Koraanin lukeminen

Sandon19822

Olen nyt mieheni toiveesta lukenut koraania. Olen päässyt sivulle 200.

Mielestäni koraanissa ei ole päätä eikä häntää ja siinä toistellaan paljon samoja asioita. Kuinka kukaan kääntyy muslimiksi luettuaan sen? Odotin kaunista teosta eikä se ole ainakaan vielä osoittautunut sellaiseksi. Pettymys.

44

3036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen tutustunut Koraaniin n. 1,5 vuotta itsekseni, ostettuani sen itselleni joululahjaksi. Sama havainto oli, että melko hakusassa on Koraanin "juoni". Mielekkäämmäksi muuttui tutustuminen kun aloin noudattamaan Jaakko Hämeen- anttilan käännöksensä alkupuheessa ehdottamaa lähestymistapaa, eli aloin lukemaan lopusta käsin. Lopun suurat kun ilmeisesti ovat paitsi vanhempia osia Koraanista, myös lyhyempiä kuin alkuosan suurat. Ei silti, ei Koraani mikään helppo teos tuntuisi olevan. Jos olen oikein ymmärtänyt arabian osaaminen toisi kai ainakin esteettistä ulottuvuutta Koraanin tekstiin, jos kohta en usko että sisältö avautuisi helpommin arabiaksikaan.

    • deum_seca

      Minäkin luin sen muutama vuosi takaperin. Helppolukuisempi kuin Raamattu, mutta vähemmän päätä tai häntää. Eniten jäi mieleen se, että joka toisessa tai kolmannessa suurassa piti muistuttaa, kuinka kova jätkä se Allah on. Varsinkin siinä tulee se toisto.

      • Anonyymi

        Muslimien Koraanissa sanotaan että teidän oikea uskoisten ei tule harjoittaa minkäänlaista seksuaalista kanssakäymistä, se ei ole Allahin tahto. Teidän on elettävä selibaatissa hiljaa silmät kiinni, myös turhaa ääntä on vältettävä. Toinen nainen voi suudella toista naista, eikä tämä ole kielletty sillä se ei ole seksiä. Nainen voi elää toisen naisen kanssa rakkaussuhteessa, eikä Allah ole vihainen. Allah siunaa miesten välisen rakkauden ja naiset saavat olla seksuaalisessa suhteessa toisen naisen kanssa. Allah sanoo sinä nainen älä peitä itseäsi, näytä kauneutesi toiselle naiselle, vain toinen (tarkoittaa miestä) on kateellinen ja patriarkaalinen sekä alistava sinua kohtaan, hän (mies) haluaa kahlita sinut eikä ole arvoillesi sopiva, jätä hänet tai kohtaa Allahin viha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muslimien Koraanissa sanotaan että teidän oikea uskoisten ei tule harjoittaa minkäänlaista seksuaalista kanssakäymistä, se ei ole Allahin tahto. Teidän on elettävä selibaatissa hiljaa silmät kiinni, myös turhaa ääntä on vältettävä. Toinen nainen voi suudella toista naista, eikä tämä ole kielletty sillä se ei ole seksiä. Nainen voi elää toisen naisen kanssa rakkaussuhteessa, eikä Allah ole vihainen. Allah siunaa miesten välisen rakkauden ja naiset saavat olla seksuaalisessa suhteessa toisen naisen kanssa. Allah sanoo sinä nainen älä peitä itseäsi, näytä kauneutesi toiselle naiselle, vain toinen (tarkoittaa miestä) on kateellinen ja patriarkaalinen sekä alistava sinua kohtaan, hän (mies) haluaa kahlita sinut eikä ole arvoillesi sopiva, jätä hänet tai kohtaa Allahin viha.

        Ei herran jumala. Toi ei todellakaan pidä paikkaansa.


    • OIJ

      Koraani on asiasisällöltään hyvin löyhää. koko Koraanin sisältämän asian voisi tiivistää noin 20 sivuun. Jos kuuntelee Koraanin resitointia arabiaksi, niin se on ikään kuin runoutta.
      Se on alun perin tarkoitettukin runoudelta kuulostavaksi. Siten suomenkielisen käännöksen lukeminen on aika kuivaa ja tylsää.
      Lisäksi Koraanin suurat on järjestetty suurinpiirtein pituusjärjestyksen mukaisesti; pisimmästä lyhyinpään, eikä siinä ole oikein mitään kunnon rakennetta/juonta.
      Koraani ilmeisesti on oletettuja Muhammedin saamia ilmestyksiä, joita hän on sanellut kirjureilleen.

    • Ilmari Hiidenlehto kertoo kirjassa "Profeetta Muhammedin haamu" jänniä asioita Koraanista. Olisiko Jaakko Hämeen-Anttilan salanimi?

    • AbdiMullah

      Koraanissa on perinpohjaiset ohjeet toisten ihmisten alistamiseen ja likvitoimiseen. Se on sen uskonnon päämäärä.

    • pönttökaasua

      Minä näin videon jossa koraani poltettiin.

    • johntravoltanserkku

      Koraania lukemalla voi ehdollistaa itsensä terroritekoihin ja murhiin. Suositellaan jokaiselle psykopaatille iltalukemistoksi.

    • Hiidenlehto väittää, että Koraanin sotkuisuus johtuisi siitä että teksti on turmeltunut, koska se on yritetty tulkita konsonanttikirjoituksesta, jossa myös konsonantit on merkitty epäselvästi.

    • Luejaviihdy

      Olen lukenut. Sitä ja muuta aiheeseen liityvää lukee kuin jotain tuhannen ja yhden yön satuja. esimerkkinä mielikuvituksesta ja sikäläisen kulttuurin ominaispiirteistä. Hetkeäkään en ole ottanut todesta sen uskonnoksi tarkoitettua tarinointia. Vaatii ehkä taustaksi hiukan muuta yleissivistystä että viihdyttää.

    • Sashan..1982

      Olen nyt lukenut koraanin lähes kokonaan. 30 sivua vielä puuttuu. Muslimia musta ei tullut mutta ymmärrän sen kirjan nyt paremmin ja olen pahoillani että haukuin sitä.

    • jätepyörre

      Kyllä se on niin että maailma ekä ihmiset pelastu koraania ja raamattua lukemalla tulevasta ilmastokatastrofista. Maailma hukkuu paskaan ja jotkut vain rukoilevat.

    • Simon_Kiivailija

      Koraania ei voi ymmärtää ilman taustakirjallisuutta. Ei se mikään romaani ole.

      Muslimit tarvitsevat siihen teologista tafsir-kirjallisuuttaan, muut tieteellistä tietoa. Omar antoi edellä vihjeen Koraani-kirjallisuudesta. Esimerkiksi Niiniköyden suuran selitys oli mieliä avartava Hiidenlehdon kirjassa. Ilman tieteellistä tulkintaa se on vain käsittämätön sanakasa.

    • Olen nyt lukenut Koraanin melkein kokonaan. Vain 5 sivua puuttuu. Takaperin lukemisessa ei kyllä ole mitään järkeä.

    • Eiköhän tilanne ole se, että kaikki nämä "pyhät kirjat" ovat yhtä epäloogisia ja myös epäuskottavia, kun niitä rehellisesti tutkii.

    • Anonyymi

      Senhän tietää jo lukemattakin että koko koraani on silkkaa paskaa. Sen näkee jo niistä loputtoman typeristä tyypeistä jotka siihen uskovat. Ne jotka siitä vouhkaavat ovat jo kaiken arvostelun alapuolella. Koraani ei kelpaa kuin poltettavaksi, ja siihenkin kovin huonosti.

    • Anonyymi

      Ei usko perustu Koraanin lukemiseen. Jo apostoli Paavalista lähtien on henki antanut rakkauden , luottamuksen ja uskon JUMALAAN. Me rakastamme koska hän ENSIN rakasti meitä.
      Kiitos Jumalalle, että olet saanut tilaisuuden Koraania lukea. Parhaat englanninkieliset koraanit antavat johdatuksen, ilosanoman ja sosiologisen profetian vailla vertaa.
      Mutta suomennos on enemmän orjille tarkoitettu opas Jumalan kunnioittamiseen ja pyhittämiseen eli VAROITUS.
      Mun on helppo puhua hyvää islamista kun olen käynyt vaelluksella Israelissa lähellä Kalliomoskeijaa. Siellä voi vain saada yhteyden JUMALAAN joka on yksi ja ainoa. Suomen moskeijoissa en tiedä kuinka vahva yhteys syntyy. Näen selkeästi nykyisin esim. Allahin hallitsevan säätä ja meteorologiaa. Siunausta miehellesi ja sinulle.

      • Anonyymi

        Nyt jo sotketaan eri uskonnot ja jumalat ja meteorologiatkin sulavasti sekaisin. Ei kai se ole muslimille ongelma, hehehe


    • Anonyymi

      Rauhan uskonto mikäs se toesta on valtaus uskonto joka ei mitenkään muiten ihmisten sekaan sulaudu, näitten huuhailut ja alinomainen huuto tuon puolesta

      • Anonyymi

        Niin koraanin mukaan voi sulautua muihin uskontoihin ja kumartaa Jumalaa muiden mukana, mutta jo profeetan (saas) eläessä islamin kannattajat hylkäsivät koraanin ja valitsivat voittamisen ja valloittamisen.
        Huonokin islam voittaa kristinuskon mennen tullen uskontona , mutta ei kaikkia muita uskontoja ja filosofioita . Silti islam vaaditaan ja hyväksytään ainoana uskonnoista Jumalan edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin koraanin mukaan voi sulautua muihin uskontoihin ja kumartaa Jumalaa muiden mukana, mutta jo profeetan (saas) eläessä islamin kannattajat hylkäsivät koraanin ja valitsivat voittamisen ja valloittamisen.
        Huonokin islam voittaa kristinuskon mennen tullen uskontona , mutta ei kaikkia muita uskontoja ja filosofioita . Silti islam vaaditaan ja hyväksytään ainoana uskonnoista Jumalan edessä.

        Siin taas yksi pyrkyri neitseiten kiertäjä, ei sua ne neitseet siellä oota, sinut sirotellaan mailman tuuliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin koraanin mukaan voi sulautua muihin uskontoihin ja kumartaa Jumalaa muiden mukana, mutta jo profeetan (saas) eläessä islamin kannattajat hylkäsivät koraanin ja valitsivat voittamisen ja valloittamisen.
        Huonokin islam voittaa kristinuskon mennen tullen uskontona , mutta ei kaikkia muita uskontoja ja filosofioita . Silti islam vaaditaan ja hyväksytään ainoana uskonnoista Jumalan edessä.

        muitten leivis pyörijöille koittaa siel aika jot joutuu ite leipäsä hankimaan ja jollei siihen pystä on se sitten tuulinen mailma joka on sit eesäs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siin taas yksi pyrkyri neitseiten kiertäjä, ei sua ne neitseet siellä oota, sinut sirotellaan mailman tuuliin

        Joo tuuliin tai tuleen, mutta mitäs mua luet jihad islamisteihin kun oon pelkkä kirjanoppinut. Mulle on tullut oma oppi morsiammista:
        1 oma vaimo
        2 toinen puolustaja
        3 totuuden henki
        4 -29 Hän eli Jumalan 25 avataria.
        30-72 ?????

        Eli myös on sellainen että voi morsian olla läpinäkyvä niin että jopa luut ja luuydin näkyy. Kirjanoppineet ovat eri asia kuin Jihad.
        Henki , Kristus, seurakunta , Uusi Jerusalem voi olla morsian. Mitä oikein luet kaikki samaan oppisuuntaan???? Islam on Jumalan edessä hyväksytty uskonto muut eivät pääse yhtä lähelle Jumalaa. Vai tahdotko itse puolisoita pilvin pimein? En voi siinä olla avuksi, sellainen on rikollista ja organisoitua toimintaa. Ei uskovan asia, vaan koraanin hylänneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tuuliin tai tuleen, mutta mitäs mua luet jihad islamisteihin kun oon pelkkä kirjanoppinut. Mulle on tullut oma oppi morsiammista:
        1 oma vaimo
        2 toinen puolustaja
        3 totuuden henki
        4 -29 Hän eli Jumalan 25 avataria.
        30-72 ?????

        Eli myös on sellainen että voi morsian olla läpinäkyvä niin että jopa luut ja luuydin näkyy. Kirjanoppineet ovat eri asia kuin Jihad.
        Henki , Kristus, seurakunta , Uusi Jerusalem voi olla morsian. Mitä oikein luet kaikki samaan oppisuuntaan???? Islam on Jumalan edessä hyväksytty uskonto muut eivät pääse yhtä lähelle Jumalaa. Vai tahdotko itse puolisoita pilvin pimein? En voi siinä olla avuksi, sellainen on rikollista ja organisoitua toimintaa. Ei uskovan asia, vaan koraanin hylänneen.

        Nuorison marssi youtube

        Suomen ainoana kommunistisena tuotantotalouden diplomi-insinöörinä täytyy myöntää, että tämä laulu iskee kuin purollinen kutuhaukia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tuuliin tai tuleen, mutta mitäs mua luet jihad islamisteihin kun oon pelkkä kirjanoppinut. Mulle on tullut oma oppi morsiammista:
        1 oma vaimo
        2 toinen puolustaja
        3 totuuden henki
        4 -29 Hän eli Jumalan 25 avataria.
        30-72 ?????

        Eli myös on sellainen että voi morsian olla läpinäkyvä niin että jopa luut ja luuydin näkyy. Kirjanoppineet ovat eri asia kuin Jihad.
        Henki , Kristus, seurakunta , Uusi Jerusalem voi olla morsian. Mitä oikein luet kaikki samaan oppisuuntaan???? Islam on Jumalan edessä hyväksytty uskonto muut eivät pääse yhtä lähelle Jumalaa. Vai tahdotko itse puolisoita pilvin pimein? En voi siinä olla avuksi, sellainen on rikollista ja organisoitua toimintaa. Ei uskovan asia, vaan koraanin hylänneen.

        Elämästämme jo kampailemme nyt sen on loputtava ja justiisa

        Punakaartin Marssi youtybe


    • Anonyymi

      Antaa toi koraani näille röyhkeyttä istua nyt suomalaisten kattamissa pöydissä ja aivan ilmaisesti, hutoa ja arvostelua vielä pääle pitäen
      - silimät ves-kalijamilla, läpytelyt se on näille työtä se

      • Anonyymi

        Siin ei korraanit sitten palijua paina, kun suomi rupee ruletamaan ja suomalainen

        - >>> Kansainvälinen youtube

        - >>>Taistojen tiellä youtube


    • Anonyymi

      Mitä luulevat koraania selaamalla löytävänsä,
      - kokonaisuuden luomassa kaikkeudessa

      Ääniä hiljaisuudessa

      Neljä munkkia päätti mietiskellä kaksi viikkoa hiljaisuudessa sanomatta mitään. Ensimmäisen päivän kääntyessä yön pimeyteen, ainoa kynttilä alkoi lepattaa ja lopulta sammui.
      "Voi ei, kynttilä sammui!", huudahti yksi munkeista.
      "Eikö meidän pitäisi olla puhumatta?", sanoi toinen munkki.
      "Miksi teidän täytyi rikkoa hiljaisuus?", sanoi kolmas.
      Neljäs munkki nauroi ja sanoi: "Hah! Minä olen ainoa, joka ei puhunut!"

    • Anonyymi

      Ulkohyyskästä loppuivat Koraanin paskan pyyhitään.... Malttaisiko käyttää sanomalehteä.

    • Anonyymi

      Islamin oppi youtube

      • Anonyymi

        Näin koko mailman pyrkivät tuhoamaan tavoilleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin koko mailman pyrkivät tuhoamaan tavoilleen

        Valtio valtiolta pyrkivät koukkaamaan ja säpälöimään aivan silmiemme alla
        - miksei suurempia elähyksiä pidetä vain katellaan näitten säpälöintejä mitään näkemättä silti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtio valtiolta pyrkivät koukkaamaan ja säpälöimään aivan silmiemme alla
        - miksei suurempia elähyksiä pidetä vain katellaan näitten säpälöintejä mitään näkemättä silti

        Nää marisee ja tekevät pahaa joka paikas, siinä on lapsellisuutta niin paljon seassa jotta suvakit näkevät vain sen puolen näissä jolla valtauksis vastustajat harhautetaan

        Ikuisen epärehellisyyden palvonta on näillä kokoelämän oleva elämänmuotoa
        -
        -
        ja ja


    • Anonyymi

      Samaa mieltä. Olen lukenut koraanin kaksi kertaa ja myös sellaisen kirjan kuin" miten tulkitsen koraania".Kyllä koraani oli yhtä toistoa (kuten vanha testamenttikin osin) ja päällimmäiseksi jäi se koko ajan tuleva käsky tappaa vääräuskoiset. Dzinni sanaa ei ollut käännetty. Sain etsiä sen suomennoksen netistä. Järkyttävä kirja ja etsin sitä mitä väitetään että olisi kaunista kuin runous kirjan sisältö niin eipä löytynyt. Mistä lienevät sen koraanitekstin kauneuden löytäneet ne jotka niin väittävät. Luulenpa että (lukutaidottomuudesta päätellen) että eipä ole varmaan tavallinen muslimi lukenut koraaniaan (kuten eipä kristitytkään sen paremmin raamattuaan kannesta kanteen). Raskasta luettavaa ja jotenkin uskonnollisuus kaukana. Sääntöjä ja käskyjä mitä kummallisimmista asioista.

    • Anonyymi

      Koraani on o.k. Mutta se ei tee koraanin julistajista hyviä ihmisiä. Islam on uskontona hieno , mutta kannattajat kiihkoilevat.

      • Anonyymi

        Lues lähtökohtia tarkemmin ja enempi sitä tutkineita, miten tuolla pyrkimys on mailman alistaminen totaalisesti aikaan n. 1600 luvulle aatoksiin

        JUMALA ON TÄSSÄKIN PÄIVÄSSÄ JA HUOMENNA USKONNON PITÄÄ MYÖS OLLA ELÄVÄ AJAN MUKANA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lues lähtökohtia tarkemmin ja enempi sitä tutkineita, miten tuolla pyrkimys on mailman alistaminen totaalisesti aikaan n. 1600 luvulle aatoksiin

        JUMALA ON TÄSSÄKIN PÄIVÄSSÄ JA HUOMENNA USKONNON PITÄÄ MYÖS OLLA ELÄVÄ AJAN MUKANA

        On se muoristtta noitten elämä kehosta hauttaan ja miehet senkuin lonsii ja kieppuu ...


    • Anonyymi

      VAIS KUNIAKASTA VIELÄ ON TÄÄ LAPSELISTA HÖPÖTELYÄ PALKINTONA KATRAS NEITSEITÄ VASTASA OIKEIN NÄITÄ VIELÄ OOTELLEN

      MISTÄS TÄTÄ LAPSHUUTOA OIKEIN HAETAAN

    • Anonyymi

      Vinkki: Sotke se oopus ukkos aamiaiseen,
      blender jeesaa. Tulee jatkossa puheet hiutaleina, ja pysyy lyöntikäsi taskussa.

    • Anonyymi

      Jihadin uhka

      ”Ne jotka haluavat vaihtaa tämän elämän tuonpuoleiseen taistelkoot Allahin tiellä. Me annamme heille suuren palkan, saavatpa he sitten voiton tai tulevat surmatuiksi.” (Suura 4:74)

      ”Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet taistelkaa uskottomia vastaan missä heidät tapaattekin, vangitkaa heidät, saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat pitävät rukouksensa ja antavat almuja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on anteeksiantava ja armelias.” (Suura 9:5)

      TÄMÄ ON MINIKERROKSINEN TUNKEUTUMA JA KAIKILLA MENETELMILLÄ
      - vaaroiksi luotu ihmiskunnalle, mitähän luulevat tätä levitäessään saavutavan kun ain päivät loppuu kesken

      • Anonyymi

        Koskas näitten totuus puristetaan näistä esiin,
        - laittamalla nämä kerralla seinää vasten ns.


    • Anonyymi

      Ei näitä venäjälläkään paapota, vaan kaikkien näiten pitää leipäsä kahtelle itse
      - ja kurissa venäläiset pitävätkin vielä tyyleineen, tyyli on samaa kuin somal- merirosvouden lopettaminen, pohjaan vain ja aina.

      Miksi länsi ns. tuhoutuu hemouttaan näitten ylikäymänä.

    • Anonyymi

      Itsekin olen lukenut koraania, enkä saanut siitä selvää.
      Yhteenveto: Vain oikeaoppiset ja ne, jotka on (tällaisia ja tällaisia) pääsevät taivaaseen, jos eivät käänny ni helvetti odottaa, muhammed, sano heille näin...
      aikoinaan mooses ja daavid...
      Jopa talmudin lukeminen on kiinnostavampaa. Mutta minkäs teet ymmärtääkses tätä, jos olet lapsesta lähtien päntännyt koraania, yhtä kirjaa.
      Jos luet vain samaa kirjaa kuin muutkin, voit tietää vain se, minkä muutkin.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe