Millaisia määriä öljyjä on Volvosta, lähinnä

Tuollaisista KAD/KAMD kutosista onnistuttu yläkautta "lypsämään?
Oma saavutus oli 8 L suodatin 0,75 L.

35

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FrankZane

      Millä sait lypsettyä ja tuliko toi määrä hyvin ?

      • Käsikäyttöinen Bilteman alipainepumppu. Toisessa koneessa meni neljä tuntia, ja viimeinen neljä litraa tuli "sukkelaan" kun vaihdoin mittatikun päälle menevän letkun, ja sitten alkoi lyyti kirjoittaa. Toisesta koneesta tuli tuolla systeemillä 8 L viidessätoista minuutissa, ja silloin alipainepumppu teki hommia niin kuin kuuluukin. Ne alipainepumpun "oma pikkuletkut persiistä ;D


      • Sea_Ray kirjoitti:

        Käsikäyttöinen Bilteman alipainepumppu. Toisessa koneessa meni neljä tuntia, ja viimeinen neljä litraa tuli "sukkelaan" kun vaihdoin mittatikun päälle menevän letkun, ja sitten alkoi lyyti kirjoittaa. Toisesta koneesta tuli tuolla systeemillä 8 L viidessätoista minuutissa, ja silloin alipainepumppu teki hommia niin kuin kuuluukin. Ne alipainepumpun "oma pikkuletkut persiistä ;D

        Siis luonnollisesti mittatikun, putken päälle menevän letkun - ei mittatikun :D


      • Volvottelija
        Sea_Ray kirjoitti:

        Siis luonnollisesti mittatikun, putken päälle menevän letkun - ei mittatikun :D

        Eikös se letku kuulu työntää mittatikun reijästä sisään, ihan öljypohjaan asti ??


      • Volvottelija kirjoitti:

        Eikös se letku kuulu työntää mittatikun reijästä sisään, ihan öljypohjaan asti ??

        Koitapas huvikses miten onnistuu, siinä kuolee vanhuuteen ennen kuin on se 8 litraa saatu imettyä.


      • ÖljyTikusta_asiaa

        Silloin et kuitenan niitä öljypohjaan jääviä paskaisia öljyjä pois. Paskainen öljy on tiheämpää eli paianvampaa johtuen epäpuhtauksista.


      • Volvottelija
        Sea_Ray kirjoitti:

        Koitapas huvikses miten onnistuu, siinä kuolee vanhuuteen ennen kuin on se 8 litraa saatu imettyä.

        On koitettu monta kertaa ja hyvin toimii ! Ehdottomasti öljyt tarpeeksi lämpimäksi. Ei riitä että laiturissa konetta käyttää, vaan ajamalla kuumaksi.


      • Osaaja-Anssi
        Volvottelija kirjoitti:

        On koitettu monta kertaa ja hyvin toimii ! Ehdottomasti öljyt tarpeeksi lämpimäksi. Ei riitä että laiturissa konetta käyttää, vaan ajamalla kuumaksi.

        Mistä moottori ja ennen kaikkea öljy tietää miten se on lämmitetty :D
        Vittu näitä netoja laituri-Mikkoja. Kohtalaisen juoksevaa on nyky-öljyt kylmänäkin, 20 asteisessa säässä.


      • Osaaja-Aino
        Osaaja-Anssi kirjoitti:

        Mistä moottori ja ennen kaikkea öljy tietää miten se on lämmitetty :D
        Vittu näitä netoja laituri-Mikkoja. Kohtalaisen juoksevaa on nyky-öljyt kylmänäkin, 20 asteisessa säässä.

        Just just. Taas näitä tietäjiä.

        " Kohtalaisen juoksevaa on nyky-öljyt kylmänäkin,"

        juoksevuus ei riipu mitenkän "nykyöljyistä" vaan käytetyn öljy viskositeetista. Eikä se vendieseleissä käytettävä öljy kovin juoksevaa ole 20 asteen lämmössä.

        "Mistä moottori ja ennen kaikkea öljy tietää miten se on lämmitetty :D"

        Moottori ei tiedä, mutta iso diesel ei lämpene ilmankuormaa, joten lautirissa kaasuttelu ei paljon lohduta.

        Mistä näitä täysin tietämättömiä vinkkien anatjia oikein sikiäää?


      • Tolvanoit.asiantuntijoit
        Osaaja-Aino kirjoitti:

        Just just. Taas näitä tietäjiä.

        " Kohtalaisen juoksevaa on nyky-öljyt kylmänäkin,"

        juoksevuus ei riipu mitenkän "nykyöljyistä" vaan käytetyn öljy viskositeetista. Eikä se vendieseleissä käytettävä öljy kovin juoksevaa ole 20 asteen lämmössä.

        "Mistä moottori ja ennen kaikkea öljy tietää miten se on lämmitetty :D"

        Moottori ei tiedä, mutta iso diesel ei lämpene ilmankuormaa, joten lautirissa kaasuttelu ei paljon lohduta.

        Mistä näitä täysin tietämättömiä vinkkien anatjia oikein sikiäää?

        Kyllä öljy 15W40 öljy on riittävän juoksevaa parissakymmenessä asteessa poistettavaksi alipaineella.

        Mikä iso? Kysehän ketjussa on KAMD 44 -Volvosta. Joka muuten saavuttaa 70 asteen lämpötoilan kymmennessä minuutissa laiturissakin käydessään.

        Älä siis saatanan laituri-urrpo ala vittuilemaan !


    • EienääHuijattavissa

      Suunilleen saman verran saanut itse imettyä, ammattimies laskutti aina 11 litraa, eikö ollut lystikästä ja tupla koneissa tietysti x 2 ja varmasti ei saanut noin paljoa vaan kusetti.

    • FrankZane

      Bilteman sähkökäyttöiseen pumppuun vaihdoin tuon alipainepömpelin.. pääsee paljon helpommalla : )

      • Motonetista hankittu, joskin viisi vuotta sitten hankittu käyttämätön pumppu väsyi alkumetreillä :D Käsikäyttöinen alipainevehje oli toimivin ratkaisu. Parempaa vaihtoehtoa on siltikin hakusessa ;D


    • Tamd40

      Jos öljy mittatikun alueella, pitäisi öljyä saada ulos koneesta noin 11 litraa. Itse laitan alipaineimurin mittatikun reiästä niin syvälle että kolahtaa öljypohjaan. Ohjekirjassa on oikeat öljymäärät.

      • Teoria ja tekniset tiedot olivat / ovat selvillä. Toteutus oli se ongelma. Oli helvetin hidasta ja tuli tuolla "nerokkaalla" systeemillä vain 6 litraa sovinnolla purnukkaan.
        Tiedosssa on mitä ohjekirja asiasta kertoo, kyse olikin reaalimaailmassa tapahtuvasta toiminnasta.


      • Tamd40

        Jos mittatikku näyttää normaalia ja saat ulos 6 litraa sekä koneeseen täytät 6 litraa, jää sinulta vaihtamatta lähes puolet öljyistä.

        Omassa veneessäni laitan imuvaihtajan imemään öljyjä, sen aikana puhdistan sinkit ja vaihdan suodattimet ynnä muut huollot.


      • Laitteissa_ehka_eroja
        Sea_Ray kirjoitti:

        Teoria ja tekniset tiedot olivat / ovat selvillä. Toteutus oli se ongelma. Oli helvetin hidasta ja tuli tuolla "nerokkaalla" systeemillä vain 6 litraa sovinnolla purnukkaan.
        Tiedosssa on mitä ohjekirja asiasta kertoo, kyse olikin reaalimaailmassa tapahtuvasta toiminnasta.

        Olisiko ongelma siinä imulaitteessa eikä menetelmässä. Ja varmaan imet lömmintä notkeaa öljyä etkä kylmää paksua?


      • Tamd40

        Vaihdan öljyt kylmänä keväthuollon yhteydessä. Imuvaihtajanletku öljytikun reiästä öljypohjan pohjalle. Pumppaamalla alipaine vaihtajaan ja odottelemaan pari lisä pumppausta kunnes vaihtajan säiliössä 5 litraa öljyä. Alipaine vaihtajassa ei saa olla ilmavuotoja sekä letkunpää täytyy olla öljynpinnan alapuolella.


      • Blow_job
        Tamd40 kirjoitti:

        Vaihdan öljyt kylmänä keväthuollon yhteydessä. Imuvaihtajanletku öljytikun reiästä öljypohjan pohjalle. Pumppaamalla alipaine vaihtajaan ja odottelemaan pari lisä pumppausta kunnes vaihtajan säiliössä 5 litraa öljyä. Alipaine vaihtajassa ei saa olla ilmavuotoja sekä letkunpää täytyy olla öljynpinnan alapuolella.

        Vaihtaisit syksyllä lämpimänä niinkuin kuuluukin.


      • Vulvaman
        Sea_Ray kirjoitti:

        Teoria ja tekniset tiedot olivat / ovat selvillä. Toteutus oli se ongelma. Oli helvetin hidasta ja tuli tuolla "nerokkaalla" systeemillä vain 6 litraa sovinnolla purnukkaan.
        Tiedosssa on mitä ohjekirja asiasta kertoo, kyse olikin reaalimaailmassa tapahtuvasta toiminnasta.

        Eli kylmää öljyä yritit sitten vaihtaa?? Ei ihme että teoria ja käytäntö ei oiken kohtaa 😁


      • Vulvaman kirjoitti:

        Eli kylmää öljyä yritit sitten vaihtaa?? Ei ihme että teoria ja käytäntö ei oiken kohtaa 😁

        Kyllä ne kohtasivat, kun tehtiin homma järkeväksi, suurennettiin putkikokoa jolla imettiin öljyä, Nuo ölyt eivät juurikaan näytä muuttavan olomuotoaan parinkymmenen asteen lämpöisenä, tai 80 asteisena. Kohtalaisen juoksevana tavara pytyy :D


      • Viskofyysikko
        Sea_Ray kirjoitti:

        Kyllä ne kohtasivat, kun tehtiin homma järkeväksi, suurennettiin putkikokoa jolla imettiin öljyä, Nuo ölyt eivät juurikaan näytä muuttavan olomuotoaan parinkymmenen asteen lämpöisenä, tai 80 asteisena. Kohtalaisen juoksevana tavara pytyy :D

        Kannattaa myydä tuollainen idea-keksintö Nesteelle. Olisi vallankumouksellinen, kun olette selättäneet pesufysiikan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Viskositeetti

        "Viskositeetti riippuu lämpötilasta ja paineesta. Lämpötilan noustessa kaasujen viskositeetti kasvaa, mutta nesteiden pienenee. "

        Öljyn juksuvudella on suuri merkitys onko se 10 asteista vai 70 asteista.

        Mitä jos tekisitte aisan oikein etkä itkisisä täällä suoli24:ssä kun väärin tehtynä ei onnistu.


    • Öljylanne

      Onhan toi nyt päivänselvää, että lämpimänä öljyt saa huomattavasti helpommin vaihdettua! Jos kaverilla on 2 kpl Volvon dieseleitä, niin luulisi jo vähän selvittelevän, miten öljynvaihto koneisiin tehdään ??

    • Öljyt ja suodattimet vaihdettu, vene vedessä ja käytössä. palstatörpöt voivat kesäksi jättää Wikin ja Googlen rauhaan asiantuntemuksensa tukena.

      • Säälittävää

        No ei se sinustakaan mitään asiantuntijaa tee jos vuodesta toiseen teet hommat väärin ja vielä kerrot sen täällä palstatörpöille.


      • 988-966
        Säälittävää kirjoitti:

        No ei se sinustakaan mitään asiantuntijaa tee jos vuodesta toiseen teet hommat väärin ja vielä kerrot sen täällä palstatörpöille.

        En muista nähneeni minkään raskaan maansiirtokoneen- tai auton käsikirjassa mainintaa, että öljyt voisi vaihtaa kylmänä.
        Toin tämän tähän esille, koska sain kunnian tehdä öljyn vaihtoja 48 vuotta sitten mm. 14 litraiseen Caterpillariin. Sitä öljyä oli siinä moottorissa muuten sankokaupalla.
        Tuolla edellä joku jo kertoikin, miksi öljy täytyy saada mielellään jopa kuumaksi, jotta kaikki epäpuhtaudet tulisivat sieltä ulos.
        Onneksi täällä on kuitenkin mukana asiansa ymmärtäviä, jotka oikovat noita harhaanjohtavien esiintuomia ”käytäntöjä”.
        Kaikkien koneiden ja moottoreiden mukana kulkee aina käyttäjän käsikirja (Operator’s manual) , jossa usein selostetaan hyvinkin yksitysikohtaisesti ko. moottorin huoltotoimenpiteet.
        Niiden ohjeiden mukaan kun toimii, niin moottori kiittää ja palvelee herrraansa uskollisesti elinkaarensa loppuun.


      • Oletko.huomannut
        988-966 kirjoitti:

        En muista nähneeni minkään raskaan maansiirtokoneen- tai auton käsikirjassa mainintaa, että öljyt voisi vaihtaa kylmänä.
        Toin tämän tähän esille, koska sain kunnian tehdä öljyn vaihtoja 48 vuotta sitten mm. 14 litraiseen Caterpillariin. Sitä öljyä oli siinä moottorissa muuten sankokaupalla.
        Tuolla edellä joku jo kertoikin, miksi öljy täytyy saada mielellään jopa kuumaksi, jotta kaikki epäpuhtaudet tulisivat sieltä ulos.
        Onneksi täällä on kuitenkin mukana asiansa ymmärtäviä, jotka oikovat noita harhaanjohtavien esiintuomia ”käytäntöjä”.
        Kaikkien koneiden ja moottoreiden mukana kulkee aina käyttäjän käsikirja (Operator’s manual) , jossa usein selostetaan hyvinkin yksitysikohtaisesti ko. moottorin huoltotoimenpiteet.
        Niiden ohjeiden mukaan kun toimii, niin moottori kiittää ja palvelee herrraansa uskollisesti elinkaarensa loppuun.

        öljyt ovat kehittyneet huomattavasti 48 vuoden aikana, kuten moottirit, jäsrjestelmät ja ohjeetkin. Sinä olet selvästikin jäänyt sinne 48 vuoden takaiselle ajalle. Valehtelet lisäksi kuin mustalainen, edes 48 vuoden takaisessa Catepillaririn 14 litran moottorissa ei ollut öljytilavuus mitään sankokaupalla, mikäli mittoina käytetään "nykysankoja". Koita päästä jo yli "öljynvaihto" ongelmastasi. Tilannehan on jo ohi.


      • H25.H16
        Oletko.huomannut kirjoitti:

        öljyt ovat kehittyneet huomattavasti 48 vuoden aikana, kuten moottirit, jäsrjestelmät ja ohjeetkin. Sinä olet selvästikin jäänyt sinne 48 vuoden takaiselle ajalle. Valehtelet lisäksi kuin mustalainen, edes 48 vuoden takaisessa Catepillaririn 14 litran moottorissa ei ollut öljytilavuus mitään sankokaupalla, mikäli mittoina käytetään "nykysankoja". Koita päästä jo yli "öljynvaihto" ongelmastasi. Tilannehan on jo ohi.

        Hupsista vaan. Et sitten keksinyt muuta kuin valehtelusta syyttäminen. En nyt jaksa muistaa sitä tarkkaa öljytilavuutta, mutta sehän ei tässä ollutkaan pääasia.
        Kerropa missä nykyisissä ohjeissa kehotetaan tai edes annetaan ymmärtää, että öljyt voisi vaihtaa kylmänä?
        Ota nyt vain aikuisen ihmisen asenne ja jätä ne vääristyneet käsityksesi pois.
        Äläkä ainakaan syytä toista valehtelusta - vakava asia.


      • D6.D7.D8
        H25.H16 kirjoitti:

        Hupsista vaan. Et sitten keksinyt muuta kuin valehtelusta syyttäminen. En nyt jaksa muistaa sitä tarkkaa öljytilavuutta, mutta sehän ei tässä ollutkaan pääasia.
        Kerropa missä nykyisissä ohjeissa kehotetaan tai edes annetaan ymmärtää, että öljyt voisi vaihtaa kylmänä?
        Ota nyt vain aikuisen ihmisen asenne ja jätä ne vääristyneet käsityksesi pois.
        Äläkä ainakaan syytä toista valehtelusta - vakava asia.

        Koska en ole varma kenelle olen nämä viimeisimmt kommenttini kirjoittanut, niin korostan ETTEIVÄT ne ole tarkoitettu nimimerkki SÄÄLITTÄVÄÄ lle.

        Nimimerkki ”Säälittävän” kommentointiin halusin vain lisätä nuo vaatimattomat 48 vuoden aikana tulleet kokemukseni suurista dieselmoottoreista - ja ne jatkuvat tänäkin päivänä.


      • 944.950
        Oletko.huomannut kirjoitti:

        öljyt ovat kehittyneet huomattavasti 48 vuoden aikana, kuten moottirit, jäsrjestelmät ja ohjeetkin. Sinä olet selvästikin jäänyt sinne 48 vuoden takaiselle ajalle. Valehtelet lisäksi kuin mustalainen, edes 48 vuoden takaisessa Catepillaririn 14 litran moottorissa ei ollut öljytilavuus mitään sankokaupalla, mikäli mittoina käytetään "nykysankoja". Koita päästä jo yli "öljynvaihto" ongelmastasi. Tilannehan on jo ohi.

        Sain tietooni 2000 luvun G sarjan 988 15 litraisen moottorin öljytilavuuden, joka on 60 litraa.
        Tietysti siinä vanhassa ei sitä noin poljoa ollut, mutta muistelen sinne kuitenkin 4-5 sangollista kaataneeni.
        Katson että sekin sopii tuon ”sankokaupalla” ilmauksen alle.
        Toivottavasti tämä nyt riittää, että pääsen eroon valehtelijan maineesta.


      • Paljonöljyä
        Oletko.huomannut kirjoitti:

        öljyt ovat kehittyneet huomattavasti 48 vuoden aikana, kuten moottirit, jäsrjestelmät ja ohjeetkin. Sinä olet selvästikin jäänyt sinne 48 vuoden takaiselle ajalle. Valehtelet lisäksi kuin mustalainen, edes 48 vuoden takaisessa Catepillaririn 14 litran moottorissa ei ollut öljytilavuus mitään sankokaupalla, mikäli mittoina käytetään "nykysankoja". Koita päästä jo yli "öljynvaihto" ongelmastasi. Tilannehan on jo ohi.

        En tiedä mutta minun 7,4 litraisessa 6 pyttyisessä dieselissä on öljytilavuus 26 litraa. Joten uskon, että jossain 14 litraisessa CAT:issa voi olla vähintään 40 litraa eli sankokaupalla.

        Sen sijaan sinä et usko, ettei öljyjen voiteluominaisuuksien kehittyminen ole vaikuttanut niiden juoksevuuden määritelmään eli siihen viskositeettilukuun. Lisäksi moottoriöljy ei edes voi olla liian juoksevaa. Mutta et vain susotu sukomaan, että perussyy sinun ongelmiin on uusavuttomuutesi etkä kykene sitä tunnustamaan.


      • CatÅkerLokVolvIngersHolm
        Paljonöljyä kirjoitti:

        En tiedä mutta minun 7,4 litraisessa 6 pyttyisessä dieselissä on öljytilavuus 26 litraa. Joten uskon, että jossain 14 litraisessa CAT:issa voi olla vähintään 40 litraa eli sankokaupalla.

        Sen sijaan sinä et usko, ettei öljyjen voiteluominaisuuksien kehittyminen ole vaikuttanut niiden juoksevuuden määritelmään eli siihen viskositeettilukuun. Lisäksi moottoriöljy ei edes voi olla liian juoksevaa. Mutta et vain susotu sukomaan, että perussyy sinun ongelmiin on uusavuttomuutesi etkä kykene sitä tunnustamaan.

        Nyt kun tämä sankogate on saatu raivattua pois, niin otetaan tämä öljyn vaihto esille.
        Olet tietenkin oikeassa, että nykyöljyt ovat kehittyneet valtavasti viime vuosikymmeninä.
        Se tärkein kysymys kuuluu; pitääkö moottori olla kuuma kun ne vanhat öljyt lasketaan pois? Minun saamieni oppien ja muualta tulleiden tietojen mukaan täytyy laskea kuumana ulos.


    • Ohoh! Onpas muodostunut varsinainen ongelma aiheesta muutamalle. Eikä oikein ole taidettu edes aloitustakaan lukea . . . tällainen tämä asiantuntijapalsta sitten on. Ei edes lukemaansa ymmärretä, vaan aletaan huitelemaan ja uhoamaan CATien öljytilävuuksista :D

      • SuurtaIhmettelyä

        Kannattaisi ehkä jo olla aivan hiljaa, jos on kylmiä öljyjä koneesta imeskellyt.


    • P.Eräreikä

      Aikamominen Jääräpää... kylmiä öljyjä lutkuttanut, eikä voi mitenkään myöntää, että tuli hiukan väärillä ohjeilla nyt touhuttua : ) : )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3422
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2051
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1929
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      18
      1491
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1338
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1257
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1035
    Aihe