E21 ja M50

Scuderia QV

On ollut jo hitvasen aikaa mielessä, josko
rakentelisi harrastuksekseen jonkun kevyen E21-
sleeperin. Tuollainen hainkeula olisi mukava
pelastaa ennen kuin ne kaikki tuhotaan
lopullisesti, ja nythän niitä saa jo melkein
suurkiitoksella.

Lähinnä oli mielessä tiputtaa nenälle 90-luvun
alun E34:ssä ja E36:ssa käytetty M50, 2,5-
litrainen ja 24-venttiilinen. Ymmärtääkseni bloki
on jotakuinkin sama kuin M20:ssä, joten 320/6:een
tai 323i:hin tuollaisen pitäisi kai käydä melkein
heittämällä. Onko tietoa, ovatko moottorin
kiinnityspisteet ja kytkinkopan kiinnitys
samanlaiset?

Saako tuollaiselle lupia ja jos niin miten?
Riittävätkö esmes 323i:n jarrut sellaisenaan?
Painoeroahan koneilla ei kai ole paljoakaan.
Kuulopuheiden perusteella E21:stä on kyhätty
paljon villimpiäkin laitteita, mutta lakiin on
ilmeisesti viime aikoina tullut joku tiukennus.
Onko projektilla edes toivoa mennä läpi?

Entäs, mitä eroa on M50:llä ja M50TU:lla (VANOS)
ja mihin autoihin mitäkin on alun perin
asennettu? Erot suorituskyvyssä?

Kiitokset sille, joka osaa vastata yhteenkin
noista kysymyksistä. Olisi mukava tietää
kannattaako haaveilua jatkaa vai onko parempi
vaan mennä kotiin syömään puuroa.

11

1929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oisko järkee ???? hei

      niin saat hain nokkaa ja ison koneen ja herkkuja.

      kutittele siitä tehot irti ja jarrujakaan ei
      tartte vaihtaa.....

      • Scuderia QV

        ...harrastuksesta olis kyse eikä vain yrityksestä
        kiihtyä mahd. helpolla sataseen seitsemässä
        sekunnissa.

        En mä niin herkkuja kaipaa, ei tuosta kumminkaan
        olla käyttöautoa tekemässä.

        Eekaksykkösen kanssa pääsisi hiukan parempaan
        tehopainosuhteeseenkin ja löpöä luulisi menevän
        selvästi vähemmän.


      • by germany

        kyl ne jarrut tarttee vaihtaa alpinan tai jonkin
        muun jarruiksi ja navat 5-pulttisiksi. Sen koneen
        kans on niin et se kyl käy vanhaan lootaan jne.,
        mut oljypohja on vääränlianen mut se ja
        öljypumppu käy kyl vanhemmasta koneestakii. ei
        muuta ku väsäämään olis varmaan ensimmäinen e-21
        24v


      • 323i
        by germany kirjoitti:

        kyl ne jarrut tarttee vaihtaa alpinan tai jonkin
        muun jarruiksi ja navat 5-pulttisiksi. Sen koneen
        kans on niin et se kyl käy vanhaan lootaan jne.,
        mut oljypohja on vääränlianen mut se ja
        öljypumppu käy kyl vanhemmasta koneestakii. ei
        muuta ku väsäämään olis varmaan ensimmäinen e-21
        24v

        ...yksikin pätevä ja järkevä syy miksi navat
        pitäisi vaihtaa 5-pulttisiksi?
        Puhuit myös Alpinan jarruista, eihän AIDOSSA E21-
        Alpinassakaan ole 5-pulttisia pyörännapoja.
        Tiedätkö mitä eroa on E21-Alpina B6 jarruissa
        verrattuna vakio 323i:hin?


    • 323i

      Jo muutama vuosi sitten on tehty ja ihan
      laillisesti katsastettukin. Ainakaan silloin ei
      vaatinut mitään erikoislupia sun muita. Tarvitaan
      vaan 323i-mallin isot etutolpat, isot etujarrut
      ja levyjarrullinen taka-akselisto. Kone menee
      heittämällä vanhaan E21-vaihteistoon, mutta koska
      M50 kone on enenmmän kallellaan oikealle kuin
      M20, niin joudut asentamaan laatikon
      tässätapauksessa hieman vinoon.
      Eriasia sitten on tuo pelastaminen. Eikös
      pelastaminen ole nimenomaan sitä, että pidetään
      mahdollisimman alkuperäisenä. Mielestäni ainakaan
      aitoa 323i:tä ei saisi moiseen tekniikkahirmuun
      käyttää. Osta vaikka 315, niitä löytää vielä
      hyväkorisia, vaihda siihen akselistot yms ja
      tunge se 24v-kiuas semmoseen. Jätä paikalleen 315-
      takamerkki ja kaikkea muuta kivaa.
      Jos haluat lisätietoja, kerron.

      • Scuderia QV

        Kiitos vaan asiantuntevasta vastauksesta.

        Mviittäkymppiäkö ei mahdu kallistamaan niin, että
        laatikko sopisi oikeaan asentoon, vai tuleeko
        moottorin tukien kanssa ongelmia? Tiedätkö, voiko
        M20:n tukia yleensäkään hyödyntää vai pitääkö
        moiset työstää itse?

        Siitä pelastamisesta. Niin, onhan se vähän
        kyseenalaista alkuperäistä 323i:tä mennä
        tuhoamaan, mutta näyttää siltä, että ne
        pikapuoliin rässitään joka tapauksessa paskaksi
        kaikki tähän asti säästyneet. Pieni suru tuli
        kaverin hienon mustan orgis Recaroilla,
        BBS-Mahleilla yms. varustetun 323i:n mentyä
        vaihtokaupassa teinijullien tuhottavaksi.

        Parempi kai sentään vaihtaa tuollaiseen kone ja
        restauroida se muuten nättiin kuosiin kuin päästää
        joku maalaamaan se keltaiseksi ja "koristelemaan"
        Testarossa-levikkein?

        Hyväkoppainen 315 voisi kyllä olla ihan pätevä
        kanta-auto sekin, 323i:n jarruja (uusiahan ne
        kumminkin suurimmaksi osaksi kannattaa),
        akselistoja yms. taitaa vielä löytyä aika hyvin.
        Sisustuksessahan ei mittariston ja ovipahvien
        lisäksi tainnut kummempia eroja ollakaan,
        nahkarattikin on kai ollut optio?
        Kolmeviiteentoista pitäisi sitten kyllä löytää
        jostain sopiva sportti-Getrag ja taitaa muukin
        voimansiirto joutua vaihtolistalle.


    • Musti

      On ainakin yksi moinen auto tehty. Itseasiassa se
      olisi myynnissä, tosin ilman moottoria.. 323i
      tietää asiasta näköjänsä aika paljon. Itse
      rakensin autoni juuri 315 pohjalle. Todellinen
      susi lampaan vaatteissa. Jos kiinnostaa rakentaa
      samanlainen, niin autan mielellään.. Helpompaa
      olisi ostaa valmis auto katsastettuna. ;)

      • Scuderia QV

        ...minkäslainen peli tuo on, onko koko kori
        läpikäyty, milloin maalattu jne.? Löytyykö
        minkälaisia optioita?

        Kun purit koneen pois, puritko Motronicin sähköt
        samalla vai vieläkö ovat paikallaan?

        Niin ja minkälaista hintaa olet ajatellut?

        Toisaalta kiinnostaisi kyllä rakentaa itse koko
        laite alusta loppuun asti, saisi sitten justiinsa
        sellaisen kuin itse haluaa, mutta toisaalta on
        yleensä aika & tallipaikka nihkeässä.


      • Musti
        Scuderia QV kirjoitti:

        ...minkäslainen peli tuo on, onko koko kori
        läpikäyty, milloin maalattu jne.? Löytyykö
        minkälaisia optioita?

        Kun purit koneen pois, puritko Motronicin sähköt
        samalla vai vieläkö ovat paikallaan?

        Niin ja minkälaista hintaa olet ajatellut?

        Toisaalta kiinnostaisi kyllä rakentaa itse koko
        laite alusta loppuun asti, saisi sitten justiinsa
        sellaisen kuin itse haluaa, mutta toisaalta on
        yleensä aika & tallipaikka nihkeässä.

        moro! Auto on täysin läpikäyty -95>-97 Hyvässä
        kunnossa edelleen. Alusta 323i:stä. Jarrut uusittu
        täysin. Bilstein iskarit ja H&R jouset. 5-v
        laatikko. Vakio 315 perä.(tod. nop. kiih...;))
        Autossa on ruiskut paikoillaan. Voin myydä 2.0l
        M50 moottorilla 150hv. Hinta 17tmk. Jos haluat
        kuvia, niin laita email osoite.

        Ps. 2.5l M50 moottorilla autossa oli 210hv ja
        paino 1040kg. Voin myydä auton myös tällä
        kokoonpanolla, mutta hinta nousee..


      • Scuderia QV
        Musti kirjoitti:

        moro! Auto on täysin läpikäyty -95>-97 Hyvässä
        kunnossa edelleen. Alusta 323i:stä. Jarrut uusittu
        täysin. Bilstein iskarit ja H&R jouset. 5-v
        laatikko. Vakio 315 perä.(tod. nop. kiih...;))
        Autossa on ruiskut paikoillaan. Voin myydä 2.0l
        M50 moottorilla 150hv. Hinta 17tmk. Jos haluat
        kuvia, niin laita email osoite.

        Ps. 2.5l M50 moottorilla autossa oli 210hv ja
        paino 1040kg. Voin myydä auton myös tällä
        kokoonpanolla, mutta hinta nousee..

        Kyllähän tuo kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.
        Minkä vuotinen se 315 kanta-auto oli ja mitä
        lukee papereissa? Muutosprosentit yms.? Siitä
        alkuperäisestä 315:sta kun ei enää taida montaa
        osaa olla jäljellä.

        Kuinka kappaleiksi auto on purettu siinä
        läpikäynnin yhteydessä? Onko koko pohja
        hiekkapuhallettu tms.? Miltäs ruostetilanne
        näyttää tällä hetkellä? Entäs kuinka suorana ovat
        kyljet säilyneet?

        Minkälainen sisusta? Mitkä penkit, löytyykö
        varvikellollinen mittaristo jne.?

        Entäs vaihteisto? Säästövälitetty vai Getrag?

        Tuolle kaksilitraiselle mulla ei oikein taida
        olla käyttöä, tarkoitus olisi saada tukevasti
        käyttökelpoista arkivääntöä. Kun on tottunut
        ajelemaan kolmilitraisella vinkkelillä ei litraa
        pienempi enää oikein jaksa sytyttää =)

        Mistäs hintaluokasta puhutaan kakspuolikkaan
        kanssa? Paljonko koneella on ajettu ja mitä sille
        on tehty? 210 hepokattiin taitaa riittää jo katin
        poisto, paremmin virtaava putkisto, peltisarjat
        ja vapaavirtaussuodatin, niin teinituningilta
        kuin kuulostaakin :) Koneen vaihto ei ole
        ongelma, meikäläinenkin voi sen operaation tehdä.

        210hv ja 1040kg menee tehopainosuhde jo alle
        sen "laillisen" 7kg/kW, mutta papereissa lukee
        kai 141kW? Sehän oli käsittääkseni noiden
        vanhempien M50 2,5:sten teho? Pysyy juuri ja
        juuri rajan alla =)

        Perä voisi kaivata lukkoa ja mun rauhallisella
        (ihan tosi! =) ajotavallani välityskin voisi olla
        vähän harvempi, mutta saahan noita periä.

        Pistä kuvia ja vaikka vastauksiakin tänne:
        [email protected]

        Kiitos!


      • Scuderia QV
        Musti kirjoitti:

        moro! Auto on täysin läpikäyty -95>-97 Hyvässä
        kunnossa edelleen. Alusta 323i:stä. Jarrut uusittu
        täysin. Bilstein iskarit ja H&R jouset. 5-v
        laatikko. Vakio 315 perä.(tod. nop. kiih...;))
        Autossa on ruiskut paikoillaan. Voin myydä 2.0l
        M50 moottorilla 150hv. Hinta 17tmk. Jos haluat
        kuvia, niin laita email osoite.

        Ps. 2.5l M50 moottorilla autossa oli 210hv ja
        paino 1040kg. Voin myydä auton myös tällä
        kokoonpanolla, mutta hinta nousee..

        Kyllähän tuo kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.
        Minkä vuotinen se 315 kanta-auto oli ja mitä
        lukee papereissa? Muutosprosentit yms.? Siitä
        alkuperäisestä 315:sta kun ei enää taida montaa
        osaa olla jäljellä.

        Kuinka kappaleiksi auto on purettu siinä
        läpikäynnin yhteydessä? Onko koko pohja
        hiekkapuhallettu tms.? Miltäs ruostetilanne
        näyttää tällä hetkellä? Entäs kuinka suorana ovat
        kyljet säilyneet?

        Minkälainen sisusta? Mitkä penkit, löytyykö
        varvikellollinen mittaristo jne.?

        Entäs vaihteisto? Säästövälitetty vai Getrag?

        Tuolle kaksilitraiselle mulla ei oikein taida
        olla käyttöä, tarkoitus olisi saada tukevasti
        käyttökelpoista arkivääntöä. Kun on tottunut
        ajelemaan kolmilitraisella vinkkelillä ei litraa
        pienempi enää oikein jaksa sytyttää =)

        Mistäs hintaluokasta puhutaan kakspuolikkaan
        kanssa? Paljonko koneella on ajettu ja mitä sille
        on tehty? 210 hepokattiin taitaa riittää jo katin
        poisto, paremmin virtaava putkisto, peltisarjat
        ja vapaavirtaussuodatin, niin teinituningilta
        kuin kuulostaakin :) Koneen vaihto ei ole
        ongelma, meikäläinenkin voi sen operaation tehdä.

        210hv ja 1040kg menee tehopainosuhde jo alle
        sen "laillisen" 7kg/kW, mutta papereissa lukee
        kai 141kW? Sehän oli käsittääkseni noiden
        vanhempien M50 2,5:sten teho? Pysyy juuri ja
        juuri rajan alla =)

        Perä voisi kaivata lukkoa ja mun rauhallisella
        (ihan tosi! =) ajotavallani välityskin voisi olla
        vähän harvempi, mutta saahan noita periä.

        Pistä kuvia ja vaikka vastauksiakin tänne:
        [email protected]

        Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3242
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      108
      1020
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      42
      1012
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

      En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      981
    Aihe