Touretten syndrooma

Tourettemies

Hei, olen 24 vuotias mies ja olen sairastanut lapsesta asti touretten syndroomaa. Olisiki kiva kuulla miten muut selviää arjesta ja millasia oireita teillä on. Itselläni on paljon sekä motorisia että ääni tic oireita,sekä paljon pakko-oireita. Kertokaahan omat tarinanne ja saa myös minulta kysellä!:)

6

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ocdtäkö

      Itse oon 28-vuotias mies ja sairastan pakkoajatus painotteista ocd:tä. Ocd on vissii Touretten sukulainen. Yhtä helvettiähä tämä on suomeksi sanottuna. On parempia aikoja ja sit huonompia. Hyviä aikoja ei juurikaan.

    • Edward

      Itse olen 23vuotias mies, sairastan keskivaikeaa/vaikeaa OCD . Tourette oireita minulla on myös ollut kouluikäisenä jotka hävisivät itsekseen kun pääsin teini-ikään.. Oireet olivat rumien sanojen huutelua, huutamista yöllä, tietyt asiat piti tehdä 3 kertaa ja silmien ylenpalttinen nykiminen niin kauan kuin se oikeasti sattui kipeää. Touretten tilalle minulle alkoi muodostua OCD joka lamaannutti minulta normaalin elämän. Jäin 4 seinän sisälle tekemään omia harrastuksia, kaverit ja ulkoilma jäi elämäni ulkopuolelle.. Ajatukset olivat tyyliin että olen tehnyt jotain kauheaa tai minulle ollaan tekemässä jotain kauheaa, ajatuksista tuli aina niin likainen olo että suihkussa / hampaitten pesussa kesti tunteja per päivä. Ulos lähteminen oli yhtä tuskaa koska ajatukset valtasi mielen että enhän vain ole tehnyt mitään pahaa.. Hain apua oireisiin kesällä 2017 mielenterveyspuolelta.. Lääkäri määräsi heti lääkkeet joiden avulla pääsin hetkessä pakkorituaaleista eroon mutta ajatukset olivat silti kokoajan. Tämän vuoden puolella helmikuussa jouduin niin pahaan ahdistukseen ajatusteni takia että hakeuduin psykiatriseen sairaalaan viikoksi. Sairaala jakson jälkeen vasta tajusin että ei OCD:ssa ole mitään järkeä ja miksi ajatella kun ei ole pakko. Olen saanut normaalin elämän ja rytmin takaisin parissa kuukaudessa. Toki ajatuksia on vielä mutta olen oppinut kyseenalaistamaan niitä onko ne päänsisäisiä vai totta :)

      Sori tuli vähän pitkä teksti :D

    • Terve.vaanmenoa

      Joo ja minä olen satavuotias mies ja sairastan hullunhauskaa trollaamasta.

    • vaan.menoa.terve

      Oon 20-vuotias nainen, lapsesta asti ollut enemmän tai vähemmän erilaisia motorisia oireita ( rykimisiä, hengitysjuttuja ym. mut ei onneks kiroilua). Pitkään oli ihan hyvä kausi mutta nyt yhtäkkiä paljonkin ticsejä. Mulla ei oo mitään diagnoosia mutta varmaan sellaisen saisin; tiedän tyyppejä joille Tourette on diagnosoitu vaikka ei päälle päin heti näkyisikään.

      • Onneton.erkki

        Mulla on kans noita oireita.
        Kun käyn p*skalla niin alan rykimään ja nykimään!
        On tämä hirmuinen tauti.
        Toivon ettei kukaan saa tätä tartuntaa???


    • Normaalihenkilö

      Ja minä en siedä touretteja. Ennen vanhaan olisivat saaneet selkään!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe