Tervetulleeksi toivottaminen

Sateenkaari

Tässä linkki blogitekstiin, jossa mietittiin sitä, kuinka eri uskonyhteisöt toivottavat LGBT-ihmiset tervetulleiksi. Olisi kiva kuulla kokemuksia, millä lailla ihmisiä on otettu mukaan toimintaan? Onko jossain jopa oltu vahvistavia?

http://taakastavoimavaraksi.blogspot.fi/2018/05/vihamielinen-ystavallinen-hyvaksyva-vai.html

5

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1331

      Tuota noin. Minä olen homo, mutta en halua lokeroida itseäni ensisijaisesti LGBT-ihmiseksi. Seksuaalinen suuntautumisen on yksi puoli minussa, mutta syvimmältä identiteetiltäni olen Jeesuksen opetuslapsi.

      Jumalan sanan mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen, ja avioliiton ulkopuolinen seksi on syntiä. Tähän on tyytyminen. Ajattelen, että Jumalalle on kaikki mahdollista, mutta eheytymisyrityksiin en ole lähtenyt. Nykyään hyväksyn itseni tällaisena, seksuaalisuuden osa-alueella kipuilevana kristittynä, jolle tärkeintä elämässä on Jeesuksen seuraaminen. Vapahtajamme itsensä sanoin hänen seuraamiseensa kuuluu myös ristin kantaminen (Luuk. 9:23). Minulle tämä tarkoittaa sitä, että elän selibaatissa.

      Vieroksun sateenkaarikansan julistusta vapaasta rakkaudesta ja itsensä toteuttamisesta, sillä se on niin kaukana omasta arvomaailmastani. En pidä siitä, että esimerkiksi Seta vaikuttaa omineen itselleen oikeuden toimia kaikkien sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvien äänitorvena. Me kun emme ole samaa homogeenista massaa, jolla on yhtenäinen mielipide avioliittolaista, translakiuudistuksesta, naisparien hedelmöityshoidoista ja niin edelleen. Meissä voi olla jopa konservatiivisia kristittyjä, kuten minä itse.

      Olen huomannut, että kaltaiseni Raamattuun uskonsa perustava LGBT-ihminen on monelle todella vaikea pala. Usein meidät nähdään uhreina, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vapautua suvaitsemattoman uskonnon kahleista ja "tulla vihdoin omaksi itsekseen" (?). Tällaista suhtautumista olen kokenut esimerkiksi julkisen terveydenhuollon ammattiauttajilta, ja tiedän etten ole ainut. Voi olla todella ahdistava kokemus, jos esim. psykoterapeutti kyseenalaistaa nuoren homopojan uskonnollisen vakaumuksen ja antaa ymmärtää, että tämän on muokattava käsitystään Jumalasta. Usko on monelle elämän tärkein asia, ja sen kyseenalaistaminen voi loukata syvästi.

      Olisi todella virkistävää nähdä Seta ottamassa kantaa myös niiden ihmisten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien puolesta, jotka haluavat pitäytyä konservatiivisessa uskossaan.

      Niin, ja itse kysymyksiin. Olen vanhoillislestadiolainen nuori aikuinen, ja koen että minut on otettu vastaan aivan kuten kuka tahansa muukin. En ole enää kaapissa kenellekään. Perheeni ja ystäväni hyväksyvät minut sellaisena kuin olen. Ja kyllä, uskonyhteisössäni on oltu jopa vahvistavia. Saan olla oma itseni ja elää tällaisena todeksi elämäni tärkeintä asiaa, henkilökohtaista uskoa.

      • Sateenkaari

        Hei!

        Hienoa, jos yhteisösi on ottanut sinut hyvin vastaan! Luuletko, että he hyväksyisivät myös mahdollisen seurustelukumppanisi (siis samaa sukupuolta olevan), jos jostain syystä päätyisitkin tällaiseen?

        Luulisin, että harva meistä LGBT-ihmisistä identifioituu ensi sijassa LGBT-ihmiseksi. Itse en ainakaan tee niin, vaikka "homosuhteessa" elänkin.

        Sateenkaari-ihmisten keskuudessa on varmasti paljon ennakkoluuloja uskovia kohtaan. Niin on kyllä tavallisten heteroidenkin keskuudessa. On vaikea ymmärtää jotakin itselle varsin vierasta. Sitten on niitä, jotka ovat tulleet pahasti satutetuiksi uskonyhteisöissään. Vahva irtiotto on joskus ainoa keino selviytyä.

        Mutta ennakkoluuloja kohdistuu myös setalaisiin. Sielläkin on varsin monenlaista väkeä toiminnassa mukana. Jotkut varmasti kannattavat sitä vapaata rakkautta ja ns. itsensä toteuttamista, jotkut ovat perinteisempiä arvoiltaan. Minusta näyttää, että varsin yleisiä ovat aika tavallisilta vaikuttavat parisuhteet, joissa vallitsee luottamus ja uskollisuus.

        Mutta olisi kyllä mielenkiintoista seurata, jos joku "selibaatti-porukka" haluaisi mukaan Setan toimintaan! :-D

        Ihan samaa mieltä olen siitä, että on traumaattista, jos terapeutti ei huomioi ja kunnioita asiakkaansa uskonnollista vakaumusta. Samalla tavalla on traumaattista, jos terapiassa ei aidosti hyväksytä asiakkaan seksuaalista suuntautumista. Nämä voivatkin olla asioita, joita ei ole niin helppo sovittaa yhteen! Ehkä olennaista on, kuinka herkkä terapeutti on asiakkaan todellisuudelle ja osaa tukea tätä tämän omista lähtökohdista. Kaikenlainen tyrkyttäminen ja omalla totuudella jyrääminen on pahasta!

        Jos itse menisit terapiaan, niin miten toivoisin terapeutin suhtautuvan omaan seksuaalisuuteesi?


      • 1331
        Sateenkaari kirjoitti:

        Hei!

        Hienoa, jos yhteisösi on ottanut sinut hyvin vastaan! Luuletko, että he hyväksyisivät myös mahdollisen seurustelukumppanisi (siis samaa sukupuolta olevan), jos jostain syystä päätyisitkin tällaiseen?

        Luulisin, että harva meistä LGBT-ihmisistä identifioituu ensi sijassa LGBT-ihmiseksi. Itse en ainakaan tee niin, vaikka "homosuhteessa" elänkin.

        Sateenkaari-ihmisten keskuudessa on varmasti paljon ennakkoluuloja uskovia kohtaan. Niin on kyllä tavallisten heteroidenkin keskuudessa. On vaikea ymmärtää jotakin itselle varsin vierasta. Sitten on niitä, jotka ovat tulleet pahasti satutetuiksi uskonyhteisöissään. Vahva irtiotto on joskus ainoa keino selviytyä.

        Mutta ennakkoluuloja kohdistuu myös setalaisiin. Sielläkin on varsin monenlaista väkeä toiminnassa mukana. Jotkut varmasti kannattavat sitä vapaata rakkautta ja ns. itsensä toteuttamista, jotkut ovat perinteisempiä arvoiltaan. Minusta näyttää, että varsin yleisiä ovat aika tavallisilta vaikuttavat parisuhteet, joissa vallitsee luottamus ja uskollisuus.

        Mutta olisi kyllä mielenkiintoista seurata, jos joku "selibaatti-porukka" haluaisi mukaan Setan toimintaan! :-D

        Ihan samaa mieltä olen siitä, että on traumaattista, jos terapeutti ei huomioi ja kunnioita asiakkaansa uskonnollista vakaumusta. Samalla tavalla on traumaattista, jos terapiassa ei aidosti hyväksytä asiakkaan seksuaalista suuntautumista. Nämä voivatkin olla asioita, joita ei ole niin helppo sovittaa yhteen! Ehkä olennaista on, kuinka herkkä terapeutti on asiakkaan todellisuudelle ja osaa tukea tätä tämän omista lähtökohdista. Kaikenlainen tyrkyttäminen ja omalla totuudella jyrääminen on pahasta!

        Jos itse menisit terapiaan, niin miten toivoisin terapeutin suhtautuvan omaan seksuaalisuuteesi?

        "Hienoa, jos yhteisösi on ottanut sinut hyvin vastaan! Luuletko, että he hyväksyisivät myös mahdollisen seurustelukumppanisi (siis samaa sukupuolta olevan), jos jostain syystä päätyisitkin tällaiseen?"

        Hmm. En ole juuri miettinyt asiaa, koska en koe tätä kysymystä kovin olennaiseksi. Olen löytänyt Jumalan ja saanut syntini anteeksi, enkä kaipaa muuta.

        Monenlaista voi toki spekuloida. Uskon, että valtaosa yhteisöstä suhtautuisi minuun edelleen samalla tavalla rakastaen, jos päätyisinkin suhteeseen samaa sukupuolta olevan kanssa. Valintaani he tuskin pitäisivät oikeana, ja niin sen kuuluukin mennä, koska Raamatun mukaan homosuhteessa eläminen on synti.

        Minusta kenelläkään yksittäisellä ihmisellä tai uskonnollisella yhteisöllä ei ole velvollisuutta antaa hyväksyntäänsä elämäntyylille, jota ei pidä oikeana. Jokaisella tulee olla oikeus pitäytyä oikeaksi katsomassaan maailmankatsomuksessa, johon sisältyy tietty näkemys oikeasta ja väärästä. Kyse on sanan- ja uskonnonvapaudesta, jota ei pidä lähteä rajoittamaan. Käytännössä siis esimerkiksi sellaisella konservatiivisella uskonyhteisöllä kuten vanhoillislestadiolaisuus tulee olla oikeus julistaa, että avioliitto on elinikäinen miehen ja naisen välinen liitto, ja että kaikki avioliiton ulkopuolella toteutuva seksi on syntiä. Tämä ei tietenkään tarkoita oikeutta vihata ketään. Lähimmäisen rakastaminen ja kunnioittaminen ovat asioita, joihin tulee aina pyrkiä toisia ihmisiä kohdatessa.

        Mutta siis, voidaan kysyä, miksi ihmeessä edes haluaisin kuulua johonkin sellaiseen ryhmään, jonka oppeja en allekirjoita? Enhän minä esimerkiksi liity Skepsiksen jäseneksi ja oleta, että voin vapaasti julistaa parannussaarnaa heidän tilaisuuksissaan :) Jos en enää pystyisi yhtymään vanhoillislestadiolaisuuden opetukseen uskosta ja elämästä, niin silloin kai kävelisin niin sanotusti ovesta ulos; en kuitenkaan tee niin, koska haluan uskoa syntini anteeksi, haluan olla Jumalan lapsi ja päästä kerran taivaaseen. Ymmärrän toki, ettei asia ole läheskään niin yksinkertainen kuin sen tässä esitin, mutta pointti tuli kai selväksi.

        "Mutta ennakkoluuloja kohdistuu myös setalaisiin. Sielläkin on varsin monenlaista väkeä toiminnassa mukana."

        Asia on varmasti juuri näin. Minulla on kavereina ns. "setalaisia" ja tiedän, että hajonta on suurta ja että sinne sekaan mahtuu myös niitä ihan tavallisia tallaajia.

        "Jos itse menisit terapiaan, niin miten toivoisin terapeutin suhtautuvan omaan seksuaalisuuteesi?"

        Kunnioittavasti. En kaipaa kauhistelua vaan halua ymmärtää elämääni ja valintojani. Eräs homoudestani tietoinen psykologi alkoi itkeä kun kerroin uskostani. Näin jälkikäteen ajattelen, että olihan se melkoinen tyrmäys - psykologi reagoi surulla, kun kerron elämäni tärkeimmästä asiasta... Onneksi eräs toinen psykologi osasi suhtautua ammattitaitoisesti. Se oli todellakin sitä aitoa suvaitsevaisuutta ilman ahdasmielisiä ennakkoluuloja.


    • Olen_mitä_olen

      Uskon myös Jeesukseen:) ja kun ikää tulee lisää, on omat ns lihalliset halut hiipumaan päin. En myöskään koskaan nauttinut seksistä toisen miehen kanssa, jotenkin halut aina lopahtivat kesken.
      Sen takia en ole ottanut paineita luokitella itseäni..joillakin vaan ollut aina jsks tarve leimata minut homoksi. Eikä se ole tuntunut miltään, jos joku kokee tarvetta luokitella toisia, anna palaa..evvk.
      Seksuaalisuus ei ole aina niin mustavalkoinen, on myös meitä joita ei voi oikein luokitella.
      Eheytymishoitoon en osaa sanoa..hieman arveluttavaa?

      • Olen_mitä_olen

        Niin ja olen enemmän sellainen hiljainen kristitty. En kuulu mihinkään yhteisöön, jtn en osaa sanoa miten suhtaudutaan eri uskontokunnissa, mutta homojahan on tunnetusti paljon seurakunnilla/kirkoissa töissä, ainakin pääkaupunkiseudulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe