Langaton verkko kateissa

Maria_P

Läppärissä on Mint 13 Mate ,ei uudempaa, koska ikivanha mokkula ei niissä toimi. Käyttäisin kotona mieluummin langatonta kuin mokkulaa. ADSL-yhteys vaihdettiin VDSL:ään, mistä alkoivat ongelmat. Aluksi uuden modeemi-reitittimen verkko näkyi läppärissä ja yhteys muodostui, mutta selaimet eivät saaneet yhtäkään sivustoa näkyviin. Silloin verkkoluetteleossa näkyivät kaikki naapureidenkin verkot.

Mitä lienen sählännyt, mutta nyt ai näy verkkoluetteloa, vain ilmoitus, että network manager ei ole toiminnassa. En löydä Ohjauskeskus/Verkot- valikosta kohtaa, jolla sen saisi päälle. Kertoisiko joku ystävällinen sielu, miten sen saisi toimimaan konsolikomennolla (tai jostain ohjauskeskusksen mystisestä kohdasta)! Olen konsolin käytössä täysi tumpelo.

Olen kyllä määrittänyt reittimen tiedot langattoman verkon määrityksessä ja VPN:ssä oikein, sillä verkko näkyy kyllä älypuhelimessa samoilla tiedoilla.
Auttakaa, rakkaat ystävät!

4

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mintlinux-mään

      Olisiko yksinkertaisesti: "sudo start network-manager"
      Et kai ole painanut läppärissä jotain fyysistä nappulaa/näppäinyhdistelmää, joka katkaisee langattoman yhteyden? Joissakin läppäreissähän on sellainen nappulakin...
      Mikähän on niin aataminaikuinen mokkula, että ei toimisi esim. 17 Matella? Minulla on muistaakseni toiminut sellainenkin ikivanha 3G-mokkula kuin Huawei E230. Ja vanhat Nokiat.

      • Maria_P

        Jep, täytyy huomenna kokeilla tuota sudoa. Mokkulani on HUawei E1820. Kokeilin livenä kaikkia 13:a uudempia Mate-distroja, eikä se toimi niissä. Sinänsä 13-versiossa ja mokkulayhteydessä ei ole mitää moittimista minun käyttötarkoituksissani. Mokkula on tarpeen työmatkoilla ja nyt tietysti myös kotona, jos ei vaivaudu pöytäkoneen ääreen.


    • vaihda-mokkula

      Mokkula kannattaisi siinä tapauksessa vaihtaa ja sellaiseen joka varmuudella toimii ns. suoraan myös modernimmissa Linux-distroissa.

      Tämän tiedon voi netistä tarkistaa.

      Mm. huuutonetistä sellaisen löytyminen halvalla ei varmaankaan olisi suurikaan ongelma.

      Huom! Vaikka liittymä olisi 4G, siinä toimivat kyllä myös 3G mokkulat, mutta 4G:n teoreettisiin nopeuksiin 3G-mokkulalla ei tietenkään pääse. Ei niihin monestikaan pääse edes 4G-mokkulalla.

      Turha kiusata itseään ikivanhalla Linux-distrolla mokkulan takia.

      • Maria_P

        Mokkulayhteydessä (3G) ei ole mitään vikaa, eikä myöskään Linux13:ssa. Haluan siis toimivan langattoman verkon modeemi/reititittimen kautta ilman mokkulaa. Entisen ADSL-modeemin kautta se toimi moitteettomasti. Olisiko vika siinä, ettei vanha distro operoi 4G-VDSL-yhteyden kautta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe