Hei.
Wallas 2400t ei lämmitä, puhaltaa vaan kylmää ilmaa. Virtaa on tarpeeksi, petrooli on uutta. Kesällä toimi mutta ei enää talven jälkeen. Mikä voisi olla vialla?
Samalla voi vinkata hyvästä Wallas-huollosta Turussa.
Wallas 2400t ei käynnisty ja kaipaa huoltoa.
32
7793
Vastaukset
Naksuttaako pumppu? Jos ei niin se voi olla jumiutunut talven aikana. Turussa on Tmi. HanskiFix erittäin pätevä huolto ja onhan siellä Wallaksen tehdaskin jolla on myös oma huoltonsa.
- walobetrooli
Planar tilalle
- relaa-
HanskiFix on tosiaan hyvä huolto.
Oman Wallaksen polttoainesäiliö pitää pitkän talvitauon jälkeen nostaa alhaalta normipaikaltaan laitteen tasalle jotta alkaa pukkaamaan lämpöä. Käynnistymisen (punainen ledi) jälkeen tankin voi laskea normipaikkaan.Pumppu alkaa vanhetessaan falskaamaan, eikä nosta kunnolla. Aikansa se menee noin, että nostaa tankkia ylös päin, mutta josssain vaiheessa se ei nosta enää ollenkaan. Kun pumppu ei pumppaa enää kunnolla, alkaa lämmittimen paloarvot menemään pieleen ja ne kannattaa aika-ajoin säädättää kohdilleen.
Mä kävin veneellä ja nostin säiliön ensin lämmittimen tasalle ja sitten vielä yläpuolelle mutta pumppu naksuu mutta ei vaan sytytä.
Imeekö se polttoainetta? Jos ei niin voisi vielä yrittää pakkosyöttää jos pumppu on niin kuivilla ettei vedä.
En tunne näitä uudempia t-versioita, olen jo veneilyni veneillyt mutta vanhemmissa oli kaksoishehkutuksen esto. Tarkoitti sitä että epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen oli ennen uutta yritystä odotettava virtakytkin nollilla n. 10min. Jos ei tätä muistanut sai yrityksiä jatkaa vaikka mailman tappiin saakka, se ei vain kytkenyt hehkua päälle. Puhaltinet ja pumppu kyllä toimivat mikä saattoi hämätä.
- Micce52__
Saako tarpeeksi virtaa käynnistysvaiheessa? Akku huonossa latingissa tai johdoissa häviöitä? Liittimet hapettuvat ajan mitaan ja resistanssi senkun kasvaa... Vaihdoimme omaan Wallakseen uudet paksummat sähköjohdot ja liittimet, ja johan hehkuttaa laitteen käyntiin helposti.
- Asentaja1
Pumppu jämähtänyt jumiin talven aikana. Pumppua ei voi korjata, vaan täytyy ostaa ylihinnoiteltu uusi.
Muita Wallas ongelmia ovat heikkolaatuiset ja löysät sähköliittimet, tukkoon noettuvat poltinosat, rämisevät ja jumiutuvat puhaltimet, alitehoinen lämmitys, kallis ja hidas huoltopalvelu jne.
Valitettavasti Wallas-laatu on romahtanut viime vuosina. Takavuosien laadukkaat Wallas-lämmittimet ovat muisto vain.
HanskiFix on kyllä ihan ok. Samat ongelmat vaan uusiutuvat hetken päästä.Ensinnäkin täyttä paskapuhetta koko kirjoitus. Polttoainepumppu on melkein puolta halvempi, kuin webastolla ja eberillä. Kenellä on sitten ylihintainen pumppu? Pumppu kyllä kestää oikein käytettynä vaikka 20 vuotta, mutta jos polttoaineessa on vettä ja syksyinen pikku huuhtelu laiminlyödään saa uudenkin pumpun rikki.
Niin kuin täällä on moneen kertaan sanottu. Tee se itse mies ei kotikonstein saa petrooliwallasta palamaan puhtaasti. Ne varmaan nokeaa. jos niitä ei ole säädetty savukaasumittarin ja mittalasin kanssa. Noiden lämmittimien pahin vihollinen on taitamaton ja ymmärtämätön tee se itse mies.
Ne vanhojen petrooliwallasten liittimet kyllä kestää sen laitteen käyttöiän ihan hyvin. Saahan ne väljäksi jos niitä koko ajan runkkaa. Tehtaalta lähtiessä ne on ihan napakasti ollut kiinni jo vaikka vuodesta 1986. Nykylaitteissa (puhutaan siis 30DT 30GB jne) ei mitään liitinongelmia ole tullut minulla kertaakaan vastaan.
1800 petroolilaitteen teho on 1750w jos laite on oikein säädetty. Jos sitä ei ole säädetty, on teho kaikkea nollan ja tuon väliltä. Noita lämmittimiä asennettu 80 luvulla myös veneisiin, joihin se oli liian pieni. - kun parempaakaan laitetta ei ollut. Vaatimustason kasvaesa myös tehoa halutaan enemmän.
Sitten jos vielä ymmärtäisi sen, että sen lämmittimen ei kuulu kestää, eikä sen ole suunniteltu kestävän kolmeakymmentä vuotta. Ne puhaltimet kyllä rämisee kun ne on jauhaneet siellä kymmeniä vuosia. Ei minkään lämmittimen. -80 luvulla tehty lämmitin on yleensä metalliromua merkistä riippumatta. Sitten kun näitä Jeesuksen vanhoja paskakasoja yritetään elvyttää purkkapatenteilla tulee niistä niitä kalliita kiertolaisia. Ne palaa aina uudelleen ja uudelleen takaisin.
Nykyisissä wallaksissa ei ole enää rämisevä puhaltimia vaan ihan kuulalaakeroidut aksiaalipuhaltimet. Uusissa isoissa malleissa puhallusteho on litramääriltään samaa luokkaa Webaston kanssa. En edes muista, että uusissa wallaksissa olisi ollut takuuvikaa vuosiin. Laadussa ei ole mitään moitteen sijaa tänä päivänä.
Niin ja miksi se huolto kestää? Jos jengi tajuaisi tuoda niitä lämmittimiä syksyllä huoltoon, eikä toukokuussa niin sen vois saada aika paljon nopeammin ulos.- näintoimien
Tuota syksyllä irroittamista ja huoltoon viemistähän on myös Sepeteuskin painottanut.
- P.Eräreikä
Varmista ettei ylikuumenisensuoja ole lauennut. Musta pieni nappi jota painamalla kuuluu napsahdus ja suoja lähtee pois ja laite toimii taas normisti.
- Asentaja1
Vai Wallaksessa kuulalaakeroidut puhaltimet :D:D:D. Tosiasiassa halvimmat kiinalaiset mitä löytyy.
Nykyisin tuotannossa olevissa DIESELmalleissa on kylläkin laitetuulettimet puhaltimina. Ne ovat hiiliharjattomia ja kuulalaakeroituja.
- Ckk
Korjaussarjassa on mukana sytytyskierukka (hehku), joka palaa ajan myötä poikki. Helppo vaihtaa.
- Anonyymi
Äläpäs höpötä omias puhallus on melkein äänetön
- ketjunlainaaja
Minun Wallas 1800B:n polttoainepumppu naksuu niinkuin pitääkin,mutta ei puhalla lämmintä vaikka hehkutan minuutin.Hehkuvalo ei syty.Suuttimista tulee valopetroolin hajuista viileätä ilmaa.
Pakoputken vesisuoja on irti kokeilun ajan ja välillä pakoputkesta tulee vähän savua.
Valopetrooli on uutta ja Wallaksen hyväksymää.
Vene on minulle uusi.
Eihän tuo Planar paljoa maksa,mutta ois aika iso homma asentaa kaikki uusiksi pakoputkea myöten.- Anonyymi
Käytä vähän aikaa spriillä jota käytetään sprii keittimessä niin johan toimii.
Aika on ajanut tuon lämppärivanhuksen ohi. Sehän oli ensimmäisiä pienveneisiin suunniteltuja kiinteitä lämmittimiä. Tässä tapauksessa haiskahtaa vähän siltä että poltin olisi puhdistuksen tarpeessa. Hankaluus on siinä ettei polttimen huoltosarjaa enää löydy kuin ehkä Ruotsista. Uudempien sarja ei käy näennäisestä samanlaisuudestaan huolimatta.
Enpä osaa muuta kuin suositella uuden hankkimista, vaivannäöstä huolimatta. Jos tämä vene on Sinulle ensimmäinen niin huomaat kyllä ennenpitkää että vene on jatkuva projekti. Sehän tekeekin harrastuksen mielenkiintoiseksi. Itseltäni on ikä ja sairaus vienyt sen mutta kyllä kaikki oli vaivan arvoista. )))- kahdenveneenloukussa
Kiitos Sepe..teukselle tiedoista.
Ei muutakuin lämmitinkaupoille. - Anonyymi
Mielestäni Wallas 1800B on mainio laite. Ei ole moderni, eikä koko-tehosuhde ole kummoinen, mutta niin yksinkertainen että kuka tahansa vähänkin tekniikasta ymmärtävä osaa tehdä huollot, vianetsinnät ja korjaukset itse. Ei tarvita savukaasuanalysaattoreita tai muita erikoistyökaluja. Sähkönkulutuskin on minimaalista, mikä purjeveneessä on oleellinen ominaisuus. On erittäin harmillista, ettei tähän saa enää varaosia Wallakselta (ymmärrettävää toki, koska kannattaahan Wallaksen ennemmin myydä uusi laite kuin avustaa esihistoriallisen ajan keksintöjen ylläpidossa). Onneksi polttimen huoltosarjaa sentään saa Ruotsista tilattua.
Uudemmat Wallakset ovat toki monella tapaa kehittyneempiä, mutta kuten Vanhanenkin tuossa ylempänä toteaa uudempia Wallaksia koskien " Tee se itse mies ei kotikonstein saa petrooliwallasta palamaan puhtaasti. " En minä ainakaan halua lämmitintä, joka pitää huoltoa varten irrottaa veneestä ja toimittaa huoltoliikkeeseen. Kallista ja työlästä. Ja mitäs sitten kun tulee ongelma kesken kesäloman - lämmitellään sitten ensi kesänä...
Uudet lämmittimet ovat turkasen kalliita. Paitsi toki Planar, mutta se taas syö sähköä niin ettei oikein sovi purkkariin. - Anonyymi
Ei kannata neuvoja jaella jos ei tiedä mistään mitään Wallas1800 on ikiliikkuja toimii aina käyttää vähän aikaa 20min keväällä spriillä niin taas toimii .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni Wallas 1800B on mainio laite. Ei ole moderni, eikä koko-tehosuhde ole kummoinen, mutta niin yksinkertainen että kuka tahansa vähänkin tekniikasta ymmärtävä osaa tehdä huollot, vianetsinnät ja korjaukset itse. Ei tarvita savukaasuanalysaattoreita tai muita erikoistyökaluja. Sähkönkulutuskin on minimaalista, mikä purjeveneessä on oleellinen ominaisuus. On erittäin harmillista, ettei tähän saa enää varaosia Wallakselta (ymmärrettävää toki, koska kannattaahan Wallaksen ennemmin myydä uusi laite kuin avustaa esihistoriallisen ajan keksintöjen ylläpidossa). Onneksi polttimen huoltosarjaa sentään saa Ruotsista tilattua.
Uudemmat Wallakset ovat toki monella tapaa kehittyneempiä, mutta kuten Vanhanenkin tuossa ylempänä toteaa uudempia Wallaksia koskien " Tee se itse mies ei kotikonstein saa petrooliwallasta palamaan puhtaasti. " En minä ainakaan halua lämmitintä, joka pitää huoltoa varten irrottaa veneestä ja toimittaa huoltoliikkeeseen. Kallista ja työlästä. Ja mitäs sitten kun tulee ongelma kesken kesäloman - lämmitellään sitten ensi kesänä...
Uudet lämmittimet ovat turkasen kalliita. Paitsi toki Planar, mutta se taas syö sähköä niin ettei oikein sovi purkkariin.Wallaksen huoltosarjat saat motonetistä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni Wallas 1800B on mainio laite. Ei ole moderni, eikä koko-tehosuhde ole kummoinen, mutta niin yksinkertainen että kuka tahansa vähänkin tekniikasta ymmärtävä osaa tehdä huollot, vianetsinnät ja korjaukset itse. Ei tarvita savukaasuanalysaattoreita tai muita erikoistyökaluja. Sähkönkulutuskin on minimaalista, mikä purjeveneessä on oleellinen ominaisuus. On erittäin harmillista, ettei tähän saa enää varaosia Wallakselta (ymmärrettävää toki, koska kannattaahan Wallaksen ennemmin myydä uusi laite kuin avustaa esihistoriallisen ajan keksintöjen ylläpidossa). Onneksi polttimen huoltosarjaa sentään saa Ruotsista tilattua.
Uudemmat Wallakset ovat toki monella tapaa kehittyneempiä, mutta kuten Vanhanenkin tuossa ylempänä toteaa uudempia Wallaksia koskien " Tee se itse mies ei kotikonstein saa petrooliwallasta palamaan puhtaasti. " En minä ainakaan halua lämmitintä, joka pitää huoltoa varten irrottaa veneestä ja toimittaa huoltoliikkeeseen. Kallista ja työlästä. Ja mitäs sitten kun tulee ongelma kesken kesäloman - lämmitellään sitten ensi kesänä...
Uudet lämmittimet ovat turkasen kalliita. Paitsi toki Planar, mutta se taas syö sähköä niin ettei oikein sovi purkkariin.Wallas 1800 toimii kun junan vessa ei koskaan mitään vikaa keväällä 20min spriillä sen jälkeen letkut takas omaan säiliöön ja taas pelaa kuin enkeli
- Len-setä
Vanhami kirjoitti tuolla hyvää asiaa. Vanha roskiin ja uusi tilalle. Muinaismuistolaki ei koske venelämppäreitä.
- pakkotoisto
Eikös tuo jo tullut selväksi?
- setoinenPetri
jos jännitettä tarpeeksi ym vakioviat ja jos polttoainepumppu toimii (eli naksuu ja polttoainetta tulee paluuputkesta):
- Kokeile toimiiko paloilmapumppu. Toimiessaan pakoputkesta tulee kunnon puhallus. Jos ei toimi ja hehkuttaa, saattaa ilmetä savuttamisena mutta ei syty eikä lämpene. Jos ei toimi, saattaa olla hajonnut tai ruostunut kiinni.
- kokeile toimiiko hehkutus. Toimiessaan vie useita ampeereja virtaa. Jos ei toimi, vika voi olla katkennut hehkulanka tai esim rikkinäinen rele tai releohjaus piirikortilla.Ongelma ratkottu. Tilalla Planar 2D. Asennuksen ja laitteen myös hoiti Kone Lahdenmaa hienosti.
- Anonyymi
teemutku kirjoitti:
Ongelma ratkottu. Tilalla Planar 2D. Asennuksen ja laitteen myös hoiti Kone Lahdenmaa hienosti.
Huonomman laitoit
- Anonyymi
Osaavatko tietäjät kertoa sopiiko Wallas 2400 ikivanhan 1800B .peltiwallaksen pakoputken kansiläpiviennin kiinnitykseen poistuvan peltiwallaksen tilalle?
Ei sovi. Ihan eri mitoitus. Aikoinaan oli Wallakselta saatavana sovitelevy joka "paikkasi" vanhan läpiviennin kannessa ja johon uusi kansihela istui, En tiedä vieläkö on saatavana, kannattaa kysyä.
- Anonyymi
Käytä spriillä 20min niin johan toimii taas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174336
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842489Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251260Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 113918
- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74885Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830