Mustat aluvanteet

hyi

Mikä hemmetin villitys nykyään on laittaa mustia aluvanteita? Näyttää varsinkin kauempaa katsottuna ihan yhtä rumalta kun mustat pellivanteet eikä lähempänä tilanne juuri parane.

51

3948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kgkgkggkgk

      Ei sun ole mikään pakko. Aja vaan niillä samoilla harmailla kuin kaikki muutkin ikuisesti ajaneet. Niin teen itsekin ja siksi ahdistaa hirveästi, jos joku poikkeaa.

      • hyi

        Älä viisastele siinä ja en kyllä takuulla laita mitään mustia vanteita.


      • Anonyymi

        MInulla on vuodesta 2001 asti ollut mustat alumiinivanteet alla, sekä kesikille että talvirenkaille.
        Sopii autoon oikein hyvin.
        Vaimon autossa samanlainen setti.


      • Anonyymi
        hyi kirjoitti:

        Älä viisastele siinä ja en kyllä takuulla laita mitään mustia vanteita.

        No elä laita sanon minä siihen,
        Minä en kato vanteita kun olen matkalla töihin tai kauppaan.
        Ihan sama mitä joku tero tai vekseli ville tai muu mielenterveyspotilas miettii.


    • egg4gdfg

      Hopeahan oli muotiväri joskus vuonna 2000 kun VHS soittimet ja kuvaputkitelkkarit oli hopeita. Nykypäivänä metallin/grafiitin-harmaa tai musta/kiillotettu metalli-ydistelmä on hieno. Hopeisista aluvanteista tulee mieleen joku 90-luvun lopun Niissan missä wunderbaumit peilissä.

      • Uuno.on.nro.1

        Mustat vanteet tai pölykapselit näyttävät yhtä edustavilta kuin Turhapuron hampaat.


    • Aivan_sama

      Kauneus on katsojan silmissä.

      • Pandalook

        Jos katsoo silmät mustina...


    • HolistiLaajentaaJihuu

      Jos et erota mustia aluja peltivanteesta, niin sinun olisi syytä käydä silmälääkärissä tai trollien änkyrä vieroituksessa.

      • hyi

        Jos auto ajaa tiellä niin eipä siitä näe vanteista muuta kun että kokomustat möllykät pyörii alla ja saa hienonkin auton näyttämään rumalta. Minkä muunväriset tahansa näyttää paremmalta, oli sitten hopeat, valkoiset tai jotku muut.


      • ghettolook

        Kaukaa ne kaikki näyttävät mustilta peltivanteilta, ja siltä että omistajalla ei ole varaa edes pölykapseleihin.


    • Evvk

      Ehkäpä tuo nyt ei ole kovin merkittävä ongelma. Ainakaan useinmille.

      • housutpuolitankoon

        Eihän se nyt varmaan mikää ongelma ole, lähinnä huvittavan näköistä. Näyttää köyhältä tai uuden auton tapauksessa vielä siltä että on saatu auto liikkeestä koeajolle tai sitä siirretään.


      • Evvk
        housutpuolitankoon kirjoitti:

        Eihän se nyt varmaan mikää ongelma ole, lähinnä huvittavan näköistä. Näyttää köyhältä tai uuden auton tapauksessa vielä siltä että on saatu auto liikkeestä koeajolle tai sitä siirretään.

        Eipä tuokaan ole minulle ainakaan minkääntasoinen haitta/ongelma. Ei todellakaan. Eihän tuollaisia edes tule huomanneeksi, saati miettineeksi onko se köyhän tai huvittavan näköistä...


    • AS2

      Jos mustat/tummat vanteet näyttää liikenteessä peltivanteilta niin näyttääkö kirkkaamman väriset sitten vanhoilta kiiltäviltä peltivanteilta?

      • PAS.2

        No ei koska kirkkaista näkee niiden muodot, onko alumiiniset vanteet, pölykapselit tai pelkät pellit. mustat ja varsinkin mattamustat näyttävät kaikki samoilta ovat sitten vanteet tai pölärit.


      • AS2
        PAS.2 kirjoitti:

        No ei koska kirkkaista näkee niiden muodot, onko alumiiniset vanteet, pölykapselit tai pelkät pellit. mustat ja varsinkin mattamustat näyttävät kaikki samoilta ovat sitten vanteet tai pölärit.

        Eipäs näytä.


      • kerropas
        AS2 kirjoitti:

        Eipäs näytä.

        No miltäs ne näyttävät, kun kaukaa ei edes erota onko se mattamusta vanne vai pöläri?


      • kottikärrynpyörät
        kerropas kirjoitti:

        No miltäs ne näyttävät, kun kaukaa ei edes erota onko se mattamusta vanne vai pöläri?

        Tai että minkä kokoinen rengas on, kun kaikki näyttää samalta mattamustalta. Vaikka olisi mataprofiilinen rengas niin kaukaa se näyttää vanteen kanssa kauhealta aku-ankkapullalta.


      • sokeitakinOvat

        Voihan näitä amispoikia.


      • Anonyymi
        kottikärrynpyörät kirjoitti:

        Tai että minkä kokoinen rengas on, kun kaikki näyttää samalta mattamustalta. Vaikka olisi mataprofiilinen rengas niin kaukaa se näyttää vanteen kanssa kauhealta aku-ankkapullalta.

        Just tämän takia otin 55-sarjalaisiin nastarenkaisiin mustat vanteet ettei ne näyttäis niin munkkipyöriltä 40-sarjalaisten jälkeen. Aikuisten oikeesti tuo 55 on fiksumpi talvirenkaassa.


    • Anonyymi

      Mustat vanteet eivät vaan sovi autoon. En ymmärrä tätä muoti villitystä. Vanteet ovat aika kalliita 200-600e/kpl ja mustita pöläreitä saa Tokmannista 20e/sarja.
      Hopea ja metalli harmaat on ok. Vaihtoehdot vähissä, joka vanteita valitsee.

      • Anonyymi

        Saa myös hopean värisiä muovipöläreitä ja ne vasta näyttää naurettavilta kun yrittää matkia aluja. Mustat vanteet on vaan hienoja tiettyihin autoihin ja väreihin. Hyvä kun voi valita ihan oman maun mukaan, eikä naapurin tai nettiröllin, kuten Toyota valikoituu usein autoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa myös hopean värisiä muovipöläreitä ja ne vasta näyttää naurettavilta kun yrittää matkia aluja. Mustat vanteet on vaan hienoja tiettyihin autoihin ja väreihin. Hyvä kun voi valita ihan oman maun mukaan, eikä naapurin tai nettiröllin, kuten Toyota valikoituu usein autoksi.

        Minäkin laitan taas hopeavanteet kun saavat jarrupölyn pois joskus?


    • Anonyymi

      Ainut hyvä syy on muoti!!! Onneksi menee kohta ohi. Mutta miksei VALKOISIA vanteita näy????

      • Anonyymi

        näkyy niitä, mutta harvemmin. valkoinen on perinteinen ralliauton vanneväri ja sopii ainakin siihen genreen.


    • Anonyymi

      Kirkarenkaista irtoaa niin paljon mustaa mönjää, että vanteet eivät pysy kovin pitkään hopeisina. Lisäksi tuo kumimönjä kulkeutuu vesistöjä pitkin meriin.

      • Anonyymi

        Ei löytynyt kirkamerkkisiä renkaita, vaikka kovin googletin. Liekkö kiinalaiset ja valuvat kiinan mereen.


      • Anonyymi

        Eikös se musta pöly tule jarruista? Muijan autossa on talvikiekoissa mustat vanteet - talvella tuo väri on hyvä kun auto jää vähemmälle pesulle. Muutenhan tuo vanteen väri on makuasia ja jos vanteet tulee käytetyn auton mukana niin en ainakaan mustan värin takia alkaisi uusia ostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se musta pöly tule jarruista? Muijan autossa on talvikiekoissa mustat vanteet - talvella tuo väri on hyvä kun auto jää vähemmälle pesulle. Muutenhan tuo vanteen väri on makuasia ja jos vanteet tulee käytetyn auton mukana niin en ainakaan mustan värin takia alkaisi uusia ostamaan.

        Musta pöly tulee tosiaan jarruista ja käytännössä on havaittu, että grafiitinharmaa aluvanne oli sen suhteen huoltoystävällinen. Kiiltävä monipuoleinen taas ihan karmea puunattava...

        Nastajysimistä on kiittäminen auton kylkiä peittävästä bitumikuorrutuksesta, ruostumisesta sekä kiveniskemistä.

        Ruostumista edesauttaa liukkaudentorjunnan jatkoksi keväällä (maalis- ja huhtikuussa) tehtävä ns. pölynsidonta, jolla yritetään ehkäistä talven aikana muodostuneen nastapölyn (kymmeniä kiloja per tiekilometri) nousua ilmaan tien pinnan kuivuessa.

        Pölyntorjuntaan käytetään suolausta! Syystä että suola on hygroskooppista eli imee ilmasta kosteutta -> tien pinta pysyy märkänä -> nastapöly ei nouse ilmaan. Tätä jatketaan siihen asti, että yöpakkaset loppuvat ja tiet voidaan pestä. Eli autoja ruostuttavaa suolavelliä riittää pitkälle kevääseen.

        Kiveniskemiä aiheuttaa se, että nastarenkaat kaivavat bitumia (jonka löydät autosi kyljistä) irti talven mittaan. Keväällä tämä sideaine saattaa olla niin vähissä, että tien pinnasta alkaa irrota asvaltin kiviainesta eli sormenpään kokoisia murikoita. Nämä ne tuulilaseja rikkovat ja iskevät maalipintaan reikiä. Ei paljon hienorakeisempi hiekoitushiekka.

        Tarve käyttää näin karkeaa "soraa" asvaltissa johtuu nastajyrsimistä. Paljon ja karkeaa kiveä on se resepti, millä asvaltti saadaan kestämään nastajyrsimiä edes talvi tai 2. Karkeasta kivestä saadaan lisäbonuksena pidemmät jarrutusmatkat kesäkelissäkin kova rengasmelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei löytynyt kirkamerkkisiä renkaita, vaikka kovin googletin. Liekkö kiinalaiset ja valuvat kiinan mereen.

        Se on vakava ongelma oli minkä maalaista tahansa. Kulkeutuu takaisin ravintoketjuun ja sitten mussutat sitä mustaa mönjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta pöly tulee tosiaan jarruista ja käytännössä on havaittu, että grafiitinharmaa aluvanne oli sen suhteen huoltoystävällinen. Kiiltävä monipuoleinen taas ihan karmea puunattava...

        Nastajysimistä on kiittäminen auton kylkiä peittävästä bitumikuorrutuksesta, ruostumisesta sekä kiveniskemistä.

        Ruostumista edesauttaa liukkaudentorjunnan jatkoksi keväällä (maalis- ja huhtikuussa) tehtävä ns. pölynsidonta, jolla yritetään ehkäistä talven aikana muodostuneen nastapölyn (kymmeniä kiloja per tiekilometri) nousua ilmaan tien pinnan kuivuessa.

        Pölyntorjuntaan käytetään suolausta! Syystä että suola on hygroskooppista eli imee ilmasta kosteutta -> tien pinta pysyy märkänä -> nastapöly ei nouse ilmaan. Tätä jatketaan siihen asti, että yöpakkaset loppuvat ja tiet voidaan pestä. Eli autoja ruostuttavaa suolavelliä riittää pitkälle kevääseen.

        Kiveniskemiä aiheuttaa se, että nastarenkaat kaivavat bitumia (jonka löydät autosi kyljistä) irti talven mittaan. Keväällä tämä sideaine saattaa olla niin vähissä, että tien pinnasta alkaa irrota asvaltin kiviainesta eli sormenpään kokoisia murikoita. Nämä ne tuulilaseja rikkovat ja iskevät maalipintaan reikiä. Ei paljon hienorakeisempi hiekoitushiekka.

        Tarve käyttää näin karkeaa "soraa" asvaltissa johtuu nastajyrsimistä. Paljon ja karkeaa kiveä on se resepti, millä asvaltti saadaan kestämään nastajyrsimiä edes talvi tai 2. Karkeasta kivestä saadaan lisäbonuksena pidemmät jarrutusmatkat kesäkelissäkin kova rengasmelu.

        Eniten bitumia löytyy kesällä auton kyljistä. Auto ruostesuojataan, vahataan tai pinnoitetaan maalipinta. Jos näihin ei pysty, kannattaa lopettaa autoilu. Suolata on pakko rahtiliikenteen, linja-autojen jne. Nastapöly on hyvin pientä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eniten bitumia löytyy kesällä auton kyljistä. Auto ruostesuojataan, vahataan tai pinnoitetaan maalipinta. Jos näihin ei pysty, kannattaa lopettaa autoilu. Suolata on pakko rahtiliikenteen, linja-autojen jne. Nastapöly on hyvin pientä.

        Ja ne kivet tulee renkaisiin hiekoituksesta ja hiekka teistä ja pihoista.


    • Anonyymi

      Mustat aluvanteet pitäisi kieltää lailla. Pilaa niin tehokkaasti auton ulkonäön.

      • Anonyymi

        Makuasioita. Se et sun mielestä pilaa ei tarkoita et kaikkien mielestä pilaa. Mulle taas on yks hailee minkäväriset vanteet mun autossa on ja että näyttääkö auto tai/ja renkaat köyhiltä.

        Ajan 10 000km vuodedsa niiin vaikka mulla on rahaa niin uutta autoa en osta koskaan. Ajan yli 10v vanhalla autolla mikä on ihan perus 1.6 farmari. Ajan autolla mikä riittää mulle. En osta autoa muiden iloksi. Varmasti musta ajatellaan et olen köyhä mun auton perusteella mutta mua ei kiinnosta muiden ajatukset musta ja mun autosta eikä se minkä näköisellä autolla muut ajelee koska en autoja arvosta niin paljoa että kiinnostaisi. Auto on mulle vain väline millä siirrän kehoni töihin ja kauppaan ja takas kotiin.

        Ei se jos ei osta jotain esim. aluja autoon tarkoita että niihin ei ole varaa. Tiedän ihmisiä keillä on paljon rahaa mutta ei ole autoa koska eivät tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makuasioita. Se et sun mielestä pilaa ei tarkoita et kaikkien mielestä pilaa. Mulle taas on yks hailee minkäväriset vanteet mun autossa on ja että näyttääkö auto tai/ja renkaat köyhiltä.

        Ajan 10 000km vuodedsa niiin vaikka mulla on rahaa niin uutta autoa en osta koskaan. Ajan yli 10v vanhalla autolla mikä on ihan perus 1.6 farmari. Ajan autolla mikä riittää mulle. En osta autoa muiden iloksi. Varmasti musta ajatellaan et olen köyhä mun auton perusteella mutta mua ei kiinnosta muiden ajatukset musta ja mun autosta eikä se minkä näköisellä autolla muut ajelee koska en autoja arvosta niin paljoa että kiinnostaisi. Auto on mulle vain väline millä siirrän kehoni töihin ja kauppaan ja takas kotiin.

        Ei se jos ei osta jotain esim. aluja autoon tarkoita että niihin ei ole varaa. Tiedän ihmisiä keillä on paljon rahaa mutta ei ole autoa koska eivät tarvitse.

        Eipä persaukisen kannata yrittää selitellä asioita joista on kateellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä persaukisen kannata yrittää selitellä asioita joista on kateellinen.

        Aivan, se on kyllä jännä mikä heidät siihen ajaa. Olisivat hiljaa ja kyykyssä siellä nurkassaan, mutta nykyään on muotia riehua vaikka itseään vituttaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä persaukisen kannata yrittää selitellä asioita joista on kateellinen.

        Ikävää tuottaa sulle pettymys mutta en ole kateellinen kenellekään mistään enkä ole persaukinen. Toki voit niin kuvitella jos sulle tulee siitä parempi mieli kun näköjään mielesi pahoitit tuosta kirjoituksestani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää tuottaa sulle pettymys mutta en ole kateellinen kenellekään mistään enkä ole persaukinen. Toki voit niin kuvitella jos sulle tulee siitä parempi mieli kun näköjään mielesi pahoitit tuosta kirjoituksestani

        Menikö totuus kuitenkin ihon alle kun vastaa vuoden 2021 kirjoitukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menikö totuus kuitenkin ihon alle kun vastaa vuoden 2021 kirjoitukseen?

        Ei mennyt. Miksi menisi? En ole persaukinen enkä kateellinen. Mutta kukin voi niin ajatella jos sitä tulee parempi mieli :) Tämä vaan tuli taas vastaan kun pitkästä aikaa selasin palstoja niin ajattelin vastata tuohon vastaukseen mikä mulle oli tullut ja minkä huomasin vasta silloin kun siihen vastasin.


    • Anonyymi

      Tuli tämä ketju vastaan ja kommentteja luettuani päätin vastata.

      Omassa autossani on 18" graffitin harmaat vanteet joihin olen todella tyytyväinen .

      Ihme lässytystä täällä. Taitaa lähinnä noilla mennä ilmeisesti tunteisiin jotka toitottaa suutuspäissään että on köyhä ja/tai kateellinen jos ei samoja asioita arvosta kuin itse arvostaa.

      Kuten täällä on jo ehkä sanottu niin onhan sekin keino helpottaa omaa pahaa mieltä kun käännetään se erilaisuus makuasioiden suhteen kateellisuudeksi ja/tai se jos vähääkään sanoo vastaan jotain.

      T: Peehoo

    • Anonyymi

      Mitä merkitystä sillä.on mitkä vanteet kenelläkin on? Ei ainakaan mua kiinnosta muiden autot eikä renkaat ja vanteet.

    • Anonyymi

      On sullakin ongelma.

    • Anonyymi

      Vanteiden väri on tietty muotiasia ja joitain ihan hyviä väriyhdistelmiä löytyy. Aivan pikimustat eivät ole omaan makuun, minkään värisessä autossa, mutta tumma grafiitti on jo tosi hyvän näköinen mustassa autossa. Ja vähän vaalemman sävyisissä näyttää hyvältä kun perinteisen hopean värissä on edes hieman grafiittia mukana.
      Mutta se mikä on aivan hullu trendi autoissa on järkyttävän kokoiset vanteet ja niissä hyvin matalaprofiiliset kumit.
      28" vanne ja lähes näkymättömän korkuinen profiili renkaassa...ja kyseessä on vankkuri joka näyttäisi kaipaavan 4 hevosen valjakon eteensä.
      Voiko juuri typerämmän näköistä autoa saada aikaiseksi vanne ja rengasvalinnoilla. Onneksi suomessa katsastaja kuolee nauruun, ennen kuin antaa lupaa moiselle yhdistelmälle.

    • Anonyymi

      Kyllä kannattaa väitellä makuasioista ja väreistä oikein intohimoisesti.

    • Anonyymi

      musta käy kaikkien kan harmaa ei oikein minkään

      • Anonyymi

        Harmaita on kovin vähän, mutta hopean väriä paljon.


    • Anonyymi

      Peltivanteet on paremmat ja kevyemmät alu.

      Pölykapselilla voi lisäksi tehdä peltivanteista vähiten ilmanvastusta ottavan.

      Peltivanne kertaa kovan iskun todennäköisesti paremmin.

      Peltivanteen valmistuksen kulut ja päästöt todella matalat.

      • Anonyymi

        Peltivanteet on rumia ja ruostuvat vuodessa. Kukaan ei halua uuteen autoon peltivanteita.


    • Anonyymi

      Ennen oli muotiin kiltävät, nyt mustat kiiltävät, huomenna vaihdetaan ehkä vihreisiin tai oranssiin.

      Pitchman myy
      Ne piirtää kellä on liituu

      • Anonyymi

        Lapset menee muodin perässä jos halvalla saa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe