Mitä tarkoitttaa venemoottoreiden yhteydessä käytettävät termit:
- "Marinoitu"?
- Merivaihde?'
Viisastelijat älkööt vaivautuko!
Moottorislangia? Auttakaa!
48
927
Vastaukset
- Näin.sen.nään
Marinoitu = moottorin jäähdytys makealla vedellä. Moottorissa ei siis kierrä merivesi, säilyy pidempään puhki ruostumattomana.
Merivaihde = merimoottorin vaihdelaatikko, eli kuten autossa, mutta merikäyttöön tarkoitettu koneen perään, mahdollistamaan suunnanvaihdokset. Merivaihteessa voi olla, ja yleensä onkin, "välityksenmuunnin", jotta moottorin kierrokset, vene ja potkuri sopivat mahdollisimman hyvin yhteen ja moottorista saadaan paras hyöty veneeseen.- Marinointi
Marinointi tarkoittaa muutakin kuin tuota, huono vastaus.
- Geggeroos
Marinointi kirjoitti:
Marinointi tarkoittaa muutakin kuin tuota, huono vastaus.
1. viisastelija.
- MitaanTietamaton
Aloitetaan merivaihteesta, synonyyminä merikytkin, jolla välitetään moottorin voima akseliston välityksellä potkurille. Paino sanalla välitys, jolla on vaikutus potkurin pyörintänopeuteen. Merivaihteessa on aina (lähes aina) vaihde eteen, vaihde taakse ja vapaa-asento.
Marinoinnissa moottori varustetaan vesiolosuhteisiin. Perusmoottorihan voi olla sama kuin autossa tai traktorissa, mutta jäähdytys on hoidettava käytännössä merivedellä, jolloin lämmönvaihtimen avulla moottorin sisällä olevaa jäähdytinneste jäähdytetään. Myös pakosarja lämpeää, kun ilmavirtaa ei ole, joten sekin on jäähdytettävä merivedellä, joka poistuu pakoputken kautta jäähdyttäen myös senkin. Tuota varten tarvitaan merivesipumppu moottorin oman jäähdytysnestettä kiertävän pumpun lisäksi. Lisäksi huoltokohteet öljynvaihtoineen, kuten suodattimet ja pumppujen osat pitää mahdollisesti tuoda veneessä sopivaan paikkaan. - Pikkufiskarilla
Ja vielä täsmennyksenä noihin edellisiin, mitkä jo molemmat kertovatkin oleellisen. Jos myyntiesitteessä olevasta koneesta käytetään jäähdytyksen osalta termiä marinoitu, tarkoittaa tuo useimmiten sellaista konetta, mikä ensiasenteisena veneeseen on ollut joko
1) merivesijäähdytteinen ilman erillistä makeavesi / jäähdytysnesteen suljettua kiertoa moottorin lohkossa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että mikäli konetta on käytetty merialueilla esimerkiksi 10 vuotta, saattaa esimerkiksi sylinterinkansi tai moottorinlohko ja pakosarja olla jo lähes läpisyöpyneitä - eli jos pito on ollut kehnoa ja syyshuollossa on oikaistu jäähdytyskierron huuhteluissa ja korroosionsuojauksessa, niin kone alkaa olla romurautaa ja possahtaa milloin vain.
Jos koneessa ei ole erillistä jäähdytysvesisuodatinta, saattaa lohkoon olla kertynyt lisäksi esimerkiksi liejua tms. eloperäisiä aineita, jolloin jäähdytysteho laskee. Kun puhutaan marinoinnista niin tällaista konetta on siis ajettu vuosia ?? näin merivesijäähdytteisenä ja lisätty siihen sitten myöhemmin suljettu jäähdytysnesteen kierto.
2) Marinoitu kone voi olla myös jokin teollisuusmoottori esim. traktorista, pakettiautosta tai esimerkiksi kuormurista napattu käytetty ( tai harvinaisemmin ihan uusi ) mihin on veneeseen asennettaessa lisätty tuo aiempien kirjoittajien mainitsema lämmönvaihdin ja muut tarvittavat suljetun jäähdytyskierron tarvitsemat lisävarusteet, sekä erillinen merivesipumppu . Tällainen saattaa olla vanhempanakin tosi hyvä jos marinointikomponenttien mitoitus on osunut kohdilleen.
Sellaiset merimoottorit, mitkä ihan uudesta alkaen on rakennettu suljetulla jäähdytysnestekierrolla, niistä ei yleensä käytetä termiä "marinoitu" - vaikka toki poikkeus saattaa yksittäisten henkilöiden puheissa vahvistaa säännön :-) - No-niinpä-taas
Marinointi on yksinkertaisesti että moottorin jäähdytys järjestetään toimimaan ulkoisella vesikierrolla ja merivaihde on vain nimitys käytetylle vaihteistolle.
- venekäyttöön
Marinointi tarkoittaa joissain tapauksissa myös paremmin ja laadukkaammin laakeroitua kampiakseliakin, koska venekäytössä ajetaan pitkään kovemmilla kierroksilla kuin autokäytössä, esim isot V8 -autonmoottorit joita käytetään marinoituina myös veneissä.
- MitaanTietamaton
V8 tuo mieleen erilaisen nokka-akselin profiilin venekäytössä.
- veekasit
Mercruisereiden moottorilohkot tulevat General Motorsilta ja ne ovat samoja kuin autoihinkin menevät, jossain vaiheessa myös Ford toimitti heille moottorinlohkoja.
- Geggeroos
venekäyttöön kirjoitti:
Marinointi tarkoittaa joissain tapauksissa myös paremmin ja laadukkaammin laakeroitua kampiakseliakin, koska venekäytössä ajetaan pitkään kovemmilla kierroksilla kuin autokäytössä, esim isot V8 -autonmoottorit joita käytetään marinoituina myös veneissä.
2. viisastelija.
- amerikan_veekasit
Voihan noissa marinoiduissa veekaseissa olla pienemmät välykset kampiakselissa joka voisi esim. olla taottukin eikä valettu. Kalliimpia ne ovat ainakin. Joku on sellaisen laittanut harrasteautoonkin ja se on kuulemma paljon laadukkaampi, mutta nokka-akselit sensijaan ovat erilaisilla nostoilla venekäytössä ja muistuttavat enemmän kuorma-autoissa käytettäviä jolloin alavääntöä korostetaan, kilpa-autoissa strokereilla taas ylävääntöä ja ylätehoa. Siviiliveneessä tarvitaan alavääntöä sujuvaan plaaniinnousuun ja moottorilla ajetaan matka-ajossa jatkuvasti suurimman väännön kierrosluvulla, kun taas siviiliautolla ajetaan veekaseilla vain ajoittan ja lyhyen aikaa suurimman väännön kierrosluvulla.
- Karhulippisrallitonttu
"Merivaihde" lienee typerin sana ikinä kertomaan venelehden/venepalstan tms lukijoille että moottori voimansiirtoineen on tarkoitettu veneeseen, eikä Hiaceen. Hohhoijaa.
- kepitys_neljällä
Viisivaihteisella veneellä viides vaihde lienee vain turha ylivaihde
- Geggeroos
3. viisastelija.
- Grilli.toimii
Ajellut vasta ykkösellä kun ei löytynyt kytkinpoljinta ei jarrupoljinta
- suuntaviittaa
Suuntavilkkuja kaipaillen ja turvavöitä, kädet ratissa kello kymmentä vaille kahdessa.
- Malone
Aika hyvin tälle palstalle, vain pari viisastelijaa.
- marinointi.on
Onpas marinoinnin selitys kovin selityksissä pyörinyt jäähdytyksen ympärillä, joka on vain yksi yksityiskohta. Marinoitu moottori voi aivan yhtä hyvin olla raakavesi- tai makeavesijäähdytetty. Raakavesijäähdytettykin voi olla kölijäähdytetty, jolloin siinä kiertää jäähdytysneste.
Perusmoottorista tehdään marinoimalla venekäyttöön sopiva merimoottori. Siis sihen lisätään merivesipumppu, joka kierrättää jäähdytysvettä joko lämmönvaihtimessa tai moottorissa. Myös voimansiirto järjestetään kampiakselin päästä merivaihteen kautta joko potkuriakselille tai vetolaitteen akselille kytkettäväksi. Pakosarjasta tehdään yleensä jäähdytetty. Sitten vielä asennetaan olosuhteisiin sopivat laturi ja startti.
Melkein kaikissa noissa kohdissa on vaihtelua. Kuitenkin varsinainen juttu on tehdä perusmoottorista merimoottori. Perusmoottorihan on ilman apulaitteita, pakosarjaa, kiinnityskorvakkeita, ilmapuhdistinta, polttoainesuodattimia, yms. oleva pelkkä mootorin runko. Kun kaikki osat on lisätty, moottori vielä maalataan.- Nytmenioikein
Lukitaan tämä vastaus. Käsittämätöntä että jotkut luulevat marinoinnin tarkoittavan vain tietynlaista jäähdytystä.
- Geggeroos
Nytmenioikein kirjoitti:
Lukitaan tämä vastaus. Käsittämätöntä että jotkut luulevat marinoinnin tarkoittavan vain tietynlaista jäähdytystä.
4. viisastelija.
- Viisastelija5
Vielä virranjakaja on erilainen, kun ajetaan koko ajan ylämäkeen.
- KapteeninMarinadi
Lihaakin on hyvää, kun marinoidaan, miksei moottori tai kone. Koneessa nokka-akseli muuten pyörii hammasratailla ja moottorissa hihnalla/ketjulla
- rattaista.viis
Samasta asiasta on kyse sekä lihan että moottorin kanssa. Lihan osalta marinointi tarkoitti alunperin sen käsittelyä niin, että se kesti pidemmän merimatkan syömäkelpoisena, ainakin merimiehen mittapuun mukaan.
- konemest
kana marinoidaan hunajalla ja moottori piimällä!
- tomaattia
Automaattivaihteinen vene ehkä olisi sinullekin sopiva
- TomaatiMarinadi
tomaattia kirjoitti:
Automaattivaihteinen vene ehkä olisi sinullekin sopiva
Onhan sellainen tosiaan olemassa, kaksi vaihteisena eteen, vapaa ja pakki, etkö tiennyt
- manuaalia
TomaatiMarinadi kirjoitti:
Onhan sellainen tosiaan olemassa, kaksi vaihteisena eteen, vapaa ja pakki, etkö tiennyt
Eteen, vapaa ja pakki vaihdetaan käsin, siinä ei ole mitään automatiikkaa, hölmö
- TomaattiMarinadi
manuaalia kirjoitti:
Eteen, vapaa ja pakki vaihdetaan käsin, siinä ei ole mitään automatiikkaa, hölmö
Et ilmeisesti oikeasti ole tekniikasta perillä!
ZF valmistaa duoplan two-speed merivaihdetta, jossa kaksi nopeus aluetta eteen ja vapaa, lisäksi pakki, tietääkseni tämä vaihde vaihtaa "automaattisesti" nopeuden (moottorin rmp) lisääntyessä ja sama toisin päin.
Auton automaatti vaihteessakin vapaa ja pakki valitaan itse vaihde "kepistä" - perusjuttu
Nimimerkki TomaattiMarinadi, opettele kirjoittamaan jotta tekstistäsi saa selvää. Kaksivaihteisena on yhdyssana, ja automaattivaihteessakin on yhdyssana, samoin nopeusaluetta on yhdyssana.
- PukataPukata
Marinointiin liittyy myös voitelujärjestelmän muuttaminen sellaiseksi, että voitelu toimii kunnolla vaikka kone käy koko ajan taaksepäin kallellaan. Ylimalkaan kaikki sellaiset toimet jotka saavat sen toimimaan luotettavasti keikkuvassa veneessä peräpää alhaalla, kosteassa ja korroosioherkässä paikassa, jatkuvassa kovassa rasituksessa (ainakin uppoumaveneet ja työveneet).
Monet luotettavimmat merikoneet on marinoitu teollisuusmoottoreista, kuten vaikkapa Lugger (John Deeren lohkoista enimmäkseen) tai MTU 60 sarja (Detroit Dieselin 14 litrainen rekkaveturin kone).- Geggeroos
5. viisastelija.
- lopeta.jo
AINOA viisastelija!
- Outo.Heebo
lopeta.jo kirjoitti:
AINOA viisastelija!
Mikäs keisari se sinä olet kertomaan, kenen pitää lopettaa.
- Kylläpä-taas-riittää
Näitä laituriasiantuntijoita !
Toistellaan vain kavereilta kuultuja juttuja varmana asiastaan, vaikka ei ole aavistustakaan mistä puhuu.
Marinoinnin tarkoitus on saada moottori toimimaan vesijäähdytyksellä tilassa, jossa josta puuttuu ilmavirran vaikutus.
Se vaatii joitain muutoksia öljyn, jäähdytysnesteen ja pakosarjan jäähdytykseen, mutta nokka-akselin (vaihto liittyy vain viritystoimintaan, alkuperäinen käy vallan mainiosti), öljynkierron (moottorille vain ilmoitetaan Max asennuskulma mahd. jäähdytin, ei muta ), kampiakselin laakerit ( mitä se lienee, eihän kierrokset rasita tai kuluta laakereita, päin vastoin) jne osalta tarpeeton ja asiaton pöhinä kuvaa vain selvästi tiedon alkuperän ja itse asian tuntemattomuuden. - tipuit.laiturilta
Kylläpä-taas-riittää kirjoitti:
Näitä laituriasiantuntijoita !
Toistellaan vain kavereilta kuultuja juttuja varmana asiastaan, vaikka ei ole aavistustakaan mistä puhuu.
Marinoinnin tarkoitus on saada moottori toimimaan vesijäähdytyksellä tilassa, jossa josta puuttuu ilmavirran vaikutus.
Se vaatii joitain muutoksia öljyn, jäähdytysnesteen ja pakosarjan jäähdytykseen, mutta nokka-akselin (vaihto liittyy vain viritystoimintaan, alkuperäinen käy vallan mainiosti), öljynkierron (moottorille vain ilmoitetaan Max asennuskulma mahd. jäähdytin, ei muta ), kampiakselin laakerit ( mitä se lienee, eihän kierrokset rasita tai kuluta laakereita, päin vastoin) jne osalta tarpeeton ja asiaton pöhinä kuvaa vain selvästi tiedon alkuperän ja itse asian tuntemattomuuden.Ja taas joku sortui jäähdytykseen ja moottorin sisäosiin. Ei vakuuta asiantuntijuudella.
- lopeta.jo
Outo.Heebo kirjoitti:
Mikäs keisari se sinä olet kertomaan, kenen pitää lopettaa.
Laituri-Keisari, sun pomos!!
tottele! - marinenokka
tipuit.laiturilta kirjoitti:
Ja taas joku sortui jäähdytykseen ja moottorin sisäosiin. Ei vakuuta asiantuntijuudella.
Kertokaas nyt tietäjät, mikä on merikoneisiin vijhdettava marinenokka ja mitä ominaisuuksia moottorille tämän nokan vaihdolla haetaan ?
- Voi-ei-ja-ei
tipuit.laiturilta kirjoitti:
Ja taas joku sortui jäähdytykseen ja moottorin sisäosiin. Ei vakuuta asiantuntijuudella.
Kaikissa lämpövoimakoneissa ykkös ongelma on AINA hukkalämmön siirtäminen ja koneen lämpötilan pitäminen toiminta-alueella.
Mikään marinointi tai muu käyttöolotila ei muuta tätä perusvaatimusta, ja jos tiedät joitain tärkeämpiä toimia venekäyttöön muunnettaessa, niin kerro toki.
Jokainen amis voi briljeerata ja kertoa mitä kaikkea kaveri on moottorilleen tehnyt, mutta totuus nyt vaan on yksinkertaisesti se että muuhun tarkoitukseen valmistettujen moottorien marinoinnissa ei muuteta muuta.
Kaikki puheet marine-starteista, Marine-latureista, marine kompressoreista, marinenokista jne, ovat pelkkää puhetta, katso, ja totea itse. - tipuit.laiturilta
Voi-ei-ja-ei kirjoitti:
Kaikissa lämpövoimakoneissa ykkös ongelma on AINA hukkalämmön siirtäminen ja koneen lämpötilan pitäminen toiminta-alueella.
Mikään marinointi tai muu käyttöolotila ei muuta tätä perusvaatimusta, ja jos tiedät joitain tärkeämpiä toimia venekäyttöön muunnettaessa, niin kerro toki.
Jokainen amis voi briljeerata ja kertoa mitä kaikkea kaveri on moottorilleen tehnyt, mutta totuus nyt vaan on yksinkertaisesti se että muuhun tarkoitukseen valmistettujen moottorien marinoinnissa ei muuteta muuta.
Kaikki puheet marine-starteista, Marine-latureista, marine kompressoreista, marinenokista jne, ovat pelkkää puhetta, katso, ja totea itse.Merimoottorin jäähdytys on tietenkin ratkaistava, kuten aina moottorin käyttöpaikasta riippumatta. Mutta aina perusmoottorista lähdetään, eikä siihen kuulu pakosarjaakaan, puhumattakaan kiinnityskorvakkeista. Jäähdytyksen sovittaminen niin, että siihen tavalla tai toisella käytetään merivettä, on yksi osa moottorin marinointia. Ei se ole sen enempää ykkösasia kuin pakokaasujen johtaminen ulos tai moottorin kiinnitys veneeseen.
Laturin tai startin ei tarvitse olla mikään erikois-marineosa, mutta perusmoottoriin ei kuulu sellaisia ensinkään, vain muutama pultinreikä koneen rungossa. Eikä tavallisimmin käytettyihin teollisuusdieseleihin mitään sisukaluja tarvitse vaihtaa. Ehkä joku auton moottori saattaisi nokka-akselin vaihdosta hyötyä lisääntyneinä käyttötunteina, mutta sellaiset muutokset ovat vain lillukanvarsia. - MitaanTietamaton
Moottorin marinoinnissa pitää ottaa huomioon perusmoottori. Se voi olla bensa tai diesel, autoon tai teollisuuteen tarkoitettu, teeseitse, yritäitseensin tai tehdasmarinoitu. Marinointiosien tarve tai haluttu laatutaso on erilainen.
Joka tapauksessa avainsanat ovat jäähdytys, huolto, korroosioriski ja tulipalovaara veneessä.
Keskeisin lienee kuitenkin jäähdytys, jolla ilmavirtaan perustuva jäähdytys muutetaan (yleensä) veden vaihtumiseen. Nokka-akseli ei ole yleensä oleellinen, mutta autonmoottoria marinoitaessa sillä saadaan liukuunnousua helpotettua, kun moottorin alavääntöä saadaan nostettua. Bensasisämoottoria käyttävät saattavat arvostaa kipinäsuojattua laturia tai starttia, vaikka se ei välttämätön ehkä olekaan. Itse olen tulkinnut kaiken venekäyttöön otettavan perusmoottoriin tehtävien muutosten olevan marinointia oli se sitten vaikka yksi hst-pultti. - ettekö.usko
MitaanTietamaton kirjoitti:
Moottorin marinoinnissa pitää ottaa huomioon perusmoottori. Se voi olla bensa tai diesel, autoon tai teollisuuteen tarkoitettu, teeseitse, yritäitseensin tai tehdasmarinoitu. Marinointiosien tarve tai haluttu laatutaso on erilainen.
Joka tapauksessa avainsanat ovat jäähdytys, huolto, korroosioriski ja tulipalovaara veneessä.
Keskeisin lienee kuitenkin jäähdytys, jolla ilmavirtaan perustuva jäähdytys muutetaan (yleensä) veden vaihtumiseen. Nokka-akseli ei ole yleensä oleellinen, mutta autonmoottoria marinoitaessa sillä saadaan liukuunnousua helpotettua, kun moottorin alavääntöä saadaan nostettua. Bensasisämoottoria käyttävät saattavat arvostaa kipinäsuojattua laturia tai starttia, vaikka se ei välttämätön ehkä olekaan. Itse olen tulkinnut kaiken venekäyttöön otettavan perusmoottoriin tehtävien muutosten olevan marinointia oli se sitten vaikka yksi hst-pultti.Autoilijoitako te kaikki olette? Ei ilmavirralla jäähdytetty jäähdytysneste ole mikään perusratkisu, joka muutettaisiin joksikin toiseksi. Autoja vain on lukumääräisesti paljon, joten ilmavirrassa toimiva lämmönvaihdin on ylivoimaisesti useimmin nähty. Peruskoneessa ei ole mitään jäähdytysjärjestelmää. Sen suhteen on vain vivahde-ero jos auton jäähdyttimen tilalla onkin nestekäyttöinen lämmönvaihdin, edelleen se on vain lämmönvaihdin. Tai jätetään sekin pois ja kierrätetään valmiiksi viileää merivettä.
Avainsana on tehdä moottori käyttökelpoiseksi veneeseen. Ei mitään sen kummempaa. Jos moottori on ennestään ollut jossain muussa käytössä, siitä puretaan kaikki ylimääräinen, mukaanlukien jäähdytin. Useammin kuitenkin marinoinnin tekevä yritys ostaa niitä perusmoottorin runkoja ja lisää niihin tarpeelliset osat ja oman värinsä.
- aavan_meren
Marinoitu tarkoittaa että moottorin päälle on kustu. Siis se on marinoitu kusella.
Merivaihteesta en tiedä muutakun sen, että vaihteeksi sitä voi olla vaikka merellä aivan ulapalla. - Geggeroos
Ruokien marinoijat ovat vain idioottia tässä ketjussa.
- TyhjänBongaaja
Mitäs lisäarvoa sinä oletkaan tuonut tähän keskusteluun?
- Lisäarvoahan.se
TyhjänBongaaja kirjoitti:
Mitäs lisäarvoa sinä oletkaan tuonut tähän keskusteluun?
Suurin piirtein saman, kuin sinäkin.
- semikäänvaihdeole
Kenties tyhmin sana ikinä: merivaihde
- HydraulicMultiDiscClutch
Et varmaan ole koskaan käynyt konehuoneessa, korkeintaan "perämoottorin konehuoneessa". Minun venessä on merikytkin joka on varustettu uisteluventtiilillä. Mitäs siihen sanot?
- Sai.vartelija
Monet termit ovat huonoja. Yksi esimerkki on "ilmaus". Sehän tarkoittaa sitä että johonkin laitetaan ilmaa. Ei vaineskaan, kusetiin, kun ilmataan niin otetaan ilmaa POIS. Vai sovitaanko että huomisesta alkaen ilmaus tarkoittaa ilman lisäämistä ja ILMANPOISTO sen poistoa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407905Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432051Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251990- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822