Aina yhtä voimaannuttava tapahtuma!
Tänään sain sen taas kokea!Se on aivankuin uudistuisin ihmisenä,aivankuin saisin uuden elämän?
Lokit ottivat ilmaista kyytiä jäälautoilla ja tavallaan sain olla yhtä luonnon kanssa.
Voi kuinka monia jäidenlähtöjä olen nähnyt tälläkin rannalla rakkaideni kanssa,nyt koin sen yksin!
Viime keväänä oli vielä koirani mukana kokemuksessa,jonka taltioinkin tabletilleni.
Aman elämä jatkuu kalastellen
Jäidenlähtö!
35
492
Vastaukset
- Ramoona_
Jäiden lähtö on kevään merkeistä sykähdyttävimpiä, toinen on uljaiden kurkiaurojen paluu. Suurten jokien jäiden lähtö on täynnä dramatiikka, ryskyvää voimaa ja jännitystä. Lapsena oli tärkeää päästä heittämään talviturkki pois vapuksi kotijärvessä saunomisen yhteydessä, muistan vielä miten jäälohkareet joskus vielä ihoa raapivat, mutta tavasta pidimme kiinni ! Tuuli hiljaa henkäilee, aalto vapaa välkkyilee...ihana laulu ! Polvisukkiin ja pikkukenkiin piti ehdottomasti vappupäivänä saada pukeutua, kun mentiin mieskuorolaulua kuuntelemaan, oma isänikin siinä lauloi.
Täällä merellä jäät häviävät usein yllättäen yhdessä humauksessa, kun tuuli sopivasti vauhdittaa jo haperon jään murenemista, ja avomeri on tavallisina talvina sentään aika lähellä. Mieli tuntuu vapautuvan talven kahleista, jähmeämmänkin ihmisen rinnan routa alkaa sulaa. Merilintujen riemukkaat kevätkisailut ovat myös suorastaan korviavihlovan äänekkäitä, voi mikä energia siinäkin jyllää. Voimaa antaa tämä luonnon mahtava valohoitokin, aurinko nousee jo varhain ja pysyttelee kauan korkealla. Venesatamassa pressut kuoritaan paattien yltä, huolletaan, puunataan , kunnostetaan ja onhan vielä puuveneiden rapsuttajiakin. Autonostureilla tai trailereilla isommat veneet saadaan aalloille, mastoja pystytetään purjeveneisiin , sitten päästään kevään ensi purjehdukselle !
Kevätkalastusta harrastamme hiukan juuri jäiden lähdön jälkeen onkimalla siikaa rannalta käsin. Siimaan heittopaino, mato koukkuun ja sitten jännäämään, heiluuko vavan kärki. Joillakin on rivi vapoja kokemassa, mutta useimmiten saaliina on vain raikas ilma ja upea maisema, harvan kärsivällisyys riittää tuntikausien odotukseen ja heittelyyn. Kun vedet hiukankin lämpenevät, siiat kaikkoavat ulommas rannoilta, sitten voi alkaa ahvenia narrata. Silloille ilmestyy myös silakan litkaajia, mekin sitä veneestä käsin teemme, ja aika usein saamme sopivasti silakoita ateriaa varten. Verkkokalastuksen olemme kokonaan lopettaneet jo vuosia sitten, täällä on meillä käytössä yhteiset vesialueet, jotka arvotaan , ne ovat hajallaan. Joskus puukkokalastaja oli ehtinyt kokemaan verkot, ammottavat reiät todisteena. Aikansa kutakin, kalaa kyllä paljon syömme ja maksamme mielellämme korvauksen kalastajille terveellisestä herkusta.
Energistä kevään jatkoa ja iloista vappua !Ajattele Ramoona,vesille venosen mieli!
On se vain niin,että me ihmiset herämme kuin karhut pesistämme kevääseen,uuteen elämään,uusiin kokemuksiin.
Vesillä tai metsässä! Korvasienet sieltä maasta työntävät myrkylliset,mutta niin maistuvat makunautinnot meidän poimittaviksi!
Voi kuinka Ramoona kalastus ja purjehduskautesi näen ihana kokemuksena,Voi tota silakkaa voit onkia,minä en todellakaan pysty saamaan,kuin K kaupan kalatiskiltä,mutta särkeä,josta toivottavasti saan sitä järkeä??
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!Hyvää kesää Ramoona!
- anders.z
Jäiden lähdössä on jotain erikoista luonnon rajua alkuvoimaa. Toivoisin pääseväni vielä pohjoisten jokien jäänlähtötapahtumaan. Se jää vahvana ilmiönä psyykeen.
Poikasena minua ei meinattu saada pois Tornionjoen jääpatojen murtuessa. Äänimaisemakin melkoinen. Jäät kolisivat ja paukkuivat.Sinun kokemuksesi haluaisin myös kokea Anders.z!
On varmaankin kokemus,jonka todella tunnet psykoloogisesti avartavana,patoja murtavana kokemuksena!
Silloin,luonnonvoimien keskellä sitä tuntee pienuutensa,mutta antaa arvon luonnonvoimille.
Se on aivankuin naisen synnytys,minä olenlapseni synnyttänyt keväällä ja kesän kynnyksellä,joten jotain koin patoutumien murtumista,kun sain sen lapsen masuni päälle!
Anteeksi poikkesin teemasta ama- ajoinylisillasta
Vielä on Tornion joki jäiden valtaamana, tule katsomaan! Simojokikin jäässä ja muut pohjoisen vedet.
ajoinylisillasta kirjoitti:
Vielä on Tornion joki jäiden valtaamana, tule katsomaan! Simojokikin jäässä ja muut pohjoisen vedet.
Joskus olin katsomassa,kun siikaa liipottiin,olisko ollut Tornionjoella?
Olimme matkalla Norjaan ja telttamajoitus silloin!
Nyt palelee pirtissäkin,vaikka lämmitin ton tuvanuunin ja sähköpatterit päällä ?
Minä kalastan jo "jänhäkoiraa " ja särkikin alkaa kutemaan ja ahven tietty?- puronvartelainen
ajoinylisillasta kirjoitti:
Tuo oli pe.4.5. Mikä nyt on tilanne kolme päivää myöhemmin? Kemijoen latvahaaroissa vielä kai vahvat jääkannet.
Minuu niin kiinnostais Perämeren jäätilanne. Kai sieltä nettilinkkejäkin lie. Facebookia en harrasta. Jäätilanne näkyy kyllä Forecan sivultakin ehkä. Tai merenkuluhallituksen sivuilta. Patoutuuko koskaan jäät Kukkolankoskeen kun se on niin matala ja kivinen?
- sini.sirkku-ek
" aalto vapaa välkkyilee, pikkulintu riemuissaan, laulelee nyt kevät on "
~ 💦 🌱🌷~ 🎵~ 🌿 ~ ❤️ ~ 🍀~ 🦋 ~ 🤣 ~🌿~❤️~💦 🥇~🎶 ~🍧🦆 ~🌷 🌱~ 🦋 ~🎵🙂- kuplivaa
Kevättä mielessä, ja munkkipossua kielessä
Viktor Klimenko ja Tonavan aallot
https://www.youtube.com/watch?v=NZD-kxJ9xV0
- vapputerveiset
Suomi on iso maa pohjois-etelä suunnassa, etelän jäät jo lähteneet ja valkovuokot kukkii, Lapissa melkein talvi. Kevään kohinaa tässä. Kivaa vappupäivää, vaikka sateleekin, onneksi vettä !
https://www.youtube.com/watch?v=7vOhKIEKUrI - muistoja-joen-rannalta-
Mieleen nousi lapsuus, synnyin vuolaan joenrannalla,
joka keväinen jäitten lähtö oli koko kylän suuri tapahtuma,
joen yli kulki silta joka oli puusta tehty ,
joka keväinen sillan purkaminen oli välttämätön tehtävä siihen aikaan,
muuten jät olisi sillan vieneen mennessään,
kun jäittenlähtö oli lähellä, isäni keräsi kylän miehet kokoon,
talkootyönä komeet uljaat riuskat miehet purki sillan tukit talteen pinoksi rannalle,
kunnes tulvan taas laskeutui normaaliin uomaan silta rakennettiin jälleen udeksi,
muistan kuinka kevät tuoksui ihanalle lapsen mielestä,
usein leikimme rannalla värin pitäessä kylän lapsia silmällä ettei kukaan mene liian lähelle jokea ja huku,
keväässä oli aina oma lumoava tuoksunsa , joka jäi ijäksi mieleen,
tulva-aikana joen yli kuljettiin veneellä,
kylälle oli palkattu vakituinen lautturi, ( veneen soutaja )
joka kuljetti kyän ihmisiä joen yli kaupoihin ja asioille, lapsia kouluihin,
soutajalle maksettiin pieni palkkio työstä,
veneen soutajaa kutsuttiin " väriksi " en tiedä mistä nimi oli alkunsa saanu,
väri oli hauska nuori mies joka joenrannalla istuskellessaan odotellessaan kyytiä tarvitsevia jutteli lasten kanssa mukavia ,
vitsit ja pieni kuisottelu oli usien lasten iloksi,
hauskaa oli , nauru, leikit ja lasten iloiset äänet täytti joenrannan usein joka kevät,
muistan myös äiten päivät tulvivan joen rannalla,
istuimme odottelemassa äitiä koulun juhlista,
koulu oli joen toisella puolen
joten veneellä piti kulkea joen yli,
hänellä oli aina tuomisinaan jokin tekokukka rinnassa
jonka hän aina antoi lapsilleen tuliaiseksi,
---
josku olen vannonu, en koskaan sorru muistoihin muistelemaan menneitä, sori,
nyt se tapahtui, olen tainnu tulla vanhaksi, empä olisi itsestäni tätä uskononu,
kai se on totta vanhuus tulee vääjäämättä,
elämä on enään muistoista, vai onko ??
nyt on vappu,
katsellen vappu-päivää ikkunasta, aamulla paisto aurinko kauniisti,
nyt on pelvet peittäneet taivaan ja ilma on harmaa, tuleekohan sade,
- en lähde liikenteeseen, jään ihmisten jalkoihin,
ei vanha jaksa sitä hulinaa enään,
nooh, huomenna on uusi päivä
ja harrastukset kutsuu vielä liikkeelle,
ei-ku töppöstä toisen eteen,,- oli.ne.hienoja.aikoja
Rakkaita ja värikkäitä muistelmia sinulla, nimim. muistoja joen rannalta. Mukava tuollaista tajunnanvirtatekstiä on lukea.
Meillä ei ollut kovin lähellä mitään lampea tai kalastukseen soveltuvaa vettä. Pääsin isompien veljien muka pielelle, aika kalaiselle lammelle. Kun aurinko paistoi ja lampi kimalsi mäeltä katsottuna, minua pelotti veden näkeminen.
Lammen rannat olivat osin sammalen peittämiä heterantoja. Sai olla tarkkana etti humahda läpi sammalkerroksen.
Kun olin jo muuttanut työn perässä kotiseudulta pois, Tapio, ojitti ylempänä olevia pikku soita ja rämeitä. Lampi alkoi tuhoutumaan nopeassa tempossa.
Itikoiden syönnin takia laitettiin päähän paperipussit, joissa silmänreiät. Äiti teki penistäkin onkiahvenista maistuvia kalakeittoja.
Hienoja muistoja herätit mieleen, joenrannan silloinen lapsi. Olin veljessarjan keskimmäinen poika. - amaek
muistoja-joen -rannalta-!
Voi kuinka kerrontasi kuljetti minua ja sinun lapsuuttasi sitä lapsuutesimaisemaa!
Toi sillan purkaminen ja kokoaminen oli kokemus varmaankin,jota tuskin nytkyyhteiskunta joutuu kokemaan?
Kerrontasi oli soljuvaa ja kuinka hyvin muistat kaikki tapahtumat!
Ei ole virhe muistella mennyttä lapsuutta,josta ammensimme elämäämme nimenomaan ne muistot!
Ihanaa muistella lapsuuttaan ja vielä,kun me muistamme sen,kiitos sinulle vielä kerran ama - puskis-heimo-bägä
Mnuustakin se kirjoitus oli hyvä. Se herätti niin hyviä muistoja että ihan hiukan piristuin lunssan jälkitaudista.
Meillä kotimaisemat olivat enimmäksen metsiä, mäkiä puroja, pieniä soita ja kuivia kankaita. Mut kovasti ne vaan mielessä elää. - amaek
oli.ne.hienoja.aikoja kirjoitti:
Rakkaita ja värikkäitä muistelmia sinulla, nimim. muistoja joen rannalta. Mukava tuollaista tajunnanvirtatekstiä on lukea.
Meillä ei ollut kovin lähellä mitään lampea tai kalastukseen soveltuvaa vettä. Pääsin isompien veljien muka pielelle, aika kalaiselle lammelle. Kun aurinko paistoi ja lampi kimalsi mäeltä katsottuna, minua pelotti veden näkeminen.
Lammen rannat olivat osin sammalen peittämiä heterantoja. Sai olla tarkkana etti humahda läpi sammalkerroksen.
Kun olin jo muuttanut työn perässä kotiseudulta pois, Tapio, ojitti ylempänä olevia pikku soita ja rämeitä. Lampi alkoi tuhoutumaan nopeassa tempossa.
Itikoiden syönnin takia laitettiin päähän paperipussit, joissa silmänreiät. Äiti teki penistäkin onkiahvenista maistuvia kalakeittoja.
Hienoja muistoja herätit mieleen, joenrannan silloinen lapsi. Olin veljessarjan keskimmäinen poika.oli.ne.hienoja.aikoja!
Noi paperipussit itikoidenestoon päähän laitettuina,olivat äidiltäsi nastajuttu!
Noiden soiden ojitus oli yksi pahin virhe suomalaisen egologian tuhoutumisessa.
Kaiketi he joiden tuhoutuneet aivosolut silloin olivat keskustan hulluustoriankäytössä,jolloin kaikki piti saada maataloustuenpiiriin,jopa saappaanvarretkin.
Soita ojitettiin ja järvistä tehtiin rehevöityneitä särkikalojen asuinsijoja!
Nyt tietty saavathan he töitä ,jotka poistavat roskakalaa,kuten minäkin! - tonnikala.tapsa
amaek kirjoitti:
oli.ne.hienoja.aikoja!
Noi paperipussit itikoidenestoon päähän laitettuina,olivat äidiltäsi nastajuttu!
Noiden soiden ojitus oli yksi pahin virhe suomalaisen egologian tuhoutumisessa.
Kaiketi he joiden tuhoutuneet aivosolut silloin olivat keskustan hulluustoriankäytössä,jolloin kaikki piti saada maataloustuenpiiriin,jopa saappaanvarretkin.
Soita ojitettiin ja järvistä tehtiin rehevöityneitä särkikalojen asuinsijoja!
Nyt tietty saavathan he töitä ,jotka poistavat roskakalaa,kuten minäkin!Särkikalakin on herkkua ammattilaisten purkittamana. Maksaa kuiten enemmän kuin kuin vaikka tonnikala. Mut sehän onkin melko mautonta suomen "roskakaloihin" verrattuna.
- kevät.tunteita
Onko stadilaisia täällä ? Eikös Ritu ollut alunperin Hesasta. Tässä Hakaniemen rannasta kevätlaulu.
https://www.youtube.com/watch?v=fYBwAkqGdVA- elämä-on.ihanaa
"Rööperiin mä kaipaan niin" lauloimme ystävättäreni kanssa Vappu brunssia syötyämme, molemmat rööperistä:) En pelkää ihmisiä, en maalla tai kaupungissa, eroahan heissä toki on.
Tosin aika vähän on monen polven hesalaisia, maaseudun väki on työn vuoksi joutuneet kotikonnut jättämään.
Itse olen Hesassa kotonani, koko eteläosan puistot, tähtitorninmäki, eira ja kaivopuisto lapsuuden seikkailupaikkoja.
En ole muualla asunut kuin avioiduttuani keskikaupungilla, mutta sitten elämä ja mieheni työ on kuljettanut muualle. Samoin omat valintani on saaneet kokemaan elämää laidasta laitaan, suomalaisnavetoista huippuakateemisiin piireihin. - Simapäivänä.2018
En löytänyt siitä Grönin Eikan laulusta, Valkovuokot, muuta kuin lyricsosuuden. Sanoin pienenä Eikkaa intiaanipäälliköksi. Hen on niitä elämässä onnistuneita artisteja.
Siskoni lauloi aina kotona sitä kukkia äidille...äiti kas ei mitään näe, siksi tyttö kuvailee... Voi hitsi! Olen paljasjalkainen hesalainen!
Kaisaniemenkansakoulua vuosi ja Töölön Yhteislyskää vuosi!
Olin Kaisiksen paras hiihtäjä,että sillei!elämä-on.ihanaa kirjoitti:
"Rööperiin mä kaipaan niin" lauloimme ystävättäreni kanssa Vappu brunssia syötyämme, molemmat rööperistä:) En pelkää ihmisiä, en maalla tai kaupungissa, eroahan heissä toki on.
Tosin aika vähän on monen polven hesalaisia, maaseudun väki on työn vuoksi joutuneet kotikonnut jättämään.
Itse olen Hesassa kotonani, koko eteläosan puistot, tähtitorninmäki, eira ja kaivopuisto lapsuuden seikkailupaikkoja.
En ole muualla asunut kuin avioiduttuani keskikaupungilla, mutta sitten elämä ja mieheni työ on kuljettanut muualle. Samoin omat valintani on saaneet kokemaan elämää laidasta laitaan, suomalaisnavetoista huippuakateemisiin piireihin.elämä on ihanaa!
Minä en todellakaan tunne menettäväni mitään,kun tilausautobussi kulkee Meghelininkatua ja olen matkalla Tallinan risteilylle ja näen Viron edistyneen ja kasvaneen sivistysvaltioksi?Simapäivänä.2018 kirjoitti:
En löytänyt siitä Grönin Eikan laulusta, Valkovuokot, muuta kuin lyricsosuuden. Sanoin pienenä Eikkaa intiaanipäälliköksi. Hen on niitä elämässä onnistuneita artisteja.
Siskoni lauloi aina kotona sitä kukkia äidille...äiti kas ei mitään näe, siksi tyttö kuvailee...Minä olin laulanut yli kahden vanhana,kun mummolasta olin taapertanut pientä metsäpolkua kohti kasvattikotiani kohti:pieni polku...metsän halki vie.
Siis siitä,kun enoni toi minut kahdenvanhana junassa tänne sotapakoilaisena,mutta muistan äidin tulon katsomaan minua ja se vieras nainen ei koskaan ottanut syliin.
Sen sylin tyhjyys jäi pysyväisyksi?
Kiitän teitä ihanat ihmiset!
Toivon teille ihanaa puurtamista tahoillanne! Ottakaa tuleva kesä avoimina!
Käki kukkui jo eilen aman lähiöpiirissä,olin muuten veneessä silloin?- sini.sirkku.ek
No voi pientä tyttöressukkaa aikanaan, kun ei se äiti-ihminen ottanut syliin edes,..oliko sitten luopunut ajatuksestakin pitää lapsensa ? oli siinäkin emo.
Lämmin halaus Amalle kuitenkin , ja
hyviä öitä vaan! sini.sirkku.ek kirjoitti:
No voi pientä tyttöressukkaa aikanaan, kun ei se äiti-ihminen ottanut syliin edes,..oliko sitten luopunut ajatuksestakin pitää lapsensa ? oli siinäkin emo.
hyviä öitä vaan!Onhan se tietty,kasvaa ja olla toivottu lapsi,eikä se vahinkolapsi!
No toi kyynisyys on ehkä luonut ulkoiseen kuoreeni sitä lisävahvistusta ja olen niitä elämäni epäonnistuksiakin pystynyt sivuamaan kokemuksina,joista olen oppinut?
Ei me kaikki olla synnytty hopealusikka kädessä,sota kohteli meitä eritavoin!
Sen uhrin jonka perheeni antoi itsenäisestä Suomesta,ei ole uhraus,se on maksu itsenäisyydestä,näin sen näensini.sirkku.ek kirjoitti:
hyviä öitä vaan!Olinko tyttöressukka,tietoisesti en?
Minä opin arvostamaan elämän tuomia vaikeitakin asioita avarakatseisesti,en vain omasta kapeasta näkökentästäni!
Äitini loi uransa laivaemäntänä,seilaten Aleksanteriaa myöden!
No se toi lapsuus alkaa jollainlailla puhuttelemaan,kun ikäjaukama siirtyy vanhuudenkategoriaan.
Täällä maalla kasvettuani opin kunnioittamaan sitä jokapäiväistä leipäämme,opin tekemään töitä sen leivän eteen!
Nyt pakko mennä risuja rouhimaan koneella ja särysverkot kalaamaan,särki alkaa kutemaan,joten Helatoistaisiin kuulumisiin ama
- Joose.Nyt_nautitaan
Tämä erikoinen vuosi jaksaa yllättää - nurmikot jo eteläisessä suomessa vihertävät. Tekee vanhan silmälle niin gutaa.
Tulevien vesikuurojen jälkeen lehtikin pian pompsahtaa puihin ja pensaisiin. Mutta tähän huikeuteen ei kantsi tukehtua. Ensi kuussa alkaa jo valoisuuden väheneminen.Todentotta,ne kesäiset valoisat kesäyöt eivät viivähdä täällä todellakaan kauan!
Tänään oli pääskysiä jo pyydystämässä ötököitä vedenpinnalta tuulisessa säässä.
Yritin heille viestittää,että eihän täällä mitään ötököitä edes ole!
Aivan sydämestä otti,kun näin niiden kalastuksen olevan turhauttavaa?
Mikä tuo ne linnut tänne lisääntymään,kylmään pohjolaan ja jopa synnyinpaikoilleen?- terkut.täältäkin
rituliini_38 kirjoitti:
Todentotta,ne kesäiset valoisat kesäyöt eivät viivähdä täällä todellakaan kauan!
Tänään oli pääskysiä jo pyydystämässä ötököitä vedenpinnalta tuulisessa säässä.
Yritin heille viestittää,että eihän täällä mitään ötököitä edes ole!
Aivan sydämestä otti,kun näin niiden kalastuksen olevan turhauttavaa?
Mikä tuo ne linnut tänne lisääntymään,kylmään pohjolaan ja jopa synnyinpaikoilleen?Linnuilla on vaisto, joku koodijärjestelmä jonka avulla pystyvät pesimäpaikoilleen aina palaamaan. Rengastettuja lintuja voidaan tutkia, missä niiden reitit kulkee. Onhan se ihanaa, kun sama kurkipari aina palaa pellolle ja samat joutsenparit kotijärvelle. Harvat ihmiset niin uskollisia ovat kotiseudulleen ja puolisoilleen.
No, kohtahan se on juhannus ja kesä kääntyy syksyä kohti. :))))
- onnea.pesintään
Vielä löytyi routaa keskisen Kymenlaksonkin alueen ok-tontilta vaikka nurmikot vihertävät ja puut lykkäävät hiirenkorvia.
Tässä ja nyt selitys. Olin kolme viikkoja sitten kasannut lakaisujätteitä routaisen, osin jäisenkin maan päälle.
Tundrahanhien ensimmäisiä auroja tänäänkin lensi itäkoillista kohti. Se suurmuutto niillä vielä edessä päin. Yleisradiokin huomioi aina tämän muuttoaallon. - Kemi.ll
Perämerellä höntyilee tuulien vieminä vielä suuria jäälauttoja. Jäätiedotukset lyhenevät entisestään. Vielä yksi jäänmurtajakin siellä on liikenteessä.
Nyt vielä jäälauttojen alue on kymmenien merimailien kokoinen. Pohjoistuuli purkaa jäitä etelään jäättömälle alueelle.- rituliiniek
Kemi.ll !
Jotenkin toi kerrontasi jäänmurtajasta toi äitini kuvan esille!
Hän mielestäni aloitti merimiesammattinsa juuri jäänmurtajilta? Nimiä en muista,mutta laivoissa joissa hän seilasi,ainakin olisiko ollut Ms Imatra ja Ms Salla kakkonen,josta jäi eläkkeelle laivaemäntänä.
Kyllä netiskin löysin,jopa hänen kuvansa Ms.Sallasta ja viimeisestä työpäivästä!
Minä olen uinut jo moninaisia kertoja ja lahna ja särkikalat ovat kuteneet!
Oli aivan koskettavaa,kerrontasi jäälautoista!
Näin meidän sijaintimme pitkänä ja kapeana Suomineitona saa ilmaston toimimaan eritavalla.
Kiitos sinulle Kemi.ll ja yötöntäyötä sinne missä oletkin,ama
- rituliiniek
Oli avartavaa kulkea tämä matka kanssanne! Oli tunteisiinvetoavaa lukea teidän jokaisen kokema jäidenlähtö,oliko se kokemus koettu joen ranalla tai meren rannalla,niin aina se on kertomisen arvoinen,kiitollisena ama
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli306012Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144554Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403267IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm623051Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3451635- 711381
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek111378Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861358Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2391282- 791179