Osui ja upposi

Taivasmatkaaja

Itse helluntai-luterilaisena ajattelen (ja anna minun ajatella) , että lapsikastekin on ihan ok, mutta se tulisi suorittaa upottamalla. Eli upotuskaste on kirjaimellisesti oikea tapa kastaa, ei valelu.

Perustelut raamatussa: Kaste on hautaamista.
Ei kukaan halua tulla haudatuksikaan niin, että ripotellaan vain vähän multaa pään päälle.

Perustelut luomisessa: Jumala on luonut ihmisen niin, että pieni vauvakin voidaan kastaa upottamalla. Vauvalla on luontainen refleksi pidättää hengitystään vedessä.

Kasteen ajankohta ei ole ratkaiseva, vaan tapa millä se tehdään.
Joka uskoo ja on kastettu pelastuu.

Englanti (KJV 1789)
Mark. 16:16 He that believeth and is baptized shall be saved

56

810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hkhfhkjgfgjkkhfdfhkkjg

      Käytännön kysymys.
      Oliko Vähäaasiassa vesilammikoita siinä niin käsillä tai hyvin lähellä joka paikassa?

      Onko niillä alueilla nyt?

      Ja vaikka mielestäni nyt spekuloin, kyllähän systeemissä piti olla tiedossa arktiset alueet, piti vaikka ei olisi ollutkaan tiedossa.

      Kastamissysteemiin ei kuulunut lykätä Jeesuksen opetuslapseksi tekemistä.

    • Näin.oletan

      Kaste on rituaali vailla merkitystä.

    • ghgfhjhkg

      KJV ei sano 'He that believeth and HAS BEEN baptized shall be saved' vaan tosiaan '...is baptized'. Pieni lapsi ei voi uskoa, joten tuo lause ei koske pieniä lapsia. Viaton lapsi varmaan pääsee taivaaseen. Uskominen ja kaste tulee tarpeelliseksi vasta, kun lapsen tietoisuus synnistä kehittyy. Eikö se jotenkin noin mene? En tunne Raamattua niin hyvin kuin pitäisi.

      • Taivasmatkaaja

        Helluntailaisilla on ongelma (ja tässä olen samaa mieltä Petri Mäkilän kanssa kirjassaan Helluntailainen) perisynnin kysymyksen kanssa.
        "Lapsen pelastuskäsitys on mielestäni helluntailaisuudessa keskeneräinen. Tässä helluntaiteologeilla on vielä pohdittavaa." (Helluntailainen s. 126)
        Onko ihminen siis perisyntinen vai ei?
        Helluntailaisuuden mukaan ihmisen viattomuus kumoaa perisynnin merkityksen.

        Mihin rajapinta vedetään, jos pitää ensin uskoa ja sen jälkeen kastaa?
        Missä kohden ikää lapsi siirtyy viattomuuden tilastaan tietoisen synnin tilaan ja sitä kautta kadotukseen?
        Helluntailaisen opin mukaan kaikki helluntailaisten vastasyntyneet ja ylipäätään koko maailman vastasyntyneet ovat taivaskelpoisia perustuen heidän viattomuuden tilaansa.
        Mutta on ongelma. Helluntailaisten lapset jotka eivät ole lapsikastettuja putoavat viattomuuden tilastaan kadotuksen tilaan heti kun ensimmäinen tietoinen synti on tehty ja viattomuuden aika päättyy.
        Tietenkin lapsi tietää tehneensä synnin ja kääntyy Jeesuksen puoleen ja menee kasteelle.
        Mutta siihen menee aivan tuhottomasti aikaa.
        Käytännössä helluntailaisilla on paljon lapsia jotka elävät ensimmäisestä tietoisesti tehdystä synnistään 2-3 vuotiaasta aina fifteen-leirille asti, jossa porukkaa kastetaan runsaasti.

        Joka uskoo 3 vuotiaana ja kastetaan 15 vuotiaana pelastuu. Niinkö?


      • eihyvänenaikamitälässyä
        Taivasmatkaaja kirjoitti:

        Helluntailaisilla on ongelma (ja tässä olen samaa mieltä Petri Mäkilän kanssa kirjassaan Helluntailainen) perisynnin kysymyksen kanssa.
        "Lapsen pelastuskäsitys on mielestäni helluntailaisuudessa keskeneräinen. Tässä helluntaiteologeilla on vielä pohdittavaa." (Helluntailainen s. 126)
        Onko ihminen siis perisyntinen vai ei?
        Helluntailaisuuden mukaan ihmisen viattomuus kumoaa perisynnin merkityksen.

        Mihin rajapinta vedetään, jos pitää ensin uskoa ja sen jälkeen kastaa?
        Missä kohden ikää lapsi siirtyy viattomuuden tilastaan tietoisen synnin tilaan ja sitä kautta kadotukseen?
        Helluntailaisen opin mukaan kaikki helluntailaisten vastasyntyneet ja ylipäätään koko maailman vastasyntyneet ovat taivaskelpoisia perustuen heidän viattomuuden tilaansa.
        Mutta on ongelma. Helluntailaisten lapset jotka eivät ole lapsikastettuja putoavat viattomuuden tilastaan kadotuksen tilaan heti kun ensimmäinen tietoinen synti on tehty ja viattomuuden aika päättyy.
        Tietenkin lapsi tietää tehneensä synnin ja kääntyy Jeesuksen puoleen ja menee kasteelle.
        Mutta siihen menee aivan tuhottomasti aikaa.
        Käytännössä helluntailaisilla on paljon lapsia jotka elävät ensimmäisestä tietoisesti tehdystä synnistään 2-3 vuotiaasta aina fifteen-leirille asti, jossa porukkaa kastetaan runsaasti.

