pakko jättää rekisteröimättä

naurettavaahyväeu

ostin uuden veneen ruotsista

vaativat kauppakirjaa ja valmistajan antamaa vaatimustenmukaisuusvakuutusta sekä vesikulkuneuvosta että moottorista.

kauppakirja löytyy mutta mitään vaatimustenmukaisuusvakuutusta ei ole. veneessä ja moottorissa kyllä ce kilvet ym ja on ihan yleinen vene suomessakin mutta rekisteröinti ei vaan onnistu.

menee niin vaikeeksi että ei jaksa vääntää en sitten rekisteröi ja jos poliisit pysäyttä niin sanon ettei rekisteröinti onnistu voi voi

15

1974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Argon86

      Todistuksen saat valmistajalta tai suomalaiselta jälleenmyyjältä pyytämällä. Helppo homma. Voit tietysti jättää myös rekisteröimättä ja sanoa voi voi, mutta poliisi sanoo takaisin voi voi ja kirjoittaa sakon. Ja vapaaehtoista vakuutusta et saa venepaketille jos se ei ole Trafin venerekisterissä.

      Tommy
      https://moottoriveneily.foorumi.eu/

    • Tyrnäväntorpedo

      Ruotsissa pätevät samat direktiivit kuin Suomessakin. Sielläkään ei saa myydä uusia veneitä, jotka eivät täytä direktiiviä.
      Pyydä dokumentit myyjältä.

      • EU.on.perseestä

        Kyse ei taida olla uudesta veneestä, oletettavasti silloin asia olisikin kunnossa.


    • EnOleRobo

      Uuden veneen ensirekisteröinnin yhteydessä tulee esittää veneen ja moottorin vaatimustenmukaisuustodistukset. Jos olisit ostanut uuden veneesi Suomesta, niin myyjäliike olisi todennäköisesti hoitanut tämänkin asian puolestasi hintaan sisältyen. Usein itse tekemällä säästää, mutta miksi nyt itketään kun joutuukin ihan oikeasti tekemään jotain itse?
      Ne vaatimustenmukaisuusvakuutukset saat valmistajilta. Usein maksua vastaan.

      • ostoinsinöööööri

        "Maksua vastaan"?? Höpö höpö, ei minkään tuotteen valmistaja todellakaan ota maksua CE:n DoP-todistuksesta!

        EU:n markkinoille ei saa myydä harmonisoinnin piiriin kuuluvia tuotteita ilman tätä todistusta. Jos mukamas valmistaja ei toimittaisi todistusta, ilmoitus markkinavalvontaa suorittavalle viranomaiselle niin loppuu kauanteko.


      • EnOleRobo

        Ei todellakaan ota silloin kun kyseessä on B2B. Omat B2C kokemukset ovat muutaman vuoden takaa liittyen autoihin ja moottoripyöriin. Voi olla että käytäntö on muuttunut ja olen nyt väärässä.


      • EnOleRobo

        Sitä paitsi vaatimustenmukaisuustodistus on Declaration of Conformity. DoP, Declaration of Performance, liittyy myös CE merkintään mutta tässä tapauksessa siitä ei ole kyse.


    • VapaaMaa

      Sinänsä EU on tuonut älytöntä ja turhaa lusäbyrokratiaa kaikkeen. Mun mielestä on jokaisen oma asia minkälaisella veneellä ajelee, miksi sen täytyy olla joidenkin vaatimusten mukainen? Jos joku haluaa ajella kaarnaveneellä jossa purjeena Iso-Iitan alushousut niin siitä vaan, mitä se Brysselin byrokraateille kuuluu. Eri asia jos ajaa vaikkapa venetaksia, siinä on kyse muidenkin kuin omasta turvallisuudesta.

      Sama juttu esim. rakennuksilla. Tuttava kertoi että työmaalla pitää olla nykyään yksi täysipäiväinen insinööri valvomassa että joka ikinen ruuvi ja puunpalanen on direktiivien mukainen. Silti, tai ehkä juuri siksi, laatu on huonompaa kuin koskaan.

      • EU-setä

        "Mun mielestä on jokaisen oma asia minkälaisella veneellä ajelee, miksi sen täytyy olla joidenkin vaatimusten mukainen?"

        Kaikki meneekin ihan hyvin jos vain itse veneilet kyseisellä veneellä. Homma muuttuu kun otat jonkun kyytiin ja viimeistään kun myyt venee seuraavalle veneilijälle. EU suojelee muita sinulta. Holhoamista tai ei, niin koittaa kuitenkin estää vedätykset, huijaamiset ja parantaa turvallisuutta.


      • Argon86

        Jees turvallisuuteen se kaikki aina nykyään perustuu, mutta olisi jännä nähdä tutkittua tilastotietoa paljonko moottoriveneonnettomuudet (yli 20hv) ovat laskeneet vaikka EU:n aikana. Jos vertailuna olisi tilastoa vaikka -70, -80, -90 luvulta. Vielä muutamia vuosia sitten sai Maistraatille rekisteriin ihan minkä tahansa veneen ja millä tahansa moottorilla.


      • Tyrnäväntorpedo
        Argon86 kirjoitti:

        Jees turvallisuuteen se kaikki aina nykyään perustuu, mutta olisi jännä nähdä tutkittua tilastotietoa paljonko moottoriveneonnettomuudet (yli 20hv) ovat laskeneet vaikka EU:n aikana. Jos vertailuna olisi tilastoa vaikka -70, -80, -90 luvulta. Vielä muutamia vuosia sitten sai Maistraatille rekisteriin ihan minkä tahansa veneen ja millä tahansa moottorilla.

        Ei taida löytyä yksiselitteistä tilastoa aiheesta. Suurin osa onnettomuuksista sattuu pienillä veneillä humalassa sepalus auki. Jos haluaa seuloa direktiivin vaikutukset, niin pitäisi eliminoida alkoholin kulutuksen ja säätilan osuudet tilastoista.

        Sitten pitäisi vielä jotenkin ottaa huomioon direktiivin vaikutus veneen ominaisuuksiin. Meillä on käytössä vielä paljon veneitä, jotka on tehty ennen direktiivejä. Toisaalta sitten on myös paljon veneitä, jotka on tehty direktiivin mukaisesti koska on tiedetty sen tulosta. Vientiinkin tarkoitetut veneet on voitu tehdä direktiivin mukaan, vaikka sitä ei Suomessa ole vaadittu.

        EU direktiivikään ei ole ensimmäinen laatuaan vaan eri maissa on ollut jo ennen sitä omia vaatimuksia veneille. Direktiivi on yhdenmukaistanut vaatimukset ja avannut mahdollisuuksia kansainväliseen kauppaan.

        Direktiivien ensisijaisena tarkoituksena yhdenmukaistaa vaatimukset jotta tuotteita ei tarvitsisi tehdä erilaisiksi ja hyväksyttää erikseen joka maassa.


      • Mulkkujen.klubi
        EU-setä kirjoitti:

        "Mun mielestä on jokaisen oma asia minkälaisella veneellä ajelee, miksi sen täytyy olla joidenkin vaatimusten mukainen?"

        Kaikki meneekin ihan hyvin jos vain itse veneilet kyseisellä veneellä. Homma muuttuu kun otat jonkun kyytiin ja viimeistään kun myyt venee seuraavalle veneilijälle. EU suojelee muita sinulta. Holhoamista tai ei, niin koittaa kuitenkin estää vedätykset, huijaamiset ja parantaa turvallisuutta.

        EU on nykyään vedätystä ja kusetusta. Turvallisuudella ei asiaan ole mitään vaikutusta. Sen nimi on byrokratia.


      • jhgjghj
        Argon86 kirjoitti:

        Jees turvallisuuteen se kaikki aina nykyään perustuu, mutta olisi jännä nähdä tutkittua tilastotietoa paljonko moottoriveneonnettomuudet (yli 20hv) ovat laskeneet vaikka EU:n aikana. Jos vertailuna olisi tilastoa vaikka -70, -80, -90 luvulta. Vielä muutamia vuosia sitten sai Maistraatille rekisteriin ihan minkä tahansa veneen ja millä tahansa moottorilla.

        Ei se CE merkki eikä mitkään vaatimustenmukaisuus todistukset mitenkään liity turvallisuuteen vaan on kauppapolitiikkaa, eli yritetään suojella omia tuotteita.


      • VapaaMaa
        EU-setä kirjoitti:

        "Mun mielestä on jokaisen oma asia minkälaisella veneellä ajelee, miksi sen täytyy olla joidenkin vaatimusten mukainen?"

        Kaikki meneekin ihan hyvin jos vain itse veneilet kyseisellä veneellä. Homma muuttuu kun otat jonkun kyytiin ja viimeistään kun myyt venee seuraavalle veneilijälle. EU suojelee muita sinulta. Holhoamista tai ei, niin koittaa kuitenkin estää vedätykset, huijaamiset ja parantaa turvallisuutta.

        Roskaa. Surullista kuinka ihmiset jo aivopesty. Veneen hinta määräytyisi vapailla markkinoilla, jos joku haluaa maksaa enemmän jostain todistuksesta, se on heidän päätös. Ja jos joku myy veneen käytettynä eteenpäin, eihän sen kunnosta ole mitään takeita vaikka siinä olisi mikä tahansa direktiivin mukainen todistus.

        Sen sijaan EU on kieltänyt esim. sähkö- ja kaasulaitteiden ennakkotarkastuksen jossa taas ei ole mitään järkeä. Niitä sitten vedetään hengenvaarallisina pois jälkikäteen. Samoin ei saa kieltää oikeasti vaarallisia tuotteita koska se onkin yhtäkkiä vapaan kaupan estoa. Esimerkkinä vaikka metanoli huoltoasemilla joka on tappanut Suomessa kymmeniä EU-jäsenyyden aikana. Kevythormit ovat myös aiheuttaneet lukemattomia tulipaloja ja kuolonuhreja koska niiltä ei saa vaatia Suomessa tarvittavaa lämmönkestoa (suuret eristepaksuudet, saunat yms.).

        Omaan talooni tulevassa kakkosnelosessa pitää sensijaan olla direktiivin mukainen leima, muuten rakennustarkastaja ei sitä hyväksy. Täysin älyvapaata touhua.


    • Borss

      Eihän tuo näy onnistuvan suomen kielen kirjoittaminenkaan, joten parempi tosiaan että annat olla vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2725
    2. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1129
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1021
    6. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      914
    9. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      883
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe