Hengen hedelmät

Tällä palstalla ei paljon Hengen hedelmiä näy.

Gal 5:22-23

22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, 23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

35

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitotakuulla

      Joo ei Hengen hedelmää voi syntyä jos Henki puuttuu.

      • Se johtuu siitä, että tällä palstalla ei sydämestään uskovaisia vl:iä juurikaan käy.


      • tylyä_ja_kylmää
        TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että tällä palstalla ei sydämestään uskovaisia vl:iä juurikaan käy.

        TÄHTIRYHMÄ HEI,Olette sitä mieltä että herrajeesus ei ollut ketään tyly jä kylmä?Kyllä muuten oli.Lukekaa uusitestamentti alkuunsa ja loppuun.


      • oulusta

        Hoitokokouksissa 70 -luvulla opetettiin, jos sinulla oli negatiivisia mielipiteitä, olet katkera ja jumalanlapsi ei voi tuntea katkeruutta.

        Näin lähdetiin ihmismieltä manipuloimaan, koska katkeruus kuuluu ihmisen tunnetiloihin, jos sinulla on syy siihen, että tunnet katkeruutta, se on aivan oikea tunne.

        Mistä tunnet katkeruutta, sitä asiaa tulee käsitellä ja selvittää.
        Minä tunnen katkeruutta hoitokokoukisista ja haluan, että ne selvitetään. Tuon ainakin sen asian selvästi esille, jos sitten SRK ei lähde sitä selvittämään, tiedän, että syy on heidän, ei minun.
        Minä olen käsitellyt asiaani puhumalla ja kirjoittamalla täällä niistä asioista, mitä hoitokokoukissa tapahtui ja ne olivat väärin, koko hoitokokoukset olivat väärin, niissä ei ollut mitään oikeaa.


    • xfnbufr

      Vl t itse opettaa että armolahjat jäi apostolien aikaan. Siksi vl liikkeessä niitä ei kuulemma ole.

      • En ole kuullutkaan sellaisesta opetuksesta............... kyllä armolahjoja on. Ne ovat moninaiset.

        Apostoliset ihmeet pääosin lakkasivat noin 400-500 jKr.


      • TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:

        En ole kuullutkaan sellaisesta opetuksesta............... kyllä armolahjoja on. Ne ovat moninaiset.

        Apostoliset ihmeet pääosin lakkasivat noin 400-500 jKr.

        Missä se ilmenee Raamatussa?
        Täyttä puppua.


    • Internetin luonteen takia nämä mainitsemasi hyveet eivät pahemmin manifestoidu keskustelupalstoilla. Ne eivät yksinkertaisesti myy. Se ei tarkoita etteikö täällä kriittisesti vanhoillislestadiolaisuudesta tai yleisemmin kristinuskosta kirjoittavat kokisi näitä muuten elämässään. Ja jos todella on näin, että ei-vl voi elää näiden hyveiden kosketuksessa, eikö se tarkoita, että nämä Galatalaiskirjeen sinänsä kauniit sanat eivät merkitse mitään. Ne ovat kuin kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Arvostan kyllä Paavalia kirjoittajana, mutta hän kärsi ohimilohkoepilepsiasta, sairautensa vuoksi näki näkyjä ja keksi kristinuskon.

      • Olispa elänyt nykyaikana, niin mätiä hedelmiä tuottava kristinuskonharha olisi kunnollisen lääkityksen avulla jäänyt keksimättä.


    • Sambantahtiin

      Noita sanojako toistelemalla Hengen hedelmiä alkaisi näkymään?
      Ylistyksiä Herrasta ja positiivisia viestejäkö tuottamalla Hengen hedelmät näkyisi?

    • vlnainen

      Oisko tällä palstalla 1 % kirjoittajista vl:iä, siltä vaikuttaa. Mistä löytäisi paremman keskustelupalstan? Tietysti sinne tulisi häiriköintiä kuten tällekin, kun osoite tiedettäisiin :(

      Täällä on paljon asiattomia kirjoituksia muka vl:ien nimissä, joten meistä saa aivan väärän käsityksen sitä kautta. Oikealla mielellä oleva kirjoittaa asiallisesti.

      • Tällä palstalla on kerholaisia yli puolet.
        Koska heidän kannaottonsa ovat hyvin haratia, et vain kentaa tunnustaa todellisuutta.
        Miksi sitten lestadiolaiset kyselvät kylillä, miksi minä morkkaan heitä palstalla.

        Kysyn usein; - Missä olin väärässä??
        Siihen kysely loppuu pääsääntöisesti.


      • eipä_ole_vaikeaa

        Äkkisiltään tuntuisi siltä, että TÄHTIRYHMÄ tarjoaa ratkaisuksi vl:ien juttujen lisäämistä palstalla. SRK:n pitäisi määrätä vasallinsa saarnaamaan seuroissa pakollisia kirjoitussessioita seuraväelle. Sillähän keskusjohtoisessa liikkeessä näinkin yksinkertainen asia saataisiin ratkaistua laakista.


      • vlnainen
        Kesitas kirjoitti:

        Tällä palstalla on kerholaisia yli puolet.
        Koska heidän kannaottonsa ovat hyvin haratia, et vain kentaa tunnustaa todellisuutta.
        Miksi sitten lestadiolaiset kyselvät kylillä, miksi minä morkkaan heitä palstalla.

        Kysyn usein; - Missä olin väärässä??
        Siihen kysely loppuu pääsääntöisesti.

        Olen edelleen sitä mieltä, että tällä palstalla vain n. 1 % on vl-uskovaisia. Ja ehkäpä Raamatun kertomus viisaiden ja tyhmien neitseiden määrästä kertoo, paljonko "viisaita neitseitä" on rauhanyhdistyksissä... Sellaista tämä aika on, eksyttävää.

        Mielestäni, Kesitas, aivan turhaan taistelet täällä sanallisesti. Et juurikaan saa täällä keskustella sellaisten vl:ien kanssa, joille uskomisen asia on ensisijainen elämässä. Pilkkaajia täällä löytyy. - Ja olen pahoillani meikäläisten puolesta, jos joku (vaikka Kesitas?) tahtoo joskus keskustella kasvotusten asiallisesti, eikä saa silloin asiallista vastausta. Erheitä meissä on kaikissa.


      • vlnainen kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä, että tällä palstalla vain n. 1 % on vl-uskovaisia. Ja ehkäpä Raamatun kertomus viisaiden ja tyhmien neitseiden määrästä kertoo, paljonko "viisaita neitseitä" on rauhanyhdistyksissä... Sellaista tämä aika on, eksyttävää.

        Mielestäni, Kesitas, aivan turhaan taistelet täällä sanallisesti. Et juurikaan saa täällä keskustella sellaisten vl:ien kanssa, joille uskomisen asia on ensisijainen elämässä. Pilkkaajia täällä löytyy. - Ja olen pahoillani meikäläisten puolesta, jos joku (vaikka Kesitas?) tahtoo joskus keskustella kasvotusten asiallisesti, eikä saa silloin asiallista vastausta. Erheitä meissä on kaikissa.

        Sehän ei muuta totuutta, jos Sinä olet sitä mieltä, että vain 1%?
        Kirjoittajia on yli puolet palstalaisista, miksi muuten palstalla ollaan, ja lukijoita aivan toinen määrä, mutta pelätään paljastua.

        Hyvin naurettava väite.

        >>Ja ehkäpä Raamatun kertomus viisaiden ja tyhmien neitseiden määrästä kertoo, paljonko "viisaita neitseitä" on rauhanyhdistyksissä... Sellaista tämä aika on, eksyttävää. ** Ei ehkäpä Siellä on siitä eksaktisti kertomus neitseistä. Viisautta ei Sinun ehkä kannata ylistää piirissäsi, sillä puhujista useat elävät käsitteessä ”järki vangiksi ottakatte”, joten viisastua oli pahe jokin aika sitten, ja tyhmyyttä on myös tolkuton lisääntyminen, ja koko perhe, etupäässä äiti oirehtivat.

        Eläimetkin osaavat ehkäistä, kun elämäntilanne muuttuu. Vl ei.

        >>Mielestäni, Kesitas, aivan turhaan taistelet täällä sanallisesti. ** Niinkö. Monta asiaa on selvennyt aikanani ja Kerhon omaksuttava Raamatun sana, mm Anainiaksen ja Saulin kohtaamisessa. Meni vuosia jankuttaa, että siinä ei ollut synninpäästöä, ja monta muuta on muuttunut.

        Olen saanut sähköpostia useilta, kuukausittain, kuinka olen Heille avannut Jeesuksen, toisin kun Kerho opettaa, että heidän puhujat ovat maan päällä korkeampia, mitä Jeesus, koska Hän ei ole täällä? Ei olekaan, mutta Hänen omilleen on.

        >>Et juurikaan saa täällä keskustella sellaisten vl:ien kanssa, joille uskomisen asia on ensisijainen elämässä.** Enkö? Kyllä kaikki kanssani keskustelee, mutta Jeesuksen totuus pelottaa heitä ja kaikkein eniten Kerhon hoitokokouspelko.

        >>- Ja olen pahoillani meikäläisten puolesta, jos joku (vaikka Kesitas?) tahtoo joskus keskustella kasvotusten asiallisesti, eikä saa silloin asiallista vastausta. Erheitä meissä on kaikissa.** Muuten pilkkaaja? Mitä on ”jos joku Kesitas” haluaa keskustella kasvotusten. Kerro milloin en ole siihen ollut valmis. Heitä käy, mutta moni on saanut kiellon keskusteluun Kerholta, nimiä on kymmeniä, vaikka jutut olivat rakentavia.

        Siinä olen samaa mieltä, että vikoja on kaikissa.


      • etsivä-xxx
        vlnainen kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä, että tällä palstalla vain n. 1 % on vl-uskovaisia. Ja ehkäpä Raamatun kertomus viisaiden ja tyhmien neitseiden määrästä kertoo, paljonko "viisaita neitseitä" on rauhanyhdistyksissä... Sellaista tämä aika on, eksyttävää.

        Mielestäni, Kesitas, aivan turhaan taistelet täällä sanallisesti. Et juurikaan saa täällä keskustella sellaisten vl:ien kanssa, joille uskomisen asia on ensisijainen elämässä. Pilkkaajia täällä löytyy. - Ja olen pahoillani meikäläisten puolesta, jos joku (vaikka Kesitas?) tahtoo joskus keskustella kasvotusten asiallisesti, eikä saa silloin asiallista vastausta. Erheitä meissä on kaikissa.

        Siinä olet oikeassa että vl-liä on vähän ja moni kuten Joonasta rumasti kirjoittava tuskin hänkään (anteeksi jos tukitsen väärin). Rumasti kirjoittamienen on nettikiroilemista, oikean vl:n pitäsi jo selkäytimelläänkin ymmärtää, että kirjoitetaan niin kuin Henki ohjaa eikä koskaan Jumalan Henki kirjoita rumia. Asiasta kuten seurakuntaopista voi olla perinteinen vl kanta ja sitä puolustaa, mutta teksti mitä kirjoittaa kertoo kirjoittajan sydämen tilasta (viha, katkeruus, kostokin ehkä tai monen tunteen sekoitus). Jos kirjoittaja on mielestään vl, olen huolissani hänen sydämensä tilasta, tällä palstalla kirjoittamalla ei mikään muutu, mitään rauhaa siitä ei saa. Vain oikeamilelinnen totuus on Raamatun opetusta. Sitä on yrittänyt sanoa monikin täällä mm pääkaupungin vl mies tai vl-mies. Varmasti monella on huoli siitä miltä täällä näyttää kirjoittelut. Täällä ei ole ollut vuosikausiin enää aitoja vl kirjoituksia, siinä mielessä on ikävä Vakasta, että hän kirjoitti kipuiluistaankin rehellisesti ja kohteli muita ystävällisesti. On ollut mm vekeheke ja sitten jos menee aivan alkuvuosille vanhoihin kirjoituksiin näkee että siellä on paljon aitoa. Jotenkin ymmärin pois lähtevän metaskeemankin kirjoitukset. Eivät henkineet silloiset kirjoitukset kummaltakaan puolelta tätä mitä nyt.

        Ja Kesiille ei täällä ole puolet vl:ä, suuri osa on ehkä entisiä vl:ä, jotkut ihan selvästi kirjoittavat tänne suoranaisia kliseitä vain ärsyttääkseen.


    • vlnainen

      Olen samaa mieltä etsivä-xxx:n kanssa, suurin osa täällä on entisiä vl:iä tms. Uskovaisen kirjoituksen tunnistaa usein siitä, että hän kirjoittaa maltillisesti ja toista kunnioittaen, vaikka ei uskoisikaan juuri samalla tavalla. Esim. Joonaa haukkuvat eivät ole itsekään oikealla paikalla. Joona on kuitenkin vilpitön, rehellinen ja asiallinen.

      Olen pettynyt Kesitaksen hyökkäävään sävyyn, sillä ei mitään voiteta:(

    • Vanhoillislestad

      Voisitko vl-nainen panna esimerkin, jossa "vl-nimissä" joku kirjoittaa "rumasti", sopimattomasti tai epäkunnioittavasti, kun kerta tuollaisen (perättömän(?)) syytöksen olet heittänyt ilmaan.

      Lueppas Raamattua, niin sielläkään ei aina sanottu tai kirjoitettu ei-"rumasti", kun tavattomia ja epäjumalisia varattiin synnistä.

      Mm:

      Joh. 8:44
      Te olette isästä perkeleestä, ja teidän isänne himoja te tahdotte tehdä. Hän on ollut murhaaja alusta, ja ei pysynyt totuudessa; sillä ei totuus ole hänessä. Kuin hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omastansa; sillä hän on valehtelia ja valheen isä.

      Gal. 3:1
      Te hullut Galatalaiset! kuka teidät on vimmannut totuutta uskomasta? joiden silmäin eteen Jesus Kristus kirjoitettu oli, teidän seassanne ristiinnaulittu.

      Matt. 3:7
      Mutta kuin hän monta Pharisealaisista ja Saddukealaisista näki tulevan kasteensa tykö, sanoi hän heille: te kyykärmetten sikiät, kuka teitä neuvoi pakenemaan tulevaista vihaa?

      Matt. 23:33
      Te kärmeet, te kyykärmetten sikiät! kuinka te vältätte helvetin kadotuksen?

      Hes. 23:
      2 "Ihminen, oli kaksi naista, saman äidin tyttäriä,
      3 ja he harjoittivat haureutta Egyptissä. Jo nuorina he siellä harjoittivat haureutta: miehet likistelivät heidän tytönrintojaan, hivelivät heidän nännejään. [Hes. 16:26]
      4 Heistä vanhempi oli nimeltään Ohola, ja hänen sisarensa oli Oholiba. He tulivat minun omikseni ja synnyttivät poikia ja tyttäriä. Tätä tarkoittavat heidän nimensä: Ohola on Samaria, Oholiba on Jerusalem.
      5 "Mutta Ohola, vaikka oli minun, harjoitti yhä haureutta. Hänen verensä veti assyrialaisiin, heidät hän otti rakastajikseen, nuo soturit, [Hes. 16:28]
      6 joilla oli purppuraviitat, nuo käskijät ja päälliköt, nuo komeat nuorukaiset, jotka ajoivat sotavaunuilla.
      7 Heille hän lahjoitti irstaan lempensä, kaikille noille Assyrian valiomiehille. Hän makasi jokaisen kanssa, johon tunsi halua, ja saastutti itsensä heidän epäjumalillaan.
      8 Hän jatkoi rietasta elämäänsä, jonka nuorena oli Egyptissä aloittanut -- jo silloin miehet makasivat hänen kanssaan, hivelivät hänen tytönrintojaan ja purkivat himonsa häneen.
      9 Sen tähden minä jätin hänet rakastajiensa armoille, annoin hänet assyrialaisille, joihin hänen himonsa paloi.
      10 He riisuivat hänet alasti, veivät pois hänen poikansa ja tyttärensä ja surmasivat hänet miekalla lyöden. Näin he panivat hänen rangaistuksensa täytäntöön, ja hänestä tuli varoittava esimerkki kaikille naisille.
      11 "Oholiba, hänen sisarensa, näki kaiken tämän. Mutta siitä hänen himonsa vain yltyi, ja hän ryvetti itsensä irstailuissa vielä pahemmin kuin hänen sisarensa.
      12 Hän himoitsi assyrialaisia, noita käskijöitä ja päälliköitä, noita upeasti pukeutuneita taistelijoita ja sotavaunujen ajajia, kaikkia noita komeita nuorukaisia.
      13 Minä näin, miten hänkin ryvetti itsensä -- samaa tietä he kulkivat molemmat.
      14 Mutta hän meni haureudessaan vieläkin pitemmälle. Hän näki seinillä miehenkuvia, punavärillä piirrettyjä Kaldean miehiä.
      15 Niillä oli vyötäisillään lannevaate ja päässä muhkea päähine, ja niillä oli soturin ylväs näkö. Ne olivat Babylonian poikia, Kaldean maan kasvatteja,
      16 ja ensi näkemältä hänen himonsa syttyi. Hän lähetti sananviejiä heidän maahansa Kaldeaan,
      17 ja niin babylonialaiset tulivat, tulivat hänen vuoteeseensa ja makasivat hänen kanssaan. He saastuttivat hänet irstaudellaan, ja kun hän ryvettyi heistä, hänen himonsa sammui.
      18 Mutta hän oli tuonut haureutensa kaikille julki ja paljastanut kaikille häpynsä, ja niin hän kävi minulle vastenmieliseksi, niin kuin oli käynyt hänen sisarensa.
      19 Silti hän jatkoi entistä menoaan. Hän muisteli nuoruutensa päiviä, irstasta elämäänsä Egyptissä, [2. Kun. 18:21]
      20 ja hänen mielensä paloi Egyptin himokkaisiin miehiin, joilla oli elin kuin aasilla ja jotka sinkosivat siementään kuin orhi.
      21 "Sinä kaihosit syntistä nuoruuttasi, tuota aikaa, jolloin Egyptin miehet hivelivät nännejäsi ja likistelivät nuoria rintojasi. [Hes. 17:15]

      Luuk. 13:27
      Ja hän on sanova: minä sanon teille: en minä teitä tunne, kusta te olette; menkäät pois minun tyköäni, kaikki te väärintekiät.

      • etsivä-xxx

        Luuk. 13:27
        22 Jeesus vaelsi kohti Jerusalemia. Hän kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja opetti. [Luuk. 9:51 ]
        23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene. [1. Tim. 6:12; 2. Tim. 4:7 | Matt. 7:13]
        25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23, Matt. 25:11,12]
        26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
        27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.'

        Tässä ei kirjoiteta rumasti ei Jeesus sillä lailla puhu.

        Hesekiel kirjoittaa Jerusalemista Samariasta
        Heistä vanhempi oli nimeltään Ohola, ja hänen sisarensa oli Oholiba. He tulivat minun omikseni ja synnyttivät poikia ja tyttäriä. Tätä tarkoittavat heidän nimensä: Ohola on Samaria, Oholiba on Jerusalem.

        Joh. 8:44 Jeesusta syytetään pahaksi hengeksi.

        Galatalaiskirje 3
        1 Te mielettömät galatalaiset, kuka teidät on lumonnut? Asetettiinhan teidän silmienne eteen aivan avoimesti Jeesus Kristus ristiinnaulittuna!

        Matt. 3
        7 Mutta kun Johannes näki, että hänen kasteelleen oli tulossa myös monia fariseuksia* ja saddukeuksia*, hän sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte
        välttää tulevan vihan? [Fariseukset kuuluivat maallikkoliikkeeseen, jolle olivat tärkeitä puhtaus- ja pyhyyssäädökset. Pappi Sadokin jälkeläisinä saddukeukset olivat korkeimman papiston edustajia, ks. 2. Sam. 8:17

        Matt 3 Tässä todellakin sanotaan rumalla kielellä

        Matt. 23
        30 ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isiemme aikana, emme olisi heidän kanssaan tahranneet käsiämme profeettojen vereen.' [Matt. 5:12 ]
        31 Näin te kuitenkin itse tunnustatte olevanne niiden jälkeläisiä, jotka murhasivat profeetat. [Ap. t. 7:52]
        32 Jatkakaa toki isienne tapaan, kunnes mitta on täysi!
        33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Miten te voisitte välttää kadotustuomion? [Matt. 3:7 ]
        34 "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen. [Ap. t. 5:40, Ap. t. 22:19; 2. Kor. 11:24; 1. Tess. 2:15; Hepr. 11:36,37]
        35 Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille. [1. Moos. 4:10; Hepr. 11:4 | 2. Aik. 24:20-22]
        36 Totisesti: tämä sukupolvi joutuu vielä vastaamaan tästä kaikesta!

        Kyse on tappamisesta ja kollektiivisesta koko heimoon kohdistuvasta asiasta.

        Näissä kyse on eri asiasta kuin tällä palstalla kirjoitetusta:
        oli susi lammasten vaatteissa, siis salakavala raatelija ja sinunkaltaistesi eksyttäjä. Nyt hän on jättänyt Jumalan valtakunnan eli heittänyt lampaan turkin pois, joten hän vboi avoimesti ja reilusti esiintyä sutena. Tosin ei ole helppoa enää löytää raadeltavia, kun on lähtenyt lammaslaumasta.


    • Uncharted5

      Ei näy hedelmiä, juureksia eikä vihanneksia. Miksi näkyisikään, ihminen jolla on rauha jumalan kanssa on kuin laumassa elävä lammas jolla ei ole tarvetta kirjoitella palstoille. Epäilykset, ristiriidat ja kipuilut synnyttää järjen ajatuksia ja tarvetta kirjoitella ja purkaa niitä jonnekkin ja mikä parempi paikka kuin julkinen keskustelupalsta?

      Itse olen ilmeisesti juuri susi lampaan vaatteissa koska elin ulkoisesti ja tapakristillisesti uskovaisena mutta sydämen uskoltaan kuolleena. Onko siis ajan kysymys milloin heitän lampaan turkin pois? Tai kuten mätä kala verkossa joka lajitellaan pois. Jokatapauksessaa jäljelle on jäänyt täällä palstalla roikkuminen ja VLn tapakulttuurin arvostelu ei niinkään opilliset asiat.

      • kiinnostaa___

        Täällä keskustellaan pääasiassa opillisista asioista, kuten siitä, miksi hoitokokouksia ei selvitetä.


    • SadonSeuraus

      "HENGEN HEDELMÄ " ON YKSIKÖSSÄ "HEDELMÄ" , EI MONIKOSSA."Hedelmä" on seurausta jostakin . "Hengen hedelmä" on seurausta "Hengen mukaan" elämisestä, ei lihan mukaan. "LIhan", synnin mukaan elämisen "hedelmä" ( seuraus ) on "kuolema".

      (Biblia 1776) Room.6:20.".. Sillä koska te olitte synnin palveliat, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. 21. Mitä hedelmää siis teidän silloin niistä oli, joita te nyt häpeätte? Sillä niiden loppu on kuolema..."

      ( KR-38) Room.6: 20."..Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? 21. Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.."

      (Biblia 1776) Gal.5:22.".. Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.
      23. Senkaltaisia vastaan ei ole laki. 24. Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.
      25. Jos me Hengessä elämme, niin vaeltakaamme myös Hengessä..."

      "Hedelmä" ( "sato" ) on seurausta jostakin. Hengessä elämisen seurauksena ilmenevät ( ei kaiken kattava lista vaan esim. ) ".. Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki..." ( Gal.5.)

      "Kasvamaton " kristitty voi elää "lihan mukaan " ja kuitenkin olla " Kristuksessa " "..Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä; olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?.."( 1.Kor.3.)

      "Lihallinen kristitty" ei voi ollla Kristuksen palvelija "Hengessä" joka jakaa "Hengen lahjoja". Hengen jakamat lahjat vaikuttivat joidenkin Korintolaistenkin kohdalla mutta he eivät olleet näitä "lihallisia" , vaan kasvamattomia Hengen lahjoilla palvelemisessa . ( ".. keskuudessanne on.." ei tekstistä ole ymmärrettävissä että kaikki olisivat sellaisia "lihallisia" )

      "..Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset..." ( Room.8.)

      Jumalan Henki ei johda "lihan mukaan " elävää "palveluksen työhön Kristuksen ruumiin rakentamiseen", vaan parannukseen( Room.8.) "..Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. .." ( Jumalan Henki kuljettaa Hengellä kuoletattamaan ruumiin teot, eli parannukseen ei palvelukseen )

    • 7777777

      Mieleen tulee sana, joka itsensä ylentää, hänet alennetaan. Ylpeys on pahasta. Tuomiovaltaa ei ihmisille annettu, joten tarkkailkaamme omia tekojamme Sanan valossa.
      Maailmaa katsoessa kyllä huomaa puutteen hyvistä hedelmistä. Sotia on, mutta voittaja on Jeesus! Hän seisoo viimeisenä multien päällä.

    • keskustellaann

      Eiköhän se ole tärkeää, että saa keskustella täällä, vl-liikkeessä on paljon keskusteltavaa.

      Hoitokokouksissa opetettiin, ettei mitään negatiivista saanut sanoa, muuten oli katkera, eihän se niin ole. Keskustella pitää saada kaikista asioista.

    • ongelma.ratkaistiin

      Malliesimerkki on
      Apostolien teot 6:
      "1. Niinä päivinä, kun opetuslasten luku lisääntyi, syntyi hellenisteissä nurinaa hebrealaisia vastaan siitä, että heidän leskiänsä syrjäytettiin jokapäiväisessä avunannossa.
      2. Niin ne kaksitoista kutsuivat kokoon opetuslasten joukon ja sanoivat: Ei ole soveliasta, että me laiminlyömme Jumalan sanan toimittaaksemme pöytäpalvelusta.
      3. Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.
      5. Ja se puhe kelpasi kaikelle joukolle; ja he valitsivat Stefanuksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja Filippuksen ja Prokoruksen ja Nikanorin ja Timonin ja Parmenaan ja Nikolauksen, antiokialaisen käännynnäisen,
      6. ja asettivat heidät apostolien eteen, ja nämä rukoilivat ja panivat kätensä heidän päällensä."

      Ongelma otettiin esiin ja se ratkaistiin.

      • oulunsta

        Tämä just on ongelma, ettei hoitokokouksia ole alettu selvittään, vaikka seurakuntaa se sekottaa ja tullut monia pyyntöjä, että ne pitäisi selvittää. Miksi ei selvitetä, vaikka raamattukin siihen kehottaa.


      • pakko.on

        Siihen TÄYTYY SRK:n vastata.


    • TakarivinUjoSisar

      Tarkoitatko aloittaja omia kirjoituksia ?

      Silloin kannattaa ottaa parannuksen askelia eikä mennä huulihöpöparannuksen virran mukana vaan sydämen ympärileikkauksen kautta kuten apostoli opetti.

    • puutosta_tuntevat

      Uskovaisilla on tarkat korvat tunnistamaan Hyvän Paimenen äänen eivätkä he seuraa vääriä opettajia. Kirkkoherranakin toiminut edesmennyt sananpalvelija kertoi, että uskovaiset ovat kranttuja sen suhteen, millaista sananpalvelijaa he kuulevat. Siinä ei auta kirkkoherran nimike eikä edes piispuus, kun puhujalta puuttuu omakohtainen elävä usko ja Pyhä Henki.
      Uskovaiset eivät kehu itseään hedelmistä, vaan joka kerskaa, hän kerskatkoon Herrassa: se tarkoittaa sitä, että tuntee Herran ja Jumalan armollisena Jumalana omalla kohdallaan. Hengen hedelmää on se, että soisi saman hyvän osan myös lähimmäisilleen. Kuitenkin useimmat ovat sen suhteen vastahakoisia eivätkä ymmärrä sitä Hengen hedelmänä. Uskovainen itse tuntee puutosta näissä hedelmissä.

      • heh_heh_

        "Uskovainen itse tuntee puutosta näissä hedelmissä. "

        Just kehuit itseäisi ja vl-liikettä näistä hedelmistä.
        Sitä ollaan niin HYVÄÄ, että.


      • etsivä-xxx

        En halua olla ilkeä mutta kun kuuntelee elämäntapaohjeita niin on vaikea tulkita tätä minään muuna kuin lapsuudesta opittuna asiana että näin kuuluu puhua, riippumatta siitä mitä Raamattu itse kehoittaa julistamaan. On hyviä vl puheita, missä tämä ei unohdu.
        Lukekaa se ensimmäinen aito seurapuhe ajatuksella. Mistä Pietari saarnaa Apostolien teot 10 ja huomatkaa vielä miten Jumala itse koulutti Pietaria ymmärtämään että usko on muuta kuin isien perinnäistavat, jotka juutalaisilla koskivat mm ruokaa, vanhoillislestadiolaisilla sitten muita asioita, joita minä en ole koskaan omaksunut.

        Pietarin saarnan ydin oli hyvin tiiviisti ydinsanomaa:
        36 Hän lähetti Israelin kansalle sanansa, ilmoitti hyvän sanoman rauhasta, jonka Jeesus Kristus on tuonut -- hän, joka on kaikkien Herra. [1. Kor. 8:6; Ef. 2:14; Kol. 1:20]
        37 "Te tiedätte, mitä on tapahtunut ensin Galileassa ja sitten kaikkialla Juudeassa* sen jälkeen kun Johannes saarnasi ja kastoi. [Ks. selitystä Luuk. 1:5.][ Luuk. 4:14 | Ap. t. 1:5 ]
        38 Te olette kuulleet Jeesuksesta, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki jotka olivat joutuneet Paholaisen valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan. [Luuk. 4:18, Luuk. 5:17, Luuk. 6:19]
        39 Tämän me voimme vahvistaa todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he ripustivat ristinpuulle ja surmasivat, [Ap. t. 1:21,22 | Ap. t. 5:30]
        40 mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä --
        41 ei kaikelle kansalle, vaan todistajille, jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen kun hän oli noussut kuolleista. [Luuk. 24:36-43]
        42 Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi. [Ap. t. 2:20,21, Ap. t. 17:31, Ap. t. 24:25]
        43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." [Jer. 31:34; Miika 7:18; Sak. 13:1]

        Tässä puheessa oli Jumalan voima. Siitä todisti näkyvä Pyhä Henki.
        Eikä täällä palstallakaan tule halveksia sitä mikä on perinteisesti vl saarnassa Jeesuksen nimessä ja veressä on synnit anteeksi, koska niinhän Pietari jakeessa 43 sanoo hänkin.


    • Uncharted5

      Hengen hedelmäksi on muodostunut myös ajallisen organisaation palvelu . Veikkaanpa että monikaan ei sydämessään kovin innoissaan ole loputtomista varainkeruutalkoista tms, vielä harvemmat tekevät sitä oikeasta sydämen halusta vaan enemmän tavan ja sosiaalisen paineen vuoksi. Koko seuraorganisaatiota voisi pyörittää huomattavasti halvemmin ja tehokkaammin mutta kuten muissakin ajallisissa vapaaehtoistyöhön perustuvassa organisaatiossa ( esim. urheiluseurat ) pieni osa hyötyy siitä ilmaistyöstä enemmän kuin toiset. Vielä kun sitä kutsutaan osuvasti "Jumalan valtakunnan työksi " jonka jäsenet ovat ohjailtava lammaslauma.

    • Tosi on. Perustus on edelleen puhdistamatta. Tunkion voi poistaa ja itsensä puhdistaa kaikesta. Se edellyttää rehellistä toimintaa. Vääryydet ja rikokset pitää tunnustaa, tehdä parannus. Selittely ja vähättely ja tapahtuneiden sysääminen mahdollisesti muiden kannettavaksi, ehkäpä edesmenneidenkin johtohenkilöiden tai vetoamalla maailman tapahtumiin tai vastaaviin, ei puhdista mitään. Kun valheella valetta paikataan se luonnollisesti vaan lisääntyy. Uusia valheita ja kieroiluja entisten päälle. Siinäpä valheitten kasa tai jopa vuori.

      Vääryydessä ei voi olla osallisena vakka ei itse tekisikään, mukanaoloon riittää että tavalla tai toisella hyväksyy, vaikkapa hiljaa hyväksymällä. Sehän on itsensä pettämistä. Jumalaa ei voida pettää.

      Seurat ja muu yhdessäolo voi olla hyvinkin mukavaa, keskinäinen seurustelu ystäväpiirin kanssa tuntuu turvalliselta. Ollaan samassa veneessä. Yhdistyksiä ja erilaisia yhteisöjä on maailma täynnä. Samanmielisistä haetaan turvaa ja on helpompaa elää tukijoukon kanssa.

      Seurapuheet ja laulut ovat asia erikseen. Niistä välttämättä ei ketään tunnisteta. Puhe voi olla hyvinkin taidokas, muotoiltu ja kaunis. Laulut kauniita ja miellyttäviä. MIstä sitten voi tunnistaa todellisuuden? Raamattu opettaa, että hedelmistä te heidät tunnette, ei siis puheesta. Hyvä puu tekee hyviä hedelmia ja huono puu huonoja.

      Minkälaisia ovat Jumalan mielen mukaisia hengen hedelmiä, Raamattu antaa vastauksen monissa kohdissa.

      Paavalin epistola Efesiläisille Luku 5:
      9. Sillä Hengen hedelmä on kaikessa hyvyydessä ja vanhurskaudessa ja totuudessa,
      10. Ja koetelkaat, mikä Herralle otollinen on.
      11. Älkäät olko osalliset pimeyden hedelmättömissä töissä, vaan paremmin nuhdelkaat.

      Usko pitää perustua yksin Raamattuun, siihen Jumalan Sanaan, joka meidät uskon kautta voi puhdistaa kaikesta vääryydestä. Jeesuksen lunastustyö on ainoa tie pelastuskseen. Minä olen tie, totuus ja elämä opettaa Jeesus itse. Jumalan Sana seisoo ja on pysyvä viimeisenäkin päivänä ja ikuisesti.

    • huudahdus

      Täällä on paljon kehoitettu SRK:ta selvittämään hoitokokoukset, miksi se on niin kovakorvainen neuvoille?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1752
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1380
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      119
      1294
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      912
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      115
      870
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe