Hyväksynnän hakeminen ei-lestoilta

vl-m20

Onko mikään sen säälittävämpää, kuin jopa yli 20 vuotiaat lestat hakemalla hakevat hyväksyntää ei-lestoilta?! Sen melkein ymmärtää, jos ala-asteikäiset sitä hakevat, mutta luulisi lukioikäisten tai edes parikymppisten ihmisten olevan sen verta riippumattomia, että eivät niin tee. Ja tapa, millä sitä haetaan on ihan väärä. Kerronpa esimerkin parista kaveritani. Ikää molemmilla yli 20 ja molemmat lestaperheestä ja lestoja. Niillä tuntuu olevan ainakin 4 eri persoonaa. Kotona kilttejä äidin kullannuppuja. Mun seurassa lähes vapautuneita, musiikin kuuntelua tms, mutta ei esimerkiksi puhuta naisista. Sit sellaisten "lestakavereiden" seurassa, jotka kuuntelee myös musiikkia, mutta käyttävät myös alkoholia, he ovat ihan erilaisia. Juovat mukana joskus ja puhuvat naisista yms. Sit tulee ei-lestat kaverit. Niiden kanssa puhutaan rivoja, ollaan kuskina ryyppykeikoilla ja joskus käydään kallistamassa kuppia. Ei-lestojen kanssa ollaan niin kovaa tyyppiä, että kiroilla päräytellään, vaikka mitään syytä siihen ei ole. Lyödään vetoa, et kumpi pääsee ennemmin pukille jonku tytön kanssa, vaikka nämä lestatyypit ei koskaan kuitenkaan uskalla mennä sänkyyn ennen avioliittoa. Mut pitää esittää niin kovaa kaveria ei-lestoille ja hakea heidän hyväksyntäänsä. Monet ei-lestat ajattelevat sellaisista lestoista paskaa. Ei ne kunnioita tuollasia, jotka "häpeää" uskoaan ja esittävät muuta kuin todellisuudessa ovatkaan. Mut ei ne lessut sitä tajua.
Itse en ole kunnollisimpia lestoja, mutta usko on minulle tärkein asia ja eniten pelkään sen menettämistä. Ikävä kyllä kuuntelen musiikkia, katson leffoja ja olen harrastanut esiaviollista seksiä, mutta en onneksi harrasta enää. Ja rukoilen et pääsen elokuvista ja musiikistakin eroon piakkoin.

16

1380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskovainen matti

Hyväksyntää ei-lestoilta.
      Mua vain sattuu jostain syystä kiinnostamaan musiikin kuuntelu. Kyllä mä leffojaki katon, mutten juo. Mielestäni juuri alkoholi on se, josta paha meno tulee.
      En kuitenkaan pidä mitään raittiussaarnoja niille, jotka juo.
      Leffojen kattelu ei sinänsä oo oikein, mutta mua ne ei oo vienyt syntielämään.
      Sen takii en kato kaikkien lestojen kans, ku en haluu pahentaa heitä.
      On olemassa heikompia uskovaisia, jotka joutuvat syntiin, jos menettelevät samoin, kuin minä.
      Siitä johtuu, miks oon erinlainen eri ihmisten kans.
      En hae hyväksyntää maailmasta. Mulle kai on
      ihan sama, miten epäuskoiset minuun suhtautuu.
      Tunnustan avoimesti uskoni.
      Kiroilu ei kuulu tapoihini, mutta joskus
      on yksin kertaisesti sellaisia tilanteita, jolloin tulee sanottua kirosana. esim, ku menee hermot jostain asiasta.
      Ei se oikeen oo, mutta joskus se helpottaa.
      Tärkeintä on kuitenkin saada uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
      Silloin synnit upotetaan armon syvään mereen.
      Haluamme kilvoitella uskossamme, jotta kerran
      perisimme Taivaan valtakunnan.
      Ei me silleen tahalleen syntiä tehdä, kyllä se on sielun vihollinen, joka meitä syntielämään viekottelee.

• tuota

kommentoisi? Mutta tämä ainakin pisti silmään! "Ei se oikeen oo, mutta joskus se helpottaa." ???????? Vai että helpottaa. Onpa outo tapaus???

• uskovainen matti
        tuota kirjoitti:

kommentoisi? Mutta tämä ainakin pisti silmään! "Ei se oikeen oo, mutta joskus se helpottaa." ???????? Vai että helpottaa. Onpa outo tapaus???

kiroilu helpota. se on sielun vihollisen huijausta, että kiroilu helpottaisi, ja itse heikkona joskus sorrun siihen. Siitä tulee loppujen lopuksi aika huono olo, ja silloin on sovittava asiat toisen uskovaisen kanssa.
        En todellakaan halua tahallani kiroilla.
        He, jotka tahallisesti kiroilevat, on omatunto turtunut. He elävät synnissä.
        Uskovainen ei voi elää täysin synnittömänä, mutta meillä on aina mahdollisuus uskoa synnit anteeksi.
        Sen takia Herra Jeesus on kärsinyt ristillämme, että me voisimme sopia hänen nimessään ja veressään asiat. Uskominen on tullut näin helpommaksi, mutta kyllä uskominen on samalla myös aika vaikeaa. vaikeaksi sen tekee sielun vihollinen, joka keinoilla millä hyvänsä pyrkii saamaan meidät syntielämään.

• seisovansa,

katsokoon, ettei lankea...

• kuvaukseen

sopii hyvin lukea "kymmenen neitseen vertaus"... Ja oliko kirjoituksesi tarkoitus hakea hyväksyntää täältä vai miten? Siis ystävällisyydellä kysyn?

• uskovainen matti

ei ole ottaa selvää, ketkä ovat nuo tyhmät neitseet.
        Siis tapa-uskovaiset. Siinä unohtuisi äkkiä oma uskominen.
        Ei sitä voi toisen puolesta uskoa.
        Jumala tuomihtee sitte maaliman lopussa ne, jotka ovat synnissä eläneet.
        Toivottavasti kuitenkin kaikki vl-t pääsisivät taivaaseen.
        Se on toivomukseni.

• olen joskus
        uskovainen matti kirjoitti:

Se on toivomukseni.

miettinyt, että onkohan nuo tyhmät neitseet sellaisia. Joita ei tai jotka eivät lähde seurakunnasta, vaikka selvästi eriseuraa pitävät. Esimerkiksi onhan sanottu että lopunajan lähellä keskeltänne nousee vääriä opettajia jne...

Siis onko aika sellainen, että ei uskalleta sanoa toisillemme, siis esimerkiksi tällaisista selvästi uskoa tavoilla kieltävistä, jotka ovat ainoastaan tapauskovaisia.

Olet oikeassa että meidän ei tule tuomita eikä miettiä kuka on "tyhmä" jne. Mutta synti tulee tuomita synniksi.

• uskovainen matti
        olen joskus kirjoitti:

miettinyt, että onkohan nuo tyhmät neitseet sellaisia. Joita ei tai jotka eivät lähde seurakunnasta, vaikka selvästi eriseuraa pitävät. Esimerkiksi onhan sanottu että lopunajan lähellä keskeltänne nousee vääriä opettajia jne...

Siis onko aika sellainen, että ei uskalleta sanoa toisillemme, siis esimerkiksi tällaisista selvästi uskoa tavoilla kieltävistä, jotka ovat ainoastaan tapauskovaisia.

Olet oikeassa että meidän ei tule tuomita eikä miettiä kuka on "tyhmä" jne. Mutta synti tulee tuomita synniksi.

"Olet oikeassa että meidän ei tule tuomita eikä miettiä kuka on "tyhmä" jne. Mutta synti tulee tuomita synniksi."

Totta, ja Jumala on se joka tuomitsee.
        Ei me. Toki voimme neuvoa, muita, jos näemme heidän elävän synnissä.
        Mutta jos neuvot ei tehoa, niin kyllä ne silti joukossamme saa olla. Ei me voida pakottaa "tyhmiä" uskomaan.

Se jos mikä on väärin, että sanoo "tyhmälle" että sä et oo oikeasti uskomassa, kun teet tollaista. Pitäisi sanoa näin, että tuo ei ole uskovaiselle sopivaa.

• A. Acimlainen

"Olet oikeassa että meidän ei tule tuomita eikä miettiä kuka on "tyhmä" jne. Mutta synti tulee tuomita synniksi."

Totta, ja Jumala on se joka tuomitsee.
        Ei me. Toki voimme neuvoa, muita, jos näemme heidän elävän synnissä.
        Mutta jos neuvot ei tehoa, niin kyllä ne silti joukossamme saa olla. Ei me voida pakottaa "tyhmiä" uskomaan.

Se jos mikä on väärin, että sanoo "tyhmälle" että sä et oo oikeasti uskomassa, kun teet tollaista. Pitäisi sanoa näin, että tuo ei ole uskovaiselle sopivaa.

Hmm. Jos minä sanon sinulle näin:

"Tee parannus. Jos et, tee joudut ikuiseen helvettiin. Mutta en minä sinua tuomitse vaan Jumala sinut sinne heittää."

• vl-m20

Kirjoituksen tarkoituksena ei todellakaan ollut hakea hyväksyntää. Kerroin vain mitä mieltä olen tuollaisista lestoista. Itse olen huono esimerkki hyvästä vl:stä, mutta en kuitenkaan sorru hakemaan hyväksyntää muilta, niin paljoa ei muiden mielipiteet kiinnosta.

• Vihtahousu

Se on toivomukseni.

ETTE PÄÄSE, olette tapauskovaisia kaikki tyynni.
        Häh häh hää!

• ymmärrän
        A. Acimlainen kirjoitti:

Hmm. Jos minä sanon sinulle näin:

"Tee parannus. Jos et, tee joudut ikuiseen helvettiin. Mutta en minä sinua tuomitse vaan Jumala sinut sinne heittää."

tuosta, että Jumala tuomitsee("heittää helvettiin"). Mukava kuulla sinultakin sama asia...

• noin Hä
        Vihtahousu kirjoitti:

ETTE PÄÄSE, olette tapauskovaisia kaikki tyynni.
        Häh häh hää!

hä hää jne. Oletko vahingoniloinen jos joku joutuisi kadotukseen?

• usk.m

näemmä on hyötyä kovastikin - tässä asiassa, ei muuten. Minulla ei liiemmin ole sosiaalisia paineita (otsikossa mainitusta syystä), teen aina tasan niin kuin haluan ja koen oikeaksi. Minulla ei siis ole koskaan ollut mitään kaverilaumaa, nykyään pari toisella paikkakunnalla ystävää vain.

Ymmärrän kyllä, etteivät kaikki rohkene olla mukautumatta sosiaalisiin ryhmiinsä. Jokaisen uskovaisen olisi minusta kuitenkin hyvä olla kaikesta syntisyydestään ja viallisuudestaan huolimatta suolana maailmassa.

• Kicki 112

Kuuntelen itse ainakin klassista musiikkia. Tosin cd-leyvyillä on sellastakin joka ei ole sopivaa hvyvien joukossa.
      Olemme ratkaisseet asian siten, että ainakin ennen olemme nauhoittaneet toisen kasetin ja valinneet siihen vaan uskon kannalta sopivat musiikkikappaleet.

• Paljo mukavempi se on esittää ei lestoille olevansa jotain tai silleen. Mä ainaki oon käsittäny sen asian nii että siinä luodaan tärkeitä ihmissuhteita ja ku ouluki on nii pieni paikka ja täällä voi vielä tartteta ei vl-kaveria sitte ku menee duuniin ku suhteila niitä duunejaki saa! Mä en ainakaan ajattele niitä nii pahoina asioina jos on ei vl-kavereita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5479
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      19
      3732
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2756
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      139
      2021
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1785
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      117
      1534
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1347
    8. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1096
    9. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1062
    10. Ratti vinossa

Taas oli lähetty päissään kokeilemaan kytökyläntiellä
      Haapavesi
      8