        Joka uskoo 3 vuotiaana ja kastetaan 15 vuotiaana pelastuu. Niinkö?

        Oliskohan se ongelma lähempänä kuin lähin puhelin!


      • lgithdydvutdbuiyfiyft
        Taivasmatkaaja kirjoitti:

        Helluntailaisilla on ongelma (ja tässä olen samaa mieltä Petri Mäkilän kanssa kirjassaan Helluntailainen) perisynnin kysymyksen kanssa.
        "Lapsen pelastuskäsitys on mielestäni helluntailaisuudessa keskeneräinen. Tässä helluntaiteologeilla on vielä pohdittavaa." (Helluntailainen s. 126)
        Onko ihminen siis perisyntinen vai ei?
        Helluntailaisuuden mukaan ihmisen viattomuus kumoaa perisynnin merkityksen.

        Mihin rajapinta vedetään, jos pitää ensin uskoa ja sen jälkeen kastaa?
        Missä kohden ikää lapsi siirtyy viattomuuden tilastaan tietoisen synnin tilaan ja sitä kautta kadotukseen?
        Helluntailaisen opin mukaan kaikki helluntailaisten vastasyntyneet ja ylipäätään koko maailman vastasyntyneet ovat taivaskelpoisia perustuen heidän viattomuuden tilaansa.
        Mutta on ongelma. Helluntailaisten lapset jotka eivät ole lapsikastettuja putoavat viattomuuden tilastaan kadotuksen tilaan heti kun ensimmäinen tietoinen synti on tehty ja viattomuuden aika päättyy.
        Tietenkin lapsi tietää tehneensä synnin ja kääntyy Jeesuksen puoleen ja menee kasteelle.
        Mutta siihen menee aivan tuhottomasti aikaa.
        Käytännössä helluntailaisilla on paljon lapsia jotka elävät ensimmäisestä tietoisesti tehdystä synnistään 2-3 vuotiaasta aina fifteen-leirille asti, jossa porukkaa kastetaan runsaasti.

        Joka uskoo 3 vuotiaana ja kastetaan 15 vuotiaana pelastuu. Niinkö?

        Lapsi kun varttuu ja tulee ymmärtävään ikään, hänen tulisi ymmärtää kääntyä synneistänsä kun niitä tekosyntejäkin on alkanut jo kertyä!
        Vanhemmat rukoilevat jatkuvasti että heidän lapsensa tulisi vielä jonakin päivänä uskoon!!

        Uskovien vanhempien lapsista toiset tulevat uskoon nuorina, toiset varttuneempina, toiset eivät koskaan!
        Nuo jotka eivät tule uskoon, tunnistavat perhepiirin uskovien taholta heidän mielensä ja odotuksensa ainakin hengellisten kokousten puitteissa, että tämä uskosta osaton ei ole uskovainen!

        Jokaisen kohdalla tulee aika, jolloin hänen täytyy itse ratkaista, ottako Jeesuksen sydämeensä asumaan ja alkaa seurata Herraa !! ???
        Tuota vaihetta edeltää aikajakso, lyhyt tai hyvinkin pitkä, jolloin ymmärtävään ikään tullut lapsi ei ole uskossa ja jos hän kuolee enne uskovaiseksi kääntymistä, joutuu hän kadotukseen !
        Tietäköön ja olkoon hän kuullut tämän asian jossakin muodossa useammin kuin kerran!

        Kun sitten toisten lasten kohdalle osuu tuo uudestisyntymisen ihme ja jos hän on vielä nuori, ei kastamisella ole mitään kiirettä. Varttukoot vielä useita vuosia niin että hän ymmärtää minkä ratkaisevan ja tarkoitukseltaan elin-ikäisen askeleen hän on ottamassa.

        Jos kuitenkin niitä vuosia alkaa kertyä aikuisuuden kynnykselle ja ylikin, on jo järjestys muuttunut päinvastaiseksi, eikö tämä jo ymmärrä mennä kasteelle. Olisi ollut kasteen aika jo kauan sitten! Moni asia kun se pitkistyy, se myös mutkistuu. Tuota lausetta voisi kehottaja kokeilla.

        Nyt asiaan:
        - onko tässä selvässä järjestykessä ihmeteltävää ??


      • jhkjjjbjb
        Taivasmatkaaja kirjoitti:

        Helluntailaisilla on ongelma (ja tässä olen samaa mieltä Petri Mäkilän kanssa kirjassaan Helluntailainen) perisynnin kysymyksen kanssa.
        "Lapsen pelastuskäsitys on mielestäni helluntailaisuudessa keskeneräinen. Tässä helluntaiteologeilla on vielä pohdittavaa." (Helluntailainen s. 126)
        Onko ihminen siis perisyntinen vai ei?
        Helluntailaisuuden mukaan ihmisen viattomuus kumoaa perisynnin merkityksen.

        Mihin rajapinta vedetään, jos pitää ensin uskoa ja sen jälkeen kastaa?
        Missä kohden ikää lapsi siirtyy viattomuuden tilastaan tietoisen synnin tilaan ja sitä kautta kadotukseen?
        Helluntailaisen opin mukaan kaikki helluntailaisten vastasyntyneet ja ylipäätään koko maailman vastasyntyneet ovat taivaskelpoisia perustuen heidän viattomuuden tilaansa.
        Mutta on ongelma. Helluntailaisten lapset jotka eivät ole lapsikastettuja putoavat viattomuuden tilastaan kadotuksen tilaan heti kun ensimmäinen tietoinen synti on tehty ja viattomuuden aika päättyy.
        Tietenkin lapsi tietää tehneensä synnin ja kääntyy Jeesuksen puoleen ja menee kasteelle.
        Mutta siihen menee aivan tuhottomasti aikaa.
        Käytännössä helluntailaisilla on paljon lapsia jotka elävät ensimmäisestä tietoisesti tehdystä synnistään 2-3 vuotiaasta aina fifteen-leirille asti, jossa porukkaa kastetaan runsaasti.

        Joka uskoo 3 vuotiaana ja kastetaan 15 vuotiaana pelastuu. Niinkö?

        Eikö ole myös lupaus, että sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan?

        Aivan varmasti ne pelastuivat, jotka apostolien saarnan kuultuaan ja uskottuaan ottivat kasteen.

        Mutta eikö lapsiin ja nuoriin, jotka eivät vielä ole saaneet kastetta, voi soveltaa Room. 10:9-10:
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

        Jeesus lupaa tunnustaa Isänsä edssä sen, joka tunnustaa Hänet ihmisten edessä.


      • HELL.laki.on.syvältä
        jhkjjjbjb kirjoitti:

        Eikö ole myös lupaus, että sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan?

        Aivan varmasti ne pelastuivat, jotka apostolien saarnan kuultuaan ja uskottuaan ottivat kasteen.

        Mutta eikö lapsiin ja nuoriin, jotka eivät vielä ole saaneet kastetta, voi soveltaa Room. 10:9-10:
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

        Jeesus lupaa tunnustaa Isänsä edssä sen, joka tunnustaa Hänet ihmisten edessä.

        Ahdistavaa on tämä todistamispakko.


    • Eikiitosjeesus

      Hassu rituaali josta jaksetaan vielä keskustella. Eiköhän molemmista tavoista ole aika päästä eroon.

    • Kadotettutunne

      Ohuemmalla pieteetillä elämä on reaalisempaa.

    • 12____13

      "Kasteen ajankohta ei ole ratkaiseva, vaan tapa millä se tehdään.
      Joka uskoo ja on kastettu pelastuu."

      Eli pelastus riippuu siis omista teoista?

      Jeesuksen opetuksen mukaan kasteella ihminen tehdään Jeesuksen opetuslapseksi. Kyse ei ole varsinaisesta pelastuksen ehdosta.

      • luovutkoskeleestä

        Kasteella tehdään fariseuksia, ilman uudestisyntymää ei ol e mitään todellista, eikä siihen kukaan pääse ilman oman syntisyyden ja Herran nimen avuksi huutamisen tarvetta.

        vauvat kitisevät, eivät huuda syntiensä vuoksi.

        Raamatussa on selvä malli, mikä siihen on syynä ettei se kelpaa vaan jokin temppurata on parempi, ja suomen kansasta sen kyllä huomaa mihin se on johtanut.


      • MaterChef
        luovutkoskeleestä kirjoitti:

        Kasteella tehdään fariseuksia, ilman uudestisyntymää ei ol e mitään todellista, eikä siihen kukaan pääse ilman oman syntisyyden ja Herran nimen avuksi huutamisen tarvetta.

        vauvat kitisevät, eivät huuda syntiensä vuoksi.

        Raamatussa on selvä malli, mikä siihen on syynä ettei se kelpaa vaan jokin temppurata on parempi, ja suomen kansasta sen kyllä huomaa mihin se on johtanut.

        "Jeesuksen opetuksen mukaan kasteella ihminen tehdään Jeesuksen opetuslapseksi"

        Juuri noin. Tämä on selvä Raamatun opetus. Kastamalla ja opettamalla tehdään opetuslapsia.


      • sokeillekysymys
        MaterChef kirjoitti:

        "Jeesuksen opetuksen mukaan kasteella ihminen tehdään Jeesuksen opetuslapseksi"

        Juuri noin. Tämä on selvä Raamatun opetus. Kastamalla ja opettamalla tehdään opetuslapsia.

        Kerrotko kuitenkin miksi kukaan Apostoleista ei tehnyt niin?

        Kerro vielä kuinka syntymätöntä voidaan opettaa!


      • opettamattomialapsia
        sokeillekysymys kirjoitti:

        Kerrotko kuitenkin miksi kukaan Apostoleista ei tehnyt niin?

        Kerro vielä kuinka syntymätöntä voidaan opettaa!

        Mutta eihän noita kastettuja vauvoja opeteta!!

        He eivät siis ole opetuslapsia. Mitä he ovat?


      • kastamallajaopettamalla
        opettamattomialapsia kirjoitti:

        Mutta eihän noita kastettuja vauvoja opeteta!!

        He eivät siis ole opetuslapsia. Mitä he ovat?

        Apostolit noudattivat Jeesuksen ohjetta. Kastetut lapset ovat opetuslapsia ja heitä opetetaan.


      • mikänäitävaivaaoikein
        kastamallajaopettamalla kirjoitti:

        Apostolit noudattivat Jeesuksen ohjetta. Kastetut lapset ovat opetuslapsia ja heitä opetetaan.

        miksi puhut sellaista joka ei ole totta ?

        mikä siinä on että pitää keksiä omiaan vaikak Ramatussa on kirkkaat mallit, sekö se tulee lutterinne teidät tempaamaan taivaaseen, vai miksi asetatte hänen sekavat juttunsa ylijumalaksi itsellenne ja pakolla koko kansalle tuon vauvakasteen muodossa !?

        kUkaan Apostoli EI kasta ketään joka ei ENSIN tule uskoon, oliko vaikeaa tajuta häh!?


      • opettamattomialapsia
        kastamallajaopettamalla kirjoitti:

        Apostolit noudattivat Jeesuksen ohjetta. Kastetut lapset ovat opetuslapsia ja heitä opetetaan.

        Nyt olikin kysymys vauvoista, joita ei opeteta, joten miten he voivat olla opetuslapsia?
        Hehän ovat opettamattomia lapsia.
        Etkö tajunnut kysymystä?


      • uskokaaSanaa
        opettamattomialapsia kirjoitti:

        Nyt olikin kysymys vauvoista, joita ei opeteta, joten miten he voivat olla opetuslapsia?
        Hehän ovat opettamattomia lapsia.
        Etkö tajunnut kysymystä?

        Etkö tajunnut mitä 12____13 kirjoitti ja mitä Jeesus sanoi?

        Jos ette oikeasti usko sitä mitä Jeesus käskee tehdä, niin turha sellaisten kanssa on inttää. Palataan asiaan sitten kun uskotte Raamatun Sanaa ja lopetatte väitteenne siitä etteivät apostolit muka kastaneet ja opettaneet.


      • etkötajunnut
        uskokaaSanaa kirjoitti:

        Etkö tajunnut mitä 12____13 kirjoitti ja mitä Jeesus sanoi?

        Jos ette oikeasti usko sitä mitä Jeesus käskee tehdä, niin turha sellaisten kanssa on inttää. Palataan asiaan sitten kun uskotte Raamatun Sanaa ja lopetatte väitteenne siitä etteivät apostolit muka kastaneet ja opettaneet.

        Toistan:"Nyt olikin kysymys vauvoista, joita ei opeteta, joten miten he voivat olla opetuslapsia?
        Hehän ovat opettamattomia lapsia."

        Etkö vieläkään tajunnut kysymystä?


      • MasterChef
        etkötajunnut kirjoitti:

        Toistan:"Nyt olikin kysymys vauvoista, joita ei opeteta, joten miten he voivat olla opetuslapsia?
        Hehän ovat opettamattomia lapsia."

        Etkö vieläkään tajunnut kysymystä?

        Vauvat ovat kasteen nojalla opetuslapsia. Opetuslasten opettaminen kestää koko elämän.


      • oikeajärjestys
        MasterChef kirjoitti:

        Vauvat ovat kasteen nojalla opetuslapsia. Opetuslasten opettaminen kestää koko elämän.

        Taas väärin.
        Opetuslapsia ovat sellaiset, joita on opetettu ja jotka ovat ottaneet sanan vastaan. Ei Jeesuskaan kastanut valitsemiaan opetuslapsia, vaan opetti heitä. Samoin teki Paavali. Ap 14
        "21. Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
        22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa"

        Joh 4 "että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        2. - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa"
        Siis ensin tehdään opetuslapseksi ja vasta sen jälkeen nämä kastetaan!!!!

        Ei Paavali kehoittanut noita uskovia pysymään kasteen armossa.


      • eikäopita
        MasterChef kirjoitti:

        Vauvat ovat kasteen nojalla opetuslapsia. Opetuslasten opettaminen kestää koko elämän.

        Joo niin näkyy olevan lutterin laitoksessa on jo viissataa vuota opetettu mukaoppilaita, ja kansan olemuksesta näkee mitä on opittu, ei yhtään mitään, ja miten voisikaan oppia, syntymätöntä on vaikeaa opettaa.


      • 12____13
        opettamattomialapsia kirjoitti:

        Mutta eihän noita kastettuja vauvoja opeteta!!

        He eivät siis ole opetuslapsia. Mitä he ovat?

        Miksi kastettuja vauvoja ei opeteta? Se on huono juttu. Ennen kastettuja lapsia on alettu opettamaan sen mukaan kuin kasvavat.

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        Mat.28:19-20

        Niin kuin Jeesus tuossa sanoo, opetus on tärkeä osa. Mutta ei ole mikään ongelma, jos kaikkea ei opeteta saman tien, vaan lapsen kasvaessa pikku hiljaa. Valitettavasti näyttää kyllä siltä, ettei nykyajan "kristityt" juuri välitä Jeesuksen opetuksesta, vaikka kristitty alun perin nimenomaan tarkoitti Jeesuksen opetuslasta. Ja Jeesuksen opetuslapsi pysyy Jeesuksen sanassa. Vaikea nähdä miten ihmiset pysyisi Jeesuksen sanassa, kun vallalla on nykyajan fariseusten tekopyhät opit, joilla kumotaan Jeesuksen opetus.

        "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 8:31-32

        "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
        Joh. 6:63

        Moneen nykyajan pappiin tms, sopii hyvin nämä sanat:

        "Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana, mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."
        Matt. 15:8-9


      • järjestykselläeiväliä
        12____13 kirjoitti:

        Miksi kastettuja vauvoja ei opeteta? Se on huono juttu. Ennen kastettuja lapsia on alettu opettamaan sen mukaan kuin kasvavat.

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        Mat.28:19-20

        Niin kuin Jeesus tuossa sanoo, opetus on tärkeä osa. Mutta ei ole mikään ongelma, jos kaikkea ei opeteta saman tien, vaan lapsen kasvaessa pikku hiljaa. Valitettavasti näyttää kyllä siltä, ettei nykyajan "kristityt" juuri välitä Jeesuksen opetuksesta, vaikka kristitty alun perin nimenomaan tarkoitti Jeesuksen opetuslasta. Ja Jeesuksen opetuslapsi pysyy Jeesuksen sanassa. Vaikea nähdä miten ihmiset pysyisi Jeesuksen sanassa, kun vallalla on nykyajan fariseusten tekopyhät opit, joilla kumotaan Jeesuksen opetus.

        "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 8:31-32

        "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
        Joh. 6:63

        Moneen nykyajan pappiin tms, sopii hyvin nämä sanat:

        "Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana, mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."
        Matt. 15:8-9

        "Opetuslapsia ovat sellaiset, joita on opetettu ja jotka ovat ottaneet sanan vastaan"

        Taas väärin! Opetuslapseus ei perustu siihen miten paljon ihminen tietää tai ymmärtää tai osaa tai miten hyvin ja nuhteettomasti elää, vaan se perustuu Jeeuksen omaksi olemiseen ristintyön kautta. Eivät Jeesukenkaan opetuslapset ymmärtäneet juuri mitään mitä mestari kertoi mutta opetuslapsia ovat silti. He olivat opetuslapsia ennen kuin Jeesus edes kertoi heille kaikkea. Opetuslapseus alkoi siitä kun Jeesus heidöt luoksensa otti. Nyt se tapahtuu kasteessa.

        Kasteen armossa pysyminen on Kristuksssa pysymistä ja siihen Raamattu kehottaa.

        Jeesus käsk itekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Kastaminen mainitaan ensin. Pysytään siinä.


      • hyvinselkeää
        järjestykselläeiväliä kirjoitti:

        "Opetuslapsia ovat sellaiset, joita on opetettu ja jotka ovat ottaneet sanan vastaan"

        Taas väärin! Opetuslapseus ei perustu siihen miten paljon ihminen tietää tai ymmärtää tai osaa tai miten hyvin ja nuhteettomasti elää, vaan se perustuu Jeeuksen omaksi olemiseen ristintyön kautta. Eivät Jeesukenkaan opetuslapset ymmärtäneet juuri mitään mitä mestari kertoi mutta opetuslapsia ovat silti. He olivat opetuslapsia ennen kuin Jeesus edes kertoi heille kaikkea. Opetuslapseus alkoi siitä kun Jeesus heidöt luoksensa otti. Nyt se tapahtuu kasteessa.

        Kasteen armossa pysyminen on Kristuksssa pysymistä ja siihen Raamattu kehottaa.

        Jeesus käsk itekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Kastaminen mainitaan ensin. Pysytään siinä.

        Hyvä pointti! Ei Jeesus käskenyt tekeään opetuslapsia vain aikuisista tai ymmärtäväisistä, vaan ihan kaikista. Eikä Jeesus sanonut että tehkää ensin opetuslapsia ja kastakaa nämä, vaan hän sanoi että tehkää opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Selkeää. Eikä lapsen ottamisella Jumalan omaksi jo pienenä ole mitään estettä. Jo vanhasa liitossa pikkupojat otettiin liitosta osalliseksi.


      • kastakatakaalisää
        hyvinselkeää kirjoitti:

        Hyvä pointti! Ei Jeesus käskenyt tekeään opetuslapsia vain aikuisista tai ymmärtäväisistä, vaan ihan kaikista. Eikä Jeesus sanonut että tehkää ensin opetuslapsia ja kastakaa nämä, vaan hän sanoi että tehkää opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Selkeää. Eikä lapsen ottamisella Jumalan omaksi jo pienenä ole mitään estettä. Jo vanhasa liitossa pikkupojat otettiin liitosta osalliseksi.

        Nii iin ihan kaikki ovat opetuslapsia, kaikki juopot hrat a muut vönkylät oppilaitahan ne ovat toki, sen nyt todista ajo mekko kaapin ovessa että tokitokioppilaitaollaan.

        ja pienet pojatkin olivat tytöistä ei niin väliä eihän olekkaan.

        hyvinse on niin selkeää, näkeehän sen kansan menosta että selkeää on ollut ja on.


      • puuäijäkirkonovestakysyy
        järjestykselläeiväliä kirjoitti:

        "Opetuslapsia ovat sellaiset, joita on opetettu ja jotka ovat ottaneet sanan vastaan"

        Taas väärin! Opetuslapseus ei perustu siihen miten paljon ihminen tietää tai ymmärtää tai osaa tai miten hyvin ja nuhteettomasti elää, vaan se perustuu Jeeuksen omaksi olemiseen ristintyön kautta. Eivät Jeesukenkaan opetuslapset ymmärtäneet juuri mitään mitä mestari kertoi mutta opetuslapsia ovat silti. He olivat opetuslapsia ennen kuin Jeesus edes kertoi heille kaikkea. Opetuslapseus alkoi siitä kun Jeesus heidöt luoksensa otti. Nyt se tapahtuu kasteessa.

        Kasteen armossa pysyminen on Kristuksssa pysymistä ja siihen Raamattu kehottaa.

        Jeesus käsk itekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Kastaminen mainitaan ensin. Pysytään siinä.

        kerrotko hölmö milloin Jeesus alkoi ottaa opetuslapsia ihan vaan väkipakolla itselleen?


      • räkätirääk
        puuäijäkirkonovestakysyy kirjoitti:

        kerrotko hölmö milloin Jeesus alkoi ottaa opetuslapsia ihan vaan väkipakolla itselleen?

        Kasteessa tullaan Jeesuksen opetuslapeksi, mutta hänellä on myös tottelemattomia opetuslapsia, jotka eivät elä uskossa. Hyvä esimerkki tästä on noita Simon. Hänkin on uudestisyntynyt uskova kastttu kristitty, joka lankesi. Sitä tapahtuu nykyään.


      • niinsemenee
        räkätirääk kirjoitti:

        Kasteessa tullaan Jeesuksen opetuslapeksi, mutta hänellä on myös tottelemattomia opetuslapsia, jotka eivät elä uskossa. Hyvä esimerkki tästä on noita Simon. Hänkin on uudestisyntynyt uskova kastttu kristitty, joka lankesi. Sitä tapahtuu nykyään.

        Niinpä. Tuomoseen ilveilyyn tuo säälittävä vanhus joutuu kun Raamatun Sana on häntä vastaan.


      • epätasaarvoa
        hyvinselkeää kirjoitti:

        Hyvä pointti! Ei Jeesus käskenyt tekeään opetuslapsia vain aikuisista tai ymmärtäväisistä, vaan ihan kaikista. Eikä Jeesus sanonut että tehkää ensin opetuslapsia ja kastakaa nämä, vaan hän sanoi että tehkää opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Selkeää. Eikä lapsen ottamisella Jumalan omaksi jo pienenä ole mitään estettä. Jo vanhasa liitossa pikkupojat otettiin liitosta osalliseksi.

        "Ei Jeesus käskenyt tekeään opetuslapsia vain aikuisista tai ymmärtäväisistä, vaan ihan kaikista"

        Miksihän kirkko ei noudata tätä käskyä ja kasta väkisin kaikkia, jotka kiinni saadaan?
        Nykyisinhän kastetaan väkisin vain kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvat!


      • armoaarmoa
        epätasaarvoa kirjoitti:

        "Ei Jeesus käskenyt tekeään opetuslapsia vain aikuisista tai ymmärtäväisistä, vaan ihan kaikista"

        Miksihän kirkko ei noudata tätä käskyä ja kasta väkisin kaikkia, jotka kiinni saadaan?
        Nykyisinhän kastetaan väkisin vain kirkkoon kuuluvien vanhempien vauvat!

        "Miksihän kirkko ei noudata tätä käskyä ja kasta väkisin kaikkia, jotka kiinni saadaan?"

        Kosk Jeesus ei sitä käskenyt. Eikä tuokaan pidä paikkaansa että vain kirkkoon kuuluvien vauvoja kastetaan. Luehan nyt ihan rauhassa mitä Jeesus käski


      • tämäonsefakta
        armoaarmoa kirjoitti:

        "Miksihän kirkko ei noudata tätä käskyä ja kasta väkisin kaikkia, jotka kiinni saadaan?"

        Kosk Jeesus ei sitä käskenyt. Eikä tuokaan pidä paikkaansa että vain kirkkoon kuuluvien vauvoja kastetaan. Luehan nyt ihan rauhassa mitä Jeesus käski

        Ei se lue sitä kohtaa kun ei noita Jumalan Sana kiinnosta.


    • sielläeivauvojakastella

      Onko ihminen sairas jotenkin vai mikä on vaivan nimi kun yhä uudestaan väitetään että Apostolit noudattivat mukamas ohjetta joka on kirkkoisien päätelmiä eli kastoivat vauvoja !?

      Apostolit EIVÄT noudata sellaista, vaan noudattavat ihan toisenlaista mallia, eli ensin julistetaan evankeliumi, sen vastaanottajat tulevat uskoon, sitten he ottavat kasteen Jeesukseen Kristukseen ja liittyvät uskovien yhteyteen.

      MITÄÄN muuta mallia Ei löydy Raamatusta.

      • sielläkastetiinvauvatkin

        Kerrotko vielä missä apostolit noudattivan Jeesuksen ohjetta ja siunasivat vauvoja? Annatko Raamatun kohdat. Vai oliko niin että apostolit eivät noudattanet tuota mallia? Mikseivät apostolit totelleet ohjetta siunata? Antoivatko apostolit malin siunata kristittyjen perheiden vauvat? Missä?

        Raamatussa kaikki mitä kerrotan tapahtuneen, ei ole välttämättä "mallia". On aika sokea jos väittää etti Kristuksen selvä käsky on kirkkkoisien päätelmä.


      • sielläeikastettuvauvoja
        sielläkastetiinvauvatkin kirjoitti:

        Kerrotko vielä missä apostolit noudattivan Jeesuksen ohjetta ja siunasivat vauvoja? Annatko Raamatun kohdat. Vai oliko niin että apostolit eivät noudattanet tuota mallia? Mikseivät apostolit totelleet ohjetta siunata? Antoivatko apostolit malin siunata kristittyjen perheiden vauvat? Missä?

        Raamatussa kaikki mitä kerrotan tapahtuneen, ei ole välttämättä "mallia". On aika sokea jos väittää etti Kristuksen selvä käsky on kirkkkoisien päätelmä.

        älä valehtele !

        kukaan ei ole vaatinut siunaamaan vauvoja eikä sellainen ole minkään ehto pöllö.


      • ateistipapitko
        sielläkastetiinvauvatkin kirjoitti:

        Kerrotko vielä missä apostolit noudattivan Jeesuksen ohjetta ja siunasivat vauvoja? Annatko Raamatun kohdat. Vai oliko niin että apostolit eivät noudattanet tuota mallia? Mikseivät apostolit totelleet ohjetta siunata? Antoivatko apostolit malin siunata kristittyjen perheiden vauvat? Missä?

        Raamatussa kaikki mitä kerrotan tapahtuneen, ei ole välttämättä "mallia". On aika sokea jos väittää etti Kristuksen selvä käsky on kirkkkoisien päätelmä.

        MIkä saa sinutkin vänkylöimään ja vetoamaan johonkin risupartaisiin kirkonmiehiin joilla ei ollut mitään muuta kuin valtatappelu kuten nytkin on sama tauti joka paikassa.
        Paavin palleilla on jatkuva sota kuka saa hallita mitäkin, siellä ei ole hajuakaan mistään Raamatun seuraamisesta.

        mikä se on se syy joka panee polkemaan Raamattua ja keksimään kaikenlaisia venkuloita ja temppuja häh !!?

        Raamatussa VAIN uskoontulleet kasteettiin ja piste, se asia ei muutu vaikka rakennnatte kilometrin korkeita kirkkoja ja ripustatte sinne saarnapöntönne!


      • papalle
        ateistipapitko kirjoitti:

        MIkä saa sinutkin vänkylöimään ja vetoamaan johonkin risupartaisiin kirkonmiehiin joilla ei ollut mitään muuta kuin valtatappelu kuten nytkin on sama tauti joka paikassa.
        Paavin palleilla on jatkuva sota kuka saa hallita mitäkin, siellä ei ole hajuakaan mistään Raamatun seuraamisesta.

        mikä se on se syy joka panee polkemaan Raamattua ja keksimään kaikenlaisia venkuloita ja temppuja häh !!?

        Raamatussa VAIN uskoontulleet kasteettiin ja piste, se asia ei muutu vaikka rakennnatte kilometrin korkeita kirkkoja ja ripustatte sinne saarnapöntönne!

        Otetaanpa uudestaan:

        Kerrotko vielä missä apostolit noudattivan Jeesuksen esimerkkiä ja siunasivat pieniä lapsia? Annatko Raamatun kohdat. Vai oliko niin että apostolit eivät noudattanet tuota mallia? Mikseivät apostolit totelleet ohjetta siunata? Antoivatko apostolit mallin siunata kristittyjen perheiden vauvat? Missä?

        Jos vauvojen siunaaisesta ei ole apostolien mallia niin onkos se epäraamatullista? Laitatko ne kohdat, joissa apotolit antoivat mallin jättää laspet kastamatta ja siunasivat heidät?

        Missä kohden apostolit antoivat mallin noudattaa Jumalan käskyä lisääntyä ja täyttää maa? Annatko ne kohdat samalla

        Kiitos.


      • mahdollisesti
        papalle kirjoitti:

        Otetaanpa uudestaan:

        Kerrotko vielä missä apostolit noudattivan Jeesuksen esimerkkiä ja siunasivat pieniä lapsia? Annatko Raamatun kohdat. Vai oliko niin että apostolit eivät noudattanet tuota mallia? Mikseivät apostolit totelleet ohjetta siunata? Antoivatko apostolit mallin siunata kristittyjen perheiden vauvat? Missä?

        Jos vauvojen siunaaisesta ei ole apostolien mallia niin onkos se epäraamatullista? Laitatko ne kohdat, joissa apotolit antoivat mallin jättää laspet kastamatta ja siunasivat heidät?

        Missä kohden apostolit antoivat mallin noudattaa Jumalan käskyä lisääntyä ja täyttää maa? Annatko ne kohdat samalla

        Kiitos.

        Olisikohan se samassa luvussa, kuin missä Jeesus käskee siunaamaan hautausmaat ja vainajat?


      • inttäjäeksyttäjälle
        mahdollisesti kirjoitti:

        Olisikohan se samassa luvussa, kuin missä Jeesus käskee siunaamaan hautausmaat ja vainajat?

        Täh? Näytätkö sen luvun? Itse en löydä sellaista

        Eivätkö apostolit totelleetkaan Jeesuksen käskyä siunata???


      • vänkääjälle
        inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:

        Täh? Näytätkö sen luvun? Itse en löydä sellaista

        Eivätkö apostolit totelleetkaan Jeesuksen käskyä siunata???

        Täh?
        Eikö Katekismuksessakaan löydy sellaista käskyä? No kielletäänkö siellä hautausmaiden siunaaminen?
        Entäs se hätäkaste eli uudestikaste?


      • mitäihmetta
        vänkääjälle kirjoitti:

        Täh?
        Eikö Katekismuksessakaan löydy sellaista käskyä? No kielletäänkö siellä hautausmaiden siunaaminen?
        Entäs se hätäkaste eli uudestikaste?

        Täh?

        Eikö apostolit totelleet Jeesuksen käskyä? Missä apostolit siunasivat vauvoja?


      • osuikooikeaan
        mitäihmetta kirjoitti:

        Täh?

        Eikö apostolit totelleet Jeesuksen käskyä? Missä apostolit siunasivat vauvoja?

        Minä veikkaan, että siellä sakastissa!


      • osuijauppos
        osuikooikeaan kirjoitti:

        Minä veikkaan, että siellä sakastissa!

        Sakastissako totellaan Jeesuksen käskyä mutta apostolit ei sitä tehnyt? Miksi näin? Voiko pappa laittaa vihdoin ne Ramatun kohdat joissa apostolit siunasi vauvoja. Kiitos.


      • ohimeni
        osuijauppos kirjoitti:

        Sakastissako totellaan Jeesuksen käskyä mutta apostolit ei sitä tehnyt? Miksi näin? Voiko pappa laittaa vihdoin ne Ramatun kohdat joissa apostolit siunasi vauvoja. Kiitos.

        Se on heti seuraavassa luvussa siitä, missä käsketään siunaamaan vainajia!
        Hautausmaiden siunaaminen on seuraavassa luvussa.


      • osuijauppos
        ohimeni kirjoitti:

        Se on heti seuraavassa luvussa siitä, missä käsketään siunaamaan vainajia!
        Hautausmaiden siunaaminen on seuraavassa luvussa.

        En kysynyt lukua vaan kysyin kohtaa, jossa apostolit siunasivat vauvoja. Annatko ihan tarkan Raamatun paikan, jossa näin tapahui. Kiitos


    • Sosialistineuvos.Sioni

      Lapsikatse on taivastie. Aikuiskatse ei ole taivastie.

      • katseoikeaan

        Totta!
        Lapsi katsoo luottavaisesti taivaan isään:
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"!!!

        Siihen ei tarvita vettä.


    • erttkkl

      Kahdentoista apostolin opetus-kirjoituksen mukaan valelukastekkin on pätevä!

      • kunhanmietin

        niin tai jopa aamukasteruohikossa makaaminen tuottaa opetuslapseuden!


    • eisittenmillään

      Opetuslapsia syntyy myöskin niin, että laitetaan tien varteen katkismus tolpan nokkaan ja ajetaan pyörällä ohi vähintään kolmeakymppiä kolmeen kertaan eestaa vaunut perässä.

      kirkolla on monet konstit opetuslapsia tehdessään tarpeen vaatiessa ja pohjavesien ehtyessä!

      Mutta Raamatun malli ei heile kelpaa.

      • eikelpaaraamattu

        Tässä loistava esimerkki siitä mitän kääkkä kumoaa Jumalan Sanan:

        kääkkä: "Opetuslapsia syntyy myöskin niin, että laitetaan tien varteen katkismus tolpan nokkaan ja ajetaan pyörällä ohi vähintään kolmeakymppiä kolmeen kertaan eestaa vaunut perässä."

        Jeesus: ""Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."

        Ei lisättävää! Jokainen huomaa missä mennään. Jeesuksen ohje ei uudestikastajile kelpaa.


      • aurinkokuivaa
        eikelpaaraamattu kirjoitti:

        Tässä loistava esimerkki siitä mitän kääkkä kumoaa Jumalan Sanan:

        kääkkä: "Opetuslapsia syntyy myöskin niin, että laitetaan tien varteen katkismus tolpan nokkaan ja ajetaan pyörällä ohi vähintään kolmeakymppiä kolmeen kertaan eestaa vaunut perässä."

        Jeesus: ""Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."

        Ei lisättävää! Jokainen huomaa missä mennään. Jeesuksen ohje ei uudestikastajile kelpaa.

        Niin se on aivan saman arvoinen kirkon konsti kuin vauvan kastaminenkin, eli teho on sama!


      • hihihih
        aurinkokuivaa kirjoitti:

        Niin se on aivan saman arvoinen kirkon konsti kuin vauvan kastaminenkin, eli teho on sama!

        Ei vaan kastaminen perustuu Jeesuksen ksäkyyn ja taas pyöräilemisestä Raamattu ei puhu tuon taivaallista. Voit tehdä rauhassa opetuslapsia pyöräilemällä


      • valoapullahtaa
        hihihih kirjoitti:

        Ei vaan kastaminen perustuu Jeesuksen ksäkyyn ja taas pyöräilemisestä Raamattu ei puhu tuon taivaallista. Voit tehdä rauhassa opetuslapsia pyöräilemällä

        Paljonkin puhuu Raamattu pyörästä eri taivutuksina, jospa lukisit sitä joskus etkä aina tuijottaisi urheilua seinäteeveestä.

        pyörä- sana esiintyy Raamatussa ainakin kymmenen kertaa!


      • eipäpullahtanut
        valoapullahtaa kirjoitti:

        Paljonkin puhuu Raamattu pyörästä eri taivutuksina, jospa lukisit sitä joskus etkä aina tuijottaisi urheilua seinäteeveestä.

        pyörä- sana esiintyy Raamatussa ainakin kymmenen kertaa!

        Täh? Ei ollut ksye "pyörä" sanasta vaan pyöräilystä! Etkö erota niitä? Jos Raamattu siitä pyöräilystä jossakin puhuu niin laita kohdat. Kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe