Ubuntu 18.04 LTS kerää tietoa

KMatinJakkara

Ubuntu 18.04 LTS kerää tietoa laitteistosta ja asennetuista paketeista. Kerättyä tietoa käytetään Canonicalin mukaan käyttöjärjestelmän parantamiseen. Kaikkia uudistus ei miellytä, mutta halutessaan tietojen lähettämisestä voi myös kieltäytyä.

Laitteistotietojen mukana ei lähetetä esimerkiksi internetliittymää yksilöivää ip-osoitetta, eikä muita arkaluonteisia tietoja, joilla käyttäjä voitaisiin jäljittää, OMGUbuntu kirjoittaa.

Canonical kerää Ubuntun käyttäjistä muun muassa seuraavanlaisia tietoja:

Ubuntun versio
Laitteiston valmistaja
Laitteiston mallinumero
Tietoja laitteen bios-järjestelmästä
Tietoja laitteen suorittimesta
Tietoja näytönohjaimesta
Laitteeseen asennetun keskusmuistin määrä
Lisäksi Canonicalille lähtee tietoa käyttöjärjestelmän ominaisuuksista ja käyttäjävalinnoista, kuten:

Tietoa levynhallinnasta ja osioiden koosta
Tietoja laitteen näytöstä ja käytetystä resoluutiosta
Kirjaako Ubuntu käyttäjän sisään automaattisesti
Onko käyttäjä valinnut Live Patch -ominaisuuden, jolla Linux-ytimen päivitykset voidaan hoitaa ilman tarvetta tietokoneen uudelleenkäynnistykselle
Minkä työpöytäympäristön käyttäjä on valinnut
Minkä ikkunointipalvelimen käyttäjä on valinnut (X11(oletus), Wayland, Mir)
Tietoja käyttäjän aikavyöhykkeestä
Lisäksi Ubuntu kerää tietoa käyttäjän asentamista paketeista (popularity-contest) sekä laitteiston kaatumisraportteja (apport). Molemmat paketit on mahdollista poistaa riippuvuuksineen käyttöjärjestelmän paketinhallinnan kautta, joskaan se ei ole suositeltavaa.

18

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pehmopaperi

      Sittenhän ne ovat kuin paitajaperse Windowsin kanssa.

      • lopeta_jo

        Ei ole! Windowsissa tietojen keruuta ei voi estää ja lisäksi Windows sisältää keyloggerin joka kerää mm. salasanat talteen mikä on huolestuttavaa!


      • win_goo_fac_twi
        lopeta_jo kirjoitti:

        Ei ole! Windowsissa tietojen keruuta ei voi estää ja lisäksi Windows sisältää keyloggerin joka kerää mm. salasanat talteen mikä on huolestuttavaa!

        Kaikki käyttöjärjestelmät kerää, kehittääkseen järjestelmiään. Selaimet kerää tietoja.
        HP:n koneissakin on jo keyloggeri, mukamas vahingossa jäänyt...?. Kuka vielä uskoo?
        Sitten selitellään, kun käry käy.


      • eikaivaan
        win_goo_fac_twi kirjoitti:

        Kaikki käyttöjärjestelmät kerää, kehittääkseen järjestelmiään. Selaimet kerää tietoja.
        HP:n koneissakin on jo keyloggeri, mukamas vahingossa jäänyt...?. Kuka vielä uskoo?
        Sitten selitellään, kun käry käy.

        Toimiiko HP:n koneiden keyloggeri ilman Windowsia?


      • ubwin
        eikaivaan kirjoitti:

        Toimiiko HP:n koneiden keyloggeri ilman Windowsia?

        MInulla Ubuntu ja Windows ja ei toimi loggerit kummassakaan.


      • Onko_se_käyty
        lopeta_jo kirjoitti:

        Ei ole! Windowsissa tietojen keruuta ei voi estää ja lisäksi Windows sisältää keyloggerin joka kerää mm. salasanat talteen mikä on huolestuttavaa!

        Nytkö jatkat trollausta täällä?


      • lopeta_jo
        Onko_se_käyty kirjoitti:

        Nytkö jatkat trollausta täällä?

        Kuules pentu! Toisinkuin sinä, MINÄ EN TROLLAA!


      • Minämiehelle
        lopeta_jo kirjoitti:

        Kuules pentu! Toisinkuin sinä, MINÄ EN TROLLAA!

        Minä minä minä....
        Onko se intti käyty?


      • lopeta_jo
        Minämiehelle kirjoitti:

        Minä minä minä....
        Onko se intti käyty?

        On, vaikka se ei kuulu sulle. Sinä sensijaan taisit saada vapautuksen mielenterveyssyistä.
        PS. En ole mikään minäminäminä.


      • Minäminämiehelle
        lopeta_jo kirjoitti:

        On, vaikka se ei kuulu sulle. Sinä sensijaan taisit saada vapautuksen mielenterveyssyistä.
        PS. En ole mikään minäminäminä.

        Etkä mitään siellä oppinut, ei tainnut monen päivän reissu olla.


      • lopeta_jo
        Minäminämiehelle kirjoitti:

        Etkä mitään siellä oppinut, ei tainnut monen päivän reissu olla.

        Kuten jo sanoin, mun intinkäymiseni ei sulle kuulu. Sinä se et itse opi mitään, kun et inttiä ole käynyt ollenkaan (eivät huolineet sua inttiin). Olet ihan täys kakara vielä.
        JA edelleenkään en ole mikään minäminämies!


    • rahoituksen.perustus

      Ilmaisten käyttöjärjestelmien rahoitus perustuu käyttäjätietojen eteenpäin myymiseen. Maksullisissa käyttöjärjestelmissä kuten Windows ei ole tätä ongelmaa, koska asiakkaat maksavat käyttöjärjestelmästä suoraan valmistajalle.

      • hyötymistarkoituksessa

        Microsoft rahoittaa osaltaa ilmaisia käyttöjärjestelmiä.
        Valehtelu näyttää kuuluvan joidenkin Windows käyttäjien maailmaan.


      • lopeta_jo

        Valehtelet. Linux-jakeluissa ei yleensä käyttäjätietoa myydä eteenpäin, ainakaan en tiedä sellaisesta jakelusta joka näin tekisi. Sen sijaan Windows10:n TIEDETÄÄN keräävän käyttäjätietoja, se mitä niillä tehdään on arvoitus.


    • voi_että

      Antakaa nyt Linux distrojen käyttäjät Mozillalle rahalahjoituksia, että saavat kehitettyä sitä Firefoxia. Taitaa vaan muuten jäädä muiden jalkoihin ja ei ne mainoksien syöttäminenkään varmaan ketään ilahduta.

      • tykkäävät-juu

        Jostain syystä Windows Edge syöttää mainoksia.
        Valittavana oli kohdennetut tai yleiset, määrään valinta ei kuulemma vaikuta.
        Mainosten syöttämisestä lampaat varmaankin tanssivat pirunpolskaa.


      • lohduttaako
        tykkäävät-juu kirjoitti:

        Jostain syystä Windows Edge syöttää mainoksia.
        Valittavana oli kohdennetut tai yleiset, määrään valinta ei kuulemma vaikuta.
        Mainosten syöttämisestä lampaat varmaankin tanssivat pirunpolskaa.

        Ei nyt keskustella mistään Windows Edgestä. Tämä on Linux Ubuntu palsta, mene itkemään sinne Windows palstalle!


      • tykkäävät-juu
        lohduttaako kirjoitti:

        Ei nyt keskustella mistään Windows Edgestä. Tämä on Linux Ubuntu palsta, mene itkemään sinne Windows palstalle!

        Pöljä luulee pystyvänsä määräämään kaikesta.
        Tulet vielä joskus huomaamaan oman pienuutesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe