Firefoxin tilalle uusi selain

selaimenvaihto

Käytän vielä Windows Xptä ja Firefoxia mutta sen tuki loppuu parin kuukauden päästä Xplle, joten mikähän selain kannattaisi ottaa tilalle. Internet Explorer ei meinaa oikein toimia nykyisillä nettisivuilla kunnolla joten se ei ole vaihtoehto.

30

525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen.tyytyväinen

Itse melkein väittäisin, että selaimet ovat yksilökohtainen makuasia.
      Ainoastaan Applen Safari toimii nikotellen Windowsissa.

• Opera

Xp tuki loppuu, mutta ei Firefoxin. Firefox lähettää sinulle aina uuden päivityksen, jos sinulla on automaattinen päivitys kytkettynä toimimaan. Firefox on ollut loistava selain, m utta viimeisen päivityksen jälkeen siitä tuli susi. Kaikkin Bookmarks hävisivät, enkä löydä niitä mistään, mutta onneksi minulla niistä varmuuskopio. Myöskään suomenkielinen Googe ei enää toimi. Lopuksi kyllästyin siihen ja vaihdoin Operaan, ja se toimii loistavasti. En myöskän suosittelisi W10, mutta jos saat vielä jostain W7, niin sitä voin suositella. Muuten , Xp toimii siltikin jos et käytä sitä netissä.

• selaimenvaihto

Nimenomaan firefoxin tuki on loppumassa parin kuukauden päästä. Olen tehnyt PosReady rekisterimuutoksen ja Xp itsessään saa edelleen päivityksiä joka kuukausi.

• Opera
        selaimenvaihto kirjoitti:

Nimenomaan firefoxin tuki on loppumassa parin kuukauden päästä. Olen tehnyt PosReady rekisterimuutoksen ja Xp itsessään saa edelleen päivityksiä joka kuukausi.

Ei Firefoxin tuki mihinkään lopu. Ja jos loppuisikin, niin millähän Firefox jatkaisi sen jälkeen. Tuskin kukaan huolisi sitä enää Ainoa vika on se, että vanhemmalla Firefoxilla ei enää ehkä pääse kaikkiin paikkoihin. Nämä paikat vain ilmoittavat että selaimesi on liian vanha. Joillekin ei taas kelpaa mikään muu kuin IE.

Jos käytät XP kanssa vielä vanhaa Firefoxia niin siksi se ehkä ei enää toimi, enkä ole varma jos vanha XP toimii uudenpien Firefoxien kanssa.
        Minullakin on edelleen vielä XP vanhassa koneessani, mutta se ei ole kytkettynä nettiin. Käytän sitä joidenkin vanhempien ohjelmien kanssa, jotka eivä enää toimi uudempien winkujen kanssa.

Kuten aikaisemmin mainitsi en ollut tyytyväinen Firefoxin uusimpaan päivitykseen, ja siksi vaihdoin selaimeni Operaan. Firefoxia käytin jatkuvasti siitä asti kun Netscape lopetti.

• smulffi
        selaimenvaihto kirjoitti:

Firefoxin uusimmat versiot eivät ole pitkään aikaan asentuneet XP:hen. Itse XP:hen tulee enää toimisto-ohjelmapäivityksiä Office 7:aan.

• mkil

Käytän XP:ssä, Seiskassa ja Ubuntussa pääselaimena vanhaa Opera 12.16 tai 12.18.
      Toki eri tilanteisiin ja sivustoille on Foxi, Seamonkey, Qupzilla, Palemoon, K-Meleon.

• toteaja

kuulostaa vaikeelta, mutta harrastuksensa kullakin.

• linuxuser

Operassa on 52 versio uusin... paitsi jos ulla on 32 bittinen järjestelmä...

• mkil
        linuxuser kirjoitti:

Operassa on 52 versio uusin... paitsi jos ulla on 32 bittinen järjestelmä...

Aivan, mutta Opera on pilattu Chrome-moottorilla versiosta 15 eteenpäin.

Kokeilin Seiskassa pishing-huijauksen testiä, jonka Toni laittoi toisessa ketjussa.
        Tuo vanha Opera ja Seamonkey älähtivät testistä heti. Uusin Firefox ESR-versio ihmetteli vaan suu ammollaan tapahtumaa ja tarvitsi Avastin suojaa älähtämään ja estämään sivuston.
        Tuo kertoo Operan vanhasta versiosta jo paljon vaikka sen eka painos taidettiin julkaista jo oliskohan 2005.

Varmaan nuo uudemmatkin Operan versiot reagoisivat testiin.

• bööörb

Opera tai Firefox on XP:lle ne hyvät
      Chrome vahatversiot, mutta ei ole se paras vaitoehto
      kuin vanhavesio Chromium
      ChromiXP joka on avaimmen koodin XP harrastajien sille tekemä, mutta ei taidan olla kuin SP6 alternativa paketissa????

• toimivat.edelleen

Vanhat versiot toimivat ihan hyvin vaikka tuki loppuu. Minulla on tässä Xubuntussakin (14.04.5 LTS) Firefoxin versio 56.0, eli mikään kaikkein uusin. Ja 14 vuotta vanhassa XP-läppärissä on joku ESR-tyypin Firefox. Vaikka sen tuki loppuu, niin kyllä selain vielä muutaman vuoden toimii.

• Höpöhöpö. Tuen loppuessa ohjelma pilaantuu 3-4kk aikana. Eli Windows XP Firefox 52 ESR olisi se mikä menee pisimpään, ennen joulukuuta pitäisi uusia. Ubuntu 14.04.5 LTS menisi helposti yli vuoden vielä.

Eli uutta käyttöjärjestelmää vaan, sillä ne ongelmat ratkeaa.

• vanhassa.parempi
        M-Kar kirjoitti:

Höpöhöpö. Tuen loppuessa ohjelma pilaantuu 3-4kk aikana. Eli Windows XP Firefox 52 ESR olisi se mikä menee pisimpään, ennen joulukuuta pitäisi uusia. Ubuntu 14.04.5 LTS menisi helposti yli vuoden vielä.

Ei pidä paikkaansa. Jos selain tukee HTML5:sta, niin sillä pärjää vielä vuosia. Sitä virhettä ei pidä missään nimessä tehdä, että alkaisi uusia ja bugisia softia ja käyttiksiä asentamaan.

• vanhassa.parempi kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Jos selain tukee HTML5:sta, niin sillä pärjää vielä vuosia. Sitä virhettä ei pidä missään nimessä tehdä, että alkaisi uusia ja bugisia softia ja käyttiksiä asentamaan.

Ei pärjää kun pakolliset turvapäivitykset puuttuu ja sen lisäksi sertifikaatit vanhenevat joten äkkiä on joka toisella sivulla virheilmoitus.

Ei ole mikään pakko asentaa bugisia järjestelmiä. Itseasiassa saa helposti bugittomman koska Microsoft ei ole Windows XP:stä korjannut kuin osan vioista. Se kun ei ole pystynyt kaikkea korjaamaan rikkomatta yhteensopivuutta joten osa vioista jäänyt tyyppivioiksi kummittelemaan.

Esimerkiksi uudempi Windows 7 on jo paljon bugittomampi ja suojatumpi kuin vanha Windows XP ja prosessi sen suojaamiseksi menee vastaavalla tavalla ja siinä käytetään vastaavaa Firefox 52 ESR:ää, mutta sen voi päivittää tänä vuonna parempaan Firefox 60 ESR:ään. Laatu siis paranee ja turva-aukot on korjattu uudemmassa.

• kehitys.taantuu
        M-Kar kirjoitti:

Ei pärjää kun pakolliset turvapäivitykset puuttuu ja sen lisäksi sertifikaatit vanhenevat joten äkkiä on joka toisella sivulla virheilmoitus.

Ei ole mikään pakko asentaa bugisia järjestelmiä. Itseasiassa saa helposti bugittomman koska Microsoft ei ole Windows XP:stä korjannut kuin osan vioista. Se kun ei ole pystynyt kaikkea korjaamaan rikkomatta yhteensopivuutta joten osa vioista jäänyt tyyppivioiksi kummittelemaan.

Esimerkiksi uudempi Windows 7 on jo paljon bugittomampi ja suojatumpi kuin vanha Windows XP ja prosessi sen suojaamiseksi menee vastaavalla tavalla ja siinä käytetään vastaavaa Firefox 52 ESR:ää, mutta sen voi päivittää tänä vuonna parempaan Firefox 60 ESR:ään. Laatu siis paranee ja turva-aukot on korjattu uudemmassa.

Tietokoneohjelmat eivät ole mitään sylivauvoja, joita pitää olla kaitsemassa 24/7. Softan voi jättää naftaliiniin vaikka kymmeneksi vuodeksi. Kyllä se toimii yhtä hyvin sen jälkeenkin.

Sertifikaatit ovat lähinnä palvelinpuolen ongelma. Aika turhia ylipäätään muutenkin.

Vainoharhaiset luulevat että hakkerit ovat heti tyhjentämässä pankkitilit, jos ei maksa suojelurahoja uusista softista. Kaikista turhimpia ohjelmia ovat erilaiset tietoturvaohjelmat. Itse asiassa ne heikentävät tietoturvaa.

Kannattaa käyttää yleensä 2-3 vuotta vanhoja varmaksi koettuja ohjelmia ja järjestelmiä. Itse siirryin esimerkiksi XP:hen vasta kun Vista tuli. Hyvin toimii XP edelleen, kuten myös samaan aikaan hankkimani skanneri. Ei ole mitään syytä hassata rahojaan huonolaatuisempiin kertakäyttölaitteisiin. Toivottasti EU asettaa SER-veron, jotta laitevalmistajat saataisiin tekemään kestävämpiä ja korjattavissa olevia laitteita.

Www-selain on vain selain. Yhtä hyvin voi käyttää 20 vuotta vanhaakin selainta. Jos sivusto on tehty 20 vuotta vanhojen standardien mukaan, niin selain toimii edelleen täydellisesti. Itse asiassa www-sivut olivat aiemmin huomattavasti parempia ja tehokkaampia kuin nykyään. Nykyisin sivuilla on käytännössä pelkästään turhuutta. Vain pieni osa on itse sivua.

• versiot

Minulla on käytössä Mozilla Firefox for Linux Mint versio 48.0. Käyttöjärjestelmä on Linux Mint 17.1 Rebecca. Tuo selain on ollut tässä mielessäni uudesta saakka.

• kehitys.taantuu kirjoitti:

Tietokoneohjelmat eivät ole mitään sylivauvoja, joita pitää olla kaitsemassa 24/7. Softan voi jättää naftaliiniin vaikka kymmeneksi vuodeksi. Kyllä se toimii yhtä hyvin sen jälkeenkin.

Sertifikaatit ovat lähinnä palvelinpuolen ongelma. Aika turhia ylipäätään muutenkin.

Vainoharhaiset luulevat että hakkerit ovat heti tyhjentämässä pankkitilit, jos ei maksa suojelurahoja uusista softista. Kaikista turhimpia ohjelmia ovat erilaiset tietoturvaohjelmat. Itse asiassa ne heikentävät tietoturvaa.

Kannattaa käyttää yleensä 2-3 vuotta vanhoja varmaksi koettuja ohjelmia ja järjestelmiä. Itse siirryin esimerkiksi XP:hen vasta kun Vista tuli. Hyvin toimii XP edelleen, kuten myös samaan aikaan hankkimani skanneri. Ei ole mitään syytä hassata rahojaan huonolaatuisempiin kertakäyttölaitteisiin. Toivottasti EU asettaa SER-veron, jotta laitevalmistajat saataisiin tekemään kestävämpiä ja korjattavissa olevia laitteita.

Www-selain on vain selain. Yhtä hyvin voi käyttää 20 vuotta vanhaakin selainta. Jos sivusto on tehty 20 vuotta vanhojen standardien mukaan, niin selain toimii edelleen täydellisesti. Itse asiassa www-sivut olivat aiemmin huomattavasti parempia ja tehokkaampia kuin nykyään. Nykyisin sivuilla on käytännössä pelkästään turhuutta. Vain pieni osa on itse sivua.

"Tietokoneohjelmat eivät ole mitään sylivauvoja, joita pitää olla kaitsemassa 24/7. Softan voi jättää naftaliiniin vaikka kymmeneksi vuodeksi. Kyllä se toimii yhtä hyvin sen jälkeenkin."

Ei päde koska maailma muuttuu ympärillä. Asian voi kokeilla helposti ostamalla jonkun uuden halvan koneen, vaikka Raspberry Pi 3:n ja ajaa 10v ikäistä ohjelmaa siinä ilman muutosta.

"Sertifikaatit ovat lähinnä palvelinpuolen ongelma. Aika turhia ylipäätään muutenkin."

Sertifikaatit tarvitaan varmistamaan se, että siellä toisessa päässä mihin yhteys otetaan on se mitä väittää olevansa. Sertifikaattien julkinen avain löytyy selaimesta kopiona, että homma toimii. Sertifikaatit sisältävät vanhenemispäivän ja kun niitä ei päivitä niin on pian joka toisella sivulla varoituskolmio ja selaimella ei ole mitään käsitystä mikä siellä toisessa päässä on.

"Vainoharhaiset luulevat että hakkerit ovat heti tyhjentämässä pankkitilit, jos ei maksa suojelurahoja uusista softista."

Uusi selain ei maksa mitään. Pankkitilit toki voidaan tyhjentää jos on turvallisuus laiminlyöty ja se on oma tappio jos se tapahtuu asiakkaan koneen kautta. Pankeilla on yksinkertainen korvauskäytäntö: Jos murto tapahtuu pankin koneiden kautta, pankki korvaa vahingon. Asiakkaan koneen kautta tehdystä murrosta vastaa asiakas. Se katsotaan asiakkaan koneeksi myös jos asiakkaan kone yhdistyy huijaussivulle kun sertifikaatti on pielessä.

"Kaikista turhimpia ohjelmia ovat erilaiset tietoturvaohjelmat. Itse asiassa ne heikentävät tietoturvaa."

Tuo pitää paikkaansa.

"Kannattaa käyttää yleensä 2-3 vuotta vanhoja varmaksi koettuja ohjelmia ja järjestelmiä."

Ei päde tuokaan. Ennen vanhaan Microsoftilla oli puutteellinen beetatestaus ja se näkyi siinä, että oli pikkuvikoja juuri julkaistussa järjestelmässä. Microsoft korjasi ne alkuvaiheen isoilla päivityksillä 1,5v aikana. Olivat siis hätäisille siinä kohtaa. Sen jälkeen tuli semmoinen hyödyllinen käyttöikä noin 6v jonka jälkeen loppuaika tuesta oli sitä, että siirryttiin uudempaan.

Asiasta tehty tutkimuksia ja huomattu ohjelmien luotettavuuden parantuneen alkuvaihessa käyttöönotosta mutta ohjelma kun alkoi vanhentua tarpeeksi, huomattu pikkuvikojen taas lisääntyneen. Tämän syynä tietystikin se, että vanha koodi alkaa mennä käsittämättömäksi kun sitä ylläpidetään toimivana ja siihen tarvitsee tehdä muutoksia ja sitten vielä se että koodia tekevät ihmiset vaihtuvat.

Mutta tuo on menneisyyttä, vuosituhannen alkupuolella siirryttiin ketteriin ohjelmistokehitysmenetelmiin kun huomattiin, että vanha malli ei oikein toimi. Siis tämä vanha malli: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Waterfall_model.svg

Asiasta artikkelissa lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall_model

Malli oli kopioitu siis jostain perkeleen tehdaslinjasta ja huomattiin kauan sitten että se ei toimi mutta maailman muuttuminen kesti vuosikymmeniä. Siihen tarvittiin semmoista, että ohjelmia ei enää saatu toimimaan kun niistä tuli laajempia. Windows Vista oli tavallaan esimerkki tästä, että Microsoft joutui aloittamaan sen tekemisen kertaalleen uudestaan ja siksi se myöhästyi vuosia, ja joutuivat sitten alkaa muuttamaan koko jättiorganisaatiota ketterämmäksi ja samoin Windowsin itsensä rakennetta.

Tämä myös näkyi siinä, että ei ihan toiminut Internet Explorer 6 viittä vuotta ja Microsoft menetti markkina-asemansa selaimissa. Sinä sitten kuvittelet, että kestäisi 10v vaikka ei tekisi mitään vaikka todellisuus on jotain ihan muuta.

Tuollaiset 2-3v odottamiset ovat täyttä paskaa ja huuhata koska nykyään ohjelmia ei tehdä kuin 20v sitten. Ketterä kehitys tehnyt sen, että kehityssykli on nopeampi ja laatu parantunut ja Microsoft myös testaa ohjelmansa laajoilla beetatesteillä ja vanhaa huonoa koodia siivotaan pois. Siksi Windows 10 on ihan hyvin toimiva S-tilassa siinä kohtaa kun se on insiderista jaettu tuotantoon ja tulee jonkun kuukauden kuluttua päivityksistä.

Jos nykyään haluaa parempaa laatua, sitten valitaan paremmilla kehitysprosesseilla, välineillä ja laadunvalvonnalla tehtyä ohjelmaa. Ei ohjelmat pilaantumalla parane vaan korjaamalla vikoja.

"Toivottasti EU asettaa SER-veron, jotta laitevalmistajat saataisiin tekemään kestävämpiä ja korjattavissa olevia laitteita."

Aikovat reguloida virhevastuuaikaa että pitää kestää pidempään mutta laitteista tuskin tulee kovinkaan korjattavia kun integraatioasteen lisääntyessä ja maailman muuttuessa on helpompaa ostaa muutamalla eurolla uusi halpa tilalle.

Ajatteles kun nykyään saa 4 coren supertietokoneen muutamalla kympillä röökiaskin kokoisena mikä ei vie sähköä kun aiemmin oli semmoinen kallis räkkikaapin kokoinen hirviö niin ei silleen hirveästi kannata miettiä korjausta.

"Www-selain on vain selain. Yhtä hyvin voi käyttää 20 vuotta vanhaakin selainta. Jos sivusto on tehty 20 vuotta vanhojen standardien mukaan, niin selain toimii edelleen täydellisesti."

20v vanhat standardit oli huonoja eikä niitä käytetä. Vanhanaikaista toimia sivulatausten varassa.

• hajuton_Opera
        M-Kar kirjoitti:

Höpöhöpö. Tuen loppuessa ohjelma pilaantuu 3-4kk aikana. Eli Windows XP Firefox 52 ESR olisi se mikä menee pisimpään, ennen joulukuuta pitäisi uusia. Ubuntu 14.04.5 LTS menisi helposti yli vuoden vielä.

"Höpöhöpö. Tuen loppuessa ohjelma pilaantuu 3-4kk aikana."

Totta on . Alkoi jo haisemaan vaikka pidin sitä jatkuvasti jääkaapissa.

• Firefox 52 ESR on pisimpään tuettu selain Windows XP:lle. Sen tuki loppuu elokuun 21. 2018. Tuen loppumisen jälkeen se pilaantuu aika ennätys nopeasti, sanotaan että noin 3-4kk aikana.

Alkaa olla aika vaihtaa käyttöjärjestelmä uudempaan ennen sitä.

• weeeertti

Joku on pilaantunut jo nyt.

• rakas_pelikone_xp

Joo, minun XP Sp3/Firefox 52.7.3-yhdistelmäni ei enää näytä html5 -videoita. Opera näyttää.

• bgxbx

Onko sille joko syy käyttää xp käyttöjärjestelmää? Jos ei ole varaa ostaa uutta konetta, niin onhan sitä erilaisia maksuttomia vaihtoehtoja.

• rakas_pelikone

No, minä kokeilin kymppiä, enkä pitänyt käyttöliittymästä. Kaikki oli hakusessa. Ja pyörivätkö ne vanhat pelitkään enää kympissä? Alkaen Age of Empiresístä ja päättyen Nehrimiin? Tokko enää tulee uusia pelejä, joita tälläinen vanha akka viitsii pelata. Ne ovat niin pimeitä (synkkiä) ja pelkkää sotaa. Ja verkkopelaaminen ei kiinnosta, siksi Nehrimkin on jäänyt aika vähälle.

• rakas_pelikone

Niin, ohan minulla lisänä seiska ja uusimpana älypuhelin. Jota käytän vain nettiin. Puhelut hoidan karvalakkimallilla.

• Opera
        rakas_pelikone kirjoitti:

No, minä kokeilin kymppiä, enkä pitänyt käyttöliittymästä. Kaikki oli hakusessa. Ja pyörivätkö ne vanhat pelitkään enää kympissä? Alkaen Age of Empiresístä ja päättyen Nehrimiin? Tokko enää tulee uusia pelejä, joita tälläinen vanha akka viitsii pelata. Ne ovat niin pimeitä (synkkiä) ja pelkkää sotaa. Ja verkkopelaaminen ei kiinnosta, siksi Nehrimkin on jäänyt aika vähälle.

"No, minä kokeilin kymppiä, enkä pitänyt käyttöliittymästä. Kaikki oli hakusessa. "

Samasta syystä minäkin pidän edelleenkin seiskan.

• Opera kirjoitti:

"No, minä kokeilin kymppiä, enkä pitänyt käyttöliittymästä. Kaikki oli hakusessa. "

Samasta syystä minäkin pidän edelleenkin seiskan.

Jos Windowsia aikoo käyttää jatkossakin niin pitäisi opetella. Alkaa olla hoppu.

• En.vaihtaisi
        M-Kar kirjoitti:

Jos Windowsia aikoo käyttää jatkossakin niin pitäisi opetella. Alkaa olla hoppu.

Hoppu? Vuoteen 2020 on todella pitkä aika. Sitä paitsi toimivaa ei pidä vaihtaa koskaan. Itse olen pärjännyt hyvin XP-Windowsin kanssa jo 14 vuotta. Vaikka virallinen tuki on loppunutkin, niin kone toimii edelleen loistavasti. Uskoisin että Windows 7:lla varustetut tietokoneet toimivat hyvin vielä vuonna 2025, ehkä jopa 2030.

• En.vaihtaisi kirjoitti:

Hoppu? Vuoteen 2020 on todella pitkä aika. Sitä paitsi toimivaa ei pidä vaihtaa koskaan. Itse olen pärjännyt hyvin XP-Windowsin kanssa jo 14 vuotta. Vaikka virallinen tuki on loppunutkin, niin kone toimii edelleen loistavasti. Uskoisin että Windows 7:lla varustetut tietokoneet toimivat hyvin vielä vuonna 2025, ehkä jopa 2030.

"Hoppu? Vuoteen 2020 on todella pitkä aika."

Reilut 1,5v. Ja siirtymiseen normaalisti varataan 2-3v kun on useinkin riippuuvuuksia ties mihin vanhaan mikä pitäisi siirtää nykyaikaan. Sitten jos on riippuuvuudet katkottu niin, että käytät Windows 7:lla pelkästään nettiselainta niin ei pitäisi olla mitään harmeja.

• w7w7w7ww7w

ilmeisesti W10 on kelvoton käyttöjärjestelmä. W7 käytän niin kauan kuin kannettava kestää ja sen tärkein ominaisuus on langattoman verkon ylläpito android laitteille.
        Maksettu täydellinen tietoturvaohjelma ei ole tarpeeton eikä turha. Ilmoittaa ja estää esim vaaralliselle sivustolle menosta ja heikosti salatusta wifi verkosta tai verkkohyökkäyksestä.

• The_Real_J
        M-Kar kirjoitti:

Mitä opettelemista siinä on ? Kympin työpöytä on enemmän tai vähemmän samanlainen kuin seiskassa, vaikkakin karumman oloinen (eli ei yhtä koristeltu, mutta toimiva). Jos osaa käyttää seiskaa ei kympinkään pitäisi olla ongelma, kunhan karumpi ulkoasu ei häiritse.

Onhan selvää, että kukaan täysijärkinen ei-masokisti ei käytä Modern UI:ta/Metroa/Mitälie. Vain hullut ja masokistit pitävät sitä parempana kun kunnon klassista työpöytää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe