Touretten syndrooma

Tourettemies

Hei, olen 24 vuotias mies ja olen sairastanut lapsesta asti touretten syndroomaa. Olisiki kiva kuulla miten muut selviää arjesta ja millasia oireita teillä on. Itselläni on paljon sekä motorisia että ääni tic oireita,sekä paljon pakko-oireita. Kertokaahan omat tarinanne ja saa myös minulta kysellä!:)

6

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ocdtäkö

Itse oon 28-vuotias mies ja sairastan pakkoajatus painotteista ocd:tä. Ocd on vissii Touretten sukulainen. Yhtä helvettiähä tämä on suomeksi sanottuna. On parempia aikoja ja sit huonompia. Hyviä aikoja ei juurikaan.

• Edward

Itse olen 23vuotias mies, sairastan keskivaikeaa/vaikeaa OCD . Tourette oireita minulla on myös ollut kouluikäisenä jotka hävisivät itsekseen kun pääsin teini-ikään.. Oireet olivat rumien sanojen huutelua, huutamista yöllä, tietyt asiat piti tehdä 3 kertaa ja silmien ylenpalttinen nykiminen niin kauan kuin se oikeasti sattui kipeää. Touretten tilalle minulle alkoi muodostua OCD joka lamaannutti minulta normaalin elämän. Jäin 4 seinän sisälle tekemään omia harrastuksia, kaverit ja ulkoilma jäi elämäni ulkopuolelle.. Ajatukset olivat tyyliin että olen tehnyt jotain kauheaa tai minulle ollaan tekemässä jotain kauheaa, ajatuksista tuli aina niin likainen olo että suihkussa / hampaitten pesussa kesti tunteja per päivä. Ulos lähteminen oli yhtä tuskaa koska ajatukset valtasi mielen että enhän vain ole tehnyt mitään pahaa.. Hain apua oireisiin kesällä 2017 mielenterveyspuolelta.. Lääkäri määräsi heti lääkkeet joiden avulla pääsin hetkessä pakkorituaaleista eroon mutta ajatukset olivat silti kokoajan. Tämän vuoden puolella helmikuussa jouduin niin pahaan ahdistukseen ajatusteni takia että hakeuduin psykiatriseen sairaalaan viikoksi. Sairaala jakson jälkeen vasta tajusin että ei OCD:ssa ole mitään järkeä ja miksi ajatella kun ei ole pakko. Olen saanut normaalin elämän ja rytmin takaisin parissa kuukaudessa. Toki ajatuksia on vielä mutta olen oppinut kyseenalaistamaan niitä onko ne päänsisäisiä vai totta :)

Sori tuli vähän pitkä teksti :D

• Terve.vaanmenoa

Joo ja minä olen satavuotias mies ja sairastan hullunhauskaa trollaamasta.

• vaan.menoa.terve

Oon 20-vuotias nainen, lapsesta asti ollut enemmän tai vähemmän erilaisia motorisia oireita ( rykimisiä, hengitysjuttuja ym. mut ei onneks kiroilua). Pitkään oli ihan hyvä kausi mutta nyt yhtäkkiä paljonkin ticsejä. Mulla ei oo mitään diagnoosia mutta varmaan sellaisen saisin; tiedän tyyppejä joille Tourette on diagnosoitu vaikka ei päälle päin heti näkyisikään.

• Onneton.erkki

Mulla on kans noita oireita.
        Kun käyn p*skalla niin alan rykimään ja nykimään!
        On tämä hirmuinen tauti.
        Toivon ettei kukaan saa tätä tartuntaa???

• Normaalihenkilö

Ja minä en siedä touretteja. Ennen vanhaan olisivat saaneet selkään!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8720
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2529
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      40
      2330
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2327
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      193
      1802
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1797
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1660
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1177
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      28
      1112
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1106
    Aihe