ÄITIENPÄIVÄ, KAKKU, KUKAT, VAI MUISTELU.

Ikäistemme äidit ovat iäkkäitä - tai pois menneet taivaan iloon. Miten vietämme äitienpäivää?

89

1540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surullistamuistelua

      Oma äitini kuoli melkein kymmenen vuotta sitten, joten muistamisen merkeissä menee. Itselle koskettavin äitienpäivä oli sillloin kun olin noin kymmenen vuotta vanha. Äiti oli silloin sairaalassa 200 kilometrin päässä hänelle tehdyn pienen leikkauksen takia. Soitimme hänelle ja samalla kuuntelimme "äideistä parhain sä oot" laulua niin että hänkin kuulu sen puhelimessa. Äiti ja minä siskojeni kanssa itkimme.

      • Kauniisti muistettu. Äitini ja lapseni äiti ovat siirtyneet pois olevien joukosta, joten muistelun puolelle menee.


    • en vietä ei ole ollut äitiä enää kohta kahteenkymmenneenkolmeen vuoteen
      vähän kauemmin on anoppi ollu mullan alla
      mutta ei sillon ennenkään kakkuja leivottu eikä kukkia ostettu
      mun äiti inhos niitä ruukku ruusuja joita yleensä äitienpäiväksi ostetaan
      niinpä en ole koskaan vienyt niitä edes hänen haudalleen
      kakskytviis ensimmäistä vuotta kävin viemässä haudalle tummanpunaisia ruusuja
      nyt olen lopettanut sen aikansa kutakin sano pässi kun päätä leikattiin
      voin muistella täällä kotona äitiä äitienpäivänä ilman ruusuja
      ja toisaalta jos on äiti niin äitienpäivä on joka päivä
      tyttäreni on äiti hän saa viettää äitienpäivää oman perheensä kanssa
      ihan sillei kun heistä tuntuu hyvältä

      sama mulla pätee ystävänpäivään
      ei ne ystävät mitään erikoista päivää tarvii
      mulla on ystävieni kanssa joka päivä ystävänpäivä.

      • Eritäin rehti toteamus. Tyttärelläni on myös kaksi poikaa ja he pitävät äidilleen juhlan.


      • arvo.e kirjoitti:

        Eritäin rehti toteamus. Tyttärelläni on myös kaksi poikaa ja he pitävät äidilleen juhlan.

        kiva lukee kun joku kirjoittaa että rehti toteamus
        eikä rupee vääntään jostain sanasta jotain mitä en kirjoituksellani tarkoittanu
        mukavaa keskiviikkoa arvolle
        oon aikaisin liikkeellä kun sattuu oleen se päivä viikosta kun pääsee töihin.


      • viivatiina kirjoitti:

        kiva lukee kun joku kirjoittaa että rehti toteamus
        eikä rupee vääntään jostain sanasta jotain mitä en kirjoituksellani tarkoittanu
        mukavaa keskiviikkoa arvolle
        oon aikaisin liikkeellä kun sattuu oleen se päivä viikosta kun pääsee töihin.

        Työ on siunauksellista kohtuudella. Kohdallani epäonnistunut silmäleikkaus lopetti ammatti työn. Hankin vanhan talon suurehkolla puutarhalla, mutta työtoverit ja asiakkaat eivät kasva puutarhassa. Hullua, mutta ikävöin työtä ja kontakteja.. Erinomaista äitienpäivään valmistautumista.


      • arvo.e kirjoitti:

        Työ on siunauksellista kohtuudella. Kohdallani epäonnistunut silmäleikkaus lopetti ammatti työn. Hankin vanhan talon suurehkolla puutarhalla, mutta työtoverit ja asiakkaat eivät kasva puutarhassa. Hullua, mutta ikävöin työtä ja kontakteja.. Erinomaista äitienpäivään valmistautumista.

        juu viiden vuoden kotona istumisen jälkeen
        kolme päivää viikossa työelämää tuntuu taivaalliselta
        vaikkei siellä oikeen kerkee niistä työkavereista nauttimaan
        joka paikassa on tahtia kiristetty niin paljon
        mutta näkeehän siellä asiakkaita ja voi vaihtaa hymyn ja muutaman sanan
        juu toi mieheni tossa just sano että pitäiskö hänen tehdä mulle äitienpäivälounas
        hip hurraaaa en oo sen äiti eikä se kyllä osaa kokatakkaan juuri mitään
        katotaan mitä tyttö keksii vaikka oon sanonu sille
        että kun se on ite äiti niin keskittyy omaan päiväänsä.


    • olin vielä suht nuori kun äitini kuoli 34 vuotta sitten, hauta on kaukana asuinpaikastani, joten mielessäni muistan äitiä, en konkreettisesti. muistan tosin äitiä useasti ilman mitään muistopäivää, monet arkiset asiat tuovat äidin mieleen. monesti on elämän myrskyissä "ollut äitiä ikävä" kuten sanotaan ja ihan oikeasti.
      perheessäni on aina vietetty äitienpäivää, ei mitenkään suuresti, mutta vaikka kukkia metsästä tuoden. se lämmitti äitini mieltä ja niin minunkin, lapseni ovat jatkaneet perinnettä. poika on tänä vuonna kutsunut äitinsä ja anoppinsa perheeseensä äitienpäiväkahville, siellä sitten hän keittää kahvit kolmelle äidille, yhtenä äitinä siis hänen vaimonsa.

      • Toivottavasti poikasi lisää äitien ystävystymistä. Erinomaista yhteistä juhlaa!


    • 13,3C
      Huomenna vasta kaupoille.
      P-O auki ja tipusten tulvivat turinat.
      Aloitin osittaisen kevät-siivouksen.
      Laitoin illalla hellan-päällystän likoamaan vesi-Fairyyn.
      Karsee näky aamulla!
      Kiinni kuivuneet Sipulin-palaset olivat turvonneet ja irronneet.
      Näyttivät limaisilta Toukilta, Korva-Matosilta.
      ällöö...
      Otin kuvan.
      Saatan laittaa sen profiiliin.
      VKL. täytyy testata uuttaa ritilää.
      Epä-terveellistä Huolto-Asema-sapuskaa siis.
      -
      Aika isoja ja reteitä nuo Hevos-Kastanjan nuput.
      Näyttävät samalta kuin minun nuppuseni pienenä.

      H.

      • ...uutta

        H.


    • noohjooh

      Haudalla käyn. Onko kellään hyviä vinkkejä aurinko ja kuivuutta kestävistä hautakukista? Otan mielellään vastaan.

      • Jos ei tarvitse kukkia koko kesää, niin kuunlilja on hyvä.
        Ovathan niiden vihreät tai kirjavat lehdetkin kauniita.


      • noohjooh
        Ancie kirjoitti:

        Jos ei tarvitse kukkia koko kesää, niin kuunlilja on hyvä.
        Ovathan niiden vihreät tai kirjavat lehdetkin kauniita.

        Kiitos, tuo voisi olla hyvä vaihtoehto. Niitähän löytyy matalia lajeja, ja kauniilla lehdillä. Sitäpaitsi oli mun äidin lempikasveja, että aika hyvin osuit :) Miksei mulle tullut mieleen tuo.... tuijotin vain kesäkukkia.


      • noohjooh kirjoitti:

        Kiitos, tuo voisi olla hyvä vaihtoehto. Niitähän löytyy matalia lajeja, ja kauniilla lehdillä. Sitäpaitsi oli mun äidin lempikasveja, että aika hyvin osuit :) Miksei mulle tullut mieleen tuo.... tuijotin vain kesäkukkia.

        Monien kukkakokeilujen jälkeen istutettiin sekä tyttären että isäni haudoille kuunliljat.
        Äiti haluaa isän haudalle myös pikkubegonioita, joita istutan kesäkuussa, ne kukkivat koko kesän.


      • Pegoniat on myös minun suosikkini. Kukkivat koko kesän ja ovat kestäviä muutnkin. Voihian niiden rinnalle istuttaa kuunliljaa vehreyttä antamaan.


      • noohjooh

        Kiitos teille, hyvät vaihtoehdot, noita ei tarvi nyppiä ja huoltaa kovin paljon. Kun hautaan on 80 kilsaa, ei tule käytyä ihan joka viikonloppu.


    • Minun äitini vielä elää vaikka voisi sanoa että kyllä alamäki on jo alkanut. Vartioin kuin haukka hänen saamaansa kohtelua, yritän jokaisen ylimääräisen kiven tieltään lakaista pois. Hän on lopputaipaleelleen kaiken mahdollisen hyvän ansainnut.

      Sunnuntaina juomme kakkukahvit ja äiti saa ruusun.

      • Upeaa! Noin meidän tulee vanhempiamme huomioida.


      • arvo.e kirjoitti:

        Upeaa! Noin meidän tulee vanhempiamme huomioida.

        Sanos muuta. Olisipa meillä kaikilla siilenä tyttärenä. Oma äitini kuoli yli 30 vuotta sitten. Hän eli viimeiset kuukautensa kotipaikkakunnallaan mutta ymmärtääkseni hänen hoitonsa vanhainkodilla oli hyvää ja saattohoitovaiheessa saimme olla mukana, kaikki kuusi "lasta".


      • demeter1 kirjoitti:

        Sanos muuta. Olisipa meillä kaikilla siilenä tyttärenä. Oma äitini kuoli yli 30 vuotta sitten. Hän eli viimeiset kuukautensa kotipaikkakunnallaan mutta ymmärtääkseni hänen hoitonsa vanhainkodilla oli hyvää ja saattohoitovaiheessa saimme olla mukana, kaikki kuusi "lasta".

        Adoptoikaa mut palstalaisten tyttäreksi :D. Kiitos kunniasta. Tosin aika vanha "tyttäreksenne olisin" mutta kuitenkin.

        Hyvästä asiallisesta ja arvostavasta hoidosta ja kohtelusta jää omaisillekin hyvä mieli. Ja on turvallista jättää läheisensä hyvään hoitoon.


      • siilenämää kirjoitti:

        Adoptoikaa mut palstalaisten tyttäreksi :D. Kiitos kunniasta. Tosin aika vanha "tyttäreksenne olisin" mutta kuitenkin.

        Hyvästä asiallisesta ja arvostavasta hoidosta ja kohtelusta jää omaisillekin hyvä mieli. Ja on turvallista jättää läheisensä hyvään hoitoon.

        Jos kuitenkin jätetään se adoptointi väliin, siilenä..)) Ethän sinäkään joka paikkaan repeä..))
        Mutta tosissaan. Jos omaiset ovat aktiivisia ja tekevät oman osansa, hoitoväen on mukavampi tehdä töitä. Yhteispelillä se sujuu...


      • demeter1 kirjoitti:

        Jos kuitenkin jätetään se adoptointi väliin, siilenä..)) Ethän sinäkään joka paikkaan repeä..))
        Mutta tosissaan. Jos omaiset ovat aktiivisia ja tekevät oman osansa, hoitoväen on mukavampi tehdä töitä. Yhteispelillä se sujuu...

        Nimenomaan, yhteispeliä minäkin toivon ja kuulutan. Yhdessä niin että kukaan ei ole kenenkään yläpuolella hoidon toteutuksessa. Avoimesti ja sopien. Näin toivoisin.


      • siilenämää kirjoitti:

        Nimenomaan, yhteispeliä minäkin toivon ja kuulutan. Yhdessä niin että kukaan ei ole kenenkään yläpuolella hoidon toteutuksessa. Avoimesti ja sopien. Näin toivoisin.

        Aivan. Ihmisillä oli ainakin vielä äidin vanhainkodissa olon aikaan jonkinlaista arkuutta suhteessa hoitajiin. Nyt taas tuntuu, että kuluttajamentaliteetti on saanut sijaa. VAADITAAN hoitoa ja laatua, vaikka ei itse pistettäisi rikkaa ristiin. Puhumattakaan siitä, ettei osata nähdä millaisessa paineessa hoitoväki joutuu tekemään työtä, venymään äärimmilleen esim riittämättömän henkilöstömitoituksen vuoksi.
        Ehkä jotakin korjausta on jo tullutkin. Omat havaintoni ovat 10-15 vuoden takaisia..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Aivan. Ihmisillä oli ainakin vielä äidin vanhainkodissa olon aikaan jonkinlaista arkuutta suhteessa hoitajiin. Nyt taas tuntuu, että kuluttajamentaliteetti on saanut sijaa. VAADITAAN hoitoa ja laatua, vaikka ei itse pistettäisi rikkaa ristiin. Puhumattakaan siitä, ettei osata nähdä millaisessa paineessa hoitoväki joutuu tekemään työtä, venymään äärimmilleen esim riittämättömän henkilöstömitoituksen vuoksi.
        Ehkä jotakin korjausta on jo tullutkin. Omat havaintoni ovat 10-15 vuoden takaisia..))

        Juu, ihmiset tietävät oikeutensa mutta eivät hoitohenkilökunnan mahdollisuuksia hoitaa niin kuin haluaisivat.

        Äitini oli vastikään sairaalassa. Ihmettelin suuresti kun nuoretkin lähinnä lähihoitajat olivat kovinkin nokkavia omaisia kohtaan. Ojennettin monestakin asiasta ja kellään ei tuntunut olevan aikaa kertoa kuulumisia, että miten on mennyt. Minä olen yhteyshenkilö, mutta ei kai se sitä tarkoita että jos toinen siskoistani on käymässä niin hän ei voi kysäistä että mitä äidille kuuluu tai että hänelle ei voitaisi kertoa varsinkaan kun ei kysellä samoja asioita. Hänelle oli kysyessään vastattu että sisaresi kanssa on jo keskusteltu ja sopikaa kuka kysyy vointia ja jopa että puhukaa keskenänne asioista. Meille jotka soitamme toisillemme äitimme asioista monta kertaa päivässä.. Erittäin tympeä tyyli kohdata omaiset.

        Tuolla myös hoitajat kirjaavat vanhuksesta että sotkee eritteillä jos käsketään pissiä vaippaan kun on niin kivulias ettei vessaan pääse. Sitten kun normisti ei-vaippoja käyttävä vanhus alkaa itse riisua pois märkiä vaippoja kun ne tuntuvat epämiellyttäviltä kirjataan että sotkee eritteillä. Tai jos on pissihätä eivätkä hoitajat tule soittokellon kutsuun pitkiin aikoihin ja sitten vanhuksella on jo kiire ettei mene housuun, kirjaavat että oli kiire vessaan :D.

        Kirjaamisesta annan myös palautetta. Jos vanhuksesta kirjataan että käynyt päiväsalissa ruokailemassa tai aamupesut tehty, laitettu inkot tai käytetty suihkussa, mitä se kertoo vanhuksen voinnista? Minua ainakin kiinnostaisi omaisena tietää minkälaista se liikkuminen hoitajien mielestä oli, miten söi, maistuiko ruoka. Osallistuiko aamupesuihin itse ollenkaan vaan pitikö hoitajien pestä puolesta. Minkälaisilta kivut vaikuttivat. Minkälaista puhe, tuliko oikeita sanoja vai kapulakieltä. Oliko sekavuutta ym ym. Nämä sen takia kun hoitajat vaihtuu ja kuitenkin vanhuksen voinnin arviointi kuuluu olennaisena osana hoitotyöhön. Vaikka et ole ollut itse työvuorossa voit kertoa toisten hoitajien kirjausten perusteella omaisille miten heidän vanhuksensa on voinut.

        Minä siis pistän rikan ristiin kuin myös sisareni :DD. Aika näyttää mikä on äitimme tuleva asuinpaikka, ympärivuorokautinen hoitopaikka vai kotihoito. Toivon kuitenkin että oli mikä hyvänsä, hoito olisi lempeää ja ymmärtäväistä niin omaisten kuin hoitajienkin taholta, kohtelu hyvää. Kun vanhus huomaa että hoitajilla ja omaisilla on hyvät suhteet se luo heille turvallisuuden tunnetta.


      • siilenämää kirjoitti:

        Juu, ihmiset tietävät oikeutensa mutta eivät hoitohenkilökunnan mahdollisuuksia hoitaa niin kuin haluaisivat.

        Äitini oli vastikään sairaalassa. Ihmettelin suuresti kun nuoretkin lähinnä lähihoitajat olivat kovinkin nokkavia omaisia kohtaan. Ojennettin monestakin asiasta ja kellään ei tuntunut olevan aikaa kertoa kuulumisia, että miten on mennyt. Minä olen yhteyshenkilö, mutta ei kai se sitä tarkoita että jos toinen siskoistani on käymässä niin hän ei voi kysäistä että mitä äidille kuuluu tai että hänelle ei voitaisi kertoa varsinkaan kun ei kysellä samoja asioita. Hänelle oli kysyessään vastattu että sisaresi kanssa on jo keskusteltu ja sopikaa kuka kysyy vointia ja jopa että puhukaa keskenänne asioista. Meille jotka soitamme toisillemme äitimme asioista monta kertaa päivässä.. Erittäin tympeä tyyli kohdata omaiset.

        Tuolla myös hoitajat kirjaavat vanhuksesta että sotkee eritteillä jos käsketään pissiä vaippaan kun on niin kivulias ettei vessaan pääse. Sitten kun normisti ei-vaippoja käyttävä vanhus alkaa itse riisua pois märkiä vaippoja kun ne tuntuvat epämiellyttäviltä kirjataan että sotkee eritteillä. Tai jos on pissihätä eivätkä hoitajat tule soittokellon kutsuun pitkiin aikoihin ja sitten vanhuksella on jo kiire ettei mene housuun, kirjaavat että oli kiire vessaan :D.

        Kirjaamisesta annan myös palautetta. Jos vanhuksesta kirjataan että käynyt päiväsalissa ruokailemassa tai aamupesut tehty, laitettu inkot tai käytetty suihkussa, mitä se kertoo vanhuksen voinnista? Minua ainakin kiinnostaisi omaisena tietää minkälaista se liikkuminen hoitajien mielestä oli, miten söi, maistuiko ruoka. Osallistuiko aamupesuihin itse ollenkaan vaan pitikö hoitajien pestä puolesta. Minkälaisilta kivut vaikuttivat. Minkälaista puhe, tuliko oikeita sanoja vai kapulakieltä. Oliko sekavuutta ym ym. Nämä sen takia kun hoitajat vaihtuu ja kuitenkin vanhuksen voinnin arviointi kuuluu olennaisena osana hoitotyöhön. Vaikka et ole ollut itse työvuorossa voit kertoa toisten hoitajien kirjausten perusteella omaisille miten heidän vanhuksensa on voinut.

        Minä siis pistän rikan ristiin kuin myös sisareni :DD. Aika näyttää mikä on äitimme tuleva asuinpaikka, ympärivuorokautinen hoitopaikka vai kotihoito. Toivon kuitenkin että oli mikä hyvänsä, hoito olisi lempeää ja ymmärtäväistä niin omaisten kuin hoitajienkin taholta, kohtelu hyvää. Kun vanhus huomaa että hoitajilla ja omaisilla on hyvät suhteet se luo heille turvallisuuden tunnetta.

        Korutonta kertomaa, siilenä. Kun tutut ovat kertoneet jotain vastaavaa en ole oikein uskonut, mutta kun itse kokee, alkaa uskoa. Ihan kuin hoitotapahtuma olisi siivottu kaikista tunteista pelkäksi suoritukseksi.
        Syistä ja seurauksista voisi ja pitäisi tietysti kirjoittaa loputtomasti mutta eipä tuota tule tehtyä.
        Mutta hyvä, että edes jonkinlaista vuoropuhelua käydään ja vastakkainasettelua voidaan purkaa...


      • demeter1 kirjoitti:

        Korutonta kertomaa, siilenä. Kun tutut ovat kertoneet jotain vastaavaa en ole oikein uskonut, mutta kun itse kokee, alkaa uskoa. Ihan kuin hoitotapahtuma olisi siivottu kaikista tunteista pelkäksi suoritukseksi.
        Syistä ja seurauksista voisi ja pitäisi tietysti kirjoittaa loputtomasti mutta eipä tuota tule tehtyä.
        Mutta hyvä, että edes jonkinlaista vuoropuhelua käydään ja vastakkainasettelua voidaan purkaa...

        Totta. Onhan olemassa sellaistakin että tulee väärinkäsityksiä puolin ja toisin tai halutaan kärjistää asiat kun ennakkoasenne on jo negatiivinen kaikkia kohtaan.

        Mielenkiintoinen matka on ollut kaikkinensa omaisen roolissa koskien vanhuksen asioiden hoitoa. Siinä on avautunut ihan uusi näkökulma ja maailma, jonka toivottavasti itse muistaa omassa elämässään ja työssäänkin. Hoitotyössä on mahdollisuus vallankäyttöön sellaiselle joka siihen on taipuvainen.

        Syihin ja seurauksiin puuttuminen tai niistä puhuminen on noin yleisesti taistelua tuulimyllyjä vastaan. Kuitenkin omaisena yksittäisen ihmisen asioihin on mahdollista puuttua ja siitä kirjoittaa ja toisaalta sitä kautta taas vaikuttaa ehkä jonkun toisen saamaan hoitoon ja kohteluun jatkossa. Ja ehkä jopa annettu rakentava palaute ko hoitopaikkaan saa aikaan edes jotain pientä kehitystä ja asioiden ja käytänteiden muuttamiseen johtavia toimenpiteitä. Tai sitten ei.


      • siilenämää kirjoitti:

        Totta. Onhan olemassa sellaistakin että tulee väärinkäsityksiä puolin ja toisin tai halutaan kärjistää asiat kun ennakkoasenne on jo negatiivinen kaikkia kohtaan.

        Mielenkiintoinen matka on ollut kaikkinensa omaisen roolissa koskien vanhuksen asioiden hoitoa. Siinä on avautunut ihan uusi näkökulma ja maailma, jonka toivottavasti itse muistaa omassa elämässään ja työssäänkin. Hoitotyössä on mahdollisuus vallankäyttöön sellaiselle joka siihen on taipuvainen.

        Syihin ja seurauksiin puuttuminen tai niistä puhuminen on noin yleisesti taistelua tuulimyllyjä vastaan. Kuitenkin omaisena yksittäisen ihmisen asioihin on mahdollista puuttua ja siitä kirjoittaa ja toisaalta sitä kautta taas vaikuttaa ehkä jonkun toisen saamaan hoitoon ja kohteluun jatkossa. Ja ehkä jopa annettu rakentava palaute ko hoitopaikkaan saa aikaan edes jotain pientä kehitystä ja asioiden ja käytänteiden muuttamiseen johtavia toimenpiteitä. Tai sitten ei.

        Hyvin nähty ja hienosti kirjoitettu, siilenä. Välinpitämättömyys, puuttumattomuus ei ainakaan asioita paranna.
        Vallankäyttö on mahdollista, kuten sanot, ja uskon että läheiset pelkäävät sitä. Että omaisen asema huononee entisestään. Tämänpäivän ilmapiirissä arvelen kuitenkin, että läheiset ovat niskan päällä, tietävät oikeutensa ja tuntevat valituskäytännön.
        Se taas voi hoitopuolella johtaa korostuneeseen "tietämiseen", suojaudutaan sillä tavoin...
        Niin että kyllä näissä kuvioissa variaatioita riittää ja helposti ajaudutaan pattitilanteeseen ellei keskinäistä luottamusta ole.

        Taisi mennä vähän sivuun itse aiheesta tai sitten ei. Ne joilla äiti on vielä elossa voivat hyvinkin painia samojen asioiden kanssa, saada rohkaisua toisten kokemasta.

        Niin tai näin. Äitejä on aina hyvä muistaa, kiitos Arvolle ajankohtaisesta aloitusaiheesta.


      • Psykoterapeutitar

        Parhaiten tutustuu paikan toimintaan, jos on itse siellä jeesaamassa. Osastolla ei ollut tarpeeksi henkilökuntaa, niin sanoin, että voin jeesaa. Muutamat päivät siellä silloin tällöin sitten vietin. Ei poikennut mitenkään normivanhustenhoidosta. Duunit tehtiin ja vanhuksia huomioitiin tarpeen mukaan. Mihinkään yli-innokkaaseen sortumatta.

        Työntekijät ovat siellä osastolla duunissa tehden tylsää toistotyötä päivästä toiseen. Miten heidän nyt pitäisi olla niin innoissaan vieraiden vanhusten hoidosta? Ihan normaali suhtautuminen riittää ja innokkaimmat omaiset voisivat ajatella antavansa työrauhan henkilökunnalle. En itsekään puuttunut. Yhdessä teimme sen, mikä homma eteen tuli ja huomiota sai jokainen tilanteen mukaan. Se riittää!

        Aikansa kutakin ja tyyppi on ollut kipossaan kirkon kellarissa jo yli vuosikymmenen. Mitenkään erikoisesti muistamatta! Kauhulla lähinnä!


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Parhaiten tutustuu paikan toimintaan, jos on itse siellä jeesaamassa. Osastolla ei ollut tarpeeksi henkilökuntaa, niin sanoin, että voin jeesaa. Muutamat päivät siellä silloin tällöin sitten vietin. Ei poikennut mitenkään normivanhustenhoidosta. Duunit tehtiin ja vanhuksia huomioitiin tarpeen mukaan. Mihinkään yli-innokkaaseen sortumatta.

        Työntekijät ovat siellä osastolla duunissa tehden tylsää toistotyötä päivästä toiseen. Miten heidän nyt pitäisi olla niin innoissaan vieraiden vanhusten hoidosta? Ihan normaali suhtautuminen riittää ja innokkaimmat omaiset voisivat ajatella antavansa työrauhan henkilökunnalle. En itsekään puuttunut. Yhdessä teimme sen, mikä homma eteen tuli ja huomiota sai jokainen tilanteen mukaan. Se riittää!

        Aikansa kutakin ja tyyppi on ollut kipossaan kirkon kellarissa jo yli vuosikymmenen. Mitenkään erikoisesti muistamatta! Kauhulla lähinnä!

        Akuuttisairaalaan harvoin pääsee kauheasti "jeesaamaan" :). Toki voi vaikka kävelyttää tai syöttää jos vanhus ei itse syö mutta muuten taitaa jäädä lähinnä seuranpidoksi. Me olemme käyttäneet äitiämme ulkona lääkärin luvalla, ja auttaneet esim wc-käynneissä, VIERASAIKANA,

        "Miten heidän nyt pitäisi olla niin innoissaan vieraiden vanhusten hoidosta"
        Tuo on minusta niin käsittämätön lause että en edes jaksa kommentoida. Jos hakeutuu vanhusten akuuttisairaalaan töihin, siellä on hoidolle tietyt laatuvaatimukset ja jos ei kiinnosta niin voi lähteä pois. Kuka tässä mistään yli-innokkuudesta on puhunut, meilä taitaa olla ihan eri käsitys siitä, mitä hoitotyön kuuluisi sisältää. Akuuttihoidossa ei pelkkä "huomion antaminen" nyt vaan valitettavasti aina riitä, tai voisi jopa sanoa useimmin.


      • Psykoterapeutitar

        Mitä ihmettä vanhus tekee "akuuttisairaalassa"? On vain säilössä, kun ei laitospaikkoja ole. Osallistuminen samaa luokkaa, kun missä tahansa. Olen jeesannut myös siellä.

        Suomessa ei vanhuksilla ole muuta hätää, kuin liikaa ja liian kauan. Kuuluvat sukupolveen, jotka ovat osallistuneet onnistuneesti "lisäämään elinvuosia".


      • siilenämää kirjoitti:

        Akuuttisairaalaan harvoin pääsee kauheasti "jeesaamaan" :). Toki voi vaikka kävelyttää tai syöttää jos vanhus ei itse syö mutta muuten taitaa jäädä lähinnä seuranpidoksi. Me olemme käyttäneet äitiämme ulkona lääkärin luvalla, ja auttaneet esim wc-käynneissä, VIERASAIKANA,

        "Miten heidän nyt pitäisi olla niin innoissaan vieraiden vanhusten hoidosta"
        Tuo on minusta niin käsittämätön lause että en edes jaksa kommentoida. Jos hakeutuu vanhusten akuuttisairaalaan töihin, siellä on hoidolle tietyt laatuvaatimukset ja jos ei kiinnosta niin voi lähteä pois. Kuka tässä mistään yli-innokkuudesta on puhunut, meilä taitaa olla ihan eri käsitys siitä, mitä hoitotyön kuuluisi sisältää. Akuuttihoidossa ei pelkkä "huomion antaminen" nyt vaan valitettavasti aina riitä, tai voisi jopa sanoa useimmin.

        Samaa minäkin hämmästelin, siilenä, että voiko akuuttisairaalaan mennä jeesaamaan noin vain. Mutta jos on pätevyys ja kokemusta niin kyllä kai keikkaa saa tehdä.

        Minäkään en oikein tavoita tuota kuvausta hoitopaikan arjesta ja työstä siellä. Sorry vain mutta kuulostaa juuri siltä suorittamiselta, jollaiseen on joskus törmännyt ja pitänyt sitä pahana. Toivottavasti jotakin oleellista jäi minulta ymmärtämättä. Ellei jäänyt niin melkein sanoisin: tervetuloa robotit, luultavasti teistäkin irtoaa enemmän lämpöä kuin tämän päivän jeesaajista...))

        Niin, onko se vanhusten vika, että heitä on liikaa ja elävät liian pitkään? Meitä muitakin on liikaa, mutta kuka suostuisi meitä listimään ?
        Ja jos aiempia keskusteluja (eutanasia) muistelee niin kyllä niitä vapaaehtoisia lähtijöitäkin löytyisi kunhan vain yksityiskohdista sovitaan..)) Yrittää siis olla hirtehishuumoria...


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Mitä ihmettä vanhus tekee "akuuttisairaalassa"? On vain säilössä, kun ei laitospaikkoja ole. Osallistuminen samaa luokkaa, kun missä tahansa. Olen jeesannut myös siellä.

        Suomessa ei vanhuksilla ole muuta hätää, kuin liikaa ja liian kauan. Kuuluvat sukupolveen, jotka ovat osallistuneet onnistuneesti "lisäämään elinvuosia".

        Vanhuksillakin on akuuttisairauksia joita hoidetaan akuuttisairaaloissa, mmm neurolla Tia-kohtaukset. Elä nyt ylläty mutta vanhuskin on ihminen jolla on oikeus asialliseeen hoitoon. Mutta niistähän te jeesaajat ette taida ymmärtää.


    • Minä lähetän mielessäni ohi-mennen äidilleni terveiset.
      Sekä raikkaan Tillin-kukinnon.
      Sori, että soin sinulle Euthanasian.

      H.

      • Oliko "euthanasia" ädillesi pahasta?


      • siilenämää kirjoitti:

        Oliko "euthanasia" ädillesi pahasta?

        Etsi palstalta.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Etsi palstalta.

        H.

        En jaksa alkaa arkistoja kaivelemaan. Minulle asia on akuutti tässä ja nyt.Minulta on kysytty haluanko tai minä ja sisarukseni että elvytetäänkö äiti jos sydän pysähtyy. Vastaus on emme halua. Jos lakkaa syömästä, haluammeko että laitetaan esim nenämahaletku, emme halua. Kaikki mahdolliset vaivaa ja kipua tuottavat toimet pois mutta kaikki muu tehdään.


      • kannattaa
        siilenämää kirjoitti:

        En jaksa alkaa arkistoja kaivelemaan. Minulle asia on akuutti tässä ja nyt.Minulta on kysytty haluanko tai minä ja sisarukseni että elvytetäänkö äiti jos sydän pysähtyy. Vastaus on emme halua. Jos lakkaa syömästä, haluammeko että laitetaan esim nenämahaletku, emme halua. Kaikki mahdolliset vaivaa ja kipua tuottavat toimet pois mutta kaikki muu tehdään.

        Käy vaan vilkaisemassa.
        Jos siellä vaikka "tilli kurkistelisi"...


      • kannattaa kirjoitti:

        Käy vaan vilkaisemassa.
        Jos siellä vaikka "tilli kurkistelisi"...

        Vai "lilli" :DD


    • korppishuomenta

      Hyvä kun muistutit. Pitää ajella mökille hautuumaan kautta. Hakea joulukoristeet pois.

    • Odotan lapsiani käymään kakkukaffille, syödäänkin, jos maistuu. Äidilleni lähetän ruusuja korttina ja facessa, oikeitten ruusujen ei kuulema saa laittaa interflooran kautta. Vietämme aika tavallisen sunnuntaipäivän siis

    • e.lä.mä

      Nyt 40C vähän auringossa toinen ei 26C. En ole viettänyt päiviä 55 vuoteen vähintään.

      Ehkä pitäisi asua Italiassa siellä on monia juhlia viikossa.

      Kiitos hunksz pysyn ajan tasolla uutisissa, olet taas kuitenkin parempi minulla ei ole Venäjän uutisia--do så haraso.

    • Vien äidille Atsalean (toivottavasti kukkakaupasta löytyy), teen ruuan ja pesen ikkunat. Poika tiskaa. Keitän meille kahvit, äiti varmasti on itse tilannut kakun. Lähtiessämme viemme vielä roskat ja lehdet roskiksiin.

      • Bengalitikku

        Muistelu. Äiti nukkui pois lähes kolmekymmentä vuotta sitten.
        Päivää vietän lapseni perheen kanssa.


      • Äitisi on onnekas, "entinenmiäs". Esimerkiksi kävisit...

        Eikös se äitienpäivä ole muutettu "Perheen sunnuntaiksi" ? Niin ainakin minun kalenterissani lukee. Emmehän me äidit enää mitään..))

        Eiköhän meidän päivä mene kuten sunnuntait yleensä. Vanha äiti laittaa ruuat ja leipoo kakun, nuoret äidit tulevat puolison ja lasten kanssa. Ruusuja ja kortteja on luultavasti tiedossa ja valkovuokkokin kukkii vielä. Ehkä juodaan kakkukahvit ulkona, hyvää ilmaa on luvassa.


      • äitijaisoäiti
        demeter1 kirjoitti:

        Äitisi on onnekas, "entinenmiäs". Esimerkiksi kävisit...

        Eikös se äitienpäivä ole muutettu "Perheen sunnuntaiksi" ? Niin ainakin minun kalenterissani lukee. Emmehän me äidit enää mitään..))

        Eiköhän meidän päivä mene kuten sunnuntait yleensä. Vanha äiti laittaa ruuat ja leipoo kakun, nuoret äidit tulevat puolison ja lasten kanssa. Ruusuja ja kortteja on luultavasti tiedossa ja valkovuokkokin kukkii vielä. Ehkä juodaan kakkukahvit ulkona, hyvää ilmaa on luvassa.

        taitaa olla jotain surakuntahömppää tuo perhesunnuntai, kyllä se meillä tavallisilla kuolevaisilla on edelleen vielä äitienpäivä


      • äitijaisoäiti kirjoitti:

        taitaa olla jotain surakuntahömppää tuo perhesunnuntai, kyllä se meillä tavallisilla kuolevaisilla on edelleen vielä äitienpäivä

        Samoin ajattelen ja ihmettelin suuresti, että noin oli kalenteriin merkitty. En muista edes perusteluja, mutta kai sillä jotakin tasapuolisuuden kanssa oli tekemistä.

        Mutta taidat olla oikeassa tuossa seurakunta-asiassa. Sain kalenterin lahjaksi eräältä uskovalta tutulta. Jospa muissa kalentereissa olisi äitienpäivä tallella...


      • demeter1 kirjoitti:

        Samoin ajattelen ja ihmettelin suuresti, että noin oli kalenteriin merkitty. En muista edes perusteluja, mutta kai sillä jotakin tasapuolisuuden kanssa oli tekemistä.

        Mutta taidat olla oikeassa tuossa seurakunta-asiassa. Sain kalenterin lahjaksi eräältä uskovalta tutulta. Jospa muissa kalentereissa olisi äitienpäivä tallella...

        Minä tiesin tuosta Airasta jo joku aika sitten.
        Jesse kertoi tulevansa taas käymään maan päällä.
        Kunhan saa noustua aamulla ylös.
        Olin laittanut isoon tasku-mattiin lämmintä vettä valmiiksi.
        Kun Jesse sai Airan hoidettua, tuli hän luokseni.
        Tarjosin tasku-mattiani.
        Jesse muutti veden Viiniksi ja aloimme hörppiä vuoron-perään.
        Kummallista kuinka hyvin Jesse ymmärtää laadukkaiden Viinien perään.
        - Nonni, laitoit taas Suomalaisen Palmyran kondikseen sitten?
        - Joo... Oli vähän pakko.
        - Faija sanoi että muu ei auta.
        - Se on ainoa keino saada maan ihmiset muistamaan sinunkin olevan vielä olemassa.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Minä tiesin tuosta Airasta jo joku aika sitten.
        Jesse kertoi tulevansa taas käymään maan päällä.
        Kunhan saa noustua aamulla ylös.
        Olin laittanut isoon tasku-mattiin lämmintä vettä valmiiksi.
        Kun Jesse sai Airan hoidettua, tuli hän luokseni.
        Tarjosin tasku-mattiani.
        Jesse muutti veden Viiniksi ja aloimme hörppiä vuoron-perään.
        Kummallista kuinka hyvin Jesse ymmärtää laadukkaiden Viinien perään.
        - Nonni, laitoit taas Suomalaisen Palmyran kondikseen sitten?
        - Joo... Oli vähän pakko.
        - Faija sanoi että muu ei auta.
        - Se on ainoa keino saada maan ihmiset muistamaan sinunkin olevan vielä olemassa.

        H.

        No nythän hunksz on kuin ne oikeat hunksit, napa paljaana naisia vokottelee.
        Äitisikin ihmettelisi, jos tuon kuvan näkisi, että voi sitä pikku-palleroa, noin se netissä esiintyy ;)


      • hunksz kirjoitti:

        Minä tiesin tuosta Airasta jo joku aika sitten.
        Jesse kertoi tulevansa taas käymään maan päällä.
        Kunhan saa noustua aamulla ylös.
        Olin laittanut isoon tasku-mattiin lämmintä vettä valmiiksi.
        Kun Jesse sai Airan hoidettua, tuli hän luokseni.
        Tarjosin tasku-mattiani.
        Jesse muutti veden Viiniksi ja aloimme hörppiä vuoron-perään.
        Kummallista kuinka hyvin Jesse ymmärtää laadukkaiden Viinien perään.
        - Nonni, laitoit taas Suomalaisen Palmyran kondikseen sitten?
        - Joo... Oli vähän pakko.
        - Faija sanoi että muu ei auta.
        - Se on ainoa keino saada maan ihmiset muistamaan sinunkin olevan vielä olemassa.

        H.

        Ja hunksi on laittanut rintakuvan framille..)) Laita nyt edes paita päälle !
        Ja taas pukkaa samaa tekstiä joka keskusteluun...
        No, ei se mitään kun kukaan ei lue..)). (=Myrphyn lakia mukaillen. "Kaikki valehtevat, mutta ei se mitään, kun kukaan ei kuuntele")


      • Heh, samalla asialla Ancie, ja melkein samaan aikaan...)) Vähän täytyy tuota sankaria toppuutella...


      • demeter1 kirjoitti:

        Ja hunksi on laittanut rintakuvan framille..)) Laita nyt edes paita päälle !
        Ja taas pukkaa samaa tekstiä joka keskusteluun...
        No, ei se mitään kun kukaan ei lue..)). (=Myrphyn lakia mukaillen. "Kaikki valehtevat, mutta ei se mitään, kun kukaan ei kuuntele")

        "demeter1"

        Ite aloititte seurakunnista...

        H.


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, samalla asialla Ancie, ja melkein samaan aikaan...)) Vähän täytyy tuota sankaria toppuutella...

        No juu demeter, antaa herran paljastella, kertoo kyllä hänestä melko paljon, kirjaimellisesti ;)


      • demeter1 kirjoitti:

        Samoin ajattelen ja ihmettelin suuresti, että noin oli kalenteriin merkitty. En muista edes perusteluja, mutta kai sillä jotakin tasapuolisuuden kanssa oli tekemistä.

        Mutta taidat olla oikeassa tuossa seurakunta-asiassa. Sain kalenterin lahjaksi eräältä uskovalta tutulta. Jospa muissa kalentereissa olisi äitienpäivä tallella...

        Kyllä meillä ainakin Ajaston taskuseinäkalenterissa lukee että Äitienpäivä.


      • Ancie kirjoitti:

        No juu demeter, antaa herran paljastella, kertoo kyllä hänestä melko paljon, kirjaimellisesti ;)

        Äitinsä ylpeänä kääntyy haudassaan kun näkee poikansa karvattoman rinnan ja peitetyt kummut :)))))))))


      • siilenämää kirjoitti:

        Äitinsä ylpeänä kääntyy haudassaan kun näkee poikansa karvattoman rinnan ja peitetyt kummut :)))))))))

        Ehkä suvussa on jopa tapana julkaista jäsenistään vähäpukeisia kuvia, ei voi tietää.


      • Ancie kirjoitti:

        Ehkä suvussa on jopa tapana julkaista jäsenistään vähäpukeisia kuvia, ei voi tietää.

        Tässähän "jäsen" oli piilotettu :DDDDD


      • siilenämää kirjoitti:

        Tässähän "jäsen" oli piilotettu :DDDDD

        Hädintuskin ja tiedä mitä meille vielä näytetään ;)


      • pipo.kireenä

        Samanlaista narsismia ja itsensä tyrkyttämistä kuin Palomalla. En voi ymmärtää noita alastonkuvia.


      • Ancie kirjoitti:

        Hädintuskin ja tiedä mitä meille vielä näytetään ;)

        Eiköhän kaikki ole jo näytetty :).


      • demeter1 kirjoitti:

        Äitisi on onnekas, "entinenmiäs". Esimerkiksi kävisit...

        Eikös se äitienpäivä ole muutettu "Perheen sunnuntaiksi" ? Niin ainakin minun kalenterissani lukee. Emmehän me äidit enää mitään..))

        Eiköhän meidän päivä mene kuten sunnuntait yleensä. Vanha äiti laittaa ruuat ja leipoo kakun, nuoret äidit tulevat puolison ja lasten kanssa. Ruusuja ja kortteja on luultavasti tiedossa ja valkovuokkokin kukkii vielä. Ehkä juodaan kakkukahvit ulkona, hyvää ilmaa on luvassa.

        Vaikea nyt käsitellä tuota sanaa onnekas. Äiti soitti, ettei halua kukkia, ei jaksa niitä enää hoitaa.
        Eikä jaksa paljon muutakaan. Pois jo haluaisi päästä.
        Vien atsalean sijaan siirrettävän ilmastointilaitteen, saa edes hieman helpotusta oloonsa kun jopa hellettä näyttäisi olevan tulossa. Alkaa tuntua, että seuraava äitienpäivä jo menee sinne muistelun puolelle. Tuntuu pahalta.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Vaikea nyt käsitellä tuota sanaa onnekas. Äiti soitti, ettei halua kukkia, ei jaksa niitä enää hoitaa.
        Eikä jaksa paljon muutakaan. Pois jo haluaisi päästä.
        Vien atsalean sijaan siirrettävän ilmastointilaitteen, saa edes hieman helpotusta oloonsa kun jopa hellettä näyttäisi olevan tulossa. Alkaa tuntua, että seuraava äitienpäivä jo menee sinne muistelun puolelle. Tuntuu pahalta.

        Ikävä kuulla, entinenmiäs, Äidin olosta. Ei taida olla ainoa, joka potee elämänväsymystä kun vuosia on takana ja toimintakykyä menetetty.

        Itselläni on kyllä ollut ilo tuntea muutama yli yhdeksänkymppinen, jotka ovat olleet täydessä iskussa, henkisesti, vaikka fyysisiä vaivoja olisikin ollut.
        Uskomattoman paljon tällaiset henkilöt voivat välittää toisillekin luottamusta, uskoa siihen, että vanhuudestakin selviää..))


      • jätäedesrauhaannuoasiat
        hunksz kirjoitti:

        Minä tiesin tuosta Airasta jo joku aika sitten.
        Jesse kertoi tulevansa taas käymään maan päällä.
        Kunhan saa noustua aamulla ylös.
        Olin laittanut isoon tasku-mattiin lämmintä vettä valmiiksi.
        Kun Jesse sai Airan hoidettua, tuli hän luokseni.
        Tarjosin tasku-mattiani.
        Jesse muutti veden Viiniksi ja aloimme hörppiä vuoron-perään.
        Kummallista kuinka hyvin Jesse ymmärtää laadukkaiden Viinien perään.
        - Nonni, laitoit taas Suomalaisen Palmyran kondikseen sitten?
        - Joo... Oli vähän pakko.
        - Faija sanoi että muu ei auta.
        - Se on ainoa keino saada maan ihmiset muistamaan sinunkin olevan vielä olemassa.

        H.

        miksi pilkkaat asioita,jotka ovat monille pyhiä?..se on sinulle vain pahaksi tulevaisuuttasi ajatellen..


      • pipo.kireenä kirjoitti:

        Samanlaista narsismia ja itsensä tyrkyttämistä kuin Palomalla. En voi ymmärtää noita alastonkuvia.

        Tulihan se sieltä. Ota nyt se pipo pois vaikka vain kerran kesässä ja anna tuulen tuivertaa tukassasi ja pyyhkiä hämähäkinseitit mielesi nurkista.
        Jos profiilikuvaan laittaa oman naamansa tai kroppansa niin eihän se ole mitään negatiivista. Tervettä itseluottamusta ja ikäänkuin että "näillä eväillä mennään" ja tällä pärställä seistään puheittemme takana ei tarvetta moninikkisyyteen, puskissa lymyilyyn, käden piilottamiseen. Se siitä, taas tällä kertaa.
        Ai niin, ennenkuinpääsee taas unohtumaan: se on ihan täyttä bullshittia ja utopiaa että täällä pitäis olla silleen että "Pelkät mielipiteet ja kommentit keskustelevat keskenään". Koskaan ole ollutkaan: on ollut puskahuutelua, monologeja, itselleen vastaamiste jne. Joka ikisen näppäimistön ääressä istuu IHMINEN. Paitsi Robotti-Idiootin, joka poistelee sieltä sun täältä summitaisesti vain osoittaekseen että on ollut hintansa väärtti)


      • Itsensä.esittelyä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tulihan se sieltä. Ota nyt se pipo pois vaikka vain kerran kesässä ja anna tuulen tuivertaa tukassasi ja pyyhkiä hämähäkinseitit mielesi nurkista.
        Jos profiilikuvaan laittaa oman naamansa tai kroppansa niin eihän se ole mitään negatiivista. Tervettä itseluottamusta ja ikäänkuin että "näillä eväillä mennään" ja tällä pärställä seistään puheittemme takana ei tarvetta moninikkisyyteen, puskissa lymyilyyn, käden piilottamiseen. Se siitä, taas tällä kertaa.
        Ai niin, ennenkuinpääsee taas unohtumaan: se on ihan täyttä bullshittia ja utopiaa että täällä pitäis olla silleen että "Pelkät mielipiteet ja kommentit keskustelevat keskenään". Koskaan ole ollutkaan: on ollut puskahuutelua, monologeja, itselleen vastaamiste jne. Joka ikisen näppäimistön ääressä istuu IHMINEN. Paitsi Robotti-Idiootin, joka poistelee sieltä sun täältä summitaisesti vain osoittaekseen että on ollut hintansa väärtti)

        Onhan hiukan eri asia, onko profiilikuvassa tuore kuva vai rippiaikojen kuva. Mitä niitä vanhoja esittelemään.


      • Itsensä.esittelyä kirjoitti:

        Onhan hiukan eri asia, onko profiilikuvassa tuore kuva vai rippiaikojen kuva. Mitä niitä vanhoja esittelemään.

        Tuo kuva profiilissani (ei esitä minua ;) on otettu kaksi päivää sitten.
        Mutta kyllä, omat kuvani ovat aina tuoreita, paitsi "kirjeitä kotoa" kuva joka on kirjaani tarkoitettua kuvitusta jossa luin kirjettä uima-altaan äärellä siinä olin ehkä n. 22.
        Toisaalta voisi olla kiva haaste jos kaikki joilla on profiili laittaisivat itsestään rippikouluaikaisen tai anakin alle 25-vuotiaana otetun kuvan.


      • hyhyhyyyy
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuo kuva profiilissani (ei esitä minua ;) on otettu kaksi päivää sitten.
        Mutta kyllä, omat kuvani ovat aina tuoreita, paitsi "kirjeitä kotoa" kuva joka on kirjaani tarkoitettua kuvitusta jossa luin kirjettä uima-altaan äärellä siinä olin ehkä n. 22.
        Toisaalta voisi olla kiva haaste jos kaikki joilla on profiili laittaisivat itsestään rippikouluaikaisen tai anakin alle 25-vuotiaana otetun kuvan.

        Tuoreita kuvia..eli käytät vielä yli 70 v räikeää sinistä luomiväriä....???


      • hyhyhyyyy kirjoitti:

        Tuoreita kuvia..eli käytät vielä yli 70 v räikeää sinistä luomiväriä....???

        Häh?


      • hyhyhyyyy
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Häh?

        pari päivää sitten sulla oli sellainen kuva


      • pirremiinapas
        pipo.kireenä kirjoitti:

        Samanlaista narsismia ja itsensä tyrkyttämistä kuin Palomalla. En voi ymmärtää noita alastonkuvia.

        Kyllä on merkillistä hittuilua koko ajan palomalle, mikä ihme teitä - sinua vaivaa..


      • Ihanat käytännöllisen avuliaat lahjat <3, Roskapussit ja kaikki, tykkään :).


    • musta-aukko.muistissa

      Pikkuisen ketjusta tulee häivähdys, että onko tosiaankin niin, että isoäidit kestittävät sitten lapsensa, heidän puolisonsa ja lastenlapsensa? Kauheeta, en vaan muista miten aikoinaan isoäitieni luona käydessämme. Veikö isäni ja äitini heidän vanhemmilleen jonkun ruusun ja isovanhempani kestitsivät meitä. En saata muistaa :(

      • Jospa aika on nyt toinen "musta-aukko-muistissa". Isoäidit ovat "nuorempia", vähemmän raihnaisia kuin aikaisemmin. Heillä riittää vielä virtaa nuorempien palvelemiseen, kun tietävät nuorten elävän elämänsä ruuhkavuosia ja itsellä on periaatteessa aikaa - ainakin heillä sanotaan olevan..))


      • musta-aukko.muistissa
        demeter1 kirjoitti:

        Jospa aika on nyt toinen "musta-aukko-muistissa". Isoäidit ovat "nuorempia", vähemmän raihnaisia kuin aikaisemmin. Heillä riittää vielä virtaa nuorempien palvelemiseen, kun tietävät nuorten elävän elämänsä ruuhkavuosia ja itsellä on periaatteessa aikaa - ainakin heillä sanotaan olevan..))

        Niin sen täytyy olla. Sisareltani tarkistin vielä, hän on vähän vanhempi, että kyllä isovanhemmat meidän katraan kestitsivät. Täytekakkua oli ja pikkuleipiä. Tiskivuoren sitten perikunta selvitti. Ei ollut tiskikoneita silloin.

        Tänä vuonna lapset lapsenlapsineen vievät meidät isovanhemmat lounaalle. Lienee yksinkertaisempaa niin, kun meitä isovanhempia on neljä. Tuleepahan tavattua lähisuku sitten kerralla.


      • musta-aukko.muistissa kirjoitti:

        Niin sen täytyy olla. Sisareltani tarkistin vielä, hän on vähän vanhempi, että kyllä isovanhemmat meidän katraan kestitsivät. Täytekakkua oli ja pikkuleipiä. Tiskivuoren sitten perikunta selvitti. Ei ollut tiskikoneita silloin.

        Tänä vuonna lapset lapsenlapsineen vievät meidät isovanhemmat lounaalle. Lienee yksinkertaisempaa niin, kun meitä isovanhempia on neljä. Tuleepahan tavattua lähisuku sitten kerralla.

        Minäkin olen kuullut, että lounastarjoilu äideille/isoäideille on saamassa suosiota, mutta jos joukossa on ihan pieniä lapsia, jopa vauvaikäisiä kuten meillä, niin kyllä se koti/mummola on silloin paras paikka.
        Ja kun se tiskikonekin on, niin eiköhän tuosta selvitä..))


    • Äitiä muistan aina ruusulla, jos se vain on mahdollista.
      lapsena jo yritin piirtää ruusun korttiin kun koulussa äitienpäiväkorttia piirsin.
      kauan se ruusu meni päin prinkkalaa, ennen kuin se kukka ruusulta näytti.

      Eilen vein vaaleanpunaisen ruusun hänen haudalleen. Jo yhdeksän vuoden ajan olen ruusun joutunut viemään hänelle sinne kirkkomaalle.
      Äitihän kulkee lapsen mielessä koko elämän, muistoja pulpahtelee silloin tällöin.
      Äidin sanat eivät niin hevin unohdu, vuosikymmentenkin jälkeen niitä muistaa.
      Nykyään kun katson peiliin, huomaan, että muistutan yhä enemmän äitiäni.

      Muistelun aihe tuli tänä aamuna kun mietin, mistä mahtaa tulla sanonta "päin Prinkkalaa".
      Sen otaksutaan tulevat siitä, kun sotilaat aikoinaan harjoittelivat brinkkalan talon edessä ja oikea ja vasen oli hukassa, niin yksi komennon suunta oli Brinkkala.
      Manillaköydessäkin komennettiin...heinää-olkea....heinää-olkea ja tahti löytyi.

      Äitini kertoi, että lapsena hänet oli pakotettu vasekätisestä oikeakätiseksi ja niinpä koko elämän sai miettiä kumminko päin ne oikea-vasen oikein menevätkään.
      Hänelle vasen oli vihkisormukset. Autokoulussa tuo vinkki oli ollut kuulema tosi tarpeen.

      • "Äidin sanat eivät niin hevin unohdu, vuosikymmentenkin jälkeen niitä muistaa.
        Nykyään kun katson peiliin, huomaan, että muistutan yhä enemmän äitiäni" kirjoittaa maissii.
        Samoilla linjoilla. En ulkoisesti muistuta äitiäni mutta luonteeltani muistutan, sanovat veljet. Vaikka olen perheen nuorin, äidin kuoltua "perin" hänen asemansa yhteydenpitäjänä, koolle kutsujana, miksei uskottuna ja rohkaisijanakin.
        Ehkä tuo kehityskulku on luonnollinen. Nuorin lapsi sai paljon sellaista mistä vanhemmat jäivät paitsi ja nyt roolit ovat kääntyneet toisin päin: nyt on nuoremman vuoro antaa...
        Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan omaa äitiäni, enkä varmasti ole ainoa, joka näin kokee. Uskomattomiin voimanponnistuksiin äidit sodan- ja sodänjälkeisenä aikana ylsivät ison lapsikatraan ja niukan talouden puristuksessa.
        Ja kuitenkin monet pitivät tuota aikaa "elämänsä parhaana"...


    • Minäkin kuulun niihin joiden äiti on jo poistunut näyttämöltä, mutta hänen sanansa, temperamenttinsa, elämäntarinansa elää edelleen muistissamme. Minä kaipaan äitiäni, ajoittain, todella paljon. Tein pitkän ulkomaan keikan nuorena ja sitten palattuani vietin kesäni säännöllisesti äitini kanssa Suomessa. Se oli yksi elämäni parhaita jaksoja: ukkosmyrskyt jotka nousivat järven takaa kuumina kesäiltoina, äiti pelkäsi, minä nautin rajuilman tuosta, istuimme keittiössä ja joimme pienet lasilliset sherryä tuliaispullosta...äiti joka odotti kello yksi yöllä kun ajoin pihaan laivalta, kahvi ja voileivät pöydässä...äiti joka alkoi kyselemäänj o joululta että tulethan sinä sitten kesällä...
      sattuu että kirjoitan vielä äitini tarinan (itseäni varten, ei julkaistavaksi) ja siitä tulee minun pysyvä tervehdykseni ja linkkini hoikkavartisille ruskeasilmälle joka lähti viimeisellä junalla Viipurista kohti tuntematonta tulevaisuutta.

    • Profiilikuvassani ja ainoastaan tämän päivän aikana esittelen nuoren miehen kunnianosoituksen omalle äidilleen: kyljessä oleva tatuointi joka on hänen äitinsä muotokuva nuorena. Toisella puolella on hänen isänsä.
      Hunkszille ja muille palstan herroille haaste: kuinka moni pystyisi samaan?

      • VarmaTieto

        Ei noista mustetahroista mitään selvää saa, ihan sama vaikka olisi ollut jonkun monimurhaaja Mansonin kuva. Tatuoinnit ovat vuosikymmenen vitsaus ja ainoastaan yksinhuoltaja äitien lapsilleen hyväksymiä. Jokainen mies sanoo pojalleen, että älä kuule ota tatuointia sillä jonkun ajan kuluttua sinulle nauretaan. Nyt on se aika ja tatskat auttamattomasti out!


      • VarmaTieto kirjoitti:

        Ei noista mustetahroista mitään selvää saa, ihan sama vaikka olisi ollut jonkun monimurhaaja Mansonin kuva. Tatuoinnit ovat vuosikymmenen vitsaus ja ainoastaan yksinhuoltaja äitien lapsilleen hyväksymiä. Jokainen mies sanoo pojalleen, että älä kuule ota tatuointia sillä jonkun ajan kuluttua sinulle nauretaan. Nyt on se aika ja tatskat auttamattomasti out!

        Laita prillit silmillesi jos et näe naisen kasvokuvaa kukkien ympäröimänä kyljessä. Kuva on laitettu luvalla ilman että siinä näkyy hänen kasvonsa. Otin pojista kuvan kunne tuli saunasta ja ainoastaan yksinhuoltajaäidin lapsella EI ollut tatuointeja. Tatuoitu kroppa kuuluu hänen serkulleen jonka vanhemmat ovat ÄÄRIkonservatiiveja, jotta revi siitä. Kaikki vanhemmat, vaikka kuinka vanhoillisia eivät katkaise siipiä lapsiltaan.
        Henkilökohtaisesti en ottaisi yhtään tatuointia, suurta enkä pientä omaan kroppaani. Mutta en ole kukaan päättämään muiden puolesta mitä he saavat omalle kropalleen tehdä. ("Your children are not your children...." Khalil Gibral)


      • niintainäin
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Laita prillit silmillesi jos et näe naisen kasvokuvaa kukkien ympäröimänä kyljessä. Kuva on laitettu luvalla ilman että siinä näkyy hänen kasvonsa. Otin pojista kuvan kunne tuli saunasta ja ainoastaan yksinhuoltajaäidin lapsella EI ollut tatuointeja. Tatuoitu kroppa kuuluu hänen serkulleen jonka vanhemmat ovat ÄÄRIkonservatiiveja, jotta revi siitä. Kaikki vanhemmat, vaikka kuinka vanhoillisia eivät katkaise siipiä lapsiltaan.
        Henkilökohtaisesti en ottaisi yhtään tatuointia, suurta enkä pientä omaan kroppaani. Mutta en ole kukaan päättämään muiden puolesta mitä he saavat omalle kropalleen tehdä. ("Your children are not your children...." Khalil Gibral)

        Minä olen ottanut vatsaani suurikokoisen kuvan anopin kasvoista.
        On jotenkin mukava seurata vuosien kuluessa, miten hänen naamansa venähtää!


      • Sotkusen.näköstä
        VarmaTieto kirjoitti:

        Ei noista mustetahroista mitään selvää saa, ihan sama vaikka olisi ollut jonkun monimurhaaja Mansonin kuva. Tatuoinnit ovat vuosikymmenen vitsaus ja ainoastaan yksinhuoltaja äitien lapsilleen hyväksymiä. Jokainen mies sanoo pojalleen, että älä kuule ota tatuointia sillä jonkun ajan kuluttua sinulle nauretaan. Nyt on se aika ja tatskat auttamattomasti out!

        Aika hankalaa on pojan vanhempiensa kuvia itse katsoa, kenelle hän niitä sitten haluaa esitellä.
        Helpompi olisi näyttää valokuva.


      • Sotkusen.näköstä kirjoitti:

        Aika hankalaa on pojan vanhempiensa kuvia itse katsoa, kenelle hän niitä sitten haluaa esitellä.
        Helpompi olisi näyttää valokuva.

        Taisi mennä itse asia ohi horisontin: miten muistamme tai kunnioitamme äitiämme tänä äitienpäivänä. Tribuutti äidille.
        Poika asuu kotona joten hänen ei tarvitse katsella valokuvaa.


    • Lapset saateltiin stadiin menevään bussiin,
      äidille vein kauniin kukkakimpun, voitelin selkänsä saunan jälkeen, keitin kahvit, sunnuntaina nähdään taas.
      En tarvitse tatuoitua kuvaansa nahkaani, kunnioitan ja muistan hänet muutenkin.
      Kukkakimput myös tyttären ja isän haudoille.

    • pirremiinapas

      Sekä että, omaa äitiä muistellaan, ja kai minua äitinä muistetaan, tiedän että he tulevat, kaikki kolme..lisineen :)

    • e.lä.mä

      Kyllä muistuu----- polkupyörällä hain äidille valkovuokkoja, näen tänääkin paikat, silloin olin poika usko elämään. Tänään ei ole suomalaista apinauskoa vuosia on kulkenut ja totuuksia on tullut esille ja siinä finni on apina.

      • Bengalitikku

        Hyvää äitienpäivää! Kohta taksiin ja menox!


    • vfihimsf

      - ei mitään -aikuislla lapsilla työpäivää ja työyotä - joten leväätköön jos lepoon jostain aikaa järjestyy - valtavan tunnepitoista vuodatusta liittyy aina äitienpäivään
      -on kunniaäitejä, kiitosta ja ylistystä heille, jotka onnistuneet elämässään kodin js turvan luomisessa - eri kastia edustaa nk huoraäidit, joihin itsekin lukeudun - lähinnä vainon alla eläneisiin. ihanaa on ollut lämmin päivä -samalla uuvuttavaa kun ei ole ollut pitkään aikaan kunnossa - eikä sukulaisista kukaan halua pitää mitään yhteyttä - koska näkövammaisuus ja mielenterveysongelmaisuus koetaan niin rasittavaksi haasteeksi yhteiskunnassa ja ympäristössä
      -mitä varmaan onkin. Toiset hosottaa ett valtio kyllä maksaa kaiken - unohtaen että valtio on aina me veronmaksajat - yhtä tylsää puputusta on vihreitten ja ufologien puputus jatkuvasta itsetyydytyksestä tai kerskunta siitä kuka komein eduskunnassa.
      Kaikki äidit ovat kukkasensa silti ansainneet - muut korvas aika minkä vei - sydäntä äidin konsaan ei....... laulun sanoin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      100
      2085
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      432
      1609
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1323
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      15
      1143
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      74
      1092
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1055
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      999
    8. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      266
      984
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      979
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      847
    Aihe