Tämä kysymys ei koske adventtikirkon pastoreita. He nimittäin rahan vuoksi ovat valmiita mielellään vaikkapa jouduttamaan jonkun lahkon vanhuksen kuolemaa, jos vanhus kerran on jo laittanut nimensä Suomen adventtikirkolle osoitettuihin lahjakirjoihin ja testamentteihin.
Jos vanhus itse sanoo olevansa onneton eikä tahdo enää elää. Voiko hän silloin omasta vakaasta tahdosta valita eutanasian?
Saako tuskansa, kipunsa ja tylsän elämänsä lopetuttaa?
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201805030105901_v0.shtml
Miten adventtikirkon jäsen suhtautuu eutanasiaan?
19
191
Vastaukset
Adventistikin toivoo pääsevänsä pikaisesti pois maan päältä? Vai toivooko todella?
https://www.youtube.com/watch?v=jn2McuYVRfI- adventisti
Ei vaan voi eikä vaan saa. Suomessa eutanasia ei ole mahdollinen muille kuin eläimille. Olen lopettanut kaksi koirani.
Minulle kyllä sopii jos ihmiset haluavat tehdä avustetun itsemurhan. Itselläni se ei ole ajankohtaista mutta jos sille on tarvetta, voin kyllä ihan itsekin päättää päiväni...paitsi jos jostakin syystä halvaannun. No sellaisessa tapauksessa varmaan toivoisinkin eutanasiaa, jos haluaisin itseni hengiltä. - mieti.vain.omias
Ja sekö sinua kiinnostaa ja sitten halutaan retostella. Siis se ei kuulu sinulle ja piste.
- Ukkis
Tällaisen vastauksen voi saada henkilöltä, joka on epävarma kannastaan.
- epävarmako.ei.en.ole
Ukkis kirjoitti:
Tällaisen vastauksen voi saada henkilöltä, joka on epävarma kannastaan.
Sehän on sinun mielipiteesi, ei minun.
Minulla on selvä kanta ja piste. Luuletko, että pitäisi seistä "narukädessä", että olisi selvä kanta? Entä, jos seisonkin ja olen seisonut jo 8- vuotta kuoleman portilla, tietäen, että se voi nykästä koska vain sisälle. Ei minua pelota, telttanarut ovat jo irti, jos siitä irvailet.
Entä niistä, kun on kuollut käsiini? Pitelemässä yhtä veljeksistä, jotka romuttuneessa autossa on ja kuolee käsiin.? Entä siitä, jota katselen ruumispussissa ja on jopa ajansaatossa ollut 4- vuotta viereisessä penkissä toiminnassa? Entä siitä, joka palasina on nuorena naisena jaloissani. Siis pelkäisinkö kuolemaa EN. En pelkää.
Olen katsonut läheistenkin kuolemaa - syövän tähden - tai kun sydän on täyttänyt toiminnan vähyydellä ihmisen keuhkot ja loppu tuli. Siis pelkäänkö kuolemaa.???
En. En pelkää. Mutta, elämä on elämä ja kuolema - on luonnollinen sen eri tavoin päätös. Aikani minulla on luonnollinen poistuma, mutta vielä tänään sitä ei ollut. Heräsin aamuun.
Meillä on mahdollisuus helpottaa ihmisen kiputiloja, jos on tarpeen.
Mutta, jos sinua kovasti kuolema pelottaa, niin älä tapata itseäsi vaikka rekan edessä, se on väärin sälyttää vieraan harteille omia pelkotilojasi. Tai jos pelkäät kuolemaa, älä pyydä lääkäriä tappamaan itseäsi. Pyövelit on erikseen, jossainpäin maailmaa. He tekevät vieraan herran palvelusta.
Kellään ei ole oikeutta lainsäädännöllisesti vaatia tappamaan elämää. Mutta ei se itsemurhakaan ole kaunis tapa päättää päiväänsä, vaikka senkin eräs työpaikaltani teki.
Eli valmisti kaiken, kirjoitti puolisolleen ja hoiti vaatekomerossa loput.
Se ei jätä kaunista muistoa kenellekään, vaan kertoo sen, että ihmisellä ei ole ollut tukiverkostoa elämässä ja tämä maailma on ongelman ydin.
No, kuka se "maailma" tavallaan on?? Rakkaudeton elämäntapa, joka ei ole hoksannut kysyä, että mitä sinulle kuuluu. Ja tai, että ei ole opetettu hakemaan apua.
Ja myös tämä lainsäädäntö, joka ei tue elämää, vaan päinvastoin monessa sortaa, niin senkö pitäisi sitten onnettomille avata portti, että tappakaa itsenne, jos ette muutoin pärjää.
Ihmisyys on jotain, jolla pidämme toisistamme huolta. Mutta, se, että aletaan vaatia toista tappammaan, se ei ole ihmisyyden mitta. Siinä mennään sellaisen rajan yli, joka on -jota et pysty mittaamaan- ... ajassa. - elämän.arvosta
Pitää tehdä pieni lisäys, kun eilen katsoin "isännänpöydässä" ohjelmaa.
http://www.tv7.fi/vod/player/55064/
Kaivelin vielä linkin katsottavaksi.
Tuossa Simo Palomäessä näkyy loistavasti ihmisen tärkein arvo.
Kuinka mahtavaa on se, että elämä hänessä voitti kaiken jälkeen, eikä itsetuhoisuus saanut voittoa.
Tätä peräänkuulutan jokaiselle ihmiselle. Vaikka miten elämä on rieponut, niin ihminen näkee itsensä "tärkeäksi", kun hän sitä on.
Ja missä se elämänarvo löytyy jalokiveksi, on Taivaallisen Isän kädessä.
Kuinka kallis olisi jokaisen ihmisen jalokiveys löytää, ennemmin näin, kuin jossain ruumispussissa, jonkun "lääkärin" tekemänä, tai itse-aiheutettuna.
Ja kun se "aika päättyy", se kuoleman ota tulee kohdalle. Niin se eletty elämä, sen viimeiseen henkoiseen on tärkeintä.
Vaikka se olisi, kuten erästä kävin katsomassa viimeiset vuodet sairaalassa 8- vuotta.
Sen arvo vielä loisti siitä vuoteesta.
Vaikka joku kokisi vuoteessaan, että elämällä ei ole arvoa, eikä kukaan edes käy, niin hän voi Isän edessä olla monessa esirukoilija, siellä hiljaisuudessa.
Tavallaan se on rukouskammio, jonka ovi on suljettu takana. Sen salaisuuden keskellä, meillä ei ole tarpeen täällä puhua. Mutta Isä ja tuo ihminen käy keskenään dialogia.
Sekin kokemus itselläni on. Sen arvoa ei voi toinen käsittää.
Getsemanekin voi olla puhutteleva paikka. Siellä enkelit on palvelemassa ja jopa vahvistamassa, kun malja tulee juotavaksi.
Siis elämää ei pidä riistää, se on Elämänantajan käsissä, milloin Hän ottaa sen kultakin pois.
Kainia ei pidä kenestäkään tehdä elämälle.
- Viimeinen.matka
104-vuotias kasvitieteilijä/kunniaprofessori lähti omasta vakaasta tahdostaan viimeiselle matkalleen kirjaimellisesti. Omaiset hyvästelivät lentokentällä.
"Kenenkään ei pitäisi tulla väliin."
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005666595.html - Eutanasia-asiassa
Adventtikikko näyttää vihreätä valoa eutanasia-asiassa. Ehtona tietysti on se, että eutanasiaa haluava on testamentannut ja lahjoittanut omaisuutensa adventtikirkolle.
Kun paperit on tehty, niin pastori on jopa itse halukas suorittamaan toimenpiteen mahdollisimman pikaisesti, että päästään realisoimaan omaisuus, eikä testamenttiin kukaan ehdi tekemään muutosta. Tiestysti samalla jäävät myös ne matkustuskulut adventtikirkolle.- miten-on
Joko olet tehnyt testamentin, että hoitotahtosi, eli miten haluat siuna hoidettavan, kun omat kykysi ei riitä?
<<Saako tuskansa, kipunsa ja tylsän elämänsä lopetuttaa?>>
En kannata eutanasiaa. Tuskaan ja kipuun on omat lääkkeet, joissa oireita lievitetään. Mielialalääkkeillä voidaan vaikuttaa mielialaan.- älkää.valehdelko
https://www.adventist.fi/tietoa/julkilausumat/eutanasia/
Jokainen voi tuosta lukea Adventtikirkon virallisen kannanoton. - pyhpyh489237478923
Ei eutanasialle.
- Tehty-on
Kyllä eutanasialle!
Aloituksessa kerrotun 104-vuotiaan miehen eutanasiatoive toteutui:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005674936.html- pyhpyh9283782394
Itsemurhalla pääsee helvettiin.
- Näin-siinä-käy
pyhpyh9283782394 kirjoitti:
Sinäkin pyhpyh pääset sitten aikanaan sinne helvettiisi. Voi olla, että hyvinkin pian?
- mihinsinäpääset
pyhpyh9283782394 kirjoitti:
104-vuotias ei tehnyt itsemurhaa, vaan joku toinen hänet tappoi. Tämä on totuus.
Itsemurhan tehneiden ihmisten kohtaloista ei edes pyhpyh.. tiedä.
Kuka tai mikä heidät on ajannut niin hirvittävään tekoon. Lähimmäisen rakastamisen käsky ei ole ollut kanssaihmisten ja yhteiskunnan päättäjien sydämessä.
Helppo se on sivusta huudella, kun ei itse ole elänyt itsemurhan tehneiden elämää?
- pyhpyh9283782394.lle
Pyhpyh onkin adventismin saastuttama paskahousu. Hän tuijottaa vain omaa haisevaa napaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1182387
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau311494Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.201458- 1291438
- 681253
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3401104- 891005
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56964- 122831
- 82806