään EEG ja MRI.

Eli haluaisin vain tietää että onko muita jolla kouristus nimetty toiminnalliseksi, eli ei syytä? Säikähdin tuota itse koska olo oli kamala. ja lihakset seur.pv kipeet. Jos löytyisi kohtalotovereita, vai olenko ainoa joka kouristanut vaan muuten vain ??
Anteeksi pitkä teksti.. .

5

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hsd

      En ole kokenut samaa, mutta mietin
      mikä tällainen toiminnallinen kouristuskohtaus on ?
      Mistä se voi johtua ?
      Se on varmasti säikäyttävä ja kamalan pelottava olotila.
      Oletko henkisesti toipunut siitä vai jäikö pelko ?

      • Aloittaja

        Toiminnallisella meinaa että ei mikään neurologinen syy. Vaan esim. psyyke ja unettomuus ja mulla vaikea-asteinen masennus voineet laukaista. Ei ole periaatteessa sama kuin kunnon kouristuskohtaus epilepsiassa, mutta kouristus kuitenkin.

        Ja sain toisenkin tällaisen pari pv sitten. Muisti katkeaa tuolta ajalta ja lihakset jäävät kipeiksi ja vapinaa kovastikin.. meni ohi ilman lääkettä. Olo aina jyrän alle jääny.
        Jäi pelko et jos tulee vielä. Ja sellainen häpeä kun ei periaatteessa syytä. Ja molemmilla kerroilla säikähin kyl..
        Kaikki tutkimukset kuitenkin ok. Iha hirveitä noi on ja en niitä ikinä haluaisi enää kokea.


    • hsd

      Kiitos vastauksestasi ! Aika erikoista, ajattelet varmaan itsekin ?
      Myös pelottavaa kaikin puolin, jos yksinkin jossain ja tarvitsee apua.

      Olet varmaan miettinyt ovatko lääkkeesi oikeat juuri sinulle, voisivatko ne aiheuttaa kohtauksia ?
      Sinulla ehkä on lääkitystä masennukseen tms ?
      Itselläni on vuosia ollut unilääke ja välillä tuntuu, että voisin pyörtyä mihin suuntaan vain.
      Jotenkin tajunnan taso on heikentynyt, epäilen unilääkettä (Zopinox)

      Minkälaisia tutkimuksia yleensä tehdään, jos saa ko. kohtauksia ?
      Päänkuva varmaankin, mutta miten muuten voi selvittää asiaa ?
      Poissulkea muita sairauksia.

      Mitään häpeämistä asiassa ei missään nimessä ole !
      Minussa herättää suurta sympatiaa, kun joku joutuu kärsimään kohtauksista tai muista sairauksista.
      Emme me kukaan voi sille mitään minkälaisia kohtauksia satumme saamaan.

    • läheinen

      Eräs henkilö sai vuosia diagnoosiksi narkolepisan, menetettyään tajuaan silloin tällöin, nyt syynä onkin vakava syvä masennus,mikä laukaisi oireet,ja traumaperäiset syyt. Eli vuosia narkolepsia nimellä oireiden takia.Mullekin tuli mieleen että oisko lääkityksessä jotain mikä aiheuttaisi tuollsta?

      • Aloittaja

        Kiitoksia vastaukista.
        Lääkitystä on tosiaan melko paljon ja osastohoidossa olen vaikeasta masennuksesta ja trauma tausta ja stressi/ahdistuneisuushäiriö. Eli ne kera unettomuuden laukaisseet. Lääkitys käytiin tänään läpi lääkärin kanssa ja sen pitäis olla ok.
        Ja tosiaan pään MRI ja EEG otettiin, ne normaalit. Eli ei neurologista vikaa. Mutta vas.puolelle jäänyt ajoittaista vapinaa. Lääkärin kanta oli vaan nyt tää kokonaisuus. Mutta kyllä mua silti mietityttää.. Ja ajokielto on nyt ainakin nii kauan kun osasto-hoidossa oon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1700
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1339
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1268
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1152
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1051
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1043
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe