On ollut jo hitvasen aikaa mielessä, josko
rakentelisi harrastuksekseen jonkun kevyen E21-
sleeperin. Tuollainen hainkeula olisi mukava
pelastaa ennen kuin ne kaikki tuhotaan
lopullisesti, ja nythän niitä saa jo melkein
suurkiitoksella.
Lähinnä oli mielessä tiputtaa nenälle 90-luvun
alun E34:ssä ja E36:ssa käytetty M50, 2,5-
litrainen ja 24-venttiilinen. Ymmärtääkseni bloki
on jotakuinkin sama kuin M20:ssä, joten 320/6:een
tai 323i:hin tuollaisen pitäisi kai käydä melkein
heittämällä. Onko tietoa, ovatko moottorin
kiinnityspisteet ja kytkinkopan kiinnitys
samanlaiset?
Saako tuollaiselle lupia ja jos niin miten?
Riittävätkö esmes 323i:n jarrut sellaisenaan?
Painoeroahan koneilla ei kai ole paljoakaan.
Kuulopuheiden perusteella E21:stä on kyhätty
paljon villimpiäkin laitteita, mutta lakiin on
ilmeisesti viime aikoina tullut joku tiukennus.
Onko projektilla edes toivoa mennä läpi?
Entäs, mitä eroa on M50:llä ja M50TU:lla (VANOS)
ja mihin autoihin mitäkin on alun perin
asennettu? Erot suorituskyvyssä?
Kiitokset sille, joka osaa vastata yhteenkin
noista kysymyksistä. Olisi mukava tietää
kannattaako haaveilua jatkaa vai onko parempi
vaan mennä kotiin syömään puuroa.
E21 ja M50
11
1929
Vastaukset
- oisko järkee ???? hei
niin saat hain nokkaa ja ison koneen ja herkkuja.
kutittele siitä tehot irti ja jarrujakaan ei
tartte vaihtaa.....- Scuderia QV
...harrastuksesta olis kyse eikä vain yrityksestä
kiihtyä mahd. helpolla sataseen seitsemässä
sekunnissa.
En mä niin herkkuja kaipaa, ei tuosta kumminkaan
olla käyttöautoa tekemässä.
Eekaksykkösen kanssa pääsisi hiukan parempaan
tehopainosuhteeseenkin ja löpöä luulisi menevän
selvästi vähemmän. - by germany
kyl ne jarrut tarttee vaihtaa alpinan tai jonkin
muun jarruiksi ja navat 5-pulttisiksi. Sen koneen
kans on niin et se kyl käy vanhaan lootaan jne.,
mut oljypohja on vääränlianen mut se ja
öljypumppu käy kyl vanhemmasta koneestakii. ei
muuta ku väsäämään olis varmaan ensimmäinen e-21
24v - 323i
by germany kirjoitti:
kyl ne jarrut tarttee vaihtaa alpinan tai jonkin
muun jarruiksi ja navat 5-pulttisiksi. Sen koneen
kans on niin et se kyl käy vanhaan lootaan jne.,
mut oljypohja on vääränlianen mut se ja
öljypumppu käy kyl vanhemmasta koneestakii. ei
muuta ku väsäämään olis varmaan ensimmäinen e-21
24v...yksikin pätevä ja järkevä syy miksi navat
pitäisi vaihtaa 5-pulttisiksi?
Puhuit myös Alpinan jarruista, eihän AIDOSSA E21-
Alpinassakaan ole 5-pulttisia pyörännapoja.
Tiedätkö mitä eroa on E21-Alpina B6 jarruissa
verrattuna vakio 323i:hin?
- 323i
Jo muutama vuosi sitten on tehty ja ihan
laillisesti katsastettukin. Ainakaan silloin ei
vaatinut mitään erikoislupia sun muita. Tarvitaan
vaan 323i-mallin isot etutolpat, isot etujarrut
ja levyjarrullinen taka-akselisto. Kone menee
heittämällä vanhaan E21-vaihteistoon, mutta koska
M50 kone on enenmmän kallellaan oikealle kuin
M20, niin joudut asentamaan laatikon
tässätapauksessa hieman vinoon.
Eriasia sitten on tuo pelastaminen. Eikös
pelastaminen ole nimenomaan sitä, että pidetään
mahdollisimman alkuperäisenä. Mielestäni ainakaan
aitoa 323i:tä ei saisi moiseen tekniikkahirmuun
käyttää. Osta vaikka 315, niitä löytää vielä
hyväkorisia, vaihda siihen akselistot yms ja
tunge se 24v-kiuas semmoseen. Jätä paikalleen 315-
takamerkki ja kaikkea muuta kivaa.
Jos haluat lisätietoja, kerron.- Scuderia QV
Kiitos vaan asiantuntevasta vastauksesta.
Mviittäkymppiäkö ei mahdu kallistamaan niin, että
laatikko sopisi oikeaan asentoon, vai tuleeko
moottorin tukien kanssa ongelmia? Tiedätkö, voiko
M20:n tukia yleensäkään hyödyntää vai pitääkö
moiset työstää itse?
Siitä pelastamisesta. Niin, onhan se vähän
kyseenalaista alkuperäistä 323i:tä mennä
tuhoamaan, mutta näyttää siltä, että ne
pikapuoliin rässitään joka tapauksessa paskaksi
kaikki tähän asti säästyneet. Pieni suru tuli
kaverin hienon mustan orgis Recaroilla,
BBS-Mahleilla yms. varustetun 323i:n mentyä
vaihtokaupassa teinijullien tuhottavaksi.
Parempi kai sentään vaihtaa tuollaiseen kone ja
restauroida se muuten nättiin kuosiin kuin päästää
joku maalaamaan se keltaiseksi ja "koristelemaan"
Testarossa-levikkein?
Hyväkoppainen 315 voisi kyllä olla ihan pätevä
kanta-auto sekin, 323i:n jarruja (uusiahan ne
kumminkin suurimmaksi osaksi kannattaa),
akselistoja yms. taitaa vielä löytyä aika hyvin.
Sisustuksessahan ei mittariston ja ovipahvien
lisäksi tainnut kummempia eroja ollakaan,
nahkarattikin on kai ollut optio?
Kolmeviiteentoista pitäisi sitten kyllä löytää
jostain sopiva sportti-Getrag ja taitaa muukin
voimansiirto joutua vaihtolistalle.
- Musti
On ainakin yksi moinen auto tehty. Itseasiassa se
olisi myynnissä, tosin ilman moottoria.. 323i
tietää asiasta näköjänsä aika paljon. Itse
rakensin autoni juuri 315 pohjalle. Todellinen
susi lampaan vaatteissa. Jos kiinnostaa rakentaa
samanlainen, niin autan mielellään.. Helpompaa
olisi ostaa valmis auto katsastettuna. ;)- Scuderia QV
...minkäslainen peli tuo on, onko koko kori
läpikäyty, milloin maalattu jne.? Löytyykö
minkälaisia optioita?
Kun purit koneen pois, puritko Motronicin sähköt
samalla vai vieläkö ovat paikallaan?
Niin ja minkälaista hintaa olet ajatellut?
Toisaalta kiinnostaisi kyllä rakentaa itse koko
laite alusta loppuun asti, saisi sitten justiinsa
sellaisen kuin itse haluaa, mutta toisaalta on
yleensä aika & tallipaikka nihkeässä. - Musti
Scuderia QV kirjoitti:
...minkäslainen peli tuo on, onko koko kori
läpikäyty, milloin maalattu jne.? Löytyykö
minkälaisia optioita?
Kun purit koneen pois, puritko Motronicin sähköt
samalla vai vieläkö ovat paikallaan?
Niin ja minkälaista hintaa olet ajatellut?
Toisaalta kiinnostaisi kyllä rakentaa itse koko
laite alusta loppuun asti, saisi sitten justiinsa
sellaisen kuin itse haluaa, mutta toisaalta on
yleensä aika & tallipaikka nihkeässä.moro! Auto on täysin läpikäyty -95>-97 Hyvässä
kunnossa edelleen. Alusta 323i:stä. Jarrut uusittu
täysin. Bilstein iskarit ja H&R jouset. 5-v
laatikko. Vakio 315 perä.(tod. nop. kiih...;))
Autossa on ruiskut paikoillaan. Voin myydä 2.0l
M50 moottorilla 150hv. Hinta 17tmk. Jos haluat
kuvia, niin laita email osoite.
Ps. 2.5l M50 moottorilla autossa oli 210hv ja
paino 1040kg. Voin myydä auton myös tällä
kokoonpanolla, mutta hinta nousee.. - Scuderia QV
Musti kirjoitti:
moro! Auto on täysin läpikäyty -95>-97 Hyvässä
kunnossa edelleen. Alusta 323i:stä. Jarrut uusittu
täysin. Bilstein iskarit ja H&R jouset. 5-v
laatikko. Vakio 315 perä.(tod. nop. kiih...;))
Autossa on ruiskut paikoillaan. Voin myydä 2.0l
M50 moottorilla 150hv. Hinta 17tmk. Jos haluat
kuvia, niin laita email osoite.
Ps. 2.5l M50 moottorilla autossa oli 210hv ja
paino 1040kg. Voin myydä auton myös tällä
kokoonpanolla, mutta hinta nousee..Kyllähän tuo kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.
Minkä vuotinen se 315 kanta-auto oli ja mitä
lukee papereissa? Muutosprosentit yms.? Siitä
alkuperäisestä 315:sta kun ei enää taida montaa
osaa olla jäljellä.
Kuinka kappaleiksi auto on purettu siinä
läpikäynnin yhteydessä? Onko koko pohja
hiekkapuhallettu tms.? Miltäs ruostetilanne
näyttää tällä hetkellä? Entäs kuinka suorana ovat
kyljet säilyneet?
Minkälainen sisusta? Mitkä penkit, löytyykö
varvikellollinen mittaristo jne.?
Entäs vaihteisto? Säästövälitetty vai Getrag?
Tuolle kaksilitraiselle mulla ei oikein taida
olla käyttöä, tarkoitus olisi saada tukevasti
käyttökelpoista arkivääntöä. Kun on tottunut
ajelemaan kolmilitraisella vinkkelillä ei litraa
pienempi enää oikein jaksa sytyttää =)
Mistäs hintaluokasta puhutaan kakspuolikkaan
kanssa? Paljonko koneella on ajettu ja mitä sille
on tehty? 210 hepokattiin taitaa riittää jo katin
poisto, paremmin virtaava putkisto, peltisarjat
ja vapaavirtaussuodatin, niin teinituningilta
kuin kuulostaakin :) Koneen vaihto ei ole
ongelma, meikäläinenkin voi sen operaation tehdä.
210hv ja 1040kg menee tehopainosuhde jo alle
sen "laillisen" 7kg/kW, mutta papereissa lukee
kai 141kW? Sehän oli käsittääkseni noiden
vanhempien M50 2,5:sten teho? Pysyy juuri ja
juuri rajan alla =)
Perä voisi kaivata lukkoa ja mun rauhallisella
(ihan tosi! =) ajotavallani välityskin voisi olla
vähän harvempi, mutta saahan noita periä.
Pistä kuvia ja vaikka vastauksiakin tänne:
[email protected]
Kiitos! - Scuderia QV
Musti kirjoitti:
moro! Auto on täysin läpikäyty -95>-97 Hyvässä
kunnossa edelleen. Alusta 323i:stä. Jarrut uusittu
täysin. Bilstein iskarit ja H&R jouset. 5-v
laatikko. Vakio 315 perä.(tod. nop. kiih...;))
Autossa on ruiskut paikoillaan. Voin myydä 2.0l
M50 moottorilla 150hv. Hinta 17tmk. Jos haluat
kuvia, niin laita email osoite.
Ps. 2.5l M50 moottorilla autossa oli 210hv ja
paino 1040kg. Voin myydä auton myös tällä
kokoonpanolla, mutta hinta nousee..Kyllähän tuo kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.
Minkä vuotinen se 315 kanta-auto oli ja mitä
lukee papereissa? Muutosprosentit yms.? Siitä
alkuperäisestä 315:sta kun ei enää taida montaa
osaa olla jäljellä.
Kuinka kappaleiksi auto on purettu siinä
läpikäynnin yhteydessä? Onko koko pohja
hiekkapuhallettu tms.? Miltäs ruostetilanne
näyttää tällä hetkellä? Entäs kuinka suorana ovat
kyljet säilyneet?
Minkälainen sisusta? Mitkä penkit, löytyykö
varvikellollinen mittaristo jne.?
Entäs vaihteisto? Säästövälitetty vai Getrag?
Tuolle kaksilitraiselle mulla ei oikein taida
olla käyttöä, tarkoitus olisi saada tukevasti
käyttökelpoista arkivääntöä. Kun on tottunut
ajelemaan kolmilitraisella vinkkelillä ei litraa
pienempi enää oikein jaksa sytyttää =)
Mistäs hintaluokasta puhutaan kakspuolikkaan
kanssa? Paljonko koneella on ajettu ja mitä sille
on tehty? 210 hepokattiin taitaa riittää jo katin
poisto, paremmin virtaava putkisto, peltisarjat
ja vapaavirtaussuodatin, niin teinituningilta
kuin kuulostaakin :) Koneen vaihto ei ole
ongelma, meikäläinenkin voi sen operaation tehdä.
210hv ja 1040kg menee tehopainosuhde jo alle
sen "laillisen" 7kg/kW, mutta papereissa lukee
kai 141kW? Sehän oli käsittääkseni noiden
vanhempien M50 2,5:sten teho? Pysyy juuri ja
juuri rajan alla =)
Perä voisi kaivata lukkoa ja mun rauhallisella
(ihan tosi! =) ajotavallani välityskin voisi olla
vähän harvempi, mutta saahan noita periä.
Pistä kuvia ja vaikka vastauksiakin tänne:
[email protected]
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493242Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1081020Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah421012Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40981