Kysymys Pirkko-papille

T..Mirka

Kirjoitit näin Pirkko: ""Me elämme kristityssä maassa. Meillä jokaisella on uskonnonvapaus, on siis oikeus uskoa tai olla uskomatta. ""

Kysymys 1: Toteutuuko uskonvapaus jos sylivauvaiässä lapsi liitetään lahkosi jäseneksi, josta hän ei voi omasta tahdostaan erota. Tästä alkaa noin 18v uskonnollinen aivopesu ja koulutus jne.
- Minä itse kannatan uskonnoille 18v ikärajaa.

Kysymys 2: Onko vanhemmilla oikeus päättää, että heidän lapsesta aivopestään uskis?
- Minun mielestä, ei missään nimessä.

Kysymys 3: Tunnetko yhtään syyllisyyttä, kun tuputat herkkäuskoisille lapsille täysin todistamattomia uskomuksia totena ja täten yrität laiminlyödä näiden lapsien uskonvapautta?
- Minä en edes pystyisi toimimaan näin raukkamaisesti. Omatunto ei hyväksy moista.

29

1292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö

      Kysymys 1: kyllä toteutetaan. Lasten uskonnon voivat vanhemmat päättää, koska kun lapsi kasvatetaan pienestä asti johonkin tiettyyn uskontoon, hän ennen pitkää alkaa sydämestään uskoa siihen, eikä hän silloin edes halua vaihtaa uskontoaan.
      Kysymys 3: en todellakaan, sillä faktat tulee tunkea lapsen päähän jo pienenä...

      • Tönkkäne

        Tarkoitatko että lasten vanhemmilla on oikeus olla hyväksymättä lapselle kuuluva uskonvapaus?

        Ketä tämä uskonvapauslaki sitten koskee?


    • Mirka-hyvä.

      Olemme tästä samasta aiheesta jutelleet jo aiemmin, mutta ei se mitään. Mielelläni vastaan kysymyksiisi.

      1. Toteutuuko uskonnonvapaus, mietit, kun vanhemmat tuovat lapsensa kasteelle. Kyllä se minun mielestäni toteutuu. Vanhemmat saavat tuoda tai jättää tuomatta. Se on heidän valintansa. Lasta ei ole pakko kastaa eikä pakko jättää kastamatta. Kaste ei ole lapsen valinta, jota sinä peräänkuulutat, totta. Mutta lapsen puolesta vanhemmat päättävät monia asioita, koska lapsi ei kykene siihen itse, jota asiaa sinä nostat esille. Niin se on. Vahemmat saavat ja suorastaan joutuvat päättämään lapsensa puolesta monia asioita. He tahtovat lapselleen hyvää, valitsevat he sitten kumman tahansa vaihtoehdon. Uskonvapautta on se, että me saamme valita kuulummeko seurakuntaan ja uskommeko vai emme. On maita, joissa se ei ole itsestään selvyys, iloitaan siitä mahdollisuudesta. Arvovapaata kotia tai ihmistä ei olekaan, kaikilla on jonkinlainen vakaumus. Joten toki vanhemmat monessa asiassa välittävät ja viestivät lapselleen sitä omaansa, outoa olisi, jos voisimme kieltää, ettei lapselle saa puhua Jumalasta tms.

      2. Onko vanhemmilla oikeus päättää, että lapsesta aivopestään uskis, kysyt. No jaa. Aika provosoiva kysymys. En pidä missään mielessä minkäänlaisesta aivopesusta, onneksi en ole sellaista joutunut kohtaamaankaan. Eikä kaste tarkoita aivopesua, onneksi. Kastetulla on kulläkin oikeus kuulla meitä rakastavasta Jumalasta.

      3. Koenko minä syyllisyyttä työstäni. En tosiaan. En yhtään. Iloitsen tärkeästä työstäni. Ja nyt kesän tullen kastan nuoia, jotka itse valitsevat kasteen ja seurakuntaan liittymisen, kun vanhemmat ovat jättäneet lapsen kastamatta, nyt he viettävät rippikoulun yhteydessä kastejuhlaansa. En tuputa, kerron. Olisipa mkava, että olisit joskus paikalla, voisimme keskustella asiasta lisää. Oletko ollut mukana seurakunnan tilaisuuksissa, nähnyt erilaisia juttula? oletan, ettet ole, tuomitset tiukasti kokematta ja näkemättä ja kuulematta ja tietämättä...

      Kaikkea hyvää kevääseesi,
      Pirkko-pappi

      • T..Mirka

        Näin minä ymmärsin kirjoituksesi

        Eli vanhemmilla on täysi oikeus aivopestä lapsi aivan mihin uskontoon tahansa. Lasten vanhenpien ei tarvitse noudattaa lastensa uskonvapautta. Papit voivat ilman omantunnon tuskia toteuttaa lasten aivopesua jos vanhemmat niin haluaa. Lait eivät koske pappeja, koska he usko niihin. Jne ...

        Olet todella kiero ihminen. Kierrät kaikki kysymykset omien etujesi mukaisiksi. Kumoat lasten uskonvapausoikeudet täysin älyttömillä selitykselläsi. Esim, lapsi saa itse päättää että uskooko hän 18v aivopesun jälkeen, tämän aivopesun satuihin.

        Mielipiteeni OLET YHTEISKUNNALLE VAARALLINEN IHMINEN

        Tämmöisen kiroilun takia uskonnoilla pitäisi olla oikeasti 18v ikäraja.


      • T..Mirka kirjoitti:

        Näin minä ymmärsin kirjoituksesi

        Eli vanhemmilla on täysi oikeus aivopestä lapsi aivan mihin uskontoon tahansa. Lasten vanhenpien ei tarvitse noudattaa lastensa uskonvapautta. Papit voivat ilman omantunnon tuskia toteuttaa lasten aivopesua jos vanhemmat niin haluaa. Lait eivät koske pappeja, koska he usko niihin. Jne ...

        Olet todella kiero ihminen. Kierrät kaikki kysymykset omien etujesi mukaisiksi. Kumoat lasten uskonvapausoikeudet täysin älyttömillä selitykselläsi. Esim, lapsi saa itse päättää että uskooko hän 18v aivopesun jälkeen, tämän aivopesun satuihin.

        Mielipiteeni OLET YHTEISKUNNALLE VAARALLINEN IHMINEN

        Tämmöisen kiroilun takia uskonnoilla pitäisi olla oikeasti 18v ikäraja.

        Sinähän olet ammattilainen vastausten väärin ymmärtämisessä. Yrität tahallasi vääntää ne miten haluat ja olet liian laiska väittelemään kunnolla. Tämä siis viitaten kaikkiin aloituksiisi ja viesteisihi, ei vain tähän.

        Jos esität kysymyksiä ja odotat kunnon vastauksia, lue kyseiset vastaukset kunnolla ennen pään tunkemista perseeseesi.

        Edelleenkin, tämä siis koskien kaikkia viestejäsi.


      • eroa.kirkostafi

        Nuoret haluavat kasteen, koska muuten heitä ei konfirmoida ja jäävät porukasta ulkopuolisiksi eikä myöskään tule rippilahjoja. Myöhemmin kirkosta voi erota.


      • Irene17

        Hei Pirkko
        Mitä mieltä olet uskonvapauslaista?
        Toteutuuko se kaikkien kohdalla oikein?
        Pitäisikö sitä valvoa tarkemmin?


      • T..Mirka
        eroa.kirkostafi kirjoitti:

        Nuoret haluavat kasteen, koska muuten heitä ei konfirmoida ja jäävät porukasta ulkopuolisiksi eikä myöskään tule rippilahjoja. Myöhemmin kirkosta voi erota.

        Kasteen ja lahkon jäsenyyden saavat ne, joiden vanhemmat eivät salli lapsilleen uskonvapautta.

        Korfirmaatioon menee vain hyvin aivopestyt lapset, jossa he julkisesti tunnustavat uskonsa (olemattomaan) jumalaan. Tämä todistaa aivopesun tehokkuuden ja toimivuuden. Näin kirkko panostaa tulevaisuuteensa. Nämä hyvin aivopestyt antavat osan työstä saadustaan palkasta kirkolle. Sitten kirkon eliitti saa elää miljoona asunnoissa ja jätti palkoilla. Syövät, juovat ja matkustelevat kirkon piikkiin. Elävät ylenpalttista elämää.


      • Y.Kalle

        Uskonvapautta on se, että me saamme valita kuulummeko seurakuntaan ja uskommeko vai emme.
        Pirkko-pappi

        Harvalla alle 18v on tätä lain edellyttämää oikeutta Suomessa. Kansalaisaloite pystyyn että tämä toteutuu varmasti kaikkien osalta.


      • Y.Kalle
        Y.Kalle kirjoitti:

        Uskonvapautta on se, että me saamme valita kuulummeko seurakuntaan ja uskommeko vai emme.
        Pirkko-pappi

        Harvalla alle 18v on tätä lain edellyttämää oikeutta Suomessa. Kansalaisaloite pystyyn että tämä toteutuu varmasti kaikkien osalta.

        Lähteekö Pirkko-pappi mukaan tähän? Nimi adressiin


      • T..Mirka
        eroa.kirkostafi kirjoitti:

        Nuoret haluavat kasteen, koska muuten heitä ei konfirmoida ja jäävät porukasta ulkopuolisiksi eikä myöskään tule rippilahjoja. Myöhemmin kirkosta voi erota.

        PUUAAHHHHHHH .... HEH HEH HEH .... Väitätkö tosissasi että nuoret haluavat kasteen, koska muuten heitä ei konfirmoida ?


    • wuplu

      donatkaa v-bucks

    • vilpuri

      moi

    • Hei taas.

      Meillä on monenlaisia mielipiteitä asioista, myös tästä uskonvapaudesta ja sen toteutumisesta. Onneksi niin saa olla. Toisen ihmisen mieipiteitä tulisi aina kunnioittaa, ajattelen.

      Joku sanoi, että nuoret haluavat kasteen ja osallistuvat konfirmaatioon saadakseen lahjoja ja pysyäkseen joukon mukana. Voi olla jonkun kohdalla niin, mutta ei kaikkien. Jos niin onkin, se lienee heidän päätöksensä, jota emme voi tuomita. On myös nuoria, jotka ovat aidosti kiinnostuneita ja jäävät seurakunnan toimintaan aktiivisesti mukaan.

      Totetuuko uskonnonvapauslaki Suomessa, kysyi joku. Kyllä, mielestäni niin on. Pidän uskonnonvapautta oikein hyvänä ja tärkeänä asiana. En ole valmis lähtemään mukaan adressiin, josta oli puhe. Ne, jotka ovat sillä kannalla, ovat vapaat tekemään sen minkä kokevat tarpeelliseksi. Muistutan myös, ettei Suomi ole suinkaan ainut maa, jossa lapsia kastetaan. Ja siitä, ettei arvovapaata kotia ole olemassakaan. Aina vanhemmat välittävät omia asenteita ja arvojaan kodissa lapsilleen. Tottakai kristityt vanhemmat saavat tuoda juli ja antaa lapselleen kristillistä kasvatusta. Ihan yhtä lailla kuin ei uskovat tai ateistit tuovat omia asenteitaan ilmi.

      Hyvää kevättä,
      Pirkko-pappi

      • Uskon jumalaanne, mutta tiedän, ettei hän ole ainoa eikä muita ylempänä. Tahtoisin olla enemmän tekemisissä niitten henkien kanssa, jotka itse ottavat minuun yhteyttä, sekä tietenkin niitten, jotka meidän katoavissa metsissämme vielä sinnittelevät ja joita täällä on alusta asti palvottu.
        Mutta minun sieluni on myyty Jahvelle, enkä tiedä, voiko sitä saada takaisin. Minut on henkisesti raiskattu. Olen saastainen ja se on teidän vikanne.


      • Vain.aikansa

        Nuoret ovat aktiivisesti mukana seurakunnassa niin kauan kuin voivat olla nuorisotyön piirissä. Kun aikuisuus koittaa, he huomaavat nuorisotyön olevan täysin erilaista kuin kirkon muu toiminta ja lopettavat sitten seurakuntähömpän.


      • YuriOnHomoJäällä
        jokutyyppi19 kirjoitti:

        Uskon jumalaanne, mutta tiedän, ettei hän ole ainoa eikä muita ylempänä. Tahtoisin olla enemmän tekemisissä niitten henkien kanssa, jotka itse ottavat minuun yhteyttä, sekä tietenkin niitten, jotka meidän katoavissa metsissämme vielä sinnittelevät ja joita täällä on alusta asti palvottu.
        Mutta minun sieluni on myyty Jahvelle, enkä tiedä, voiko sitä saada takaisin. Minut on henkisesti raiskattu. Olen saastainen ja se on teidän vikanne.

        Missä se jumala on? Minkä näkänöinen hän on?


      • YuriOnHomoJäällä kirjoitti:

        Missä se jumala on? Minkä näkänöinen hän on?

        Noihin en osaa vastata, eivätkä ne välttämättä edes ole hyviä kysymyksiä. Joitain jumalia kun ei tavata nähdä fyysisessä muodossa.


      • lisäämania

        Nuorten ahneuden voi tuomita. Vai antaako pappi luvan kirkon ahneudelle, kun kieltää tuomitsemisen.


    • vapausjatoivo

      Olen jo kypsässä keski-iässä.Olin mukana jo nuorena seurakunnan partiossa.Rippikoulun jälkeen erilaisissa nuorisotyömuodoissa , kuorossakin.Olin ja olen ns kirkon uskova.Nuoruuden ajasta olen kiitollinen ja se on antanut sen arvomaailman mitä pidän oikeana ja tärkeänä.En ole tähtipölyä , elämälläni on suurempi tarkoitus mitä itse ymmärrän.Työssäni olen joutunut näkemään kyllä kuolemaa tarpeeksi.Sen edessä olen silti yhtä orpo kuin muutkin.Mutta kristityillä on toivo ja usko paremmasta.

    • T..Mirka

      Uskontojen paikkakohtaisuus todistajaa ettei uskonvapaus toteudu.

      Kannatan kirkon jäsenyydelle ja uskonnoille 18v ikärajaa. Tästä ei ole ihmisille mitää haittaa.

    • Janne.L

      Suomen nykyinen järjestelmä ei takaa lapsille uskonvapautta. Toivottavasti tähän tulee pikaisesti muutos.

    • Yks.Äiskä

      Olen pettynyt kirkon toimintaan. Kirkko menetti nyt mahdollisuuden aivopestä lapsiani. Aion myös erota kirkosta. Keksin kyllä parempaakin käyttöä sille rahalle.

    • laaja.salo

      Miten voi olla yhtäaikaa kristitty ja kirkon jäsen?

    • Luk.lis

      "Muutosta perustelee myös se, että monen lukiolaisen perheen katsomuksellinen ja muukin perhetilanne on nyt eri kuin se oli opiskelijan varhaislapsuudessa, jolloin hänet vauvana liitettiin kirkkoon. Kirkosta on eronnut yli 650 000 aikuista. Vaikka nuori nyt haluaisi erota kirkosta, muun muassa mahdollistaakseen elämänkatsomustiedon opiskelun, ja huoltaja sen hyväksyy, toisen huoltajan kielto riittää estämään eron ja siten elämänkatsomustiedon opiskelun lukiossa. Kieltämistapauksissa ei aina ajatella nuoren lukio-opiskelun ja sen jälkeisten jatko-opintojen parasta." http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2018/05/14/sivistysvaliokunnalle-et-vapaaksi/

    • outopakana

      Pirkko-pappi sanoit näin "outoa olisi, jos voisimme kieltää, ettei lapselle saa puhua Jumalasta tms."
      Outoa onkin, ettei kirkko voi antaa henkilön itse päättää onko halukas olemaan seurakunnan jäsen.
      On todella outoa, että kirkko haalii joukkoonsa alaikäisiä, eikö kirkkoon kuuluminen pitäisi olla omasta vapaasta tahdosta olevaa?
      On myöskin erittäin outoa, että kirkko tarvitsee kouluja levittääkseen jumalan sanaa, ei toteudu uskonvapaus missään muodossa.
      Outoa myöskin, että kirkko ei hyväksy mahdollista seurakuntaan liittymiseen 18v ikärajaa.
      Outoa miksi papit eivät kerro inkvisitiosta lapsille ja mitä todellakin kirkko on tehnyt vuosisatojen aikana.
      Kerro Pirkko-pappi hiukan Kemin Lapin papeista miksi eivät saaneet piikoja pappilaan!
      On outoa se, että ette pysty kertomaan avoimesti mitä todellakin kirkko on ollut ja on nykyisin.

      • pappijoopajoo

        Eihän Pirkkokaan kerro Jumalasta. Kunhan pätee suomi kaksnelosessa.


    • Lainatavaraa

      Pelätäänkö uskonnollista painostusta?

      Vuonna 2011 syntyneistä, eka luokalle menevistä 20,5 prosenttia on uskontokuntiin kuulumattomia (HS 6.8.).

      Kuitenkin heidän vanhempiensa ikäluokista, 25-44 -vuotiasta 39 prosenttia on uskontokuntiin kuulumattomia. Peruskoulussa olevista lapsista puolestaan vain noin 6 % on uskontokuntaan kuulumattomille tarkoitetussa elämänkatsomustiedon opetuksessa.

      Mistä näin isot, omituiset erot kertovat?

      Mielestäni ne kertovat yhtäältä uskonnollisesta painostuksesta, todellisesta tai kuvitellusta, jota koetaan päiväkoteihin ja kouluihin liittyen sekä toisaalta elämänkatsomustiedon syrjinnästä opetusjärjestelyissä.

      Monet uskontokuntiin kuulumattomat perheet eivät "tule kaapista" koulussa peläten altistavansa lapsensa painostukseen, todelliseen tai kuviteltuun. Eikä kaikkien alakoulujen alaluokilla ole ET-opetusryhmää aloittavalle ekaluokkalaiselle.

      Näin lapsi jää uskonnonopetukseen eikä pääse ET-opetukseen.

      Kuitenkin yhteiskunta maallistuu, sekulaaristuu koko ajan. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa rehtoria ja opettajakuntaa ehkäisemään syrjintää myös uskontoon vai vakaumukseen liittyen. Tarvitaanko lasten vanhempien henkistä vapautusliikettä!? Tarvitaanko rohkaisua, keskinäistä tukea?

      Toivottavasti alkavana lukuvuonna yhä useampi ekaluokkalainen pääsee ET-opetukseen. Siihen voi vielä viime hetken valinnoilla vaikuttaakin. Ja ET-opetukseen voivat nyt peruskoulun 2.-9. luokalla aloittavat.

      Uskonnonvapaudessa ei ole kyse vain oppiaineista. Jos koulu vielä liittyy jumalanpalveluksia ja hartauksiansa lukuvuoden ohjelmaan, myös kirkkoon kuuluvilla lapsilla on oikeus niiden sijaan osallistua ei-uskonnolliseen ohjelmaan.

      • Sekulaarist

        Vielä ehtii ilmoittaa koululle, että oppilas osallistuu vain ei-uskonnolliseen ohjelmaan (ei aamuhartauksiin eikä jumalanpalveluksiin kirkossa).

        Opetushallituksen tammikuussa antaman ohjeen mukaan koulu voi päättää, että se ei sisällytä lukuvuoden ohjelmaan uskonnonharjotustilaisuuksia. Samoin päiväkodit. Se on tietenkin paras ratkaisu koko asiaan, sillä sitten ei tarvitse järjestää kahta rinnakkaisfa ohjelmaa, uskonnonharjoitusta ja samanaikaista ei-uskonnolllista ohjelmaa.

        OPS:n mukaan koulun toiminnan tulee olla uskonnollisesti, puoluepoliittissesti ja kaupallisesti sitouttamatonta. Harva koulu nostaa esiin vain yhden puolueen tai yrityksen näkemyksiä.. Lopetetaan siis myös evl kirkon suosiminen.

        Ja vielä ehtii myös ilmoittaa, että oppilas siirtyy elämänkatsomustiedon opetukseen nyt alkaneena lukuvuotena.

        Jos lapsi erotetaan kirkosta lukuvuoden aikana, on luontevaa saman tien siirtymisesta et-opetukseen. (Olen elämänkatsomustiedon aineenopettajana toimiessani saanut uuden oppilaan ryhmään vielä maaliskuussakin..


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe