Millainen luoja on?

unitaari

Millainen luoja on?

Kaiken olevaisen luojasta on olemassa erilaisia teorioita. Millainen luoja on? Kuka hän on? Tätä asiaa ei voida tietää muuten kuin tutkimalla Jumalan luomaa maailmaa ja sen uskontoja sekä uskomuksia, joissa luoja mainitaan. Jumalan luoma maailma on silti paras lähde, sillä se on väärentämätön ja Jumalan luomisen tuloksena syntynyt. Luomisesta kertovat ”pyhät kirjoitukset” voivat eksyä pois totuudesta, mutta universumi ja luonto eivät osaa valehdella.

Joku viisas on kirjoittanut joskus nuoruudessaan aforismin, joka kuuluu suurin piirtein näin:

”Kun opin tuntemaan Jumalan, niin pelkään, että hän ei ole sellainen kuin millaiseksi olen hänet kuvitellut.”

Olen sen viisaan kanssa samaa mieltä, sillä Raamatun ilmoittama Jumala on todella ankara ja kostaa pahat teot ihmisille, mutta antaa myös viattomien ihmisten kärsiä monista sairauksista, onnettomuuksista, loisista, alkueläinten, bakteerien ja virusten aiheuttamista taudeista, myrkyllisistä ja tappavista elävistä eliöistä, luonnonkatastrofeista ja muiden ihmisten pahuudesta. Jumala ei suojele juuri ketään näiltä asioilta, sillä myös häneen uskovat ihmiset kärsivät samoista vitsauksista kuin uskonnottomat ihmiset.

Sairaudet, onnettomuudet ja hulluus eivät siten ole Jumalan langettamia kirouksia ihmisten ylle niin kuin Mooseksen kirjassa sanotaan. Väite, jonka mukaan Jumala suojelee omaa kansaansa näiltä asioilta, on niin ikään todistettu vääräksi monta kertaa historiassa. Raamatun Jumala ei puhu totta näissä asioissa eikä häneen voida luottaa kaikissa muissakaan asioissa, joita hän on palvelijoidensa profeettojen kautta puhunut. Raamatun kirjoitukset voivat pitää sisällään Jumalan sanaa, mutta niiden joukossa on myös ihmisten kerrontaa, mielipiteitä, epätosia uskomuksia, asiavirheitä ja taruja, jotka eivät ole ”totuuden sanaa”.

23

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka Mooseksen kirjan sanat Jumalan langettamista kirouksista ja siunauksista sovitettaisiin pelkästään Israelin kansaan eikä muihin ihmisiin, niin ne eivät pidä siltikään paikkaansa. (5Moos 28) Israel ei ole tänä päivänä sen kirotumpi tai siunatumpi kansa kuin mikään muukaan kansa. Samat onnettomuudet ja taudit mutta myös onni ja terveys ovat heidän osansa, vaikka he eivät nykyään palvo kansakuntana Raamatun Jumalaa ja omaa herraansa (JHVH:ta). On siis mahdollista, että kaiken olevaisen luoja on jokin muu Jumala tai jumaluus kuin Vanhan testamentin ilmoittama Jumala.

Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä ei ole välttämättä sama Jumala, joka esiintyy Vanhan testamentin kirjoituksissa. Jumala puhuu Vanhassa testamentissa usein lähettämiensä enkelien kautta, joita sanotaan Herraksi ja Jumalaksi, vaikka kyse on Herran enkelistä eikä Herrasta itsestään. (2Moos 3:1-14; 6:1-2) Jos nuo enkelit tai yksi niistä – enkelien armeijan ylipäällikkö – olisivat kaiken luonut Jumala, niin ne eivät ole samanlaisia kuin Jeesuksen kristuksen ilmoittama taivaallinen isämme. (Matt 5:17-48)

Toki myös Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä on armoton tuomitessaan väärämielisiä ihmisiä ikuiseen kadotukseen, mutta hän ei käske noudattaa Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä, jotka ovat hirvittäviä ja armottomia luonteeltaan. Silti nekään eivät vedä vertaa ikuisen piinahelvetin opille, johon viittaavia kohtia löytyy myös Raamatusta, vaikka me Jumalan valtakunta blogin unitaarit emme pidäkään sitä opetusta Raamatun kirjoitusten mukaisena. Olemme silti sitä mieltä, että Raamatun kirjoitukset eivät ole yhtäpitävät sielun kuolemattomuuden ja ikuisen rangaistuksen opetuksessa.

Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä ei käske meitä tappamaan Mooseksen lain tiettyjä käskyjä rikkoneita henkilöitä heti ensimmäisen rikkomuksen jälkeen niin kuin Mooses käski. Meidän tulee sen sijaan antaa anteeksi lakia rikkoneille ja jättää rangaistus pahimmista rikoksista esivallan päätettäväksi ja toteutettavaksi. (Room 12:14-13:10) Esivallan laki kumoaa siten Mooseksen lain käskyt, vaikka ne ovat ihmisten käskyjä toisin kuin Mooseksen laki, jonka Herran enkeli antoi Raamatun mukaan Mooseksen kautta Israelin kansalle. Onko Mooseksen lain käskyjen mukaisten rangaistusmääräysten noudattaminen oikeamielistä ja oikeudenmukaista vai ei? Mielestämme ei ole. Sen sanoo sisäinen oikeudentajumme ja sen mukainen käsitys siitä, mikä on hyvää ja pahaa.

• Yksinpuhelua, jota ei viitsi edes lukea, mutta mitä tulee otsikon kysymykseen luojan luojan muotokuvan näet peiliin katsoessa.

Ihminen on luonut kaikki tähän asti tunnetut luojajumalat ja niitä muuten on tuhansittain.

Annoit siis itsellesi anteeksi.

• he-ma kirjoitti:

Yksinpuhelua, jota ei viitsi edes lukea, mutta mitä tulee otsikon kysymykseen luojan luojan muotokuvan näet peiliin katsoessa.

Ihminen on luonut kaikki tähän asti tunnetut luojajumalat ja niitä muuten on tuhansittain.

Annoit siis itsellesi anteeksi.

Tarkoitatko sitä, että luoja on ruumiillinen olento, joka voi katsoa itseään peilistä, vai mitä tarkoitat?

• unitaari kirjoitti:

Tarkoitatko sitä, että luoja on ruumiillinen olento, joka voi katsoa itseään peilistä, vai mitä tarkoitat?

Yritän kirjoittaa hitaasti, niin ymmärrät.

Ihminen loi jumalan.

Sinä olet ihminen.

Peilistä näet jumalan luojan.

• he-ma kirjoitti:

Yritän kirjoittaa hitaasti, niin ymmärrät.

Ihminen loi jumalan.

Sinä olet ihminen.

Peilistä näet jumalan luojan.

En vieläkään ymmärrä sitä, miten hitaasti kirjoittaminen saisi minut ymmärtämään paremmin kuin nopeasti kirjoittaminen. Kirjoituksen tulos on sama kirjoititpa hitaasti tai nopeasti. No, ehkä sinun on helpompaa kirjoittaa hitaasti, koska ajatustesi kulku on verkkainen?

Ihminen ei ole voinut luoda Jumalaa, koska Jumala ei ole luotu olento vaan hän on ollut aina olemassa ja on luonut kaiken, jopa ihmisen.

"Sinä olet ihminen."

Oletko varma? Mitä jos olenkin enkeli enkä ihminen? Miten voit todistaa sen asian, että olen ihminen enkä Jumalan lähettämä enkeli? Ja jos olen Jumalan lähettämä enkeli, niin miksi en voisi olla myös ihminen?

"Peilistä näet jumalan luojan. "

Tarkoitatko sellaista peiliä, joka eteisessä ja autossani on? Niistä näkee kuvajaisen käännetyssä muodossa (vasen näyttää oikeaa), mutta en minä silti näe näkymätöntä kaiken luojaa katsoessani peiliin. Vitsailetko vai mitä oikein tarkoitat? Onko ihmisessä jotakin muutakin kuin vain kasvot ja ruumis, jotka voidaan nähdä luonnollisin silmin?

• unitaari kirjoitti:

En vieläkään ymmärrä sitä, miten hitaasti kirjoittaminen saisi minut ymmärtämään paremmin kuin nopeasti kirjoittaminen. Kirjoituksen tulos on sama kirjoititpa hitaasti tai nopeasti. No, ehkä sinun on helpompaa kirjoittaa hitaasti, koska ajatustesi kulku on verkkainen?

Ihminen ei ole voinut luoda Jumalaa, koska Jumala ei ole luotu olento vaan hän on ollut aina olemassa ja on luonut kaiken, jopa ihmisen.

"Sinä olet ihminen."

Oletko varma? Mitä jos olenkin enkeli enkä ihminen? Miten voit todistaa sen asian, että olen ihminen enkä Jumalan lähettämä enkeli? Ja jos olen Jumalan lähettämä enkeli, niin miksi en voisi olla myös ihminen?

Tarkoitatko sellaista peiliä, joka eteisessä ja autossani on? Niistä näkee kuvajaisen käännetyssä muodossa (vasen näyttää oikeaa), mutta en minä silti näe näkymätöntä kaiken luojaa katsoessani peiliin. Vitsailetko vai mitä oikein tarkoitat? Onko ihmisessä jotakin muutakin kuin vain kasvot ja ruumis, jotka voidaan nähdä luonnollisin silmin?

Eikö Zeus, allah, Ziva ja Mars ole jumalina selvästi ihmisen luomuksia? Kyllä.

Jos pääset tuosta jumalvammastasi eroon, huomaat helposti että myös muut jumalat ovat tasan tarkkaan ihmisen luomuksia. Jumalista kertovat ovat ihmisiä, eikä yksikään jumala ole missään antanut itsestään yhtään minkäänlaista merkkiä.

Katso sinne peiliin, siellä on se luoja joka loi myös sinun päässäsi asuvan jumalmadon.

• unitaari kirjoitti:

"Sinä olet ihminen."

Tuo hitaasti kirjoittaminen viittaa tunnettuun vitsiin, joka on kiertänyt kansan keskuudessa lukuisina muunnelmina. Siinä äiti kirjoittaa aikamiespojalleen kirjeen ja aloittaa sen tähän tapaan: “Rakas poikani. Minä kirjoitan sinulle hitaasti, koska tiedän, ettet sinä osaa lukea kovin nopeasti.”

• he-ma kirjoitti:

Eikö Zeus, allah, Ziva ja Mars ole jumalina selvästi ihmisen luomuksia? Kyllä.

Jos pääset tuosta jumalvammastasi eroon, huomaat helposti että myös muut jumalat ovat tasan tarkkaan ihmisen luomuksia. Jumalista kertovat ovat ihmisiä, eikä yksikään jumala ole missään antanut itsestään yhtään minkäänlaista merkkiä.

Katso sinne peiliin, siellä on se luoja joka loi myös sinun päässäsi asuvan jumalmadon.

ID-teoria ja järkevä ihminen eivät pidä kreikkalaisten jumaltaruja totena. Jos osa ID-teorian kannalla olevista ihmisistä pitää Raamatun ilmoittamaa Jumalaa tai enkeliä luojana, niin se ei kumoa sitä asiaa, että joku älykäs tosi olevainen on luomisen takana. Vaikka luojassa on pahaa ja hyvää, niin sehän on sama, mitä näet ihmisissä ympärilläsi: Jumalan kuviahan he ovat sisäisen ihmisensä puolesta. Mutta tuskinpa kukaan ihminen on sellainen, jossa ei olisi mitään pahaa, ellet sinä sitten ole sellainen ihminen?

• v.aari kirjoitti:

Tuo hitaasti kirjoittaminen viittaa tunnettuun vitsiin, joka on kiertänyt kansan keskuudessa lukuisina muunnelmina. Siinä äiti kirjoittaa aikamiespojalleen kirjeen ja aloittaa sen tähän tapaan: “Rakas poikani. Minä kirjoitan sinulle hitaasti, koska tiedän, ettet sinä osaa lukea kovin nopeasti.”

Suo minulle anteeksi tietämättömyyteni. En ollut aiemmin kuullut tuota asiaa. Oletitko muuten minun tietävän sen asian, kun kirjoitit viestisi minulle? Menitkö siis pääni sisälle ja kuvittelit tietäväsi minun ajatukseni? Arvaan, että et tehnyt niin, mutta huomaan itsessäni toistuvasti sellaisen asian, että luulen tietäväni, mitä toinen ajattelee, eikä se olekaan totta: se toinen ajattelee eri tavalla kuin luulin hänen ajatelleen. Tämä lienee melko yleistä ihmisten elämässä?

En ole aiemmin vastannut johonkin viestiisi koskien jotakin toista viestiäni. Eikö olekin tarkasti määritelty asia tämä? Minä kirjoitin joitakin viestejä puhtaasti parodiana ja satiirina enkä ole tietenkään samaa mieltä kuin mitä niissä viesteissä kirjaimen tasolla sanotaan. Oletin lukijoiden huomaavan ja ymmärtävän sen asian heti, mutta erehdyin. Yksi väärä profeetta jopa alkoi jakaa lisää kadotustuomioita tuon vitsini johdosta. No nyt hänellä on vähän enemmän "kauraa" tuomioidensa julistukseen...

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15274723/olen-viitta-vaille-valmis

Tiesitkö sitä, että minä en ole sitoutunut Raamatun ilmoittamaan Jumalaan ja Jeesukseen kristukseen herranani ja vapahtajani, vaikka uskon yhä vielä heihin? Jos voidaan osoittaa uskoni kohteen olevan väärä, niin voin hyvin helposti luopua uskostani heihin. En luovu silti uskostani luojaan ja luomiseen. Minun on melkein yhtä vaikeaa luopua uskostani luojaan ja luomiseen kuin ateistin on vaikea luopua ateismista.

• unitaari kirjoitti:

Suo minulle anteeksi tietämättömyyteni. En ollut aiemmin kuullut tuota asiaa. Oletitko muuten minun tietävän sen asian, kun kirjoitit viestisi minulle? Menitkö siis pääni sisälle ja kuvittelit tietäväsi minun ajatukseni? Arvaan, että et tehnyt niin, mutta huomaan itsessäni toistuvasti sellaisen asian, että luulen tietäväni, mitä toinen ajattelee, eikä se olekaan totta: se toinen ajattelee eri tavalla kuin luulin hänen ajatelleen. Tämä lienee melko yleistä ihmisten elämässä?

En ole aiemmin vastannut johonkin viestiisi koskien jotakin toista viestiäni. Eikö olekin tarkasti määritelty asia tämä? Minä kirjoitin joitakin viestejä puhtaasti parodiana ja satiirina enkä ole tietenkään samaa mieltä kuin mitä niissä viesteissä kirjaimen tasolla sanotaan. Oletin lukijoiden huomaavan ja ymmärtävän sen asian heti, mutta erehdyin. Yksi väärä profeetta jopa alkoi jakaa lisää kadotustuomioita tuon vitsini johdosta. No nyt hänellä on vähän enemmän "kauraa" tuomioidensa julistukseen...

Tiesitkö sitä, että minä en ole sitoutunut Raamatun ilmoittamaan Jumalaan ja Jeesukseen kristukseen herranani ja vapahtajani, vaikka uskon yhä vielä heihin? Jos voidaan osoittaa uskoni kohteen olevan väärä, niin voin hyvin helposti luopua uskostani heihin. En luovu silti uskostani luojaan ja luomiseen. Minun on melkein yhtä vaikeaa luopua uskostani luojaan ja luomiseen kuin ateistin on vaikea luopua ateismista.

Niin tuntuu olevan hankala luopua epäjumalasta, joten toimit itse juuri niinkuin jumalan luojan sopii odottaakin toimivan.

Suoraan sanoen hirveä ripuli hirveää ripulitekstiä, jossa ei ole päätä eikä häntää.

Jospa odottaisit vain kaikessa rauhassa tuon luojasi tipauttavan taivaallisessa painossa painetun sanansa. Tällöin tuota sanaa ei kukaan epäilisi, eikä kukaan tuntisi edes tarvetta sitä tulkita.

• unitaari kirjoitti:

ID-teoria ja järkevä ihminen eivät pidä kreikkalaisten jumaltaruja totena. Jos osa ID-teorian kannalla olevista ihmisistä pitää Raamatun ilmoittamaa Jumalaa tai enkeliä luojana, niin se ei kumoa sitä asiaa, että joku älykäs tosi olevainen on luomisen takana. Vaikka luojassa on pahaa ja hyvää, niin sehän on sama, mitä näet ihmisissä ympärilläsi: Jumalan kuviahan he ovat sisäisen ihmisensä puolesta. Mutta tuskinpa kukaan ihminen on sellainen, jossa ei olisi mitään pahaa, ellet sinä sitten ole sellainen ihminen?

Oletuksesi jumalan olemassaolosta on täysin vailla pohjaa.

Ei ole olemassa minkäänlaista atominkokoista vihjettä tuollaisen luojajumalan olemassaolosta.

Käytä aikasi paremmin ja yritä etsiä se puuttuva vihje, se on tkuuvarmasti Nobelin arvoinen.

• unitaari kirjoitti:

Eipä tuossa mitään anteeksi pyydettävää ollut. En kuvitellut, että olisit tuntenut tuon vitsin ennestään. Arvelin, että luultavasti se ei ollut sinulle tuttu. Siksi kerroin ihan neutraalisti näin sivusta kommentoiden.

• Luoja-On

elämän veden lähde.

1Moos. 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Kol. 3:10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

Jeremia 10:10-16 Mutta Herra on totinen Jumala; hän on elävä Jumala ja iankaikkinen kuningas. Hänen vihastansa vapisee maa, ja kansat eivät kestä hänen suuttumustansa.
      -------------
      Sanokaa heille näin: Jumalat, jotka eivät ole tehneet taivasta eikä maata, ne katoavat maan päältä ja taivaan alta.
      -----------------
      Hän on tehnyt maan voimallansa, vahvistanut maanpiirin viisaudellansa ja levittänyt taivaat taidollansa.
      Kun hän jylisee, käy vetten pauhina taivaalla, ja hän nostaa pilvet maan ääristä, tekee salamat ja sateen ja tuo tuulen sen säilytyspaikoista.
      Järjetön on jokainen ihminen, tietoa vailla, häpeän saa jokainen kultaseppä veistetystä kuvasta, petosta on hänen valamansa kuva, eikä niissä henkeä ole.
      Turhuutta ne ovat, naurettavia tekeleitä; kun niiden rangaistus tulee, ne hukkuvat.
      Näiden kaltainen ei ole hän, joka on Jaakobin osa, sillä hän on kaiken Luoja, ja Israel on hänen perintösukunsa: Herra Sebaot on hänen nimensä.

Mitä siis ihmisessä on Jumalan kuvan kaltaista?
      Oisko tieto hyvästä ja pahasta? Mahdollisuus; ikuisuuselämä lunastajansa toimesta?

• Tiedä.häntä

Emme tiedä luojasta muuta että se on olemassa mykkä ja näkymätön, kukaan ei ole häntä nähdyt eikä ole sanonut sanaakaan, jollei juutalaiset olisi sitä keksinee niin mitähän me palvoisimme ?

• Juutalaiset sanovat nähneensä Jumalan. Jumala puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin. Sen lisäksi 70 Israelin vanhinta näkivät Jumalan. Jumala on nähty sen jälkeen myös ilmestyksissä. Siitä huolimatta sanotaan, että Jumalaa ei voida nähdä, koska hän on näkymätön henki. Tämä on ihan järjetön väite, ellei Jumala se henki, joka valituissa asuu ja ellei se Jumala ole Herran lähettämä enkeli, jota israelilaiset katsoivat ja jonka kanssa Mooses puhui "kasvoista kasvoihin".

Miksi Jumalaa pitäisi palvoa? En pyytänyt syntyä tähän maailmaan. Olen tietysti kiitollinen siitä, että sain syntyä ja elää pitkän elämän ennen kuolemaani. Miksi minun pitäisi palvoa Jumalaa sen vuoksi, että olen saanut saman elämän lahjan kuin muut ihmiset ja käyttänyt sitä siten kuin olen sitä käyttänyt? Miksi Jumala yleensä vaatii kunnioitusta ja palvontaa osakseen, vaikka ei ilmoita selvästi sitä, että hän kaiken luonut?

Todistusaineisto luomisen puolesta on tulkinnanvaraista, joten miten olisi oikein vaatia palvontaa osakseen kaiken luojana ja rankaista niitä, jotka eivät suostu luojaa kumartaan? Onko Raamatun ilmoittama Jumala oikeudenmukainen, kun sanoo olevansa mustasukkainen (kiivas) Jumala ja tuomitsee ankarasti ne ihmiset, jotka eivät suostu uskomaan häneen: pitämään häntä totisena Jumalana ja tottelemaan "hänen" antamia käskyjä?

Muutama kivi olisi nyt tervetullut, kun olen rohjennut kyseenalaistaa sen, onko Raamatun ilmoittama Jumala kaiken olevaisen luoja vai ei. Exapilta pyydän julkisesti anteeksi sitä, että olen hyökännyt hänen henkilöään vastaan, mutta sitä en pyydä anteeksi, että olen sanonut hänen olevan ylimielinen ja pilkanneen Jeesukseen herranaan ja vapahtajanaan uskovia henkilöitä. Siihen hän on syyllinen.

• mietintää
        unitaari kirjoitti:

Juutalaiset sanovat nähneensä Jumalan. Jumala puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin. Sen lisäksi 70 Israelin vanhinta näkivät Jumalan. Jumala on nähty sen jälkeen myös ilmestyksissä. Siitä huolimatta sanotaan, että Jumalaa ei voida nähdä, koska hän on näkymätön henki. Tämä on ihan järjetön väite, ellei Jumala se henki, joka valituissa asuu ja ellei se Jumala ole Herran lähettämä enkeli, jota israelilaiset katsoivat ja jonka kanssa Mooses puhui "kasvoista kasvoihin".

Miksi Jumalaa pitäisi palvoa? En pyytänyt syntyä tähän maailmaan. Olen tietysti kiitollinen siitä, että sain syntyä ja elää pitkän elämän ennen kuolemaani. Miksi minun pitäisi palvoa Jumalaa sen vuoksi, että olen saanut saman elämän lahjan kuin muut ihmiset ja käyttänyt sitä siten kuin olen sitä käyttänyt? Miksi Jumala yleensä vaatii kunnioitusta ja palvontaa osakseen, vaikka ei ilmoita selvästi sitä, että hän kaiken luonut?

Todistusaineisto luomisen puolesta on tulkinnanvaraista, joten miten olisi oikein vaatia palvontaa osakseen kaiken luojana ja rankaista niitä, jotka eivät suostu luojaa kumartaan? Onko Raamatun ilmoittama Jumala oikeudenmukainen, kun sanoo olevansa mustasukkainen (kiivas) Jumala ja tuomitsee ankarasti ne ihmiset, jotka eivät suostu uskomaan häneen: pitämään häntä totisena Jumalana ja tottelemaan "hänen" antamia käskyjä?

Muutama kivi olisi nyt tervetullut, kun olen rohjennut kyseenalaistaa sen, onko Raamatun ilmoittama Jumala kaiken olevaisen luoja vai ei. Exapilta pyydän julkisesti anteeksi sitä, että olen hyökännyt hänen henkilöään vastaan, mutta sitä en pyydä anteeksi, että olen sanonut hänen olevan ylimielinen ja pilkanneen Jeesukseen herranaan ja vapahtajanaan uskovia henkilöitä. Siihen hän on syyllinen.

Jumala ei vaadi palvontaa? Kuinka Jumalaa voi käsillä palvella, kun ei Jumala tarvitse mitään. Itse hän antaa elämän ja hengen ja kaiken. Emme me pahalta ole saaneet elämän hengeä, kyllä se Jumalata on tullut. Hänen voimastaan sitä porskutetaan menemään niin uskovat, kuten uskomattomat. Vaatiiko Jumala uskomattomilta mitään? Olla ilman Jumalaa, olla ilman toivoa? Syntyä ja kuolla tai laittaa toivonsa käsijumaliinsa? Pahat teot tulevat tietysti kerran tuomiolle, pilkaamiset ym. joiden takia uskomattomat lopullisesti hävitetään.

Jumala on pahankin/paholaisen Luoja? Miksi hän sitten rankaisee pahat teot ja toisaalta armahtaa vanhurskaat, jotka ovat ottaneet sovituksen vastaan ja kääntyneet pois pahasta?
        Pahan ja hyvän taistelu päättyy ja lopulta oikeus voittaa.

Jumala katui luoneesa ihmisen, kun näki miten suuri oli pahuus maan päällä, ihmisten sydämmet ja avoitukset olivat kaiken aikaa pahat. Nooa löytyi, joka sai armon Herran silmissä. Jos Jumala ei olisi puuttunut hukuttamalla ihmiset, niin kai se pahuus olisi sitten voittanut, eikä Messiaskaan olisi voinut syntyä. Miksi sitten piti puuttua peliin?Lupauksenko tähden, että tulee siemen joka polkee rikki pään, Jumalan poika onnistui tehtävässään nujertaa pahan valta ja sovittaa omiensa synnit ja teki tyhjäksi paholaisen teot. .

Paavali kierjoittaa 7:22-25 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Joos. 24:15 Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella, niitäkö jumalia, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran, vai amorilaisten jumalia, niiden, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa."

Psalmit:22:24-32 Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
        Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
        Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
        Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
        Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
        sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
        Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
        Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
        He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.

• mietintää kirjoitti:

Jumala ei vaadi palvontaa? Kuinka Jumalaa voi käsillä palvella, kun ei Jumala tarvitse mitään. Itse hän antaa elämän ja hengen ja kaiken. Emme me pahalta ole saaneet elämän hengeä, kyllä se Jumalata on tullut. Hänen voimastaan sitä porskutetaan menemään niin uskovat, kuten uskomattomat. Vaatiiko Jumala uskomattomilta mitään? Olla ilman Jumalaa, olla ilman toivoa? Syntyä ja kuolla tai laittaa toivonsa käsijumaliinsa? Pahat teot tulevat tietysti kerran tuomiolle, pilkaamiset ym. joiden takia uskomattomat lopullisesti hävitetään.

Jumala on pahankin/paholaisen Luoja? Miksi hän sitten rankaisee pahat teot ja toisaalta armahtaa vanhurskaat, jotka ovat ottaneet sovituksen vastaan ja kääntyneet pois pahasta?
        Pahan ja hyvän taistelu päättyy ja lopulta oikeus voittaa.

Jumala katui luoneesa ihmisen, kun näki miten suuri oli pahuus maan päällä, ihmisten sydämmet ja avoitukset olivat kaiken aikaa pahat. Nooa löytyi, joka sai armon Herran silmissä. Jos Jumala ei olisi puuttunut hukuttamalla ihmiset, niin kai se pahuus olisi sitten voittanut, eikä Messiaskaan olisi voinut syntyä. Miksi sitten piti puuttua peliin?Lupauksenko tähden, että tulee siemen joka polkee rikki pään, Jumalan poika onnistui tehtävässään nujertaa pahan valta ja sovittaa omiensa synnit ja teki tyhjäksi paholaisen teot. .

Paavali kierjoittaa 7:22-25 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Joos. 24:15 Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella, niitäkö jumalia, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran, vai amorilaisten jumalia, niiden, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa."

Psalmit:22:24-32 Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
        Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
        Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
        Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
        Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
        sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
        Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
        Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
        He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.

Hyvän ja pahan välinen taistelu on mielenkiintoinen aihe. Jumala ja jumalat liittyvät kiinteästi tähän aiheeseen, niin myös filosofia ja psykologia.

Olen huomannut jo lapsuudestani asti, että toiset ihmiset ovat hyviä ja toiset ovat pahoja, toiset ovat vilpittömiä ja toiset ovat epärehellisiä tai läpikieroja. Miksi näin?

Olen sittemmin huomannut sen, että minussa itsessäni on sekä hyvää että pahaa, vaikka en ole koskaan lukenut itseäni niiden epärehellisten ja läpikierojen ihmisten joukkoon, joita olen tavannut ja elänyt heidän keskellään.

Tunnen vain yhden lähes kokonaan hyvän ihmisen ja hän on minun vaimoni. Kiitän Jumalaa siitä, että sain uskovaisen hyvän vaimon ja hän on tukenut minua kaikkina aikoina.

Onko Raamatun ilmoittama Jumala epärehellinen ja läpikiero? Ateistien mielestä on, mutta minun on vaikea hyväksyä tuota luonnehdintaa ainakaan Jeesuksen kristuksen Jumalasta ja isästä. Ehkä se "Herran enkeli", joka puhui Moosekselle ja antoi lain käskyt Israelille on jotenkin kieroutunut tai vähintään väkivaltainen tappajaenkeli, mutta Jeesuksen kristuksen isästä sellaisen asian sanominen on vaikeaa. Toki myös hän on kaiken inhimillisen kärsimyksen takana, koska on luonut ihmisen ja maailman eikä tee tämän elämän aikana mitään poistaakseen kärsimyksen maailmasta.

Ymmärrän hyvin niitä ihmisiä, jotka eivät voi uskoa luojaan sen vuoksi, että maailmassa on niin paljon viattomien kärsimystä. Se kertoo jotakin kaiken olevaisen luojasta, mutta en voi kieltää häntä sen vuoksi, että hän on suonut osaksemme niin paljon kärsimystä, tuskaa, kipua, murhetta ja surua. Vaikka ikuinen lohdutus ja elämä eivät olisi totta, niin pidän silti tärkeänä elää moraalisesti korkeiden ohjeiden mukaan ja onhan tämä elämä myös paljon muuta kuin vain kärsimystä. Se tahtoo välillä unohtua, kun Jumalaa arvostellaan ja ajatellaan, että ihminen olisi saanut aikaan paremman maailman, jos olisi kaiken olevaisen luoja. Tokkopa vaan, kun ihmisiä katsoo ja kokee heidän pahuutensa...

• Uuden testamentin kirjoituksissa on moraalisesti korkeita ohjeita kuten rakkauden käskyt ja kultainen sääntö. Kultainen sääntö ei ole alkujaan Jeesuksen omia sanoja vaan se on lainausta Raamatun ulkopuolelta. Lähimmäisen rakastamisen käsky ei sekään ole Raamatun yksinoikeus, mutta jos uskomme kaiken olevaisen luojaan ja siihen, että hän on moraalisesti korkea tosi olevainen, niin silloin rakkauden käsky sopii hyvin hänen suuhunsa. Onko kaiken olevaisen luoja Raamatun ilmoittama Jumala tai Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä, jos tämä sattuisi olemaan eri jumala kuin Vanhan testamentin YHWH: tämä on asia, jota kannattaa tutkia pitkään ja harkita tarkoin Jumalan meille antaman järjen avulla.

Olisi älyllinen itsemurha kieltää kaiken olevaisen luojan ja elämän antajan olemassaolo. Toivon, että en koskaan sorru sellaiseen älyttömyyteen ja järjen käytön kautta tulleen johtopäätöksen kieltämiseen. Ateismi on älyttömyyttä tai järjen käytön puutetta. Siihen en toivottavasti koskaan sorru ja kammoan ajatusta siitä, että olisin erehtynyt tässä asiassa. Vaikka kaiken olevaisen luoja on ankara jo pelkän luonnontieteellisen tutkimuksen valossa, niin pidän hänen olemassaoloaan silti hyvin perusteltuna ID-teorian argumenttien kautta. Luoja ei vain vastaa sitä kuvaa, joka minulla hänestä on nuorempana uskovaisena ollut. Jumala ei toimi aktiivisesti tässä maailmassa eikä varjele tai suojele omaa kansaansa onnettomuuksilta, sairauksilta ja luonnonkatastrofeilta sen enempää kuin muitakaan ihmisiä.

• Syy ihmisen kärsimykseen ja kuolemaan on siinä, millaiseksi Jumala on maailman ja ihmiset luonut. Maailma ei joutunut pahan valtaan Aatamin lankeemuksen vuoksi vaan se on sellainen, jollaiseksi se on alunperin luotu. Raamatun kirjoitusten mukaan kaikki mitä Jumala alussa loi, oli hänen itsensä mielestä hyvää, mutta ei täydellistä. (1Moos 1:31; Job 4:18) Kuolema tuli maailmaan syntiin lankeamisen seurauksena. Sitä ei ollut sitä ennen. Tämä ei pidä kirjaimellisesti paikkaansa, sillä eliöt on luotu elämän ja kuoleman kiertokulkua varten. Toiset on luotu saalistajiksi ja toiset saaliseläimiksi. Mikrobit on luotu lisääntymään ja kuolemaan samoin kuin suuremmat eliöt: kasvit, sienet ja eläimet. Nämä kaikki kamppailevat armottomassa maailmassa olemassaolostaan ja elämänsä puolesta.

Vaikka maailma on armoton paikka, niin siinä on silti myös paljon hyvää. On onnea, rakkautta, nautintoja, kauneutta ja moraalisesti korkeita ihanteita. Maailma ei todista luomista vastaan vaan sen puolesta. Ateismi on typeryyttä tai järjettömyyttä Raamatun kirjoitusten mukaan ja sellaisena sitä myös minä pidän. (Psa 10; 14:1; 53:2) Vaikka en jonakin päivänä uskoisi enää Jeesuksen kristuksen Jumalaan ja isään kaiken luojana, niin toivon silti säilyttäväni uskon kaiken olevaisen luojaan, sillä se on järkevin selitys kaiken olevaisen synnylle ja olemassaololle.

Aurinkokuntamme ja elämä maapallolla todistavat sen, että ne eivät voi olla pelkän onnekkaan sattuman tuloksena syntyneitä. Vaikka maapallo ja aurinkokunta olisivat syntyneet tieteellisten teorioiden osoittamalla tavalla, niin pidän silti Jumalaa niiden luojana. Hän on ohjannut kaiken syntyä ja muotoutumista siten, että se on mahdollistanut elämän ja olemassaolomme tällä planeetalla. Se, miksi Jumala on luonut myös valtavan universumin ja planeettoja, joilla elämää ei esiinny, on minulle arvoitus. Jokin tarkoitus niillä täytyy olla ja jos ei ole, niin sekään ei todista luomista vastaan. Miksi kaikella pitäisi olla käyttötarkoitus?

Miksi Jumala ei ole voinut luoda galakseja ja planeettoja kokeilunhalusta tai omaksi ilokseen? Niinhän myös ihminen tekee. Me voimme luoda tietokonepelejä ja fiktiivisiä maailmoja kaunokirjallisissa teoksissa tai elokuvissa vain omaksi iloksemme, tyydyttääksemme itseämme. Mikä estäisi Jumalaa toimimasta samalla tavalla? Raamatun kirjoitusten mukaan ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi olennoksi sisäisen ihmisensä puolesta. Jos kerran ihminen kykenee mielikuvituksellisiin asioihin tuottaakseen itselleen iloa ja nautintoa, niin miksi Jumala ei kykenisi tekemään itseään miellyttävää universumia, vaikka sillä ei olisi mitään elämän kannalta tärkeää käyttötarkoitusta ihmistä ajatellen?

• Mikä saa minut kammoamaan ateisteja? Se, että suuri osa heistä on pahoja ja ilkeitä ihmisiä oman kokemukseni perusteella. En ole saanut koskaan armoa tuntea hyvää ihmistä, joka olisi ateisti. Kaikki tuntemani ateistit ovat olleet moraaliltaan alhaisia, ilkeitä, pilkkaajia, kiusaajia, totuuden vääristelijöitä, harhaan johtajia, valehtelijoita, epärehellisiä, manipuloivia, lähimmäistä halveksuvia, omahyväisiä, itseriittoisia, paisuneita, itsekkäitä, rakkaudettomia, pahoja ja kaikkeen hyvään soveltumattomia. Vaikka tämä lista on osittain liioittelua Raamatun vastaavien listojen tavoin, niin kokemukseni ateisteista ovat tuollaisia. Ei liene ihme, että suhtaudun varauksella jokaiseen ihmiseen, joka on ateisti.

Onko maailmassa yhtä ainoata ateistia, joka ei pilkkaisi luojaan ja luomiseen uskovia ihmisiä? En ole tavannut yhtään sellaista. Vaikka ateistille selittäisi järkiperäisiä syitä siihen, miksi uskon luomiseen ja luojaan, niin hän pilkkaa minua ja kaltaisiani uskovaisia siitä huolimatta. Hän väheksyy älykkyyttämme eikä pidä meitä järkevänä. Vaikka sanoisin, että Raamatun Jumala ei ole se luoja, johon uskon, niin hän pitää minua silti vähäjärkisenä, koska pidän totena luomisen. Luomiseen uskominen on ateistin mielestä vanhuuden höperyyttä tai järjen käytön puutetta, mutta minun mielestäni ateismi on älyttömyyttä tai järjen käytön puutetta. Vastaan tässä asiassa samalla mitalla kuin minulle on mitattu ja vielä lisään siihen mittaan. Toimin kuten ihmiset ainakin.

Luoja ei tarvitse luomisen ja olemassaolonsa todisteeksi lisää todisteita: hän on se, joka hän on ollut, on ja tulee olemaan ja hän on luonut kaiken, mitä on olemassa riippumatta siitä, mitä ihmiset hänestä sanovat tai uskovat. Ihminen, joka ei pidä totena älykästä suunnitelmaa ja sen toteutusta eli luomista, tarvitsee omasta mielestään lisää todisteita luomisesta ja luojasta, mutta niitä ei hänelle anneta. Ne todisteet, jotka luomisesta ja luojasta ovat jokaisen silmien edessä, ovat riittävät. Universumi, aurinkokuntamme ja elämä maapallolla ovat todisteita älykkäästä suunnittelusta ja sen toteutuksesta, luomisesta, jonka takana luoja on. Se, kuka tai millainen tämä luoja on, on sitten toinen kysymys, johon mikään uskonto ei välttämättä anna oikeaa vastausta.

• Deismin kautta ateismiin

Moni uskonnollisen yhteisön jäsen on luopunut omasta uskonnostaan ja tullut joko deistiksi tai ateistiksi. He eivät ole olleet koskaan Jumalan lapsia, sillä lapseuden ehto on syntien anteeksisaaminen ja omakohtainen uudestisyntyminen. Vaikka näitä uskonnollisia henkilöitä olisi opetettu näistä asioista, niin he eivät ole kokeneet sitä aidolla tavalla todeksi omassa elämässään. Tuskinpa kukaan uudestisyntynyt kristitty voi kieltää kokonaan Jumalan olemassaolon ja Raamatun sisältämien korkeasti moraalisten ohjeiden merkityksen omassa elämässään?

Jos joku ihminen on kuulunut johonkin uskonnolliseen yhteisöön, mutta eroaa siitä, niin on vain ajan kysymys, milloin hän kieltää luomisen ja luojan olemassaolon, jos hän korvaa uskonsa Jumalaan ateistien ja liberaaliteologien Raamatun tutkimuksella ja pseudotieteellisillä väittämillä koskien kaiken olevaisen ja elämän syntyä sekä elämän monimuotoisuutta ja lajien paljoutta. Ateistien mukaan tieteellisen tutkimuksen mukaan luojalle ja luomiselle ei ole olemassa yhtään todistetta, mutta uskovaiset tutkijat pitävät kaikkea universumista ja luonnosta löytyviä todisteita todisteena luomisen ja luojan puolesta. Ateistit tulkitsevat tutkimusaineisto eri tavalla kuin luomiseen uskovat tiedemiehet.

Ateistien mukaan kaikki uskonnot puhuvat mielikuvitusystävistä, joita jumaliksi kutsutaan. Raamatun kirjoituksiin perustuva usko on osoitettu heidän mielestään samanlaiseksi jumaltarustoksi ja sepitteeksi kuin muut uskonnot. Mikä saa uskonnollisesta yhteisöstään eronneen henkilön vielä uskomaan siihen, että luoja on olemassa? Tieteellinen tutkimus ei sitä tee, ellei hän sitten pidä tieteellisenä tutkimuksena uskovaisten tulkintoja ja johtopäätöksiä samasta aineistosta, jonka ateistit tulkitsevat siten, että se ei todista lainkaan Jumalan olemassaolosta ja luomisesta.

• Miten ateistit suhtautuvat älykkään suunnitelman ideaa hyvänä todisteena luomisen puolesta pitäneihin ihmisiin? Suurin osa ID-teorian kannattajista on Raamattuun perustuvan kolmen uskonnon kannattajia: juutalaisia, kristittyjä tai muslimeja. Vaikka he pitävät kaiken olevaisen luojaa samana kuin Raamatun ilmoittamaa Jumalaa, niin ID-teoria ei silti itsessään ota kantaa siihen, kuka tai mikä on se kaiken olevaisen luoja, johon ID-teoria viittaa.

Ei ole ehkä täysin vieras ajatus ateistille se, että joku ihminen voi olla muuten täysin järkevä ja jopa hyvä ihminen, mutta hänen uskonsa kaiken olevaisen luojaan tekee hänestä jollakin tavalla haksahtaneen. Vaikka joku luojaan ja luomiseen uskova ei kannattaisi mitään uskontoa vaan olisi deisti, niin onko hän silloinkin tyypillisten ateistien mielestä vähän haksahtanut, jos perustaa näkemyksensä ID-teorian suunnitteluargumentteihin?

Antony Flew on tunnettu entinen ateisti, joka piti vanhuuden päivillään totena ID-teorian kautta tulleen todistusaineiston siitä, että universumi ja elämä ovat luotuja sen sijaan, että ne olisivat syntyneet tyhjästä itsestään ilman älykästä suunnittelua ja sen toteutusta. Jotkut ateistit ovat sitä mieltä, että Flew ei ollut enää kovin terävä järjen juoksultaan siinä vaiheessa, kun hän hylkäsi ateismin ja hänestä tuli deisti: Flew oli tuolloin vähän vanhuuden höperö.

Minä olen sitä mieltä, että ihmisen ei tarvitse olla vanhuuden höperö, hullu, tyhmä, oppimaton, sivistymätön, huonon koulutuksen saanut tai uskonnollisen propagandan aivopesemä totuudesta pois eksynyt sielu, jos hän pitää totena ID-teorian perusteluja ja uskoo luomiseen sekä sen takana olevaan luojaan. Niinpä ateismi ei ole ainoa järkevä vaihtoehto oman uskontonsa hylänneelle ihmiselle. Kristillisen uskonnon hylänneellä henkilöllä on mahdollisuus pysyä deistinä, mutta toki hän saa silloin muutamia pilkkakirveen iskuja ystäviltään ateisteilta, koska nämä eivät arvosta ID-teoriaa.

• «Miten ateistit suhtautuvat älykkään suunnitelman ideaa hyvänä todisteena luomisen puolesta pitäneihin ihmisiin?»

Ateismi sinänsä ei sisällä mitään kannanottoa tähän asiaan. On siis hyvin monenlaista suhtautumista.

Ateisti itse ei vakuutu älykkään suunnitelman ideasta sikäli, että se todistaisi Jumalan olemassaolon ja toiminnan puolesta. Silloin hän lähtökohtaisesti on eri mieltä kuin henkilö, joka pitää ID-ajatuksia pätevinä luomisen todisteina. Mutta eri mielipide ei välttämättä tarkoita halveksimista tai muita kielteisiä suhtautumisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      95
      6622
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      461
      4718
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      127
      2660
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      140
      2383
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      2
      2129
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      32
      1146
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      70
      1053
    8. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      1020
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      103
      983
    10. Ajatteletko koskaan

Että rikoit luottamukseni?
      Ikävä
      72