Hei,
Olen 26-vuotias nainen ja nämä kolme vikaa löydettiin selän magneetti ja rötngenkuvissa kolmisen vuotta sitten. Nyt on uudet kuvat otettu, mutta suurempia muutoksia ei ole tullut .(nikamansiirtymä n.15mm L5-S1) oikealla puolella enemmän juurikanavan ahtaumaa. Olen tullut kipujeni kanssa suhteellisen hyvin toimeen vuosien aikana, mutta ajoittaiset pahemmat kipukaudet ja mahdollinen raskaus tulevaisuudessa ovat saaneet harkitsemaan selän luudutusleikkausta. Yksi lääkäri on suositellut leikkausta, kaksi muuta lähinnä kuunnelleet oireitani, eivätkä ole juurikaan sanonut leikkausasiaan juuta eikä jaata, Olen kuitenkin nyt saanut lähetteen tayssiin , jossa mahdollinen leikkaus siis tehtäisiin. Ongelmana nyt on, että en ole todellakaan varma kannattaako minun kyseiseen leikkaukseen lähteä.
Olen ajatellut myös kysyväni selkäkirurgian ortopediltä ja/tai neurologilta mielipidettä. Oireeni ovat muuttuneet vuosien varrella lievästi pahemmiksi. mm. Puutumista toisessa/kummassakin jalassa/varpaissa, alaselän kivut, issiastyyppiset hermokivut "syvällä jalassa ja lonkassa", aamuisin selän jäykkyys. Onneksi liike auttaa näihin, mutta kivun ollessaan kunnolla päällä, eivät ne lievity liikkeessä. Mitään välilevynpullistumia ei ole, ainoastaan yksi välilevy on täysin rappeutunut ja nikamakaari tod.näk kokonaisuudessaan irrallaan, jonka liikeet ilmeisesti tunnen ja kuulen (alaselän naksahtelu). Olen pudottanut diagnoosin jälkeen n. 30kg painoa ja tehnyt lihaskuntoharjoittelua selän ja vatsalihasten harjotteita. Pahin pelkoni tulevaisuudessa on pysyvä hermojuurivaurio.
Mitä mieltä olette, kannattaako selän luudutusleikkaus tehdä nuorella iällä juuri tämän mahdollisen hermojuurivaurion ja raskaaksi tulemisen takia? Kokemuksia saa myös jakaa, esim. raskaudesta nikamansiirtymän kanssa :)
Spondylolisteesi, spondylolyysi ja lievä skolioosi
2
287
Vastaukset
- Nella75
Moi, multa leikattiin selkä helmikuussa. Oireet kestivät vuosia kunnes pahenivat niin, että jalat lähtivät alta. L4&5 nikamat luudutettiin yhteen ja avarrettiin hermokanavaa. Tää leikkaus oli elämäni paras juttu selän osalta, ei juuri kipuja enää ja pahimmat oireet ovat poissa. Tosin litistinyt iskiashermo vielä kenkkuilee toisessa jalasasa ja siihen ei voimat ole vielä täysin palautuneet. Mutta parasta on, että ei ole enää heräilyjä öisin kipuun ja ylös pääsen sängystä ilman kummempia kommervenkkejä. Olen pitänyt lihakset kunnossa keskivartalossa ennen leikkausta ja nyt jumpannut ohjeiden mukaan niin palautuminen on ollut nopeaa ja 7 viikkoa leikkauksesta, palasin normaaliin arkeen . Selkä väsyy vielä ja sen ehdoilla mennään ja kuntoutetaan mutta, itselleni se toi pelastuksen jatkuviin kipuihin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aina ei auta mutta suurimmassa osassa tapauksia kyllä .
- Spondy
Moi nella! Kiva kuulla, hieno juttu :) Lääkäri sanoikin mulle, että todennäköisesti selkäkipuja tulee olemaan loppuelämän, mutta pienemmässä mittakaavassa ja hermosäryt lähtee mahdollisesti kokonaan leikkauksen myötä. Täällä nyt jonotellaan leikkaukseen, tsemppiä jatkoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.37816175- 2646251
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny113688- 1972777
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il142332- 1372229
Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos1101660Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon481459Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411216- 901214