Näin ylen sivuilta...nähtyä
Villiä menoa valtamerillä
26
1097
Vastaukset
- ylexxxzxz
Tulos
-kulut
-verot
Kulut saadaan alas halpatyövoimalla, edullisella polttoaineella, huonoilla laivoilla ja jne.
Verot saadaan alas kun laivat rekistöröidään Marshall saarille ym.
Siinä ei kotimaisten sosialistien mussukset paljoa paina, taustalla iso, likainen raha.- villi-lippu
Onassis tiesi miten merenkulku kannattaa: huonot laivat, halpa miehistö ja lopuksi laiva katoaa jäljettömiin, mutta onneksi vakuutus korvaa . Näin tuli, tulee miljardeja.
- ylessäcsas
Olet aika epäuskottava. Ottaisit asioista selvää.
- huonostisepalaa
Laivat saastuttavat edelleen ihan valtavasti. Raskain öljylaatu on öljynjalostuksessa vääjäämättä syntyvää "jätettä" ja se myydään edullisesti lähinnä laivakäyttöön. Itämeren alueella pientä parannusta on jo saatu kun laivat esim. satamissa kytkeytyvät yhä enemmän maasähköön eivätkä jurruta omia koneitaan enää aivan entiseen malliin. Ja onhan Turku- Tukholma reitillä jo kaasuakin polttava alus, mutta maailmanlaajuisesti ollaan vielä kaukana päästöjä vähentävistä sopimuksista saati käytännön toimista, tupruttelu jatkuu ja jatkuu. Muutama tuhat laivaa maailman merillä tupruttaa ympäristöön enemmän typen oksideja yms. kuin miljoonat autot yhteensä!
- hakukoneisto
Kyllä Itämeren osalta päävaikutus oli rikkipitoisuuden rajoituksella.
https://yle.fi/uutiset/3-9144444
Raskaan rikkipitoisen polttoaineen käyttö on sallittu rannikkoalueiden ulkopuolella vuoteen 2020 asti.
https://www.dieselnet.com/standards/inter/imo.php
Typen oksidien kannalta varmaan tuhat laivaa vastaa miljoonaa autoa, mutta, kuten tuolla toisessa viestissä mainittiin, kuljettavat tavaraa siinä kuin sadat miljoonat autot,
- Et_Urpo_Ymmärrä
Eiköhän merenkulku saastuta vähemmän kuin jos tavarai liikkuisi rekoilla. Esim. mikähän kuljetusmuoto sinunkin polttoaineesi tuo? Rekka kuminauhamoottorilla?
- Toinen_Urpo
Samassa käsityksessä olin asiassa ja piti googlettaa lukuja. Yllätyin siitä, kuinka suuri ero on, rekat tuottaa 4-6 enemmän co2 kuin laivat, kun mitataan kilometri/tonni rahtia.
Air plane (air cargo), average Cargo B747 500 g
Modern lorry or truck 60 to 150 g
Modern train 30 to 100 g
Modern ship (sea freight) 10 to 40 g - edelleenpalaahuonosti
Kyllä todennäköisesti! Vertailu huomioimalla vain CO2- päästöt ei ole kuitenkaan se saastuttavuudesta kaikkea kertova seikka. Pahimpia ovat kuitenkin esim. jo kauan syöpää aiheuttaviksi tiedetyt typen oksidit, NOx:t. Ja niitä typen oksideja syntyy erityisen paljon poltettaessa dieselmoottoreissa sitä kaikkein raskainta öljylaatua, rekat eivät sitä käytä. Jos vaikka yritettäisiin laitta Suomeen dieselmoottoreilla ja ko. raskaimmalla öljylaadulla toimiva 100 tai 200 MW voimala, ei olisi mitään toiveita saada sille käyttölupaa, pelkästään sen NOx- päästöt olisivat niin moninkertaiset viranomaisten EU:ssa asettamiin suurimpiin sallittuihin päästörajoihin verrattuna.
Kyse on siis siitä, että sitä laivojen saastuttavuutta olisi mahdollista pienentää huomattavasti niinkin yksinkertaisella tempulla kuin käyttämällä puhtaammin palavaa polttoainetta!
Kun tuollainen suurehko konttilaiva sitten tulee esim. Kiinasta esim. Rotterdamiin, se jättää sinne helposti noin 10000 täysimittaista merikonttia. Ýksi rekka kykenee ottamaan kyytiinsä tasan yhden tuollaisen kontin! - lbre
Ja lisää kehitetään...
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/130596/Savila_Mika.pdf?sequence=1&isAllowed=y - sevaanpalaahuonosti
lbre kirjoitti:
Ja lisää kehitetään...
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/130596/Savila_Mika.pdf?sequence=1&isAllowed=yNo hyvä kun asioita tutkitaan, pitäisi vaan myös hutkia! Ja hyvä kun asioista jo sentään edes puhutaan, eri asia on milloin puheet saati vaatimukset valvonnasta puhumattakaan saavuttavat sen globaalin maailman mittakaavan.
Tuon linkin artikkelin menin pikavauhtia läpi, yhteen yksityiskohtaan kiinnitin hetkeksi huomioni sattuneesta syystä, syystä että olen ollut tekemisissä voimalaitosmittakaavaisessa öljyn poltossa jossa myös linkissä mainittua vesiemulsiota käytettiin. Emulsiopolton idea ei ehkä ole aivan se, mitä linkissä esitettiin, vedellä jäähdyttää palotapahtumaa. vesi ei liioin ole linkissä esitetyillä tavoilla lainkaan ongelmallinen polttoon lisättävä osatekijä, voimalaitoksilla on jo joka tapauksessa oma vedenkäsittely, eli niillä valmistetaan erikoispuhdistettua ja täyssuolanpoistettua vettä höyrykattila/höyryturbiinikäyttöä varten, ja korroosio tms. ovat olematon ongelma tätä vettä käytettäessä jos sitä höyrykattilan polttoon halutaan johtaa.
Mutta yllätys, yllätys, tätä höyrykattilan polttimille johdettavaa vettä esilämmitetään 80- 90 celsiusasteeseen ennen polttoon ruiskuttamista, siis polttotapahtuman jäähdyttäminen ei olekaan se asian idea, vaan se on se, että ruiskuttamalla kuumaa vettä öljypisaroihin ne saadaan suurella nopeudella höyrystymään ja hajoamaan pienemmiksi ja näin syttyvä öljypisaroiden kokonaispinta- alaa saadaan laajennettua ja siis sitä kautta öljyn palamistapahtumaa nopeutettua ja tehostettua, jolloin koko palamistapahtuma sujuu myös puhtaammin, eli täydellisimmin.
Dieselmoottoreissa vastaavasti pisarakokoa pyritään pienentämään käyttämällä korkeita ruiskutuspaineita, mutta tuolla raskaalla asvalttipikiöljyllä palaminen on kaikesta huolimatta kovin epätäydellistä.
- Hapag_Lloyd
Suurimmat konttilaivat ottaa 20000 20 jalkaista konttia. Isolla kapasiteetilla matkavauhti voi olla pienemp, joten myös polttoaineen kulutus. Esim. Maersk, Cma cgm, MSC, COSCO...
- economicekologia
Tuulivoimaa on suunniteltu avuksi, ehkä aurinkovoimaa tulevaisuudessa.
- sevaanpalaahuonosti
Sinulla taitaa tuulla korvien välissä...
- akulapakalua786
On noille autolautoille suunniteltu tuulen apua, lähde tekniikan maailma.
Eri asia toimiiko.Jopa kauko-ohjattavia aluksia.Ainahan niitä pelle pelettomia riittää. - norsewwwee
norsepower on viking gracillä, tuulivoimaa.
- Worce_power
Paljonko tuottaa energiaa kun pyörittävät sitä roottoria Turun satamassa?
- imagoasia
Worce_power kirjoitti:
Paljonko tuottaa energiaa kun pyörittävät sitä roottoria Turun satamassa?
Riippuu sataman tuuliolosuhteista, tuulihan sitä pyörittää. Mutta selvää on, ettei se parhaimmillaankaan paljon tuota. Sitten voidaan myös kysyä, että kun laiva etenee merellä noin 20 solmun, eli sunnilleen 35 km tuntinopeudella, liikuttaako tästä seuraava ilman virtaus roottoria? Jos näin tapahtuu, roottorin pyöritykseen tarvittava energia on otettu laivan kulkukoneiston tehosta ja käytetty energia lienee suurempi kuin tällä härvelillä tuotettu.
Mutta imagonrakentajaksi tämä lienee tarkoitettu, ei kukaan kai kuvittele tuosta merkittävää tehoa saatavan.
Ns. pyörivän purjeen ajatus ei suinkaan ole uusi. Riittävän suurien ja tehokkaiden vastaavien avulla olisi mahdollista ajaa laivaa vaikka vastatuuleen, kun voima välitettäisiin potkurille. Kun iso laiva kulkeakseen aikataulussa tarvitsee kuitenkin kymmenientuhansien kilowattien tasaisen tehon, tämä tuulivoimakysymys on täysin teoreettinen. - sumussa_seilaat
imagoasia kirjoitti:
Riippuu sataman tuuliolosuhteista, tuulihan sitä pyörittää. Mutta selvää on, ettei se parhaimmillaankaan paljon tuota. Sitten voidaan myös kysyä, että kun laiva etenee merellä noin 20 solmun, eli sunnilleen 35 km tuntinopeudella, liikuttaako tästä seuraava ilman virtaus roottoria? Jos näin tapahtuu, roottorin pyöritykseen tarvittava energia on otettu laivan kulkukoneiston tehosta ja käytetty energia lienee suurempi kuin tällä härvelillä tuotettu.
Mutta imagonrakentajaksi tämä lienee tarkoitettu, ei kukaan kai kuvittele tuosta merkittävää tehoa saatavan.
Ns. pyörivän purjeen ajatus ei suinkaan ole uusi. Riittävän suurien ja tehokkaiden vastaavien avulla olisi mahdollista ajaa laivaa vaikka vastatuuleen, kun voima välitettäisiin potkurille. Kun iso laiva kulkeakseen aikataulussa tarvitsee kuitenkin kymmenientuhansien kilowattien tasaisen tehon, tämä tuulivoimakysymys on täysin teoreettinen.Joo, ihan pilipali häkkyrä, vain 8% polttoaineen säästö vuodessa
https://www.bore.eu/fleet/mv-estraden/ - Tekeekö_verkkoon
imagoasia kirjoitti:
Riippuu sataman tuuliolosuhteista, tuulihan sitä pyörittää. Mutta selvää on, ettei se parhaimmillaankaan paljon tuota. Sitten voidaan myös kysyä, että kun laiva etenee merellä noin 20 solmun, eli sunnilleen 35 km tuntinopeudella, liikuttaako tästä seuraava ilman virtaus roottoria? Jos näin tapahtuu, roottorin pyöritykseen tarvittava energia on otettu laivan kulkukoneiston tehosta ja käytetty energia lienee suurempi kuin tällä härvelillä tuotettu.
Mutta imagonrakentajaksi tämä lienee tarkoitettu, ei kukaan kai kuvittele tuosta merkittävää tehoa saatavan.
Ns. pyörivän purjeen ajatus ei suinkaan ole uusi. Riittävän suurien ja tehokkaiden vastaavien avulla olisi mahdollista ajaa laivaa vaikka vastatuuleen, kun voima välitettäisiin potkurille. Kun iso laiva kulkeakseen aikataulussa tarvitsee kuitenkin kymmenientuhansien kilowattien tasaisen tehon, tämä tuulivoimakysymys on täysin teoreettinen.Ai tuuliko sitä nyt pyörittääkin? 😂🤣😂
- vainvähänhyötyä
Aivan, mikäpä muu kuin tuuli.
- papukaijamerkki
imagoasia kirjoitti:
Riippuu sataman tuuliolosuhteista, tuulihan sitä pyörittää. Mutta selvää on, ettei se parhaimmillaankaan paljon tuota. Sitten voidaan myös kysyä, että kun laiva etenee merellä noin 20 solmun, eli sunnilleen 35 km tuntinopeudella, liikuttaako tästä seuraava ilman virtaus roottoria? Jos näin tapahtuu, roottorin pyöritykseen tarvittava energia on otettu laivan kulkukoneiston tehosta ja käytetty energia lienee suurempi kuin tällä härvelillä tuotettu.
Mutta imagonrakentajaksi tämä lienee tarkoitettu, ei kukaan kai kuvittele tuosta merkittävää tehoa saatavan.
Ns. pyörivän purjeen ajatus ei suinkaan ole uusi. Riittävän suurien ja tehokkaiden vastaavien avulla olisi mahdollista ajaa laivaa vaikka vastatuuleen, kun voima välitettäisiin potkurille. Kun iso laiva kulkeakseen aikataulussa tarvitsee kuitenkin kymmenientuhansien kilowattien tasaisen tehon, tämä tuulivoimakysymys on täysin teoreettinen.Tässä sopertelee varmasti oikea dippi-inssi:))
- Joku_muu_rakenne
vainvähänhyötyä kirjoitti:
Aivan, mikäpä muu kuin tuuli.
Oisko sähkömoottori mitään?
- nytontietoa
papukaijamerkki kirjoitti:
Tässä sopertelee varmasti oikea dippi-inssi:))
Tässä sen sijaan kirjoittaa laajaa asiantuntijaraporttia tositietäjä!
- yritä_edes
nytontietoa kirjoitti:
Tässä sen sijaan kirjoittaa laajaa asiantuntijaraporttia tositietäjä!
Tuosta norsepowerin putkesta löytyy hyvin perusteellinen selvitys parin minuutin etsimisellä.
- sievixzzz
Jos toi toimisi olisi niitä tuulivoimaloissa...
- matzzuuri
Matruusin palkataso on uudessa merimeslehti, 2/2018
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 315703
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus134182- 1962379
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1661770Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan791696Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike351477Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141375En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.741355viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2241204- 941195