Alkoholismi merkki heikkoudesta?

Onko totta että vain heikoista ihmisistä tulee alkoholisteja?

35

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköolekummaa

      Tunnetuin "heikko luuseri" on varmaankin Matti Nykänen.
      Matti hyppäsi selvinpäin Holmenkollenin suuresta mäestä täydelliseen hernerokkasumuun, jossa näkyvyyttä ei ollut ollenkaan. Ja voitti.

    • arsi.71

      Meitä oli neljä veljestä. Heistä kaksi on enää elossa. Yhden veljen vei alkoholin ja lääkkeiden yhteiskäyttö. Yksi veli lopetti kokonaan, kun terveys alkoi kränämään.
      Yksi veli käyttää edelleen, myös humalahakuisesti. Mielestäni hänellä on viitteitä edetä lievään dementiaan. Hänen pitäisi lopettaa nyt kokonaan.
      Itse käytän säännöllisesti ja vuoden jokaisena päivänä, mutta vain yhden hörpyn päivällä ja yhden ennen nukkumaanmenoa.
      Lieviä muistihäiriöitä itsellänikin. En n usko että niin vähäinen olisi siihen syynä; ikä paremminkin. Aikaisemmin käytin alkoa myös humalahakuisesti.
      https://www.baana.fi/paihdeprofessori-alkoholista-ei-hyotya/?_ga=2.128861580.1484643418.1498826810-418011810.1498826810

    • Raitis_

      Hyvät sontasepot, kaikki ongelmanne ovat aiheutuneet ryyppäämisestä.
      Jos ette ryyppäisi eivät elämään kuuluvat normaalit vaikeudet ja ongelmat tuntuisi ylitsepääsemättömiltä.
      Kaikki ihmiset kohtaavat ongelmia, sairauksia, avioeroja, työttömyyttä ja lopulta kaikki kuolevat. Elämä on vaikeaa ja lopulta kuolet , mutta harvat ajattelevat ryyppäämisen korjaavan nämä ongelmat.
      Te luulette ratkovanne ongelmat ryyppäämisellä ja vielä muiden ihmisten olevan syynä ahdinkoonne ja ahdistukseen.
      Ainut ongelmanne elämässä on päihteet, kun lopetatte ne osaatte suhteuttaa ahdistuksen, vaikeudet ja ymmärrätte , että ne kuuluvat kaikkien elämään.

    • xwxw

      Ei ole totta.
      Typeristä typerin yksinkertaistus !

      "Kunnon kansalaisina", pulmusina, itseään pitävien on niin helppo olla "viisaita" ja neuvoa sivusta.
      Joillekin ns. "hyville ihmisille" tuo jotain sairasta tyydytystä kun saa tuomita muita.

      Ei kukaan viinasta ongelmiin ratkaisua hae.
      Kyllähän se joillakin on niin, että kun pitkään jatkuneet vaikeudet elämässä käyvät ylivoimaiseksi hetken helpotusta niihin tuo alkoholi.
      Jos vaikeudet jatkuvat, "lääkityskin" jatkuu ja huomaamatta tulee juoneeksi liikaa.
      "Väärästä lääkkeestä" tulee tapa.

      Ei kukaan viinaa maun takia juo !

      • No enpä nyt sanoisi tätä typeräksi yksinkertaistukseksi sillä jos et pysty päästämään irti jostain joka aiheuttaa sinulle ja sinun lähipiirillesi tuskaa nii se on merkki heikkoudesta


      • normon
        Virnuilevaviikatemies kirjoitti:

        No enpä nyt sanoisi tätä typeräksi yksinkertaistukseksi sillä jos et pysty päästämään irti jostain joka aiheuttaa sinulle ja sinun lähipiirillesi tuskaa nii se on merkki heikkoudesta

        Sairaus on sairaus, ihan sama kuin vaadittaisi itse pääsemään "irti" syövästä.

        Ei siis ole kysymys heikkoudesta.
        Joillekin tuottaa jotain sairasta tyydytystä tuomita ihmisiä.
        Voi ilmeisesti tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi ?


      • normon kirjoitti:

        Sairaus on sairaus, ihan sama kuin vaadittaisi itse pääsemään "irti" syövästä.

        Ei siis ole kysymys heikkoudesta.
        Joillekin tuottaa jotain sairasta tyydytystä tuomita ihmisiä.
        Voi ilmeisesti tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi ?

        PYH! Alkoholismi ei ole sairaus vaan elämäntapavalinta johon heikot sortuu. Uskokaa nyt jo


      • XJuappo

        Alkoholismi on luokiteltu sairaudeksi.
        Luuletko tietäväsi lääkäreitä ja itse alkoholisteja paremmin?

        Olet vain pelkkä pahainen trolli, joka haluaa levittää suuttumusta ja pahaa oloa ympäristöönsä.
        Kysypä itseltäsi iltaisin ennen nukkumaan menoa, olitko muistanut tänään olla riittävän ilkeä muille ihmisille, jotta voisit itse tuntea itsesi vahvemmaksi.


    • valitettavasti

      Kyllä,samoin he ovat alttiita erilaisiin uskontoihin.

    • Taxiing

      Moi, olen alkoholisti tai ainakin alkoholistisesti jo ajatteleva (moniin tulevaisuuden asioihin liittyy mielikuvissa viina, kuten työreissut esim).

      Onhan tämä heikkoutta kun käyttää melkein kaikki tilaisuudet juoda hyväkseen.
      Miten tähän on tultu, en tiedä. Mutta heikkoudeksi tunnustan tämän jota riippuvuus vielä vahvistaa; nousukiidossa on niin kiva olla.

      • ex-juoppo

        Tiedätkö, jostain syystä en pidä sinua alkoholismin asiantuntijana ollenkaan, vaan pikemminkin kerrotmutu-asiaa.
        Meitä raitistuneita alkoholisteja on kuitenkin paljon, ja me emme pidä alkoholismia heikkoutena vaan sairautena.
        Mutta me olemmekin valmistuneet "alkoholismin korkeakoulusta".


      • piru_parkala
        ex-juoppo kirjoitti:

        Tiedätkö, jostain syystä en pidä sinua alkoholismin asiantuntijana ollenkaan, vaan pikemminkin kerrotmutu-asiaa.
        Meitä raitistuneita alkoholisteja on kuitenkin paljon, ja me emme pidä alkoholismia heikkoutena vaan sairautena.
        Mutta me olemmekin valmistuneet "alkoholismin korkeakoulusta".

        Kun työpaikasta sain juoppoloman, munt otettiin takas sillä keinoin että käyn "A-parantolakurssin". Oli paljon asuntovelkaa ja meillä pieni lapsikin.
        Munt otettiin takas töihin. Oli pakko järkiintyä, niin pahasti pelästysin pakkolomaa. Sen palkkavähän ehtii tuhlata työajan ulkopuolellakin, ei jälkikännissä töihin.


      • XJuappo
        piru_parkala kirjoitti:

        Kun työpaikasta sain juoppoloman, munt otettiin takas sillä keinoin että käyn "A-parantolakurssin". Oli paljon asuntovelkaa ja meillä pieni lapsikin.
        Munt otettiin takas töihin. Oli pakko järkiintyä, niin pahasti pelästysin pakkolomaa. Sen palkkavähän ehtii tuhlata työajan ulkopuolellakin, ei jälkikännissä töihin.

        Tuhlaatko sinä rahaa "jälkikännissä töihin"?
        Hmmm....


    • nishto

      Alkoholismin yksi määritelmä on riippuvaisuussairaus.
      Addiktio. Addiktio on sairaus.
      Mutta on monta syytä miksi "Jeppe juo".
      Psyykkisiä syitä on suurimmalla osalla, eikä mielenterveyspalveluita tai kriisiapua ole helposti saatavissa. Kaikilla ei ole kavereita tai ystäviäkään, joiden kanssa voisi jutella ja saada helpotusta tai neuvoa vaikeisiin elämäntilanteisiin.

      Noista "heikko-luonne"-jankuttajista ei kannata välittää mitään, he saavat nautintoa jankutuksestaan, kun itsellä on niin pahat psyykenongelmat, että pitää mollata muita.

    • pii.levä

      Aloittajan kirjoitus on merkki typeryydestä.
      Ja on provo.

      • piileväominaisuus

        Alkoholistit ovat oikeastaan hyvin vahvaluonteisia ihmisiä.
        Sen huomaa parhaiten siitä, että he saavat yleensä tahtonsa läpi asiassa kuin asiassa.


    • Heikkokoko

      Tahdonvoimasta kai heikkoudessa on kyse, tekee mieli juoda, on heikko.
      Ihan miten asian haluaa esittää. Olla vahva ja juoda tai olla heikko ja juoda :) lopputulos on kuitenkin sama, oli kumpaa tahansa. Alkoholismista on vain huonoja seurauksia, kummallekin.

      • hartsa.lopettanut

        Olin tupakoinut noin 10 vuotta. Heikot keuhkoputkeni alkoivat pahasti oireilemaan. Nukkuessa erittyi liikaa räkää, tai jotain.
        Yhden aamuvuoron ruokatauolla hain läheisestä apteekista tupakanvieroituspillereitä apteekista.
        Kun oli hyvä tahtotila päästä sauhutteluste eroon, se onnistuikin. Näin jopa unia, joissa polttelin taas. Oli hyvä herätä, että kyseessä vaan uni.

        Totuttelin viinastakin eroon. Ei siinä vähäisin juttu ollut eukon nalkutus. Sillä oli pelko siitä että kohta menee kämppämmekin alta.
        En ole mikään tahtotyyppi, en ollenkaan. Masennustilat alkoivat vähenemään, kun tunsin huonoa omskua alkonkäytöistäni.
        Viinailu syö jotain hyvänänoloon tarvittavia morkooneja, mitä lienevät. Tuntuu hyvältä tehä hommia elman pienessä pierussa oloo, sano.


    • HeikkoPeikko

      Kenestä tahansa voi tulla alkoholisti. Maailma on pullollaan hemmoja jotka menestyvät jne., ovat kait vahvoja ja silti alkoholisoituvat. Pikkuhiljaa se tapahtuu. On liikelounaita, vierailuja, juhlia, täytyy "rentoutua", saunakaljatkin pitää olla, se ja se ruoka vaatii viinit sun muut litkut, kaverit tarjoaa...
      Meillä kaikilla on samanlaiset aivot. Sinne kun lorottaa tarpeeksi alkoholia niin johan ne aivon pirut tahtoo sitä aina vaan lisää, uudestaan ja uudestaan. Ei siihen mitään synnynnäistä tms. heikkoutta tarvita. Eikä tarvita mitään ihmeellistä vahvuutta olla ottamattakaan. Mut alkuun ei saa alkoholisoitumistaan päästää.
      Sitten pitääkin jo olla vahva, että alkoholista eroon pääsee. Paitsi, alkoholistiksi jää siltikin loppu elämäkseen on sitten olevinaan kuinkakin vahva. Sama se on kaikkien riippuvuuksien kanssa. Enpä olisi tupakointiakaan aloittanut tyhmyyksissäni ja tietämättömyyksissäni, jos olisin tiennyt että huonosti käy ja vaikeaa on irti päästä. Aivot on totutettu johonkin. Tuskin aivoni ovat sen huonommat tai mieleni sen heikompi. Olemme ihmisiä kaikki ja samalla rakenteella varustettuja.

      • ex-juoppo

        Tulipa taas mutua kerrakseen.
        Miksi lapsettomat tuntevat olevansa niin hyviä neuvomaan lasten vanhempia?
        Miksi rannalta saa aina niin hyviä neuvoja kun merellä myrskyää?

        Siksi tässä muutama fakta alkoholismista.
        Ensinnäkin kenestä tahansa ei voi tulla alkoholistia, siihen tarvitaan aina geeniperimä sekä otolliset olosuhteet. Olosuhteista sinä kyllä kerroitkin, mutta yksistään ne eivät tee kenestäkään alkoholistia, tarvitaan myös geenivirhe.

        Juomalla kenestäkään ei tule alkoholistia, sillä juodut määrät eivät koskaan ole ratkaisevia alkoholismissa. Ratkaisevaa on se miten alkoholi vaikuttaa ihmisen ajatusmaailmaan.

        Alkoholismi ei ole seurausta muista sairauksista kuten masennuksesta tai ahdistuksesta, pikemminkin päinvastoin. Pitkään jatkunut juominen siis aiheuttaa tai pahentaa molempia em. sairauksia.

        Alkoholismi ei johdu luonteen heikkoudesta tai selkärangattomuudesta, mutta pitkään jatkunut juominen saattaa hyvinkin aiheuttaa ihmiselle molempia.


      • Kossututti

        Joo joo geenivirhe! Et siis joisi jollei sinullakin olisi sukuvika! Aina alkoholismi on jonkun muun kuin itsensä vika. Just juu. Maailmanlaajuisesti sitä alkoholismiin johtavaa geenivirhettä sitten onkin niin paljon ettei sitä edes minään poikkeamana voi pitää. Tiedätkö onko siinä jotain rodullisia eroja ja voiko kuka tahansa terveistä vanhemmista ja terveistä esivanhemmista peräisin oleva vauva olla alkoholisti jo syntyessään. Voisiko nykytiede heti synnytyslaitoksella ottaa kokeet ja todeta että juoppohan sieltä tulla putkahti. Hahhaaaaaa!!


      • Nääsnääs

        Kolmisen miljoonaa henkilöä kuolee alkoholiin maailmassa vuosittain. Ei sodat eikä aidsikaan pärjää tuhovoimassaan. Jospa se perinnöllisyys ja geenivirhe siitä talttuu. Alkoholistivauvat vähenee, kun kuolleisuus lisääntyy alkoholistien keskuudessa. Mikähän se suomalaisten osuus tuossa kuolleisuudessa mahtaakaan olla. Jokunen tuhat? Meillä kun täällä on niin hiton huonot olot vai onko ne perinnölliselle geenivirheelle eli alkoholismille just otolliset. Hurlumhei! Ei ex-juoppoja ole olemassakaan. Ei se geeni ole mihinkään korjaantunut ja sukukin on aina vaan se sama.


      • vittumikävitsi
        Kossututti kirjoitti:

        Joo joo geenivirhe! Et siis joisi jollei sinullakin olisi sukuvika! Aina alkoholismi on jonkun muun kuin itsensä vika. Just juu. Maailmanlaajuisesti sitä alkoholismiin johtavaa geenivirhettä sitten onkin niin paljon ettei sitä edes minään poikkeamana voi pitää. Tiedätkö onko siinä jotain rodullisia eroja ja voiko kuka tahansa terveistä vanhemmista ja terveistä esivanhemmista peräisin oleva vauva olla alkoholisti jo syntyessään. Voisiko nykytiede heti synnytyslaitoksella ottaa kokeet ja todeta että juoppohan sieltä tulla putkahti. Hahhaaaaaa!!

        " Aina alkoholismi on jonkun muun kuin itsensä vika. Just juu."
        Olipa vitsi, ei taida kaverilla olla kaikki inkkarit kanootissa.
        Tottakai se on oma vika kun omat geenit panee juomaan.
        Jos sun geenit olis kyseessä niin tuskinpa sairauden nimi olis alkoholismi, vaan joku ihan muu... BUUUAAAHHAAAHHAAAAA


      • XJuappo
        ex-juoppo kirjoitti:

        Tulipa taas mutua kerrakseen.
        Miksi lapsettomat tuntevat olevansa niin hyviä neuvomaan lasten vanhempia?
        Miksi rannalta saa aina niin hyviä neuvoja kun merellä myrskyää?

        Siksi tässä muutama fakta alkoholismista.
        Ensinnäkin kenestä tahansa ei voi tulla alkoholistia, siihen tarvitaan aina geeniperimä sekä otolliset olosuhteet. Olosuhteista sinä kyllä kerroitkin, mutta yksistään ne eivät tee kenestäkään alkoholistia, tarvitaan myös geenivirhe.

        Juomalla kenestäkään ei tule alkoholistia, sillä juodut määrät eivät koskaan ole ratkaisevia alkoholismissa. Ratkaisevaa on se miten alkoholi vaikuttaa ihmisen ajatusmaailmaan.

        Alkoholismi ei ole seurausta muista sairauksista kuten masennuksesta tai ahdistuksesta, pikemminkin päinvastoin. Pitkään jatkunut juominen siis aiheuttaa tai pahentaa molempia em. sairauksia.

        Alkoholismi ei johdu luonteen heikkoudesta tai selkärangattomuudesta, mutta pitkään jatkunut juominen saattaa hyvinkin aiheuttaa ihmiselle molempia.

        "Juomalla kenestäkään ei tule alkoholistia, sillä juodut määrät eivät koskaan ole ratkaisevia alkoholismissa. Ratkaisevaa on se miten alkoholi vaikuttaa ihmisen ajatusmaailmaan."

        Väität siis, että alkolismin puhkeamiseen tarvitaan välttämättä perinnöllinen alttius.

        Olen eri mieltä. Fyysinen riippuvuus tulee kyllä, jos juo tarpeeksi.

        Alkoholistiksi tullaan juomalla alkoholia. Ei siihen mitään de facto geeniperimää tarvita.

        Sen kuitenkaan tarvitse yhtään vähentää sinun tarvettasi selittää alkoholismisi syntyä geeneillä, mikäli tämä selitysmalli vain auttaa sinua pysymään raittiina.


      • XJuappo
        Nääsnääs kirjoitti:

        Kolmisen miljoonaa henkilöä kuolee alkoholiin maailmassa vuosittain. Ei sodat eikä aidsikaan pärjää tuhovoimassaan. Jospa se perinnöllisyys ja geenivirhe siitä talttuu. Alkoholistivauvat vähenee, kun kuolleisuus lisääntyy alkoholistien keskuudessa. Mikähän se suomalaisten osuus tuossa kuolleisuudessa mahtaakaan olla. Jokunen tuhat? Meillä kun täällä on niin hiton huonot olot vai onko ne perinnölliselle geenivirheelle eli alkoholismille just otolliset. Hurlumhei! Ei ex-juoppoja ole olemassakaan. Ei se geeni ole mihinkään korjaantunut ja sukukin on aina vaan se sama.

        "Hurlumhei! Ei ex-juoppoja ole olemassakaan. Ei se geeni ole mihinkään korjaantunut ja sukukin on aina vaan se sama."

        Minä ainakin ymmärrän sanan juoppo = juova alkoholisti. Eikä juopon leimaan tarvitse välttämättä olla edes alkoholisti. Suurkuluttajat mahtuvat hyvin mukaan.
        Juominen päällä on siis määrittävä tekijä.
        Raitis alkoholisti ei juo. Hän on siis ex-juoppo. Toki, kerran alkoholisti, aina alkoholisti.


      • valinnanvapausgeeni

        Raitis alkoholisti? Kuulostaa äkkiseltään yhtä fiksulta kuin jos sanoisi jonkun olevan hetero homo.
        Eikä sanonta, "kerran alkoholisti, aina alkoholisti" ole muuta kuin tyhjää tyhjempi fraasi.


      • XJuappo

        Raitis ei juo.
        Alkoholismi pysyy.
        Opit vielä, ehkä.


      • valinnanvapausgeeni
        XJuappo kirjoitti:

        Raitis ei juo.
        Alkoholismi pysyy.
        Opit vielä, ehkä.

        Raitis ei juo, alkoholisti juo.
        Alkoholisti on alkoholisti tasan niin kauan kuin tuntee olevansa sekä fyysisesti että psyykkisesti riippuvainen alkoholista.
        Yksilöllistä on myös se, kuinka pitkään nämä alkoholismia ylläpitävät oireilut juomisen lopettanutta alkoholistia vaivaavat.
        Kärsivällisyys palkitaan.


      • ei.voi.olla.totta
        valinnanvapausgeeni kirjoitti:

        Raitis ei juo, alkoholisti juo.
        Alkoholisti on alkoholisti tasan niin kauan kuin tuntee olevansa sekä fyysisesti että psyykkisesti riippuvainen alkoholista.
        Yksilöllistä on myös se, kuinka pitkään nämä alkoholismia ylläpitävät oireilut juomisen lopettanutta alkoholistia vaivaavat.
        Kärsivällisyys palkitaan.

        Hitto mitä saivartelua, mutta jatkakaamme samalla linjalla:

        Minä join useita vuosia sitten ja join useita vuosia. Silloin minä totesin olevani alkoholisti.
        Sitten minä onnistuin lopettamaan juomisen, joten teidän mielestänne minä en enään ollut akoholisti. No hyvä.

        Mutta jospa minä nyt sitten sortuisin juomaan, vaikkapa vaan kahden viikon pituisen putken, niin olisinko minä sitten taas alkoholisti?
        Entäs kun krapuloissani päätän sitten taas lopettaa juomisen, niin enkö minä sitten taaskaan ole alkoholisti? Tai kuinka monta päivää/viikkoa/kuukautta minun pitäisi olla juomatta, että en enään olisikaan alkoholisti?

        Jospa minä alkaisin juomaan joka toinen viikko, ja olisin "raittiina" joka toinen viikko, niin olisinko minä sitten alkoholisti vain joka toinen viikko?
        Kas tässäpä teille pureskeltavaa, asiasta josta ette tunnu oikein paljon tietävän.


      • syöpis
        ei.voi.olla.totta kirjoitti:

        Hitto mitä saivartelua, mutta jatkakaamme samalla linjalla:

        Minä join useita vuosia sitten ja join useita vuosia. Silloin minä totesin olevani alkoholisti.
        Sitten minä onnistuin lopettamaan juomisen, joten teidän mielestänne minä en enään ollut akoholisti. No hyvä.

        Mutta jospa minä nyt sitten sortuisin juomaan, vaikkapa vaan kahden viikon pituisen putken, niin olisinko minä sitten taas alkoholisti?
        Entäs kun krapuloissani päätän sitten taas lopettaa juomisen, niin enkö minä sitten taaskaan ole alkoholisti? Tai kuinka monta päivää/viikkoa/kuukautta minun pitäisi olla juomatta, että en enään olisikaan alkoholisti?

        Jospa minä alkaisin juomaan joka toinen viikko, ja olisin "raittiina" joka toinen viikko, niin olisinko minä sitten alkoholisti vain joka toinen viikko?
        Kas tässäpä teille pureskeltavaa, asiasta josta ette tunnu oikein paljon tietävän.

        Hyviä kysymyksiä! Minä en sorru mutta kuurittelen.

        Kotioloissa elän täysin raitista, kuntoilevaa elämää paitsi kun joskus harvoin sattuu joku sopiva vieras tulemaan. Silloin pidän juomia tarjolla ja, tilanteen vaatiessa, otan myös seuraksi.

        Olemme keväät ja syksyt Espanjassa ja silloin höpöstely on melkein jokapäiväistä. Ei känniin saakka mutta vuorokauden kokonaismäärät ovat huomattavia. En valvo öitä vaan menen pehkuihin klo23:n tienoissa.
        Vaimoni on täysin raitis.

        Kotona pisin kuntoiluputki, 6krt/vko, on kestänyt 5,5kk. Lyhyimmillään se saattaa jäädä pariin, kolmeen kuukauteen.

        Vaimoni, eikä kukaan tuttavammekaan pidä minua alkiksena mutta täällä muutamalla palstalla minulle luetaan tuomioita.
        Kuntoni on sitä luokkaa, että jos 74v alkis pystyy siihen tasoon niin sitähän voisi suositella.

        Ps. Viimeinen krapulani ajoittuu johonkin 90-luvulle.


      • valinnanvapausgeeni
        ei.voi.olla.totta kirjoitti:

        Hitto mitä saivartelua, mutta jatkakaamme samalla linjalla:

        Minä join useita vuosia sitten ja join useita vuosia. Silloin minä totesin olevani alkoholisti.
        Sitten minä onnistuin lopettamaan juomisen, joten teidän mielestänne minä en enään ollut akoholisti. No hyvä.

        Mutta jospa minä nyt sitten sortuisin juomaan, vaikkapa vaan kahden viikon pituisen putken, niin olisinko minä sitten taas alkoholisti?
        Entäs kun krapuloissani päätän sitten taas lopettaa juomisen, niin enkö minä sitten taaskaan ole alkoholisti? Tai kuinka monta päivää/viikkoa/kuukautta minun pitäisi olla juomatta, että en enään olisikaan alkoholisti?

        Jospa minä alkaisin juomaan joka toinen viikko, ja olisin "raittiina" joka toinen viikko, niin olisinko minä sitten alkoholisti vain joka toinen viikko?
        Kas tässäpä teille pureskeltavaa, asiasta josta ette tunnu oikein paljon tietävän.

        "Jospa minä alkaisin juomaan joka toinen viikko, ja olisin "raittiina" joka toinen viikko, niin olisinko minä sitten alkoholisti vain joka toinen viikko?"

        Arvata saattoi, että jossittelu asian tiimoilta alkaa.
        Miksi ihmeessä alkaisit juomaan jos olet raittiuden tien päättänyt valita?
        No, jos ryyppäisit ja raitistelisit vuoroviikoin niin olisit viikon juoppo ja toisen viikon krapulainen juoppo.
        Turha tuolla asialla on spekuloida sen enempää.
        Olen melko varma siitä ettei mikään maailman mahti voisi pakottaa sinua juomaan ellet itse sitä halua.


      • XJuappo
        valinnanvapausgeeni kirjoitti:

        Raitis ei juo, alkoholisti juo.
        Alkoholisti on alkoholisti tasan niin kauan kuin tuntee olevansa sekä fyysisesti että psyykkisesti riippuvainen alkoholista.
        Yksilöllistä on myös se, kuinka pitkään nämä alkoholismia ylläpitävät oireilut juomisen lopettanutta alkoholistia vaivaavat.
        Kärsivällisyys palkitaan.

        Et selvästikään ymmärrä alkoholismia.

        Alkoholismista ei pääse eroon ikinä.
        Siitä ei parannuta. Juomatta voi olla, mutta alkoholismi on piilevävä olemassa koko ajan. Juomatta voi olla vaikka koko elämänsä loppuun, mutta jokainen alkoholisti tietää, että yksikin ryyppy siinä välissä saisi addiktion taas kerran heräämään ja holistinen ajattelutapa veisi pohjalle hetkessä.

        Ymmärrät tämän kuvion kyllä, kun sinulla on takana parikymmentä vuotta raittiuslupauksia ja retkahduksia. Tällä hetkellä haluat uskotella itsellesi, ettei alkoholismi ole mikään parantumaton tila, jos edes sairaus. Se on juuri yksi petollisin kuvio, joka tähän sairauteen liittyy. Sitten vasta, kun nöyränä tunnustat itsellesi olevasi alkoholisti, on voinut jo mennä työ tai perhe. Yleensä alkoholisminsa tajuaminen vaatii, että alkoholin käytöstä oli jotain todellista haittaa itselleen. Ja onhan siitä erityisesti lähipiirille, mutta alkoholisti on pirun itsekäs, ja ajattelee, ettei oma ryyppääminen kuulu muille.

        Sanonta "kerran alkoholisti - aina alkoholisti" pätee todellakin. Ihminen voi olla raitis alkoholisti, mutta entistä alkoholistia ei ole olemassakaan.
        Raitis alkoholisti ei juo, ja siksi häntä voi hyvin kutsua entiseksi juopoksi, koska juoppo on juova alkoholisti.

        Hyvin yksinkertaista, kunhan vain sisäistää sen, ettei alkoholismista pääse koskaan eroon.

        "Asemalta kaikuivat kuulutukset
        kutsuna jota pakoon ei pääse
        nouset kyytiin kerran
        oot kyydissä aina"


    • 2mmultia

      Housuunpaskovan juopon paikka on montussa.

    • Baarinpitäjä

      Hyvät sontasepot, kaikki ongelmanne ovat aiheutuneet ryyppäämisestä.
      Jos ette ryyppäisi eivät elämään kuuluvat normaalit vaikeudet ja ongelmat tuntuisi ylitsepääsemättömiltä.
      Kaikki ihmiset kohtaavat ongelmia, sairauksia, avioeroja, työttömyyttä ja lopulta kaikki kuolevat. Elämä on vaikeaa ja lopulta kuolet , mutta harvat ajattelevat ryyppäämisen korjaavan nämä ongelmat.
      Te luulette ratkovanne ongelmat ryyppäämisellä ja vielä muiden ihmisten olevan syynä ahdinkoonne ja ahdistukseen.

    • sdgdsggfs

      Ihmisiä ei pitäisi päästää kirjoittelemaan, kun suoltavat pelkkää ulostetta. Alkoholismi johtuu juurettomuudesta. Pieni vaikutus voi olla geeneillä, mutta kun on tarpeeksi paska elämä ja vähän tietoa niin ihan kenestä tahansa saa juopon. Ei kannata uskoa muiden kirjoittelua. Ei keskiverto taulupää mistään mitään tajua. Tässä viestissä on alkoholismin todellinen sisältö.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe