Avomaankurkku "Reinin rypäle"

Kurkkufani

Moikka! Tuossa eilen laitoin avomaankurkun siemeniä itämään maitopurkkeihin. Laji on nimeltään Reinin rypäle. Laitoin 5 siementä, 1 siemen per purkki. Osassa on kesäkukkamultaa, osassa puutarhamultaa. Kummassakohan mullassa kurkku menestyy paremmin? Olen siis ensimmäistä kertaa kasvattamassa kurkkua, ja haluaisin tietää kaikkea sen kasvatuksesta. Kuinka paljon vettä pitää antaa idätysvaiheessa? Olen ajatellut nikkaroida jossain vaiheessa pienen muovisen kasvihuoneen, jonne voisin sitten pari kurkun tainta laittaa. Olenko laittanut kurkut liian aikaisin itämään? Selviääkö kurkun taimet kasvihuoneessa vähän kylmemmälläkin säällä? Tarvitseeko kurkkua mitenkään latvoa tms.? Kaikenlaista voi noista Reinin rypäleistä ja niiden kasvatuksesta kertoa. Kiitos jo etukäteen niille, jotka voivat auttaa!

7

3173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eedenistä_itään

Kurkku pitää lämmöstä ja kurkut paleltuvat, jos vain alla pääsee yllätämään. Muovinen kasvihuone pitää muutaman asteen hallan ulkona.

• kurkkuakasvattanut

Ei avomaankurkku mitään kasvihuonetta tarvitse, pelkkä aurinkopyydys riittää penkin päälle. Vahvasta teräslangasta pienet kaaret, missä on silmukat juuressa ja siihen päälle viritetään sopiva muovikalvo. Muovinarulla kiristetään se muovikalvo niiden kaarien päälle. Ei ole vaikea tehdä!
        Vanhasta hevosvetoisesta haravakoneesta saa (ne haravapiikit) todella hyvät kaaret, niissä valmis silmukka, pitää vaan laittaa ne silmukat vuorotellen puolelta toiselle, niis sen muovikalvon saa narulla sidottua paikoilleen.
        Jotkut ovat tehneet nuo aurinkopyydyksen kaaret muovisista sähköputkista, niihin vaan joutuu tekemään kiinnikkeen nauruille jotenkin, että saa muovin pysymään narulla paikoillaan.
        Aurinkopyydyksen muovia raotetaan päivällä ja kastelunkin takia, mutta ei tule liian kuuma taimille, yöksi muovi suljetaan kokonaan. Ei ole mitään rakettitiedettä!

• eedenistä_itään

Pikku kasvihuone on helppo nikkaroida. Siellä voi viljellä muutakin kuin kurkkuja esim. onnistuessaan runkotomaatti antaa kaksi kuukautta satoa.

• kurkkuakasvattanut

Tuo aurinkopyydyksen viritys vie käytännössä muutaman minuutin, jos kaaret valmiina!
        Meilläkin kasvimaan paikka vaihtuu vuosittain. Tosin olen joskus nikkaroinnut muovihuoneenkin, mutta aivan turhaa avomaankurkulle nikkaroida tyhjää tilaa yläpuolelle. Kurkkua ja tomaattia ei viljellä samassa kasvihuoneessa!!!

• KylmäKevät

Asun suhteellisen etelässä Ii-vyöhykkeellä, piha puolivarjinen. Avomaankurkku on pärjäillyt, kukkinut ja tuottanut satoa ilman erityisiä suojavirityksiä. Riippuu tietty lajikkesta. Lajiketta "Reinin rypäle" en tunne, siemenmyyjien kuvauksen perusteella ihan kelpo kurkku pitäisi olla.
      Asuinalueellani suurin riski puutarhan kurkuille ovat kotilot ja etanat. Lavassa niiltä on kyllä helpompi suojautua.
      Itse olen kasvattanut nykyään isohkoissa ruukuissa terassilla, siitä rusakkokin harvemmin näykkii. Laitan siemenet multaan kylläkin vasta ensi viikolla, niin ehtivät Lidlin lajikkeet Restina ja Konsa viime vuonnakin.

• Kurkkufani

Kiitos kaikille kokemuksista ja vinkeistä! Lisää saa laittaa kokemuksia ja hoito-ohjeita, jos jollain on jakaa. :) (Tällä hetkellä kaikki viisi siementä ovat itäneet 2 lehtisiksi pikkutaimiksi! :D)

• kurkuttaja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe