Kysyn tällä palstalla kun tuo "Laivat ja merenkulku" palstan taso on se mitä se on.
Eli tietääkö kukaan tarkempia tietoja esim. "Finske Swan" nimisestä purjealuksesta joka rakennettiin Porissa 1560-luvulla. Tuo on kai suurimpia sen aikaisia Suomessa rakennettuja purjealuksia, wikipedia sanoo että kantavuus oli 250 lästiä mikä on kai yli 600 tonnia. Mahtaako näistä länsirannikolla rakennetuista laivoista olla jossain kirjoissa lisätietoa kun netistä en löydä? Mahtaako noista olla mitään kuvia (piirustus, maalaus) jäljellä. Kiinnostaa myös missäpäin Suomessa rakennetuilla purjelaivoilla seilattiin.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_meriteollisuus
Vanhat purjelaivat
8
585
Vastaukset
Ei oo tietoo, mutta Turun merimuseo Forum Marinum voisi noista tietää.
- junkmanni
No, viisastellast vähä. Ei siitä ainakaan valokuvia ole. Ehe ehe. Taso pitää täälläkin säilyttää.
- HistoriaKiinnostaa
Taidatte olla amatöörejä kaikki. Olen sentään kiertänyt Kap Hornin muistaakseni 4 kertaa.
- Muistatko_millä_menit
Finske Swanillako
- Kirjastoeiolesuolesta
Tuosta wikipedian artikkelista puutuu mainittua alusta koskevan kappaleen kohdalta lähdeviittaus, mutta jos olisin asiasta kiinnostunut, tarkistaisin asian teoksesta Riimala, Erkki, toim.: Navis fennica, Suomen merenkulun historia, osa 1. Sieltä tuokin tiedon murena on epäilemättä peräisin.
Ehkä sanotusta teoksesta löytyy lähde tuollekin tiedolle, ja sitä kautta vii olla mahdollista saada lisätietoja. - HistoriaKiinnostaa
Minulla on tatuointi. Haluatteko kuvia siitä? (ei ollut Finske Swan vaan s/s Ilmatar)
- HistoriaKiinnostaa_ap
Jahas, 1-2 asiallista vastausta, kiitos niistä.
Ja sitten yksi jonka mielestä on hauska "varastaa" toisen rekisteröimätön nimimerkki. - LuviaSeor
Googlettele "Luvian merenkulun historia" -niminen kirja. Siinä kerrotaan Luvialla ja Porissa valmistetuista aluksista. Itselläni on tuo opus hyllyssä ja se on mielenkiintoista luettavaa. Ensimmäisenä hakuosumana näköjään tulee Suomalaisen Kirjakaupan ilmoitus, mutta tuolla hinnalla (152eur) ei kannata ostaa. Itse ostin kirjan Luvian keskustan pienestä kaupasta muistaakseni 50 eurolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä571588- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231238- 1401054
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten338839Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64612