unettomuus häiritsee elämää

rva51

Olen vaihdevuosi- ikäinen nainen jota vaivaa unihäiriöt.Käytän estrogeenihoitoa mutta se ei tue unta riittävästi...ihmetyttää tämä unettomuus.Pari viime yötä nukuin ihan hyvin melatoniinin avulla (1.5mg) jota gynekologi suositteli mutta nyt tämä yö on taas mennyt valvoessa, alkuyöstä nukahdin pariksi tunniksi...tuntuu oudolta että viikossa pari kolme yötä tulee luultavasti väsymyksestä nukuttua paremmin mutta sitten on näitä vaikeita öitä...kertokaapa miten pysyä työkuntoisena kun uni vaan välillä ei tule.Nytkin on vapaa aamu tulossa einä heräämisen pitäisi stressata.Tiedän että ongelma vaan pahenee jos yritän ja mietin nukkumista...Hormonitasojen vaihtelut vaikuttavat kai uneen paljon mutta mitä tehdä? Annanko vaan asian olla ja luotan että uni tulee väsymyksestä vuoroöin vai tukeudunko unilääkkeisiin?

6

533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uytytdrtrderas

Samaa olen ihmetellyt minäkin, lähes joka yö heräilen suunnilleen kolmen aikaan kuten viime yönäkin. Melatoniini ei ole auttanut. Mutta en ole ottanut siitä stressiä, jos ei vartissa tai puolessa tunnissa nukahda uudelleen, nousen ja teen jotain. Yleensä tunnin tai vähän reilumman jälkeen alkaa unihiekkaa tulla silmiin ja menen takaisin sänkyyn. Nukun sitten jopa pari-kolme tuntia, kuten tänäänkin (heräilin vajaa tunti sitten).
      Näin eläkkeellä ollessa en keräile sitovia tehtäviä joiden takia pitäisi ampaista aamuvarhaisella jonnekin, myöhemmin päivällä ja illalla kyllä ehtii. Onneksi lapset eivät ole vaatineet mummoa lastenhoitajaksi, ymmärsivät vapauden tarpeen.
      Minäkin olen ottanut tuon kannan että jos unet jää lyhyeksi, niin eiköhän seuraavana yönä nukuta pidempään.

• Uneton

Hei! Minulla on sama juttu. Tosin estrogeenigeeliä on lisätty jo todella korkeisiin lukemiin, ja muutaman viikon auttaa. Sitten taas totaalivalvomista. Yleensä nukahdan, mutta parin max kolmen tunnin kuluttua on hereillä. Ei ole mitään väliä sillä olenko vapaalla vai töissä, tilanne on sama. Paljon muitakin vaihdevuosiongelmia minulla on, mutta unettomuus on vakavin.
      Olen aina ollut hyvä nukkumaan, mutta nyt kärsin tästä ongelmasta tosi paljon. Työssä pitäisi jaksaa vielä kauan, mutta voimavarat hiipuvat. Muutamia mielialalääkkeitä on kokeiltu, mutta niistä tuli paljon sivuvaikutuksia niin jouduin niistäkin luopumaan.
      Yritän tietysti olla ajattelematta koko asiaa, mutta väistämättä pyrkii mieleen nousemaan.

• Yccuvu

On epäilyttävää laittaa unettomuutta vaihdevuosien oireisiin. Voisiko unettomuuteen olla muita syitä. Ihan varmasti on.

• Moral

Vaihdevuodet tuovat mukanaan unettomuutta ja unihäiriöitä. Ei lainkaan epäilyttävää. Kokemusta ja vertaistukea löydät facebook ryhmästä Menopaussi.

• Estroe

Hei rva51. Tiesikö lääkäri, joka suositteli sinulle melatoniinia, että käytät hormonikorvaushoitoa?

Olen lukenut useammasta ulkomaisesta lähteestä, että jos käyttää hormonikorvaushoitoa, ei missään nimessä kannattaisi käyttää melatoniinia.

Siinä on sellainen erikoinen juttu, että estrogeeni veressä/kehossa voimistaa melatoniinin vaikutusta JA taas samalla melatoniini heikentää estrogeenin tehoa.

Käytän hormonikorvauhoitoa ja aiemmin, kun annokseni oli liian pieni ja minulla oli vielä enemmän unettomuutta kuin nyt, kokeilin pienintä mahdollista Suomesta saatavaa melatoniinitablettia/mg. Laitoin tabletin puoleksi vielä. Voi hyvät hyssykät, kuinka äkkiä alkoi nukuttaa. Näin ihan hirveitä painajaisia koko yön, mutta lisäksi myös vaihtarioireet olivat voimakkaita. Heräilin välillä kuumiin aaltoihin ja taas painuin uneen ja painajaisiin.

Melatoniini on ihan hyvä aine heille, joilla ei ole käytössä hormonikorvaushoito.
      Sinun rva51 kannattaa varmaan käydä pyytämässä isompi annos estrogeenia. Harva pärjää noin pienellä annoksella, mikä sinulla on. Tsemppiä!

• rva51

no gynekologi nimenomaan suositteli melatoniinia...alle 1mg käytän estrogeenin ohessa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe