Tahdonvastainen hoitotoimenpide.

ongelmasta-puhutaan

Olen kuullut näistä, tavannut yhden tahdonvastaisesti hoitoon otetun miehen. Hoitopaikassaan hän käyttäytyi kuin pikkulapsi kiukutellen. Hän myös häiriköi.
Ei ollut aggressiivinen vaikka olikin kookas mittasuhteiltaan.
Hän tahtoi vain koko ajan vapauteen. Tapaus sekä hirvitti että säälitti.
Omaiset olivat ehkä tuskastuneet miehen häiriökäyttäytymiseen. Eivät toimittaneet miestä mielisairaalaan vaan yksityiseen ns.hoivakotiin.
Kyllä siitä hoivakodista oli yksityisrauha asiakashuoneissakin kaukana. Iso mies karjui hyvin kovalla äänellä. Se kuului seinienkin läpi.
Pian mies oli toimitettu toiseen hoitoyksikköön ja rauha palasi asiallisesti itsensä hallitsevien asiakkaiden tykö.

28

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rehellisyyttäsinne

      Jospa juttelisitta yhdessä tämän hoidettavan kanssa. Onko kerrottu ongelma selkeällä Suomen kielellä kasvotusten.

      Jos ei niin olisiko aika?

      • viranomaisasiaksiko

        Tallensin tämän facebook jos kyseessä on MK ja kunto romahtaa. Jos tilanne näin vakava, on teidän juteltava tämän henkilön kanssa. Selitettävä tilanne kasvotusten. Annettava vaihtoehtoja.


    • Rehellisyyttäsinne

      Seläntakana puhuminen ei ole auttamista. Haluaisitko että itseäsi kohdeltiin niin? Miten itse haluaisit että sinua kohdeltaisiin?

      Kuinka voittaa nukkua yönne jos että edes kykene kasvotusten asioimaan ja kuopitatte. Johtuisiko ongelma tästä epätietoisuudesta?

    • Rehellisyyttäsinne

      Nykymaailmassa kaikki tallentuu. Nämäkin. Ei reilu ja itsekäs käyttäytyminenkin. Minkä taakseen jättää edestään löytää. Olkaa reiluja ja kohdelkaa hyvin. Paha maku suussa on ikävä elää. Vielä kun itsekkäistä syistä, suosittelen kohtelemaan kaikkia hyvin. Voi elää elämää kaikki onnellisempana. Miksi jättää menneisyyteen itsekäs teko kun se voi sattua toisinpäinkin. Käy vaikka halaamassa sitä kiukuttelijaa ja kerro tilanne! Suoraselkäisyyttä, olemme kaikki tärkeitä. Sinäkin.

    • Iloapitkäksiaikaa

      Ehkä se on sellainen kilpikonnna väärinpäin ja tarvii vain jonkun joka kääntää sen oikeinpäin. Mene sinä hyvä ihminen kertomaan sille tilanne kasvotusten ja pelasta se! Kaikki tarvii apua joskus eikä yksin pysty! Sinä aloittaja pystyt! Tee hyvä teko ja ilahdut itsekin. Pyydä joku tekemään se jos et yksin pysty! Tehkää yhdessä. Olkaa hyvä sydämisiä ja siitä on iloa pitkäksiaikaa!

    • ongelmasta-puhutaan

      Rehellisyyttä sinne
      Kas kummaa. Puhuttelin häiriköivää miestä niin kuin mies miehelle. Heti hän muuttui kuin kaveriksi. Tuli mieleen, etteä hoitajat eivät osanneet asennoitua rähisevään miesasiakkaaseen. Asia jä kaivelemaan mieltäni.

      Olin kuitenkin vain omaistani tullut katsomaan niinä kertoina jolloin näin miehen ruokailuhuoneessa möykkäävän. Minut olisi ulkopuolisena ohjattu heit ulos puuttumisesta hoitotyöhön. Niissä saa porttikiellon omaisensa tapaajakin.

      Sitä ennen näin tapauksen sairaalan osastolla, jossa roteva hoitaja kohteli iäkästä, haurasta naispotilasta kuin jätejäkkiä. Tuli mieleen se huuto-maalaus. Niin kauhistunut hoitajaa pelkäävän naisen katse ja koko olemus oli.

      Miehenä päätin, että keksin kyllä keinon "vähää ennen" toisten käsiin joutumistani.
      Rehellisyyttä sinne
      Olen aika varma, ettei tapaus koske teidän omaisenne näkemistä. Jos niin on, olen se lojaali siviili-osapuoli, en lääkäri tai tuomari.

      • Rehellisyyttäsinne

        Kiva kun jaksoit vastata. Olisipa kaikki sovittavissa, keskustelemalla kuin kerroit. Tämä hyvin mahdollista. Sinulla on kyky ilmaista itseäsi, joillakin se vaan on ja tulee toimeen kaikkien kanssa. Vaikutat rehdiltä, toivon ettet loukkaannu nimimerkistä. Se on vain nimimerkki.

        Ainakin eräs mies MK oireilee koska ei saa tarpeeksi unta. En tiedä valvoitetaanko sitä tarkoituksella että sitten oireilee kun silmiin ja korviin sattuu univaje. Minulla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa. Hoitohenkilökunnan käsissä. Jos joku voisi niin kiitän avusta.


      • Tuliset.hiilet.pään.pääl

        En saa minäkään tarpeeksi unta. Kotonakaan. Viimeiset 15 v työelämässä jaksoin nukahtamislääkkeen ja 10 v lisäksi psyykenlääkkeen avulla. Nyt eläkkeellä jo pitkään. Lääkäri pienensi nukahtamislääkkeeni reseptin puoleen minua näkemättä ja kuulematta. Helvettiähän tämä on, mutta jos oikeutta maailmassa on, niin tämä lääkäri saanee helvettinsä aikanaan.
        Se karma kun tarkoittaa samaa kuin kosto.


      • Joudujoogaan

        No eipä ole ihme että et saa nukutuksi. Kukaan ei tuommoisilla aatoksilla varmasti nuku. Rauhoitu ja rauhoita mielesi ja kielesi, alkaa uni maistumaan. Oletko ikinä koskaan kuullut muunlaisista keinoista ja konsteista unettomuuteen kuin pilleri, joka on henkisesti laiskan tapa joka juttuun. Etsi tapa jolla opit rentoutumaan, niitä on monia, voi valita mieleisensä.


      • vaiva.jos.toinenkin
        Joudujoogaan kirjoitti:

        No eipä ole ihme että et saa nukutuksi. Kukaan ei tuommoisilla aatoksilla varmasti nuku. Rauhoitu ja rauhoita mielesi ja kielesi, alkaa uni maistumaan. Oletko ikinä koskaan kuullut muunlaisista keinoista ja konsteista unettomuuteen kuin pilleri, joka on henkisesti laiskan tapa joka juttuun. Etsi tapa jolla opit rentoutumaan, niitä on monia, voi valita mieleisensä.

        Löysin mielenvakautusmedotin netistä kun oli hakupäällä ja etsin pitkään. Tilasin pienkustantajalta ensin kirjan, jota aloin käytännössä soveltaa käyttööni.
        Puoli vuotta myöhemmin uskaltauduin kurssille.
        Erakoituneena miehenä kirjoitin kurssin pitäjälle että jännittää kauheasti sinne kurssille tulo. Sanot käyneesi SA-Int'inkin, tääälläkin sulaudutaan joukkoon.

        Niin menin ja sillä tiellä olen, vielä nyt 12 v. myöhemmin. Menetelmä on nerokas. Siinä käsitellään kuluneen päivän tapahtumat mielessä tuoreeltaan.
        Näin ei lisää synny ennestään jo varhaislapsuudessa syntyneiden traumojen päälle lisää psyykeä kuormittamaan.

        Menetelmässä käsitellään manipulaation avulla myös kehon tärkeimpien nivelten liikeradat kuntoon niin ettei selkäranka-alueiden tai niska-hartia jumeja synny. Teen harjoituksen joka ilta.

        Olen elänyt työelämän aikana syviäkin depressiotiloja, kuitenkin pystynyt jotenkin ansiotyöni hoitamaan eläköitymiseen asti.
        Nyt reuman ja muiden tulehdustilojen takia olen joutunut putkeen käyttämään antibioottiestohoitoa ja tulehduskipulääkettä.

        Koin työelämän loppupuolella burn'outin. Nyt aika pieni vapaa-ajan askare kehittää univelkaa. Nukahdan kuin narkolepsiassa jopa istuessani.


      • Twelvepoints

        Hyvä sinä. Jatka etsimistä, luonto parantaa paremmin kuin pilleri.


    • Nukkumattiiii

      Saako tämä kiukutteleva tarpeeksi unta? Väsyneenä elämä on hankalaa. Pitää saada tarpeeksi unta.

      • kipeä-ongelma

        Tai sitten se, että ihminen on niin juurtunut esim. maalla tai ok-taloasumiseen, että elämä tuntuu olevan sekaisin jos "vapaus" riistetään.
        Dementtisissä tapauksissa potilas ei katso tekevänsä mitään väärää vaikka touhuilu on muuttunutkin tuhoavaksi voimaksi.


    • Rehellisyyttäsinne

      Jäi nyt kaivelemaan tämä minuakin. Teen selväksi että tämä MK ryhdistäytyy. Käyttäytyy jatkossa. Eikä käyttäydy tietyissä paikoissa ja asioissa enään lapsellisesti. Ollut ongelmia taas mutta jos nämä korjaantuisi nyt. En vaan saa välitettyä mitenkään viestiä perille että riittävä uni on tarpeen. Se ei mene millään perille. Olen lähes varma että tämä ratkaisisi tämän ongelman.

    • kun.unohdetaan.kohtuus

      Ihmisiä sekoaa myös liiallisen alkoholin tai muiden päihteiden takia. Ei vähiten nuoria. Itselleen tai sivullisille ihmisille perheiden lisäksi tuskin jää muuta vaihtoehtoa kuin korjata hänet tahdonvastaisesti katkolle tai hoitoon.

    • hoitavanaollut

      Eihän normaali-ihminen räyhää ja karju edes unenpuutteessaan. Onhan täytynyt olla paibava syy, miksi ei kotona kyetä enää hoitamaan. Ei voi mahdottomia vaatia omaisiltakaan !

      • ongelmasta-puhutaan

        Siks toisekseen hoivakodeissa käy joka viikko lääkäri lääkitystarpeet päivitetään. Erikoisen tarkkoja ollaan unilääkkeiden tarpeellisuudesta.
        Ihmiset vaan yksinkertaisesti sekoavat kun joutuvat eroon koko elämänsä tärkeistä elinympäristöistään.
        Ainoa parantava keino olisivaan päästää heidät sinne omiin ympyröihinsä, mutta omaisetkin ovat jo hermoraunioina dementtisistä tai muuten sekopäisistä omaisistaan.


      • Rehellisyyttäsinne

        Seläntakana puhuminen ei ole auttamista. Haluaisitko että itseäsi kohdeltiin niin? Miten itse haluaisit että sinua kohdeltaisiin?

        Kuinka voittaa nukkua yönne jos että edes kykene kasvotusten asioimaan ja kuopitatte. Johtuisiko ongelma tästä epätietoisuudesta?


      • "ongelmasta-puhutaan"

        Nyt naamioit aloituksesi jonkun toisen ongelmaksi, mutta olet itse sen kokenut? Eikö vain?

        Kuinka voit muutoin tiettää mitä siellä tapahtuu, siis rehellisyyttä kirjoituksiin, eikä kirjoitella jostain naapurin ongelmasta.


      • ongelmasta-puhutaan
        Kristiina23 kirjoitti:

        "ongelmasta-puhutaan"

        Nyt naamioit aloituksesi jonkun toisen ongelmaksi, mutta olet itse sen kokenut? Eikö vain?

        Kuinka voit muutoin tiettää mitä siellä tapahtuu, siis rehellisyyttä kirjoituksiin, eikä kirjoitella jostain naapurin ongelmasta.

        "...mutta olet sen itse kokenut"
        Osaksi totta Kristiina23. Olen ikäisekseni,82 vuotta vielä liikuntakykyinen. Vaimon sairauden nopeaa etenemistä jouduin seuraamaan lähes vuoden ajan.
        Kaikki se kauhistutti. Olin pari vuotta melko pohjilla. Masentunut ja aloitekyvytön. Kaikki miehet eivät tuosta muutoksesta selviä.

        Hän pyrki koko ajan kotiin, jota hoiti kymmeniä vuosia. En osannut arvostaa tai kiittää siitä. Voi sitä itkun ja tuskan määrää. Elämä ei oo reiluu.


    • Yökyöpeli

      Ei tule riitaa, kun itse puhuu ja itse vastaa muutaman minuutin viiveellä.

    • Sairaudentunnottomuus

      Lienen tyhmä mutta en tajua enkä ymmärrä puhetta itsemääräämisoikeudesta ja "tahdonvastaisuudesta" jos ihminen itse ei tajua eikä käsitä enää mistään mitään.

      • ongelmasta-puhutaan

        Sairaudentunnottomuus.
        Ihan rehtiä maalaisjärkeä käytät. Iän ajanhan tämä on tiedetty; sairautta potevan, oikeuksiinsa puuttuvan ihmisen mielestä "huostaanotto" tai tahdonvastainen hoito on aina verinen vääryys.


      • Järki.jättänyt
        ongelmasta-puhutaan kirjoitti:

        Sairaudentunnottomuus.
        Ihan rehtiä maalaisjärkeä käytät. Iän ajanhan tämä on tiedetty; sairautta potevan, oikeuksiinsa puuttuvan ihmisen mielestä "huostaanotto" tai tahdonvastainen hoito on aina verinen vääryys.

        Miksi monimurhaaja ei joudu tahdonvastaiseen tilanteeseen?
        Ennen oli "pytty", johon epäsosiaaliset tappajat siirrettiin linnatuomion jälkeen, Nyt he päästetään vapaalle ja pidätetään sitten taas , kun seuraava murha on tehty.
        Nyt se sarjamurhaaja on pidätetty. Ehti kuristaa yhden naisen linnasta pääsynsä jälkeen.

        Amerikassa kundi olisi jo mennyt sähkötuolissa. Joskus voisi ajatella, että se ei ole ihan poissuljettava toimi.


      • jossain.mättää.pahasti
        Järki.jättänyt kirjoitti:

        Miksi monimurhaaja ei joudu tahdonvastaiseen tilanteeseen?
        Ennen oli "pytty", johon epäsosiaaliset tappajat siirrettiin linnatuomion jälkeen, Nyt he päästetään vapaalle ja pidätetään sitten taas , kun seuraava murha on tehty.
        Nyt se sarjamurhaaja on pidätetty. Ehti kuristaa yhden naisen linnasta pääsynsä jälkeen.

        Amerikassa kundi olisi jo mennyt sähkötuolissa. Joskus voisi ajatella, että se ei ole ihan poissuljettava toimi.

        Sekin Pohjois-Karjalan sarjahukuttaja kielsi tehneensä mitään laitonta, vaikka hukutettuja löytyi hänen venematkoiltaan.
        Hän kuten poliisintyöstään palkattu Aarniokin pyysi itsensä vapauttamista todisteiden ollessa muka puutteellisia.


      • Lierotluikut

        Tällaisista syistä johtuen en itse kunnioita lakeja sen enempää kuin niiden laatijoita ja toimeenpanijoitakaan. Lakiteksti on kapulakielistä hepreaa kai siksi, että jokainen sen lukija voi käsittää ja tulkita asian niin kuin itse tahtoo eli vaikka kuinka kierosti.


    • Rehellisyyttäsinne

      Kävin maistraatissa.

      Olin oikeuskelpoinen. Ei edunvalvojaa. Ei valtakirjaa.

      Miten voin olla hoidossa sitten? Mistä saan paperini kun en tiedä hoitajaa?

      Yläkerta nakkelee tyyliin helmiä siolle. Miten saan paperini?

      • kaatispaikkakengissä

        Maistraatti on paikka, jossa matto vedetään altasi ees taas ja taas taas. Niiden tantta kävi katsomassa, miten huterasti asuin; lähes räystään alla.
        Se ei riittänyt, ainakin tuosta tantasta (ei ollut lakimiesnainen) on väärin että tuo jätkä sitkistelee vielä hengissä)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe