Vaikka elämme Viinijärvellä perinteikkään ortodoksisen seurakunnan keskellä ja pääkirkon vieressä, niin kuitenkin kirkon kellojen soittoa kuullaan äärettömän harvoin, mielellään kuulisi useammin. Eikö kuulu ortodoksiseen käytäntöön soittaa esim. pyhän alkamisen merkiksi lauantai-iltana ehtookelloja tai muuta vastaavaa? Vaikka toimintaa kirkolla ei joka viikko olisikaan niin kellojen soitto kuitenkin pysähdyttäisi ja antaisi jonkinlaisen muistutuksen seurakunnan olemassaolosta.
Tapaleen ortodoksisen kirkon kellot
4
335
Vastaukset
- yötönyö2
Ortodoksi kirkoissa kellot soitetaan käsin. Ei taida Viinijärvellä olla ketään niin viihterää että viitsisi soittajaksi ruveta.
- 987
Kuka jaksaa sitä kolistelua yhtään pakollista enempää kuunnella, hiljaisuus on parasta ainakin näin lähiseuvun asukkaan näkökulmasta..
- kilinkolin
Se mitä olen kuullut harvoin sen kirkon kellojen soitantaa reilu kilometrin päästä, niin ääni on kyllä sellaista että, kun siellä olis joku kesähessu harjoittelemassa, lähtee vaikka minkälaista kilinää ja kolinaa.
- andree
Luulen, että ortodoksisen kirkon kellojen soittaminen vaatiikin soittajalta enemmän asiaan vihkiytymistä ja asiantuntemusta kuin ev.lut kirkon kellojen soitto. Niitä soitetaan ainakin maallikon korvalla kuunnellen paljon monimuotoisemmin, siksi niitä olisikin mukava kuulla. Ev. lut. kirkon kelloja nykyään taidetaan soittaa enimmäkseen tietokoneohjauksella sähköisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818407
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543572
- 513136
- 502880
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 362325
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043